11 December 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

MAGISTRATII NU SE LASA BATJOCORITI – 24 de completuri de judecata de la CA Alba Iulia si tribunalele din Bucuresti, Covasna, Valcea, Suceava, Cluj si Botosani au sesizat Inalta Curte de Casatie si Justitie pentru dezlegarea unor probleme de drept izvorate din OUG nr. 62/2024. Ordonanta obliga toate instantele din tara sa suspende procesele pe drepturi salariale in cazul in care ICCJ este sesizata pentru o hotarare prealabila. Cititi toate cele 24 de sesizari (Documente)

Scris de: Valentin BUSUIOC | pdf | print

13 August 2024 15:29
Vizualizari: 5059

Magistratii romani nu se lasa batjocoriti de catre guvernul PSD-PNL, cel care ii constrange sa suspende procesele in cazul in care Inalta Curte de Casatie si Justitie – condusa de judecatoarea Corina Corbu (foto) – este sesizata pentru dezlegarea unor chestiuni de drept.



In ultima luna (mai precis, in intervalul 3 iulie – 9 august 2024), nu mai putin de 24 de completuri de judecata de la Curtea de Apel Alba Iulia si sase tribunale (Bucuresti, Covasna, Valcea, Suceava, Cluj si Botosani) au trimis la ICCJ tot atatea intrebari prin care solicita hotarari prealabile (dezlegari de drept) in ceea ce priveste OUG nr. 62/2024 privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si a proceselor privind prestatii de asigurari sociale. Aceasta ordonanta de urgenta obliga toate instantele din Romania care au pe rol procese privind drepturile salariale sa suspende judecarea acelor spete in cazul in care fie si numai o instanta sesizeaza Inalta Curte pentru pronuntarea unei HP. Pana la aparitia OUG 62/2024, legislatia impunea suspendarea doar a proceselor in cadrul carora au fost formulate cereri de dezlegari de drept.

Amintim ca la 5 iulie 2024, judecatoarea Mihaela Meauca de la Tribunalul Bucuresti a sesizat nu doar ICCJ (pentru clarificarea unor probleme din OUG 62/2024), ci si Curtea Constitutionala a Romaniei (astfel incat CCR sa constate neconstitutionalitatea ordonantei in ansamblul ei) – click aici pentru a citi.

Lumea Justitiei prezinta acum toate cele 24 de probleme pe care instantele din toata tara le aduc in fata ICCJ in legatura cu OUG 62/2024. Dupa cum veti vedea, sunt chestiuni de detaliu, care vizeaza pasaje punctuale din ordonanta, iar nu actul normativ in ansamblul lui.

Incheiem, mentionand ca la final veti gasi anexate toate incheierile celor 24 de instante privind sesizarea Inaltei Curti.


Iata lista celor 24 de chestiuni de drept trimise la ICCJ:


1. Tribunalul Covasna (dosar nr. 582/119/2024):


Daca, in interpretarea art. 106 alin. (1) Codul Muncii, art. 144 Codul Muncii si art. 220 alin. (1) si (5) din Legea 198/2023, respectiv art. 267 alin. (1) din Legea 1/2011, raportat la art. 5 alin. (1) din OMEd nr. 4050/2021, cadrele didactice in activitate care desfasoara si activitate in regim de plata cu ora prin cumul de contracte individuale de munca la aceeasi unitate de invatamant preuniversitar (ex. au un contract individual de munca pe durata nedeterminata pentru functia de baza cu norma intreaga, cat si un contract individual de munca pe perioada determinata pentru activitatea prestata in regim de plata cu ora), pot beneficia de concediu de odihna platit si pentru timpul efectiv lucrat in regim de plata cu ora, respectiv de indemnizatia aferenta zilelor de concediu de odihna cuvenite si neefectuate, la incetarea contractului individual de munca pe durata determinata, conform art. 146 alin. (3) din Codul Muncii”;


2. Tribunalul Valcea (dosar nr. 414/90/2024):


Daca, in cadrul familiei ocupationale justitie, indemnizatiile de incadrare calculate prin valorificarea VRS 605,225 lei, obtinuta in baza unor hotarari judecatoresti / acte administrative, se majoreaza incepand cu 01.01.2018 cu procentul de 25%, conform art. 38 alin. (3) din Legea nr. 153/2017, fara plafonarea prevazuta de art. 38 alin. (6) din aceeasi lege”;


3. Tribunalul Suceava (dosar nr. 4380/86/2023):


Daca dispozitiile art. 211 alin. (4) din Legea nr. 303/2022, nemodificata, conform carora 'Persoanele care au o vechime de cel putin 25 de ani numai in functiile enumerate la alin. (1) se pot pensiona la implinirea varstei de 60 de ani si pot beneficia de pensie de serviciu, chiar daca la data pensionarii au o alta ocupatie' se aplica fostilor judecatori/procurori care au aceasta vechime, fara nicio distinctie intre functiile enumerate de art. 211 alin. (1) ('o vechime de cel putin 25 de ani in functiile de judecator, procuror, judecator de la Curtea Constitutionala, magistrat-asistent la Inalta Curte de Casatie si Justitie si la Curtea Constitutionala, personal de specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor, judecator financiar, procuror financiar sau consilier de conturi de la sectia jurisdictionala a Curtii de Conturi, avocat, personal de specialitate juridica in fostele arbitraje de stat, grefier cu studii superioare juridice, consilier juridic sau jurisconsult'), conform principiului 'ubi lex non distinguit, nec nos distinguere debemus'”;


4. Tribunalul Bucuresti (dosar nr. 453/100/2023):


Daca sporurile pentru conditii deosebit de periculoase si pentru conditii deosebite, prevazute de art. 7 alin. (1) lit. b) si h) din Anexa II a Legii nr. 153/2017, se aplica si in cazul garzilor desfasurate in conditiile art. 3 alin. (1), (2), (3) si (6) din Anexa II a Legii nr. 153/2017 si, in caz afirmativ, daca baza de calcul a sporurilor este reprezentata de salariul de baza sau de salarizarea prevazuta de art. 3 din Anexa II a Legii nr. 153/2017”;


5. Tribunalul Cluj (dosar nr. 2263/117/2023):


Daca, in interpretarea dispozitiilor art. 39 alin. (1) din Legea-cadru nr. 153/2017, raportat si la principiile reglementate de art. 6 alin. (1) din aceeasi lege, stabilirea nivelului de salarizare al personalului incadrat in cadrul institutiei prefectului se poate realiza la nivelul salariului maxim aflat in plata pentru o functie similara din cadrul tuturor institutiilor prefectului din tara”;


6. Tribunalul Bucuresti (dosar nr. 9389/3/2024):


Daca pentru personalul care a ajuns la nivelul grilei de salarizare din anul 2022, sporul pentru conditii de munca vatamatoare prevazut de HG nr. 917/2017 – Anexa 1 lit. A este supus plafonarii reglementate de art. II din OUG nr. 115/2023”;


7. CA Alba Iulia (dosar nr. 698/107/2023):


Perioada in care o persoana, licentiata in drept, a ocupat functii de specialitate juridica (ofiter M.A.I.) poate fi luata in considerare la data de 14.12.2022, pentru acordarea pensiei de serviciu prevazute de art. 82 alin. (3) din Legea nr. 303/2004? Exista vreun impediment care sa rezulte din prevederile art. 51 alin. (3) din Legea nr. 303/2004 si art. 192 alin. (1) din Legea nr. 263/2010, ca perioadele in care o persoana ce a ocupat functii de specialitate juridica (ofiter de politie) si care i-au fost valorificate prin acordarea unei pensii militare de stat, sa obtina ulterior acordarea unei pensii de serviciu (magistrat), in conditiile art. 82 alin. (3) din Legea nr. 303/2004?”;


8. Tribunalul Bucuresti (dosar nr. 6078/3/2024):


Privind impozitarea progresiva asupra pensiei de serviciu obtinute de reclamanti, conform art 101 alin. (2) Cod fiscal, modificat prin Legea 282/2023”;


9. Tribunalul Bucuresti (dosar nr. 6820/3/2024):


Privind impozitarea progresiva asupra pensiei de serviciu obtinute de reclamanti, conform art 101 alin. (2) Cod fiscal, modificat prin Legea 282/2023”;


10. Tribunalul Bucuresti (dosar nr. 5224/3/2024):


Privind calcularea drepturilor salariale ale reclamantilor (procurori) prin raportare la VRS 605,225 lei neplafonata majorata cu 25% si calcularea sporurilor de 45% prin raportare la indemnizatia de incadrare astfel determinata”;


11. Tribunalul Bucuresti (dosar nr. 5534/3/2024):


Privind impozitarea progresiva asupra pensiei de serviciu obtinute de reclamanta, conform art 101 alin. (2) Cod fiscal, modificat prin Legea 282/2023”;


12. Tribunalul Bucuresti (dosar nr. 7582/3/2024):


Privind calcularea drepturilor salariale ale reclamantilor (personal auxiliar de specialitate) prin raportare la VRS 605,225 lei neplafonata majorata cu 25% si calcularea sporurilor de 45% prin raportare la indemnizatia de incadrare astfel determinata”;


13. Tribunalul Bucuresti (dosar nr. 4955/3/2024):


Privind conditiile acordarii majorarii salariale prevazute de Ordinul 35/2019 al MAI, prin raportare la dispozitiile art. 5-6 din acest act normativ, in situatia in care munca suplimentara efectiv prestata depaseste fondurile bugetare acordate cu aceasta destinatie”;


14. Tribunalul Bucuresti (dosar nr. 6168/3/2024):


Privind impozitarea progresiva asupra pensiei de serviciu obtinute de reclamanta, conform art 101 alin. (2) Cod fiscal, modificat prin Legea 282/2023”;


15. Tribunalul Bucuresti (dosar nr. 3813/3/2024):


Privind impozitarea progresiva asupra pensiei de serviciu obtinute de reclamant, conform art 101 alin. (2) Cod fiscal, modificat prin Legea 282/2023”;


16. Tribunalul Bucuresti (dosar nr. 3496/3/2024):


Privind acordarea primelor aferente anului 2021 conform art. 125 alin. (1) lit.b) din CCM nr. 81/175/768 din 09.11.2018 şi acordarea tichetelor de vacanţă aferente anului 2021 conform art. 125 alin. (2) lit.e) din acelaşi CCM”;


17. Tribunalul Botosani (dosar nr. 621/40/2024):


1. Daca majorarea salariului de baza cu 12,5% prevazuta de art. 14 alin. (3) din Anexa VI la Legea nr. 153/2017 se acorda si personalului care indeplineste numai atributiile membrilor Grupului de lucru pentru prevenirea coruptiei, dar care nu indeplineste si activitati de combatere a coruptiei in randul personalului propriu.

2. Daca acordarea majorarii mentionata mai sus este dependenta de incadrarea personalului in unitatile, categoriile de personal, conditiile si criteriile stabilite prin ordin al ordonatorului principal de credite prin referire la art. 14 alin. (5) din Anexa VI la Legea nr. 153/2017 si Ordin M.A.I. nr. S/7/31.01.2018”;


18. Tribunalul Bucuresti (dosar nr. 4204/3/2024):


Privind majorarea indemnizatiilor de incadrare raportat la un indice de valoare sectoriala de 756,53, prevazuta de art. 38 alin. (3) din Legea nr. 153/2017 si acordarea sporurilor in procent de 45%, respectiv 37 %, respectiv aplicarea dispozitiilor art. 25 alin. (1) si (2) din Legea nr. 153/2017”;


19. Tribunalul Bucuresti (dosar nr. 7802/2/2023):


Daca disp. Cap II Sectiunea 2, Cap III Sectiunea 2 si art. 39 din Regulamentul aprobat prin HG 181/2007 astfel cum a fost modificat prin HG 554/2006 se aplica si grefierilor arhivari ca personal auxiliar al instantelor judecatoresti militare, respectiv daca referirea la ”grefier” din cuprinsul articolelor precitate include intreaga enumerare limitativa de la art. 3 alin.( 2) din Legea nr. 567/2004 si daca art. 43 din Lg 567/2004 poate fi interpretat in sensul ca se refera la promovarea in functii de executie si a grefierilor arhivari studii medii in grefieri arhivari studii superioare. Daca in cazul promovarii examenului de promovare in functie a grefierilor arhivari, salarizarea grefierului arhivar se face conform Anexei V Cap II pct 7,8,9 din Legea nr. 153/2017, urmare a promovarii acestui examen, fara ca disp. art. 31 alin. (8) din Legea nr. 153/2017 referitoare la incadrarea in cheltuielile de personal sa constituie o conditie suspensiva in exercitarea dreptului la salarizare conform noii incadrari, respectiv daca disp. art. 31 alin. (8) instituie o obligatie in sarcina angajatorului anterioara organizarii concursului de promovare, dar nu constituie o limitare a acordarii drepturilor conform noii incadrari in cazul promovarii examenului”;


20. Tribunalul Bucuresti (dosar nr. 13194/3/2024):


Daca, in interpretarea si aplicarea art. 7 alin.(1) lit.e Cap II, Anexa II la Legea-cadru nr 153/2017 coroborat cu pct. 1 lit. c din Anexa 5 la Regulamentul - cadru aprobat prin HG 153/2018 sporul acordat pentru personalul care isi desfasoara activitatea cu surse de radiatii sau generatoare de radiatii in conditii periculoase se poate cumula cu sporul pentru conditii deosebit de periculoase prev. de art. 7 alin.(1) lit.b Cap II Anexa II la Legea nr. 153/2017 si pct. B din Anexa 2 la Regulamentul-cadru aprobat prin HG 153/2018, pentru situatiile exceptionale in care salariatul al carui loc de munca este in Laboratorul de Radiologie ocazional presteaza activitati de investigatie radiologica in afara Laboratorului de Radiologie al spitalului, in alte sectii ale spitalului, in caz afirmativ care este modalitatea de determinare/de calcul a sporului prev. de art. 7 alin.(1) lit. b Cap II, Anexa II la Legea-cadru nr 153/2017 coroborat cu Articolul unic, pct. B din Anexa 2 la Regulamentul - cadru aprobat prin HG 153/2018”;


21. Tribunalul Bucuresti (dosar nr. 28262/3/2023):


Daca, in interpretarea si aplicarea art. 150 din Codul muncii, art. 7 din Hotararea Guvernului nr. 250/1992, art. 23 din Ordonanta Guvernului nr. 10/2008, stimulentele reglementate de art. 17 alin. (2) din OUG nr. 41/2014, art. 13 alin.(3) OUG 49/2015, art. 1 alin.(1) art. 2 si art. 3 din Ordinul MADR nr 942/2016 si Ordinul MADR nr 31/2022 , intra in baza de calcul al indemnizatiei de concediu de odihna.

Daca, in interpretarea si aplicarea art. 17 alin.(2) din OUG nr. 41/2014, art. 13 alin.(3) OUG 49/2015, art.1 alin.(1) art. 2, art. 3 din Ordinul Ministrului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale nr. 942/2016, Anexei 1 si Anexei 2 la Ordin, cu privire la algoritmul de calcul al procentului aferent fiecarui criteriu de performanta individuala, cuantumul stimulentelor se calculeaza proportional cu timpul efectiv lucrat sau prin raportare la orele lucratoare din luna pentru care se acorda”;


22. Tribunalul Bucuresti (dosar nr. 3570/99/2023):


Privind dreptul reclamantului la plata indemnizatiei pentru limita de varsta, prevazuta de art.49 din Legea nr.96/2006, pentru perioada 1.07.2023 – 11.12.2023”;


23. Tribunalul Bucuresti (dosar nr. 4136/3/2024):


Privind impozitarea progresiva, respectiv aplicarea art. 101 alin.(2) lit.b) sau lit.c) din Codul Fiscal, astfel cum a fost modificat prin Legea nr.282/2023 asupra cuantumului pensiilor speciale obtinute de reclamanti, in temeiul Legii nr.303/2004”;


24. Tribunalul Bucuresti (dosar nr. 2140/3/2024):


Privind corespondenta claselor de salarizare astfel cum au fost modificate conform CCM la nivel de unitate SNTFC CFR Calatori S.A. pe anii 2023-2024 inregistrat la ITM Bucuresti sub nr.388/13.12.2023”.


* Cititi aici toate cele 24 de incheieri privind sesizarea ICCJ

Comentarii

# maxtor date 13 August 2024 15:55 -4

nici o singura exceptie de neconstitutionalitate? poate ca Justitia nu crede in asa ceva...

# Bataie de joc! date 13 August 2024 16:38 +4

Observ cu uimire că judecătorii ,invocând aceasta OUG, trimit sesizări de HP pentru lămurirea unor dispozitii din CCM (contracte colective de muncă)..pct 16 și 24.Pe lângă faptul că astea nu sunt chestiuni de drept, Iccj putand fi sesizata fie pe 519 Cpc fie pe OUG 62 doar cu interpretarea unor texte de lege, citind de curiozitate Încheierile de sesizare pe site-ul ICCJ, observ că nici măcar nu e vorba de drepturile salariale pentru personalul bugetar (salarizat cf lg 153/2017). Deci, asta mi se pare fie rea-credință, fie prostie, cu atât mai mult cu cât astfel de sesizări obligă ceilalți judecatori care au dosare similare sa suspende judecata..Alo, Inspecția judiciară?

# ICCJ date 13 August 2024 16:40 +3

Interesant de citit toate Încheierile de sesizare..Judecătorii ăștia par că vor să le facă ICCJ minuta..Sesizări scrise pe genunchi, în 2 rânduri și la mișto aș spune..

# Io date 14 August 2024 08:10 +1

Din categoria: nu avem nevoie de ICCJ.Noi judecam mai bine. Cati din eu ajung acolo?

# Dezlegare date 14 August 2024 09:57 0

Deci îmi place cum sună asta: „dezlegare”. Când nu te rupe de la temelie cu niște neologisme obscure, ÎCCJ se bălăcește în arhaisme de pe vremea lui Pazvante Chiorul. „Dezleagă” chestiuni juridice, de parcă „chestiunile” acelea sunt farmece sau cimilituri. Normal că magistrații au capul vraiște.

# Cârco-sceptic date 14 August 2024 11:42 +3

Nu se lasă batjocoriți? Ba, din contră! Atâta vreme cât sesizează ICCJ și suspenda procesele, exact asta fac. Așteaptă sa le zică supremii ce sa facă, scapa temporar de dosare, iar prostii din dosare stau si așteaptă. Doar de-aia au acceptat blatul iccj-legiutor cu aceasta ordonanta. Când iccj s-a simțit deranjat de vreun act normativ a dat fuguța la ccr. Nu și acum.

# Cârco-sceptic 2 date 14 August 2024 14:11 +1

Exact...scapa temporar de dosare , bine zis! Toți juzii care se dau loviți de aceasta OUG,de fapt se bucură și profită că suspendă jumate de ședință , ..Văd ei când le repun pe rol..peste 1 an,2,3..pentru că OUG nu obliga decât Iccj sa soluționeze într-un anumit termen, nu și judecătorii care au suspendat sa repună pe rol în maxim 60 de zile..Sa îi fi văzut atunci dacă mai făceau sesizări de 3 lei cum sunt astea

# maxtor date 15 August 2024 00:09 0

tocmai am gasit LEGE 153/2019,"Până la data de 15 ianuarie a fiecărui an, se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, pentru personalul din sistemul bugetar, zilele lucrătoare pentru care se acordă zile libere," -delegare neconstitutionala!(semnatari:ciolacu si tariceanu)(legatura e ca vineri 16 august nu e libera pt. magistrati,mu-ha/ha!)

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 10.12.2024 – EUROINS risca sa intre in capcana bulgareasca, pe 12,7 milioane euro

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva