26 December 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

DIASPORA MALAI VISEAZA – Dosarul DNA pe votul din strainatate de la alegerile europarlamentare este mort din fasa. Ancheta prin care se incearca aplicarea unei noi lovituri Guvernului se indreapta spre clasare sau achitare: “O optiune de politica legislativa, care in cauza ar fi putut avea ca efect imbunatatirea situatiei exercitarii dreptului la vot si limitarea impiedicarii exercitarii acestuia nu poate fi analizata de organele judiciare”. Solutia apartine DNA intr-un caz tras la indigo

Scris de: Bogdan GALCA | pdf | print

7 June 2019 14:49
Vizualizari: 6268

Un nou dosar penal a fost anuntat cu mare tam-tam in ultimele zile. Este vorba despre ancheta privind incidentele petrecute la votul din disapora de la alegerile europarlamentare si referendumul pe justitie al lui Iohannis legate de imposibilitatea unor alegatori de a-si exercita votul ca urmare a unui presupus numar insuficient de sectii de votare. Asa cum deja se stie, cauza a fost deschisa initial la PICCJ si trimisa apoi la DNA. Problema este ca acest dosar este mort din fasa, dupa cum Lumea Justitiei va demonstra in cele ce urmeaza, solutia finala neputand fi decat una de clasare, iar daca totusi cauza va fi trimisa in instanta ea se va solda cu achitare. Iar asta pentru ca procurorii DNA nu pot ancheta deciziile politice privind modul de organizare a alegerilor. Si afirmam acest lucru avand in vedere un precedent creat chiar de catre DNA, intr-un caz tras la indigo.

Astfel, Directia Nationala Anticoruptie a informat joi, 6 iunie 2019, ca a primit de la Parchetul de pe langa Inalta Carte de Casatie si Justitie, ca urmare a declinarii competentei, un numar de 42 de plangeri avand ca obiect “nereguli privind exercitarea dreptului de vot de catre cetatenii din afara granitelor tarii la alegerile pentru Parlamentul European si la Referendumul desfasurate la data de 26 mai 2019”. In acest sens, DNA a precizat ca a fost constituit un dosar penal in care urmeaza sa se efectueze acte de urmarire penala:


Ca urmare a solicitarilor formulate de reprezentanti ai mass media si avand in vedere interesul public major suscitat de tematica solicitarilor respective, pentru o corecta informare a opiniei publice, Biroul de Informare si Relatii Publice este abilitat sa va comunice urmatoarele:

La data de 6 iunie 2019 au fost primite, de la Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, un numar de 42 de plangeri avand ca obiect nereguli privind exercitarea dreptului de vot de catre cetatenii din afara granitelor tarii la alegerile pentru Parlamentul European si la Referendumul desfasurate la data de 26 mai 2019. Ca urmare a transmiterii plangerilor, la data de 6 iunie 2019, in cadrul D.N.A a fost constituit un dosar penal in care se vor efectua acte de urmarire penala”.

Precedentul Corlatean

Dosarul privind votul din diaspora de la ultimele alegeri este insa unul mort din fasa. Iar asta intrucat procurorii DNA nu au voie sa ancheteze modul de organizare a alegerilor, in legatura cu deciziile politice privind numarul sectiilor de votare. Nu o spunem noi, ci o recunoaste chiar DNA, intr-un dosar similar in care vizat a fost ex-ministrul de Externe Titus Corlatean.

In mai 2016, DNA a cerut Senatului incuviintare pentru punerea sub urmarire penala a lui Titus Corlatean pentru acuzatiile de abuz in serviciu, cu obtinerea de foloase necuvenite pentru altul, si impiedicarea exercitarii drepturilor electorale, pentru modul in care a organizat sectiile de votare din strainatate la alegerile prezidentiale din 2014 (vezi facsimil 1):

In contextul organizarii alegerilor prezidentiale din anul 2014, in calitate de ministru al afacerilor externe, Corlatean Titus, prin incalcarea procedurilor legale si prin acte de dispozitie, a organizat discretionar sectiile de votare din strainatate, obtinand astfel un folos necuvenit pentru candidatul propus si sustinut de partidul din care facea si el parte.

Folosul necuvenit pentru altul a constat in limitarea numarului de cetateni romani care si-au putut exercita dreptul de vot in strainatate.

Prin urmare, limitarea accesului la sectiile de votare in strainatate a avut drept consecinta cresterea procentajului total de voturi favorabile obtinute de acelasi candidat, in conditiile in care comportamentul electoral al cetatenilor romani din strainatate, in mare parte, era defavorabil candidatului respectiv.

Pe de alta parte, dreptul de vot cetatenilor romani care locuiesc in strainatate a fost vatamat. Vatamarea s-a realizat atat prin impiedicarea exercitarii acestui drept, cat si prin ingreunarea foarte serioasa a exercitarii acestui drept, care a determinat pe multi dintre titularii dreptului la vot sa renunte la exercitarea acestuia.

Prin aceeasi conduita, ministrul de externe a cauzat si o vatamare a intereselor legitime ale Ministerului Afacerilor Externe, interese care constau in buna functionare a misiunilor diplomatice si a oficiilor consulare ale Romaniei in strainatate si in indeplinirea de catre acestea, in conditii optime, a atributiilor legale privind apararea, in strainatate, a drepturilor cetatenilor romani.

Sintetic, aceasta indeplinire defectuoasa a atributiile de serviciu s-a concretizat indeosebi in:

-nesocotirea unora dintre propunerile misiunilor diplomatice de organizare a unor sectii de votare in localitati in care s-ar fi putut asigura exercitarea dreptului la vot de catre un numar superior de persoane;

-organizarea, fara vreo documentare ori justificare, de sectii de votare in localitati care nu au fost propuse de catre misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei”.


Ancheta DNA se indreapta spre o clasare sigura. Daca nu, spre achitare

Asadar, fostul ministru Titus Corlatean era acuzat ca prin numarul mic de sectii de votare din strainatate ar fi impiedicat exercitarea votului de catre romanii din diaspora, si ca in acest fel ar fi incercat sa il favorizeze pe candidatul partidului din care facea parte, la acea vreme Victor Ponta. Cu alte cuvinte, Ministerul de Externe sub conducerea lui Corlatean ar fi deschis mai putine sectii de votare in strainatate ca sa ii impiedice pe romani sa il voteze pe contracandidatul lui Ponta, Klaus Iohannis. O simpla presupunere.

Oricum, acuzatiile din 2016 sunt similare cu cele aduse astazi, in legatura cu alegerile europarlamentare si referendumul lui Iohannis, Guvernul PSD-ALDE fiind acuzat ca intentionat nu a deschis mai multe sectii de votare (desi aceastea au fost de doua ori mai multe decat la alegerile europarlamentare din 2014), pentru a-i impiedica pe romani sa voteze PNL si USR, si astfel pentru a creste numarul voturilor pentru PSD si ALDE.

Similara cu solutia din dosarul lui Titus Corlatean va fi insa si cea care se va da de catre DNA in cazul dosarului privind votul din 2019. Sau cel putin ar trebui sa fie. Asta intrucat procurorii DNA nu pot ancheta o decizie politica privind modul de organizare a alegerilor.

Chiar DNA recunoaste acest lucru, public, in actualizarea din 20 noiembrie 2018, facuta la comunicatul de presa din mai 2016 in care informa ca a cerut urmarirea penala a lui Titus Corlatean (vezi facsimil 2). O actualizare in care DNA anunta ca a dispus solutia de clasare fata de ex-ministrul de Externe Titus Corlatean in temeiul art. 16. alin. 1, lit. b) teza I - “fapta nu este prevazuta de legea penala” si lit. e), teza finala - “lipseste o alta conditie prevazuta de lege, necesara pentru punerea in miscare a actiunii penale”.

Foarte importanta este insa motivarea DNA pentru solutia de clasare. Concret, parchetul anticoruptie invoca Decizia 68 din 27 februarie 2017 a CCR, prin care se arata ca procurorii nu pot ancheta optiunea politica legislativa privind modul de organizare al alegerilor. Ceea ce inseamna ca si acest nou dosar legat de votul din strainatate la alegerile europarlamentare ar trebui sa se incheie tot cu o clasare. Sau cu achitare in cazul in care procurorii DNA se vor incapatana, in mod prostesc si fara sa tina cont de "practica" deja existenta si de Decizia CCR, sa trimita cauza in instanta.

Iata comunicatul DNA privind solutia de clasare data fata de ex-ministrul Titus Corlatean:

“La data de 15 noiembrie 2018, procurorii anticoruptie au dispus solutia clasarii, conform art. 16 alin 1, lit. b, teza intai ('fapta nu este prevazuta de legea penala ...') si e, teza finala ('lipseste ... o alta conditie prevazuta de lege, necesara pentru punerea in miscare a actiunii penale') din Codul de Procedura Penala.

