27 December 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

COMPLICI CU BANDELE #REZIST SAU INCOMPETENTI – Ministrul de Interne Carmen Dan dezvaluie ca informarile primite de la servicii privind protestul din 10 august 2018 au avut caracter general: ”MAI a solicitat serviciilor de informatii partenere date privind posibilele riscuri asociate acestui protest... Fluxul informational a vizat aspecte generale, fara a avea caracter de noutate pentru economia misiunii si nu de natura a surprinde aspecte grave care ar fi impus decizii sau actiuni”

Scris de: Bogdan GALCA | pdf | print

20 August 2018 15:29
Vizualizari: 10505

Conducerea Serviciului Roman de Informatii condus de Eduard Hellvig trebuie si are obligatia sa explice cat mai repede de ce nu a furnizat Ministerului de Interne informatii despre actiunile violente care au avut loc la mitingul din 10 august 2018, actiuni prin care s-a incercat comiterea unei lovituri de stat si inlocuirea prin forta a unui Guvern legitim instalat in functie. Caci, nici SRI-ul condus Eduard Hellvig (foto), nici celelalte servicii nu au inaintat catre Ministerul de Interne decat date generale. Nu o spunem noi, ci chiar ministrul de Interne Carmen Dan.


Astfel, ministrul de Interne Carmen Dan a acuzat intr-o declaratie de presa facuta duminica, 19 august 2018, ca informarile primite de la serviciile de informatii privind protestul din 10 august 2018 au avut caracter general, neexistand informatii privind o situatie de criza. Carmen Dan a aratat ca potrivit raportului MAI privind violentele din Piata Victoriei, s-a solicitat serviciilor de informatii date privind posibilele riscuri asociate acestui protest, insa informarile primite au vizat aspecte generale, fara a furniza date pe care Ministerul de Interne sa nu le detina la acel moment. Ministrul a tinut sa precizeze ca informatiile primite nu faceau referire la violentele care au urmat, drept urmare inainte de inceperea protestului nu se impuneau masuri speciale din partea Jandarmeriei.
Carmen Dan a mai precizat si ca nu s-a impus nici activarea Centrului National de Conducere a Actiunilor de Ordine Publica sau conducerea actiunii de la nivelul Aparatului central al MAI, avand in vedere ca serviciile nu au furnizat informatii din care sa reiasa un pericol iminent pentru ordinea publica inainte de data de 10 august 2018.
In aceste conditii, ne intrebam: avem de-a face cu o complicitate a serviciilor cu bandele #rezist sau cu o incompetenta crasa din partea acestora?

Iata declaratiile facute de Carmen Dan duminica, 19 august 2018:

