psdolt
25 November 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

psdolt psdolt psd

BIRCHALL A FACUT FAKE NEWS – Asociatia Judecatorilor pentru Apararea Drepturilor Omului o acuza de dezinformare pe ex-ministresa Justitiei Ana Birchall in cazul denigrarii SIIJ: „In DNA si DIICOT acced procurori cu minima vechime, cu grad profesional inclusiv de PJ, care aveau competenta, pana la infiintarea SIIJ, sa cerceteze magistrati pentru coruptie ori criminalitate organizata... Era un nonsens juridic... Numirea procurorilor din SIIJ se face exclusiv de CSM, fara influenta politica”

Scris de: Valentin BUSUIOC | pdf | print

19 November 2019 16:45
Vizualizari: 11211

Fosta ministresa a Justitiei Ana Birchall (foto 1) pur si simplu a comis un fake news saptamana trecuta, cand a avut o noua iesire furibunda impotriva Sectiei pentru investigarea infractiunilor din justitie. Este principala acuzatie lansata de catre Asociatia Judecatorilor pentru Apararea Drepturilor Omului marti, 19 noiembrie 2019, ca reactie la dezinformarile la care s-ar fi pretat Birchall.


Mentionam ca vineri, 15 noiembrie 2019, Birchall i-a cerut socoteala fostului premier Viorica Dancila pentru infiintarea sectiei speciale, pretextand ca SIIJ ar avea suprapuneri de competenta cu DIICOT si cu alte parchete, precum si ca ar incalca principiul separatiei carierelor judecatorilor si procurorilor.


Iata comentariul Anei Birchall cu privire la SIIJ (gasiti aici intreaga postare de pe Facebook):


Referitor la Sectia pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie, nici pana in acest moment nu s-a putut explica credibil si nu mi-ati putut explica credibil marile semne de intrebare privind suprapunerile de competenta cu DIICOT si alte parchete prin extinderea competentei la toata cauza indiferent de calitatea persoanelor! Cu alte cuvinte de ce aceasta sectie trebuie sa analizeze tot dosarul in conditiile in care este imposibil ca aceasta sectie sa aiba expertiza DIICOT de exemplu. Sau… poate asta s-a urmarit, daca analizam solicitarile SIIJ de preluare a unor dosare imediat ce au inceput sa functioneze; sau de ce se incalca principiul separarii carierelor judecatorilor si procurorilor”.

In replica, AJADO – condusa de judecatoarea Florica Roman (foto 2), de la Curtea de Apel Oradea – demonteaza in patru pasi acuzatiile fostei ministrese.

Mai precis, asociatia subliniaza ca Birchall a vorbit fara acoperire in legatura cu asa-zisa suprapunere de competente. Nu de alta, dar, de pilda, parchetele militare ancheteaza toate persoanele dintr-un dosar in care este vizat un militar, indiferent de calitatea respectivelor persoane, mentioneaza AJADO. In plus, organizatia non-guvernamentala da ca exemplu insasi Directia Nationala Anticoruptie, care a anchetat inclusiv fapte de fals sau de ucidere din culpa, desi acestea nu intra nicidecum in sfera infractiunilor de coruptie.

In al doilea rand (si cel mai important), ONG-ul Floricai Roman atrage atentia ca pana in prezent judecatori cu rang profesional de curte de apel sau de Inalta Curte, respectiv procurori cu rang de PCA sau de PICCJ erau anchetati de catre DNA si DIICOT, unde nu exista obligatia ca procurorii de caz sa aiba un anumit grad profesional (ei putand fi inclusiv judecatori de judecatorie, respectiv procurori de parchet de pe langa judecatorie). Or, actuala lege dicteaza ca in SIIJ sa activeze numai procurori cu grad de parchet de pe langa curte de apel sau de Parchet General.

De asemenea, AJADO ii aminteste Anei Birchall ca insasi Curtea Constitutionala a Romaniei a subliniat, in Decizia nr. 33/2018, ca Sectia pentru investigarea infractiunilor din justitie „constituie o garantie legala a principiului independentei justitiei, sub aspectul componentei sale individuale, independenta judecatorului”.

