PLANUL SIMONEI MARCU – Judecatoarea Simona Marcu de la Inalta Curte, candidata la sefia INM, atrage atentia: “Realitatea ultimilor ani, marcata de deficitul de personal generat in principal de numarul mare de pensionari, a demonstrat ca se impune scolarizarea unui numar tot mai mare de auditori... Durata relativ mare a procedurii de recrutare a formatorilor, care ingreuneaza activitatile de formare, in conditiile cresterii numarului de auditori, dar si a pensionarilor intempestive” (Document)
Va fi nevoie de scolarizarea unui numar si mai mare de auditori de justitie la Institutul National al Magistraturii (INM) pentru a se acoperi deficitul de magistrati din sistem, si asa unul urias. O spune judecatoarea Simona Marcu (foto) de la Inalta Curte de Casatie si Justitie, singurul candidat pentru functia de director al Institutului National al Magistraturii, candidatura care va fi supusa la vot in Plenul CSM joi, 4 mai 2023.
Consiliul Superior al Magistraturii a publicat marti, 2 mai 2023, “Planul managerial privitor la exercitarea atributiilor specifice functiei de director al Institutului National al Magistraturii” al judecatoarei Simona Marcu. Cu aceasta ocazie, Marcu a identificat mai multe vulnerabilitati cu care se confrunta INM, si pentru care a propus solutii.
Mai multi auditori de justitie, sediul INM in reparatii capitale
In acest sens, Simona Marcu arata ca este absolut necesar sa fie identificat un spatiu in care sa se desfasoare activitatea Institutului, in conditiile in care la sediul INM urmeaza sa se efectueze mai multe lucrari care vor dura cel putin doi ani, iar numarul auditorilor de justitie va creste si in urmatoarea perioada:
“Realitatea ultimilor ani, marcata de deficitul de personal general in principal de numarul mare de pensionari din sistem, a demonstrat ca se impune scolarizarea unui numar tot mai mare de auditori. De exemplu, pe parcursul anului 2022, la Institut s-a aflat in formare o singura promotie, totalizand 279 de auditori de justitie, adica mai mult decat dublul numarului de auditori din anul 2005 – 119, de aproximativ 4 ori mai multi decat in anul 2010 – 68 si in crestere constanta fata de anii precedenti.
Situatia se prezinta aproximativ in aceiasi parametri si in privinta candidatilor admisi la concursul care s-a desfasurat in perioada 12 iulie 2022 – 31 martie 2023, fiind admisi 270 de auditori de justitie si este previzibil ca pentru anul viitor sa fie scoase la concurs un numar si mai mare de locuri.
Or, sediul INM, respectiv cladirea istorica din B-dul Regina Elisabeta, se afla intr-o stare avansata de degradare, intrucat dupa anul 2000 in care s-a finalizat renovarea cladirii toate reparatiile si imbunatatirile s-au realizat la sfarsit de an, din economiile realizate la alte capitole bugetare, cu respectarea dispozitiilor legale.
In aceasta perioada este in derulare la Compania Nationala de Investitii procedura de atribuire pentru obiectivul de investitii 'Lucrari de investitii la imobilul situat in B-dul Regina Elisabeta nr. 53, Sector 5'.
Dupa finalizarea tuturor procedurilor legale vor incepe lucrarile de executie, iar din momentul inceperii lucrarilor imobilul nu va mai putea fi folosit pentru o perioada de cel putin doi ani.
Solutia imperios necesara este ca prin cooperarea dintre Consiliul Superior al Magistraturii si Institut sa se identifice un spatiu adecvat pentru desfasurarea activitatilor curente, precum si sa se aloce resursele bugetare necesare pentru inchiriere in bugetul ce va fi elaborat pentru anul 2024.
Dupa finalizarea lucrarilor de consolidare, modernizare si renovare a cladirii, trebuie de asemenea, prin eforturile comune al Consiliului Superior al Magistraturii si ale Institutului, sa se identifice un spatiu suplimentar care sa poata fi folosit pentru desfasurarea activitatii Institutului in conditii adecvate numarului de auditori de justitie, avand in vedere faptul ca in sediul actual isi desfasoara activitatea si Scoala Nationala de Grefieri, Institutul National de Expertize Criminalistice si Asociatia Magistratilor din Romania”.
A doua vulnerabilitate
O alta vulnerabilitate identificata de Simona Marcu referitoare la activitatea INM este aceea ca “nu a mai existat o continuitate privind generatiile de auditori si nu s-a putut asigura predictibilitatea datei de incepere a anului I, din cauza modificarilor legislative succesive intervemite in ultima perioada de timp”. Or, arata Marcu, “aceasta situatie are repercusiuni asupra formarii initiale, a activitatilor ce trebuie planificate, inclusiv a duratei celor doua semestre si a modului in care acestea sunt construite din perspectiva echilibrului intre marimea lor, posibilitatii de acordare a unei luni de vacanta pe durata verii si planificarii examenelor in alte perioade decat cea a sarbatorilor de iarna”. Astfel, Simona Marcu propune ca pe urmatorii ani INM si CSM sa stabileasca un calendar previzibil pentru declansarea examenului de admitere si pentru data la care sa inceapa anul I.
Proceduri prea lungi
Nu in ultimul rand, Simona Marcu ridica o alta problema. Si anume cea a duratei mari a procedurilor de recrutare a formatorilor, care igreuneaza actvitatile de formare de la INM. Iar totul se intampla in timp ce numarul de auditori de justitie creste, iar multi dintre formatori se pensioneaza. “Solutia consta in cooperarea stransa cu CSM, astfel incat termenele prevazute in noul statut al personalului de instruire al INM, care urmeaza sa fie adoptat dupa aprobarea Regulamentului INM de catre CSM, sa fie scurtate, in masura in care o vor permite dispozitiile legale”, precizeaza Simona Marcu.
* Cititi aici integral proiectul judecatoarei ICCJ Simona Marcu pentru functia de director al INM
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# maxtor 2 May 2023 18:14 0
# Bufnitza Cacanie 3 May 2023 00:39 +5