GUVERNUL SPARGE FRATIA PROCURORILOR – Augustin Lazar nu va mai putea ramane Procuror General dupa terminarea mandatului, asa cum unelteau procurorii din CSM. Guvernul a modificat legea: procurorii nu vor putea fi delegati in functii de conducere pentru care numirea se face de presedinte. Sefii marilor parchete vor fi numiti cu avizul consultativ al Plenului CSM, nu cu cel al Sectiei pentru procurori. DNA, DIICOT si PICCJ vor putea fi conduse de judecatori (Ordonanta)
Guvernul Romaniei a spart fratia procurorilor. Ministrul Justitiei Tudorel Toader (foto stanga) a anuntat marti, 19 februarie 2019, adoptarea unei Ordonante de Urgenta pentru modificarea Legilor Justitiei. Iar printre cele mai importante modificari se numara cele referitoare la modul de numire in functie a sefilor marilor parchete.
Una dintre modificarile adoptate de Guvern priveste art. 54 alin. (1) din Legea 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor. Daca pana acum numirea Procurorului General al Romaniei, a prim-adjunctului si adjunctului acestuia, a procurorilor sefi ai DNA si DIICOT, a adjunctilor acestora, precum si a sefilor de sectii din aceste parchete era facuta de catre presedintele Romaniei, la propunerea ministrului Justitiei, cu avizul consultativ al CSM, ei bine dupa adoptarea ordonantei de urgenta numirile se vor face tot de catre presedintele Romaniei, la propunerea ministrului Justitiei, insa cu avizul consultativ al Plenului CSM. Practic, in procedura de numire au fost introdusi, pe langa procurori, si judecatorii din CSM.
De asemenea, tot la acest capitol, Ordonanta de Urgenta a Guvernului mai aduce o schimbare extrem de interesanta. Este vorba despre posibilitatea ca la sefia PICCJ, DNA si DIICOT sa fie numiti inclusiv judecatori, dar cu posibilitatea ca acestia sa fi fost in trecut procurori. Totodata, a disparut conditia vechimii de 15 ani pe care trebuia sa o indeplineasca cei numiti la sefia marilor parchete.
Iata modificarile aduse art. 54 alin. (1) din Legea 303/2004:
“Alineatul (1) al art. 54 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(1) Procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, prim-adjunctul si adjunctul acestuia, procurorul sef al Directiei Nationale Anticoruptie, adjunctii acestuia, procurorul sef al Directiei de Investifgare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism, adjunctii acestuia, precum si procurorii sefi de sectii ai acestor parchete, sunt numiti de Presedintele Romaniei, la propunerea ministrului justitei, cu avizul Plenului Consiliului Superior al Magistraturii, dintre procurorii in functie sau dintre judecatorii care au indeplinit functia de procuror, pentru un mandat de 3 ani, cu posibilitatea reinvestirii o singura data”.
Iata forma actuala a art. 54 alin. (1) din Legea 303/2004:
“Procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, prim-adjunctul si adjunctul acestuia, procurorul sef al Directiei Nationale Anticoruptie, adjunctii acestuia, procurorul sef al Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism, adjunctii acestuia, precum si procurorii sefi de setcii ai acestor parchete, sunt numiti de Presedintele Romaniei, la propunerea ministrului justitiei, cu avizul Sectiei pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, dintre procurorii care au o vechime minima de 15 ani in functia de judecator sau procuror, pe o perioada de 3 ani, cu posibilitatea reînvestirii o singură data”.
Manevra pentru Lazar imposibil de realizat
Foarte importanta este si o alta prevedere introdusa de aceasta data in Legea 303/2004. Este vorba despre cea care interzice delegarea procurorilor pe functii de conducere, pentru care legea prevede numirea de catre presedinte, dupa terminarea mandatelor. Modificarea priveste fix planul care era pregatit pentru Procurorul General Augustin Lazar (foto dreapta). Caci, asa cum ne amintim, Sectia pentru procurori a CSM a propus modificarea regulamentului astfel incat din oficiu sa poata delega in functii de conducere, urmarind ca Lazar sa fie delegat ca Procuror General si dupa incheierea mandatului.
De asemenea, este fix situatia in care de la DNA in care adjunctul Calin Nistor a fost delegat in functia de procuror sef al parchetului anticoruptie, avand in vedere ca presedintele Iohannis refuza sa accepte propunerea lui Toader pentru sefia DNA.
Iata modificarea adusa la acest capitol in Legea 303/2004:
“La articolul 57, dupa alineatul (7) se introduce un nou alineat, alin. (7/1) cu urmatorul cuprins:
(7/1) Procurorii nu pot fi delegati in functiile de conducere din cadrul parchetelor pentru care numirea se face de Presedintele Romaniei”.
Exista in aceeasi ordonanta si o norma tranzitorie care prevede ca:
“Delegarile in functiile de conducere din parchete, prevazute la art. 54 alin. (1) din Legea nr. 303/2004, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, inceteaza in termen de 45 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta”.
Instantele si CSM nu isi vor mai putea face propria lor lege
Nu in ultimul rand, trebuie remarcata o alta modificare foarte oportuna. De data aceasta in Legea 304/2004 privind organizarea judiciara. Ea se refera la anularea posibilitatii ca instatele sa isi faca propria lor lege prin regulamentele interioare. Adica sa adopte regulamente care sa adauge la lege, pe mortiv ca aceasta ar fi neclara, asa cum s-a intamplat spre exemplu in cazul formarii Completelor de 5 judecatori ale ICCJ, unde doar 4 din cei 5 membri au fost trasi la sorti.
Iata modificarile facute in Legea 304/2004:
“La articolul 29, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu urmatorul cuprins:
(5) Colegiul de conducere nu va putea adopta Regulamente sau hotarari prin care sa adauge la dispozitiile cuprinse in legi, pe motiv ca acestea ar fi neclare sau incomplete”.
“La articolul 49, dupa alineatul (7) se introduce un nou alineat, alin (8), cu urmatorul cuprins:
(8) Colegiile de conducere nu vor putea adopta hotarari prin care sa adauge la dispozitiile cuprinse in legi, pe motiv ca acestea ar fi neclare sau incomplete”.
Modificari in acelasi sens au fost facute si in Legea 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii:
“La articolul 38, dupa alineatul (6) se introduce un nou alineat, alin. (7), cu urmatorul cuprins:
(7) Plenul Consiliului nu va putea adopta Regulamente sau hotarari prin care sa adauge la dispozitiile cuprinse in legi, pe motiv ca acestea ar fi neclare sau incomplete”.
Iata “Ordonanta de urgenta privind unele masuri temporare referitoare la concursul de admitere la Institutul National al magistraturii, formarea profesionala initiala a judecatorilor si procurorilor, examenul de absolvire a Institutului National al Magistraturii, stagiul si examenul de capacitate al judecatorilor si procurorilor stagiari, precum si pentru modificarea si completarea Legii nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, Legii nr. 304/2004 privind organizarea judiciara si Legii nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii”:
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# DODI 19 February 2019 17:41 +20
# DODI 19 February 2019 17:46 +7
# gelu 19 February 2019 17:58 +2
# Mihail 19 February 2019 18:27 +4
# Ba , nu l-ati revocat pe sclavetele lu` Curvesi inca ? 19 February 2019 22:00 +5
# Alo ? PSD+ALDE ce faceti ma ? 20 February 2019 16:40 +1
# SPARTAKUS 20 February 2019 16:45 0