Nu in ultimul rand, Asociatia Judecatorilor pentru Apararea Drepturilor Omului ii solicita Anei Birchall sa spuna public daca are sau nu cunostinta despre vreun dosar cerut abuziv de catre SIIJ de la alte parchete.


Redam comunicatul complet al Asociatiei Judecatorilor pentru Apararea Drepturilor Omului:

 

AJADO condamna dezinformarile cu privire la SIIJ promovate de fostul ministru al justitiei Ana Birchall

Fostul ministru al justitiei Ana Birchall a publicat pe data de 15 noiembrie 2019 pe Facebook un text in care emite o serie de dezinformari si fakenews-uri cu privire la Sectia de Investigare a Infractiunilor din Justitie (SIIJ), dezinformari care demonstreaza grave carente ale fostului ministru al justitiei in materie de cunoastere a dreptului si a modului in care se infaptuieste justitia.

In postarea respectiva, fostul ministru al justitiei Ana Birchall a spus:

SECTIA PENTRU INVESTIGAREA INFRACTIUNILOR DIN JUSTITIE: referitor la Sectia pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie, nici pana in acest moment nu s-a putut explica credibil si nu mi-ati putut explica credibil marile semne de intrebare privind suprapunerile de competenta cu DIICOT si alte parchete prin extinderea competentei la toata cauza indiferent de calitatea persoanelor! Cu alte cuvinte de ce aceasta sectie trebuie sa analizeze tot dosarul in conditiile in care este imposibil ca aceasta sectie sa aiba expertiza DIICOT de exemplu. Sau… poate asta s-a urmarit, daca analizam solicitarile SIIJ de preluare a unor dosare imediat ce au inceput sa functioneze; sau de ce se incalca principiul separarii carierelor judecatorilor si procurorilor.”

1. SIIJ nu are nici o “suprapunere” de competente, cum fals declara fostul ministru Ana Birchall.

Competentele SIIJ deriva din lege, care a trecut inclusiv de CCR, iar competenta SIIJ este determinata de calitatea persoanelor investigate, asa cum este si in cazul militarilor care sunt anchetati de parchetele militare.

A admite ca SIIJ are “suprapuneri” de competenta inseamna a admite implicit ca DNA a functionat ani de zile in acest mod, din moment ce o directie de parchet creata pentru a investiga coruptia a cercetat penal persoane, de exemplu, inclusiv pentru infractiunii de fals ori de ucidere din culpa.

2. Explicatiile si argumentele privind competentele si necesitatea infiintari SIIJ au fost date nu doar credibil ci si detaliat in decursul timpului, iar acestea sunt foarte simple: daca pentru o infractiune minora comisa de un magistrat, chiar din culpa, competenta de investigare apartinea parchetelor de pe langa curtile de apel, cu atat mai mult pentru infractiuni de coruptie ori grup infractional organizat, ce sunt infractiuni complexe, competenta de cercetare nu poate reveni unor procurori cu grad profesional sub nivelul curtii de apel.

Or, asa cum prevede legea in vigoare si in acest moment, atat in DNA cat si in DIICOT, acced procurori cu minima perioada de vechime, cu grad profesional inclusiv de parchet de pe langa judecatorie, care aveau competenta, pana la infiintarea SIIJ, sa cerceteze magistrati pentru fapte de coruptie ori criminalitate organizata. Daca functionau la parchetele corespunzatoare gradului profesional detinut respectivii procurori nu ar fi putut cerceta nici macar o infractiune din culpa ori privind regimul circulatiei pe drumurile publice savarsite de un magistrat.

Era un nonsens juridic ca magistratii care comit infractiuni minore sa poata fi cercetati doar de procurori cu grad minim de parchete de pe langa curti de apel, dar pentru infractiuni grave, complexe, sa poata fi cercetati de procurori cu grad profesional de parchete de pe langa judecatorii, care au fost promovati la DNA ori DIICOT fara nici o transparenta, in baza unor interviuri obscure date in fata sefilor din cele doua structuri de parchet.

