15 December 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

LEGE PENTRU DEGREVAREA INSTANTELOR – Senatorii Robert Cazanciuc si Daniel Fenechiu au depus proiect de modificare a art. 666 Cod procedura civila: executarea silita a titlurilor executorii reprezentate de hotarari judecatoresti care sunt executorii potrivit legii sa fie incuviintata de catre executori, iar nu de magistrati de la judecatorii, asa cum prevede actuala forma a art. 666 CPC (Proiectul si expunerea de motive)

Scris de: Valentin BUSUIOC | pdf | print

30 August 2024 14:16
Vizualizari: 5786

Senatorii Robert Cazanciuc de la PSD (foto stanga) si Daniel Fenechiu de la PNL (foto dreapta) au depus la Senat joi, 29 august 2024, un proiect de modificare a articolului 666 din Codul de procedura civila. Scopul: executarea silita a titlurilor executorii reprezentate de hotarari judecatoresti care sunt executorii potrivit legii sa fie incuviintata direct de catre executori, fara sa mai fie nevoie ca dosarul sa fie inaintat judecatoriei, asa cum prevede actuala forma a art. 666 CPC.



In acest fel, cei doi parlamentari vor sa degreveze judecatoriile de asemenea cauze, care ocupa un procentaj semnificativ din totalul dosarelor nou-intrate pe rolul unor astfel de instante.


Iata proiectul de lege (vezi facsimil):


Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. Articolul 666 se modifica, dandu-se o noua numerotarea alineatelor, si va avea urmatorul cuprins:

(1) In termen de 3 zile de la inregistrarea cererii, executorul judecatoresc va solicita incuviintarea executarii de catre instanta de executare, careia ii va inainta, in copie certificata de el pentru conformitate cu originalul, cererea creditorului, titlul executoriu, incheierea prevazuta la art. 665 alin. (1) si dovada achitarii taxei judiciare de timbru.

(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica titlurilor executorii reprezentate de hotarari judecatoresti care sunt executorii potrivit legii. In cazul acestor titluri executorii, incuviintarea executarii silite se va realiza de catre executorul judecatoresc prin incheiere. Prevederile alin. (3) – (7) se aplica in mod corespunzator.

(3) Cererea de incuviintare a executarii silite privind titlurile executorii, altele decat hotararile judecatoresti, se solutioneaza in termen de maximum 7 zile de la inregistrarea acesteia la instanta, prin incheiere data in camera de consiliu, fara citarea partilor. Pronuntarea se poate amana cu cel mult 48 de ore, iar motivarea incheierii se face in cel mult 7 zile de la pronuntare. Incheierea se comunica din oficiu, de indata, executorului judecatoresc, precum si creditorului.

(4) Incheierea va cuprinde, in afara mentiunilor prevazute la art. 233 alin. (1), aratarea titlului executoriu pe baza caruia se va face executarea, suma, atunci cand aceasta este determinata sau determinabila, cu toate accesoriile pentru care s-a incuviintat urmarirea, cand s-a incuviintat urmarirea silita a bunurilor debitorului si modalitatea concreta de executare silita, atunci cand s-a solicitat expres aceasta.

(5) Incuviintarea executarii silite permite creditorului sa ceara executorului judecatoresc care a solicitat incuviintarea sa recurga, simultan ori succesiv, la toate modalitatile de executare prevazute de lege in vederea realizarii drepturilor sale, inclusiv a cheltuielilor de executare. Incuviintarea executarii silite produce efecte pe intreg teritoriul tarii. De asemenea, incuviintarea executarii silite se extinde si asupra titlurilor executorii care se vor emite de executorul judecatoresc in cadrul procedurii de executare silita incuviintate.

(6) Instanta poate respinge cererea de incuviintare a executarii silite numai daca:

1. cererea de executare silita este de competenta altui organ de executare decat cel sesizat;

2. inscrisul nu constituie, potrivit legii, titlu executoriu;

3. inscrisul nu intruneste toate conditiile de forma cerute de lege sau alte cerinte in cazurile anume prevazute de lege;

4. creanta nu este certa, lichida si exigibila;

5. debitorul se bucura de imunitate de executare;

6. titlul cuprinde dispozitii care nu se pot aduce la indeplinire prin executare silita;

7. exista alte impedimente prevazute de lege.

(7) Incheierea prin care instanta sau executorul judecatoresc admite cererea de incuviintare a executarii silite nu este supusa niciunei cai de atac, insa poate fi cenzurata in cadrul contestatiei la executare silita, introdusa in conditiile prevazute de lege. Dispozitiile art. 712 alin. (3) raman aplicabile.

(8) Incheierea prin care se respinge cererea de incuviintare a executarii silite pronuntata conform alin. (1) poate fi atacata numai cu apel exclusiv de creditor, in termen de 15 zile de la comunicare. Hotararea prin care se solutioneaza apelul se comunica, din oficiu, de indata, si executorului judecatoresc.

(9) Impotriva incheierii prin care se respinge cererea de incuviintare a executarii silite emisa de executorul judecatoresc potrivit alin. (2) se poate formula de catre creditor, in termen de 15 zile de la comunicare, contestatie la executare, la instanta de executare, in conditiile art. 712 si urmatoarele”.

 



Prezentam actuala forma a art. 666 CPC:


Incuviintarea executarii silite

(1) In termen de maximum 3 zile de la inregistrarea cererii, executorul judecatoresc va solicita incuviintarea executarii de catre instanta de executare, careia ii va inainta, in copie certificata de el pentru conformitate cu originalul, cererea creditorului, titlul executoriu, incheierea prevazuta la art. 665 alin. (1) si dovada achitarii taxei judiciare de timbru.

(2) Cererea de incuviintare a executarii silite se solutioneaza in termen de maximum 7 zile de la inregistrarea acesteia la instanta, prin incheiere data in camera de consiliu, fara citarea partilor. Pronuntarea se poate amana cu cel mult 48 de ore, iar motivarea incheierii se face in cel mult 7 zile de la pronuntare. Incheierea se comunica din oficiu, de indata, executorului judecatoresc, precum si creditorului.

(3) Incheierea va cuprinde, in afara mentiunilor prevazute la art. 233 alin. (1), aratarea titlului executoriu pe baza caruia se va face executarea, suma, atunci cand aceasta este determinata sau determinabila, cu toate accesoriile pentru care s-a incuviintat urmarirea, cand s-a incuviintat urmarirea silita a bunurilor debitorului si modalitatea concreta de executare silita, atunci cand s-a solicitat expres aceasta.

(4) Incuviintarea executarii silite permite creditorului sa ceara executorului judecatoresc care a solicitat incuviintarea sa recurga, simultan ori succesiv, la toate modalitatile de executare prevazute de lege in vederea realizarii drepturilor sale, inclusiv a cheltuielilor de executare. Incuviintarea executarii silite produce efecte pe intreg teritoriul tarii. De asemenea, incuviintarea executarii silite se extinde si asupra titlurilor executorii care se vor emite de executorul judecatoresc in cadrul procedurii de executare silita incuviintate.

(5) Instanta poate respinge cererea de incuviintare a executarii silite numai daca:

1. cererea de executare silita este de competenta altui organ de executare decat cel sesizat;

2. hotararea sau, dupa caz, inscrisul nu constituie, potrivit legii, titlu executoriu;

3. inscrisul, altul decat o hotarare judecatoreasca, nu intruneste toate conditiile de forma cerute de lege sau alte cerinte in cazurile anume prevazute de lege;

4. creanta nu este certa, lichida si exigibila;

5. debitorul se bucura de imunitate de executare;

6. titlul cuprinde dispozitii care nu se pot aduce la indeplinire prin executare silita;

7. exista alte impedimente prevazute de lege.

(6) Incheierea prin care instanta admite cererea de incuviintare a executarii silite nu este supusa niciunei cai de atac, insa poate fi cenzurata in cadrul contestatiei la executare silita, introdusa in conditiile prevazute de lege. Dispozitiile art. 712 alin. (3) raman aplicabile.

(7) Incheierea prin care se respinge cererea de incuviintare a executarii silite poate fi atacata numai cu apel exclusiv de creditor, in termen de 15 zile de la comunicare. Hotararea prin care se solutioneaza apelul se comunica, din oficiu, de indata, si executorului judecatoresc”.


Redam principalul pasaj din expunerea de motive:


Sectiunea I - Titlul proiectului de act normativ:

Lege pentru modificarea si completarea art.666 al Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Prezenta initiativa isi propune sa contribuie la solutionarea celor doua mari probleme care privesc cetatenii romani si sistemul judiciar: durata proceselor si deficitul de personal, ambele afectand calitatea si increderea in actul de justitie.

Potrivit Raportului privind starea justitiei in anul 2023, intocmit de CSM, in perioada 1 ianuarie 2022 – 31 decembrie 2023, la nivel national, s-a inregistrat un volum total de activitate de 3.214.079 de dosare, cumulat pentru toate stadiile procesuale de la toate instantele, ceea ce inseamna ca aproape in fiecare familie din Romania, formata din parinti, copii si bunici, exista un membru implicat intr-un fel sau altul intr-o cauza civila sau penala.

Cauzele cel mai des intalnite, un numar de 539.414, privesc procedura de incuviintare a executarii silite, si reprezinta 50,3% din totalul cauzelor civile nou-intrate intr-un an de zile la nivelul judecatoriilor, instantele competente sa solutioneze acest tip de cauze.

Incuviintarea executarii silite este acea etapa a procesului civil prin care un judecator este chemat sa aprobe cererea formulata de un executor judecatoresc de punere in executare a unui titlu executoriu.

Prin actualul mecanism al incuviintarii executarii silite, prevazut de art. 666 C.pr.civ., instanta de executare este chemata sa se pronunte asupra executorialitatii unei hotarari judecatoresti, care prin ipoteza este deja investita, conform legii, cu putere executorie – aspect ce reprezinta o incarcare a instantelor de judecata cu cereri care implica o laborioasa activitate administrativa si o analiza in drept restransa de faptul ca in cazul hotararilor judecatoresti forta executorie este arareori obiect de disputa.

Cu alte cuvinte, astazi suntem in situatia absurda in care la finalul unui proces, adesea lung si costisitor, cel care obtine o hotarare judecatoreasca definitiva trebuie sa se adreseze unui executor judecatoresc care la randul lui sa solicite din nou altui judecator sa se pronunte cu privire la demararea executarii unei hotarari judecatoresti pe care practic nu o poate schimba.

Desi procedura de incuviintare a executarii silite nu ar trebui sa se intinda pe o perioada indelungata de timp, pot aparea numeroase incidente procedurale care sa determine intarzierea acesteia, ducand la un proces indelungat menit sa incuviinteze executarea silita a unui titlu executoriu asupra caruia o instanta competenta s-a mai pronuntat odata.

Existenta acestei proceduri, care contribuie la lungirea duratei proceselor civile si ofera partilor doar aparenta unui act de judecata, este cu atit mai greu de inteles, cu cat Codul de procedura civila mentine o alta procedura: contestatia la executare, prin care cei eventual vatamati printr-o executare se pot adresa instantei de judecata.

Incuviintarea executarii silite poate avea insa un rol important atunci cand se intemeiaza pe titluri executorii ce nu reprezinta hotarari judecatoresti. In acest caz, prevederile actualului art. 666 prezinta relevanta, fiind necesara verificarea caracterului executoriu al unor astfel de titluri, prin Incheierea de incuviintare a executarii silite pronuntata de catre instanta de judecata (cu titlu de exemplu: contracte de vanzare-cumparare, contracte de imprumut etc.).

Renuntarea la o asemenea procedura, care ar putea fi catalogata ca o forma fara fond, va contribui nu doar la reducerea duratei proceselor, ci si la degrevarea judecatoriilor, de regula cele mai aglomerate instante, de un balast judiciar, adica acel tip de cauze care nu ar trebui sa ajunga pe rolul instantelor si care incarca inutil volumul de activitate si consuma importante resurse umane si materiale.

Resursele umane astfel degrevate pot fi utilizate pentru solutionarea celorlalte litigii sau la alte instante, contribuind astfel reducerea duratei proceselor si la cresterea calitatii actului de justitie.

Raportul CSM din anul 2023 mentioneaza ca, in functie de volumul de activitate, judecatoriile formeaza un grup eterogen, cuprinzand atat instante cu volum situat sub 3.000 de cauze, dar si judecatorii cu un numar de cauze de solutionat superior valorii de 30.000 de cauze, cum este cazul judecatoriilor de sector din Bucuresti sau al celor din municipiile resedinta de judet, de cele mai multe ori.

Descrierea situatiei actuale:

Scurt istoric:

1. In prezent, art. 666 din Codul de procedura civila are urmatoarea forma:

'(1) In termen de maximum 3 zile de la inregistrarea cererii, executorul judecatoresc va solicita incuviintarea executarii de catre instanta de executare, careia ii va inainta, in copie certificata de el pentru conformitate cu originalul, cererea creditorului, titlul executoriu, incheierea prevazuta la art. 665 alin. (1) si dovada achitarii taxei judiciare de timbru.

(2) Cererea de incuviintare a executarii silite se solutioneaza in termen de maximum 7 zile de la inregistrarea acesteia la instanta, prin incheiere data in camera de consiliu, fara citarea partilor. Pronuntarea se poate amana cu cel mult 48 de ore, iar motivarea incheierii se face in cel mult 7 zile de la pronuntare. Incheierea se comunica din oficiu, de indata, executorului judecatoresc, precum si creditorului.

(3) Incheierea va cuprinde, in afara mentiunilor prevazute la art. 233 alin. (1), aratarea titlului executoriu pe baza caruia se va face executarea, suma, atunci cand aceasta este determinata sau determinabila, cu toate accesoriile pentru care s-a incuviintat urmarirea, cand s-a incuviintat urmarirea silita a bunurilor debitorului si modalitatea concreta de executare silita, atunci cand s-a solicitat expres aceasta.

(4) Incuviintarea executarii silite permite creditorului sa ceara executorului judecatoresc care a solicitat incuviintarea sa recurga, simultan ori succesiv, la toate modalitatile de executare prevazute de lege in vederea realizarii drepturilor sale, inclusiv a cheltuielilor de executare. Incuviintarea executarii silite produce efecte pe intreg teritoriul tarii. De asemenea, incuviintarea executarii silite se extinde si asupra titlurilor executorii care se vor emite de executorul judecatoresc in cadrul procedurii de executare silita incuviintate.

(5) Instanta poate respinge cererea de incuviintare a executarii silite numai daca:

1. cererea de executare silita este de competenta altui organ de executare decat cel sesizat;

2. hotararea sau, dupa caz, inscrisul nu constituie, potrivit legii, titlu executoriu;

3. inscrisul, altul decat o hotarare judecatoreasca, nu intruneste toate conditiile de forma cerute de lege sau alte cerinte in cazurile anume prevazute de lege;

4. creanta nu este certa, lichida si exigibila;

5. debitorul se bucura de imunitate de executare;

6. titlul cuprinde dispozitii care nu se pot aduce la indeplinire prin executare silita;

7. exista alte impedimente prevazute de lege.

(6) Incheierea prin care instanta admite cererea de incuviintare a executarii silite nu este supusa niciunei cai de atac, insa poate fi cenzurata in cadrul contestatiei la executare silita, introdusa in conditiile prevazute de lege. Dispozitiile art. 712 alin. (3) raman aplicabile.

(7) Incheierea prin care se respinge cererea de incuviintare a executarii silite poate fi atacata numai cu apel exclusiv de creditor, in termen de 15 zile de la comunicare. Hotararea prin care se solutioneaza apelul se comunica, din oficiu, de indata, si executorului judecatoresc.

(8) [textul din Art. 666, alin. (8) din cartea V, titlul I, capitolul IV, sectiunea 1 a fost abrogat la 21-dec-2018 de Art. I, punctul 66. din Legea 310/2018]'.

2. Textul art. 666 din Codul de procedura civila nu a avut intotdeauna forma sus-citata, ci acesta a suferit modificari de-a lungul timpului, ajungand la forma sa actuala ca urmare a admiterii exceptiei de neconstitutionalitate, prin Decizia CCR nr. 895/2015.

3. Anterior acestui moment, art. 666 din Codul de procedura civila intitulat 'Incuviintarea executarii silite' avea urmatoarea forma:

'(1) Cererea de executare silita se solutioneaza in maximum 3 zile de la inregistrarea ei.

(2) Executorul judecatoresc se pronunta asupra incuviintarii executarii silite, prin incheiere, fara citarea partilor. Motivarea incheierii se face in cel mult 7 zile de la pronuntare.

(3) Incheierea va cuprinde, in afara mentiunilor prevazute la art. 656 alin. (1), aratarea titlului executoriu pe baza caruia se va face executarea, suma, atunci cand aceasta este determinata sau determinabila, cu toate accesoriile pentru care s-a incuviintat urmarirea, cand s-a incuviintat urmarirea silita a bunurilor debitorului, si modalitatea concreta de executare silita, atunci cand s-a solicitat expres aceasta.

(4) Incuviintarea executarii silite permite creditorului sa ceara executorului judecatoresc competent sa recurga, simultan ori succesiv, la toate modalitatile de executare prevazute de lege in vederea realizarii drepturilor sale, inclusiv a cheltuielilor de executare. Incuviintarea executarii silite produce efecte pe intreg teritoriul tarii. De asemenea, incuviintarea executarii silite se extinde si asupra titlurilor executorii care se vor emite de executorul judecatoresc in cadrul procedurii de executare silita incuviintate.

(5) Executorul judecatoresc va respinge cererea de incuviintare a executarii silite numai daca:

1.cererea de executare silita este de competenta altui organ de executare decat cel sesizat;

2.hotararea sau, dupa caz, inscrisul nu constituie, potrivit legii, titlu executoriu;

3.inscrisul, altul decat o hotarare judecatoreasca, nu este investit cu formula executorie;

4.creanta nu este certa, lichida si exigibila;

5.debitorul se bucura de imunitate de executare;

6.titlul cuprinde dispozitii care nu se pot duce la indeplinire prin executare silita;

7.exista alte impedimente prevazute de lege.

(6) Incheierea prin care s-a dispus incuviintarea executarii silite poate fi supusa controlului instantei de executare pe calea contestatiei la executare, in conditiile legii. Incheierea prin care se respinge cererea de incuviintare a executarii silite poate fi contestata de catre creditor, in termen de 15 zile de la comunicare, la instanta de executare'.

4. Din continutul art. 666 C.pr.civ., sus-citat, reiese ca, pana la pronuntarea Deciziei CCR nr. 895/2015, executorul judecatoresc era competent sa procedeze la incuviintarea executarii silite, fara a mai fi nevoie de o interventie a instantei de executare, in aceasta etapa.

5. Incuviintarea executarii de insusi executorul judecatoresc a fost reglementata initial pentru a facilita intreaga procedura a executarii silite, etapa care, conform art. 6, alin. (1) din Conventia din 1950 pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, amendata prin Protocoalele nr. 3, 5 si 8 si completata prin Protocolul nr. 2, semnata la Roma (denumita in continuare 'Conventia'), trebuie sa se desfasoare intr-un termen rezonabil. Desi articolul anterior mentionat din conventie face referire la 'judecarea cauzei', nementionand nimic in legatura cu executarea silita, conform jurisprudentei Curtii, prin judecarea cauzei / a procesului se intelege si etapa executarii silite, parte integranta a procesului civil, ulterioara pronuntarii hotararii (titlu executoriu).

6. Forma actuala a art. 666 C.pr.civ. poate fi intelesa numai prin analiza echivalentul acestuia din Vechiul Cod de Procedura Civila.

In acest sens, textul art. 3731 din Vechiul Cod de Procedura Civila, cuprins in Cartea V – 'Despre Executare Silita', Capitolul I, Sectiunea I1, echivalent al actualului art. 666 din Codul de Procedura Civila, statua urmatoarele:

'Cererea de executare silita, insotita de titlul executoriu, se depune la executorul judecatoresc, daca legea nu prevede altfel. Acesta, in termen de cel mult 5 zile de la inregistrarea cererii, va solicita instantei de executare incuviintarea executarii silite, inaintandu-i in copie cererea de executare si titlul respectiv.

Instanta de executare incuviinteaza executarea silita a obligatiei stabilite prin titlul executoriu, printr-o singura incheiere data in camera de consiliu, fara citarea partilor, in termen de cel mult 7 zile de la inregistrarea cererii de incuviintare a executarii silite.

In temeiul incheierii prin care se admite cererea de incuviintare a executarii silite, executorul judecatoresc poate proceda la executarea silita a obligatiei stabilite prin titlul executoriu in oricare dintre formele prevazute de lege, dispozitiile art. 3711 alin. 3 aplicandu-se in mod corespunzator, incuviintarea executarii silite este de drept valabila si pentru titlurile executorii care se vor emite de executorul judecatoresc in cadrul procedurii de executare silita incuviintate.

Instanta poate respinge cererea de incuviintare a executarii silite numai daca:

1. cererea de executare silita este de competenta altui organ de executare decat cel sesizat;

2. titlul nu a fost investit cu formula executorie, daca, potrivit legii, aceasta cerinta este necesara pentru pornirea executarii silite;

3. creanta nu este certa, lichida si exigibila;

4. titlul cuprinde dispozitii care nu se pot aduce la indeplinire prin executare silita;

5. exista alte impedimente prevazute de lege.

Incheierea prin care instanta admite cererea de incuviintare a executarii silite nu este supusa niciunei cai de atac. Incheierea prin care se respinge cererea de incuviintare a executarii silite poate fi atacata cu recurs numai de catre creditor, in termen de 5 zile de la comunicare.

In tot cursul executarii, executorul judecatoresc este obligat sa aiba rol activ, staruind, prin toate mijloacele admise de lege, pentru realizarea integrala si cu celeritate a obligatiei prevazute in titlul executoriu, cu respectarea dispozitiilor legii, a drepturilor partilor si ale altor persoane interesate.

Daca socoteste ca este in interesul executarii, executorul judecatoresc il va putea invita pe debitor pentru a-i cere, in scris, in conditiile legii, lamuriri in legatura cu veniturile si bunurile sale, inclusiv cele aflate in proprietate comuna pe cote-parti sau in devalmasie, asupra carora se poate efectua executarea, cu aratarea locului unde se afla acestea, precum si pentru a-l determina sa execute de bunavoie obligatia sa, aratandu-i consecintele la care s-ar expune in cazul continuarii executarii silite. In toate cazurile, debitorul va fi informat cu privire la cuantumul estimativ al cheltuielilor de executare.

Refuzul nejustificat al debitorului de a se prezenta ori de a da lamuririle necesare, precum si darea de informatii incomplete ori eronate atrag raspunderea acestuia pentru toate prejudiciile cauzate, precum si aplicarea sanctiunii prevazute de art. 1082 alin. 2, daca fapta nu intruneste elementele constitutive ale unei fapte prevazute de legea penala.

In situatia prevazuta la art. 3717 alin. 1, executorul judecatoresc este dator sa puna in vedere partii sa isi indeplineasca de indata obligatia de avansare a cheltuielilor de executare'.

7. Art. 3731 C.pr.civ. 1865 nu a avut nici el forma citata mai sus mereu, ci acesta a fost modificat prin Legea nr. 459/2006 in sensul renuntarii la procedura de incuviintare a executarii silite, atat pentru titlurile executorii reprezentate de hotarari judecatoresti, cat si pentru cele reprezentate de inscrisuri extrajudiciare. Ca urmare a pronuntarii Deciziei CCR nr. 458/2009, Curtea Constitutionala a admis exceptia de neconstitutionalitate si a constatat ca dispozitiile art. 3731 din C.pr.civ 1865, asa cum acestea au fost modificate prin Legea nr. 459/2006, sunt neconstitutionale. In acest fel, s-a ajuns din nou la forma initiala a art. 3731 din C.pr.civ. 1865, forma ce impunea obligativitatea incuviintari executarii silite de catre instanta de judecata.

8. Se poate observa ca atat structura, cat si continutul art. 3731, in forma sa finala, din Vechiul cod de procedura civila sunt aproape identice cu cele ale actualului art. 666 din Codul de procedura civila, legiuitorul preluand aproape identic textul de lege din C.pr.civ 1865.

9. Astfel, in Vechiul Cod de Procedura Civila, identic procedurii prevazute de actualul art. 666 din C.pr.civ., legalitatea executarii silite era conditionata, in principiu, de investirea cu formula executorie a titlului executoriu prin procedura incuviintarii executarii silite de catre instanta de judecata.

10. Art. 666 C.pr.civ., in forma anterioara pronuntarii Deciziei CCR nr. 895/2015, reprezinta un element de noutate pentru dreptul romanesc in ceea ce priveste procedura incuviintarii executarii silite.

In acest sens, anterior pronuntarii Deciziei CCR Nr. 895/2015, titlurile executorii, inclusiv cele reprezentate de hotarari judecatoresti, erau puse in executare direct de catre executorul judecatoresc, competenta de a se pronunta asupra incuviintarii executarii silite apartinand exclusiv acestuia.

Modificari propuse textului legislativ ca urmare a pronuntarii Deciziei Curtii Constitutionale a Romaniei nr. 895/2015:

11. Curtea Constitutionala a Romaniei, prin Decizia nr. 895/2015, a solutionat exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 20 si pct. 29 din Legea nr. 138/2014 pentru modificarea si completarea Legii nr. 134/2010 privind Codul de Procedura Civila, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative conexe.

12. In baza considerentelor, Curtea retine, pe scurt urmatoarele:

'• respinge exceptia de neconstitutionalitate ridicata in dosarul nr. 24522/271/2014 si constata ca dispozitiile art. 641 din C.pr.civ. sunt constitutionale;

admite exceptia de neconstitutionalitate formulata in acelasi dosar si constata ca dispozitiile art. 666 din C.pr.civ sunt neconstitutionale'.

13. Respingand exceptia de neconstitutionalitate cu privire la dispozitiile art. 641 din Codul de procedura civila, Curtea apreciaza ca acestea sunt constitutionale, mentinandu-le. Din aceste dispozitii, reiese ca instanta constitutionala face o diferentiere calitativa intre titlurile executorii constand in hotarari judecatoresti si alte titluri executorii, pentru acestea din urma solicitand o exigenta sporita.

14. In cazul de fata, exceptia de neconstitutionalitate a fost invocata intr-o cauza avand ca obiect solutionarea unei contestatii la executare formulate impotriva executarii silite pornite, la cererea creditorului, de catre executorul judecatoresc in temeiul unui titlu executoriu reprezentat de un contract de imprumut cu garantie imobiliara autentificat, investit cu formula executorie. Se observa astfel ca titlul executoriu care a stat la baza incuviintarii executarii silite ce face obiectul contestatiei la executare in judecarea careia a fost ridicata exceptia de neconstitutionalitate, admisa de catre Curtea Constitutionala prin Decizia nr. 895/2015, este unul extrajudiciar.

15. Instanta constitutionala, raportat la cazul de fata, a avut in vedere, la momentul Deciziei CCR nr. 895/2015, cu precadere, situatia juridica creata de punerea in executare fara incuviintarea instantei de executare a unor titluri executorii reprezentate de inscrisuri / documente extrajudiciare.

16. Apreciem ca in continuare, ratiunile Curtii, expuse in Decizia CCR nr. 895/2015, se regasesc in ceea ce priveste titlurile executorii reprezentate de inscrisuri / documente extrajudiciare.

Insa in ceea ce priveste titlurile executorii reprezentate de hotarari judecatoresti executorii potrivit legii, conditiile anterior mentionate sunt respectate prin ipoteza.

Numai cazurile prevazute la art. 666 alin. (5) pct. 4 si 6 cuprind elemente care s-ar impune a se verifica, dar verificarea acestora nu ridica, in cazul titlurilor executorii, probleme deosebite, deoarece certitudinea, lichiditatea si exigibilitatea rezulta din dispozitivul hotararii, iar ipoteza unor dispozitii care nu se pot aduce la indeplinire pe cale de executare silita este mai putin prezenta si usor de evaluat, nefiind absolut necesara interventia prealabila a instantei in faza executarii.

17. Avand in vedere faptul ca rolul instantelor de judecata este incarcat cu un numar mare de cereri ce au ca obiect incuviintarea executarii silite, iar o parte semnificativa au la baza titluri executorii constand in hotarari judecatoresti, modificarea art. 666 C.pr.civ. in sensul prevazut de prezentul proiect de lege, respectiv acordarea in competenta exclusiva a executorului judecatoresc a cererilor privind incuviintarea executarii silite in baza titlurilor executorii reprezentate de hotarari judecatoresti, ar conduce la degrevarea rolului instantelor de judecata, eficientizand totodata si faza executarii silite a procesului civil.

18. Din cele prezentate mai sus, reiese ca dispozitiile Deciziei CCR nr. 895/2015 referitoare la neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 666, in forma anterioara pronuntarii acesteia, au avut in vedere in principal situatia incuviintarii executarii silite de catre executorul judecatoresc in baza titlurilor executorii reprezentate de inscrisuri / documente extrajudiciare.

Prevederi de drept comparat:

19. In prezent, sistemul de drept romanesc este printre singurele care mai prevad incuviintarea executarii silite in ceea ce priveste titlurile executorii reprezentate de hotarari judecatoresti.

20. In acest sens, dreptul francez, prin Decretul 47-1047, instituie obligativitatea existentei formulei executorii pentru ca titlul respectiv sa poata fi executat, insa nu mentioneaza nimic cu privire la incuviintarea executarii silite.

21. In Franta, la fel ca in Romania, hotararea judecatoreasca este, in conditiile legii, executorie de la momentul pronuntarii, insa, spre deosebire de dreptul romanesc, dreptul francez prevede in mod expres posibilitatea executorului judecatoresc de a pune in executare de indata titlurile executorii reprezentate de hotarari judecatoresti.

22. Mai mult, la nivel mondial, exista dorinta redactarii unui cod mondial al executarii silite in materie civila, initiativa pornita de Uniunea Internationala a Executorilor Judecatoresti.

23. In vreme ce curentul mondial este in sensul eficientizarii executarii silite a titlurilor executorii in general, sistemul de drept romanesc incarca aceasta procedura, fapt ce conduce, de cele mai multe ori la incalcarea art. 6 – 'Dreptul la un proces echitabil' – din Conventia Europeana a Drepturilor Omului.

Modificarile aduse art. 666 de catre prezentul proiectul legislativ:

24. Prezentul proiect de lege modifica si completeaza continutul art. 666 C.pr.civ., adaugand doua noi alineate, respectiv alin. (2) si alin. (9), care modifica in mod corespunzator continutul alineatelor existente.

25. In acest sens, continutul noului alin. (2) este urmatorul 'Prevederile alin. (1) nu se aplica titlurilor executorii reprezentate de hotarari judecatoresti care sunt executorii potrivit legii. In cazul acestor titluri executorii, incuviintarea executarii silite se va realiza de catre executorul judecatoresc prin incheiere. Prevederile alin. (3) – (7) se aplica in mod corespunzator'”.


* Cititi aici intreaga expunere de motive

Comentarii

# Gaby Sandu date 30 August 2024 14:29 +14

Marrș potăilor. Uitati-va si cate sunt respinse și câte se admit la al n-lea termen,că nu sunt îndeplinite condițiile. Bașca,cate sunt admise în parte. Pai,dați așa ceva pe mana escrocilor? In plus,nu vad că concomitent cu degrevarea,să scadă și salariile și sporurile juzilor,grefierilor,arhivarilor,registratorilor

# Da pe Damian de la Cluj și pe Andrei date 30 August 2024 14:36 -1

(Caramitru ot USR),i-ați întrebat,că vroiau sa bată Grecia cu săptămână de lucru de 7 sile și limita de vârstă,de la 16 ani?

# degrevarea? adică scăparea de sub control a escrocilor date 30 August 2024 15:10 +19

Abia așteaptă executorii mafioți să-și încuviințeze singuri aranjamentele. Să vezi cum confiscă ăia aiurea tot ce le cade în mână. Așa hai să dăm procurorilor să decidă prelungirea reținerii, ca să degrevăm instanțele. Și avocații să decidă cheltuielile de judecată, ca să degrevăm instanțele. Avocatul Fenechiu chiar ar fi în strare să argumenteze la televizor pentru o asemenea lege. Controlul judecătoresc asupra executării silite are un sens, tocmai pentru că executorii comit ilegalități și abuzuri dacă nu sunt verificați permanent. A se vedea cum au scăpat notarii de sub control și ce-au făcut cu libertatea profesiunii lor liberale.

# maxtor date 30 August 2024 15:24 +2

astia se pregatesc de asasinate economice....

# maxtor date 30 August 2024 15:28 -2

"sa degreveze judecatoriile de asemenea cauze"- oricum procedura actuala e totala bataie de joc,incalca Constitutia,"Romania este..stat social,în care demnitatea omului,(e garantata)" -efectiv in numele "celeritatii" incalca dreptul de proprietate,bonus.

# maxtor date 30 August 2024 15:48 -8

pentru ca au intrat pe piatza nishte recuperatori..externi;comentam IERI: oug1/2016 e neconstitutionala,tot art.666 modifica..; a se vedea si Decizia nr. 895/2015 a CCR.efectiv este crima cu premeditare,dispare orice pretentie de "stat de drept" -U.E. urmareste creareaunor feude in toata Europa,noii bashtani vor avea poate si "dreptul primei nopti",dezvirginatori;ok,deja am depasit scopurile platformei luju...

# vasile date 30 August 2024 16:23 +4

Ăştia doi sunt nişte criminali. Ori de câte ori le-au fătat mintea câte ceva, a fost numai împotriva românilor. Sunt nişte diavoli, nişte satane omeneşti. N-ar gândi o lege bună şi dreaptă pentru naţie, numai contra ei.

# maxtor date 30 August 2024 17:41 -19

asa lucreaza BRD: in cazul solicitarii unei popriri "consemneaza si vireaza" in masura posibilitatilor clentului,asa se ajunge la a plati de 2 ori- voluntar si involuntar;bomboana pe coliva-unele transferuri pot sa nu apara in extrasul de cont;banca nu blocheaza efectiv contul pentru ca ar bloca de fapt "capitalul de lucru" de care se foloseste...in raport general cu Franta luju are idiosincraziile sale si cenzureaza.mai mult:cazanciuc,fenechiu sint 2 alogeni-la ce va asteptati?

# De plâns date 30 August 2024 17:46 +14

Asta numesc ei degrevare? O modificare inutilă și probabil neconstituțională? Au găsit domnii ăștia problema pentru care lucrurile merg greoi în instanțe..Dacă veți să faceți munca mai ușoară ,umblați la conținutul hotararii judecatoresti..Luați exemplul de la state civilizate - pe 2-3 pg, nu pe 200, pt că nu sunt obligați judecătorii să scrie toate bazaconiile invocate de părți și să motiveze în modul în care sunt obligați în prezent, altfel vine instanta de control și dă rejudecare pt ca nu e suficient motivată..Uitați-vă ce se întâmplă în practică, doar sunteți avocați..

# Cetateanul date 30 August 2024 18:43 +7

O astfel de ideea creață o mai fost declarată neconstituțională. PS Pune bă mâna pe carte că nu mușcă. PPS Doreleee... fă-te că lucrezi.

# Indignat date 30 August 2024 19:33 +2

Nimeni nu s-a prins! De la ceva vreme cetatenii romani pot fi executati si de entitati straine. Cum am putea avea un mecanism de control in situatia in care avem un anumit neam care revendica tara acaparata cu paharul.

# Florin date 30 August 2024 21:07 +6

De cand s-au făcut prieteni ăștia doi, numai ”rahaturi” scot.... În primul rand vrăjeala mare cu dosarele de executare a unor hotărâri judecătorești....90% sunt pe credite(împrumuturi) deci mai subțire cu degrevarea instanțelor.... În al doilea rand, mor de curiozitate cum va interpreta executorul judecătoresc condițiile încuviințări silite și nu titlurile executori unde fac ei modificari..... În al treilea rand cel mai probabil este vorba de hotărârile penale(sumele se executa conform legii civile) și nu vor mai trebui sa justifice sumele încasate in numele operațiuni de executare. În plus executarea devine un contract privat si in caz ca un procuror vrea sa-l vada îi trebuie mandat....așa în arhiva il vede imediat....liber la spalat de bani....

# @De plâns date 30 August 2024 21:55 +10

De unde știți că ei nu se uită ce e în practică? Cine credeți că scrie acele 200 de pagin de bazaconii inutile ca să-și taxeze clienții cu bugete mari? Cine face după aceea presiuni ca să li se răspundă la toate elucubrațiile? Nu tot ei? Și după aceea merg în parlament și mai bagă câte o goangă ca asta în legislație. Aruncă dl parlamentar o piatră pe fundul lacului și 6000 de magistrați se muncesc să o scoată. Ultimul lucru pe care și l-ar dori ar fi să aibă de-a face cu instanțe „degrevate”.

# Acinej date 30 August 2024 22:08 +3

Fenechiu si Cazanciuc ,sunt probabil pe mana cu executorii aia abuzivi,unul cum e Cosoreanu pana sa fie declarat neconstiturional art 666 cpc,incuviinta pe orice bunuri ,chiar si cele fara investirea instantei,care era obligatorie in 2015,pentru ca hartia suporta multe, si poate sa scrie cu pixul, clar ca se doreste iar, sub asa zisa ,,degrevare,,de fapt sa nu existe un control al instantei.sa ai doar calea anevoiaosa a contestatiei,cu plata unei cautiuni,etc.......

# Acinej date 30 August 2024 22:35 +2

Dar in 2015 a fost declarat neconstitutionl art.666 cpc,cei doi domni doresc sa le dea iar putere executorilor abuzivi?sa incuviinteze fara controlul instantei,sa ai doar calea costisitoare a contestatiei,care impune plata unei cautiuni si multe alte taxe de timbru??? un an au avut voie 2014-2015 si instantele s au impovarat cu multe alte actiuni,deci????

# maxtor date 31 August 2024 02:55 +1

- ce motivare va avea,"este fundamentata pe CONSTATARILE SI EXPERIENTELE DOBINDITE DIN REALITATEA COTIDIANA ROMANEASCA"? -e citat din motivarea L280/2023, are o mică tenată ANTI-ROMANEASCA? (le reamintim ca cea mai faluboasa/fantasmagorica DOBANDIRE e SIDA, "sindromul imuno-deficientei DOBANDITE",asa sa-i ajute Dumnezeu)

# santinela date 31 August 2024 06:18 +3

Doua nulitati se fac ca lucreaza in Parlament si vin cu tot felul de idei crete.Dupa tampenia cu circulatia ete si apa la moara data executorilor judecatoresti ,acestor ciocli !

# Obs date 31 August 2024 06:47 +1

Vor sta judecătorii degeaba cu asa degrevare

# Alooo....Baza date 31 August 2024 08:14 +11

Degrevarea instanțelor o puteți face SIMPLU, domnilor parlamentari! NU mai faceți legi proaste. Orice Lege proastă ( care încalcă drepturi) generează zeci/sute de mii de procese! ( de ex.vezi Lg. 153 care a încărcat instanțele cu peste 1.000.000 de dosare). Și ăsta e doar un exemplu. Oare câte dosare vor fi generate de noua lege a pensiilor???? Deci, nu vă mai faceți că plouă când instanțele sunt sufocate de dosare în schimb, veniți cu idei "salvatoare" doar pentru a puncta, electoral căci, în realitate se creează alte nedreptăți.

# Indignat date 31 August 2024 08:18 +2

Parca de curand au voie sa ne execute si strainii. Sa fie vreo legatura?

# coincidență date 31 August 2024 13:23 0

„la nivel mondial, exista dorinta redactarii unui cod mondial al executarii silite in materie civila” - Dacă există dorința la nivel mondial cum să nu apară și cozile de topor la nivel național. Partidul Mondial Liberal conduce România împreună cu Partidul Antisocial Nedemocrat.

# Ioana M. date 31 August 2024 13:42 +1

Din putul gandirii unor politicieni. Platesti onorariu la executor. Va fi impartial ca un judecator ? Nu, dupa normele CEDO. Sunt unii tinerei, cu freza impecabila care se lupta cu procedura civila.Si aia, nu toata.Doar executarea silita. Si cate abuzuri ale executorilor judecatoresti au fost inlaturate de instante, prin contestatii la ex......de la onorarii, pana la obiectul executarii silite. Clar...e art.666.

# Habarnistii date 31 August 2024 15:19 +1

În atenția HABARNISTITILOR, CCR-ul s-a pronunțat cu privire la aceste aspecte, respectiv le-a declarat neconstituționale. Deci, astfel de aberații sunt NECONSTITUȚIONALE. Apropo, pentru dl fost procuror, ii aduc la cunostinta ca aceeași curte i-a trimis pe procurori la judecatori pentru confirmarea actelor de renunțare la urmărire penala și altele. Deci, pe limbajul po******r al unui novice, trebuie sa ne ducem la judecator pentru a fi verificat, urmând ca acesta sa se pronunțe, adica infirma sau confirma soluția.

# samael date 1 September 2024 08:57 +1

Deci ce s-a gandit acum sa faca binomul analfabet FE_CA... LEge pentru degrevarea degrevarii. Daca exista vreun interes sa se degreveze ceva cred ca s-ar fi facut demult legi care sa nu se bata cap in cap. Interesul mamelucilor de teapa astora este doar haos si ingreunarea maxima a accesului po******tiei la justitie, cu amanari si tergiversari pana la prescriptie. Daca jagardelele astea pnl-psd nu ar avea portita asta judiciara nu ar mai putea sa devalizeze bugetul statului si sa-si bata joc in continuare de gloata ignoranta care-i voteaza nu se stie exact de ce.

# Vai steaua lor! date 1 September 2024 22:12 +3

Binomul Cazanciuc - Fenechiu e mai toxic decat primul binom.

# Boniface de la Molay date 2 September 2024 16:22 0

Astia sunt si rau intentionati!

# Cristi Ungureanu date 3 September 2024 00:06 0

Două nulități absolute că oameni de drept. Ce vor ei să facă a fost deja în codul de procedură civilă, lucrat tot de somități asemeni lor,vgen Predoiu și alții, fiind declarată neconstituțională. Daca tot vor o degrevare este foarte simplu: toate hotărârile definitive sa fie executorii de drept! Împotriva executării silite exista instituția juridică numita contestație la executare. Simplu, in acest mod, poate fac și o o noua politică de ocupare a posturilor în instanțe, in care peste 50 la sută sunt încuviințări de executare silită. Unul care a fost la un moment dat, președinte CSM, Tudose pe numele lui, a creat vreo 30 de noi posturi de judecător la o judecătoriei de sector, al cărui președinte a fost anterior alegerii in consiliu. Vai mama lor de juriști și ,,mari avocați,,!

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 13.12.2024 – Surpriza judecatorului ICCJ Andrei Claudiu Rus

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva