LUMEAJUSTITIEI.RO A ANTICIPAT - Intrarea in vigoare a noului Cod de procedura civila va fi amanata pana la data de 1 iulie 2013. Ministrul Justitei a explicat ca unul dintre motive este acela ca sistemul trebuie sa devina operational
Raspunzand unei intrebari a jurnalistilor de la Lumeajustitiei.ro la iesirea din CSM, azi, 22 ianuarie 2013, ministrul Justitiei, Mona Pivniceru a declarat ca ca intrarea in vigoare a Codului de procedura civila se va amana de la 1 februarie la 1 iulie, pentru ca sistemul judiciar sa poata deveni operational.
"Sunt mari discutii, pentru ca legea privind degrevarea instantelor care ar fi permis intrarea in vigoare a Codului de la 1 februarie este in Parlament, retrimisa de Presedinte. Retrimiterea a fost facuta pe o chestiune de procedura parlamentara care viza Camera care ar fi trebuit sa fie sesizata (...) Luand in calcul acest periplu parlamentar, solutia cea mai buna ar fi amanarea intrarii in vigoare a Codului, pentru ca sistemul sa fie operational", a spus Mona Pivniceru.
Ministrul Justitiei a spus ca data pana la care se amana intrarea in vigoare a Codului de procedura civila ar fi 1 iulie 2013.
Povestea retrimiterii proiectului de lege pentru degrevarea instantelor la Parlament
Dupa cum se stie, in 1 octombrie 2011 a intrat in vigoare noul Cod civil, iar noul Cod de procedura civila era propus sa intre de la 1 iunie 2012, fiind amanat oficial apoi pentru 1 septembrie 2012, dupa care s-a decis ca termen 1 februarie 2013. Acum si acest termen a fost amanat.
In noiembrie 2012, presedintele Traian Basescu a retrimis Parlamentului Legea privind degrevarea instantelor judecatoresti, mentionand ca Senatul a fost prima Camera sesizata, ceea ce este contrar Constitutiei pentru astfel de legi, el cerand ca la reexaminare Senatul sa fie Camera decizionala.
"Legea supusa reexaminarii are ca obiect de reglementare masuri pentru degrevarea instantelor judecatoresti, precum si pentru pregatirea punerii in aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila. Procedura de adoptare a acestei legi de catre autoritatea legislativa contravine dispozitiilor constitutionale cuprinse in Titlul III, Capitolul I, Sectiunea a 3-a «Legiferarea»", se arata in cererea de reexaminare trimisa de presedintele Traian Basescu presedintelui Senatului.
Seful statului mentiona ca Legea trimisa spre promulgare stabileste norme de competenta de judecata ce conduc la degrevarea instantelor judecatoresti si la o mai buna functionare a Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
"Asadar, reglementarile privind organizarea si functionarea instantelor judecatoresti trebuiau sa fie adoptate cu respectarea principiului specializarii Camerelor. In acest caz, conform Articolului 73 alin. (3) lit. l) coroborat cu Articolul 75 alin. (1) din Constitutia Romaniei, legea transmisa spre promulgare, ce priveste organizarea si functionarea instantelor judecatoresti, este de competenta Camerei Deputatilor, ca prima Camera sesizata. Contrar dispozitiilor constitutionale in materie de partajare de competenta a Camerelor, prima Camera sesizata in procedura de dezbatere si adoptare a legii a fost Senatul. Stabilirea prin legea fundamentala a ordinii de sesizare a Camerelor, in acest caz este relevanta, nu doar prin prisma succesiunii a doua dezbateri, prima in Camera de reflectie si a doua in Camera decizionala, ci si prin cea a acordarii votului definitiv. La data de 15 octombrie 2012, Senatul a respins propunerea legislativa. Or, in situatia in care succesiunea dezbaterilor s-ar fi desfasurat in ordinea stabilita de Constitutie, legea ar fi trebuit considerata respinsa in baza acestui vot", sublinia Presedintele.
Traian Basescu aminteste ca in cea de a doua Camera sesizata, Legea a suferit modificari, cu ocazia dezbaterilor in Comisia juridica, de disciplina si imunitati din Camera Deputatilor fiind introduse amendamente care se refera la contenciosul administrativ. "Astfel, prin modificarile aduse, Camera Deputatilor a extins obiectul de reglementare al legii, legiferand si in domeniul competentei de solutionare a litigiilor privind actele administrative emise sau incheiate de autoritatile publice locale, judetene sau centrale. Acest aspect reprezinta o modificare semnificativa a legii, ce nu a fost pusa in dezbaterea Senatului, ca prima Camera sesizata. Procedand in acest mod Camera Deputatilor a fost singura Camera care a legiferat, ceea ce contravine principiului constitutional al bicameralismului, consacrat de Articolul 61 alin. (2), precum si dispozitiilor Articolului 75 alin. (5) din Constitutia Romaniei, potrivit caruia in cazul in care Camera decizionala adopta o prevedere pentru care competenta decizionala apartine primei camere, legea se intoarce, numai in ceea ce priveste prevederea respectiva, la Camera care a luat in discutie legea in cadrul primei dezbateri, care, in temeiul competentei sale decizionale, decide definitiv (...)
Avand in vedere competenta legislativa exclusiva a Parlamentului, va solicit reexaminarea Legii privind unele masuri pentru degrevarea instantelor judecatoresti, precum si pentru pregatirea punerii in aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, in sensul reluarii procedurii de adoptare cu respectarea principiului bicameralismului si a dispozitiilor constitutionale referitoare la competentele stabilite pentru cele doua Camere", se mai arata in cerere.
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# Istratie 22 January 2013 16:24 +11
# jjjj 22 January 2013 17:59 +8
# stancu georgeta 23 January 2013 20:03 0
# bonus 22 January 2013 18:12 +8
# cocuta 22 January 2013 20:57 +6
# Goe 22 January 2013 22:19 +6
# CI 22 January 2013 23:12 +2
# BI 23 January 2013 08:08 +3
# ani 2 February 2013 11:58 +1
# gogu 2 February 2013 12:31 0