Aici insa exista o problema mult mai grava.

Daca demnitarii nu au o problema ca sunt cercetati de procurori din DNA cu grad de judecatorie, pentru magistrati problema este una reala si serioasa, deoarece modul de instrumentare a unui dosar poate deveni un mijloc urias de presiune atat asupra magistratului cercetat cat si asupra colegilor acestuia, putand deveni chiar o amenintare la adresa independentei justitiei, dupa cum, din pacate, dovedit s-a intamplat in trecut.

Din acest motiv, indiferent de infractiunea cercetata, anchetarea judecatorilor si procurorilor trebuie sa se faca de procurori selectati printr-un concurs organizat transparent, in mod independent si fara nici o influenta politica, alesi dintre procurori cu grad si vechime suficient de mare pentru a garanta profesionalismul, obiectivitatea si maturitatea acestora.

Or, exact aceasta problema a fost rezolvata de legiuitor prin modificarile legilor justitiei si infiintarea SIIJ.

Potrivit legii in vigoare numirea procurorilor din SIIJ se face exclusiv de CSM, fara nici o influenta politica, iar conditiile de accedere in acest parchet sunt: 18 ani vechime, grad profesional de minim parchet de pe langa curtile de apel, reputatie profesionala impecabila, concurs transparent de numire, toate acestea fiind solide garantii ale independentei procurorilor care activeaza in sectie.

Nu exista comparatie intre criteriile de vechime si profesionalism pentru accederea in SIIJ fata de DNA ori DIICOT, iar cine sustine ca judecatorii si procurorii trebuie sa fie in continuare cercetati de procurori cu grad de judecatorie si vechime minima ridica serioase semne de intrebare daca este interesat cu adevarat de independenta justitiei.

3. Conform legii, toate dosarele privind magistratii trebuiau trimise de parchete la SIIJ dupa infiintarea sectiei.

Daca fostul ministru are dovezi despre vreun dosar “cerut” de SIIJ in mod abuziv, in afara competentei sale, sa faca public acest lucru.

4. Afirmatia ca in SIIJ se “incalca principiul separarii carierelor judecatorilor si procurorilor” este o sfidare a Deciziei 33/2018 a CCR care a lamurit scopul infiintarii SIIJ din perspectiva garantarii independentei justitiei.

De la inceput precizam ca principiul “separarii carierelor” a fost introdus de Parlament la propunerea presedintelui asociatiei subscrise, tocmai pentru a nu mai exista confuzie intre cele doua cariere: in timp ce judecatorii infaptuiesc justitia, procurorii participa la infaptuirea acesteia.

Critica susmentionata a doamnei Birchall este definitiv desfiintata prin Decizia CCR 33/2018, in considerentele careia s-au retinut urmatoarele:

141. Sub aspectul infiintarii Sectiei pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie, la nivelul celui mai inalt parchet national, Curtea retine ca aceasta are ca scop crearea unei structuri specializate, cu un obiect determinat de investigatie, si constituie o garantie legala a principiului independentei justitiei, sub aspectul componentei sale individuale, independenta judecatorului.”

Din paragraful precitat rezulta cu claritate ca infiintarea acestei sectii constituie o garantie legala a independentei justitiei, a independentei judecatorului, ori exact acest aspect simplu, clar si logic este ignorat de toti cei care defaimeaza SIIJ, inclusiv de doamna Birchall.

Asadar, accederea in aceasta sectie nu este o simpla chestiune care tine de cariera procurorilor, ci este o componenta a garantiei de independenta a judecatorilor, fapt ce face nu doar explicabila ci si necesara implicarea judecatorilor alesi in CSM – ca si garanti ai independentei puterii judecatoresti – in procedura pentru numirea procurorilor din cadrul SIIJ.

In concluzie, pozitia fostului ministru al justitiei Ana Birchall cu privire la SIIJ reprezinta nu doar dezinformare si fakenews, dar demonstreaza superficialitatea intelegerii de catre aceasta a unor chestiuni de drept lamurite in detaliu de CCR.

Reactia nefondata a fostului ministru al justitiei Ana Birchall este cu atat mai grava cu cat, conform Constitutiei, procurorii isi desfasoarea activitatea sub “autoritatea ministrului justitiei”, iar din pozitia de ministru al justitiei doamna Birchall era de asteptat sa fi stiut aceste detalii juridice.

Faptul ca fostul ministru Ana Birchall, prin pozitiile pe care le-a avut in calitate de ministru al justitiei si prin postarea de pe Facebook, s-a alaturat corului celor care refuza sa vada faptele, legea si deciziile CCR, alegand in schimb sa dezinformeze opinia publica cu privire la SIIJ si la importanta acestei structuri de parchet pentru o reala independenta a judecatorilor si procurorilor, in beneficiul democratiei si a cetatenilor romani, nu poate fi decat condamnat public”.

Comentarii

# unul din lumea cea mare date 19 November 2019 16:56 +15

mare greseala a facut pesedeaua ca a pus/o pe cleoampa asta in locul lui tudorel,asta este buna cu mandibula(zis predoiu,asta/i un fel la fel cu bica)si acum un subiect off topics.bai hitlerica in spilhozeni ai ajuns de risul ,,tutulor,,jurnalistilor ai alora nealiniati cit si a alora afiliati.ba hitlerica tu FACI LA FEL CA NENTU HITLER SI NASU/TU MUSOLINI.ba hitlerica numai aia au avut un singur interviu cu un singur jurnalist.ai idee ba hitlerica cine a fost ala??!! hitler a avut un singur interviu in 41 sau 42 vu....hai sa te vaz daca ai idee,cu CLAUDE ROMANO FRAIERICA,ai idee cine era sub aliasul asta?GEORGE ZBARCEA BA!! APOI IN 42 PARCA I/A LUAT SINGURUL INTERVIU LU NASU/TU MUSOLINI,LA MUSOLINI NU A FOST SINGUR A MAI FOST CU REBREANU SI SADOVEANU.BA HITLERICA ESTI LA FEL DE CURAJOS CA NENTU HITLER,NU AI BA SINGE IN BILUTE CA PUTIN CA SA FACI O CONFERINTA DE PRESA CU 1500 DE JURNALISTI SI SA RASPUNZI LA TOATE INTREBARILE,FIE BUNE SAU RELE.VEZI BA HITLERICA DE CE PUTIN ARE FAVORABI

# Nicolae date 20 November 2019 10:51 +2

E foarte clar: se vrea ceva ce nu poate fi argumentat decat "in taina"(!?).Ridicolul cu "presiunea asupra judecatorilor" e o copilarie, daca n-ar fi si un lucru ingrijorator: nelinistea unui judecator de Inalta Curte, spre exemplu, chemat sa dea cu subsemnatul de un procuror promovat (printr-o discutie discreta!) de la o judecatorie, cu cateva dosare despre furtul de gaini sau incaierari la bodega din sat!!! Ce inspaimanta? AUTORITATEA COMPETENTA intemeiata pe ani de studii si de munca

# gogu de la strehaia date 21 November 2019 13:02 -1

O neavenita.Nimic nu recomanda pentru functia detinuta.Sant insa curios cine a recomandat-o PSD -ului pentru a ocupa o asemene functie.Cei ce au facut recomandarea au fost fie diversionisti fie agemii in politica.Poate fi comparata "madam nimeni"( ca si pregatire profesionala si actvitate in justitie) cu dl.profesor Tudorel?Singura sa tinta a fost desfiintarea sectiei pentru magistrati.Nimic despre abuzurile procurorilor.Tacere.

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 21.11.2024 – ICCJ a lamurit cum ramane cu Sosoaca (Document)

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva