5 January 2025

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

Independența judecătorului sau cum vă place să îi spuneți

Scris de: Adriana STOICESCU, judecatoare Curtea de Apel Timisoara | pdf | print

2 January 2025 18:53
Vizualizari: 3492

Surprinzător, societatea românească, periodic, uită sau se preface că nu știe că judecătorul nu este și nu poate fi un actor pe scena politică.


 

Judecătorul nu poate fi un arbitru între partide sau candidați.

Nu poate fi chemat să facă revoluții, să răstoarne guverne sau să facă istorie.

Rolul judecătorului nu este acela de fi un erou ce luptă pentru salvarea țării, ci de a fi un supus al legii și Constituției.

Legi proaste sau bune, interpretabile sau nu, cu chichițe sau limpezi, asta avem, asta aplicăm.

Nu suntem în sala de judecată pentru a îndrepta legile sau a le coafa după bunul plac, ci ca să soluționăm un litigiu în baza lor, a Constituției și propriei conștiințe.

Încercarea de a atrage justiția în jocul politic ne-a adus dezastrele cunoscute.

De ce doriți să o luăm de la capăt?

De ce puneți pe umerii judecătorilor responsabilități pe care nu le au?

Din mulțimea vocilor isterice se aude îndemnul la transformarea justiției în vârf de lance pentru ce?

Nu ăsta e rolul nostru.

Rolul nostru este să judecăm și să dăm soluții.

Să fim imparțial și independenți.

Independența judiciară nu este un privilegiu sau prerogativa unui judecător ci îi permite să soluționeze litigiile în mod onest și imparțial, fără presiuni sau influențe externe și fără teama de intervenție din partea cuiva.

Cât timp persoane care au cultură juridică ies în cetate și manipulează, răstălmăcind și aruncând adevăruri trunchiate, mai periculoase decât cea mai mare minciună, orice demers judiciar riscă să devină un circ mediatic, util unor personaje care au o agendă personală și fără nicio legătură cu adevărul și dreptatea.

Pentru că cei onești vă spun că:

Justiția se realizează prin ÎCCJ și prin celelalte instanțe judecătorești stabilite de lege.

Deciziile Curţii Constituţionale sunt obligatorii.

Curtea Constituţională a fost învestită prin Legea fundamentală cu misiunea principală de a exercita controlul constituţionalităţii legilor, a regulamentelor parlamentare şi a ordonanţelor emise de Guvern în baza delegării legislative.

Deşi legea defineşte această instituţie ca "unică autoritate de jurisdicţie constituţională", având ca scop garantarea supremaţiei Constituţiei, fără a-i conferi expres un rol politic, ea este considerată ca fiind un organ politicojurisdicţional.

Fundamentul dimensiunii politice a naturii Curţii Constituţionale constă în modul de numire a membrilor săi.

Indiferent de natura hotărârilor Curţii, ele îşi produc efectele pe care Constituţia şi legea le conferă, forţa lor juridică neputând fi contestată sau confirmată de nimeni, întrucât sunt emise în exercitarea unei atribuţii constituţionale, exclusive a Curţii.

Știu că suntem o castă din ce în ce mai urâtă și am obosit nițel încercând să vă spun adevărul pe care, oricum, nu vrea nimeni să îl audă.

Că avem și noi uscături, că sunt multe de îndreptat, că lucrurile nu merg cum mi-aș dori pentru oamenii care vin în fața noastră, am spus-o de fiecare dată.

Dar, pentru că știu puțin mai bine decât voi ce înseamnă presiunea și dilemele, întrebările nesfârșite și nopțile nedormite, ziua de 31 decembrie petrecută la birou, în frig și îngropată în dosare, aș spune doar atât:

Opriți-vă din manipulare, minciună și instigare!

Comentarii

# Matrix date 2 January 2025 19:32 -49

Cred că ar fi mai bine pentru tine sa îți vezi de dosarele tale din penal, și să nu mai faci pe luptătoarea in ale democrației. In fond sub masca asta de zeiță care luptă pentru drepturile omului, și a lupului moralist, nu ești decât un pion al statului paralel. De câțiva ani procedezi la fel cu o alta ,, victima,, a sistemului, care a devenit numărul 1 in ,, Justiția,, din colonia Românica. Mergi la pensie și nu îți mai da cu părerea aiurea !!

# Io date 2 January 2025 20:34 +208

Judecatorul este independent.Corect. "Judecătorul nu poate fi un arbitru între partide sau candidați".Atunci de ce exista completul "Contestatii electorale" ?

# Un simplu cetatean date 2 January 2025 21:03 +173

Stimata d-na judecator, nu aceasta e problema. Adevarata problema, din care emerge si sentimentul actual majoritar fata de justitie, este aceea ca, indaratul (sau la adapostul) legilor, dv ati uitat sa mai fiti drepti.

# Victoria date 2 January 2025 22:41 -205

Onorata Instanta platita din banii nostri, cu respect, opriti-va si dvs! N-aveti in atributii sa faceti morala presei si poporului. Opinia dvs. e profund subiectiva, faceti parte din sistem. Aveti dreptate, "hotararile curţii isi produc efectele pe care constitutia si legea le confera". Deciziile ilegale si neconstitutionale, au valoare zero. Ori la iccj si cab, au fost contestate hatararile bec de anulare a alegerilor in baza unor decizii cu mari vicii de legalitate, potrivit multor specialisti, cu experienta profesionala mai vasta decat a dvs. Sunt de acord, aveti si uscaturi in breasla. Cam prea multe. Salubrizarea o asteptam de 35 de ani. E mai rau decat pe vremea lui Nea Nicu, el avea idei de stanga (bazate pe principii si valori morale), aplicate potrivit nivelului sau de-ntelegere, educatie, cultura. Rudimentar. Dar nu era escroc, nici tradator. Azi traim in dictatura borfasilor si-a cutitarilor. Iar Garda Pretoriana? Statul de Drept. Cele sus-mentionate, decat parerea mea.

# maxtor date 3 January 2025 03:17 -12

in masura in care rolul primordial al CCR e sa distruga legi si ordonante neconstitutionale apreciem ca trebuie sa fie/ramana INTANGIBILA! "hotărăşte asupra contestaţiilor care au ca obiect constituţionalitatea unui partid politic" -in masura in care PNL a finantat un contracandidat in raport cu "asociațiile cu caracter secret sunt interzise" -art.40 pomeneste expres de partide politice- apreciem ca trebuie scos in afara legii! (si ceva persoane fizice trase la raspundere)(e un promo pe youtube-adrian sarbu e de parere ca trebuie schimbata Constitutia-sa incerce cu 20 de kile de dinamita cum planuia pt. balconul Pietii Universitatii...)

# LuciParizianul date 3 January 2025 04:26 -216

Judecatoarea care a scris articolul acesta nici acum nu intelege rolul judecatorului si al instantei: ACELA DE A FACE DREPTATE! Asta vrea poporul român si de asta va plateste 5 mii ruro lunar si alte privilrgii: SA FACETI DREPTATE! CCR este un organ politic si nu e o instanta de judecata! Curtea de Apel Bucuresti trebuia sa dea o solutie simpla: refacerea turul 2 anulat printr-o Lovitura de STAT! Dar, prin reforma bețivei Macovei, in magistratura au ajuns citeva mii de agenti platiti de Soros, decizia CAB nu ne mira! Asa este, Doamna Judecator, nu mai faceti politica! Dar FACETI DREPTATE! DATI PEDEAPSA MAXIMA INFRACTORILOR, NU LE MAI DATI DRUMUL MAI DEVREME SI STINGETI SETEA DE DREPTATE FIIND IMPARTIALI! Daca nu puteti, plecati!

# Victoria date 3 January 2025 06:03 -182

Va-nselati, d-na Judecator! "Societatea romaneasca uita ca noi nu putem fi actori pe scena politica." Nu, dvs. ati uitat. Sub pretextul "luptei anticoruptie", ati distrus si acea bruma de clasa politica, au ramas in loc niste bordeluri. Ati facut praf mediul de afaceri romanesc, desi cunosteati bine ca marea hotie, marea evaziune erau apanajul companiilor straine, in special multinationale. "De ce doriti s-o luam de la capat?" Pai, corectati ce-ati stricat. Cine vreti s-o faca? "Rolul nostru e sa fim impartiali si independenti." Si de ce nu sunteti? Inainte de-a fi "supusi legii si Constitutiei", sunteti supusi poporului. Vointa a 9 milioane de oameni, nu conteaza? Si ei "au o agenda personala, fara legatura cu adevarul si dreptatea"? Mai lasati-ne cu teoria, c-o stim si noi. Evident, in cele de mai sus, mi-am exprimat opinia, nereferindu-ma la dvs. personal, ci la o mare parte din bransa magistratilor, pe care o reprezentati aici.

# Devian date 3 January 2025 09:52 +53

Atunci de ce judecatorii si procurorii nu respectata Deciziile Curţii Constituţionale privind completele specializate si PRESCRiTIA?

# Vlad date 3 January 2025 10:00 +162

Am văzut ce a făcut Georgescu in fața Curții de apel...A adus " poporul" ...mercenarii din Congo, omul cu .."blana de oaie" , " dacul" cu steag, nelipsit de la proteste și niște gură cască, oameni de galerie...Așa va infăptui tot ce promite el..aducând " batalioanele de asalt" in fața instituțiilor vizate...Cel mai pur stil legionar...Interesant că asta iși dorește un.." popor" care și-a impușcat conducătorul in ziua de Crăciun...

# Vali date 3 January 2025 10:06 +97

Spuneți, d-na, că justiția nu e vârf de lance decât când trebuie să-și inventeze surse de câștig inexistente. Nu se pomenește nicăieri în lume așa ceva, să dea judecătorii hotărâri ca să-și dea bani cu nemiluita. Aplicați legea, da? Ziceți care-i aia, buna sau proasta, care va da dreptul, pe lângă salariile pe care le încasați lunar, la ce primiti periodic peste. Chipurile restant. Ziceți adevărul, doamna, cat ați primit acum câteva zile, 1 miliard, doua, trei, cat? Pe ce norma legală, in ce ani ați muncit fara plata? Slujitorii adevărului, da, când țara e in groapa și voi va faceți mendrele de nababi de cea mai joasa speță. Oricum reacția socială e foarte slabă fata de ticăloșia ce va caracterizează. Ce-ati vrea, numai bani și recunoaștere fara nicio obligație, nicio presiune, niciun risc, nimic! Macar faceți că ăilalți, tăceți naibii din gura, nu mai ieșiți și la bătaie, că n-aveti arme adevărate! Fals și minciună sunteți voi!

# Dragos date 3 January 2025 12:44 +54

Mai că îmi vine să plâng după ce am citit. Vai câte au de îndurat săracii judecători. Dar când vă lăudați între voi care ați dat mai mulți ani de pușcărie oamenilor săraci, nu vă mai plângeți? Iar acum , când știți toți ce mizerie e decizia CCR, vă ascundeti după cireș. Primii care vor câștiga sunt infractorii care vor fugi si vor spune că în România justiția e politică. Și poți să-i contrazici, când voi, judecătorii, ați decis că fărădelegea este perfect legală?!

# maxtor date 3 January 2025 15:46 -31

@LuciParizianul "rolul judecatorului si al instantei: ACELA DE A FACE DREPTATE!" -nu,nu,are doar rolul DE A DA,"cere si ti se va da"

# un mizantrop date 3 January 2025 17:55 +5

'Independentii' astia nu s-au sfiit sa ignore deciziile CCR cand erau parte a unei revanse politice, ba au si pretins si primit de la justitia europeana dispensa de la respectarea acestor decizii atunci cand vin in contradictie cu cele europene...Sa intelegem ca acum CCR s-a 'impacat' cu CEDO si cu toate curtile si ograzile de justitie si magistratii nostri sunt intr-o armonie 'pupat piata Independentei', cu diurne neatinse, pensii indexate si decontari nerusinate impotriva trenuletului austeritatii, dar, mai ales impotriva cetateanului roman si a drepturilor sale?! Ca judecatorul e 'independent' mai ales de bunul simt si aplica legile in afata influentei politice am inteles inca din anii '50, cand legile ne veneau de la Moscova si judecatorii le aplicau la fel ca azi...fara putinta de rejudecare in veci...ca asa a hotarat ICCJ, independenta politic. Merci!

# William date 3 January 2025 23:13 +2

Dumneavoastra vorbiti de independete . Tu care la ordinul Diicot ai confiscat un apartment ce nu apartinea inculpatului. Dute si lasane cu vrajeala asta. Bati câmpii . Ca judecatoare esti 0 .

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 3.01.2025 – Corbu si Barba au bagat la cap

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva