25 December 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

Am fost si ai altor profesii juridice...

Scris de: Liliana Catalina ALEXE, judecator, Curtea de Apel Bucuresti | pdf | print

7 February 2023 15:00
Vizualizari: 8790

Profesiile juridice au o asemanare fireasca: interpreteaza si aplica dreptul, toate impreuna si separat.

Un „tot” indispensabil la administrarea serviciului justitie.

Acesta a fost unul din punctele forte, un reper de factura profesionala suficient sa-l determine pe legiuitor sa creeze elementul asimilat convertit in „functii asimilate”, ce a avut drept rezultat vechimea in magistratura reglementata de art. 86 din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor.



Asimilarea, in terminologia DEX, pornind de la definitia originara a termenului, inseamna „a face ceva asemanator pana la a te considera egal, similar, cu o alta persoana”.

Nu mi-am propus sa insist asupra „asimilarii” dintr-o profesie in alta.

Corpurile profesionale din domeniul juridic - toate - isi au maretia lor.


Intr-o viziune (a legiuitorului) ce se pierde acum, asimilarea a fost „OK" si poate mai mult decat atat.

Candva, toti cei recrutati din alte profesii am fost buni ...

Fara alte argumente de text, acum nu mai suntem ....

 

Proiectul de Lege pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu (L4/2023), initiat de Guvern in decembrie 2022, intra in dezbaterile parlamentare in procedura de urgenta !!!


Drag legiuitor,


Nu iti vorbesc despre neretroactivitatea legii, previzibilitatea acesteia ori stabilitatea statutului de magistrat, stabilitatea legislativa in genere ori increderea legitima, principii incalcate vadit in edictarea normei tranzitorii cuprinse in art. II din Proiectul de lege.


Colegii mei, in activitate sau retrasi la pensie, au facut – o deja, mult si excelent, printr-un „condei” care nu te-a luminat!

Abordand, in editorial, doar inlaturarea vechimii in magistratura rezultata din functii asimilate, consider ca gresesti in solutia legislativa propusa.


Punctez (in linie matematica):


1. Despre perioada minima de 5 ani s-a tot vorbit.

Pentru accederea in profesie, in conditiile art. 33 din Legea nr. 303/2004, perioada a fost o cerinta de legalitate, garantata prin lege persoanelor admise astfel.

 

O poti privi si asa:

  • magistratii, colegii mei, recrutati in aceasta modalitate, au intrat in profesie ca magistrat definitiv, legiuitorul echivaland, fara dubiu, perioada minima de 5 ani chiar cu perioada de stagiu efectuata de magistratul stagiar;

  • eliminarea acestei perioade ar insemna negarea insasi a efectului examenului de capacitate evocat de art. 61 din Legea nr. 303/2004, „dinamitand” astfel conditia obligatorie a magistratului definitiv – perioada de stagiu parcursa, ce sta la baza pregatirii profesionale juridice a celui numit definitiv.

  • Daca imi elimini aceasta perioada, cel putin ma lasi (cel putin) fara fundamentul profesiei de magistrat – stagiatura!


Iar perioada in discutie se transforma in perioada de vechime in munca ... sau in orice vrei.

Atunci, iti era imperios necesara sa ma recrutezi !


2. Perioada de minim 5 ani, recunoscuta in vechea forma a legii pentru accederea in magistratura, se impune, cu evidenta, a fi pastrata, cu atat mai mult cu cat actualul format al Legii nr. 303/2022 mentine si aceasta modalitate de numire in magistratura.

Art. 63 alin. (1) pastreaza cerinta: „(...) cu o vechime in specialitate de cel putin 5 ani”, evidentiind caracterele anterior expuse.


3. Solutia din art. 86 din Legea nr. 303/2004 este eliminata prin proiect.

Ne propui o etapizare pana in anul 2027, prin art. II, derogatoriu de la art. 211 al Legii nr. 303/2022.

Etapizarea porneste ab initio gresit (iertare, l-am folosit de doua ori si nu ma repet).

Nu vreau sa-mi pierd cititorul !

Revin,

In constructia legislativa pornesti cu anul pensionarii 2023, an de debut in etapizare !


Este o solutie legislativa ce nu are nici un fel de aplicabilitate, gresind (a inceput sa-mi placa cuvantul !) fundamental, in primul rand, pentru ca momentul de debut al vechimii in functii asimilate se raporteaza la un an in curs – 2023 !


Or, doar faptul ca etapizarea propusa debuteaza (cu an al pensionarii fixat de art. II in 2023 (in curgere), singurul efect practic ar fi acela ca va scinda beneficiarii (efectivi) ai vocatiei la pensie, in functie de intinderea procedurii parlamentare si data intrarii in vigoare a legii, cel putin in doua categorii (prejudiciati/ neprejudiciati).


Sub acest aspect debutul etapizarii nu mai poate porni, in nici o ipoteza, cu anul pensionarii – 2023.


Evident, cu urmatorul (2024 – sa nu il gresesti !)


In referinta si la durata minima a perioadei de vechime in alte profesii juridice (propunere - 5 ani), daca pornim algoritmul de calcul cu anul 2023, se va rasfrange in modalitatea de insumare a vechimii (si din functii asimilate), in sensul prejudiciabil, pentru (aproape) orice magistrat cu vocatie.


Ma „trimite” de fiecare data in urma !


Preiau din amendamentele formulate de colegele mele (acestea nu-mi apartin), reluand opiniile lor:


„Etapizarea prevazuta in proiectul de lege a fost stabilita in mod arbitrar si discriminatoriu, fiind aplicabila exclusiv persoanelor care au fost numite in functia de magistrat in anul 2003 si indeplinesc conditia de 20 de ani vechime efectiva in anul 2023.


In cazul tuturor celorlalte persoane numite in functia de magistrat ulterior anului 2003 (care, in mod evident, au pondere majoritara in categoria magistratilor care au detinut si alte functii juridice), etapizarea din proiect nu are nicio aplicabilitate.

In lipsa indeplinirii conditiei de 20 de ani vechime efectiva in anul 2023, aceste persoane vor avea o vechime efectiva mai mica cu 1 an decat cea mentionata etapizare, in intreaga perioada 2023 - 2027.


III. Pentru celelalte categorii (in vizorul legii in discutie) vechimea minima in discutie este de 15 ani (a se vedea textele de lege, pe care nu le mai evoc).

Pastrand rationamentul logico – juridic (cu 5 ani, perioada garantata), diferenta de 5 ani (din cei 10 ani - vechime maxima in functii asimilate propusa si anterior) pot „intra” in esalonare.


Norma tranzitorie, construita astfel, nu ar fi nici discriminatorie, nici intempestiva.

Tranzitul spre o vechime de cel putin 25 de ani realizata numai din functiile enumerate in art. 211 alin. 1 al Legii 303/2022 ar fi cel putin echitabil.


Un text scris printre file de dosar ...


Cuvantul de incheiere pentru colegi,

 
Totul incepe cu NOI si cu atitudinea noastra !

 

Comentarii

# Sunteti comica! date 7 February 2023 15:31 +18

Se sustine faptul ca pensionarea anticipata in magistratura se datoreaza stresului si conditiilor deosebite de munca (argument cu care nu sunt de acord, de altfel - nu cred ca exista vreo justificare pentru a trata magistratii altfel decat restul celorlalte profesii; ex. doctorul chirurg are o profesie mult mai solicitanta si riscanta, dar nu iese la pensie la 45 de ani). Acum veniti dumneavoastra si ne spuneti ca daca ati fost, de exemplu, 19 ani avocat si 6 ani magistrat trebuie sa beneficiati de pensionarea anticipata. Pentru 6 ani de „stres”!

# Eu nu mai inteleg nimic ... date 7 February 2023 18:11 +3

PAi ne zbatem sa dispara "specialii" sau vrem sa facem cat mai multi ? odata ce li sa permis leprelor necalificate din servicii sa faca ce vor , alimentati de la buget, atunci se trezira si alti oxiuri ca vor sa fie speciali ...

# Robert date 8 February 2023 10:43 -3

Un judecator "terminat" psihic, poate trimite un om nevinovat la inchisoare pe viata iar un chirurg extenuat, poate opera pe cord, un balnav cu apendicita, trimitandu-l direct pe lumea cealalta. La limita, ambele profesii lucreaza cu omul si cu viata lui, asa ca nu sunt prea diferite din punctul asta de vedere. Corect insa, un chirurg NU iese la pensie anticipat, oricat de stressat psihic ar fi el! Dar solutia, NU este ca din cauza asta, sa li se taie niste drepturi meritate judecatorilor ci, de a li se da drepturile meritate si chirurgilor!! Pe de alta parte, sa nu uitam ca un judecator are cateva zeci de dosare zilnic, si e obligat prin forta lucrurilor sa mai lucreze si acasa, in timpul lui teoretic liber, pe cand un chirurg, efectueaza cel mult 2-3 operatii zilnic si in timpul lui liber, face cam ce vrea! Evident, rationamentul e valabil si pentru alte profesii dar m-am legat de acestea, pentru ca asa a fost contextul.

# Robert date 8 February 2023 10:45 -2

Ca in caz de Doamne fereste, cineva ajunge pe mana chirurgului Ciomu sau pe mana judecatorului Ghita, cam tot aia e: praful s-a ales de tot restul vietii lui!

# maxtor date 8 February 2023 10:58 0

facem 1 apel catre justitiabili, fara discriminare de pregatire juridica,rasa sau lungimea secsului: -Sculați, voi oropsiți ai vieții, Voi, osîndiți la foame, sus! Să fiarbă-n inimi răzvrătirea, Să-nceapă al lumii vechi apus! Sfîrșiți odată cu trecutul negru,...

# maxtor date 8 February 2023 11:02 0

alea 2 luni-"suspendare de drept,stare de urgenta" -intra sau nu intra in calcul????? https://www.luju.ro/static/smiles/cry.gif

# maxtor date 8 February 2023 12:54 0

chiar ne gandeam DACA cele doua luni de „suspendare de drept, stare de urgenta” LE INTRA la penzie celor in cauza….sa fie primit! (e o expresie, "oaia neagra", e discrinatorie? de ce da,de ce nu?)

# Maria date 8 February 2023 12:59 -3

Stimate cititor dinainte un chirurg nu are nici o Interdicție,nici cea de a lua mita STI asta? El după ce face operativa pleacă la alte Cabinete,clinici etc.profesorul da meditații la greu din care își cumpara 6-7 case știi asta?mai știi ce atribuții au magistrații? Știi cu câte dosare intra in ședința de judecată la judecătorii sau tribunale?stii cât ii trebuie unui magistrat judecator sa cotească fiecare dosar in care intra? STI câte dosare are un judecator la redactat?Stii câte ore sta in ședința de judecată și audiază inculpați și martori? Ar trebui acest magistrați dacă au putina coloana vertebrală sa va ia pe toți aceștia care comentați la puricat ,sa dați cu subsemnatul de unde aveți averile și cum le-ați dobândit. O zi frumoasa

# @ Maria date 8 February 2023 17:59 +3

Cine nu vrea sa va dea bani sau pensii speciale ... la puscarie. Am inteles! Totusi suntem cam multi (peste 80%). La asta v-ati gandit?

# ?????? date 8 February 2023 21:50 +2

@ La ăștia se aciuase măreția dreptului proclamată de Zegrean ,?

# Noi muncim, noi nu gandim date 9 February 2023 08:21 +5

Magistratii sustin ca sunt cei mai stresati, au cel mai mare volum de munca si asa se justifica beneficiile pe care le au ca nicio alta categorie profesionala. Poate ne spun si noua care sunt categoriile profesionale cele mai putin stresate, cu volum mic de munca si pe ce se bazeaza aprecierile lor. Daca muncesti mult si prost nu inseamna ca trebui sa fi recompensat pentru acest lucru. Romania este raiul infractorilor si din cauza magistratilor. Numai cine nu vrea, nu face infractiuni! Sunt condamnati numai gainarii si cei care ii deranjeaza pe cei cu functii importante. Din aceasta cauza, peste 50% din cetateni nu au incredere in justitia romana si peste 80% considera ca magistratii nu merita pensii speciale. Infractorii au mai multe drepturi de cat victimele. Detinutilor li se aloca mai multi bani decat bolnavilor din spitale, copiilor din institutiile statului etc

# nae din dealul feleacului date 9 February 2023 22:14 +2

Justitia este o stiinta care se bazeaza pe logica.Rolul justitiei este de a identifica infractorii si de ai pedepsi, nicidecum ai face scapati prin hatisul cuvintelor.Aceasta-i definitie.Rezultatul:Sistemul de Justitie din Romania este cel mai eficient Grup Infractional Organizat din aceasta tara.Stati asa, nu plecati nicaieri,sa vedeti ce "minarii" se fac la nivelul Procuraturii!Acestia in frunte cu sefa Scutea se dau de ceasul mortii sa-l ancheteze pe Putin!Bai Domnilor Tovarasi sa iesim in curte sa vedem daca avem toate tiglele pe casa,se anunta ninsori,furtuna,ploi .

# Logica la magistrati?!? date 10 February 2023 09:29 +1

Daca te uiti pe solutiile magistratilor iti dai usor seama ca marea majoritate a magistratilor sunt repetenti la logica sau sunt analfabeti functionali pentru ca nu reusesc sa inteleaga cele mai simple informatii din documentele depuse la dosar, excluzand bineinteles posibilitatea ca o fac cu intentie.

# Pentru Robert date 10 February 2023 09:46 0

Bugetul statului nu e sac fara fund. Statul a împrumutat în prima lună a acestui an echivalentul a circa 55 de miliarde de lei, respectiv 34,4% din necesarul total de finanțare din acest an, estimat la circa 160 de miliarde de lei. Dobânzile la care se împrumută statul au crescut vertiginos în 2022, generând o gaură de 29,1 miliarde de lei în bugetul de anul trecut. Statul a plătit dobânzi cu 61,8% peste nivelul din 2021, potrivit execuției bugetare. Din calculele Eurostat, România plătește cele mai mari dobânzi din UE, după Ungaria. Costurile medii de finanțare ale statului pe termen lung au fost, în medie, în decembrie, de 7,2%, duble față de media UE. De pe pietele externe, doar in prima sapt din 2023, Romania a împrumutat 3,99 miliarde de dolari. Sumele împrumutate au fost pe scadențele cinci ani (1,24 mld $), 10 ani (1,5 mld $) și 30 ani (1,25 mld $) Toti vrem venituri ca in Occident dar muncim la fel ca ei, avem acceasi eficienta, productivitate?

# Robert date 10 February 2023 23:12 0

Oooo! Din contra, bugetul statului roman, ESTE sac fara fund! Cu siguranta Romania este singura tara din lume, care nu mai produce nimic, care si-a dat pe gratis resursele, care si-a urmarit si-si urmareste penal, cu motive reale sau inventate, micii intreprinzatori din toate domeniile, protejandu-i ca pe niste sfinti pe investitorii straini, indiferent cat de pe fata ar fura ei, care face totul pentru a distruge locurile locale de munca pentru romani, care impoziteaza munca mai rau decat isi exploateaza camat6arii victimele si, totusi are bani din plin, pentru a mari salariile bugetarilor, pentru a investi gramezi de bani in arme inutile, care oricum, vor veni peste cine stie cati ani, pentru a credita bancile straine de aici, pentru a crea facilitati pentru straini si pentru a mai primi totusi credite de la aceiasi straini!

# Robert date 10 February 2023 23:24 +2

Vorbesti de occidentali, ca nu muncim la fel ca ei, ca n-avem aceeasi eficienta, aceeasi productivitate. Iti spun un secret dar, sa nu-l mai spui la nimeni: noi nu muncim ca ei, ca n-avem unde si n-avem nici eficienta, nici productivitate, pentru ca nu mai facem nimic! Luam suruburi din Polonia, cuie din Germania, izmene din China, mere din ungaria si bitum din Cehia! Nu mai producem la scara industriala, nici macar scobitori!Statul ala de mila caruia plangi, in ultimii 33 de ani, a ras de pe fata pamantului, toata industria si agricultura romaneasca, mai rau decat a facut-o seria de cutremure, in Turcia! Statul roman, traieste ca orice boschetar, din furatul si jefuitul propriilor cetateni la drumul mare, din mila strainilor, din platile pe care i le fac unii si altii, ca sa-si poata face testele demente aici, pe noi si, din cerseala. Pana acum, i-a mers ca a mai gasit cate ceva (ce apartinea POPORULUI), sa vanda, fara nici un drept! Dar acum, nici ce sa vanda, nu prea mai are...

# Robert date 10 February 2023 23:32 0

Si daca tot esti atat de "la zi" cu imprumuturile facute de statul roman in numele meu si al concetatenilor mei, poate ne spui tuturor, ce a facut statul asta roman, cu sutele de miliarde de euro, pe care le-a imprumutat de vreo 20 de ani incoace! Ce a facut PENTRU NOI, cei care, si cei ai caror stranepoti, vor trebui sa plateasca datoriile cretine facute de niste psihopati analfabeti, care striga sus si tare, ca ei "conduc" tara?!?! Poate ne explici, la fel de detaliat cu ai facut-o cand ai insirat proaspetele imprumuturi, de ce statul asta roman, are milioane de cetateni, care se caca tot in fundul curtii, ca acum 200 de ani si de ce n-au acces la canalizare! Sau de ce in al naibii de multe locuri, "autostradele" sunt asa de bune, incat bolnavii grav sau mortii, sunt carati la salvare sau la caruta funerara, cu roaba, calul, sau targa, ca masinile nu pot ajunge la ei!

# Robert date 10 February 2023 23:41 +2

Daca eu ma duc la camatari si iau 1000 euro cu dobanda de 1000% pe zi, pe 5 ani, ca sa-mi iau ******uc si mi-am bagat familia in rahatul datoriilor pe urmatorul mileniu, fara ca pentru ei sa se vada ceva bun, sunt urgent internat la balamuc sau aruncat in strada, pentru ca e clar ca sunt cretin! Statul ala roman, al tau, care face EXACT asta de 33 de ani, de ce inca mai functioneaza in acelasi fel, cu exact aceiasi indivizi in frunte, facand la infinit exact aceeasi mizerie? Aia, de ce nu-s nici internati la balamuc, nici scosi in afara societatii, internati fiind pentru vecie, pe undeva cu multe si de netaiat zabrele la geamuri si la usi??? Pare ca suferi acut de sindromul Stockholm drag concetatean, daca ai ajuns sa plangi de mila calaului natiunii romane! Sau poate pur si simplu faci parte din tagma lor si atunci, totul e explicat!

# maxtor date 10 February 2023 23:52 0

@Robert-te executa dupa 2 sapatamani,pana nu paradesti rinichii,plamanii sau ficatu....

# Fiecare popor are conducatorii pe care ii merita date 13 February 2023 11:36 +2

Imprumuturile luate de catre stat au fost hotarate de catre guvernanti care dispun de ele dupa bunul lor plac, industria a fost vanduta strainilor tot de catre guvernanti, etc. Cetatenii care au votat au ales parlamentarii din randul carora provin guvernantii. Totii cetatenii (inclusiv copiii si nepotii) vor plati imprumuturile contractate de catre stat, nu pentru investitii ci pentru pensii, cheltuieli administrative etc Daca cetatenii aleg de 33 de ani aceiasi indivizi rezultatul e acelasi.

# Robert date 13 February 2023 16:00 -2

Cand e vorba de "voturile cetatenilor", hai sa nu uitam de "alegerile" de la Sect. 1 - Bucuresti! Faptul ca nu au existat nici un fel de repercusiuni, arata ca fraudarea masiva a voturilor in Romania, e o practica atat de veche si impamantenita, incat a devenit deja cutuma. Deci, cetatenii aleg de 33 de ani dar "ales", ajunge cine trebuie, nu cine vor cetatenii...

# Unora le place sa fie batjocoriti date 13 February 2023 16:25 +4

#Robert, ref. la alegerile de la Sect. 1, reprezentantul PSD în biroul electoral al secției de votare nu a semnalat, la momentul respectiv, că ar fi existat vreo neregulă în procesul de numărare sau vreo inadvertență între rezultatele numărătorii și datele cuprinse în procesele-verbale întocmite (pe care, de altfel, le-a și semnat). Daniel Tudorache - actual deputat PSD - a fost trimis în judecată miercuri de către DNA, pentru trafic de influență și spălare a banilor, în dosarul în care este acuzat că ar fi deschise conturi pe numele fostei soții și al menajerei sale, cumpărând imobile în valoare de 305.000 euro și 470.000 lei, precum și bijuterii, inclusiv diamante de aproximativ două milioane de euro.

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 22.12.2024 – S-a aflat noul ministru al Justitiei

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva