Retragerea SRI din campul tactic
Din „campul tactic” al justitiei. Astfel cum a fost el denumit de unul dintre conducatorii institutiei. Generalul SRI, Dumitru Dumbrava. Care, in luna aprilie, a declarat, cu subiect si predicat, ca SRI supravegheaza calitatea probelor, modul in care lucreaza procurorii pana la finalizarea rechizitoriului si, apoi, comportamentul judecatorilor, pana cand procesul este judecat definitiv. In loc sa sara ca ars, Consiliul Superior al Magistraturii s-a plasat, practic, de partea SRI. Si, iata, s-a ajuns in situatia in care Asociatia „Magistratilor Europeni pentru Democratie si Libertati” se sesizeaza si sesizeaza, la randul ei, autoritatilor de la Bucuresti ca independenta justitiei este pusa in pericol. Chiar de catre o alta institutie importanta a statului. De catre Serviciul Roman de Informatii. Ce facem? Continuam politica strutului? Sau nu?
Ceea ce nu a precizat generalul SRI Dumitru Dumbrava este daca, nu care cumva, Serviciul Roman de Informatii merge si mai departe. Supraveghind si ceea ce se intampla cu persoanele condamnate. Pe parcursul executarii pedepsei. Pentru ca exista informatii si in acest sens. In orice caz, cateva teme de reflexie, teme extrem de dureroase, preocupa, la cel mai inalt grad, aceasta asociatie europeana si ar trebui sa ne preocupe si pe noi. Deci, in primul si in primul rand, pe cei pusi sa conduca intregul sistem judiciar. Oamenii din CSM. Asta daca nu care cumva si ei sunt „camp tactic”. Adica racolati.
Aceasta restrangere a independentei justitiei si diminuare a caracterului echitabil al proceselor – caci despre asta vorbim cand spunem „campul tactic” – este operata pe multiple planuri. Care sunt acestea?
Ne lamureste atat Uniunea Nationala a Judecatorilor din Romania, cat si instanta europeana. In primul si in primul rand, este vorba de infiltrarea parchetelor si instantelor judecatoresti cu ofiteri acoperiti. Cine sunt acestia? Sunt fie ofiteri SRI ori chiar ai altor servicii, care au fost plasati ca procurori si judecatori – vezi ca exemplu, cazul Victor Ponta – si apoi promovati pe scara ierarhica, fie magistrati care, de bunavoie sau santajati, au devenit colaboratori ai serviciilor. De altfel, aceasta forma de colaborare aproape s-a oficializat. De vreme ce magistratii au obligatia de a semna un angajament care ii obliga sa ascunda, fata de cei judecati si fata de aparatorii acestora, anumite probe plasate de servicii, prin intermediul parchetelor, in dosarul penal. Cum isi mai poate exercita, in mod echitabil, in aceste conditii, dreptul la aparare un cetatean impotriva caruia s-a dezlantuit, nu numai masinaria justitiei, ci si cea a serviciilor secrete?
CSM a promis ca face o ancheta in legatura cu apartenenta unor magistrati la serviciile secrete. Dar aceasta investigatie nu a mai avut loc. Din motive necunoscute. Dar care pot fi lesne intuite.
„Campul tactic”, astfel cum este el definit de unul dintre capii SRI, implica supravegherea procurorilor si a judecatorilor si chiar intensificarea unor asemenea acte de supraveghere, in eventualitatea in care acestia au dat verdicte „neconforme”. Neconforme cu ce? Care nu se conformeaza notelor informative produse de SRI. Respectiv, indicatiilor sugerate de aceste note, privind felul in care ar trebui solutionata o cauza.
Situatia este extrem de grava. Din mai multe directii. Este clar ca, in ultimii zece ani, coruptia a crescut exponential, institutionalizandu-se. Si generalizandu-se. Asa cum, de altfel, a subliniat, de mai multe ori, Klaus Iohannis, in timpul campaniei sale electorale si imediat dupa preluarea mandatului prezidential. Asa cum, de curand, a recunoscut, in mod oficial, pana si Laura Codruta Kovesi, seful DNA. La fel se intampla si este o trista realitate si in ceea ce priveste coruptia printre procurori si judecatori. Ceea ce inseamna ca operarea SRI in acest urias „camp tactic” nu a condus la un rezultat pozitiv. Ci, dimpotriva.
Intr-un stat de drept, intr-un stat cu o democratie rezonabila, cum inca pretindem sau ne inchipuim ca suntem, cum anume actioneaza procurorii si judecatorii nu este treaba vreunui serviciu de informatii. Daca exista procurori corupti, inclusiv in interiorul DNA, exista si alti procurori care sunt cinstiti si care, asa cum s-a dovedit, sunt capabili sa-i prinda si sa le faca cuvenitele dosare penale si rechizitorii. Daca exista judecatori corupti si, din pacate, vedem ca exista, si nu putini, este treaba procurorilor sa-i prinda si se vor gasi alti judecatori cinstiti care sa-i condamne. Si, in fine, exista Consiliul Superior al Magistraturii care, in mod normal, daca nu s-ar afla si el in „campul tactic”, ar avea datoria si ar fi capabil sa solicite, el insusi, verificari si investigatii prin intermediul Inspectiei Judiciare. Daca Inspectia Judiciara nu este si ea „camp tactic”. Cred ca semnalul Asociatiei Magistratilor Europeni ar trebui sa ne cutremure. Si sa-l cutremure, in primul si in primul rand, pe presedintele Klaus Iohannis. Pentru ca independenta justitiei este o chestiune care tine de siguranta statului.
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# VIKY 30 November 2015 09:49 +18
# VIKY 30 November 2015 10:48 +13
# dudu 6 December 2015 17:46 -3
# VIKY 8 December 2015 09:38 +5
# 1 sas devotat GERMANIEI 8 December 2015 14:44 +2
# Corneliu RIEGLER 6 December 2015 20:17 +1