INCA O ABATERE PENTRU MAGISTRATI – Iata abaterea disciplinara pe care CSM o cere bagata in lege pentru tragerea la raspundere a judecatorilor si procurorilor care scapa de dosare penale: “Faptele care aduc atingere onoarei sau probitatii profesionale ori prestigiului justitiei, prevazute de lege ca infractiuni, pentru care s-a dispus clasarea sau incetarea procesului penal, in situatiile prevazute la art. 16 alin. (1) lit. e), f) si g) din Codul de procedura penala” (Document)
Consiliul Superior al Magistraturii doreste introducerea unei noi abateri disciplinare pentru judecatori si procurori. Scopul: tragerea la raspundere a magistratilor care scapa de dosare penale prin clasare ori incetare de proces pe motiv de prescriptie, amnistie, retragerea plangerii prealabile, lipsa plangerii prealabile, impacare sau mediere.
Dupa cum Lumea Justitie a scris deja, in 26 octombrie 2023, Consiliul condus de Daniel Gradinaru (foto stanga) si Daniel Horodniceanu (foto dreapta) a hotarat sesizarea ministrului Justitiei pentru modificarea si completarea Legii 303/2022 privind statutul judecatorilor si procurorilor si a Legii 305/2022 privind Consiliul Superior al Magistraturii, tocmai pentru instituirea unui cadru legal in vederea tragerii la raspundere disciplinara a magistratilor care scapa de dosare penale din motivele mentionate mai sus. Intre timp, CSM a publicat Hotararea Plenului nr. 156 din 26 octombrie 2023, prin care a decis sesizarea ministrului Justitiei pentru efectuarea modificarilor legislative.
Astfel, CSM cere completarea art. 271 din Legea 303/2022 cu o noua abatere disciplinara:
“-lit. ș – faptele care aduc atingere onoarei sau probitatii profesionale ori prestigiuli justitiei, prevazute de lege ca infractiuni, pentru care s-a dispus clasarea sau incetarea procesului penal, in situatiile prevazute la art. 16 alin. (1) lit. e), f) si g) din Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala, cu modificarile si completarile ulterioare”.
De asemenea, Plenul CSM propune o modificare si in ceea ce priveste termenul de prescriptie. Mai exact, prescriptia pentru noua abatere disciplinara ar urma sa curga de la data ramanerii definitive a solutiilor de clasare sau incetare a procesului penal, ordonanta de clasare ori hotararea fiind comunicate in termen de trei zile, in copie, Consiliului Superior al Magistraturii. Ulterior, Sectia pentru judecatori sau Sectia pentru procurori vor sesiza Inspectia Judiciara pentru declansarea verificarilor pentru a se stabili daca s-a comis sau nu fapte care sa aduca atintere onoarei sau probitatii profesionale ori prestigiului justitiei.
Inainte de a prezenta hotararea CSM, iata prevederile art. 16 alin. (1) lit. e), f) si g) din Codul de procedura penala cuprinse in noua abatere disciplinara pe care Consiliul doreste sa o introduca in Legea 303/2022 privind statutul judecatorilor si procurorilor:
Art. 16 alin. (1) lit. e – “lipseste plangerea prealabila, autorizarea sau sesizarea organului competent ori o alta conditie prevazuta de lege, necesara pentru punerea in miscare a actiunii penale”;
Art. 16 alin. (1) lit. f – “a intervenit amnistia sau prescriptia, decesul suspectului ori al inculpatului persoana fizica”;
Art. 16 alin. (1) lit. g – “a fost retrasa plangerea prealabila, in cazul infractiunilor pentru care retragerea acesteia inlatura raspunderea penala, a intervenit impacarea ori a fost incheiat un acord de mediere in conditiile legii”.
Prezentam fragmente din Hotararea CSM privind introducerea unei noi abateri disciplinare (documentul este atasat integral la finalul articolului):
“In reglementarea anterioara Legii nr. 303/2022, era prevazuta, la art. 99 lit. a) din Legea nr. 303/2004, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, abaterea disciplinara constand in manifestarile care aduc atingere onoarei sau probitatii profesionale ori prestigiului justitiei, savarsite in exercitarea sau in afara exercitarii atributiilor de serviciu.
O astfel de abatere disciplinara nu a mai fost preluata in noua reglementare, desi Consiliul Superior al Magistraturii a sustinut necesitatea mentinerii acesteia.
Contextul care a generat prezenta analiza este, potrivit celor retinute de Plen, de natura sa evidentieze utilitatea unei reglementari similare si in cuprinsul noii legi privind statutul judecatorilor si procurorilor, intr-o varianta adaptata care sa ofere o solutie pentru acele situatii in care magistratii savarsesc o infractiune pentru care nu mai poate fi angajata, insa, raspunderea penala intrucat a intervenit una dintre cauzele care, potrivit legii, atrage clasarea pe lipsa de obiect sau incetarea procesului penal.
O astfel de reglementare este reclamata de necesitatea apararii prestigiului justitiei care este grav afectat prin fapte prevazute de lege ca infractiuni, pentru care s-a dispus clasarea sau incetarea procesului penal, savarsite de persoane ce au calitatea de judecator sau procuror. Astfel de fapte sunt in mod evident incompatibile cu statutul de magistrat, motiv pentru care legislatia in domeniul raspunderii disciplinare a judecatorilor si procurorilor trebuie sa ofere instrumentele necesare pentru apararea prestigiului justitiei prin sanctionarea comportamentelor neconforme acestei valori.
Suplinirea acestei deficiente a reglementarii actuale s-ar putea realiza prin completarea art. 271 din Legea nr. 303/2022 cu o noua abatere disciplinara, care sa permita sanctionarea faptelor care aduc atingere onoarei sau probitatii profesionale ori prestigiului justitiei, prevazute de lege ca infractiuni, pentru care s-a dispus clasarea sau incetarea procesului penal, in situatiile prevazute la art. 16 alin. (1) lit. e), f) si g) din Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala, cu modificarile si completarile ulterioare.
In raport de specificiul situatiilor vizate de prezenta analiza, care implica desfasurarea prealabila a unui proces penal, finalizat cu constatarea incidentei uneia dintre cauzele prevazute la art. 16 alin. (1) lit. e), f) si g) din Codul de procedura penala, cu consecinta trecerii unei perioade indelungate de la data savarsirii faptei pana la data inceperii procedurii disciplinare, Plenul apreciaza ca, pentru o astfel de abatere disciplinara, se impune si reglementarea unui regim specific al prescriptiei raspunderii disciplinare. In caz contrar, mecanismul preconizat ar fi lipsit de orice eficienta in conditiile in care termenul de prescriptie prevazut de reglementarea actuala s-ar implini, in cele mai multe situatii, inainte de finalizarea procesului penal.
Astfel, potrivt art. 53 alin. (2) din Legea nr. 305/2022 privind Consiliul Superior al Magistraturii, raspunderea disciplinara a judecatorilor si procurorilor se prescrie in termen de 4 ani de la data savarsirii abaterii disciplinare. Termenul de prescriptie a raspunderii disciplinare se suspenda pe intreaga durata a suspendarii judecatii actiunii disciplinare. Raspunderea disciplinara se prescrie oricate suspendari ar interveni, daca termenul de 4 ani este depasit cu inca un an.
Plenul apreciaza ca, pentru a asigura eficienta mecanismului propus, ar fi utila o reglementare care sa statueze ca momentul la care incepe sa curga termenul de prescriptie a raspunderii pentru noua abatere disciplinara este reprezentat de data ramanerii definitive a solutiilor de clasare sau incetare a procesului penal.
Tot astfel, o reglementare cu efect similar trebuie stabilita si pentru magistratii asistenti de la Inalta Curte de Casatie si Justitie si personalul de specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor.
In acelasi timp, este necesara corelarea noilor prevederi cu dispozitiile Legii nr. 303/2022 referitoare la consecintele clasarii sau incetarii procesului penal fata de un judecator sau procuror”.
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# Botomei Vasile 5 November 2023 22:07 0
# DODI 6 November 2023 16:09 -1