REACTIE LA INFRINGEMENTUL PENTRU UNBR BOTA - Gheorghe Florea a transmis MJ pozitia fata de situatia avocatilor UNBR-Bota impiedicati sa profeseze in Italia: "Este vorba despre o simpla inadvertenta legislativa... Legea prevede ca UNBR este succesoarea de drept a Uniunii Avocatilor din Romania". Ministerul Justitiei va raspunde Comisiei Europene, prin MAE, pana pe 6 ianuarie 2015 (Documente)
Uniunea Nationala a Barourilor din Romania condusa de avocatul Gheorghe Florea (foto) si Ministerul Justitiei condus de Robert Cazanciuc s-au mobilizat pentru a raspunde solicitarii Comisiei Europene cu privire la clarificarea situatiei avocatilor constitutionali din UNBR-Bota care, dupa ce au fost impiedicati sa isi exercite profesia in Italia, au cerut declansarea procedurii de infringement impotriva Romaniei. UNBR-Florea a transmis, luni 8 decembrie 2014, punctul sau de vedere "in legatura cu solicitarea Ministerului Justitiei privitoare la atestarea de catre UNBR a titlurilor profesionale de avocat". In aceeasi zi, Ministerul Justitiei a comunicat Lumeajustitiei.ro ca, "pentru a se raspunde solicitarii Comisiei Europene, va transmite informatii catre Ministerul Afacerilor Externe pana la data de 6 ianuarie 2015". Cum era de asteptat, in raspunsul dat de UNBR-Florea, care se intinde pe 59 de pagini, nu se aduce nicio clarificare cu privire la existenta mai multor Uniuni, fiind specificat doar ca este interzisa constituirea si functionarea de barouri in afara UNBR, inregistrarea acestora fiind nula de drept, intrucat “Barourile de avocati se constituie si functioneza numai in cadrul UNBR”. Totodata, in raspunsul UNBR-Florea, se arata ca Uniunea Nationala a Barourilor din Romania este succesoarea de drept a Uniunii Avocatilor din Romania, argumentandu-se ca “in toate actele normative, denumirea 'Uniunea Avocatilor din Romania' se inlocuieste cu aceea de 'Uniunea Nationala a Barourilor din Romania'” si ca “a operat deci o transformare a persoanei juridice, decisa prin lege, in sensul desfiintarii Uniunii Avocatilor din Romania si al infiintarii, in locul acesteia, ca succesoare universala, a Uniunii Nationale a Barourilor din Romania".
Asa cum ne amintim, doi avocati din UNBR-Bota, Alina Frimu si Alessandro Nostro, au depus sesizari la Comisia Europeana, la sfarsitul anului trecut, dupa ce Ministerul Justitiei a comunicat autoritatilor italiene - prin adresa din 7 mai 2013 a Vivianei Onaca, sefa Directiei Drept International si Cooperare Judiciara - ca singura Uniune Nationala a Barourilor din Romania recunoscuta oficial este cea cu sediul in Palatul de Justitie, condusa de Gheorghe Florea, si ca UNBR aripa Bota este ilegala. O scrisoare cu mesaj identic a fost expediata in septembrie anul acesta chiar de UNBR-Florea, care a informat Ordinul Avocatilor din Ancona ca Uniunea fondata de Pompiliu Bota "functioneaza si opereaza in afara legii". In urma unor astfel de demersuri, barourile din Italia au luat in calcul radierea avocatilor constitutionali, astfel ca acestia au decis sa reclame la CE incalcarea dreptului de a-si exercita profesia.
La inceputul lunii noiembrie 2014, la aproape un an de la inregistrarea cererilor la Bruxelles, avocatii Alina Frimu si Alessandro Nostro au primit un raspuns oficial din partea Comisiei Europene, prin care li s-a adus la cunostinta ca solicitarea privind declansarea procedurii de infringement impotriva Romaniei (nr. ref. 7059/14/MARK) a fost acceptata si transferata in aplicatia EU Pilot. Conform regulamentului in baza caruia functioneaza programul EU Pilot, Romania trebuie sa dea un raspuns Comisiei Europene in maximum 10 saptamani, adica cel mai tarziu la inceputul lunii ianuarie 2015. Reprezentantul CE care are in lucru sesizarea, sustin avocatii Alina Frimu si Alessandro Nostro, a trimis pana la aceasta ora Ministerului Justitiei nu mai putin de patru scrisori prin care a solicitat Romaniei clarificari in legatura cu aspectele sesizate de avocatii din UNBR-Bota care doresc sa profeseze in Italia.
Prezentam prima parte din raspunsul UNBR-Florea adresat Ministerului Justitiei (punctul de vedere integral poate fi citit la finalul articolului):
"Urmare adresei Ministerului Justitiei nr. 92289/25.11.2014, inregistrata la Uniunea Nationala a Barourilor din Romania sub nr. 260 AUT 2014 din 26.11.2014, va comunicam urmatoarele:
Profesia de avocat este o profesie legal reglementata, iar organizarea si exercitarea profesiei de avocat se face in conditiile si limitele impuse de Constitutie, de Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, de statutul profesiei si Codul deontologic al avocatilor din Uniunea Europeana. Reglementarea unor aspecte ale organizarii profesiei se afla si sub incidenta unor norme speciale, prevazute in alte legi.
Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, cu modificarile si completarile ulterioare, este singurul cadru juridic in vigoare in raport de care este organizata si se exercita profesia de avocat, se dobandeste si se valorifica titlul profesional de avocat, prin norme de ordine publica, deoarece organizarea si exercitarea profesiei de avocat nu apartine domeniului privat, iar titlul profesional de avocat nu poate fi dobandit ori atribuit in afara acestui cadru legal, obligatoriu pentru toate autoritatile publice, inclusiv pentru instantele judecatoresti.
Profesia de avocat este libera si independenta, cu organizare si functionare autonome, in conditiile Legii nr. 51/1995 (art. 1 alin. 1).
Profesia de avocat se exercita numai de avocatii inscrisi in tabloul baroului din care fac parte, barou component al Uniunii Nationale a Barourilor din Romania U.N.B.R. (art. 1 alin. 2). Constituirea si functionarea de barouri in afara Uniunii Nationale a Barourilor din Romania sunt interzise, iar actele de constituire si de inregistrare a acestora sunt nule de drept (art. 1 alin. 3).
Barourile, impreuna cu U.N.B.R., asigura exercitarea calificata a dreptului la aparare, competenta si disciplina profesionala, protectia demnitatii si onoarei avocatilor membri (art. 9 alin. 1, in prezent, art. 10 alin. 1).
In fiecare judet si in municipiul Bucuresti exista si functioneaza un singur barou, membru al Uniunii Nationale a Barourilor din Romania (art. 9 alin. 2, in prezent art. 10 alin. 1).
PROFESIA DE AVOCAT ESTE O PROFESIE DE TRADITIE IN ROMANIA.
1. Evolutia profesiei in ceea ce priveste organizarea la nivelul judetelor.
Organizarea profesiei liberale de avocat s-a realizat pentru prima data in Romania prin Legea din 6 decembrie 1864 pentru constituirea corpului de advocati. Legea prevedea inscrierea avocatilor in tabloul avocatilor judetului, intocmit de consiliul de disciplina (art. 3). In capitala fiecarui judet unde numarul avocatilor inscrisi in tablou era de cel putin 10, se forma cate un consiliu de disciplina (art. 6). Consiliul de disciplina si decanul acestuia erau alesi de avocati (art. 7). In judetele in care numarul avocatilor era mai mic, atributiile consiliului de disciplina erau indeplinite de tribunal. Terminologia utilizata de lege pentru ordinul avocatilor era aceea de 'corpul de advocati' (art. 8), cu sensul de avocati inscrisi in tabloul avocatilor. Expresia avea un sens larg (totalitatea avocatilor din Romania) si un sens restrans (totalitatea avocatilor inscrisi in tabloul unui judet).
A fost creat prin lege ordinul avocatilor din Romania, sub denumirea de 'Corpul de advocati', care includea obligatoriu toti avocatii.
Ordinul profesional al avocatilor cunostea numai o organizare teritoriala (corpurile de avocati cuprinzand toti avocatii inscrisi in tablou intr-un judet), iar nu si o organizare nationala.
Corpurile judetene de avocati erau conduse de organe alese, cu exceptia cazului in care, din cauza numarului mic de avocati, acestea nu se constituiau, atributiile acestora fiind exercitate de instantele judecatoresti. Corpurile de avocati din judete nu aveau personalitate juridica.
Prin Legea din 12 martie 1907 pentru organizarea corpului de advocati, structurile teritoriale ale ordinului avocatilor au dobandit personalitate juridica.
Conform legii, exercitarea profesiei de avocat se facea de persoane inscrise in tabloul avocatilor (art. 1), fiind interzis oricarei persoane care nu avea calitatea de avocat sa aiba un birou de avocatura (art. 31).
Denumirea utilizata a continuat sa fie cea de 'corpul advocatilor', iar corpul avocatilor din fiecare district (notiunea privita in sens restrans) era persoana juridica (art. 35), nu si corpul privit in sens larg (totalitatea avocatilor din Romania).
Corpurile avocatilor, care preexistau, au dobandit personalitate juridica, direct prin dispozitia legii. Dispozitiile tranzitorii si finale ale legii prevad ca toata averea prezenta a corpului de avocati din fiecare district urma sa apartina de drept corpului de avocati devenit persoana juridica (art. 35), ca urmau a continua sa functioneze consiliile de disciplina existente la data intrarii in vigoare a legii, pana la expirarea termenului pentru care au fost alese (art. 40) si ca Legea din 6 decembrie 1864 se abroga (art. 92).
Legea din 21 februarie 1923 pentru organizarea si unificarea corpului de avocati a utilizat, ca sinonime, expresiile 'corpul advocatilor' (in sens restrans, la nivel teritorial) si 'baroul'.
Pentru prima data, a fost infiintata prin lege o structura nationala a ordinului avocatilor.
Prin dispozitii tranzitorii si finale, legea prevede ca se mentin circumscriptiile barourilor corpului de avocati (art. 119). Se abroga legile contrare (art. 123).
Conform Legii din 28 decembrie 1931 pentru organizarea corpului de avocati, avocatii figurau in Corpul avocatilor (art. 46) si numai avocatii puteau desfasura activitati avocatiale (art. 50 si art. 67). Corpul avocatilor din fiecare barou este persoana juridica (art. 149).
Prin Decretul-Lege din 26 octombrie 1939 pentru numirea si functionarea comisiunilor interimare la Uniunea avocatilor si la Barourile avocatilor din tara8, Legea din 28 decembrie 1931 a fost abrogata. Au fost dizolvate organele barourilor, fiind numite organe interimare de conducere de catre Ministrul Justitiei (art. I). Barourile nu au fost suprimate. Au fost dizolvate organele alese de conducere ale acestora si inlocuite cu organe numite, care au devenit organele de conducere ale barourilor. Barourile au continuat sa existe.
Masura avea caracter politic, in vederea schimbarii conducerilor alese ale profesiei de avocat cu oameni loiali regimului.
Nu a fost in niciun fel afectata existenta structurilor ordinului profesional al avocatilor.
Singura terminologie utilizata era aceea de 'barou'.
Legea nr. 509 din 5 septembrie 1940 pentru organizarea Corpului de avocati din Romania utiliza sintagma 'corpul de avocati' numai in sensul larg, de totalitate a avocatilor din Romania (adica ordinul profesional), care se organiza prin organe profesionale (art. 1).
Barourile erau alcatuite din avocatii din circumscriptia respectiva (art. 4) si sunt persoane juridice de drept public (art. 6).
Prin Legea nr. 3 din 17 ianuarie 1948 pentru desfiintarea Barourilor si infiintarea Colegiilor de Avocati din Romania, barourile au fost desfiintate (art. 1), iar in locul lor au fost infiintate, prin aceeasi lege, colegii de avocati in fiecare judet, cu drepturile si obligatiile prevazute in Legea nr. 509 din 5 septembrie 1940 (art. 2 alin. 1).
Colegiile de avocati au fost calificate legal - persoane juridice de drept public (art. 2 alin. 2).
Patrimoniul fostelor barouri a trecut de plin drept, prin efectul legii, asupra colegiilor de avocati inlocuitoare (art. 3).
Reorganizarea intervenita prin Legea nr. 3 din 17 ianuarie 1948 a avut un puternic caracter politic.
Nu este vorba despre o suprimare pura si simpla a barourilor, caci in locul acestora au fost infiintate colegiile de avocati, care au personalitate juridica si sunt succesoare universale si de plin drept, direct in temeiul legii, ale vechilor barouri (cu privire la drepturile si obligatiile prevazute de legislatia avocaturii si la patrimoniu). Fac exceptie prevederile privitoare la organe interimare de conducere, obligativitatea reinscrierii avocatilor.
Avocatii membri ai fostelor barouri trebuiau sa faca cerere de inscriere in noile colegii de avocati, care erau supuse aprobarii organelor de conducere ale profesiei (art. 6 12).
In mod tranzitoriu, organele de conducere ale colegiilor de avocati erau numite de ministrul justitiei, pana la intrarea in vigoare a unei noi legislatii privind profesia de avocat (art. 4 si art. 5).
Decretul nr. 39/1950 privitor la profesiunea de avocat prevede ca numai membrii colegiilor de avocati puteau exercita profesiunea de avocat (art. 2). Colegiile de avocati aveau personalitate juridica (art. 3).
In mod tranzitoriu, organele de conducere existente urmau a-si exercita atributiile pana la constituirea noilor organe (art. 68).
Prin art. 68 din acest act normativ Legea nr. 509 din 5 septembrie 1940 a fost abrogata.
Decretul nr. 281/1954 pentru organizarea avocaturii in Republica Populara Romana prevedea existenta colegiilor de avocati, ca organizatii obstesti, cu personalitate juridica (art. 5).
Toti avocatii erau cuprinsi in colegiul de avocati din respectiva circumscriptie teritoriala (art. 7). Prin acest act normativ a fost reinfiintata structura centrala a ordinului avocatilor din Romania.
Conceptul de persoana juridica de drept public atribuit barourilor / colegiilor de avocati a fost inlocuit cu sintagma 'organizatie obsteasca, cu personalitate juridica', potrivit transformarilor pe care le-a suportat in ansamblu dreptul traditional roman datorita structurii politice a statului.
Decretul-Lege nr. 90/1990 privind unele masuri pentru organizarea si exercitarea avocaturii in Romania13 prevedea ca asistenta juridica se exercita numai de avocati (art. 2 alin. 1).
Avocatura a fost organizeaza si a functionat pe baza autonomiei profesiei (art. 3 alin. 1), fiind suprimata dependenta administrativa fata de Ministerul Justitiei.
In fiecare judet si in municipiul Bucuresti a fost constituit cate un barou (art. 3 alin. 3), cu personalitate juridica (art. 3 alin. 5).
Ca dispozitii tranzitorii, in legislatia in vigoare la acea data sintagma 'colegiu de avocati' a fost inlocuita cu cea de 'barou', iar Decretul nr. 281/1954 a fost abrogat partial.
Au fost abrogate orice alte dispozitii normative contrarii, inclusiv Legea nr. 3 din 17 ianuarie 1948 pentru desfiintarea Barourilor si infiintarea Colegiilor de Avocati din Romania, publicata in Monitorul Oficial cu numarul 15 din data de 17 ianuarie 1948.
Ratiunea acestui act normativ nu a fost aceea de a se suprima ordinul avocatilor existent sau de a se crea unul nou, fara continuitate juridica. Dimpotriva, cu mentinerea continuitatii juridice a structurilor existente, vointa legiuitorului a fost de a se reveni la denumiri traditionale si la organe de conducere alese de membrii profesiei, suprimandu-se dependenta juridica fata de Ministerul Justitiei.
'Barourile' sunt succesoare universale si de plin drept, in temeiul legii, ale fostelor 'colegii de avocati'.
In acest mod barourile au continuat sa indeplineasca atributiile prevazute de lege, avocatii si-au pastrat aceasta calitate iar barourile erau succesoarele in drepturi si obligatii.
A fost reorganizata structura centrala a ordinului profesional al avocatilor, fiind infiintata, prin Decretul-Lege, Uniunea Avocatilor din Romania U.A.R.
Potrivit Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, in forma sa initiala si in forma republicata, profesia de avocat este libera si independenta, cu organizare si functionare autonome, in conditiile acestei legi speciale (art. 1 alin. 1), putand fi exercitata numai de membrii barourilor (art. 1 alin. 2).
Barourile, impreuna cu Uniunea Avocatilor din Romania, asigura exercitarea calificata a dreptului la aparare, competenta si disciplina profesionala, protectia demnitatii si onoarei membrilor sai (art. 7, devenit art. 9 si, in prezent, art. 10).
Baroul este constituit din toti avocatii din circumscriptia sa, el avand personalitate juridica, buget si patrimoniu proprii (art. 43 alin. 1 si 2, devenit art. 48 alin. 1 si 2 si , in prezent, art. 50 alin. 1 si 2).
Dispozitiile tranzitorii ale legii prevad numai termenele pentru alegerea noilor organe de conducere ale barourilor, pana atunci organele existente ramanand in functie (art. 76, devenit art. 81).
Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat nu afecteaza existenta ori personalitatea juridica a barourilor existente, ci doar organizarea si functionarea lor.
Legea nu a reglementat si nu a impus o procedura de infiintare a barourilor, deoarece persoanele juridice infiintate prin lege in succesiunea evocata mai sus si-au conservat existenta si personalitatea juridica in raport de modalitatea specifica de infiintare: prevederile legii.
Solutia corespunde calificarii legale de 'persoana juridica de interes public' atribuita barourilor, pentru infiintarea carora legislatia cadru in vigoare (Decretul nr. 31/1954 privind persoanele juridice) prevedea 'legea' ca modalitate de infiintare a persoanelor juridice din aceasta categorie.
Legea nr. 225/2004 privind modificarea si completarea Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat a organizat Uniunea Nationala a Barourilor din Romania, persoana juridica de interes public, succesoare a Uniunii Avocatilor din Romania.
La data intrarii in vigoare a legii de modificare, persoanele fizice sau juridice care au fost autorizate in baza altor acte normative ori au fost incuviintate prin hotarari judecatoresti sa desfasoare activitati de consultanta, de reprezentare sau de asistenta juridica, in orice domenii, isi inceteaza de drept activitatea si, de asemenea, pe aceeasi data, inceteaza de drept efectele oricarui act normativ, administrativ sau jurisdictional prin care au fost recunoscute ori incuviintate activitati de consultanta, reprezentare si asistenta juridica in mod contrar dispozitiilor Legii nr. 51/1995(art. 82 alin. 1 3).
Legea nr. 270/2010 privind modificarea si completarea Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat17, care a dispus o noua republicare a legii.
2. Organizarea profesiei la nivel national
Prima organizare a avocatilor din Romania, sub forma Corpurilor de avocati, fara personalitate juridica, a fost realizata in 1864 numai la nivel teritorial.
Prima structura nationala a ordinului avocatilor din Romania a fost infiintata prin Legea din 21 februarie 1923 pentru organizarea si unificarea corpului de advocati.
A fost infiintat un organ general al barourilor avocatilor din Romania, care era persoana juridica, avand denumirea de 'Uniunea Advocatilor din Romania' (art. 71).
S-a ajuns la situatia in care ordinul profesional al avocatilor s-a organizat astfel: barourile, infiintate la 1864 prin lege si dobandind prin lege personalitate juridica prin Legea din 1907, si Uniunea Avocatilor din Romania, infiintata prin lege si avand personalitate juridica, potrivit Legii din 1923.
Legea din 28 decembrie 1931 pentru organizarea corpului de avocati a prevazut ca Uniunea Avocatilor din Romania, infiintata prin Legea din 21 februarie 1923, ca organ general al barourilor avocatilor din Romania, este si ramane persoana juridica (art. 125).
Decretul-Lege din 26 octombrie 1939 pentru numirea si functionarea comisiunilor interimare la Uniunea Avocatilor si la Barourile avocatilor din tara a dizolvat organele barourilor si organele Uniunii Avocatilor din Romania. Au fost numite organe interimare de conducere de catre ministrul justitiei (art. I).
Nu a fost suprimata Uniunea Avocatilor din Romania, ci doar au fost dizolvate organele sale alese.
Legea nr. 509 din 5 septembrie 1940 pentru organizarea Corpului de avocati din Romania prevedea existenta Uniunii Barourilor dinRomania, alcatuita din toate barourile din tara (art. 5). Aceasta era persoana juridica de drept public (art. 6). A fost introdusa o noua denumire a structurii centrale a ordinului avocatilor, si anume Uniunea Barourilor din Romania, in loc de Uniunea Avocatilor din Romania. Ea a continuat sa fie compusa din barouri (iar nu din avocati) si sa aiba personalitate juridica, legea prevazand expres natura de persoana juridica de drept public.
Legea nr. 3 din 17 ianuarie 1948 pentru desfiintarea Barourilor si infiintarea Colegiilor de Avocati din Romania a desfiintat Uniunea Barourilor Avocatilor din Romania (art. 1), in locul careia a fost infiintata Uniunea Colegiilor de Avocati din Romania, cu drepturile si obligatiile prevazute de Legea nr. 509 din 5 septembrie 1940 (art. 2 alin. 1). Legea prevede ca Uniunea Colegiilor de Avocati din Romania este persoana juridica de drept public (art. 2 alin. 2).
Patrimoniul fostei Uniuni a Barourilor Avocatilor din Romania a trecut de plin drept, prin efectul legii, asupra Uniunii Colegiilor de Avocati din Romania inlocuitoare (art. 3).
Conform Decretului nr. 39/1950 privitor la profesiunea de avocat, structura centrala a ordinului avocatilor din Romania Uniunea Colegiilor de Avocati din Romania a fost desfiintata, patrimoniul ei fiind lichidat (art. 65).
Colegiile de avocati au fost puse sub indrumarea si controlul Ministerului Justitiei (art. 3). Colegiile de avocati au personalitate juridica.
Desfiintarea structurii centrale a reprezentat expresia vointei politice de subordonare totala a avocaturii fata de aparatul de stat (Ministerul Justitiei) si, prin aceasta, fata de factorul politic comunist.
Perioada in care ordinul avocatilor a ramas fara organizare la nivel national a fost foarte scurta.
Decretul nr. 281/1954 pentru organizarea avocaturii in Republica Populara Romana a infiintat Colegiul Central al Colegiilor de Avocati din Republica Populara Romana, cu personalitate juridica, pentru organizarea, conducerea si indrumarea activitatilor avocatiale din Romania (art. 19).
Conducerea generala a avocaturii era exercitata in continuare de Ministerul Justitiei (art. 25).
Decretul-Lege nr. 90/1990 privind unele masuri pentru organizarea si exercitarea avocaturii in Romania reinfiinteaza Uniunea Avocatilor din Romania, compusa din toti avocatii inscrisi in barouri (art. 3 alin. 2). Uniunea Avocatilor din Romania are personalitate juridica (art. 3 alin. 5).
Structura centrala a ordinului profesional al avocatilor nu a mai fost compusa din structurile teritoriale ale ordinului (din toate barourile), ci direct din avocati.
Operatiunea juridica utilizata de legiuitor a fost, ca si in alte cazuri anterioare, cea a transformarii persoanei juridice, in sensul ca, prin unul si acelasi act normativ cu putere de lege au fost suprimate persoanele juridice existente (colegiile de avocati si Colegiul Central al Colegiilor de Avocati), dar, in acelasi timp, au fost infiintate, in locul lor si ca succesoare universale, barourile si Uniunea Avocatilor din Romania.
Constituirea persoanelor juridice succesoare universale s-a facut direct in temeiul decretului-lege, de plin drept.
Exista o continuitate a structurilor organizatorice ale profesiei de avocat in Romania.
Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, in forma sa initiala si in forma sa republicata, dispunea ca Uniunea Avocatilor din Romania, impreuna cu barourile, asigura exercitarea calificata a dreptului la aparare, competenta si disciplina profesionala, protectia demnitatii si onoarei membrilor sai (art. 7, devenit art. 9).
Uniunea Avocatilor din Romania este formata din toti avocatii inscrisi in barouri, are personalitate juridica, patrimoniu si buget proprii, niciun barou neputand functiona in afara Uniunii Avocatilor din Romania (art. 52, ulterior art. 57).
Prin Legea nr. 201/2004 privind completarea Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat a aparut pentru prima data sintagma 'Uniunea Nationala a Barourilor din Romania'.
Este vorba despre o simpla inadvertenta legislativa. Astfel, singurul obiect al acestei legi de modificare este transpunerea acquis-ului comunitar si reglementarea exercitarii avocaturii in Romania de catre avocatii provenind din statele membre ale Uniunii Europene si ale Spatiului Economic European. De altfel, intrarea in vigoare a legii era prevazuta la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana (art. II), deci dispozitiile sale nu au intrat in vigoare in urma publicarii oficiale si nu au schimbat denumirea Uniunii Avocatilor din Romania.
Explicatia inadvertentei legislative consta in aceea ca, fiind pregatita o modificare substantiala a Legii nr. 51/1995 (care se va si realiza putin mai tarziu), in care s-a prevazut schimbarea denumirii structurii centrale a ordinului avocatilor din Romania, noua terminologie a fost utilizata in tot proiectul legii de modificare. Ca urmare a necesitatii respectarii calendarului de transpunere a acquis-ului comunitar in vederea aderarii, partea din proiectul legii de modificare care viza exercitarii avocaturii in Romania de avocatii provenind din statele membre ale Uniunii Europene si ale Spatiului Economic European a fost desprinsa din proiectul de lege initial, transformata in proiect de lege de sine statator si adoptata ca atare, fara sa se mai faca o corelare cu legislatia in vigoare la acel moment (unde se vorbea de Uniunea Avocatilor din Romania), poate si din dorinta de a pastra unitatea terminologica fata de proiectul care urma sa fie adoptat.
In urma modificarilor aduse Legii nr. 51/1995 prin Legea nr. 225/2004, cadrul juridic in vigoare privind organizarea profesiei de avocat la nivel central s-a modificat.
Actuala structura nationala a ordinului profesional al avocatilor din Romania este Uniunea Nationala a Barourilor din Romania. Ea este formata din toate barourile din Romania (art. 60 alin. 1). Se revine astfel la compunerea traditionala a structurii nationale, nu din avocati (toti avocatii din Romania), ci din barouri (toate barourile din Romania).
Profesia de avocat se exercita numai de avocatii inscrisi in tabloul baroului din care fac parte, barou component al Uniunii Nationale a Barourilor din Romania (art. 1 alin. 2). Constituirea si functionarea de barouri in afara Uniunii Nationale a Barourilor din Romania sunt interzise, iar actele de constituire si de inregistrare a acestora sunt nule de drept (art. 1 alin. 3). In fiecare judet si in municipiul Bucuresti exista si functioneaza un singur barou membru al Uniunii Nationale a Barourilor din Romania (art. 10 alin. 2). Barourile de avocati se constituie si functioneaza numai in cadrul Uniunii Nationale a Barourilor din Romania, potrivit Legii nr. 51/1995 si Statutului profesiei de avocat (art. 60 alin. 4).
Uniunea Nationala a Barourilor din Romania, impreuna cu barourile, asigura exercitarea calificata a dreptului la aparare, competenta si disciplina profesionala, protectia demnitatii si onoarei avocatilor membri (art. 10 alin. 1).
Legea prevede expres ca Uniunea Nationala a Barourilor din Romania este persoana juridica de interes public si are patrimoniu si buget proprii (art. 60 alin. 2).
Legea prevede ca Uniunea Nationala a Barourilor din Romania este succesoarea de drept a Uniunii Avocatilor din Romania (art. 60 alin. 5). In toate actele normative, denumirea 'Uniunea Avocatilor din Romania' se inlocuieste cu aceea de 'Uniunea Nationala a Barourilor din Romania' (art. 114). A operat deci o transformare a persoanei juridice, decisa prin lege, in sensul desfiintarii Uniunii Avocatilor din Romania si al infiintarii, in locul acesteia, ca succesoare universala, a Uniunii Nationale a Barourilor din Romania".
*Cititi aici integral pozitia UNBR-Florea
*Cititi aici raspunsul MJ adresat Lumeajustitei.ro
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# av. BB 53-mesaj catre d-nul BOTA 9 December 2014 16:10 +12
# toate hotararile noatre 9 December 2014 17:26 +3
# dana 10 December 2014 08:32 +5
# Pinocchio traditional 9 December 2014 16:13 +13
# Vieri 9 December 2014 16:14 +16
# awa 9 December 2014 16:23 +9
# dana 10 December 2014 08:35 -4
# Ultimul Charlot 9 December 2014 16:50 +12
# BERCEA MONDIAL;, e manevra lu frații miei...............,, 9 December 2014 16:52 +9
# Cornel 9 December 2014 17:03 -5
# derere 9 December 2014 17:37 +3
# Ultimul Charlot 9 December 2014 19:13 +3
# pj nu poate mosteni 9 December 2014 17:27 +8
# Coco 9 December 2014 17:35 +8
# visu 9 December 2014 17:35 +4
# student la stiintele naturii 9 December 2014 19:43 +5
# marta 9 December 2014 19:58 +1
# Alberto Kurtyan 9 December 2014 20:53 +6
# Driha Ioan 9 December 2014 21:15 +3
# Dr.Vasile Botomei,www.unbr.info 9 December 2014 21:54 -1
# Tatu Tudor 9 December 2014 22:15 -1
# opinia publica 9 December 2014 22:26 +8
# ne-am saturat de minciunile lui florea 10 December 2014 08:45 +8
# Gelu 10 December 2014 09:25 +6
# dan deac 10 December 2014 10:14 +4
# Monte Cristoo 10 December 2014 12:11 +6
# bombardier 10 December 2014 15:24 -5
# Nik 10 December 2014 12:02 +6
# dan deac 10 December 2014 15:01 +5
# avocat BB 53 10 December 2014 16:39 +4
# avocat BB 53-CONTINUARE 10 December 2014 16:47 +4
# STEFAN CELMARE 10 December 2014 17:05 +6
# Slilviu 10 December 2014 17:32 +3
# Gogu 10 December 2014 18:26 +4
# Gogu 10 December 2014 18:28 +4
# eu 10 December 2014 19:52 +7
# Exact 10 December 2014 23:20 +4
# Dana 11 December 2014 04:27 0
# DANA, DANA 11 December 2014 11:06 +2
# av. M TULUS 11 December 2014 08:37 +3
# AA 11 December 2014 13:52 +1
# BI 11 December 2014 08:57 -3
# @BI 11 December 2014 10:52 +2
# Vieri 11 December 2014 12:11 0
# bombardier 11 December 2014 15:09 0
# barourile libere 11 December 2014 15:52 +1
# BI = Beian ? 11 December 2014 10:35 0
# BI 11 December 2014 15:14 +1
# Vieri 11 December 2014 15:38 -1
# bombardier 11 December 2014 15:16 0
# BI 11 December 2014 15:28 +1
# oarecare 11 December 2014 19:00 +1
# Ferri 11 December 2014 20:04 +1
# pt oare k 11 December 2014 19:28 0
# BI 12 December 2014 11:37 0
# Pedro 12 December 2014 13:01 0
# BI 12 December 2014 13:19 -1
# Pedro 12 December 2014 13:47 +1
# pt B i 12 December 2014 13:32 +1
# Mircea 12 December 2014 13:34 +2
# Pt ,,Mircea'' 12 December 2014 14:34 +1
# jan 12 December 2014 15:20 0
# Avocat Constitutional 12 December 2014 15:30 0
# mako 12 December 2014 18:41 0
# intrebare 12 December 2014 19:54 0
# pentru toti 12 December 2014 20:45 0
# BOTA 13 December 2014 12:22 0
# desistatu agramaticus CONSITTUIE 13 December 2014 12:58 0
# asa e ,,aparchetului,, 13 December 2014 13:00 0
# Mircea 13 December 2014 14:52 0
# Mircea 13 December 2014 23:38 0
# WWW.UNBR-LEGAL.RO 14 December 2014 09:44 0
# vechi 14 May 2015 07:43 0
# Mircea 14 December 2014 14:50 0
# bonbardier 15 December 2014 16:06 0
# pt ,,bon,, bardier 14 May 2015 07:40 0
# petra 17 December 2014 22:41 0
# Alberto Kurtyan 31 January 2015 08:48 0
# Leo 13 May 2015 22:43 0