27 April 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

PROBLEME LA REPARTIZAREA DOSARELOR – Iata concluziile Inspectiei Judiciare privind repartizarea aleatorie a cauzelor penale in functie de complexitate: „Mentionarea dosarelor asociate la rubrica 'dosare componente' a dus la modificarea artificiala a numarului volumelor... Atribuirea unei complexitati eronate a fost determinata in unele cazuri de luarea in considerare a numarului de dosare componente transmis electronic, nu al numarului fizic inaintat instantei”

Scris de: Valentin BUSUIOC | pdf | print

23 January 2024 14:50
Vizualizari: 4177

Inspectia Judiciara a publicat in urma cu cateva zile „Raportul privind evidentierea modului de inregistrare a dosarelor in aplicatia Ecris din perspectiva implementarii datelor care au impact asupra punctajului de complexitate a cauzelor in materie penala”. Este un raport realizat de catre Directia de inspectie pentru judecatori, condusa de judecatorul Catalin Magdalena (foto).



Pentru inceput, mentionam formula de calcul a complexitatii: [complexitatea obiectului principal] + [(complexitatea obiectelor secundare) x 50%] + [(complexitatea obiectului principal) x (numarul partilor) x 10%] + [(complexitatea obiectului principal) x (numarul volumelor) x 20%] +[(complexitatea obiectului principal) x (numarul martorilor ce depaseste minimul de 10) x 10%]. In cazul cailor de atac, la complexitatea preluata de la instantele care au pronuntat hotararea atacata, se va aditiona 20 la suta din numarul apelurilor sau al recursurilor (cu conditia sa existe minimum doua astfel de cai de atac).

Principala problema identificata de IJ are in vedere mentionarea dosarelor asociate la rubrica „dosare componente”, iar nu drept cauze de sine statatoare – fapt ce a modificat artificial numarul volumelor si astfel a crescut complexitatea cauzelor respective. Uneori, aceasta atribuire gresita de complexitate a fost cauzata de faptul ca a fost luat in considerare numarul de dosare transmis electronic, nu pe cel fizic inaintat catre instanta.

La aceasta se adauga faptul ca parametrul variabil din formula complexitatii depinde, in acest moment, de modul in care este organizata activitatea unei instante ori chiar a unui complet.

Astfel, crearea unui dosar asociat nu are loc in mod unitar, ceea ce introduce un parametru variabil in mod nepermis intr-o formula aplicabila la nivel national”, reclama Inspectia Judiciara.

De aceea, Inspectia propune adoptarea unor proceduri unitare la nivel national privind modul de completare in sistemul ECRIS atat a componentei fixe, cat mai ales a celor variabile din formula de calcul a complexitatii. Totodata, sunt necesare controale tematice periodice, cursuri specifice – atat la nivelul instantelor, cat si al Scolii Nationale de Grefieri – pentru personalul care se ocupa cu prelucrarea datelor in ECRIS. Nu in ultimul rand, IJ face referire la reevaluarea sistemului de stabilire a gradului de complexitate, prin prisma unor criterii unitare si standarde usor de implementat si de verificat.


Redam concluziile si propunerile Inspectiei Judiciare:


Capitolul II – Concluzii

Cuantificarea complexitatii activitatii judiciare in cauzele penale este un proces pe cat de complex, pe atat de necesar. Aceasta deoarece are o importanta deosebita in organizarea si in functionarea sistemului judiciar, avand influenta asupra distribuirii resurselor umane si bugetare la nivelul intregului sistem judiciar, incadrarii instantelor cu judecatori, alocarii de personal auxiliar in cadrul instantei, repartizarii ori suplimentarii sarcinilor de serviciu, evaluarii activitatii profesionale a judecatorilor, stabilirii indicatorilor de performanta ai instantelor, dar si din punct de vedere a echilibrarii volumului de activitate in cadrul fiecarei instante.

Incarcatura pe fiecare judecator sau personal auxiliar se stabileste prin raportare atat la numarul dosarelor inregistrate, dar mai ales la gradul de complexitate a acestora.

Complexitatea cauzelor influenteaza repartizarea aleatorie a cauzelor in doua randuri. Initial, la momentul repartizarii dosarului nou-creat respectiv, iar dar si ulterior, prin evidentierea complexitatii cumulate cu a celorlalte cauze aflate pe rol, cand se influenteaza repartizarea pe complete a cauzelor nou-inregistrate.

Stabilirea gradului de complexitate poate fi afectata direct de mai multi factori, cum ar fi omisiunea completarii unor rubrici esentiale sau completarea lor eronata, inregistrarea gresita a obiectului principal sau a celui secundar, parti, dosarele componente, dosare asociate, latura civila, relationarea cu alte dosare, numarul volumelor de instanta si de urmarire penala, numarul martorilor sau numarul cailor de atac, precum si neactualizarea tuturor informatiilor pe parcursul solutionarii cauzelor.

Unele instante de control judiciar constatand deficiente in completarea informatiilor cu influenta asupra complexitatii cauzelor, au remediat erorile observate.

Pe de alta parte, unele cereri, cum ar fi exceptiile de neconstitutionalitate, cererile referitoare la sesizarea Inaltei Curti de Casatie si Justitie in vederea pronuntarii unei hotarari prealabile pentru dezlegarea unor chestiuni de drept sau sesizarea Curtii de Justitie a Uniunii Europene cu o intrebare preliminara nu se pot cuantifica.

Unul dintre indicatorii care au influentat in multe cauze avand acelasi obiect – si, evident, a generat puncte diferite de complexitate – a fost cel al mentionarii dosarelor asociate, a anexelor, la rubrica 'dosare componente'. Acest aspect a dus la modificarea artificiala a numarului volumelor.

Avand in vedere ca dosarele asociate sunt evidentiate in sistemul ECRIS ca dosare nou-inregistrate, ele nu sunt dosare componente ale unui alt dosar, ci dosare de sine statatoare. Astfel, la rubrica 'dosare componente' trebuie sa figureze doar cele provenite de la parchet sau alte instante, precum si cele conexate la dosarul de fond.

Atribuirea unei complexitati eronate a fost determinata in unele cazuri de luarea in considerare a numarului de dosare componente transmis electronic, si nu al numarului fizic inaintat instantei.

Nu trebuie omis nici faptul ca parametrul variabil din formula complexitatii depinde, in acest moment, de modul in care este organizata activitatea unei instante ori chiar a unui complet. Astfel, crearea unui dosar asociat nu are loc in mod unitar, ceea ce introduce un parametru variabil in mod nepermis intr-o formula aplicabila la nivel national.

In situatia in care participantii la procesul penal au formulat cai de atac, unele instante de control judiciar i-au introdus ca si parti. Un astfel de artificiu insa nu este necesar, deoarece, prin implementarea patch-ului v 4.5.1.63, se ia in considerare la gradul de complexitate numarul cailor de atac declarate.

Desi s-a constatat ca, in general, activitatea referitoare la stabilirea gradului de complexitate a cauzelor s-a desfasurat in mod corespunzator, nefiind constatate incidente de integritate, au fost semnalate anumite deficiente, care trebuie eliminate sau cel putin sa le fie reduse efectele negative, motiv pentru care formulam urmatoarele propuneri.


Capitolul III – Propuneri


1. Adoptarea unor proceduri unitare la nivel national privind modul de completare in sistemul ECRIS atat a componentei fixe, dar in deosebi a celor variabile ce determina formula de calcul a complexitatii dosarelor;

2. Efectuarea periodica a unor controale tematice in ceea ce priveste activitatea personalului desemnat cu atributii in inregistrarea dosarelor si completarea campurilor ce au ce are influenta asupra complexitatii cauzelor.

3. Instituirea de forme de pregatire profesionala specifica pentru personalul cu atributii de evidenta / inregistrare / prelucrare a datelor in sistemul ECRIS, organizate la nivelul Scolii Nationale de Grefieri si instantelor judecatoresti;

4. Reevaluarea sistemului de stabilire a gradului de complexitate, prin prisma unor criterii unitare si standarde usor de implementat si de verificat, pentru a fi oferite suficiente garantii ca modul de calcul al incarcaturii punctelor de complexitate este acelasi pentru toate instantele, indiferent de modul de organizare a activitatii acestora”.


* Cititi aici intregul raport al Inspectiei Judiciare


sursa foto: Universul Juridic

Comentarii

# Sa lasi vitele in lucerna nu e vina vitelor. date 23 January 2024 15:25 0

Modificarea artificiala a complexitatii este o forma clara de inselaciune prevazuta si pedeosita de lege. Dar stai....e fapta savarsita de magistrati sau aia sunt doar complici/autori morali/beneficiarii fructelor infractiunii. Ei...ei are voie ca ei e magistrati nu justitiabili. Legea e pentru prosti.

# STIREA ANULUI! A DECENIULUI! Doamne ajuta! date 23 January 2024 16:57 0

Toți magistratii adevărați ai acestei tari va susțin în acest demers! Suntem mulți!

# E tu Brute... date 24 January 2024 10:40 0

Pun bani la tescherea,papusarii indrumatori si argatii, vitelor lasate in trifoi de vreo 34 de ani. Ca si repartizarea dosarelor tot de atunci e , dar "ne-am prins" mult mai tarziu. Eh, a fost laptele cu "firimituri unse". Asa cum se vede ,tot unse raman.

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 26.04.2024 – Sute de posturi de procurori, scoase la concurs

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva