REFORMA AVOCATURII IN 10 PASI – Iata propunerile prodecanului Daniel Fenechiu pentru functia de decan al Baroului Bucuresti: „Imbunatatirea functionarii Consiliului BB, a comisiilor de Cenzori si de Disciplina. Intarirea prestigiului profesiei. Imbunatatirea relatiei cu institutiile implicate in infaptuirea justitiei. Imbunatatirea colaborarii cu UNBR, INPPA si CAA. Program multianual de formare continua. Noul sediu al baroului in Cartierul Justitiei. Evenimente sportive, artistice si culturale”
Prodecanul Baroului Bucuresti Daniel Fenechiu (foto) candideaza pentru functia de decan cu un proiect in zece puncte, publicat miercuri, 7 septembrie 2023.
Prima dintre propuneri se refera la imbunatatirea functionarii principalelor organe ale Baroului Bucuresti (Consiliul, comisiile de Cenzori si de Disciplina, precum si aparatul tehnic-administrativ), pentru cresterea calitatii serviciilor oferite avocatilor.
In al doilea rand, Fenechiu urmareste intarirea prestigiului profesiei si apararea imaginii si demnitatii profesionale a avocatului, prin doua masuri: instituirea unui mecanism de reactie rapida la orice atingere a prestigiului profesional, precum si implementarea unui plan de combatere a avocaturii clandestine.
Al treilea punct din proiectul senatorului PNL se refera la imbunatatirea relatiei cu institutiile implicate in infaptuirea justitiei, in sensul consolidarii independentei avocatului si respectarii dreptului la aparare. Concret, Daniel Fenechiu are in vedere instituirea unui mecanism de monitorizare a relatiei cu institutiile implicate in infaptuirea justitiei, care sa evidentieze orice derapaj de la prevederile legale si bunele practici: limitarea drastica a timpului alocat concluziilor, reducerea onorariilor fara a se avea in vedere activitatea efectiva a avocatului, desconsiderarea avocatului, considerarea acestuia ca facand parte din public, nestabilirea termenelor pe intervale orare etc.
Totodata, Daniel Fenechiu vorbeste despre cresterea coeziunii si imbunatatirea colaborarii institutionale cu UNBR, INPPA si Casa de Asigurari a Avocatilor (in special filiala Bucuresti-Ilfov a CAA).
Al cincilea punct reprezinta o detaliere a celui anterior si se refera la „dezvoltarea si imbunatatirea relatiei cu Filiala Bucuresti-Ilfov a CAA, inclusiv prin o mai buna coordonare a acesteia”. „Imbunatatirea accesului colegilor la Complexului Balnear de Recuperare CAA 'Corpore Sano' va fi o prioritate a mandatului meu”, promite Fenechiu.
Mai departe, proiectul mentioneaza un program multianual de formare profesionala continua, in colaborare cu INPPA, care sa imbine toate formele agreate de avocati si care corespund cerintelor de formare profesionala: conferinte, workshop-uri, schimburi de experienta, evenimente online etc.
De asemenea, Daniel Fenechiu propune includerea in noul protocol, care urmeaza sa fie negociat cu Ministerul Justitiei si PICCJ, nu doar a modificarilor recente a Legii 51/1995 cu privire la asistenta judiciara (decont cheltuieli transport / plata onorarii partiale la 60 de zile si indexare anuala), ci si a solicitarilor legitime venite din partea celor 1.400 de avocati care presteaza asistenta judiciara in cadrul Baroului Bucuresti.
Punctul 8 din proiect vizeaza continuarea demersurilor cu privire la edificarea, in 'Cartierul Justitiei', impreuna cu UNBR, a constructiei care sa gazduiasca un sediu nou si modern pentru Baroul Bucuresti.
Urmeaza promisiunea legata de un calendar de evenimente sportive, artistice si culturale destinate corpului profesional care sa conduca la cresterea coeziunii si solidaritatii dintre avocati.
In fine, candidatul Daniel Fenechiu isi incheie proiectul cu propuneri precum un club al avocatilor, un oficiu postal non-stop in incinta Baroului Bucuresti, precum si o baza sportiva a avocatilor (sau cel putin un parteneriat cu o baza sportiva pentru accesul avocatilor).
Iata principalul pasaj din proiectul de candidatura al avocatului Daniel Fenechiu:
„Ce imi propun?
Cu siguranta, sunt multe de facut pentru ca Baroul Bucuresti sa ajunga unde isi doreste corpul profesional al avocatilor din cel mai mare barou al Romaniei, iar pe parcursul campaniei stabilite prin regulamentul de organizare al alegerilor voi incerca sa detaliez cat mai multe din obiectivele pe care mi le propun si sa raspund la intrebarile voastre.
Cunosc in detaliu problemele colegilor si stiu care le sunt nemultumirile. Sunt multe si doar rezolvarea lor poate genera acel mediu prietenos si confratern, pe care multi dintre noi ni-l dorim.
De la neajunsuri privind functionarea Baroului, la modul in care sunt tratati, nu de putine ori, colegii nostri de judecatori, procurori, politisti, grefieri ori alti functionari, de la conditiile din instante sau problema lipsei locurilor de parcare, la abordari gen 'avocatii fac parte din public', lista problemelor este una lunga. Le vom rezolva.
Am fost, sunt si voi fi deschis la orice propunere realista care sa satisfaca asteptarile membrilor corpului profesional, indiferent de la cine provine.
In continuare, va prezint succint obiectivele pe care mi le propun – si pe care, asa cum am spus, le voi detalia in campanie, in functie de nevoia de clarificari si precizari solicitate de colegi:
1. Regandirea si reasezarea activitatilor Consiliului Baroului Bucuresti, in sensul imbunatatirii functionarii Consiliului BB, a Comisiei de Cenzori, a Comisiei de Disciplina si a activitatii aparatului tehnic-administrativ, in scopul cresterii calitatii serviciilor oferite avocatilor:
- Cointeresarea si implicarea tuturor membrilor CBB intr-o activitate continua, care sa exceada situatiei de astazi, cand unii consilieri au practic doar doua activitati, respectiv participarea la sedintele saptamanale a CBB si intocmirea referatelor cu propuneri pentru dosarele disciplinare si/sau a referatelor decurgand din lucrari aflate pe ordinea de zi a Consiliului. In viziunea mea, fiecare consilier are indatorirea de a se implica si in alte activitati, cum ar fi: asigurarea permanentei relatiei Baroului cu membrii corpului profesional, elaborarea si/sau verificarea lucrarilor de cancelarie, participarea la activitatile profesionale, stiintifice, culturale sau sportive organizate de BB, reprezentarea Baroului Bucuresti la activitati organizate de institutiile judiciare, institutii publice sau administrative, ori alte organe ale profesiei;
- Asigurarea vizibilitatii activitatii Consiliului, atat prin informarea colegilor cu privire la agenda acestuia – sedinte consiliu, activitati la sediul baroului, program de relatii cu colegii –, cat si cu privire la activitatile de reprezentare a baroului. In acest sens, voi acorda o atentie sporita comunicarii, atat prin intermediul site-ului Baroului Bucuresti, cat si a paginilor baroului de pe retelele de socializare. Distinct, ma voi asigura ca rapoartele de activitate ale Decanului, Consiliului, consilierilor, Comisiei de disciplina si Comisiei de cenzori vor fi aduse la cunostinta corpului profesional al avocatilor. La sfarsitul fiecarui an, voi prezenta o situatie centralizata cu prezenta si bilantul de activitate al consilierilor;
- Infiintarea unui departament de comunicare care sa asigure informarea cu privire la activitatile baroului si care sa poata reactiona rapid si eficient, ori de cate ori se impune;
- In raport de pozitiile exprimate in spatiul public de catre colegi cu privire la necesitatea si cuantumul taxelor stabilite pentru anumite servicii si, evident, in raport de necesitatea asigurarii resurselor bugetare pentru sustinerea activitatilor in raport de asteptarile colegilor, dupa consultarea corpului profesional, voi propune Consiliului Baroului Bucuresti solutiile rezultate;
- Imbunatatirea activitatii Resortului de relatii internationale printr-o participare activa la organismele internationale ale avocatilor, prin dezvoltarea relatiilor cu barourile prietene, in scopul initierii si derularii unor activitati comune de formare si perfectionare profesionala si a schimburilor de experienta pentru avocatii tineri;
- Constituirea unor grupuri de lucru care sa analizeze si sa propuna modificari legislative menite sa creasca portofoliul profesional al avocatului si sa imbunatateasca cadrul fiscal aplicabil profesiei: asigurarea juridica, avocatul familiei, facilitati fiscale pentru avocati;
- Asigurarea resurselor necesare bunei functionari a Comisiei de Cenzori si sprijinirea acesteia atat in activitatea de control, cat si in realizarea rapoartelor intermediare;
- Dezvoltarea si imbunatatirea activitatii disciplinare a Baroului Bucuresti prin initierea unui program de informare si preventie si, nu in ultimul rand, publicarea anuala a unei sinteze de practica in baza hotararilor pronuntate de Comisia de Disciplina, care sa fie diseminata in cadrul conferintelor profesionale;
- Asigurarea resurselor necesare bunei functionari a Comisiei de Disciplina;
- Cu privire la aparatul administrativ, apreciez ca se impune o imbinare a activitatilor clasice cu solutiile oferite de noile tehnologii, astfel incat timpul de rezolvare a solicitarilor formulate de confrati sa scada semnificativ, iar o mare parte din serviciile solicitate Baroului sa poata fi livrate electronic / online;
- Asigurarea permanentei anumitor servicii administrative, astfel incat colegii sa poata accesa anumite servicii si dupa orele 16.00;
- Cresterea calitatii serviciilor aparatului tehnic, atat prin stimularea corecta si pragmatica a performantei salariatilor, cat si prin evaluarea periodica a modului in care acestia raspund la solicitarile si asteptarile rezonabile ale avocatilor;
2. Intarirea prestigiului profesiei si apararea imaginii si demnitatii profesionale a avocatului:
- Instituirea unui mecanism rapid, simplu si eficient, de reactie rapida, la orice atingere a prestigiului profesiei, imaginii sau demnitatii avocatului. In acest sens, apreciez ca se impune crearea – in coordonarea resortului Apararea profesiei – a unui grup de reactie format din avocati si comunicatori / specialisti PR, care sa reactioneze rapid si ferm ori de cate ori prestigiul profesiei sau imaginea si/sau demnitatea avocatului sunt atinse;
- Conceperea si implementarea unui plan coerent, eficient si pragmatic de combatere a avocaturii clandestine. In acest sens, extinderea grupului de avocati existent astazi la nivelul Baroului Bucuresti, care actioneaza impotriva avocaturii legale, cointeresarea si implicarea intregului corp profesional impotriva acestui flagel care influenteaza activitatea si veniturile avocatilor, identificarea celor mai eficiente remedii impotriva acestui fenomen ilegal si asigurarea resurselor umane si financiare necesare trebuie sa fie prioritati ale Baroului;
3. Imbunatatirea relatiei cu institutiile implicate in infaptuirea justitiei, in sensul consolidarii independentei avocatului si respectarii dreptului la aparare:
- Instituirea unui mecanism de monitorizare a relatiei cu institutiile implicate in infaptuirea justitiei, care sa evidentieze orice derapaj de la prevederile legale si bunele practici. Practica limitarii drastice a timpului alocat concluziilor, reducerea onorariilor fara a se avea in vedere activitatea efectiva a avocatului, desconsiderarea avocatului, considerarea acestuia ca facand parte din public, nestabilirea termenelor pe intervale orare sunt doar cateva dintre problemele care vor trebui atent monitorizate si care necesita interventii ferme. In acest sens, apreciez ca este necesara constientizarea colegilor sa informeze Baroul cu privire la orice abuz din partea magistratilor, grefierilor, politistilor ori a altor functionari, precum si la orice incalcare ori atingere a prestigiului profesiei, imaginii sau demnitatii avocatului;
- Corelativ, la nivelul Baroului trebuie stabilita o strategie de reactie eficienta, inclusiv prin demersuri pragmatice si eficiente la nivelul conducerilor instantelor/ parchetelor / organelor de politie, a Inspectiei Judiciare, si/sau a CSM-ului;
4. Cresterea coeziunii si imbunatatirea colaborarii institutionale cu Uniunea Nationala a Barourilor din Romania, Institutul National de Pregatire Profesionala a Avocatilor, Casa de Asigurari a Avocatilor si Filiala Bucuresti-Ilfov a CAA in vederea elaborarii unui proiect pentru o noua lege a profesiei de avocat, a modificarii si completarii Legii 72/2016 privind sistemul de pensii si alte drepturi de asigurari sociale ale avocatilor, precum si a altor propuneri legislative care sa vizeze intarirea prestigiului profesiei si sporirea sferei activitatilor prestate de avocat:
- Cred ca este important si in interesul corpului profesional al avocatilor bucuresteni sa stopam tendintele centrifuge si care urmaresc divizarea corpului profesional national al avocatilor;
- Apreciez totodata ca imbunatatirea colaborarii cu celelalte profesii liberale cu care interactioneaza avocatul (executori judecatoresti, notari publici, experti judiciari, psihologi etc.) este de bun augur pentru profesie, evident cu respectarea drepturilor si prerogativelor profesiei de avocat;
5. Dezvoltarea si imbunatatirea relatiei cu Filiala Bucuresti-Ilfov a CAA, inclusiv prin o mai buna coordonare a acesteia:
- Filiala Bucuresti-Ilfov a CAA este principalul partener al Baroului Bucuresti, fiecare membru al Baroului fiind si membru al Filialei, motiv pentru care siguranta pensiei este si trebuie sa fie o prioritate, atat pentru colegi cat si pentru organele profesiei. Implicarea Baroului in respectarea obligatiei de plata a contributiei de asigurari sociale a avocatilor este vitala pentru asigurarea bunei colectari a resurselor filialei, la fel, corelativ, respectarea drepturilor asiguratilor fiind o obligatie aflata si in supravegherea Baroului Bucuresti;
- Pe de alta parte, anumite nemultumiri ale colegilor relativ la cuantumurile anumitor ajutoare sociale, reglementarea concediului medical si inexistenta in Legea 72/2016 a anumitor remedii existente in sistemul de stat necesita o analiza urmata de demararea procedurilor de corectare a acestor lacune / neajunsuri din lege;
- Verificarea periodica a modului in care sunt capitalizate resursele Filialei, a randamentului si eficientei investirii sumelor din fondul de pensii si informarea corpului profesional sunt nu doar demersuri firesti, ci si responsabilitati pe care avocatii le asteapta;
- Apreciez, totodata, ca se impune desemnarea a 1-2 consilieri care sa asigure functionalitatea relatiei Consiliului Baroului Bucuresti cu Consiliul Filialei si, totodata, cred ca sunt necesare sedinte comune de analiza trimestriala;
- Imbunatatirea accesului colegilor la Complexului Balnear de Recuperare CAA 'Corpore Sano' va fi o prioritate a mandatului meu;
6. Conceperea si implementarea unui program multianual de formare profesionala continua, in colaborare cu INPPA, care sa imbine toate formele agreate de avocati si care corespund cerintelor de formare profesionala: conferinte, workshop-uri, schimburi de experienta, evenimente online. In acest sens, apreciez ca este necesara o dezbatere larga cu privire la ariile profesionale ale formarii avocatilor, temele de interes, precum si tipurile de formare profesionala agreate de colegi:
- Implicarea avocatilor care sunt si cadre didactice universitare, precum si a colegilor cu experienta va fi o prioritate a mandatului meu;
7. Includerea in noul protocol, care urmeaza sa fie negociat cu Ministerul Justitiei si Parchetul General, nu doar a modificarilor recente a Legii 51/1995 cu privire la asistenta judiciara (decont cheltuieli transport / plata onorarii partiale la 60 de zile si indexare anuala), ci si a solicitarilor legitime venite din partea celor 1.400 de colegi care presteaza asistenta judiciara in cadrul Baroului Bucuresti:
- Mentinerea delegatiilor avocatului din oficiu dupa depunerea delegatiei avocatului ales;
- reducerea onorariilor uneori la sume ridicole;
- TVA-ul la platitorii de TVA;
- intarzierile la plata onorariilor, devenite o regula;
- transmiterea cu mari intarzieri a referatelor de la organele judiciare catre SAJ – cand acestea ar putea fi transmise electronic – sunt doar cateva din prioritatile protocolului;
8. Continuarea demersurilor cu privire la edificarea, in 'Cartierul Justitiei', impreuna cu UNBR, a constructiei care sa gazduiasca un sediu nou si modern pentru Baroul Bucuresti:
- Chiar daca exista si voci contra, consider ca prezenta Baroului Bucuresti in 'Cartierul Justitiei' este necesara, fiind o componenta importanta a prestigiului singurei profesii mentionate in Constitutia Romaniei;
9. Conceperea si implementarea unui calendar de evenimente sportive, artistice si culturale destinate corpului profesional care sa conduca la cresterea coeziunii si solidaritatii dintre avocati:
- Competitiile sportive de primavara si de toamna vor deveni o constanta a activitatii Baroului;
- Consider ca permanentizarea evenimentului 'AvocArt' va stimula colegii sa creeze si sa expuna, contribuind nu doar la umanizarea profesiei, ci si la promovarea ei;
- Organizarea de evenimente culturale, participarea si sustinerea evenimentelor culturale organizate de avocati ori care prezinta creatiile avocatilor nu pot lipsi din calendarul anual al activitatilor Baroului;
10. Ar mai fi:
- Un oficiu postal non-stop in incinta Baroului Bucuresti;
- O baza sportiva a avocatilor sau macar un parteneriat cu o baza sportiva pentru accesul avocatilor;
- Un club al avocatilor;
- ...
Astept si alte propuneri de la voi!”
* Cititi aici intregul proiect al prodecanului Daniel Fenechiu
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# maxtor 7 September 2023 18:06 -1