Raportat la situatia descrisa mai sus, din probele administrate in cursul urmaririi penale a rezultat faptul ca exercitarea dreptului la vot al cetatenilor romani aflati in strainatate ar fi fost in mod serios ingreunata, si in anumite cazuri chiar impiedicata, numeroase persoane fiind puse astfel in fata imposibilitatii de a-si exercita drepturile electorale.

Una dintre cauzele care a generat aceasta situatie a fost reprezentata de cadrul legal deficitar in baza caruia s-a desfasurat procesul electoral. Un numar insemnat de sesizari au solicitat efectuarea de cercetari sub acest aspect si in ceea ce priveste omisiunea autoritatilor de a adopta acele masuri legislative care sa faciliteze exercitarea drepturilor electorale.

Conform Deciziei nr. 68 din 27 februarie 2017 a Curtii Constitutionale, o optiune de politica legislativa, care in cauza ar fi putut avea ca efect imbunatatirea situatiei exercitarii dreptului la vot si limitarea impiedicarii exercitarii acestuia nu poate fi analizata de organele judiciare, din perspectiva unei eventuale activitati infractionale, aceasta indiferent care ar fi efectele urmarite si produse prin adoptarea ori neadoptarea unor acte normative.

In ceea ce priveste absentarea in ziua votului a unor membri ai comisiilor electorale, desemnati din partea anumitor partide politice, o atare fapta a fost apreciata de legiuitor ca fiind de natura contraventionala (Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Presedintelui Romaniei, la art. 55, lit. u prevede ca este contraventie 'incalcarea de catre membrii birourilor electorale a obligatiei de a participa la activitatea acestor birouri')”.

Sursa Foto: Kristian Schuster

Comentarii

# Neanae date 7 June 2019 16:19 +15

Dincolo de toată politiceala in dosul diasporei oare nu este chiar nimeni care sa afirme SUS ȘI TARE ca cetățenii au și datorii/obligații nu numai drepturi? Perfect la cunoștința afirm: NU SE VA REZOLVA NICIODATĂ PROBLEMA ASTA IN DIASPORA FIINDCĂ NIMENI NU ȘTIE CATI CETĂȚENI ROMANI SUNT IN AFARA GRANIȚELOR - STABILI, TEMPORAR sau IN DEPLASARE tout court. Este absolut necesar ca cetățenii romani din diaspora sa se notifice ca doresc sa voteze pe un portal specific - creat de un IT-ist isteț - cel puțin 45-60 de zile înainte de alegeri. Este o datorie civică necesară ÎNSCRIEREA la secția aleasa. A Secția va răspunde daca nu asigura dreptul la vot a celor înscriși. Ceilalți sa fluiere AIDA in cozi daca îi deranjează datoria de a se înscrie! A doua datorie este de a cere scoaterea de pe listele permanente din țara cerând pașaport CRDS. Sunt milioane de romani in diaspora cu DOMICILIUL IN RO! Rușinică ... sa se pună dracului in regula dacă se vrea un drept ... LA DATORIE ÎNAINTE!

# Aș vota și nu prea... date 7 June 2019 21:47 +3

Neanae, dacă dragii noștri confrați care au ales să trăiască pe alte meleaguri ar avea simț civic, sigur că ar veni și ei cu efortul de a face demersurile necesare pentru a înlesni procesul de votare în afara țării. Dar dacă toate ar fi puse în bună rânduială, ce motiv ar mai avea Geambașul de copii să-i gâdile la emoție, să-i mai hârâie cu bățul prin gard (desigur, total dezinteresat) stropșindu-se că "ciuma roșie" le-a încălcat dreptul democratic la vot? Și până la urmă, ce atâta frăsuială? Ignoranții care vor doar ca statul să întindă mâna, să stea înghesuiți sau să-și miște curul în țară ca să vâre votul în urnă. Pe mine mă doare chiar în cot de înghesuiala lor, când țara geme de securisme și abuzuri!

# Sf.Gheorghe date 8 June 2019 17:12 0

Mă cam zgârâie la urechi cuvântul ”diasporă” folosit pentru cei care au plecat pentru câștig bănesc(nicidecum refugiati politic)...mă cam zgârîie la urechi acești plecați ,folosiți ca mari patrioți(dacă erau cum se autointulează ei,rămâneau în țară )...Și ceeea ce este mai important, diferența de voturi (cu ajutorl ” dezinteresat) al serviciilor românești doar cu numele,de acolo vine !!Dacă ar fi după mine,aș desființa ”secția politică” din servicii.

# ubu date 7 June 2019 17:22 +6

vrem referendum pe chestiunea apartenentei la ue nu pe chestiunile demagogilor tradatori de tara

# Parerea mea ca Tariceanu a zis bine : o saptamna de vot ! date 7 June 2019 18:44 +8

Ce atata zarva si gargara , pe nimic . Teoretic se va creste capacitatea de vot de 7 ori , asa ca ramane doar mergeti la vot . Plesoianu presedinte ! Codrin Ștefănescu sef civil la SRI , Șerban Nicolae la justitie , Olguta Vasilescu unde doreste . 8)

# Valter Cojman date 7 June 2019 18:46 +4

De ce atata cheltuiala cu votul in "diaspora”? E simplu... Sa se procedeze ca in alte tari unde votul se face doar in tara. Cine vrea sa voteze, vine in tara. Asa cum se procedeaza in Danemarca, Irlanda, Grecia, Cipru, Malta si, pana nu de mult, in Germania. Parca si la belgieni e la fel... SIMPLU. Asa ii mai vad parintii pe copii, copii pe parinti, nevestele pe barbati, barbatii pe neveste, etc.

# SPARTAKUS date 7 June 2019 18:48 +7

La alegerile prezidentiale din 2009 s-a intamplat minunea.Ex.la Paris,Barcelona si la Roma,3000 de votanti,2000 si 5000 de votanti au votat intr-o jumatate de ora,in conditiile in care trebuia completat un formular tipizat cu datele de pe B.I.Media a fost de trei secunde pe persoana la vot.Cu toate ca frauda se vedea din avion,iar unii au cam marait,pana la urma nu s-a intamplat nimica,nu au fost puse in miscare dosare penale,nu au fost demisi ministri si totul a fost finalizat in ordine.Facand o comparatie cu prezentul,putem constata cat de penibili suntem si pt.ce Europa rade de noi!!!!!!

# Pintea date 7 June 2019 21:49 +3

Eeh, nu prea e vis, e realitate! Asta seamana cu interogatul si juratul pe capotele masinilor din 2012. Dar vedeti, tortionarilor de-atunci nu le-a facut nimeni un dosar penal! Dar s-a facut jandarmeriei! Intimidare generala! Votul din diaspora, diaspora insasi a devenit ceva foarte ENERVANT!Tu traiesti afara, iti lasi familia, nu cunosti problemele, dar vrei ca guvernul sa iti creeze tie conditii de vot! Cozile prezentate sant false, vin persoane care nu sant romani, ca sa se spuna ca uite, oamenii vor sa voteze! Asta ar trebui sa se investigheze: cine sant masele de votanti?? Nu ati vazut ca STS -ul repede, repede, cand a auzit ca MAE incepe o ancheta, a solicitat returnarea tabletelor de catre ambasade? STS face toate jocurile si PSD pierde inca o data in fata lui! Fratele celebrului OPRIS este senator de PMP! Cate voturi o fi dat STS lui Basescu in 2016? Si cate voturi s-au furat de la PSD, ALDE si s-au dus la USR, PMP? Asta trebuie investigat! Dar nu are cine!

# Neanae date 7 June 2019 23:23 +1

Diaspora este mani******ta fără perdea, prada ușoară dat ca trăiește paralel față de realitatea din țara. I se vâră pe gât prin socials (fb este instrumentul major de bumbaceala pe neuroni) și ea MÂNCĂ FĂRĂ SA MESTECE! E atât de convinsă de propaganda încăt a uitat că Basescu spunea (atunci când a strâns cureaua rău) “NU VA CONVINE? PLECAȚI DIN ȚARA”. Diaspora este FOLOSITĂ MÂRȘAV, este carne de tun, este masa-manevra. Presupunând ca opoziția ar fi la putere, nu numai ca nu ar rezolva problema votului, dar ar “ordona” diasporei sa fie calma și, wow miracol, ori vor fi ff putini, ori vor vota 10 pe secunda! Acum PSD e de vina, Dragnia da ordine din pușcărie, lumea pleacă in dezastrata străinătate sa fie DIASPORA. Bine. Cetățeni care nu mai vreți România, ieșiți va rog din țara cu pasapoarte CRDS și nu va mai țineți domiciliul in România ca nu pierdeți niciun drept. Ci va faceți datoria sa anuntati ca v-ați găsit alte plaiuri și mai știe țara câta po******ție respira aer carpato - dunărean!

# Neanae date 7 June 2019 23:43 +2

Draga Diaspora, vrei sa votezi fiindcă este dreptul tău și este ok! Numără-te, anunța-te și Patria va sti cât ești de numeroasa și unde te afli. Deocamdată ești majoritara IN ȚARA pe listele permanente din care nu ai bunul simt sa iesi și stai cu poponeața in doua luntre zbierând! Trezește-te, cugeta cât dracului costa ca sa poți urla LA ORDIN ca nu poți vota. Cugeta la costul secțiilor și la sacrificiul oamenilor care stau acolo, la cati se deplasează ca sa fii servita FĂRĂ SE ȘTIE CÂT DE NUMEROASA EȘTI. Fiecare este dator sa anunțe când trăiește altundeva, TU DIASPORA ai idee TU ca încă ai datorie civică fata de țara? Dreptul nu-l ia nimeni, datoria este onoare. TU DIASPORA FII CU ONOARE și IESI OFICIAL DIN ȚARA! Sa știi ca exiști UNDEVA! CU PASAPORT CRDS - Cetățean Roman Domiciliat in Străinătate! Unde te duce inima ... și vei fi respectat ORICUM! Dar mai mult ... este respect pentru TOȚI! Altfel ești o turma fără câini!

# nae girimea date 8 June 2019 07:15 +1

Drept de vot acordat doar celor care platesc impozit pe venit , contributii la asigurari somaj , asigurari sanatate , asigurari pensie in tara . Restul , sa fie sanatosi !

# tembeliceanu date 8 June 2019 09:12 0

Putem vota o luna sau un an. Nu se schimba nimic. Politicenii anchilozati vor sa ramana vesnic la ciolan. Uitati fosilele existente si cele in devenire.,, Parca,, iti vine sa-i pui sa se voteze intre ei.

# livia date 8 June 2019 12:33 +3

Daca tot s-a ajun s la DNA este obligatoriu sa fie verificata indentitatea fiecarui individ care se declara a trai,LEGAL, in Dispora si aceasta pt. ca exista deja precedentul cand PDL-istii au votat si-n tara la prima ora si apoi in ”DIASPORA LA LINALUL ALEGERILOR. Cate autocare au iesit dupa ora 10 in ziua alegerilor din tara, cate avioane particulare au decolat din Romania in aceiasi zi , cati pasageri au avut cursele aeriene din ziua respectiva. este timpul sa se puna capat acestor fraude electorale practicate de Iohannsi si Basescu.,

# TIPA date 9 June 2019 00:59 0

NUMIREA LUI NICOLAE MARIN CA SEF ADJUNCT AL SIIJ INCEPAND CU DATA DE DE 4.06.2019 ESTE ILEGALA . PROCUROR SEF ADJUNCT AL SECTIEI ESTE ADINA FLOREA PANA LA REVOCAREA EI DE CATRE SEFUL SIIJ SAU PANA LA NUMIREA SA IN FUNCTIA DE PROCUROR SEF SECTIE. Dispozitiile legale reglementeaza imperativ procedura de numire a sefului adjunct al sectiei de catre plenul CSM la propunerea procurorului sef SIIJ. Insa numirea nu se poate produce in contextul in care inca procuror sef adjunct este Adina Florea si pana cand aceasta fie ocupa functia de procuror sef SIIJ , fie se urmeaza procedura instituita de lege privind revocarea. In niciun caz numirea lui Nicolae Marin nu se poate face cat timp functia este inca detinuta de Adina Florea. Faptul ca aceasta s-a inscris in concurs pentru ocuparea unei functii nu duce la eliberarea functiei de procuror sef adjunct al SIIJ , ea detinand in continuare functia pana la eliberarea acesteia in conditiile legale.

# TIPA date 9 June 2019 01:01 0

Altfel zis, numirea lui Marin pe o functie ce nu a fost eliberata nu-si produce efectele, procuror sef adjunct al SIIJ FIIND IN CONTINUARE ADINA FLOREA.

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 22.12.2024 – S-a aflat noul ministru al Justitiei

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva