16 July 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

Klaus Iohannis, cu spatele la zid

Scris de: Sorin Rosca STANESCU | pdf | print

15 July 2024 15:00
Vizualizari: 840

In ultimele zile, in mediul virtual am asistat la luari de pozitie extrem de dure impotriva presedintelui Klaus Iohannis. Motivul este faptul ca acesta a semnat la Washington un document cu Volodimir Zelenski, considerat exploziv si chiar criminal de catre autorii protestelor postate pe internet. Se solicita pur si simplu anularea prin Parlament a documentului si deschiderea unui proces impotriva lui Iohannis pentru inalta tradare. in cele ce urmeaza, public integral proiectul unui act normativ, care se reduce la o simpla fraza. Citez: „Se declara nul Acordul privind cooperarea in domeniul securitatii intre Romania si Ucraina, semnat la Washington, la 10 iulie 2024”. Acest proiect de act normativ ii apartine parlamentarului Dumitru Coarna. in continuare public expunerea de motive a acestuia, pentru ca ea este extrem de edificatoare in ceea ce priveste acuzatiile deosebit de grave care i se aduc presedintelui Klaus Iohannis.


 

Iata in cele ce urmeaza expunerea de motive:

„EXPUNERE DE MOTIVE

Presedintele Klaus Iohannis, a semnat in numele Romaniei, cu ocazia summitului NATO 2024, Acordul privind cooperarea in domeniul securitatii intre Romania si Ucraina, semnat la Washington, la 10 iulie 2024, continutul acestui acord creand reactii negative in spatiul public si la nivelul societatii romanesti.

Acordul privind cooperarea in domeniul securitatii intre Romania si Ucraina, semnat la Washington, la 10 iulie 2024 a fost postat pe pagina Presedintiei Romaniei, la rubrica Comunicate de presa, la data de 11 iulie 2024 (https://www.presidency.ro/ro/media/comunicate-de-presa/acord-privind-cooperarea-in-domeniul-securitatii-intre-romania-si-ucraina1720705732), precum si pe pagina Presedintelui Ucrainei (https://www.president.gov.ua/news/ugoda-pro-spivrobitnictvo-u-sferi-bezpeki-mizh-ukrayinoyu-ta-92117).

Din continutul acestui Acord, reiese ca acesta este un tratat bilateral, tratat la nivel de stat. Potrivit art. 39 alin 1 lit. a) din Legea nr. 590/2003 privind tratatele, in cazul tratatelor la nivel de stat, dupa semnare, pana la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, textele tratatelor bilaterale pot fi facute publice cu acordul expres al celeilalte parti.

In cuprinsul acestui Acord facut public si postat pe site-ul Presedintiei Romaniei la data de 11 iulie 2024 se mentioneaza la Paragraful 16. ”Dispozitii finale” :

”1. Prezentul acord intra in vigoare la data semnarii si este valabil timp de zece (10) ani de la data semnarii sale.”

Insa, acest Acord fiind un tratat la nivel de stat, nu putea sa intre in vigoare la data semnarii, avand in vedere urmatoarele dispozitii exprese din Legea nr. 590/2003 privind tratatele:

– Articolul 1

“Pentru scopurile prezentei legi, prin:

  1. a) tratat se intelege actul juridic, indiferent de denumire sau de forma, care consemneaza in scris un acord la nivel de stat, la nivel guvernamental sau la nivel departamental, avand scopul de a crea, de a modifica ori de a stinge drepturi si obligatii juridice sau de alta natura, guvernat de dreptul international public si consemnat intr-un instrument unic ori in doua sau in mai multe instrumente conexe;

  2. b) incheierea tratatelor se intelege succesiunea de etape care trebuie urmate, ansamblul de activitati care trebuie desfasurate, precum si ansamblul de proceduri si reguli care trebuie respectate astfel incat tratatul sa intre in vigoare pentru Romania;

  3. f) ratificare se intelege modalitatea de exprimare a consimtamantului de a deveni parte la un tratat care a fost semnat de partea romana, prin adoptarea unei legi de ratificare de catre Parlament sau, in conditiile legii, prin ordonanta de urgenta a Guvernului;

  4. l) instrument de ratificare, aderare, acceptare sau aprobare se intelege documentul prin care se consemneaza ratificarea, aderarea, acceptarea sau aprobarea tratatelor”


– art. 18 alin. (1) ”Exprimarea consimtamantului de a deveni parte la tratat se face, dupa caz, prin ratificare, …”;


– art. 1 lit. f): ”ratificare se intelege modalitatea de exprimare a consimtamantului de a deveni parte la un tratat care a fost semnat de partea romana, prin adoptarea unei legi de ratificare de catre parlament sau, in conditiile legii, prin ordonanta de urgenta a Guvernului”


– art. 19 alin. (1) lit. a): ”se supun parlamentului spre ratificare prin lege urmatoarele categorii de tratate: a) tratatele la nivel de stat, oricare ar fi domeniul de reglementare al acestora”;

Art. 19 alin. (2) ”Tratatele prevazute la alin. (1) nu se ratifica prin ordonante ale Guvernului.”


– Art. 27 alin (2) ”tratatele la nivel de stat, precum si tratatele la nivel guvernamental care, conform art. 19 alin. (1), trebuie supuse ratificarii nu pot intra in vigoare prin procedura semnarii si nu se pot aplica cu titlu provizoriu de la data semnarii.”


– Art. 25 alin. (2) ”tratatele bilaterale la nivel de stat intra in vigoare la data schimbului instrumentelor de ratificare”


– Art. 42: ”Tratatele incheiate cu incalcarea normelor dreptului international privind validitatea tratatelor si a normelor privind capacitatea si/sau procedura incheierii tratatelor pot fi declarate nule, procedura de aprobare a declararii nulitatii fiind similara celei urmate pentru intrarea in vigoare a categoriei respective de tratate.”


Din analiza coroborata a normelor din Legea nr. 590/2003 se poate constata ca presedintele Romaniei, Klaus Iohannis, cu ocazia semnarii Acordului privind cooperarea in domeniul securitatii intre Romania si Ucraina si-a depasit atributiile si competentele in privinta incheierii unui tratat bilateral la nivel de stat, deoarece avea in competenta numai semnarea unui astfel de tratat, fara posibilitatea intrarii in vigoare a unui astfel de tratat, el putand intra in vigoare numai dupa ratificarea lui de catre Parlamentul Romaniei, prin lege, la data schimbului instrumentelor de ratificare.

Se poate constata astfel ca validitatea Acordului privind cooperarea in domeniul securitatii intre Romania si Ucraina este afectata, precum si faptul ca normele privind capacitatea presedintelui Iohannis sa incheie un asemenea tratat, precum si procedura incheierii tratatelor a fost incalcata.

Exemplific in acest sens, ca exemplu, Acordul din 5 septembrie 2020 intre Guvernul Romaniei si Cabinetul de Ministri al Ucrainei privind cooperarea in domeniul tehnico-militar, ratificat prin Legea nr. 199/2021. In acest acord se prevede la articolul 9 – Intrarea in vigoare: ”Prezentul acord va intra in vigoare la data primirii ultimei notificari scrise prin care partile se informeaza despre indeplinirea procedurilor legale interne, necesare pentru intrarea acestuia in vigoare.”


Totodata, in Acordul privind cooperarea in domeniul securitatii intre Romania si Ucraina, se prevad, printre altele:

– ca Romania va dona Ucrainei un sistem PATRIOT, in conformitate cu decizia Consiliului Suprem de Aparare a tarii din 20 iunie 2024 (para 6 lit. A pct 2);

– Romania va facilita tranzitul tuturor echipamentelor necesare pe teritoriul sau catre Ucraina, cat de rapid posibil (parag 6 lit A, pct 3);

– ca Romania se obliga sa acorde asistenta cuprinzatoare pentru construirea viitoarelor forte armate ale Ucrainei care necesita suficiente stocuri (resurse) militare necesare pentru respingerea agresiunilor viitoare si ca va cauta modalitati de intensificare a colaborarii si va explora optiuni pentru a ajuta Ucraina sa acumuleze aceste resurse strategice (parag 6 lit b, pct 2);

– ca Romania va furniza in mod activ capabilitatile centrului de instruire F-16 (FTC) gazduit de Fortele Armate Romane pentru instruirea pilotilor ucraineni (parag 6 lit C, pct 4);

– ca in cazul unei noi agresiuni a Rusiei impotriva Ucrainei sau in cazul unei escaladari semnificative, Ucraina si Romania se vor consulta in termen de 24 ore pentru a stabili masurile adecvate necesare pentru a contracara sau a descuraja agresiunea sau escaladarea (Rusiei) (parag 2 pct 2);

– ca Romania si Ucraina au decis sa continue cooperarea pentru ca Romania sa ajute Ucraina sa se apere impotriva agresiunii Rusiei pana cand Ucraina va prevala (castiga) si au decis ca Romania  sa ofere sprijin Ucrainei pentru a-si continua autoapararea legitima, in conformitate cu articolul 51 din Carta ONU, impotriva agresiunii in curs a Rusiei, a escaladarii militare si pentru a descuraja agresiunea in viitor (paragraful 1 pct 1).

Din continutul Acordului se poate observa:

  1. Ca Romania se obliga sa cedeze parte din sistemul de aparare nationala si sa efectueze cheltuieli financiare pentru a sprijini Ucraina in razboiul cu Rusia, in conditiile in care bugetul public al Romaniei este in deficit excesiv, iar datoria publica a crescut exponential in ultimii 4 ani, cu impact major asupra calitatii vietii poporului roman;

 

  1. Ca sistemul de aparare nationala a Romaniei devine inexistent, Acordul axandu-se numai pe ajutorarea Ucrainei sa isi dezvolte sistemul de industrie si aparare nationala;

 

  1. Ca acordul este bilateral, dar contine obligatii numai pentru Romania;

 

  1. Acordarea de ajutor Ucrainei, in conditiile mentionate in Acord, pentru ca aceasta sa se apere impotriva agresiunii Rusiei pana cand Ucraina va castiga razboiul;

 

  1. Fata de prevederile Acordului ca Romania va ajuta la contracararea agresiunilor Rusiei impotriva Ucrainei (care sunt constante de mai mult de 2 ani si jumatate), acest ajutor poate fi interpretat de Rusia ca o declaratie de razboi din partea Romaniei. intr-o asemenea situatie, exista un risc iminent de extindere a conflictului armat si declarare a starii de razboi pe teritoriul Romaniei cu consecinta mobilizarii cetatenilor pentru a participa pe frontul de lupta, avand in vedere obligatiile constitutionale de aparare a Romaniei.

 

Toate acestea au creat reactii negative in spatiul public si la nivelul societatii romanesti, deoarece acest Acord pune in pericol pacea in Romania, afecteaza apararea nationala si stabilitatea economica a Romaniei, implicand cheltuieli si sacrificii inacceptabile pentru poporul roman.

Reamintesc ca potrivit art. 118 alin. (2) din Constitutia Romaniei, armata Romaniei este subordonata exclusiv vointei poporului roman.

In concluzie, este necesar sa se respecte vointa poporului roman care doreste pacea si nu extinderea razboaielor si sa declare nul Acordul privind cooperarea in domeniul securitatii intre Romania si Ucraina, semnat in numele Romaniei, de catre Presedintele Romaniei, cu Ucraina la data de 10 iulie 2024.

Initiatori

Coarna Dumitru, deputat”


Precizez din nou ca initiativa domnului Dumitru Coarna este in deplin consens cu alte numeroase luari de pozitie care circula pe internet.

 

Sursa: Corect-news.ro

Comentarii

# Cârcotaș date 15 July 2024 16:59 +4

Suspendarea cursului prescripției răspunderii penale pe durata pandemiei a dispus-o același om. Curtea Constituțională a stabilit ca si-a depășit atribuțiile. Sancțiune? Zero! Convorbirile telefonice ale oamenilor sunt interceptate în dosarele penale obișnuite de către Centrul Național al SRI. Curtea Constituțională a constatat ca Centrul nu are lege de funcționare. Sancțiune? Zero! Unii procurorii si unii judecatori nenorocesc oameni! Sancțiune? Zero! Acesta nu mai este un stat de drept!

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 15.07.2024 – „Deep State” stia de atacatorul lui Trump (Video)

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva