MAI PUTINE INSTANTE SI PARCHETE – Ministerul Justitiei a lansat in dezbatere Proiectul de Lege privind desfiintarea unor instante judecatoresti si a parchetelor de pe langa acestea: „Exista instante care in mod constant in perioada 2009 – 2012 au inregistrat un volum de activitate sub pragul de 5.000 de cauze” (Lista)
Ministerul Justitiei, condus de Robert Cazanciuc (foto), a lansat in dezbatere publica un proiect de lege privind desfiintarea, de la 1 iunie 2014, a 30 de instante judecatoresti impreuna cu parchetele de pe langa acestea. Intre motivele invocate de autorii proiectului de lege se numara recomandarile Comisiei Europene privind continuarea reformelor monitorizate in cadrul MCV, referitoare cu precadere la necesitatea restructurarii instantelor si parchetelor, rapoartele anuale elaborate de CSM privind activitatea instantelor si parchetelor, precum si necesitatea alinierii la noile prevederi legislative odata cu intrarea in vigoare a noilor Coduri.
In Expunerea de motive care insoteste Proiectul de Lege privind desfiintarea unor instante judecatoresti si a parchetelor de pe langa acestea, este invocat ultimul raport de tara dat publicitatii in luna ianuarie 2013, prin care se recomanda „unele masuri pentru continuarea reformelor incepute si monitorizate in cadrul Mecanismului de Cooperare si Verificare, inclusiv in privinta reformei sistemului judiciar prin restructurarea instantelor si a parchetelor, precum si refacerea echilibrului dintre numarul de angajati si volumul de munca, pe baza, in special, a revizuirii modului de functionare a sistemului judiciar din Romania”.
Autorii Proiectului de Lege considera ca masurile adoptate in 2011, privind desfiintarea a 12 instante si parchetele de pe langa acestea, au fost insuficiente: „Desi in cursul anului 2011 s-a adoptat Legea nr. 148/2011 privind desfiintarea unor instante judecatoresti si a parchetelor de pe langa acestea, prin care au fost desfiintate 12 instante si parchetele de pe langa acestea, masurile au fost prea limitate pentru a produce un impact semnificativ asupra deficitelor importante de capacitati din cadrul sistemului judiciar - cele mai multe instante si parchete supuse desfiintarii nu functionau efectiv - si sunt necesare masuri suplimentare in acest sens. (...) In acord cu cele retinute de Comisia Europeana in cadrul mecanismului de cooperare si verificare, (...), una dintre recomandari vizeaza, in esenta, reorganizarea hartii judiciare, prin relocarea resurselor si „fuzionarea” instantelor. De asemenea, se retine ca instantele de mari dimensiuni sunt considerate mai apte sa asigure un management profesionist, mai eficient si de calitate; acestea pot reactiona mai bine la economiile de scara (evitand suprapunerea functiilor); sunt mai putin vulnerabile in fata posturilor ramase vacante sau a modificarilor neasteptate ale volumului de litigii; permit o mai buna specializare a judecatorilor”.
In motivarea demersului legislativ, grupul de lucru care a elaborat Proiectul de Lege a avut in vedere si rapoartele anuale privind activitatea instantelor si parchetelor, elaborate de CSM, care “au evidentiat faptul ca exista instante care in mod constant in perioada 2009 – 2012 au inregistrat un volum de activitate sub pragul de 5.000 de cauze. Astfel, in timp ce volumul de activitate la nivelul majoritatii instantelor si parchetelor de la an la an cunoaste o continua crestere, intr-un sens oarecum contrar acestui trend ascendent, anumite instante isi mentin constant volumul de activitate sub pragul de 5.000 de cauze.
In vederea analizarii performantelor sistemului judiciar sub aspectul volumului de activitate al instantelor s-a constituit un grup de lucru format din reprezentanti ai Consiliului Superior al Magistraturii, ai Ministerului Justitiei si ai Ministerului Public care a avut ca obiect analiza volumului de activitate al instantelor si parchetelor si formularea de concluzii.
Analiza grupului de lucru a avut in vedere urmatoarele criterii:
- volumul de activitate in perioada de referinta 2009-2012, maximum 3.500 de cauze;
- circumscriptiile teritoriale si posibilitatile de rearondare a localitatilor in cazul instantelor si parchetelor desfiintate;
- infrastructura (rutiera, feroviara), distantele de parcurs pana la sediile instantelor si parchetelor la care vor fi arondate localitatile din cadrul instantelor/parchetelor desfiintate;
- situatia sediilor instantelor sub aspect juridic si functional si cheltuielile instantelor;
- numarul de locuitori deserviti de instanta respectiva;
- schema de personal si gradul de ocupare al instantei”.
Noile Coduri implica resurse suplimentare fata de cele necesare desfasurarii procesului dupa regulile actuale
Din expunerea de motive nu lipseste necesitatea alinierii la dispozitiile legale in vigoare de la 1 februarie 2014 - Noul Cod penal si Noul Cod de procedura penala: “Prin noile dispozitii legale, in vederea reducerii duratei proceselor si a simplificarii procedurilor judiciare penale, au fost operate modificari de substanta precum: impartirea mai judicioasa a functiilor judiciare, introducerea procedurii de camera preliminara, reglementarea institutiei renuntarii la urmarirea penala, eliminarea caii de atac a apelului, regandirea sistemului cailor extraordinare de atac.
In noul cadru procesual penal, dispozitiile referitoare la procedura de camera preliminara sunt cele susceptibile de a presupune resurse suplimentare fata de cele necesare desfasurarii procesului dupa regulile actuale. (…) Noile prevederi procesual penale presupun costuri rezultate, in esenta, din cresterea numarului de judecatori, fiind deja stabilit ca o instanta penala nu poate functiona potrivit noilor reglementari decat cu un numar minim de 4 judecatori. In acest sens, si concluziile studiului de impact au evidentiat necesitatea unei scheme ocupate de cel putin 4 posturi de judecatori in cazul judecatoriilor (3 judecatori in materie penala si un judecator in materie civila), propunandu-se ajustarea schemelor de personal.
Or, pregatirea instantelor cu schema mai mica de 4 judecatori ar implica suplimentarea statelor de functii ale acestor instante. insa, o astfel de masura nu se justifica, in conditiile in care aceste instante au inregistrat constant un volum scazut de activitate sub media la nivel national, au avut un grad scazut de ocupare a posturilor de judecatori (exista judecatorii care nu prezinta atractivitate pentru optiunile auditorilor de justitie dupa absolvirea Institutului National al Magistraturii si sustinerea examenului de capacitate), conditiile socio-economice care au condus la punerea in functiune nu mai subzista, iar depopularea zonelor aflate in circumscriptia acestora au condus la o scadere a numarului de dosare inregistrate pe rolul acestora.
Fata de concluziile grupului de lucru si avand in vedere modificarile presupuse de intrarea in vigoare a noilor dispozitii a Codului de procedura penala, ceea ce implica pregatirea sistemului judiciar din punct de vedere organizatoric si functional pentru desfasurarea activitatii judiciare in conditii optime, inclusiv din perspectiva alocarii rationale a resurselor umane și financiare, tinand seama de Recomandarile cuprinse in Raportul de tara, precum si de actualul context economico-social care impune rationalizarea si limitarea cheltuielilor bugetare si identificarea unor noi surse care pot constitui venit al bugetului de stat, apreciem ca sunt necesare masuri in vederea desfiintarii urmatoarelor instante judecatoresti si parchetele de pe langa acestea (...)”
In ceea ce priveste procedura, proiectul stabileste parcurgerea acelorasi etape prevazute in Legea nr. 148/2011 privind desfiintarea unor instante judecatoresti si a parchetelor de pe langa acestea, prin care au fost desfiintate 12 judecatorii si parchetele de pe langa acestea: “Procedura stabilita prin Legea nr. 148/2011 s-a dovedit a fi functionala, tinand cont ca masurile luate implica mai multi actori, si anume: Guvernul (hotarare de guvern), Consiliul Superior al Magistraturii (aviz conform si transfer de judecatori), curtile de apel (prin consultarea acestora, decizii pentru personalul angajat), Ministerul Justitiei (ordine, relationarea cu ceilalti actori)”.
Prezentam lista judecatoriilor si a parchetelor de pe langa acestea vizate de desfiintare:
1.Chisineu Cris (jud. Arad)
2.Gurahont (jud. Arad)
3.Topoloveni (jud. Arges)
4.Buhusi (jud. Bacau)
5.Salonta (jud. Bihor)
6.Rupea (jud. Brasov)
7.Insuratei (jud. Braila)
8.Darabani (jud. Botosani)
9.Pogoanele (jud. Buzau)
10.Moldova Noua (jud. Caras-Severin)
11.Harsova (jud. Constanta)
12.Segarcea (jud. Dolj)
13.Liesti (jud. Galati)
14.Novaci (jud. Gorj)
15.Hateg (jud. Hunedoara)
16.Orastie (jud. Hunedoara)
17.Dragomiresti (jud. Maramures)
18.Targu Lapus (jud. Maramures)
19.Baia de Arama (jud. Mehedinti)
20.Tarnaveni (jud. Mures)
21.Bals (jud. Olt)
22.Mizil (jud. Prahova)
23.Jibou (jud. Salaj)
24.Agnita (jud. Sibiu)
25.Avrig (jud. Sibiu)
26.Gura Humorului (jud. Suceava)
27.Faget (jud. Timis)
28.Macin (jud. Tulcea)
29.Balcesti (jud. Valcea)
30.Adjud (jud. Vrancea)
Potrivit Proiectului de Lege, posturile din cadrul instantelor si parchetelor vizate de desfiintare se transfera, cu prioritate, la instantele si parchetele care preiau competenta teritoriala a instantelor si parchetelor desfiintate ori, in functie de necesitati, la alte instante sau parchete. Judecatorii si procurorii din instantele si parchetele de pe langa acestea care vor fi desfiintate de la 1 iunie 2014 pot opta pentru un transfer, astfel:
a) pe un post in cadrul instantei sau al parchetului care a preluat cauzele de competenta teritoriala a instantei sau parchetului desfiintat;
b) pe un post vacant la o alta instanta sau la un alt parchet din circumscriptia aceleiasi curti de apel unde se afla instanta sau parchetul desfiintat;
c) pe un post vacant la o alta instanta sau la un alt parchet.
Lista posturilor vacante va fi transmisa de CSM curtilor de apel si parchetelor de pe langa curtile de apel in circumscriptia carora se afla instantele/ parchetele desfiintate si va fi adusa la cunostinta judecatorilor si procurorilor din cadrul acestor instante/ parchete. Judecatorii si procurorii opteaza pentru unul dintre posturile vacante din lista, in termen de 15 zile de la comunicarea listei posturilor vacante.
Cauzele aflate pe rolul instantelor/parchetelor vizate de desfiintare se transmit pe cale administrativa, incepand cu data de 1 mai 2014, instantelor/parchetelor care preiau competenta teritoriala a instantelor/ parchetelor desfiintate. In cauzele inregistrate dupa data de 1 mai 2014, stabilirea termenelor si efectuarea actelor de procedura urmeaza a fi realizate de instantele/parchetele care preiau competenta teritoriala a instantei/parchetului desfiintat.
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# anonim 3 February 2014 15:54 0
# horvath 3 February 2014 19:10 0
# ADEVARUL 3 February 2014 15:57 -2
# Anania 3 February 2014 15:58 +3
# ADEVARUL 3 February 2014 16:07 -1
# un nene 3 February 2014 16:28 +2
# avocat BB 52 3 February 2014 16:52 +4
# avocat BB 52-CONTINUARE 3 February 2014 16:59 +1
# ova 3 February 2014 17:50 -2
# stana daniela 3 February 2014 18:26 +2
# Lascu 3 February 2014 19:03 +2
# flo 3 February 2014 20:12 +1
# un nene 3 February 2014 20:35 +3
# flo 3 February 2014 20:59 +3
# Cristi 3 February 2014 21:27 +6
# Un frate 20 October 2014 21:55 0
# Un frate 20 October 2014 21:57 0