Opinia legiuitorului pe publicitatea mobiliara – Adevarul despre inscrisurile sub semnatura privata
Prin Legea nr. 196/2020 s-au adus mai multe modificari Legii nr. 297/2018 privind publicitatea mobiliara. Avand in vedere unele dezbateri si opinii exprimate cu privire la interpretarea si aplicarea art. 4 alin. (3), astfel cum a rezultat in urma modificarii, in sprijinul confruntarii de idei si pentru identificarea solutiilor optime, in calitate de initiator ale modificarilor legislative exprim unele precizari asupra catorva aspecte extrase din cele lansate in spatiul public.
„Art. 4 alin. (3) Inscrisurile sub semnatura privata care, potrivit legii, sunt valabil incheiate si au caracter de titlu executoriu, pot fi puse in executare numai sub conditia inscrierii in Registru.”
Afirmatie – Toate inscrisurile sub semnatura privata trebuie inregistrate in Registrul National de Publicitate Mobiliara (RNPM), iar inregistrarea este o conditie de validitate a inscrisului ca titlu executoriu
Raspuns – Este inexact si partial fals. Obligativitatea inregistrarii inscrisurilor sub semnatura privata in RNPM intervine ca o conditie obligatorie doar in ipoteza punerii lor in executare si doar daca acestea sunt, potrivit legii, titluri executorii si au fost valabil incheiate. Cu alte cuvinte, inregistrarea in RNPM este o cerinta de publicitate si nu o conditie de validitate a titlului executoriu. Aceasta a constituit vointa legiuitorului, iar Curtea Constitutionala a subliniat acest aspect in termeni similari. Daca inscrisul sub semnatura privata NU este valabil incheiat, NU este un titlu executoriu potrivit legii si NU se cere punerea sa in executare, inregistrarea in RNPM a acestuia NU este obligatorie. Un inscris sub semnatura privata nu dobandeste caracter de titlu executoriu prin publicarea in RNPM. Astfel, obligatia de publicare in RNPM nu se aplica procedurilor de executare silita aflate in derulare, respectiv, inscrisurilor sub semnatura privata pentru care punerea in executare a titlului s-a incuviintat anterior intrarii in vigoare a formei modificate a art. 4 alin. (3) din Legea 297/2018. Dupa intrarea in vigoare a modificarii, obligatia de inregistrare in RNPM a titlurilor executorii constituite din inscrisuri sub semnatura privata, in vederea inceperii executarii silite, este imperativa, iar nerespectarea acesteia atrage respingerea cererii de incuviintare a executarii, in conditiile art. 666 alin. (5) pct. 7 Cod procedura civila. Obligatia de publicitate nu se incadreaza in niciuna dintre ipotezele cuprinse in dispozitiile art. 666 alin. (5) pct. 1-6 si nu pune in discutie alte aspecte procedurale ale executarii silite, dar impiedica incuviintarea punerii in executare pana la indeplinirea conditiei legale de inregistrare in RNPM. Daca legiuitorul ar fi dorit instituirea inregistrarii in RNPM a inscrisurilor sub semnatura privata ca o conditie a caracterului de titlu executoriu, ar fi inserat in lege o dispozitie cu acest continut si ar fi facut referire la acesta fie ca o completare a dispozitiilor referitoare la titlurile executorii din alte acte normative, fie ca o exceptie de la acestea.
Afirmatie – Conditionarea punerii in executare a titlurilor executorii de inregistrarea in RNPM aduce atingere liberului acces la justitie, este discriminatorie si favorizeaza anumite persoane
Raspuns – Este o afirmatie surprinzatoare si neadevarata. Pe „logica” unei asemenea sustineri, obligativitatea de a sesiza instanta cu o cerere scrisa, obligativitatea semnaturii titularului cererii sau a imputernicitului acestuia, obligativitatea platii taxei de timbru si orice alte conditii prealabile unei actiuni in justitie ar fi tot atatea cauze de afectare a liberului acces la justitie. Conditia de publicitate este aplicabila erga omnes, iar acest serviciu se deruleaza potrivit regulilor de piata libera si concurentiala. In mod evident, din ratiuni de functionare a pietei acestor servicii, operatorii autorizati ai RNPM care detin o cota mai mare (in prezent, cu peste 50% cota de piata, lider este U.N.B.R.) pot profita de modificarea legislativa, dar acesta este un mecanism obiectiv si variabil, bazat pe risc, concurenta loiala, competitie libera si performanta profesionala, nu pe dispozitii restrictive sau discriminatorii. Raspunderea juridica in caz de abuz de pozitie dominanta ramane perfect aplicabila si se determina si se sanctioneaza, dupa caz, in conditiile Legii nr. 21/1996. Intrarea mai multor operatori autorizati pe piata serviciilor RNPM va regla in mod natural eventualele discrepante concurentiale din prezent.
Afirmatie – In cazul Contractelor de asistenta juridica (CAJ), inregistrarea in RNPM aduce atingere confidentialitatii si secretului profesional in activitatea avocatiala si impune o taxare suplimentara nejustificata
Raspuns – Este inexact si partial exagerat. Datele inscrise in avizul specific de inscriere pentru inregistrarea unui CAJ in RNPM, nu contin elemente de confidentialitate ori de secret profesional. Bineinteles, formularul de aviz de inscriere intra in sarcina Autoritatii de Supraveghere, dar legea nu impune publicarea datelor cu caracter confidential specifice CAJ si nici detalii care sa intre in categoria secretului profesional al activitatii avocatiale. In formularul de aviz de inscriere a avizului specific (aplicabil inscrisurilor sub semnatura privata), nu trebuie mentionate mai multe date din cuprinsul CAJ decat cele care se gasesc intr-o Imputernicire avocatiala. In orice situatie, contractele de asistenta juridica nu se inregistreaza in RNPM decat in ipoteza punerii lor in executare si a necesitatii incasarii onorariului avocatial pe calea executarii silite. In plus, o evidenta a clientilor rau-platnici, a celor care nu-si achita obligatiile contractuale prevazute in CAJ decat prin executare silita, ar fi un instrument benefic avocatilor si i-ar preveni asupra unor potentiale prejudicii. In acelasi timp, este si o chestiune de egalitate de tratament juridic. Legea nu face distinctie in contractele de asistenta juridica incheiate de avocati si celelalte inscrisuri sub semnatura privata. Taxa necesara publicarii intra in categoria cheltuielilor de executare si se recupereaza de la debitorul executat silit in conditiile art. 670 alin. (3) pct. 7 Cod procedura civila, iar cuantumul acesteia este unul modic. Taxa datorata bugetului de stat, stabilita prin lege, are o valoare fixa, indiferent de valoarea creantei executate silit si se achita o singura data pentru un titlu executoriu, inainte de a cere punerea acestuia in executare.
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# RADU Marius 28 September 2020 19:22 +4
# Andrei 6 October 2020 21:39 +1
# RADU Marius 9 November 2021 18:52 0