PE PICIOR DE PLECARE – Mona Pivniceru anunta ca ar lasa scaunul de ministru ca sa se intoarca la vechea "iubire", scaunul de judecator. De data asta in CCR! Pivniceru a declarat ca Viviane Reding, comisarul european pentru justitie, nu a fost interesata de propunerile de procurori sefi de parchete!
Mona Pivniceru (foto) este dispusa sa renunte la functia de ministru al Justitiei in favoarea robei de judecator. Dupa ce s-a vehiculat ca ministrul Justitiei Mona Pivniceru ar urma sa reprezinte propunerea Partidului National Liberal pentru ocuparea unei functii de judecator la Curtea Constitutionala a Romaniei, a venit si confirmarea direct de la sursa. Ministrul Mona Pivniceru a declarat marti seara, 13 martie 2013, la emisiunea Sinteza Zilei la Antena 3 ca intr-adevar, ar putea sa fie propusa din partea PNL pentru functia de Judecator la CCR. In acelasi timp, propunerea PSD pentru functia de judecator al CCR ar urma sa fie Valer Dorneanu, Presedintele Romaniei, Traian Basescu, urmand sa o propuna pe presedinta Inaltei Curti de Casatie si Justitie, Livia Stanciu.
Mona Pivniceru a marturist ca desi a incercat o perioada de administratie la Ministerul Justitiei, vocatia de judecator "isi spune cuvantul". In opinia ministrului Justitiei, administratia este mai complicata, cu atat mai mult cu cat nu este politician, ci jurist, insa are convingerea ca de la venirea sa la conducerea Ministerului lucrurile au inceput sa "se aseze intr-o matca fireasca": "In ce ma priveste pe mine este adevarat. Probabil ca vocatia de judecator, pana la urma, isi spune cuvantul. Am incercat o perioada de administratie, am fondat cateva lucruri importante pentru sistemul judiciar, mai am cateva foarte importante in curs, independenta sistemului judiciar si organizarea lui este pentru mine ireversibila. Deja Comisia se gandeste si la alocarea unor fonduri, ceea ce inseamna ca lucrurile sunt pe maini bune. Oricum vocatia mea de origine, cariera mea a fost de judecator si ma atrage inspre matca fireasca a lucrurilor. E vocatia mea pana la urma. (...) Administratia e complicata. Eu nu sunt politician, eu sunt un jurist, probabil mai bun ca altii, mai consecvent, am un set de principii, imi vine greu sa gandesc altfel, deci nu am stofa de politician, chiar nu am. La mine culorile sunt culori, nuantele sunt nuante, dar melanjul e foarte greu de facut. Administratia in general este greoaie. Administratia la Ministerul Justitiei este si greoaie si responsabila si expusa. Este o industrie administrativa, este un personal care lucreaza de dimineata pana seara. Este un minister de linie. Nu este nicio capitulare. In primul rand am pus bazele implementarii Codurilor. Sistemul judiciar este aranjat, este de multa vreme asezat intr-o matca fireasca. Sigur ca daca pui o legislatie care sa permita o celeritate a judecarii cauzelor, daca se intareste Inspectia Judiciara, daca CSM-ul isi intra in matca lui constitutionala, lucrurilor vor merge foarte bine. Administratia Guvernului in raport cu sistemul judiciar are o arie limitata".
Mona Pivniceru despre conditionalitatile din Raportul MCV: "Vor dura pana cand sistemul judiciar atinge un grad satisfacator de operabilitate. Acum nici noi nu stim ce inseamna satisfacator in viziunea Comisiei, dar in niciun caz de la an la an nu putem adauga sau nu putem monitoriza noi si noi aspecte"
Ministrul Justitiei Mona Pivniceru a detaliat si modul in care au decurs discutiile cu comisarul europen pentru Justitie, Viviane Reding, prezentand totodata modificarile facute asupra Raportului MCV de la inceperea monitorizarii: "Mecanismul initial era de cooperare. Cooperarea inseamna si asistenta tehnica si discutarea opiniilor posibile. Situatia MCV a fost discutata cu doamna comisar pe justitie, doamna Reding si domnia sa a sugerat sau a cerut mai precis Comisiei sa elaboreze acele criterii si standarde referentialo-comune dupa care se urmaresc conditionalitatile. O mare parte din discutia pe care am avut-o cu domnia sa, s-a concentrat asupra acestui subiect. Eu i-am explicat foarte simplu ca initial au fost patru conditionalitati prin acordul incheiat cu Romania si Bulgaria. Acele conditionalitati au migrat an de an cu fiecare raport in varii domenii, asa incat la acest moment este foarte greu sa urmarim realizarea lor pentru ca in fiecare an se adauga alte si alte elemente. Eu va dau doua exemple foarte simple, dar le pot continua in toate conditionalitatile. Prima conditionalitate viza dintr-un pachet mai mare implementarea Codurilor de procedura civila si penala. Pe parcursul anilor 2008,2009, 2010,2011 s-au adaugat si Codurile civil si penal si la urma reforma sistemului judiciar pusa sub emblema codurilor. De exemplu, ANI trebuia doar infiintata, in 2007 a fost infiintata ceea ce inseamna ca conditionalitatea 2 trebuia incheiata. Din 2007 pana acum la ANI s-a adaugat competenta, istoric de caz, ceea ce inseamna monitorizare continua si acum competenta in materie de control ex-ante a contractelor de la achizitii. Ceea ce inseamna ca noi nu avem un sistem referential concret, nu avem niste indicatori concreti dupa care sa urmarim realizarea acestor conditionalitati".
Ministrul Justitiei arata ca desi au fost respectate toate conditionalitatile impuse in Raportul MCV, nici pana in momentul de fata Romania nu a iesit de sub monitorizare, neindeplinind inca gradul satisfacator de operabilitate al sistemului judiciar. In acest context, anual sunt adaugate conditionalitati care se incearca sa fie respectate si puse in aplicare: "Mai mult, se spune in acest tratat ca conditionalitatile vor dura pana cand sistemul judiciar atinge un grad satisfacator de operabilitate. Acum nici noi nu stim ce inseamna satisfacator in viziunea Comisiei, dar in niciun caz de la an la an nu putem adauga sau nu putem monitoriza noi si noi aspecte. De exemplu, practica unitara nu a figurat niciodata ca o conditionalitate. Ea apare in 2008, initial este pusa gresit in sarcina CSM care nu are nicio competenta legala in materie, dupa care se migreaza spre o idee de practica unitara in sensul degrevarii Inaltei Curti de dosare si acum am ramas sa publicam pe site toate hotararile judecatoresti pronuntate in Romania. Asta inseamna ca trebuie sa publicam anual 2 milioane de hotarari. Pai la 2 milioane de hotarari iti trebuie infrastructura informatica, iti trebuie un personal adecvat. Nu a discutat nimeni utilitatea acestor publicari, pentru ca daca ai 500 de incheieri de exmplu, care nu foloseste, nu au un plus de cunoastere pentru nimeni. Toate hotararile care sunt identice sau loturile acelea impresionante de dosare, acolo o singura hotarare este suficienta pentru tot lotul si oricum, presupune un efort bugetar de 2 milioane de euro. Daca Comisia doreste sa dea statului roman acesti bani, eu m-am oferit sa implementez acest sistem. Cu toata inutilitatea lui. Util pentru sistem ar fi fost sa se publice hotararile reprezentative care cu adevarat aduc un plus de rationament judiciar de motivare, de aplicare a legii de judecatorul care urmeaza sa se verifice cu privire la practica judiciara. Daca eu caut cuvantul revendicare mie imi da cateva sute de mii de dosare. Pai cati ani ii trebuie unui judecator sa caute ce il intereseaza. Este o ineptie".
Viviane Reding, neinteresata de procedura de numire a procurorilor sef DNA si DIICOT si a Procurorului General
In cadrul aceleiasi emisiuni de la Antena 3, judecatoarea Mona Pivniceru, ministru al Justitiei a recunoscut ca numirea Procurorului General al Romaniei si a sefului DNA nu au fost subiecte de interes pentru procurorul european pe Justitie, Viviane Reding: "Da, este adevarat (n.red. - ca Viviane Reding nu a fost interesata de numirea Procurorului General si a sefului DNA). Eu am vrut sa provoc discutia despre acesta chestiune si domnia sa a spus ca trebuie sa fie facuta transparenta, ca orice procuror care are o conditie profesionala buna sa se poata inscrie in aceasta procedura, dar a refuzat sa continui discutia pe aceasta tema. Si alte state au avut lipsa de procurori la nivelul cel mai inalt pe o perioada foarte indelungata si nu s-a deranjat nimeni pe chestiunea asta. Rapoartele initiale spuneau sa nu se modifice legea in ce priveste numirea si revocarea procurorilor, adica legea aceea pe care ar trebui sa o aplic eu acum, in schimb modificata prin aceasta procedura. Raportul MCV a mers 2 ani cu legea veche: ministrul propune, CSM avizeaza, Presedintele numeste, s-a batut in cuie in 2009 sa nu se modifice aceasta legea. Acum in 2012 a aparut ideea ca trebuie procedura transparenta de numire".
Mona Pivniceru: "E adevarat ca s-a sugerat persoana domnului Morar de a fi numit fara procedura"
In acest context, ministrul Justitiei Mona Pivniceru a subliniat ca unul dintre motivele pentru care au condus la esuarea procedurii de selectie a procurorilor candidati pentru functia de procuror sef al DNA si Procuror General a fost reprezentat de baza restransa de selectie a procurorilor.
Ministrul Justitiei a dezvaluit si ca Administratia Prezidentiala, mai exact Presedintele Traian Basescu i-a sugerat sa il numeasca pe Daniel Morar in functia de Procuror General al Romaniei, fara procedura: "Noi nu am discutat pana in ziua de astazi pe dosar respingerea acelor candidati. E adevarat ca s-a sugerat persoana domnului Morar de a fi numit fara procedura, dar atata vreme cat statul roman s-a angajat la o procedura, atat vreme cat este monitorizata aceasta procedura... numirile se fac fara procedura, domnia sa dorea sa aplicam procedura simpla. Eu trebuie sa recunosc ca am pledat pentru aplicarea acestui tip de alegere la Bruxelles pentru ca asta era spiritul legii, asa s-a aplicat pana acum, procedura asta este un adaos. Este un adaos si de conditionalitate in miscare si este un fel de pervertire a textului de lege in functie de cum circula duhurile prin Republica. Prin urmare si eu am agreat sa ma comport astfel procedurii agreata si in Raport si in poruncile Barroso si in scrisoare cu Comisia, asa incat este incetatenit acum faptul ca desemnarea sau numirea Procurorului General sau a procurorului-sef la DNA si la DIICOT vor avea loc in aceasta procedura".
Daniel Morar va fi inlocuit de procuroarea Gabriela Scutea la finalul mandatului de interima
Ministrul Justitiei a mai precizat si ca in cazul in care procedura de numire a viitorilor procuror sefi nu va fi finalizata pana la data de 2 aprilie 2013, data la care se incheie mandatul de interimat al lui Daniel Morar in fruntea Parchetului General, procurorul Morar va fi nevoit sa plece, iar in locul lui urmand sa vina procuroarea Gabriela Scutea, in prezent adjunct al Procurorului General al Parchetului de pe langa PICCJ, functie pe care o detine din 2007. Procuroarea Gabriela Scutea este aceeasi care in 4 iunie 2006, cu cateva luni inainte de a fi promovata in functia de adjunct al Procurorului General nu a otinut nota necedsara pentru a deveni simplu procuror la Parchetul General, obtinand in urma contestatiei media generala 6,58: "In 2 aprilie nu se va intampla nimic. Va expira un mandat cum expira oricarei persoane. Persoana respectiva va merge la locul ei de munca, adica acasa, pentru ca ii va exprima mandatul, iar noi vom continua procedura. Interimatul va fi asigurat de adjunca domnului Morar, doamna procuror Scutea. Si daca noi nu vom inchide procedura, incet incet vom cobori pe scara in jos, dar sper sa nu ajungem pana acolo. Doamna procuror Scutea va conduce sistemul din pozitia ei".
Mona Pivniceru il contrazice pe Basescu: "Schengen nu are nicio legatura cu MCV "
In ceea ce priveste afirmatiile facute de presedintele Traian Basescu, referitoare la faptul ca una dintre conditiile pe care Romania trebuie sa le indeplineasca pentru aderarea la Spatiul Schengen este indeplinirea conditionalitatilor din Raportul MCV, ministrul Justitiei, Mona Pivniceru, a explicat: "Schengen nu are nicio legatura cu MCV. In Mecanismul Schengen nu se specifica nicio atributie care sa revina Ministerului Justitie pentru indeplinirea ei in vederea aderarii la Spatiul Schengen".
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# adevarul 13 March 2013 20:29 +30
# Roberta 13 March 2013 20:34 +30
# CI Slugoiu 13 March 2013 20:44 -18
# unul 13 March 2013 21:00 +5
# Marian 14 March 2013 10:15 -8
# IOANTEPES 14 March 2013 08:39 -1
# obiectiva 13 March 2013 20:38 +16
# meme 14 March 2013 00:15 -10
# franc 13 March 2013 20:45 +15
# Sebastian 13 March 2013 20:52 +23
# Sebastian 13 March 2013 20:58 +13
# ARGUS 13 March 2013 23:56 +4
# Cititor 14 March 2013 08:56 +6
# Sebastian 14 March 2013 09:47 +4
# cititor 14 March 2013 10:42 +4
# Sebastian 14 March 2013 11:06 +4
# Cetitor 14 March 2013 10:13 +4
# Laurenţiu 14 March 2013 15:19 +1
# astralo schengen 13 March 2013 23:08 -7
# Iepurila 13 March 2013 23:40 -8
# Iepurila 13 March 2013 23:32 -7
# vanatorul 13 March 2013 23:49 0
# Iepurila 13 March 2013 23:54 -5
# BLESTEMUL ACESTEI TARI 14 March 2013 00:41 -1
# avocat modern 14 March 2013 02:28 +5
# Nico 14 March 2013 06:20 -2
# nu stiu 14 March 2013 08:51 +1
# tot un adevar 14 March 2013 06:48 0
# avocat modern 14 March 2013 06:53 -3
# Miraj 14 March 2013 07:47 +1
# In realitate, vechea \"iubire\" a ministresei 14 March 2013 08:02 +2
# O MARE DEZAMAGIRE 14 March 2013 08:35 +5
# urechila 14 March 2013 09:04 -4
# anton 14 March 2013 09:42 0
# meme 14 March 2013 10:14 -1
# PENTRU ANTON ALA CU TZAMENTUL ! 14 March 2013 10:16 -4
# Miraj 14 March 2013 10:20 +4
# bibanul 14 March 2013 10:26 +2
# anton 14 March 2013 10:50 +1
# altul... 14 March 2013 11:56 0
# anton 14 March 2013 15:29 0
# avocat traditional 14 March 2013 14:13 +1