“Astazi mi-a fost prezentat raportul privind evenimentele din data de 10 august, raport pe care l-am solicitat saptamana trecuta tuturor structurilor ministerului implicate in organizarea si desfasurarea acelei misiuni.
Vreau sa fie foarte clar de la inceput - acest raport nu are rolul de a stabili vinovatii. Noi nu suntem o instanta de judecata!
Incep prin a prezenta scuzele mele tuturor acelora care au avut de suferit in urma violentelor de saptamana trecuta, fie ei civili sau militari jandarmi.
Chiar daca in prezent sunt in desfasurare o serie de anchete penale, pentru opinia publica avem datoria sa contribuim la aflarea adevarului despre evenimentele din acea seara.
Nu am nicio ezitare sa prezint acest raport Comisiilor de Aparare din Parlament, Guvernului Romaniei sau CSAT, daca acest lucru imi va fi solicitat. Si pentru ca s-a vorbit in aceste zile de o eventuala convocare a mea la Comisia de Aparare, Ordine publica si siguranta nationala din Camera Deputatilor, va informez ca pana in prezent nu am primit nicio invitatie oficiala in acest sens, dar sunt oricand gata sa prezint aceste date, in mod integral, membrilor Comisiei.
Pentru ce s-a intamplat in acea seara, pana la aceasta data au fost deschise 21 de dosare penale – 3 dintre acestea cu Autor Necunoscut. in aceste dosare, sunt cercetate 20 de persoane.
3 persoane au fost arestate, iar 2 au fost puse sub control judiciar. De asemenea, au fost aplicate 64 de amenzi contraventionale.
Politia si Jandarmeria va asigur ca a lucrat in toate aceste zile pentru identificarea persoanelor violente, insa parchetele civile au avut doar 2 zile de lucru in care s-au inregistrat aceste dosare de mai sus – luni si marti.
De maine (n.r. - luni, 20 august 2018) vom merge la parchetele civile si cu alte sesizari, informatii si date obtinute in aceste zile in care la noi efectiv s-a lucrat serios.
Este un proces dificil si un efort consistent sa vizualizezi un volum atat de mare de imagini – pentru cunoscatori: e vorba de aproximativ 2 TERABITI de filmari, in care sa surprinzi persoanele violente, ca apoi sa le poti introduce intr-un proces de comparare si identificare dupa fotografie sau imagine.
Pana acum Jandarmeria a identificat sute de persoane care au comis violente. Aceste persoane au fost surprinse in imaginile vizionate si se afla acum in acest proces de identificare.
Fata de actiunile jandarmilor implicati in misiunea din data de 10 august, a fost inceputa o verificare interna, si pana in prezent au fost identificate 5 situatii susceptibile de comiterea de abuzuri impotriva unor persoane care nu au savarsit acte de violenta.
Aceasta activitate inceputa de Jandarmeria Capitalei va continua, iar rezultatul verificarilor va fi inaintat Sectiei Parchetelor Militare din cadrul Parchetului General, unde se instrumenteaza deja un dosar penal.
Chiar daca initial s-a dorit ca adunarea publica din data de 10 august sa fie una legala, protestul nu a fost asumat de niciuna dintre numeroasele organizatii si platforme civice care au initiat, sustinut si promovat acest eveniment. Nu a existat astfel un organizator care sa-si asume responsabilitatea legala!
Este important sa nu omitem un aspect: legea reglementeaza si adunarile publice spontane dar nu am fost intr-o astfel de situatie. Acest protest a fost anuntat cu mult timp inainte in spatiul public, pe retelele de socializare si in mass-media.
Acesta este raportul privind evenimentele din 10 august 2018, care in total are 90 de file si este clasificat SECRET DE SERVICIU.
Natura clasificata a documentului este data de faptul ca unele informatii din cuprinsul acestuia vizeaza datele pe care MAI le-a solicitat celorlalte institutii din domeniul securitatii nationale. Din aceste considerente, unele aspecte nu vor putea fi dezvoltate aici.
Conform datelor cuprinse in raport, si care pot fi facute publice, in pregatirea misiunii din data de 10 august, MAI a solicitat serviciilor de informatii partenere date privind posibilele riscuri asociate acestui protest. Fluxul informational a vizat aspecte generale, fara a avea caracter de noutate pentru economia misiunii si nu de natura a surprinde aspecte grave care ar fi impus decizii sau actiuni cu caracter special.
In completarea si sprijinul activitatilor deja derulate de structurile Ministerului Afacerilor Interne, dupa protest, am solicitat acelorasi institutii, date, informatii noi sau evaluari privind persoanele, grupurile de persoane sau entitatile care au generat actele de violenta din Piata Victoriei.

In legatura cu activarea Centrului National de Conducere a Actiunilor de Ordine Publica sau conducerea actiunii de la nivelul Aparatului central al MAI, precizez ca informatiile primite anterior datei de 10 august nu au indicat o situatie generatoare a unei crize de ordine publica care, prin complexitate, amploare si intensitate sa ameninte stabilitatea politica, economica ori sociala, ordinea si valorile constitutionale, asa cum defineste Hotararea de Guvern 1.152/2014.
In aceste conditii, in conformitate cu prevederile actului normativ mai sus indicat, neexistand date privind actiuni generatoare de consecinte deosebite, nu s-a impus activarea acestui Centru.

Misiunea din data de 10 august a fost executata de catre unitatea teritorial competenta, respectiv Directia Generala de Jandarmi a Municipiului Bucuresti. De asemenea, prin Ordin al sefului Directiei, comandant al misiunii a fost desemnat domnul maior Laurentiu Cazan.
Acesta a avut la dispozitie efectivele Jandarmeriei Capitalei, resurse suplimentare asigurate de Brigada Speciala de Interventie a Jandarmeriei, dar si jandarmi din Gruparile Mobile Ploiesti, Bacau, Constanta, Craiova.
Conducerea misiunii s-a realizat din punctul de comanda inaintat situat in Piata Victoriei.
Am sa prezint acum cronologia evenimentelor, in baza datelor care pot fi facute publice. Evenimentele sunt prezentate intr-o forma mult mai detaliata in Raport si in Jurnalul Actiunilor Operative:
ora 13.55 – operationalizarea punctului de comanda din Piata Victoriei. La acel moment existau doua grupuri restranse de protestatari – unul in Piata Universitatii si altul in Piata Victoriei.
Raportul precizeaza ca la momentul instituirii, dispozitivul a fost unul defensiv, jandarmii avand tinuta de serviciu cu maneca scurta, fara casti pe cap si echipamente de protectie. Nu a existat, astfel, nicio intentie de intimidare sau provocare din partea Jandarmeriei.
ora 16.00 - In punctul de comanda s-au prezentat Prefectul Capitalei si unul dintre viceprimarii Primariei Municipiului Bucuresti.
ora 16 si 22 de minute – apar primele manifestari violente. Are loc fortarea cordonului de jandarmi si se incearca intrarea in curtea Guvernului Romaniei. In dispozitivul de jandarmi se arunca cu pietre si sticle de plastic.
Acest moment doresc sa-l explic in mod particular pentru ca releva un tipar organizatoric:
Este secventa cand o masa de cateva sute de persoane ies din alveola prin fata Muzeului Antipa, blocheaza circulatia rutiera, simuleaza intrarea pe Kisellef, schimba brusc directia de deplasare spre cladirea Guvernului si ocolind perimetrul delimitat al alveolei se indreapta spre intrarea in curtea Palatului Victoria, dinspre strada Paris, pe artera rutiera, printre masini, intrucat traficul rutier nu era restrictionat.
Concomitent acestei miscari pe dispozitivul situat in fata cladirii Guvernului se mentine o presiune constanta, astfel incat sa nu se permita o regrupare a jandarmilor spre zona dinspre strada Paris.
Pentru respingerea celor care intentionau sa intre in curtea Guvernului, Jandarmeria a utilizat substante iritant lacrimogene aflate in dotare. Abia acum dispozitivul se echipeaza cu mijloace de protectie.
ora 16.53 – primul jandarm ranit si transportat la spital.
Raportul mentioneaza ca, desi la acel moment erau intrunite conditiile de a dispune interventia pentru restabilirea ordinii publice, conform legii 60 din 1991 privind organizarea si desfasurarea adunarilor publice, jandarmii au optat pentru un mod de actiune gradual, defensiv si descurajant reusind, incet-incet, sa replieze grupul de protestatari catre alveola din Piata Victoriei, in locul initial de desfasurare a protestului.

Conform articolului 17 din legea 60 din 1991, in cazul in care adunarile publice isi pierd caracterul pasnic si civilizat, politia si trupele de jandarmi vor interveni pentru impiedicarea sau neutralizarea manifestarilor ce tulbura grav ordinea si linistea publica, pun in pericol viata, integritatea corporala a cetatenilor, a trupelor de ordine sau ameninta cu devastari ori distrugeri de cladiri sau alte bunuri de interes public sau privat.
ora 18.00 - comandantul actiunii convoaca o scurta sedinta cu sefii de dispozitive pentru analizarea situatiei. Potrivit raportului, la sedinta a participat si un procuror militar.
Ora 18.48 - aparitia in Piata a primelor persoane cunoscute ca facand parte din galeriile de fotbal.
Raportul mentioneaza ca venirea acestora in perimetrul in care se desfasura nu s-a facut in grup organizat, ceea ce a impiedicat Jandarmeria sa dispuna masuri de blocare a accesului acestora in piata.

Una din concluziile raportului este ca modul de exercitare a violentei asupra fortelor de ordine a avut un caracter de noutate, reflectand o mutatie in plan actional. Astfel, agresiunile s-au manifestat individual sau in grupuri organizate, de-a lungul intregului dispozitiv, cu mobilitate crescuta, atat in zona de contact, cat si in interiorul masei de participanti din randurile 2 si 3 in adancime.
Acest mod de actiune a permis agresorilor sa foloseasca primele randuri de protestatari ca pe un veritabil scut uman. De asemenea, manifestantii pasnici au fost reticenti in a se disocia de elementele agresive. Astfel ca, misiunea de izolare si extragere a persoanelor violente a fost ingreunata si chiar imposibil de realizat.
Acest mod de actiune a facut ca persoane care manifestau pasnic sa suporte consecintele actiunilor fortelor de ordine, aflate in incercarea de respingere a celor violenti, prin utilizarea de gaze iritant-lacrimogene.

Raportul detaliaza in dinamica momentele si periodicitatea actelor de violenta asupra dispozitivului de Jandarmerie, dar si actiunile violente care erau desfasurate in zona din spatele primului rand de manifestanti. Acolo au fost semnalate persoane care spargeau pavajul si bordurile din zona pentru a arunca cu bucati din acestea spre fortele de ordine.
ora 20.00 - comandantul actiunii prezinta prefectului situatia, informandu-l cu privire la necesitatea unei interventii pentru restabilirea ordinii publice. in acest context, prefectul isi exprima acordul cu privire la o astfel de actiune.
ora 21.30 - se contureaza un grup de persoane violente in zona Bulevardului Iancu de Hunedoara, cunoscut ca facand parte din galeriile de fotbal.
S-a dispus constituirea unui dispozitiv pentru izolarea grupului de suporteri care se manifestau violent, insa, din cauza celor care nu s-au delimitat de persoanele agresive, actiunea nu a reusit.
Separat de violentele de la nivelul zonei de contact cu dispozitivul de jandarmi, au inceput actiuni de vandalizare in mai multe zone ale Pietei, cum ar fi distrugerea mobilierului stradal din zona Muzeului Antipa.
In intervalul de timp cuprins intre orele 21.00 si 22.00 – potrivit legii 60 din 1991 au fost efectuate in mod repetat avertizari si somatii prin intermediul mijloacelor de amplificare sonora.
Conform jurnalului operatiunii, la ora 22 si 2 minute a fost efectuata ultima somatie, acordandu-se un interval de timp suficient pentru ca protestatarii sa poata parasi Piata.

Am sa detaliez putin un moment important din acea seara, pentru ca el este determinant in decizia de interventie pentru restabilirea ordinii publice:
La ora 22.53 dispeceratul 112 semnaleaza ca in zona unui fast-food din Calea Buzesti un grup de persoane se manifesta violent. DGJMB solicita interventia Politiei intrucat nu aveau pe moment posibilitatea sa ajunga in zona respectiva.
In prima faza au fost directionate in zona 2 echipaje ale Serviciului pentru Actiuni Speciale din Politia Capitalei, ulterior, in scurt timp, in sprijinul acestora venind alte 2 echipaje. in jurul orei 23.01 echipajele ajunse raporteaza ca nu exista acte de violenta sau vandalism in zona, fapt pentru care li se transmite ordinul sa se retraga.
Intre timp echipajele sunt blocate de multimea de oameni care inconjoara masinile si astfel se solicita sprijinul Jandarmeriei. In dinamica acestei situatii, alte 3 echipaje ale politiei care sunt directionate catre aceeasi zona, sunt blocate in zona Pasajului Victoria.
La solicitarea Politiei, 2 detasamente de jandarmerie sunt directionate dinspre Palatul Victoria catre echipajele de politie blocate in zona fast-food-ului.
Acesta este momentul cand cei 2 jandarmi – un barbat si o femeie – sunt izolati de restul detasamentelor si sunt atacati, fiind sustras pistolul unuia dintre ei.
Acest episod il cunoasteti foarte bine, inclusiv urmarile lui.
ora 23.11 - comandantul actiunii ordona interventia pentru restabilirea ordinii publice. Raportul detaliaza argumentele care au stat la baza emiterii ordinului, in special necesitatea eliminarii riscurilor privind viata si integritatea celor prezenti in zona, atat manifestanti, cat si jandarmi. in plus, la acel moment o arma de foc fusese sustrasa si era in posesia unuia dintre agresorii jandarmilor.
Pe durata restabilirii ordinii publice au existat interactiuni violente intre fortele de ordine si agresori, situatii in care persoane care nu au exercitat violente, dar nu au parasit piata, au avut de suferit, dar si fapte de vandalizare a mobilierului stradal.
Ora 01.15 – ordinea publica a fost restabilita.

In legatura cu folosirea gazelor lacrimogene, raportul cuprinde tipurile de substante iritant-lacrimogene folosite, respectiv cele de tip OC si CS. Ambele substante sunt omologate, distribuite de fabricanti autorizati si au certificate de conformitate, aceste aspecte fiind confirmate deja de catre Parchet. Substante de acest tip sunt utilizate si de alte forte de ordine din lume.
In ceea ce priveste persoanele civile, majoritatea au reclamat expunerea la gazele iritant lacrimogene. Daca Jandarmeria are o lege care prevede dreptul de a utiliza substante iritant lacrimogene si echipamentul de interventie din dotare, nu exista o lege care sa dea dreptul protestatarilor sa foloseasca pietre, bari metalice sau alte obiecte contondente in timpul unui protest.
Urmare a incidentelor petrecute la manifestatia publica din 10 august, 452 de persoane, dintre care 33 de jandarmi, au necesitat asistenta medicala la fata locului. Din totalul persoanelor, 70 au fost transportate la spital, 14 fiind jandarmi, iar 9 au ramas internate cel putin 24 de ore. Dintre cele 9 persoane spitalizate, 3 au fost jandarmi. Asta in conditiile in care jandarmii au avut mijloace de protectie proiectate sa reziste la diferite tipuri de lovituri.
Cei care acuza acum desfasurarea evenimentelor din 10 august 2018, trebuie sa accepte ca actiunile violente ale unora dintre manifestanti au determinat pierderea caracterului pasnic al adunarii publice si interventia fortelor de ordine.
Legea se aplica in mod egal jandarmilor, persoanelor violente si celor care au instigat la astfel de actiuni. Iar eu va asigur ca Ministerul Afacerilor Interne va trata in mod echidistant si fara discriminare aceasta situatie”.

Comentarii

# Dorina date 20 August 2018 15:38 +5

Sunt prea preocupati cu dezvoltarea pietei de capital... nu au timp de altceva… Ei sunt cu ofertele publice de vanzare de actiuni, cu fondurile de investitii…

# gelu date 20 August 2018 17:32 +6

Aici sunt banii d-voastra. Cati km de autostrada se pot construi in fiecare an cu cei 600 de milioane de euro pe care-i mananca SRI in fiecare an ca sa dea lovituri de stat in favoarea Furherului Wiermer Johannis Klauss???

# Un om date 20 August 2018 15:46 +9

Daca erau teroristi in piata, daca puneau bombe ? SRI cu ce se ocupa ? Cine raspunde din partea SRI ? Astia sunt platiti doar sa toace banii si sa faca pe mortul in papusoi ? Nu a admisibil asa ceva ! Principalul responsabil pentru violentele din 10 august 2018 este SRI e limpede pentru toata lumea ! Dar pentru campania de instigare la violenta, de rasturnare prin violenta a ordinii Constitutionale cine raspunde ? SRI nu apara si ordinea Constitutionala ? Astia mai fac mult pe prostii, in frunte cu Presedintele ? Nu se mai autosesiseaza procurorii lu' peste ?

# DODI date 20 August 2018 15:58 +11

Pentru cei care îi ridicau ode alogenului HELLvig poate acum au realizat că această acțiune a ”diasporei” fără disaporezi că SRI este în continuare sluja slugoiului ciolanis. Iar mersul în patru labe îi este familiar HELLvigului. El doar pozează în democrat, fiind doar un pupincurist cu ștaif.

# Vasile date 20 August 2018 16:00 +7

M..e PNL, USR, etc.!!!

# ha.ha date 20 August 2018 16:27 +6

De acord, subscriu!

# Me too , ;-) date 20 August 2018 17:19 +6

Iohannis nu te stresa caci "esprimam" doar o opinie , nu e injuratura sau ceva nasol :-* . PS.Auziti la Orban prostu` cainele nostru "interventia sangeroasa din 10 august" . What ? Probabil ca erau pe-acolo si niste shtoarfe la ciclu , caci altfel nu-mi "esplic". :P

# Edelweiss - Ortograph de Bukowina date 20 August 2018 17:10 +3

Uăi Vasîli, uăi, nu se mai spune „MÜIEPNL”, „MÜIEUSR”, „MÜIESRI” ! Acum, ca să faci iconomie de slove, aglutinezi „urările neprincipiale de sănătate și fericire” și te adresezi țintit la STĂPÂNII DE SCLAVI ai Argaților rrumâni: „MÜIEOMV” !

# gelu date 20 August 2018 17:22 +8

SRI n-a furnizat date concludente Jandarmeriei pentru ca chiar SRI a dorit ca acest puci anarhic sa reusesca iar Jandarmeria sa fie prinsa cu garda jos. Cu atat mai mult cu cat toate entitatile mass-media aflate pe orbiat SRI: realitateatv, digi24, protv, ziare.com, hotnews.ro, gandul.... au incitat direct la ura verbala si fizica impotriva jandarmilor. Ceea ce demonstreaza faptul ca SRI este cea care apus la cale puciul esuat tocmai datorita actiunii Jandarmeriei. Asa se explica si iesirea din noaptea de 10 August a lui Furher Wiermer Johannis Klauss care a ordonat Parchetului Geneal sa acuze Jandarmeria de actiuni ilegale impotriva teroristilor de gherila orbana, oamenii SRI, care au atacat fortele de ordine cu obiecte contondente ranindu-i pe jandarmi. De aceea SRI trebuie desfiintata, un nou serviciu demilitarizat trebui infiintat dela ZERO care sa nu mai aiba voie sa desfasoare operatiuni financiaro-economice. Iar toti sefii si sefutii SRI trenuie acuzati de tradare nationala.

# X date 20 August 2018 17:36 +4

Mai tineti minte cum i-au saltat pe niste protestatari dintr-un depozit cand veni bush juniorul in bucale ? Acu ... ce facusi, herr hell ?

# mitica date 20 August 2018 19:35 +2

Eduard Hellvig augustin lazar,codruta kovesy si marele tradator johanus,trebuie judecati pentru inalta tradare!

# Eduard Hellvig dezamagirea totala ! date 21 August 2018 15:42 +2

Multi si-au pus sperantele in ciumegul asta dar s epare ca-i un las si-un tradator ... :eek:

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 22.12.2024 – S-a aflat noul ministru al Justitiei

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva