CSM ANUNTA PRABUSIREA SISTEMULUI JUDICIAR – Consiliul Superior al Magistraturii avertizeaza Comisia Europeana: “In prezent, 20% din posturile de judecator si 27% din posturile de procuror sunt deja vacante, cu perspective de crestere a procentelor la 40% si 45% pana la sfarsitul anului 2025... In 2022, din cele 580 de posturi scoase la concurs, 141 au ramas neocupate, desi gradul de admitere necesar pentru a deveni magistrat a scazut la sase din zece de la opt din zece”
Consiliul Superior al Magistraturii anunta prabusirea iminenta a sistemului judiciar in cazul in care modificarile in ceea ce priveste pensiile de serviciu vor fi adoptate in forma propusa prin amendamentele inaintate in Camera Deputatilor, la proiectul de lege votat deja de Senat, amendamente care presupun printre altele inclusiv cresterea varstei de pensionare a magistratilor la cel putin 60 de ani. Semnalul de alarma este tras intr-o scrisoare adresara de CSM marti, 13 iunie 2023, Comisiei Europene.
Astfel, CSM dezvaluie ca la finele anului 2025 sistemul va avea vacante 40% dintre posturile de judecator si 45% dintre posturile de procuror, totul din cauza plecarilor masive care vor avea loc din magistratura, in cazul in care se va merge mai departe cu proiectul de lege privind pensiile de serviciu. In momentul de fata, arata CSM, exista 20% posturi vacante de judecator, si 27% posturi vacante de procuror.
De asemenea, in aceeasi scrisoare, atrage atentia ca interesul pentru intrarea in magistratura a scazut extrem de mult, in 2022, spre exemplu, din cele 580 de posturi scoase la concurs, 141 ramanand neocupate.
Nu in ultimul rand, Consiliul Superior al Magistraturii cere ca o majorare a varstei de pensionare sa se faca treptat, pe o perioada mai lunga decat cea propusa. “Este imperativ sa se regandeasca metoda etapizata propusa prin stabilirea unor intervale rationale de aplicare a noilor dispozitii, astfel incat cresterea varstei de pensionare, cu un minim de 12 ani, sa se faca treptat, pe o perioada mult mai lunga decat cea propusa, fara a afecta speranta legitima a beneficiarilor si fara a crea situatii discriminatorii intre profesionistii cu o vechime similara in sistemul judiciar, dar cu varste biologice diferite”, precizeaza CSM.
Prezentam scrisoarea Consiliului Superior al Magistraturii transmisa Comisiei Europene:
“Avand in vedere demersul legislativ referitor la modificarea si completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu, Consiliului Superior al Magistraturii a adresat, la data de 13 iunie 2023, o scrisoare catre Comisia Europeana:
'In contextul abordarii legislative privind modificarea si completarea unor acte normative in domeniul sistemului public de pensii, aflate in prezent pe rolul Camerei Deputatilor, Consiliul Superior al Magistraturii a luat act de modificarile aduse pensiilor de serviciu ale judecatorilor si procurorilor.
Consiliul isi exprima ingrijorarea cu privire la modul de modificare a proiectului de act normativ, care contravine atat recomandarilor formulate in cadrul mecanismului privind statul de drept, cat si obiectivelor stabilite de Mecanismul de redresare si rezilienta, cu scopul de a garanta independenta sistemului judiciar, sporind calitatea si eficienta acestuia.
Astfel, modificarile legislative mentionate mai sus vor modifica legile justitiei recent adoptate (in decembrie 2022), care, prin ele insele, au reprezentat un reper PNRR care a fost astfel indeplinit. Reamintim ca, in procesul de elaborare si adoptare a legilor justitiei, au fost respectate toate recomandarile Comisiei Europene si obiectivele de etapa ale PNRR, inclusiv cele referitoare la pensii. PNRR a statuat in mod expres neincluderea pensiilor magistratilor in categoria care urmeaza sa fie modificata, in conformitate cu obligatia de a respecta deciziile Curtii Constitutionale a Romaniei. In plus, legile recent adoptate au fost apreciate in ultimul raport MCV si reprezinta, de asemenea, un element esential in Raportul privind statul de drept, respectand garantiile solicitate de CE in ceea ce priveste asigurarea stabilitatii si ireversibilitatii reformelor.
De asemenea, procesul legislativ s-a desfasurat cu incalcarea cooperarii loiale intre institutiile implicate si cu lipsa transparentei. Desi Consiliul a aprobat cu comentarii proiectul de act normativ transmis de Guvern si adoptat de Senat, varianta actuala, astfel cum a fost modificata in fata comisiilor Camerei Deputatilor, are o forma total diferita si introduce noi conditii care nu au fost supuse dezbaterilor si cu privire la care nu a fost emis avizul Consiliului Superior al Magistraturii.
Sistemul judiciar intelege si sprijina initiativa legislativa care vizeaza eliminarea inechitatilor din cadrul sistemului si a derapajelor din trecut generate de lipsa armonizarii legislative care duce la un cuantum disproportionat al pensiilor in cazuri concrete, cu conditia ca dispozitiile legale avute in vedere sa stabileasca o perioada de tranzitie sau o aplicare etapizata adecvata.
Este necesara o perioada de tranzitie pentru a asigura increderea legitima a profesionistilor din sistemul judiciar, care si-au inceput cariera in temeiul unui cadru juridic diferit, recunoscut de peste 25 de ani. In sistemul public de pensii au fost incluse dispozitii similare pentru cresterea varstei de pensionare pentru femei (de la 59 la 63 de ani, din ianuarie 2011 pana in ianuarie 2030). De asemenea, exista diferite tipuri de profesii, altele decat magistratii, pentru care sunt prevazute beneficii speciale in materie de pensie datorita conditiilor speciale de munca, inclusiv reducerea varstei standard de pensionare sau a perioadei suplimentare de vechime.
Prin urmare, este imperativ sa se regandeasca metoda etapizata propusa prin stabilirea unor intervale rationale de aplicare a noilor dispozitii, astfel incat cresterea varstei de pensionare, cu un minim de 12 ani, sa se faca treptat, pe o perioada mult mai lunga decat cea propusa, fara a afecta speranta legitima a beneficiarilor si fara a crea situatii discriminatorii intre profesionistii cu o vechime similara in sistemul judiciar, dar cu varste biologice diferite.
Sistemul judiciar se confrunta in prezent cu un deficit sever de personal, in contextul perpetuarii incertitudinii cu privire la statutul profesionistilor din cadrul sistemului judiciar. Desi este guvernat de o lege organica, statutul a devenit din ce in ce mai mult supus unor modificari legislative sau unor proiecte de modificare, atat in ceea ce priveste conditiile de promovare in cariera, cat si drepturile prevazute pentru magistrati, in timp ce obligatiile si formele de raspundere disciplinara si materiala au fost inasprite. Aceasta situatie a condus la un numar mare de pensionari din sistemul judiciar si la o scadere a numarului de candidati pentru admiterea in magistratura.
In prezent, 20% din posturile de judecator si 27% din posturile de procuror sunt deja vacante, cu perspective de crestere a procentelor la 40% si 45% pana la sfarsitul anului 2025, ceea ce ar duce la prabusirea sistemului judiciar din Romania, din cauza unui nou val de pensionari cauzate de modificarile avute in vedere.
In plus, riscul ca judecatorii si procurorii in prima parte a carierei lor sa paraseasca sistemul judiciar ca urmare a demotivarii este, de asemenea, crescut, avand in vedere pierderea oricarei posibilitati de a obtine o pensie de serviciu, astfel cum prevede legislatia in vigoare. Interesul pentru o cariera in justitie a scazut in mod constant in ultimii ani. De exemplu, in 2022, din cele 580 de posturi scoase la concurs, 141 au ramas neocupate, desi gradul de admitere necesar pentru a deveni magistrat a scazut la sase din zece de la opt din zece. O consecinta evidenta va fi, de asemenea, in viitor, lipsa atractivitatii profesiei de judecator sau procuror.
Pe termen lung, efectul indirect va fi slabirea puterii judiciare si dificultatile in mentinerea sistemului de control si echilibru impus de statul de drept.
Credem cu tarie ca astfel de modificari legislative ar trebui sa se bazeze pe un dialog autentic care sa includa toate puterile statului pentru a gasi cele mai bune solutii pentru a asigura statul de drept, independenta justitiei si previzibilitatea legii.
Consiliul Superior al Magistraturii reaminteste ca a fost intotdeauna un partener de discutie in relatia cu institutia pe care o reprezentati si, prin urmare, solicitam Comisiei Europene sa incurajeze ferm Parlamentul Romaniei sa adopte modificari legislative care sa respecte in mod eficient atat recomandarile privind statul de drept, cat si jaloanele PNRR”.
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# Cetateanul 13 June 2023 18:15 +63
# DODI 13 June 2023 18:51 +30
# nae din dealul feleacului 13 June 2023 21:20 +21
# maxtor 14 June 2023 00:46 +3
# Mihai 14 June 2023 12:30 -4