Am fost si ai altor profesii juridice...
Profesiile juridice au o asemanare fireasca: interpreteaza si aplica dreptul, toate impreuna si separat.
Un „tot” indispensabil la administrarea serviciului justitie.
Acesta a fost unul din punctele forte, un reper de factura profesionala suficient sa-l determine pe legiuitor sa creeze elementul asimilat convertit in „functii asimilate”, ce a avut drept rezultat vechimea in magistratura reglementata de art. 86 din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor.
Asimilarea, in terminologia DEX, pornind de la definitia originara a termenului, inseamna „a face ceva asemanator pana la a te considera egal, similar, cu o alta persoana”.
Nu mi-am propus sa insist asupra „asimilarii” dintr-o profesie in alta.
Corpurile profesionale din domeniul juridic - toate - isi au maretia lor.
Intr-o viziune (a legiuitorului) ce se pierde acum, asimilarea a fost „OK" si poate mai mult decat atat.
Candva, toti cei recrutati din alte profesii am fost buni ...
Fara alte argumente de text, acum nu mai suntem ....
Proiectul de Lege pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu (L4/2023), initiat de Guvern in decembrie 2022, intra in dezbaterile parlamentare in procedura de urgenta !!!
Drag legiuitor,
Nu iti vorbesc despre neretroactivitatea legii, previzibilitatea acesteia ori stabilitatea statutului de magistrat, stabilitatea legislativa in genere ori increderea legitima, principii incalcate vadit in edictarea normei tranzitorii cuprinse in art. II din Proiectul de lege.
Colegii mei, in activitate sau retrasi la pensie, au facut – o deja, mult si excelent, printr-un „condei” care nu te-a luminat!
Abordand, in editorial, doar inlaturarea vechimii in magistratura rezultata din functii asimilate, consider ca gresesti in solutia legislativa propusa.
Punctez (in linie matematica):
1. Despre perioada minima de 5 ani s-a tot vorbit.
Pentru accederea in profesie, in conditiile art. 33 din Legea nr. 303/2004, perioada a fost o cerinta de legalitate, garantata prin lege persoanelor admise astfel.
O poti privi si asa:
-
magistratii, colegii mei, recrutati in aceasta modalitate, au intrat in profesie ca magistrat definitiv, legiuitorul echivaland, fara dubiu, perioada minima de 5 ani chiar cu perioada de stagiu efectuata de magistratul stagiar;
-
eliminarea acestei perioade ar insemna negarea insasi a efectului examenului de capacitate evocat de art. 61 din Legea nr. 303/2004, „dinamitand” astfel conditia obligatorie a magistratului definitiv – perioada de stagiu parcursa, ce sta la baza pregatirii profesionale juridice a celui numit definitiv.
-
Daca imi elimini aceasta perioada, cel putin ma lasi (cel putin) fara fundamentul profesiei de magistrat – stagiatura!
Iar perioada in discutie se transforma in perioada de vechime in munca ... sau in orice vrei.
Atunci, iti era imperios necesara sa ma recrutezi !
2. Perioada de minim 5 ani, recunoscuta in vechea forma a legii pentru accederea in magistratura, se impune, cu evidenta, a fi pastrata, cu atat mai mult cu cat actualul format al Legii nr. 303/2022 mentine si aceasta modalitate de numire in magistratura.
Art. 63 alin. (1) pastreaza cerinta: „(...) cu o vechime in specialitate de cel putin 5 ani”, evidentiind caracterele anterior expuse.
3. Solutia din art. 86 din Legea nr. 303/2004 este eliminata prin proiect.
Ne propui o etapizare pana in anul 2027, prin art. II, derogatoriu de la art. 211 al Legii nr. 303/2022.
Etapizarea porneste ab initio gresit (iertare, l-am folosit de doua ori si nu ma repet).
Nu vreau sa-mi pierd cititorul !
Revin,
In constructia legislativa pornesti cu anul pensionarii 2023, an de debut in etapizare !
Este o solutie legislativa ce nu are nici un fel de aplicabilitate, gresind (a inceput sa-mi placa cuvantul !) fundamental, in primul rand, pentru ca momentul de debut al vechimii in functii asimilate se raporteaza la un an in curs – 2023 !
Or, doar faptul ca etapizarea propusa debuteaza (cu an al pensionarii fixat de art. II in 2023 (in curgere), singurul efect practic ar fi acela ca va scinda beneficiarii (efectivi) ai vocatiei la pensie, in functie de intinderea procedurii parlamentare si data intrarii in vigoare a legii, cel putin in doua categorii (prejudiciati/ neprejudiciati).
Sub acest aspect debutul etapizarii nu mai poate porni, in nici o ipoteza, cu anul pensionarii – 2023.
Evident, cu urmatorul (2024 – sa nu il gresesti !)
In referinta si la durata minima a perioadei de vechime in alte profesii juridice (propunere - 5 ani), daca pornim algoritmul de calcul cu anul 2023, se va rasfrange in modalitatea de insumare a vechimii (si din functii asimilate), in sensul prejudiciabil, pentru (aproape) orice magistrat cu vocatie.
Ma „trimite” de fiecare data in urma !
Preiau din amendamentele formulate de colegele mele (acestea nu-mi apartin), reluand opiniile lor:
„Etapizarea prevazuta in proiectul de lege a fost stabilita in mod arbitrar si discriminatoriu, fiind aplicabila exclusiv persoanelor care au fost numite in functia de magistrat in anul 2003 si indeplinesc conditia de 20 de ani vechime efectiva in anul 2023.
In cazul tuturor celorlalte persoane numite in functia de magistrat ulterior anului 2003 (care, in mod evident, au pondere majoritara in categoria magistratilor care au detinut si alte functii juridice), etapizarea din proiect nu are nicio aplicabilitate.
In lipsa indeplinirii conditiei de 20 de ani vechime efectiva in anul 2023, aceste persoane vor avea o vechime efectiva mai mica cu 1 an decat cea mentionata etapizare, in intreaga perioada 2023 - 2027.”
III. Pentru celelalte categorii (in vizorul legii in discutie) vechimea minima in discutie este de 15 ani (a se vedea textele de lege, pe care nu le mai evoc).
Pastrand rationamentul logico – juridic (cu 5 ani, perioada garantata), diferenta de 5 ani (din cei 10 ani - vechime maxima in functii asimilate propusa si anterior) pot „intra” in esalonare.
Norma tranzitorie, construita astfel, nu ar fi nici discriminatorie, nici intempestiva.
Tranzitul spre o vechime de cel putin 25 de ani realizata numai din functiile enumerate in art. 211 alin. 1 al Legii 303/2022 ar fi cel putin echitabil.
Un text scris printre file de dosar ...
Cuvantul de incheiere pentru colegi,
Totul incepe cu NOI si cu atitudinea noastra !
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# Sunteti comica! 7 February 2023 15:31 +18
# Eu nu mai inteleg nimic ... 7 February 2023 18:11 +3
# Robert 8 February 2023 10:43 -3
# Robert 8 February 2023 10:45 -2
# maxtor 8 February 2023 10:58 0
# maxtor 8 February 2023 11:02 0
# maxtor 8 February 2023 12:54 0
# Maria 8 February 2023 12:59 -3
# @ Maria 8 February 2023 17:59 +3
# ?????? 8 February 2023 21:50 +2
# Noi muncim, noi nu gandim 9 February 2023 08:21 +5
# nae din dealul feleacului 9 February 2023 22:14 +2
# Logica la magistrati?!? 10 February 2023 09:29 +1
# Pentru Robert 10 February 2023 09:46 0
# Robert 10 February 2023 23:12 0
# Robert 10 February 2023 23:24 +2
# Robert 10 February 2023 23:32 0
# Robert 10 February 2023 23:41 +2
# maxtor 10 February 2023 23:52 0
# Fiecare popor are conducatorii pe care ii merita 13 February 2023 11:36 +2
# Robert 13 February 2023 16:00 -2
# Unora le place sa fie batjocoriti 13 February 2023 16:25 +4