NE INTOARCEM IN TIMP CU 22 DE ANI DIN CAUZA LUI NICUSOR DAN – Avocatul Adrian Ionita acuza blocarea de catre primarul Capitalei a autorizarii lucrarilor de constructii pe terenuri mai mari de 3.000 mp: „PUZ-urile de sector au fost suspendate administrativ la solicitarea primarului, apoi atacate in instanta... In toate dosarele, PMB a achiesat la pretentiile reclamantilor, in loc sa apere documentatiile de urbanism. Se doreste intoarcerea in urma cu aproape un sfert de secol, la PUG-ul din 2000”
Primarul Bucurestilor Nicusor Dan vrea sa intoarca orasul in timp, la nivelul anului 2000. Caci atunci a fost emis ultimul Plan Urbanistic General (PUG), intre timp anulat in prima instanta de catre Tribunalul Bucuresti, in iunie 2022.
Acuzatia a fost lansata miercuri, 2 noiembrie 2022, de catre avocatul Adrian Ionita (foto), care a reclamat ca de cand Nicusor Dan si-a luat in primire functia edilitara (adica din septembrie 2020), procedura de autorizare a lucrarilor de constructii pe terenuri mai mari de 3.000 mp este blocata. Vorbim despre terenuri in cazul carora este obligatorie emiterea de documentatii de tip Plan Urbanistic Zonal. Or, administratia Dan blocheaza cu insistenta PUZ-urile inca de la inceputul mandatului, acuza avocatul Ionita. El a adaugat ca, in plus fata de blocarea PUZ-urilor pe cale administrativa, primaria lui Nicusor Dan pledeaza in instanta nu cauza proprie, ci pe cea a reclamantilor, in sensul suspendarii si al anularii planurilor urbanistice zonale. De altfel, Lumea Justitiei a prezentat deja numeroase astfel de cazuri, in serialul „Nicusor sabotor” (click aici pentru cel mai recent episod).
Redam explicatiile avocatului Adrian Ionita oferite DCnews.ro:
„Situatia e in felul urmator. In primul rand, acest blocaj urbanistic trebuie constientizat, recunoscut si acceptat de catre factorii de decizie importanti precum primarul general, consilierii generali, primarii de sectoare, Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si a Administratiei, pentru a putea sa se gaseasca solutii. Daca blocajul nu este recunoscut si constientizat, nu avem cum sa incercam sa gasim solutii. In Bucuresti, regulamentul local de urbanism impune in mod obligatoriu ca pentru autorizarea lucrarilor de constructii pe terenuri cu suprafete mai mari de 3.000 mp sa fie elaborate si aprobate documentatii de tip Plan Urbanistic Zonal (PUZ). Blocajul urbanistic rezulta din faptul ca din septembrie 2020 pana acum nu s-a mai aprobat niciun PUZ de CGMB, iar PUZ-urile care erau deja pe circuitul de aprobare au fost respinse de catre actuala administratie. PUZ-urile de sector au fost in prima faza suspendate pe cale administrativa la solicitarea expresa a primarului general, si ulterior atacate in instanta si se afla in diferite stadii de suspendare sau anulare. In toate dosarele in care au fost atacate PUZ-urile coordonatoare de Sector, Primaria Generala a achiesat la pretentiile reclamantilor, in loc sa apere respectivele documentatii de urbanism din postura de reprezentant al cetatenilor”.
Avocatul a avertizat ca primaria lui Nicusor Dan doreste intoarcerea in timp la nivelul anului 2000, cand a fost emis cel mai recent PUG:
„Se doreste in mod inexplicabil intoarcerea in urma cu aproape un sfert de secol, la prevederile Planului Urbanistic General (PUG). Nu se poate sa te intorci inapoi la o documentatie atat de veche cum este PUG-ul, care mai este si anulata in prima instanta. Daca se va respinge si recursul formulat de C.G.M.B. la dosarul in care PUG-ul este anulat in prima instanta, vom ajunge sa fim ca o comuna care nu are Plan Urbanistic General, unde autorizatia de construire se va emite pe baza documentatiilor de tip PUZ emise in conformitate cu prevederile Regulamentului General de Urbanism aprobat prin HG 525/1996”.
Adrian Ionita a vorbit si despre solutia pentru deblocarea PUZ-urilor:
„Din punct de vedere tehnic, solutia este una si este foarte simpla, si este solutia omeneasca si corecta si din punct de vedere legal, si moral: trebuie emisa cat mai urgent o reglementare prin care sa se clarifice faptul ca reglementarile urbanistice aplicabile unei investitii, pe intreaga durata de executie a acelei investitii, sunt cele care erau in vigoare la momentul inceperii acelei investitii. Si aici avem o prevedere expresa foarte clara in legea 50/1991 privind autorizarea lucrarilor de constructii care spune ca investitia incepe odata cu inregistrarea solicitarii pentru eliberarea certificatului de urbanism, iar certificatul de urbanism reflecta regimul tehnic, juridic si economic de la data solicitarii. Adica, prin inregistrarea cererii pentru emiterea certificatului de urbanism se marcheaza inceperea investitiei, iar pe parcursul acelei investitii, se aplica reglementarile care erau in vigoare la data solicitarii.
Practic, autorizarea lucrarilor de constructii aferenta unei investitii implica emiterea mai multor acte de catre autoritatile publice, precum: certificatele de urbanism, prelungirea certificatelor de urbanism, avizele, autorizatiile de construire, prelungirile autorizatiilor de construire, autorizatii pentru modificare de tema si altele asemenea. Ar fi absurd sa spunem ca pentru certificatul de urbanism si autorizatia de construire se aplica o documentatie de urbanism, iar pentru o prelungire sau o modificare de tema ne intoarcem la prevederile PUG”.
Oribilul proiect de dispozitie
In incheiere, avocatul Adrian Ionita a condamnat proiectul de dispozitie de primar initiat de catre Nicusor Dan – proiect care anuleaza autonomia primarilor de sectoare, incalca principiul constitutional al neretroactivitatii legii. Un proiect despre care numerosi specialisti in drept, urbanism si imobiliare acuza ca va arunca in aer municipiul Bucuresti si pe care Lumea Justitiei l-a prezentat in detaliu (click aici pentru a citi):
„Am participat la dezbaterea publica organizata pe marginea respectivei dispozitii si nu pot decat sa repet ce am sustinut si in sala. In opinia mea, dincolo de caracterul nelegal al acelei dispozitii, daca va fi emisa, ea nu va face decat sa adanceasca si mai mult blocajul administrativ de la nivelul Capitalei. Am intrebat in sala in mod clar si cine va fi raspunzator pentru consecintele economice generate de mentinerea si adancirea acestui blocaj urbanistic. Nu am primit niciun raspuns. Poate reusiti dumneavoastra sa obtineti unul”.
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii