DOSAR PENAL PENTRU SECRETIZAREA VACCINURILOR – FACIAS a depus la DNA plangere penala de fals, favorizarea faptuitorului si abuz in serviciu. Ministerul Sanatatii, acuzat ca refuza sa publice contractele privind vaccinurile cumparate de Romania: „MS spune ca nu exista contractele, contrar datelor din actele oficiale ale Guvernului, in sensul existentei a 4 contracte... A omis cu stiinta s-arate ca acordurile preliminare de achizitie incheiate de CE cu producatorii de vaccinuri au fost publicate”
Directia Nationala Anticoruptie are acum mai mult material pentru ancheta legata de felul in care guvernele ultimilor 2 ani au cumparat vaccinuri, intr-un mod cu totul netransparent. Vorbim despre dosarul pe care DNA l-a anuntat in septembrie 2021 si pentru care parchetul tocmai a primit material din partea societatii civile.
Miercuri, 3 august 2022, Fundatia pentru Apararea Cetatenilor Impotriva Abuzurilor Statului (FACIAS) a depus la DNA plangere penala impotriva Ministerului Sanatatii, condus de Alexandru Rafila (foto), privind posibile fapte de fals intelectual, favorizarea faptuitorului si abuz in serviciu.
Mai exact, ONG-ul reclama faptul ca Ministerul Sanatatii a refuzat sa raspunda la o cerere pe care fundatia a trimis-o in baza Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public.
In adresa trimisa la 6 iulie 2022, organizatia non-guvernamentala solicita ca MS sa-i puna la dispozitie cele patru contracte incheiate de Romania cu producatorii de vaccinuri cu care Comisia Europeana semnase acorduri de cumparare. Vorbim despre contracte mentionate de catre insusi Guvernul Romaniei, in nota de fundamentare a OUG nr. 49/2021 privind reglementarea unor masuri pentru valorificarea dozelor de vaccin impotriva COVID-19, achizitionate de catre statul roman prin Ministerul Sanatatii (vezi facsimil 1).
La randul lui, in raspunsul din 15 iulie 2022, ministerul a pretins ca acele contracte au fost incheiate centralizat, la nivelul CE, iar nu direct de catre statul roman, motiv pentru care informatiile sunt confidentiale, putand fi facute publice doar de catre Comisia Europeana (vezi facsimil 2).
In acest context, FACIAS sustine ca nu este vorba despre un simplu refuz de raspuns pe Legea 544/2001 (ce ar putea face obiectul unui dosar in contencios administrativ), ci de-a dreptul de fals intelectual, intrucat acordurile preliminare de achizitie incheiate de catre Comisia Europeana cu producatorii de vaccinuri fusesera deja publicate de catre executivul comunitar.
In plus, Ministerul Sanatatii se face vinovat de favorizarea faptuitorului, prin faptul ca refuzul de mai sus ingreuneaza ancheta DNA in dosarul deschis in septembrie anul trecut, mai arata FACIAS (click aici pentru a citi).
Prezentam principalul pasaj din plangerea penala a ONG-ului (vezi facsimil 3):
„Expunerea faptelor:
1. In Nota de fundamentare la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2021 privind reglementarea unor masuri pentru valorificarea dozelor de vaccin impotriva COVID-19, achizitionate de catre statul roman prin Ministerul Sanatatii, publicata pe site-ul Guvernului Romaniei, la 'Sectiunea 2. Motivul emiterii actului normativ', par. 3 si 4 se arata ca:
'Statul roman prin Ministerul Sanatatii a incheiat un numar de 4 contracte pentru furnizarea de vaccinuri impotriva COVID-19 cu producatorii cu care Comisia Europeana a incheiat Acorduri de cumparare in avans, in numele si pentru statele membre, contracte aflate in curs de derulare. Prin contractele incheiate, Statul roman prin Ministerul Sanatatii are obligatia de a cumpara toate dozele, asumate contractual, necesar stabilit de catre Comisia Europeana conform tabelului de alocare aferent fiecarui stat.
Toate contractele semnate pana in momentul de fata contin clauze de re-vanzare / donatie a dozelor'.
2. Aceleasi mentiuni exprese referitoare la contractele incheiate de Statul roman cu producatorii de vaccin anti-Covid-19 se regasesc si in preambulul OUG nr. 49 din 16 iunie 2021 privind reglementarea unor masuri pentru valorificarea dozelor de vaccin impotriva COVID-19, achizitionate de catre statul roman prin Ministerul Sanatatii, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 606 din 17 iunie 2021:
'In considerarea faptului ca statul este garant al dreptului la ocrotirea sanatatii publice si trebuie sa ia masuri pentru asigurarea acestui drept, acesta a abilitat Ministerul Sanatatii sa incheie un numar de patru contracte pentru furnizarea de vaccinuri impotriva COVID-19 cu producatorii cu care Comisia Europeana a incheiat acorduri de cumparare in avans, in numele si pentru statele membre, contracte aflate in curs de derulare.
Avand in vedere faptul ca prin contractele incheiate, statul roman, prin Ministerul Sanatatii, are obligatia de a cumpara toate dozele asumate, necesar stabilit de catre Comisia Europeana conform tabelului de alocare aferent fiecarui stat,
luand in considerare ca toate contractele semnate pana in momentul de fata contin clauze de revanzare / donatie atunci cand disponibilitatea vaccinurilor si necesarul pentru vaccinare permit acest lucru, acestea sa poata fi redistribuite catre alte state, cu respectarea termenilor, formatului si conditiilor, in conformitate cu acordurile incheiate cu producatorii de vaccinuri impotriva COVID-19 si Comisia Europeana'.
3. In raport de aceasta informatie inserata in acte oficiale ale institutiei Guvernul Romaniei, la data de 06.07.2022, subscrisa a solicitat Ministerului Sanatatii sa ii comunice, in baza Legii nr. 544/2001, copiile celor 4 (patru) contracte la care se facea referire an OUG 49/2021, contracte pe care Romania le-a incheiat pentru furnizarea de vaccinuri impotriva COVID-19 cu producatorii cu care Comisia Europeana a incheiat acorduri de cumparare in avans, in numele si pentru statele membre.
4. Cu adresa nr. CRP 942 din 15.07.2022, Ministerul Sanatatii, prin intermediul Serviciului Relatii publice si presa, a comunicat urmatoarele:
'Contractele in urma carora Romania are acces la vaccin impotriva COVID-19 sunt incheiate centralizat la nivelul Comisiei Europene in numele tuturor statelor membre si nu direct de catre statul roman, intre Comisia Europeana si producatorul vaccinului si sunt sub forma “APA” (Advance purchase agreement) si “PA” (Purchase Agreement); traduse in limba romana: “ACA” (Acord de cumparare in avans) si “AC” (Acord de Cumparare).
Drept urmare, informatiile legate de continutul contractelor inclusiv valoarea vaccinurilor sunt confidentiale, conform acordurilor de cumparare.
Ele pot fi facute publice doar cu acordul partilor semnatare, respectiv Comisia Europeana si producatorul vaccinului'.
5. Asadar, functionarul din Ministerul Sanatatii insarcinat cu furnizarea informatiior publice atesta faptul ca nu exista aceste contracte, contrar datelor ce rezulta din actele oficiale ale Guvernului, in sensul existentei a 4 contracte, ce au fost incheiate intre Statul Roman, prin Ministerul Sanatatii, si producatorii de vacccinuri agreati de Comisia Europeana si cu care aceasta incheiase prealabil acorduri de cumparare, respectiv acorduri de cumparare in avans.
6. Asadar, din examinarea comparativa a datelor / informatiilor din cele doua inscrisuri oficiale, reiese cu evidenta ca functionarul din cadrul Serviciului Relatii publice si presa al Ministerului Sanatatii, in exercitarea atributiilor de serviciu, a atestat fapte necorespunzatoare adevarului, falsificand astfel inscrisul oficial (adresa nr. CRP 942 din 15.07.2022), cu ocazia intocmirii acesteia, respectiv a comunicat ca nu exista contracte semnate intre Statul roman si producatorii de vaccinuri anti-Covid-19, fapta ce intruneste conditiile de tipicitate obiectiva ale infractiunii de fals intelectual, prev. de art. 321 Cod penal.
7. Este important de mentionat ca fapta acestuia nu reprezinta un refuz de furnizare a informatiei publice, in sensul art. 21 alin. 1 din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, de natura sa atraga raspunderea disciplinara a functionarului. Aceasta intrucat daca ar fi fost un refuz, comunicarea acestuia trebuia sa se faca in conditiile stabilite de art. 7 alin. 2 din Legea nr. 544/2001 precum si in Normele metologice de aplicare acestei legi; or, in speta, functionarul nu a refuzat sa comunice informatiile / inscrisurile solicitate, motivat spre exemplu de faptul ca acestea nu fac parte din categoria informatiilor publice, ci a sustinut ca ele (contractele) nu exista in materialitatea lor.
8. Pe de alta parte, functionarul public redactor al raspunsului a sustinut ca 'informatiile legate de continutul contractelor inclusiv valoarea vaccinurilor sunt confidentiale, conform acordurilor de cumparare'.
Nici aceasta mentiune nu este reala decat cel mult in partea referitoare la valoarea vacinurilor, functionarul omitand cu stiinta sa arate ca acordurile preliminare de achizitie incheiate de catre Comisia Europeana cu producatorii de vaccinuri, la care face referire, au fost date publicitatii, lucru ce se poate lesne observa prin accesarea site-ului oficial al Uniunii Europene (https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-eu/coronavirus-response/safe-covid-19-vaccines-europeans/questions-and-answers-covid-19-vaccination-eu_ro#negocieri).
9. Site-ul CE, ce publica acordurile incheiate cu producarorii de vaccinuri, ofera totodata informatii exhaustive cu privire la procedura de achizitie a dozelor de vaccin si, in acest sens, aratam ca in cursul procesului de negociere, statele membre transmit Comisiei numarul vaccinurilor pe care vor sa-l comande. Din acest moment, acestea din urma au responsabilitatea de a achizitiona vaccinurile. Comisia nu semneaza contractele de furnizare catre tari individuale.
Acordurile preliminare de achizitie ii permit Comisiei sa rezerve un anumit numar de doze. Ulterior, statele membre sunt cele care trebuie sa cumpere dozele respective, sa activeze eventualele optiuni incluse in acordurile preliminare de achizitii pentru a comanda doze suplimentare si sa incheie contracte specifice cu companiile.
10. Pe de alta parte, in ultima parte a adresei nr. CRP 942 din 15.07.2022, intr-un mod evaziv, functionarul public redactor incearca sa induca ideea ca aceste contracte, si daca ar exista, nu ar fi destinate publicitatii, pe principiul subsidiaritatii in raport de confidentialitatea acordurilor ce stau la baza acestora, ceea ce ar putea insemna ca respectivele documente au fost clasificate.
11. Acceptand ipoteza clasificarii contractelor in baza carora Romania a achizitionat o cantitate uriasa de vaccinuri, cu mult peste nevoile reale ale populatiei Romaniei, apare justificata presupunere rezonabila ca aceasta clasificare s-a facut in scopul de a ascunde ilegalitatile comise de autoritatile romane – ministrul sanatatii, primul-ministru – care s-au implicat efectiv in achizitia de vaccinuri in conditiile ce fac deja obiectul investigatiei DNA sub aspectul savirsirii infrcatiunii prev. de art. 13/2 din legea nr. 78/2000 (n.r. abuzul in serviciu).
12. Or, in aceasta ipoteza, rezulta ca persoanele responsabile din cadrul Ministerului Sanatatii au incalcat dispozitiile art. 13 din Legea nr. 544/2001, ce prevad ca: 'Informatiile care favorizeaza sau ascund incalcarea legii de catre o autoritate sau o institutie publica nu pot fi incluse in categoria informatiilor clasificate si constituie informatii de interes public', prevederi ce trebuie corelate cu cele cuprinse in art. 24 alin. 5 si art. 33 din Legea nr. 182/2002 (n.r. privind protectia informatiilor clasificate), in functie de clasa de secretizare atribuita.
13. Aceste fapte ale functionarilor publici din cadrul Ministerului Sanatatii, comise in exercitarea atributiilor de serviciu, cu incalcarea dispozitiilor legale sus-mentionate, reprezinta, in opinia noastra, un sprijin dat faptuitorilor in scopul ingreunarii cercetarilor in cauza penala aflata pe rolul DNA si, totodata, prejudiciaza cetatenii / societatea civila de dreptul la informarea asupra unor probleme de interes public, cum sunt cele legate de sanatatea publica in contextul pandemiei si risipirea banului public pe vaccinuri ce nu sunt folosite si urmeaza sa expire.
Faptele descrise intrunesc conditiile de tipicitate obiectiva ale infractiunilor de favorizarea faptuitorului, prev. de art. 269 Cod penal si abuz in serviciu, prev. de art. 297 C.pen, comise in conditiile concursului de infractiuni.
Pe cale de consecinta, avand in vedere motivele de fapt si motivele de drept evocate in cuprinsul prezentei, va solicitam ca in temeiul dispoz. art. 305 alin. (1) C.pr.pen. sa dispuneti inceperea urmaririi penale cu privire la infractiunile descrise, in vederea identificarii si tragerii la raspundere penala a functionarilor publici din cadrul Ministerului Sanatatii care se fac vinovati de savarsirea acestora”.
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# Pacient 11 August 2022 09:42 +166
# Cetatean 11 August 2022 09:57 +157
# Sa fie anchetat Citzu ! (si Arafat) 17 August 2022 17:19 +1
# Rafila & consultanta OMS 18 August 2022 12:33 -124
# Culmea consultanței în sănătate 19 August 2022 10:51 -62