MAGISTRATII NU VOR MAI VEDEA CIRCOTECA CSM – Noua Lege privind CSM a eliminat obligatia transmiterii in direct a sedintelor Consiliului. A fost scoasa inclusiv prevederea ca inregistrarile sedintelor sunt puse pe site-ul CSM. In schimb, a fost introdusa realizarea unei sinteze a dezbaterilor din sedintele CSM. Judecatorii si procurorii vor fi pusi in imposibilitatea de a revoca membrii CSM. Noua lege confirma nelegalitatea interimatului lui Bogdan Mateescu la sefia Consiliului (Legea)
Judecatorii, procurorii, avocatii, jurnalistii, justitiabilii si intreaga opinie publica risca sa nu mai vada in viitor circoteca si scandalurile din Consiliul Superior al Magistraturii. Lucrarile CSM nu vor mai fi transmise in direct, iar inregistrarile sedintelor nu vor mai fi postate pe site-ul Consiliului, asa cum se intampla in prezent.
Lumea Justitiei prezinta in exclusivitate noua forma a proiectului noii Legi privind Consiliul Superior al Magistraturii (proiectul este atasat integral la finalul articolului), cea pe care Ministerul Justitiei condus de Catalin Predoiu a trimis-o in instante in urma cu cateva zile, astfel incat judecatorii sa isi exprime, chipurile, punctele de vedere. O consultare de ochii lumii, in conditiile in care instantele sunt goale, cei mai multi magistrati fiind plecati in concedii.
Noua Lege privind CSM, care va inlocui actuala Lege 317/2004, este una extrem de periculoasa din punct de vedere al transparentei activitatii CSM. Mai exact, nimeni nu va mai putea vedea in direct ce se intampla la sedintele CSM, si nici macar inregistrarile cu sedintele CSM. Asta intrucat nu va mai exista nicio obligatie pentru transmiterea live a lucrarilor Consiliului si pentru postarea inregistrarilor cu sedintele Consiliului pe site.
In prezent art. 29 din Legea 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii stabileste ca:
“(1) Lucrarile plenului si ale sectiilor Consiliului Superior al Magistraturii sunt, de regula, publice. Membrii plenului sau ai sectiilor hotarasc, cu majoritate de voturi, situatiile in care sedintele nu sunt publice. Sedintele sectiilor in care se solutioneaza cererile privind incuviintarea perchezitiei, retinerii, arestarii preventive sau arestului la domiciliu cu privire la judecatori, procurori ori magistrati-asistenti, precum si cele in care se solutioneaza sesizarile referitoare la buna reputatie a judecatorilor si procurorilor nu sunt publice.
(11) In vederea asigurarii transparentei, sedintele Consiliului Superior al Magistraturii se desfasoara in conditii de publicitate:
a) sedintele publice de plen si de sectii se transmit in direct, audiovideo, pe pagina de internet a Consiliului, se inregistreaza si se publica pe pagina de internet a Consiliului, cu exceptia deliberarilor si a audierilor in materie disciplinara“.
Din noua Lege privind CSM au disparut atat obligatia privind transmisia in direct a sedintelor, precum si postarea pe site a inregistrarilor. Exista in continuare mentiunea ca “sedintele de plen si de sectii se inregistreaza audiovideo”, dar numai atat. Nu si precizarea ca inregistrarile se publica pe site-ul CSM. Cu alte cuvinte, sedintele CSM se vor inregistra, dar inregistrarile nu vor fi facute publice, ci vor ramane la CSM.
Totodata, a fost pastrata prevederea referitoare la faptul ca lucrarile CSM “sunt, de regula, publice”, insa acest lucru nu inseamna automat ca sedintele sunt transmise, ci ca la ele poate participa cine doreste. Fix la fel ca la instante.
In schimb, a fost inserata o prevedere care stabileste ca se va realiza o sinteza a dezbaterilor lucrarilor, aceasta urmand sa fie postata pe site. Or, fix aceasta sinteza va fi folosita pentru a se incerca justificarea scoaterii transmiterii sedintelor CSM si a postarii inregistrarilor pe site, spunandu-se ca oricum magistratii, avocatii, ziaristii si opinia publica vor afla ce s-a discutat. De asemenea, aceasta sinteza va fi folosita si in fata unor eventuale critici internationale, pretextandu-se ca CSM este in continuare, vezi Doamne, transparent si ca oricine poate vedea ce s-a intamplat la sedinte.
Practic, prin noua lege vor fi bagate la secret scandalurile din CSM, jignirile pe care le aduc anumiti membri ai Consiliului, precum si discutiile in contradictoriu care de multe ori devoaleaza strategiile puse la cale prin birouri si interesele care se urmaresc. Aspecte extrem de importante pentru opinia publica, dar mai ales pentru judecatorii si procurorii din tara, care risca sa fie pusi in situatia de a-si evalua reprezentantii din Consiliu strict pe baza unei sinteze. Automat, in acest mod tragerea la raspundere a membrilor CSM de catre colegii din teritoriu, prin revocarea din functie, va fi mult mai greu de implinit, daca nu chiar imposibila.
Iata art. 29 din noua Lege privind Consiliul Superior al Magistraturii (vezi facsimil 1):
“(1) Lucrarile plenului si ale sectiilor Consiliului Superior al Magistraturii sunt, de regula, publice. Membrii plenului sau ai sectiilor hotarasc, cu majoritate de voturi, situatiile in care sedintele nu sunt publice. Sedintele sectiilor in care se solutioneaza cererile privind incuviintarea perchezitiei, retinerii, arestarii preventive sau arestului la domiciliu, controlului judiciar sau controlului judiciar pe cautiune cu privire la judecatori ori procurori nu sunt publice, sedintele de plen si de sectii se inregistreaza audiovideo.
(2) Sinteza dezbaterilor din sedintele plenului si ale sectiilor Consiliului Superior al Magistraturii se consemneaza intr-un proces-verbal, semnat de presedintele sau, dupa caz, de vicepresedintele Consiliului Superior al Magistraturii ori de presedintele de sedinta, care se publica pe site-ul institutiei in termen de cel mult 10 zile de la data desfasurarii sedintei. Proiectul procesului-verbal se aduce la cunostinta membrilor care au participat la sedinta; acestia au dreptul de a face obiectii cu privire la continutul acestuia si de a cere mentionarea exacta a opiniilor exprimate in sedinta.
(3) Dispozitiile alin. (2) nu sunt aplicabile in cazul sedintelor sectiilor in care se solutioneaza cererile privind incuviintarea perchezitiei, retinerii, arestarii preventive, arestului la domiciliu, controlului judiciar sau controlului judiciar pe cautiune cu privire la judecatori ori procurori, precum si a celor ce privesc audierile si deliberarile in materie disciplinara.
(…)
(11) In vederea asigurarii transparentei activitatii Consiliului Superior al Magistraturii:
a) hotararile cu caracter normativ ale Consiliului adoptate in plen sau sectii se supun in mod corespunzator prevederilor Legii nr. 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica, republicata;
b) in finalul hotararilor adoptate de plen sau de sectii se vor mentiona fara a afecta secretul votului, numarul de voturi 'pentru', numarul de votrui 'impotriva' si numarul de voturi 'abtinere', dupa caz”.
Noua lege confirma ca Mateescu a fost pus sef interimar fara baza legala
In alta ordine de idei, noua Lege privind CSM a eliminat prevederile initiale care dadeau posibilitatea ca un procuror sa ajunga presedinte al Consiliului si care mutau competenta alegerii presedintelui si vicepresedintelui CSM de la sectii la Plen (click aici pentru a citi). La acest capitol, importante sunt insa si alte mentiuni.
Astfel, noua Lege privind CSM reglementeaza situatiile in care nu se poate alege un presedinte, asa cum s-a intamplat in 2022, cand Consiliul a fost condus de Bogdan "Bobita" Mateescu in calitate de presedinte interimar. In acest sens, in cazul in care nu a fost ales un presedinte, Consiliul va fi condus de un presedinte interimar, prin rotatie, pe o perioada de trei luni. Iar presedintele interimar este ales din randul judecatorilor si procurorilor care nu au exercitat anterior un mandat de presedinte, in ordinea varstei. Primul care va exercita mandatul interimar va fi presedintele aflat in functie la momentul organizarii alegerilor pentru noul presedinte.
Inainte de a prezenta noile reglementari privind interimatul la conducerea CSM, trebuie subliniat ca acestea confirma faptul ca mandatul de presedinte interimar al lui Bogdan Mateescu a fost unul nelegal. Iar confirmarea este facuta fix prin introducerea acestor prevederi. Caci in lipsa lor, cum a putut fi Mateescu presedinte interimar?
Pe de alta parte, ramane problema Constitutiei, care prevede ca CSM este condus de un presedinte cu un mandat de un an, fara sa se vorbeasca despre posibilitatea unor mandate de trei luni.
Redam noile reglementari privind interimatul la conducerea CSM (vezi facsimil 2):
“Art. 24 – (9) In caz de vacanta a functiei de presedinte al Consiliului Superior al Magistraturii se aplica procedura pentru alegerea presedintelui prevazuta in prezentul articol. Pana la alegerea unui nou presedinte, interimatul se asigura, prin rotatie, pe o perioada de cate 3 luni, de judecatorii ori, dupa caz, procurorii prevazuti la art. 3 lit. a), care nu au exercitat anterior un mandat de presedinte, in ordinea varstei acestora, incepand cu decanul de varsta.
(10) In cazul in care, la expirarea mandatului presedintelui Consiliului Superior al Magistraturii, nu a fost ales un nou presedinte, pana la alegerea acestuia potrivit procedurii prevazute in prezentul articol, interimatul se asigura de persoana al carei mandat a expirat, pentru o perioada de 3 luni, iar apoi, prin rotatie, pentru o perioada cate 3 luni, de judecatorii ori, dupa caz, procurorii prevazuti la art. 3 lit. a), care nu au exercitat anterior un mandat de presedinte, in ordinea varstei acestora, incepand cu decanul de varsta.
(11) Pe durata interimatului functiei de presedinte, Consiliul Superior al Magistraturii are obligatia de a organiza cel putin lunar alegeri pentru functia vacanta.
(12) Dispozitiile alin. (9)-(11) sunt aplicabile in mod corespunzator in cazul vacantarii functiei de vicepresedinte al Consiliului Superior al Magistraturii”.
* Cititi aici integral noua Lege privind Consiliul Superior al Magistraturii
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# Bollywood 26 July 2022 17:10 +160
# santinela 27 July 2022 06:46 0