15 CURTI DE APEL, 15 JUDETE – Presedintele CCIR Mihai Daraban: "Cea mai eficienta metoda pentru redresarea economica a tarii este reformarea administrativa a Romaniei... Din cele 42 de judete existente sa transformam tara in 15 judete pe formatul curtilor de apel... Constitutia spune ca avem judete, nu spune cate... Nu cred ca este o problema constitutionala. Este o problema de baroniada, pe toate culorile politice. Aici va fi intr-adevar o problema cu orgoliile locale"
Pe 26 februarie 2021 se implineste un an de la data la care Romania a avut primul caz oficial de infectare cu virusul SARS-COV-2, iar din 16 martie 2021 se implineste anul de cand economia Romaniei a fost pusa pe hold, atat din cauza masurilor adoptate, cat si a restrictiilor impuse. Romania este aproape de sufocare, iar viitorul nu arata deloc bine. Cat despre efectele pandemiei asupra economiei Romaniei in 2020, conform datelor estimative pe care le prezinta un fin cunoscator al domeniului economic, acestea sunt dezastruoase. Solutia insa ar putea veni din Justitie, odata cu reformarea administrativa a Romaniei si cu adoptarea unor masuri care sa impiedice evolutia proiectelor aflate in derulare cu viteza melcului.
Intr-un interviu acordat Lumea Justitiei, presedintele Camerei de Comert si Industrie a Romaniei, Mihai Daraban (foto) si-a exprimat convingerea ca cea mai eficienta metoda pentru redresarea economica a tarii sta in Justitie. Mai exact, in delimitarea teritoriului tarii dupa sistemul curtilor de apel: 15 curti de apel, 15 judete!
Mihai Daraban a explicat in cadrul interviului faptul ca pentru realizarea acestui obiectiv nu sunt probleme de constitutionalitate, atat timp cat Legea fundamentala prevede existenta judetelor, nu si numarul lor, ci problema cea mai mare sta in "baroniada" si in "orgoliile locale".
Redam in continuare interviul realizat cu presedintele CCIR Mihai Daraban:
Care este din punctul dvs de vedere solutia pentru redresarea economica a tarii in urma efectelor pandemiei de covid-19?
Consider ca cea mai eficienta metoda este reformarea administrativa a Romaniei. Asta inseamna ca daca tot s-a vorbit atat de justitie in ultimii ani, avem cele 15 curti de apel bine definite de ani de zile si cred ca, pe acest format, putem sa redenumim noile judete, pentru ca la fiecare curte de apel sunt arondate si alte judete. Deci, pur si simplu, din cele 42 de judete existente sa transformam tara in 15 judete pe formatul curtilor de apel, care nu tinut cont de alte criterii decat mobilitatea cetateanului si in felul acesta se reformateaza din temelii toata arhitectura statului. Nu in ultimul rand, putem vorbi de a redefini ce inseamna comuna, oras si municipiu din punct de vedere al populatiei. Nu poti sa ai comune cu 800 de locuitori la care platesti un salariu de primar, platesti indemnizatii de consilieri locali, platesti secretari ai primariei si asa mai departe. Costurile acestea trebuie sa dispara pentru ca economia asta, asa cum este ea si pe care o monitorizam de atatia ani de zile, nu mai poate sa le tina.
Cat estimati ca se va reduce prin aceasta reformare administrativa numarul de bugetari?
Cu cel putin 50%!
Constitutional este o problema?
Nu! Constitutia spune ca avem judete, nu spune cate, deci nu este o problema. Daca facem gafa sa le denumim regiuni, o sa avem o problema, dar fiind vorba despre judete, despre restructurarea numarului de judete, nu cred ca este o problema constitutionala. Este o problema de baroniada, pe toate culorile politice. Aici va fi intr-adevar o problema cu orgoliile locale, dar se poate stabili, dupa ce se face acest lucru, ca intr-un interval de 5 ani judetele respective sa isi faca un referendum vis-a-vis de noua denumire, dar asta este o probleme subsidiara, deci nu este important. Iar acest lucru se poate face prin asumare de azi pe maine. Nu este o problema, totul se face din mers! Nu cred ca este nici loc de prea multa dezbatere publica pentru ca s-ar impotmoli, pur si simplu este o decizie politica.
Cum vedeti din punct de vedere economic anul care s-a incheiat? Cum credeti ca vor arata cifrele pentru anul care s-a incheiat?
Cand vom avea toate cifrele, o sa vedem probabil un deficit al balantei comerciale colosal, mai ales prin prisma importurilor desantate care s-au facut in 2020, fie care vorbim in sectorul medical, dar fie ca vorbim in general de piata de bunuri de larg consum, care a cunoscut un boom, din acest punct de vedere. Numai Emag-ul si cei care desfasoara acest timp de activitati si-au crescut cifra de afaceri cu 50% pe fondul faptului ca oamenii au stat acasa si au tot comandat si au tot cheltuit.
Cred asadar ca la balanta comerciala stam dezastruos. Estimez ca inchidem cu vreo 19 miliarde euro deficit. Vorbim de bani adevarati care au plecat peste granite.
Norocul a fost ca noi nu am avut totusi un shutdown generalizat ca in vest, numai ca, din pacate, fiind o economie de subcontractori, am suferit la capitolul de a manufactura produse pentru beneficiarii principali. Piata auto, spre exemplu, a cunoscut pierderi de 5 miliarde de euro, tocmai prin faptul ca noi suntem fabricanti de componente, iar uzinele mama din alte tari au inchis. Si atunci, am fost victime colaterale pe segmentul auto.
Cine ar trebui sa se ocupe de rezolvarea acestor probleme si de ce nu o face?
In primul rand, cred ca trebuie o alta reprezentare a Romaniei in strainatate, ca promotori ai business-ului romanesc. Sunt foarte multi comasati in Europa, unde am ajuns la 70% comert exterior. De ce sa mai folosim atatia oameni pe la ambasadele noastre din Europa, cand suntem zero pe restul planetei. Agentul economic roman nu mai are nevoie de un atasat economic in Italia, in Germania, unde se duc singuri, isi fac treaba singuri, se duc la targuri internationale singuri, invitati probabil de partea straina. Unde este sprijinul pana la urma? Ma mai intampina cate un atasat prin Europa si imi spunea ca de cand este la post au crescut schimburile comerciale cu nu stiu cat la suta. Si il intrebam retoric care este meritul lui pentru ca s-a vandut Duster sau Logan pe piata asta? Noi stim cum se comercializeaza Duster sau Logan pentru ca Parisul decide.
Exista un castigator al pandemie de covid-19? Un raport Oxfam prezentat in cadrul Forumului de la Davos arata ca pandemia a marit averile miliardarilor la 12 trilioane de dolari, in acelasi timp in care populatia lumii a saracit.
Cred ca ne uitam prea mult la 5 miliardari ai lumii care au structurat business-ul foarte mult pe bursa de valori si sunt aceeasi practic. Problema este evolutia actiunilor de la bursa pentru fiecare dintre ei. Este logic ca acum, in perioada de pandemie, avand in vedere distantari si restrictii, oamenii au comandat in nestire pe Amazon, deci nu trebuie sa ne mire ca actiunile Amazon au crescut si in consecinta, pe orizontala, si averea lui Jeff Bezos. Cum nu trebuie sa ne mire nici actiunile celor din industria pharma si asa mai departe.
In aceasta pandemie noi cred ca am castigat foarte mult la capitolul acesta de digitalizare administrativa, adica faptul ca de voie, de nevoie am fost obligati sa apelam la online pentru intalnirile dintre noi, pentru relationarea pana si cu presa, cred ca aici lumea s-a updatat, inclusiv copiii cu scoala online.
Vedeti un blocaj in Romania in urmatoarea perioada ca urmare a aparitiei noii tulplini de coronavirus?
Eu eram foarte optimist atunci cand se angajau contractele vis-a-vis de noile vaccinuri cand vedeam 600 de milioane de vaccinuri Pfizer, 400 de milioane de Moderna. Am crezut ca va fi o campanie de vaccinare de genul celei din Israel. Nu pot sa inteleg de ce nu s-a reusit la nivel de Europa o mobilizare precum cea din Israel.
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# nae din dealul feleacului 27 January 2021 19:18 -2
# santinela 28 January 2021 07:54 +5
# VIKY 28 January 2021 09:19 +5
# Geanina 28 January 2021 16:02 +2
# Omul de pe strada 28 January 2021 16:42 +1
# Johann 28 January 2021 21:29 +1
# Lita 28 January 2021 23:35 +2