15 November 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

psdolt

PRACTICA NEUNITARA, O VULNERABILITATE A JUSTITIEI – Studiul judecatorului dr. Ion Popa, de la Curtea de Apel Bucuresti: „ Formula magica – practica neunitara, face sa inceteze orice cercetare a magistratului... orice eventuala frauda ce s-ar ascunde in spatele unei solutii neunitare este practic imposibil de depistat”

Scris de: L.J. | pdf | print

20 August 2013 12:41
Vizualizari: 8188

 

Publicam un nou fragment din lucrarea reputatului judecator dr. Ion Popa, de la Curtea de Apel Bucuresti - intitulata „Studiu asupra unor factori de risc si/sau de vulnerabilitate ai sistemului de justitie din Romania” - referitor la marea problema a sistemului judiciar romanesc: practica neunitara. Judecatorul Ion Popa a fost conducator de instante, fost sef al Directiei Resurse Umane din Ministerul Justitiei, fost secretar general al CSM si inspector general judecatoresc. Studiul sau a fost publicat in revista Curierul judiciar nr. 7/2013. Judecatorul Popa propune si solutii legislative pentru asigurarea unei practici unitare in instantele judecatoresti. Cititi-le!


Practica judiciara neunitara

Practica judiciara neunitara constituie cel mai „potrivit” cadru de exprimare a tot felul de solutii bizare pe care magistratii le adopta sub pretextul unei independente profesionale. De cele mai multe ori astfel de solutii nu ascund nimic, din perspectiva infractionala, ci reprezinta rodul unor rationamente si logica de gandire „dupa colt”, ale magistratului respectiv, dovezi din nou ale unei recrutari defectuoase in profesie.

Exista insa situatii in care oricat ar fi de slab pregatit sau de bizar in gandire magistratul, nu poate pronunta sau adopta anumite solutii, fara a avea un minim suport probatoriu si o acoperire minim credibila a unui text legal. Astfel de solutii, diferite sau chiar opuse celor pronuntate obisnuit in materia respectiva sunt justificate sub formula clasica „practica neunitara”, nu doar de cei ce le adopta, ci si de cei care vin eventual sa le verifice in urma unor eventuale sesizari, aceasta formula magica facand sa inceteze orice analiza sau cercetare a magistratului. Este foarte adevarat ca si atitudinea celui ce controleaza, de a inceta cercetarea este justificata, pentru ca solutiile magistratilor sunt cenzurabile doar in caile de atac, orice alt demers fiind calificat corect drept imixtiune in actul de justitie. Iata de ce orice eventuala frauda ce s-ar ascunde in spatele unei solutii neunitare este practic imposibil de depistat.

Tot in acest context al practicii judiciare neunitare semnalam si un alt aspect. Sub stindardul unificarii practicii, am constatat ca o mare diversitate si cantitate de cauze sunt judecate in ultima instanta de Inalta Curte, devenita un fel de instanta de fond, ca volum de activitate, tocmai prin „generoasele” competente de judecata ce i-au fost atribuite prin lege, ori care se intentioneaza a-i fi atribuite. Nu vom analiza aici oportunitatea unor astfel de decizii din perspectiva eficientei, a celeritatii ori a profilului profesional pe care ar trebui sa il dezvolte o instanta suprema (analiza, sinteza, cercetare, ca regula, iar judecata ca exceptie, nu invers), ci vom aborda tema prin prisma studiului de fata, a unei posibile vulnerabilitati. In acest context reamintim ca, in urma unui defectuos proces de promovare la Inalta Curte, din punct de vedere al varstei celor promovati (35–40 ani), actualii judecatori ai Curtii, in majoritate covarsitoare, vor ramane in functie, pana la retragerea la pensie, in medie circa 20-25 ani. Coroborand datele de mai sus, vom constata ca persoanele interesate (sursele) vor avea o sarcina mult usurata si timp berechet prin aceasta concentrare de competenta la nivelul unui numar mic de tinte (aceleasi, timp de circa 20-25 ani), pentru a-si exercita procedeele si tehnicile de persuasiune in conditiile si formele deja amintite in cuprinsul Studiului. Iata de ce privim cu rezerva demersurile, nefiresc de insistente uneori, de centralizare ori exclusivizare a deciziei judecatoresti irevocabile la nivelul unei singure instante si, implicit, a unui numar redus de decidenti magistrati. Iata de ce apreciem ca descentralizarea deciziei irevocabile, ca regula, la nivelul tuturor instantelor, in special a curtilor de apel, dar si, intr-o mult mai mica masura, la tribunale si chiar judecatorii, ar reduce considerabil riscul unei contorsionari decizionale a magistratului si, oricum, ar face mult mai dificile eventuale demersuri de persuasiune ori de santaj, focalizate punctual si constant pe o tinta anume, redusa din punct de vedere numeric, fiind evident ca este mult mai dificil sa poti „convinge” cateva mii de tinte (magistrati de la instante si parchete, altele decat cele supreme), in raport cu cateva zeci de tinte, membri (aproape eterni) ai unor complete de judecata de la Inalta Curte.

Credem ca solutia care ar evita riscurile de mai sus ar trebui sa vizeze trei componente de baza:

1. legalizarea unui sistem de unificare a practicii judiciare care sa angreneze nu doar judecatorii Inaltei Curti, ci si pe cei din teritoriu si de la care magistratul sa nu poata deroga decat sub sanctiune disciplinara;

2. descentralizarea ca regula, a competentei materiale de judecata de la instanta suprema catre instantele teritoriale, cu precadere curtile de apel, precum si eliminarea competentei exclusive a Inaltei Curti stabilita in raport de demnitatea publica exercitata de persoana judecata;

3. crearea unei baze de resurse umane, judecatori cu grad de instanta suprema, prin introducerea mecanismului de promovare pe loc la curtile de apel, baza care sa asigure competenta profesionala a solutionarii oricaror litigii, oricat de complexe ar fi acestea, la nivelul descentralizat al curtilor de apel.”

 

Comentarii

# lidia date 20 August 2013 13:14 +12

in repetate randuri am subliniat ca practica jud neunutara reprez o sursa de coruptie in sistem ! Relativ la unif jurisp si respectarea jurisp unitare in varii domenii ,resp respectarea dec de rec in interesul lg si a dec CC exista deja in lege o abatere discipl pt incalc dec de unificare a jurispr nationale Cat priv cauzele acestor stari de lucruri ,Insp jud ocupa primul loc In loc sa formuleze act discipl in cz in care un judec pronunta o solutie in afara rationamentului juridic minimal care treb sa caracteriz un magistr,Insp jud s-a rezumat la a constata ca respectiva solutie reprez un simplu caz de jurisp neunitara si ca se impune promov unui RIL !? A doua cauza,Minist Public,care ,ca regula,promoveaza RIL-se constata ca in foarte multe cazuri se promoveaza RIL,desi in discutie nu sunt sol de jurispr neunitara in interpr lg,ci solutii diferite in aceasi materie de drept,rezultat al aplicarii gresite a lg ,iar nu unui proces dificil de interpr a lg

# bercea mondial: e manevra lu frații miei.......,, date 20 August 2013 21:38 +2

Dar în Dosarul FLOTA, FLOTA ROMÂNIEI, exista probe evidente care contureaza elementele constitutive ale infractiunii   de SUBMINAREA ECONOMIEI NAȚIONALE  -art. 165 Cod penal    ????????    ARESTAȚI-L PE BĂSESCU TRAIAN ȘI CLICA

# campbell date 21 August 2013 12:28 +3

da, si asta este o forma grosolana de justitie a anilor 50......la ICCJ SE FAC CARTILE! Acolo, daca esti indezirabil politicului portocaliu, acolo te condamana, indiferent de probe sau martori......altfel cum se explica ca te hartuiesc prin instante 8 ani, esti ACHITAT , insa la ICCJ ESTI CONDAMNAT CU EXECUTARE, ba chiar se si lauda politicul ca l-am aranjat pe ala, la iccj....deci ce e aia justitie? unde este si cu ce se mananca? sunt pline puscariile de oameni nevinovati, bagati ca au deranjat politicul, ne este greata de atata coruptie....exista un Dumnezeu....el este singurul care va face dreptate, in tribunale nici intr-un caz.....ce te faci cand te vinde si avocatul? mana in mana cu proc sau jud? blestemati sa fie hotii care isi b at joc de libertatea unor oameni nevinovati!

# Vlad Ionescu date 21 August 2013 13:05 +3

1. Inspectia judiciara nu vrea fiindca asa este modelul venit de sus, de la cei care fac cartile la varful justitiei. 2. Degeaba vorbim despre raspundere disciplinara; pentru aceste situatii se impune reglementarea unei raspunderi profesionale, diferita de cea disciplinara si mult mai importanta decat acesta.

# lidia date 20 August 2013 13:21 +14

a 3-a cauza-ICCJ,care cu usurinta extrema admite RIL,desi le-ar putea respinge,pe motiv ca nu e vb de jurispr neunitara ,ci de aplicarea gresita a lg ,care nu necesita interpretare,fiind clara Apoi,solutiiile neunitare de la ICCJ de la aceasi sectie,in aceasi probl de drept-aici a se obs rigorile promovarii la inst suprema-ult concurs a fost extrem de relaxat-vezi sub de concurs ! Slabiciunile csm acompaniaza toate aceste cauze....

# emilia date 20 August 2013 13:24 +21

Problema grava a acestei practici neunitare, distrug vieti emenesti, familii, copii fara educatie, sinucideri, falimente, dezumanizare etc.,etc. lista ar putea continua, iar cei responsabili nu raspund disciplinar, material, penal, cu alte cuvinte cu NIMIC!!!! PANA CAND aceasta justitie stramba!!

# calista date 21 August 2013 12:33 +4

deci se amana pronuntarea de 3- 4 ori, pana pica completul care \"sa condamne cu executare\"...desi omul venea la iccj cu sentinta de achitare.....cine intervine? cine hotaraste? cine raspunde pt \"practica neunitara\", mai pe intelesul tuturor....acoperisul faradelegii si coruptiei in justitie....blestemate sa fiti jigodiilor corupte care distrugeti oameni nevinovati! de 3 ori blestemati!

# lidia date 20 August 2013 13:27 +2

respect opinia autorului,dar nu impartasesc ideea mutarii comp mat la curtile de apel ! Noul CPC a accesat conceptia judec in recurs,ca regula de catrew ICCJ,tocmai pt a se diminua fen de jurisp neunitara ,pornindu-se de la premiza ca e mai usor ca o singura inst sa-si unifice jurisp Daca 16 Curti vor judeca in rec riscul perpetuarii jurisp neunitare e major ,csm nedand semne de implicare prin Insp jud nici in prezent ! E suficient sa cititi de ce csm a resp act discipl a Insp jud in cazul admiterii contestatiei in anulare in penal in cz D Staicu ! daca ar fi reactionat conf lg,azi nu mai asistam la un nou pumn in gura dat justitiei prin arestarea judec de la CAB !

# enciclopedeea date 20 August 2013 14:15 +3

Practica unitara? In Romania? :o Pai cum? Vreti sa moara de inima rea cutumiarul florea de ciuda ca practica judiciara va fi unitara in ceea ce priveste complexul fenomen al barourilor Bota? Ordine in sistemul de drept romanesc? Ptiu, drace, puschea pe limba, fugiti de-aici cu nebuniile astea! Nea toni grebla, ala cu fata de sofer de RATB ar trebui sa se duca la munca, nu sa incaseze bani de la buget pentru cata incompetenta emana creatura asta.

# en..ciclop.. date 20 August 2013 15:01 +2

oare florea are studii juridice?? eu ma cam indoiesc, nu stie ca ceva desfiintat nu exista si trebuie reinfiintat?  el considera protocoalele mai presus decat legea, si din pacate toti spagarii admisi in sistem ii tin isonul, pur si simplu sfidind cele mai elementare norme de drept. toti licentiatii in drept sunt de partea lui bota si spun nu coruptiei din mafia avocaturii spagare traditionale. refuzam sa platim bani contra robe. se aude de cineva din tara asta care are competenta sa judece abuzurile unor mafioti?

# unul din lumea cea mare date 20 August 2013 14:35 +10

nefiind unul cu studii juridice doar exprim o parere. este corect nu este PRACTICA UNITARA.DACA ESTE UNITARA NU MAI ESTE SPAGA!!!!!!! de ce nu se accepta PRECEDENTUL se foloseste si la cedo si in lume!!!!

# unul din lumea mica date 20 August 2013 19:33 0

In materia raspunderii contractuale (daca nu exista fapte culpabile in neexecutarea contractului), poti vorbi de similitudini. In alte materii ce presupun fapte civile delictuale (ca sa nu mai vorbim de materia penala), fiecare dosar are particularitatea sa. Faptul ca un element sau cateva elemente sunt asemanatoare, nu pot crea instituita precedentului; caz in care, va fi mult mai simplu : desfiintezi instantele si bagi pe calculator dosarul, dupa care iti remite sentinta. Vezi cazul Nastase (nu avem probe, dar trebuie sa dam exemple), cazul Solomon , ... si celalalte cazuri de audieri de ghicitoare (martor fiind cel ce a perceput cu propriile sale simturi ...).Deja, exista precedente, pe care MPR nu va ezita sa le invoce in instante .Intuiesc ca iti doresti sa fii condamnat, doar ca dosarul tau seamna izbitor cu cel al vecinului .Faptul ca esti nemultumit de modul de administrare al justitiei, nu te indrituieste sa tragi la xerox sentinte intr-o tara in care deja esti judeat copy

# unul din lumea cea mare date 20 August 2013 21:08 +1

pentru unul din lumea mica//total de acord cu tine in materie de penal,nu cred ca se poate aplica precedentul dar in materie de civil cred ca se poate aplica din moment ce il aplica si cedo si alte justitii.in penal nici un caz cred ca nu seamana cu celalalt,cred ca si un banal furt de auto poate sa aibe circumstante ( ex.imi nastea sotia si nu venea salvarea....si stim cum vine!)dupa cum ti/am zis nu am studii juridice dar incerc cu bun simt sa judec.deci cutuma sau jurisprudenta eu nu are precadere???

# Vlad Ionescu date 21 August 2013 13:11 +3

Problemele de drept sunt la fel in orice dosar. M-am saturat de teoria asta cu nicio speta nu seamana cu alta. De aceea am ajuns in halul asta de degradare!

# unul din lumea cea mare date 21 August 2013 13:54 +2

pentru dl vlad ionescu//de acord cu dvs dle........dar asta/i nenorocirea ca aceste napirci si vipere te incadreaza cum vor ei si iti trebuiesc ani sa dovedesti ca au fost rauvoitori sau necunoscatori si mai vine si un ,,mare,,(de fapt mic)constitutinalist ca boc!!!!!!!!!si mai vine si o alta motoc(ADINC) constitutionalista si una ca haineala(cu animalele de companie) si una ca liviuta (cu cescuta de cafea si sticluta) si una ca macovei (cu sticluta)si unu ca vasilica(hopa mitica)si unul ca iulica(cu nasicu)si una ca koveshi(cu mingiuta si avo)si unul ca morar(cu flota fara prejudiciu)si unu cu elodia si citi si mai citi .....si uite asa DREPTUL da.....in stingul

# corina date 20 August 2013 14:44 +9

Faptul ca in dosarul 20378/300/2013 celebra deja Judecatorie S2, cerere pe calea ordonantei presedintiale, depusa la 04.07.2013, NU A PRIMIT NICI PANA AZI TERMEN, incalcandu-se chiar prevederile legale cu privire la ordonanta, de urgenta si cu precadere, dar si principiul celeritatii care guverneaza cauzele cu minori (e vorba despre un baietel de 3 ani), va pare vreo vulnerabilitate a justitie sau cumve o dovada a bunului ei mers?

# cosmescu date 20 August 2013 15:02 +9

sunt un om patit...o casa de avocatura care a cumparat drepturile litigioase de la o persoana m-a dat in judecata pe mine si pe vecinul meu pentru retrocedare apartamente, eu am pierdut la instanta mea, vecinul a castigat la instanta lui, care dintre judecatori a gresit?

# Victima justitiei date 20 August 2013 16:07 +4

@cosmescu Raspunsul corect la intrebarea ta este: niciunul! Diferenta consta in constiinta fiecaruia :D :D :D

# Mica date 20 August 2013 15:11 +7

Despre practica unitara.Grefierii pensionari prin recalc.si reviz.a pensiilor in baza L.119/2010-HG 737/2010 si OUG.59/2011 unii au ramas fara pensiile speciale,altii ,in baza or.presedintiale le primesc,altii asteapta solutionarile dosarelor aflate pe rol.Deci aceeasi munca,aceleasi conditii de pensionare,dar rezolvari diferite.Sunt in total 1400 de gref.pens.din care 400-500 benef.de pensii in continuare in baza unor hot.irev.,100-200 benef.de pensii in baza ordonantelor presed.,iar restul sunt in asteptare si unii respinse irev.Unde este practica unitara.Judecatorii care au coloana vertebrala si au dovedit profesionalism au solutionat cauyele in favoarea gref.altii aserviti in acea vreme culorii PDL au respins irev.S-a creat o mare discriminare in aceasta bransa.

# Marcu date 20 August 2013 21:57 +1

Nu uita că totul a fost politic ! S-a sculat Bocc cel mic și a salvat România din pensiile grefierilor.Cel puțin ăsta a fost argumentul suprem.Regrete doar pentru actualii guvernanți ,și-au călcat în picioare promisiunea de a repara ce s-a stricat și a da înapoi ce s-a furat. Nu au avut măcar grija de a aplica alți parametri ,la recalculări,așa cum a avut grijă Oprea, pentru militari.Practică unitară,când politicul spune gata,ăia să moară,noi să trăim cât mai bine ? Te cuprinde sila !

# identitate de ratiune??? date 21 August 2013 11:22 +2

Corect. Decizia ICCJ nr. 29/12.12.2012 este unicatul unicatului. De la cum, cand si de catre cine s-a cerut RIL-ul si pana la statuarea \"identitatii de ratiune\" pentru a stabili o practica unitara pentru 8 cazuri(vezi art. 1/L. 119/2010), unele cu diferente de esenta, cand solutii definitive si irevocabile erau date numai pentru unul dintre acestea iar sanctiunea pentru neanexarea la cere a hotararilor instantelor era inadmisibilitatea.

# Victima date 20 August 2013 16:04 +9

Teoria ca teoria, dar practica ne omoara. Vorbiti de practica neunitara? Nici macar asa nu pot numi hotarararea LA PLESNEALA. Cred ca unii dau cu banul- cap: admit cererea, pajura: resping; asta in cazurile cand partile sunt justitiabili oarecare,fara neamuri si conturi in banci. Nici macar nu se pune problema ca acel dosar sa fie citit, daramite de a fi trecut prin filtrul constiintei judecatorului inamovibil.

# NU E BINE DOMNU PROFESOR date 20 August 2013 21:39 +5

CORUPTIA SI REAUA CREDINTA SE VEDE DIN AVION, N-AI NEVOIE DE PRACTICA NEUNITARA CA SA-I SCOTI BASMA CURATA PE INTERLOPII DE JUDECATORI. Eu am dosare in care invoc recursuri in interesul legii si judecatorii spun ca sunt facultative. Un astfel de judecator corupt este MIHAELA NICODIM, judecatoare la judecatoria Piatra Neamt. Pentru ea, RIL-ul este facultativ. Mai nou si-a pus dosarul de pensionare si va lua 60 de miliaone pensie pe spatele nostru, a prostimii!!!! Deci, teza dvs. domnu profesor este FALSA!!! poe jumatate. Un dicton frances spune: \" A bon entendeur, salut!\" Cine are urechi sa auda aude, cine are ochi sa vada vede\". Va salut cu respect pe toti

# Mica date 21 August 2013 14:21 +1

Esti in eroare.Va lua o pensie de 80-90 mil.lei vechi cel putin daca nu peste 100.

# MA SCUZI, SE VEDE CA SUNT MODESTA date 21 August 2013 19:56 0

Ce sa faci, cand a intrat in magistratura avea 6,80 si ii trebuia nota 7. A dat tataicu telefon, fost presedinte de tribunal, ministrului Teofil Pop si cu derogare a intrat in justitie fata lu\' tata. NUMAI SOMITATI DE MAGISTRATI AVEM, si Galca ne abureste ca e sub 1% coruptia oficiala intre judecatori. Pe dracu oficial, da cine fura fura oficial?

# Vlad Ionescu date 21 August 2013 12:59 +3

Este de departe cea mai mare problema a justitiei romane. Sunt surprins ca un judecator a avut curajul sa puna degetul pe rana. Sper ca acest studiu sa fie cat mai intens po******rizat si sa iesim din cliseele care ni se servesc in fiecare zi.

# X-Man date 23 August 2013 18:33 +2

Stimate Vlad Ionescu, \"reputatul\" judecator Popa s-a imbogatit pe cand era la Bufea, folosind in folos personal practica neunitara si matrapaslacurile pe care le pomeneste acum in \"studiu.\" Daca in tara asta ar fi fost cinste si dreptate dlui ar fi trebuit sa fie demult la racoare, insa de cate ori i s-a intamplat ceva care a mirosit a coruptie a fost salvat in mod miraculous, ba chiar si promovat. Asta imi spune ca omul are spate puternic. Deci nicio speranta. Doar praf in ochi.

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 14.11.2024 – CSM vrea sa stie ce inseamna „de indata”

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva