19 April 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

NICUSOR AGRAVEAZA BLOCAJUL URBANISTIC – Primarul general Nicusor Dan, bagat in corzi de juristi, urbanisti si investitori imobiliari dupa ce a propus un controversat proiect de dispozitie care anuleaza autonomia primarilor de sector si incalca principiul neretroactivitatii legii. Expertii juridici si mediul de afaceri ii reproseaza edilului ca arunca in haos Bucurestii prin aceasta initiativa. Subprefectul Capitalei i-a cerut primarului revizuirea proiectului de dispozitie (Document si video)

Scris de: L.J. | pdf | print

2 November 2022 12:40
Vizualizari: 3382

Primarul general Nicusor Dan (foto) a fost pur si simplu facut knock-out in direct de catre o serie de juristi, urbanisti si dezvoltatori imobiliari, care il acuza pe edil ca intentioneaza sa arunce in haos intregul municipiu Bucuresti, agravand blocajul urbanistic de la nivelul Capitalei.



S-a intamplat in 25 octombrie 2022, cand la Primaria Municipiului Bucuresti a avut loc recent o dezbatere aprinsa pe tema unui proiect de dispozitie propus de primarul general Nicusor Dan. Este vorba despre o initiativa care ar anula practic dreptul de a dezvolta proiecte pentru care au fost obtinute deja certificate de urbanism si autorizatii de construire. (Gasiti la final atat proiectul integral de dispozitie, cat si inregistrarea video a dezbaterii.)

In dialogul cu Primarul General, reprezentantii Asociatiei Investitorilor Imobiliari din Romania (AREI), ai Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR), precum si specialisti in drept (avocati din Baroul Bucuresti) au atras atentia asupra faptului ca proiectul de dispozitie privind stabilirea modalitatii de emitere si de propunere spre adoptare a unor documente, in temeiul unor H.C.G.M.B. suspendate sau anulate de catre instantele de judecata, de catre primarul general al municipiului Bucuresti si primarii sectoarelor 1-6, contravine cadrului constitutional si legislativ in vigoare.

Participantii la dezbatere au criticat intens propunerea lui Nicusor Dan, pe care au demontat-o cu argumente juridice, semnaland totodata efectele negative sociale si economice pe care o astfel de decizie ar avea-o asupra locuitorilor si asupra Capitalei.


Nicusor, acuzat ca incalca Legea tehnicii legislative


Spre exemplu, urbanistul Alexandru Panisoara (presedintele Asociatiei pentru Dreptul Urbanismului) a contestat caracterul de act administrativ normativ al documentului propus de Nicusor Dan, situatie in care dispozitiile nu pot fi obligatorii pentru primarii de sector. Mai exact, Panisoara a reclamat ca primarul general incalca, prin forma actuala a actului supus dezbaterii, autonomia locala a edililor de sector.

Este vorba despre articolul 80 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative: „Actele normative ale autoritatilor administratiei publice locale se adopta ori se emit pentru reglementarea unor activitati de interes local, in limitele stabilite prin Constitutie si prin lege si numai in domeniile in care acestea au atributii legale”.

De asemenea, urbanistul a acuzat ca „actul suspus dezbaterii stabileste ca pentru certificatele de urbanism solicitate, cele in curs de emitere, autorizatiile in curs de emitere sa nu se mai aplice reglementarile urbanistice ale PUZ-urilor coordonatoare”.

Or, reglementarile de urbanism se prelungesc de drept pentru acele investitii pentru care s-a cerut procedura de autorizare, a adaugat Panisoara.

Presedintele ADU a facut trimitere la art. 2 alin. 2/1 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii: „Procedura de autorizare a executarii lucrarilor de constructii incepe odata cu depunerea cererii pentru emiterea certificatului de urbanism in scopul obtinerii, ca act final, a autorizatiei de construire si cuprinde urmatoarele etape”.

„Din acel moment, indiferent ce eveniment legislativ apare in privinta acestora – suspendare, anulare, abrogare –, pentru acele investitii expres acele reglementari raman in vigoare”, a mai spus Alexandru Panisoara.


Codul Administrativ: primarii de sector nu ii sunt subordonati primarului general


Diana Stan, reprezentanta AREI (The Association of Real Estate Investors in Romania / Asociatia Investitorilor de Real Estate din Romania), a subliniat ca atat atributiile primarului general, cat si cele ale primarilor de sector sunt reglementate expres de lege, intre cele doua paliere de organizare administrativa a Bucurestilor neexistand o relatie de subordonare.

Mai mult, conform articolului 167 din Codul Administrativ, primarul general si cei de sector au aceleasi atributii ca primarii localitatilor. Prin urmare, in absenta unei competente exclusive atribuite edilului general cu privire la emiterea de avize, autorizatii si acte administrative, Primaria Capitalei nu are nici competenta de a interzice astfel de acte administrative. In plus, conform articolului 4 din Legea 50/1991, primarul general nu are competenta sa intervina in privinta actelor emise de administratia publica de sector.

Participantii la dezbatere au mai semnalat faptul ca relatia dintre primarul general si primarii de sector, precum si dintre arhitectul-sef al Capitalei si arhitectii-sefi de sector este una de colaborare si indrumare reciproca in vederea bunei functionari, nicidecum de subordonare, potrivit articolului 169 din Codul Administrativ si al articolului 36 din Legea 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismului, cum se incearca sa se acrediteze prin noua dispozitie pregatita de Nicusor Dan.

De asemenea, participantii au atras atentia ca printr-o astfel de solutie generalizata care blocheaza procesul de emitere a documentatiilor de urbanism in Bucuresti nu se tine cont de efectele asupra unei categorii importante – respectiv: titularii de drepturi imobiliare care ar trebui sa beneficieze de dreptul de proprietate care include posibilitatea dezvoltarii imobiliare.


Toate actele, suspendate


Reprezentantul AMRCR (Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania) a observat ca formularea „nu se vor mai emite acte” din dispozitia de primar este foarte generala si poate crea confuzii. Prin urmare, ONG-istul i-a cerut primarului general o exprimare mult mai clara:

„Nu se face de exemplu distinctie intre o cerere pentru emiterea unui certificat de urbanism nou sau acte care vor fi emise in cursul unei proceduri deja incepute (de exemplu autorizatie de construire sau proces verbal de receptie). Obiectul reglementarii ar trebui sa se restranga doar cu privire la acele acte care s-ar baza pe PUZ-urile anulate”.

Expertul a adaugat ca formularea generala incalca Legea 350/2001, pentru ca valabilitatea documentatiilor se extinde de drept pentru investitiile incepute in perioada de autorizare – perioada care incepe odata cu depunerea cererii pentru obtinerea certificatului de urbanism.

Altfel, am lipsi de efecte un act precum certificatul de urbanism si se incalca principiul constitutional al neretroactivitatii, pentru ca s-ar reglementa in prezent o situatie din momentul trecut. Prin urmare, propunem restrangerea formularii 'toate actele' doar cu privire la anumite acte pentru care ar demara proceduri noi”, a mai spus reprezentantul AMRCR.

Alt participant la dezbatere l-a intrebat pe primarul general ce se intampla cu actele emise inainte de suspendarea PUZ-ului: „De exemplu, o autorizatie de modificare a unei autorizatii de construire existente emise inainte de suspendarea PUZ si de suspendarea dumneavoastra administrativa? Mai poate fi emisa? Pentru ca va referiti la 'toate actele', lucru care poate crea un blocaj total”.


Capitala, ocolita de investitori


Dincolo de aspectele de ordin juridic, participantii la dezbatere si-au exprimat ingrijorarea cu privire la impactul social si economic pe care l-ar putea avea dispozitia propusa. Bogdan Doicescu – directorul de dezvoltare de la Bog'Art – a evocat perspectiva pierderii a mii de locuri de munca prin schimbarea regulilor in timpul unor investitii majore in oras.

La randul ei, Antoanela Comsa, presedinta AREI, a avertizat ca blocajul urbanistic poate indeparta investitorii de Capitala si a atras atentia asupra impactului social:

„Sunt de acord cu dumneavoastra ca s-au facut lucruri gresite, dar sa fim corecti pana la capat si sa spunem ca aceste lucruri gresite nu ar fi fost posibile fara acordul autoritatilor!

Dar de aici pana la a bloca proiecte care s-au construit si nu le dati certificate de edificare nu faceti altceva decat sa loviti in votantii dvs., pentru ca se cumpara apartamentele 80% in faza de proiect. Oamenii au dat niste bani, proiectul nu se finalizeaza pentru ca dvs. nu vreti sa semnati certificate de edificare, apoi banca vine si ia proiectul, iar oamenii pierd banii. Nu o sa avem cladiri de birouri in 2025, ceea ce inseamna ca preturile de inchiriere vor sari in aer, pentru ca nu vom avea investitori noi in oras”.

Avocatul Adrian Ionita din Baroul Bucuresti l-a intrebat pe Nicusor Dan:

„Prin aceasta dispozitie de primar general nu se adanceste si mai mult blocajul urbanistic generat deja de lipsa emiterii PUZ-urilor din septembrie 2020 incoace, de scoaterea de pe ordinea de zi si neintroducerea pe ordinea de zi a Consiliului General a tuturor PUZ-urilor care erau deja pe circuitul de aprobare cand ati devenit primar, de decimarea PUZ-urilor de sector care au fost in prima faza suspendate administrativ?”


Prefectura Capitalei ii cere primarului revizuirea proiectului de dispozitie


Inainte de a va lasa sa cititi proiectul de dispozitie si sa priviti filmarea de la dezbatere, va spunem ca la finalul intrevederii, subprefectul Bucurestilor Diana Artene a punctat decisiv, spunand ca documentul propus de Nicusor Dan a fost analizat de expertii Institutiei Prefectului, concluzia fiind ca „acesta nu intruneste conditiile existentei unui proiect cu caracter normativ, fiind doar un act cu caracter individual. Ca atare, primarul general nu poate sa dispuna primarilor de sector”.

Subprefectul i-a solicitat edilului general reanalizarea proiectului de dispozitie propus.


* Cititi aici proiectul de dispozitie initiat de catre primarul Nicusor Dan

* Vedeti aici inregistrarea video a dezbaterii

Comentarii

# Lucia Ionita date 13 November 2022 10:15 0

Ma intreb care e adevarata ințentie a Prim Gen. in conditiile in care : - orasul Buc nu mai are, din 2010 un regulament general de urbanism aprobat, actualizat prin PUG; -incercarile de reglementare urbanistica locala prin PUZ uri , sunt blocate prin nevalidarea lor , dupa avizarea in comisiile de specialitate ,facind astfel imposibila aprobarea cu HCG- MB si obtinerea Autorizatiilor de construire; -solicitarile de obtinere a Certificatelor de Urbanism in vederea construirii sunt blocate pe circuitul eliberarii; Acestea fac imposibila construirea in Buc, incurajeaza construirea ilegala haotica, descurajeaza investitorii imobiliari, conducind la implicatii sociale grave. In aceste conditii se mai propune si un " proiect de dispozitie " parca haosul urbanistic existent n ar fi suficient. OARE CE SE DORESTE SI DE CE ?

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 19.04.2024 – Prima victorie in instanta obtinuta de vanatorul de pedofili

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva