RACOLAREA MAGISTRATILOR IN SERVICII, FARA DE PEDEAPSA - Ministrul Justitiei Catalin Predoiu a eliminat din Legea 303/2004 interdictia ca serviciile de informatii sa racoleze magistrati, precum si pedeapsa cu pana la 15 ani închisoare pentru lucratorii de informatii care racoleaza sau incearca sa racoleze un magistrat. A fost insa mentinuta obligatia ca magistratii sa nu fie lucratori, informatori sau colaboratori ai serviciilor secrete
Ministrul Justitiei Catalin Predoiu vrea pur si simplu sa creeze imunitate pentru lucratorii serviciilor de informatii in cazul in care acestia urmaresc sa racoleze judecatori sau procurori. Astfel, Predoiu risca sa ne intoarca in epoca in care in fruntea SRI se aflau George Maior (foto stanga) si Florian Coldea (foto dreapta) – o epoca in care au aparut numeroase suspiciuni legate de colaborationismul unor judecatori si procurori cu Serviciul Roman de Informatii – inclusiv procurorii DNA-ului condus de Laura Kovesi (foto centru).
Niciuna dintre cele trei variante lansate in dezbatere publica ale proiectului elaborat de ministerul lui Predoiu si menit sa inlocuiasca actuala Lege nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor nu contine interdictia ca serviciile secrete sa racoleze magistrati – pasaj prezent in legislatia in vigoare si care sanctioneaza penal atat fapta, cat si tentativa lucratorului de informatii de a racola judecatori, procurori, magistrati-asistenti, grefieri, asimilati etc. Vorbim despre pedepse care pot merge chiar pana la 15 ani de inchisoare.
Ne referim la art. 7 alin. 4 din Legea 303/204:
„Serviciilor de informatii le este interzis sa racoleze persoanele prevazute la alin. (1) (n.r. judecatorii, procurorii, magistratii-asistenti, personalul de specialitate juridica asimilat acestora, personalul auxiliar de specialitate si personalul conex personalului de specialitate al instantelor judecatoresti si parchetelor) ca lucratori operativi, inclusiv acoperiti, informatori sau colaboratori. Incalcarea acestei interdictii este infractiune impotriva independentei justitiei si se pedepseste cu inchisoare de la 5 la 10 ani. In cazul in care infractiunea este comisa de un ofiter cu functii de conducere sau la instigarea acestuia, limitele pedepsei se majoreaza cu jumatate. Tentativa se pedepseste”.
In schimb, Catalin Predoiu mentine interdictia ca judecatorii, procurorii, magistratii-asistenti, grefierii, asimilatii etc. sa fie lucratori, informatori sau colaboratori ai serviciilor de informatii. Totusi, problema persista: niciun lucrator de informatii nu va raspunde penal pentru racolarea respectivului magistrat, grefier etc.
Pentru comparatie, prezentam pasajele din Legea 303/2004 si din proiectul lui Predoiu:
- art. 7 alin. 1-8 din Legea 303/204:
„(1) Judecatorii, procurorii, magistratii-asistenti, personalul de specialitate juridica asimilat acestora, personalul auxiliar de specialitate si personalul conex personalului de specialitate al instantelor judecatoresti si parchetelor nu pot fi lucratori operativi, inclusiv acoperiti, informatori sau colaboratori ai vreunui serviciu de informatii.
(2) Incalcarea dispozitiilor alin. (1) conduce la eliberarea din functia detinuta, inclusiv cea de judecator sau procuror.
(3) Persoanele prevazute la alin. (1) completeaza anual o declaratie olografa pe propria raspundere, potrivit legii penale, din care sa rezulte ca nu au fost si nu sunt lucratori operativi, inclusiv acoperiti, informatori sau colaboratori ai niciunui serviciu de informatii. Declaratiile se depun si se arhiveaza la compartimentul de resurse umane.
(4) Serviciilor de informatii le este interzis sa racoleze persoanele prevazute la alin. (1) ca lucratori operativi, inclusiv acoperiti, informatori sau colaboratori. Incalcarea acestei interdictii este infractiune impotriva independentei justitiei si se pedepseste cu inchisoare de la 5 la 10 ani. In cazul in care infractiunea este comisa de un ofiter cu functii de conducere sau la instigarea acestuia, limitele pedepsei se majoreaza cu jumatate. Tentativa se pedepseste.
(5) Verificarea veridicitatii datelor din declaratiile prevazute la alin. (3) se face individual pentru fiecare declaratie de catre Consiliul Suprem de Aparare a Tarii, anual, din oficiu, sau ori de cate ori este sesizat de Ministerul Justitiei, Sectia pentru judecatori sau Sectia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, judecatorul sau procurorul vizat.
(6) Rezultatul verificarilor se comunica din oficiu Consiliului Superior al Magistraturii, judecatorului sau procurorului vizat, precum si, la cerere, oricarei persoane.
(7) Actul Consiliului Suprem de Aparare a Tarii prevazut la alin. (5) poate fi contestat in instanta, in termen de 3 luni de la data la care a luat la cunostinta, de catre orice persoana care justifica un interes legitim, conform Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare. Dispozitiile prevazute la art. 7 din Legea nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, nu sunt aplicabile.
(8) Raspunsul eronat se pedepseste conform legii”;
- art. 229 din initiativa legislativa (in toate cele trei versiuni – septembrie 2020, iunie 2022 si iulie 2022):
„(1) Judecatorilor, procurorilor, magistratilor-asistenti si personalului de specialitate juridica asimilat acestora le este interzis sa fie lucratori operativi, inclusiv acoperiti, informatori sau colaboratori ai vreunui serviciu de informatii.
(2) Incalcarea dispozitiilor alin. (1) conduce la eliberarea din functia detinuta, inclusiv cea de judecator sau procuror.
(3) Persoanele prevazute la alin. (1) completeaza anual o declaratie olografa pe propria raspundere, potrivit legii penale, din care sa rezulte ca nu au fost si nu sunt lucratori operativi, inclusiv acoperiti, informatori sau colaboratori ai niciunui serviciu de informatii. Declaratiile se depun si se arhiveaza la compartimentul de resurse umane.
(4) Verificarea veridicitatii datelor din declaratiile prevazute la alin. (3) se face individual pentru fiecare declaratie de catre Consiliul Suprem de Aparare a Tarii, anual, din oficiu sau ori de cate ori este sesizat de Ministerul Justitiei, Plenul sau Sectiile Consiliului Superior al Magistraturii ori judecatorul sau procurorul vizat.
(5) Rezultatul verificarilor prin care se constata incalcarea incompatibilitatii prevazute la alin. (1) se concretizeaza intr-un inscris si se comunica Consiliului Superior al Magistraturii, Ministerului Justitiei, celui vizat de verificare, precum si, la cerere, oricarei persoane.
(6) Actul Consiliului Suprem de Aparare a Tarii prevazut la alin. (5) poate fi contestat la instanta de contencios administrativ competenta, in termen de 3 luni de la data la care a luat cunostinta, de catre orice persoana care justifica un interes legitim, conform legii”.
* Cititi aici prima varianta a proiectului de lege (2020)
* Cititi aici varianta din iunie 2022 a proiectului
* Cititi aici cea mai recenta varianta a proiectului (iulie 2022)
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# santinela 31 July 2022 16:08 +206
# utzu 31 July 2022 17:14 +153
# Florin 31 July 2022 23:30 +22
# Ciol 1 August 2022 12:12 0
# Gica contra sistemului 1 August 2022 19:08 +145
# ?????? 2 August 2022 12:10 0