psdolt
24 November 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

psdolt psdolt psd

La Opera, ce mai „capodopera”! Politia doarme pe dosarul achizitiilor ilegale de la Opera Romane

Scris de: | pdf | print

29 August 2010 06:42
Vizualizari: 12677

OperaServiciul de Investigare a Fraudelor din cadrul Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti treneaza de mai bine de trei ani dosarul in care doi fosti angajati ai Operei Romane sunt acuzati de abuz in serviciu. Expertiza finalizata in urma cu o luna arata producerea unui prejudiciu de peste doua miliarde de RON. Cu toate ca in acest caz au fost facute trei anchete distincte, de catre trei institutii ale statului, nu a fost recuperat niciun leu din prejudiciu si nu a fost tras nimeni la raspundere, iar cauza zace la Politie.

La randul sau, directorul Operei Catalin Alexandru Ionescu, a fost gasit responsabil de debandada din institutie, in urma anchetelor Corpului de Control al Ministerului Culturii si auditorilor Curtii de Conturi. Opera s-a dovedit a fi o institutie greu de controlat, exact in perioada efectuarii anchetelor, laptopurile auditorilor Curtii de Conturi fiind furate.

 

Parchetul de pe langa Judecatoria Sectorului 5, organul de urmarire penala care are in supraveghere dosarul instrumentat de Serviciul de Investigare al Fraudelor, ne-a transmis un raspuns in care ne-a precizat urmatoarele:”In dosarul nr 2909/P/2007 s-a dispus la data de 25 septembrie 2007 inceperea urmaririi penale fata de numitii Iustina Cotet si Teodor Visalom sub aspectul savarsirii infractiunii de abuz in serviciu contra intereselor publice. In fapt, s-a retinut ca in perioada 2006-2007, invinuitii, in calitate de director economic, respectiv director tehnic la Opera Romana, si-au indeplinit in mod defectuos atributiile de serviciu, creand o paguba institutiei in suma de 2.212.627 RON”. Desi cauza este intrumentata din 2007, inspectorului Cristina Visan i-au trebuit trei ani pana sa anexeze anchetei o expertiza tehnica judiciara in constructii, adica pana la data de 23 iulie 2010. Ancheta de la Politie nu este singura care a ramas fara niciun rezultat. Alte doua institutii care au trimis controale, Ministerul Culturii si Curtea de Conturi au indicat un alt vinovat pentru prejudiciul creat: directorul Catalin Alexandru Ionescu. Directorul a refuzat sa puna la dispozitia inspectorilor din Ministerul Culturii actele necesare pentru documentarea controlului, trimitandu-i pe acestia sa ceara documentele institutiei de la fostii angajati ai Operei. Directorul este bine mersi si la aceasta ora, el a ramas in functie, fara a exista macar vreo sanctiune disciplinara. Comisia de control a considerat rea-vointa din partea directorului general, atata timp cat dansul recomanda comisiei persoane plecate deja din institutie (...)”, se arata in raportul Corpului Ministerului Culturii. Neregulile descoperite de cei din Minister si de cei din Curtea de Conturi au ramas, insa doar la stadiul de descoperire. Multe dintre infractiunile descoperite de auditorii de la Curtea de Conturi stau de mai bine de un an in dosarele de la Politia Capitalei. Niciun contract semnat de Opera Romana in perioada 2006-2008 nu a fost supus vizei de control financiar preventiv, iar in unele contracte, contabilul sef al institutiei a semnat si ca parte in contract si a dat viza pentru controlul financiar preventiv.

Contract semnat numai de furnizor, dar platit de Opera Romana

Unul dintre contractele invocate de Corpul de control ca fiind nelegal a fost incheiat de conducerea Operei Romane cu SC Benfit Servicii SRL, pentru achizitionarea de echipamente electronice, in valoare de aproape 20.000 de euro. Acest contract “este semnat doar de catre furnizor, dar platile din contabilitate au fost efectuate”. Conform raportului, desi furnizorul “are un rulaj total cu Opera in anul 2006 in valoare de aproximativ 45.000 de euro, nu exista o desfasurare prealabila a procedurilor de achizitii publice aplicabile la acea data”. Un al doilea contract, incheiat tot in 2006, intre Opera Romana si Crisor Show SRL, in valoare de peste 46 de mii de euro, a fost semnat direct intre conducerea institutiei si companie, fara realizarea unei licitatii, asa cum cere legea. Firma a beneficiat de contracte de peste 300.000 de euro cu Opera Romana numai in 2006, “fara aplicarea procedurilor de achizitii publice aplicabile la acea data”. In plus, inspectorii din Ministerul Culturii au concluzionat ca, pentru a nu face licitatie publica, conducerea Operei a divizat valoarea contractelor pana la maximul sumei pe care o putea acorda fara licitatie.

Licitatie cu dedicatie

Corpul de control al ministrului a mai descoperit un contract incheiat intre Opera si Bull Media, pentru mai multe obiecte de iluminat. In caietul de sarcini exista o conditie pentru primirea contractului, accea ca firma sa prezinte referinte de la companiile pentru care a mai lucrat. Bull Media l-a trecut pe directorul Operei la categoria referinte. “Recomandarile solicitate ca si criterii de calificare sunt inexistente, facandu-se de catre ofertant doar o trimitere la persoanele care ar putea sa dea recomandari, in persoana directorului unei firme de cosmetice si in persoana  directorului general al Operei, Catalin Ionescu. In caietul de sarcini, comisia considera nepotrivita si evaziva sintagma”ca poate sa asigure maxim de locuri de expunere”. In cadrul unei proceduri, specificatiile tehnice trebuie sa permita accesul egal la procedura de atribuire si nu trebuie sa contina elemente care sa aiba ca efect introducerea unor obstacole nejustificate de natura sa restranga concurenta. Conform argumentelor din documente, comisia constata intentia vadita a managementului Operei ca acest contract sa fie directionat catre un anumit agent economic.” Derularea contractului nu a fost lipsita de probleme din punct de vedere al contabilitatii: “urmarindu-se derularea contractului, se constata faptul ca platile catre SC Bull Media sunt facute pe baza de factura fara avizul “Bun de plata” si fara semnaturile persoanelor autorizate din cadrul compartimentului de specialitate, respectiv “Certificare in privinta conformitatii, legalitatii si regularitatii”. Documentele justificative lipsesc din notele contabile”. Fara a tine seama de programul anual de achizitii, conducerea Operei a decis sa achizitioneze, prin achizitie directa, pe baza de comanda de la societatea comerciala “Andreia Pram”, fara a aplica o procedura de achizitie publica, Opera cheltuie, pentru reparatii ale tabloului electric in valoare si refacerea prizelor peste 50.000 de lei sau 15.000 de euro, iar in 2008 pentru acelasi gen de servicii, suma chetuita se dubleaza ajungand la 109.133 de lei. Asta in conditiile in care Opera avea angajati, cu norma intreaga, 10 electricieni.

Decoruri de 50.000 de euro

“Pentru contractul nr.708/04.02.2008 de lucrari de executie si creatie in regim de prototip de decoruri montabile din lemn si recuzita pentru opera Macbeth, avand o valoare estimativa de 200.000 de euro (n.n.- din care suma platita a fost de 50.000 de euro) s-a aplicat procedura negocierii fara publicarea prelabila a unui anunt de participare. Conform notei justificative din data de 10 ianuarie 2008, oportunitatea alegerii acestei proceduri a fost motivata de art 122 din Ordonanta de Urgenta 34/2006, care prevede ca autoritatea contractanta are dreptul de a aplica procedura de negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare atunci cand din motive artistice contractul de achizitie poate fi atribuit numai unui anumit operator economic. Echipa de control constata ca justificarea alegerii procedurii nu este intemeiata, acest gen de servicii fiind atribuite anterior si altor operatori economici”.

Contabilul sef, semnatura la dublu

Un alt contract a fost incheiat de Opera Romana cu SC ABT & CO SRL, pentru intretinerea si repararea sistemului informatic, servicii care au costat institutia aproape 55.000 de lei. Inspectorii au constatat “incompatibilitate in exercitarea vizei de control financiar preventiv, in sensul in care contabilul sef semneaza ca parte in contract si acorda viza de control financiar preventiv pe acelasi document.” Acesta nu a fost singurul contract in care contabilii au semnat si pentru furnizor si pentru beneficiar, fiind inregistrate, la nivelul Serviciului de Investigare a Fraudelor, nu mai putin de doua dosare pe numele a doi fosti contabili si al unui fost administrator al Operei. Conform informatiilor noastre, fostii angajati ai Operei sustin ca au semnat multe acte din cauza presiunilor exercitate asupra lor de catre conducerea Operei, fiind constant amenintati ca isi vor pierde locul de munca daca nu semneaza.

Opera a platit de doua ori acelasi serviciu

In 8 ianuarie 2008, conducerea Operei a incheiat, prin achizitie directa, contractul cu numarul 838/12.07.2007, de servicii pentru „intretinere stangi, cortina antifonic, revizia lor tehnica curenta lunara (verificare, curatire, lubrifiere, efectuarea tuturor reglajelor) cu o durata de 12 luni, cu SC Solid Service Lift SRL, reprezentata de Gheorghe Zaharia- director general. Contractul este in valoare de 10.636 de euro. Contractul nu este supus vizei de control financiar preventiv”. Dupa cateva luni, in 23 aprilie 2008, „se incheie cu acelasi domn Gheorghe Zaharia, in calitate de persoana fizica autorizata RSVTI, un contract civil de locatiune a lucrarilor, care are ca obiect de activitate, printre altele, si supravegherea si verificarea tehnica a instalatiilor de ridicat, respectiv stangile, pe o perioada care se suprapune cu cea in care se deruleaza contractul de mai sus, pentru o remuneratie de 523 lei brut/luna. Comisia de control considera ca obiectele de activitate ale celor doua contracte de mai sus se suprapun, reprezinta un conflict de interese si constata ca institutia Operei a platit de doua ori pentru acelasi gen de servicii”.

Desi lucrurile sunt clare, procurorii de la Sectorul 5 n-au gasit pana acum solutia finala, asteptand, probabil, o noua „stagiune„ de achizitii identice ca sa le aiba pentru comparatie.

Comentarii

# Teodorescu nicusor date 4 September 2010 19:17 0

Catre
Presedintele Romaniei
procetatean@proprezidency.ro
Consiliul Suprem de Aparare a Tarii
(cast@presidency.ro)
Comisia pentru cercetarea abuzurilor, combaterea corupţiei şi petiţii (cabu@senat.ro)
Comisia pentru apărare, ordine publică şi siguranţă naţională
(comap@senat.ro)
Primul Ministru
Guvernul Romaniei
(drp @ gov.ro)
Domnul Victor Ponta, Presedintele Partidului Social Democrat
pontavictor@ymail.com
Domnul Crin Antonescu , presedintele PNL
crin@crinantonescu.ro





Subsemnatul Teodorescu Nicusor, domiciliat in Municipiul Galati, Strada Castrul
Roman, nr. 31, Bloc C.F.R., Ap. 2, Cod postal 800416, Oficiul Poştal 9, telefon 0740935557
In temeiul Legii 571/2004,
Va sesizez prin prezenta cu o actiune de frauda la legile anti-criza, savarsita in Ministerul
Administratiei si Internelor in anul 2010, cu stiinta ministrului Vasile Blaga :
In cursul anului 2010, contrar prevederilor art.5 alin.(1) lit.b) pct.4 din OUG nr. 1 din
2010 conform caruia, citez:
" (4) Salariile de merit stabilite în anul 2009 pe o perioadă care se întinde şi în anul 2010 se
introduc în salariul de bază până la expirarea perioadei pentru care au fost acordate. După această
perioadă, se recalculează în mod corespunzător salariul de bază şi celelalte sporuri calculate la acesta.
Începând cu anul 2010, acest drept nu se mai stabileşte. ",
ministrul MAI, domnul Vasile Blaga, a dispus prin Ordinul secret cu nr. S/II/2246/2010, sa se
continue plata salariilor de merit (de pana la 20% din salariul de baza) si a primelor exceptie (de
50% din salariul de baza), pe tot parcursul anului 2010, in beneficiul acelorasi functionari care au
beneficiat de sporurile respective anterior, in cursul anului 2009. A se vedea in acest sens petitia
sindicatului cu nr.696/ 2010 si raspunsul MAI cu nr.740/04.05.2010, ambele fiind atasate la
prezentul mail in format pdf).
Precizez ca atat salariile de merit cat si primele de exceptie in MAI au un caracter
temporar, se acorda de catre MAI, in practica, la inceputul anului bugetar (salariile de merit)
sau din 6 in 6 luni (primele de exceptie) si inceteaza , fara exceptie, la sfarsitul anului bugetar.
Pe cale de consecinta, toate salariile de merit si primele de exceptie acordate de catre MAI, in
cursul anului 2009, incetau de drept cel mai tarziu la sfarsitul anului financiar 2009, in baza
caracterului temporar. In urma interpretarii frauduloase a OUG nr.1/ 2010 si promovarii OMAI
S/II/2246/2010, de catre functionari interesati din MAI, s-a ajuns in situatia absurda in care o
prima de exceptie de 50 % din salariul de baza, dispusa la inceputul semestrului II al anului
2009, acordata lunar pe o perioada de 6 luni, cu data de incetare la sfarsitul anului 2009, sa
continue pe toata durata anului 2010. Mai este necesar sa spunem oare ca la prima de exceptie si
salarii de merit, sunt abonati in mod obisnuit majoritatea sefilor de directii si servicii din
minister? Lista salariilor pe luna aprilie 2010 a personalului din Aparatul Central al MAI indica
faptul ca zeci de functionari superiori de politie, incluzand 5 din cei 6 Directori de Directii
Generale, au primit salarii mai mari decat ministrul Blaga. Cum s-a ajuns la aceasta situatie? Prin
OMAI S/II/2246/2010, semnat ca primarul de domnul ministru inginer, care degeaba este
inconjurat de 8 consilieri personali.
In ceea se priveste actiunea de clasificare ca informatie “secret de serviciu” a
Ordinului MAI S/II/2246/2010, in opinia mea, scopul ascunderii acestui ordin a fost unul
evident, si anume de a ascunde actiunea de fraudare a legii, in contra prevederilor art 13 din
Legea 544/2001, art.15 lit.e) si art. 24 alin.5 din Legea 182/2002.
In conformitate cu art.4 alin. (2) pct. 3) din Anexa la HG 585/ 2002, se clasifica
secret de serviciu, "informaţiile a căror divulgare este de natură să determine prejudicii unei
persoane juridice de drept public sau privat" . Dar Ordinul S/II/2246/2010 nu reglementeaza
achizitia unor fregate sau avioane militare ci reglementeaza acordarea unor sporuri salariale
unor functionari publici- politisti. O activitate cu sediul in lege (cel putin in opinia MAI), de
cheltuire a bugetului public. Cum poate fi prejudiciat MAI, daca societatea civila afla cum isi
executa acest minister bugetul, in exercitarea serviciului public? Legile care reglementeaza
salariile politistilor sunt publice. Cum se poate ca normele ministerului de aplicare a acestor legi
sa fie secrete? Real, in opinia subsemnatului, persoana juridica MAI nu ar suferi nici un
prejudiciu daca societatea civila afla continutul Ordinului MAI S/II/2246/2010 si pe cale de
consecinta isi exercita dreptul de control si de opinie, asupra modului in care o institutie publica
cheltuieste bani publici. In cazul in care ordinul in cauza contravine legilor anti-criza, asa cum
cred eu, prejudiciul se va rasfrange imediat doar asupra unor persoane fizice. Acestea sunt
Ministrul Blaga care a semnat ordinul S/II/2246/2010 si functionarii care au contribuit la
elaborarea ordinului. Prejudiciul consta in faptul ca vor fi dovediti ca incompetenti. Sumele
obtinute nelegal vor trebui restituite. In consecinta, Ordinul MAI S/II/2246/2010 a fost secretizat
pentru a proteja posibila vatamare a intereselor unor persoane fizice si nu "juridice", cum cere
legea ca si conditie a "secretizarii"
Secretizarea ilegala de catre MAI a unor norme administrative care aparent
"executa" Legile anti-criza dar in realitate le incalca, sugereaza ca ordinul in cauza este produsul
actiunii organizate a unui grup de inalti functionari publici de la varful MAI, care au avut
interesul de a-si prezerva meschin, in cursul anului 2010, beneficiile salariale din anul anterior.
Este interesant a se lua in considerare si un prezumabil "conflict de interese" in care s-au
aflat respectivii functionari, atunci cand au intocmit si bagat in mapa ministrului Blaga un ordin
de ministru care le facilita obtinerea in continuare a unor beneficii materiale si in anul de criza
2010. Este de prezumat ca la intocmirea proiectului de ordin, avizarea pentru legalitate si
secretizarea nelegala a OMAI S/II/2246/2010 au contribuit Directia juridica, Directia
Generala Resurse Umane, Directia Generala Financiare din Minister si DGIPI. Exista o
presupunere rezonabila ca Directorii acestor structuri au beneficiat atat in anul 2009 de salarii de
merit/ prime de exceptie si beneficiaza si in anul de criza 2010, in baza OMAI S/ II/ 2246/ 2010.
Urmare, acesti privilegiati ai MAI nu vor simti in anul 2010 nici o scadere reala a
venitului salarial, intrucat domniile lor compenseaza scaderea cu 25% a salariului cu beneficiile
nelegale obtinute prin aplicarea OMAI S/II/2246/2010.
Este de mentionat deasemenea ca angajarea unor cheltuieli nelegale din bugetul MAI pe
anul 2010, cu plata primelor si salariilor de merit, va avea un efect direct proportional si asupra
disponibilizarilor care se vor lua in calcul de catre M.A.I, dupa data de 1 Octombrie.
Politisti fara vina, utili politiei romane, vor fi dati afara intrucat salariul lor va trebui sa
acopere salariul de merit sau prima de exceptie acordata nelegal unui inalt functionar din Politia
Romana.
Sperand ca veti proceda, in masura competentelor dvs,
La o verificare a aspectelor semnalate,
Cu deosebita stima,
Teodorescu Nicusor
Adresa BLOG: http://teodorescunicusor3.wordpress.com

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 21.11.2024 – ICCJ a lamurit cum ramane cu Sosoaca (Document)

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva