20 July 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

REVOLUTIA CODULUI PENAL – In pofida presiunilor facute de propagandistii Statului Paralel si cele 12 ambasade, Senatul Romaniei a votat modificarea Codului penal. Noile schimbari facute in legislatia penala reprezinta un pas urias pentru stoparea abuzurilor procurorilor si a folosirii dosarelor ca arma in lupta politica. Cititi modificarile la Codul penal adoptate de Senatul Romaniei (Document)

Scris de: George TARATA | pdf | print

3 July 2018 19:36
Vizualizari: 14163

In ciuda presiunilor facute de propagandistii Statului Paralel si cele 12 ambasade, Senatului Romaniei condus de Calin Popescu Tariceanu (foto alaturi de presedintele Klaus Iohannis) a adoptat, marti 3 iulie 2018, modificarile la Codul penal. Evident, cea mai discutata prevedere este cea referitoare la abuzul in serviciu, insa exista modificari extrem de importante si de binevenite, care, in opinia noastra, vor contribui la stoparea practicilor staliniste prin care au fost distruse vietile a mii de oameni asa cum vor contribui si la stoparea folosirii dosarelor penale ca arma politica pentru eliminarea celor intrati pe lista neagra a Sistemului.

Astfel, dezbaterile din spatiul public s-au axat pe modificarile facute la art. 297 Cod penal, in conditiile in care Senatul a decis ca abuzul in serviciu va consta in fapta functionarului public aflat in exercitiul atributiilor de serviciu care incalca o lege, o ordonanta de urgenta sau o ordonanta de guvern, in scopul de a obtine pentru sine, sot, ruda sau afin pana la gradul II inclusiv, un folos material necuvenit, iar in acest mod se cauzeaza un prejudiciu mai mare decat salariul minim brut pe economie. O fapta ce se va pedepsi cu inchisoare intre 2 si 5 ani sau amenda, fata de inchisoare intre 2 si 7 ani cum este prevazut in prezent.


Evident, avand in vedere ca abuzul in serviu a constituit principala arma a DNA de a fabrica dosarele politice impotriva celor intrati pe lista neagra a Sistemului, discutiile in spatiul public si criticile s-au axat pe aceasta modificare a Codului penal, opiniile in randul specialistilor fiind destul de impartite. Totusi, printre modificarile la Codul penal se regasesc unele care, cel putin din punctul nostru de vedere, merita salutate.

Spre exemplu, o importanta modificare a fost facuta la articolul privind infractiunea de trafic de influenta. Mai exact, Senatul a adoptat forma in care se prevede ca va constitui trafic de influenta interventia concreta la un functionar public, deci promisiunea materializata. Este o modificare de bun augur, atat timp cat in ultimii ani sute de oameni au fost executati pentru trafic de influenta pe baza unor simple denunturi in care erau acuzati ca au promis ca vor interveni pe langa un functionar public, fara ca aceasta pretinsa interventie sa depaseasca stadiul de promisiune si fara ca ea sa fi fost dovedita in vreun fel.

O alta modificare importanta priveste denuntul pe care il poate face mituitorul. Mai exact, perioada in care acesta poate face denunt. Concret, modificarea adusa Codului penal stabileste ca mituitorul va scapa nepedepsit daca face denunt inainte ca organele penale sa se sesizeze, dar nu mai tarziu de un an de zile de la momentul in care a dat mita. Asa cum se stie, in ultimii ani am avut parte de nenumarate dosare fabricate pe baza denunturilor formulate de diverse persoane care, aflate in puscarie sau la un pas de inchisoare, si-au adus aminte ca au dat spaga in urma chiar si cu zece ani.

Mai remarcam si articolul care prevede pedeapsa cu inchisoare de pana la 2 ani pentru fapta magistratului care divulga informatii confidentiale privind data, timpul, locul, modul sau mijloacele prin care urmeaza sa se administreze o proba sau care dezvaluie mijloace de proba sau de inscrisuri oficiale dintr-o cauza penala, inainte de a se dispune o solutie de netrimitere in judecata ori de solutionare in prima instanta a cauzei. Adica fix ceea ce au facut procurorii DNA ani de zile cand au scurs catre presa de casa informatii secrete din dosare aflate in lucru, astfel incat tintele sa fie linsate de aparatul de propaganda.

De asemenea, trebuie semnalat si articolul care, sub sanctiunea inchisorii de pana la 3 ani, interzice functionarului public sa se refere la o persoana acuzata intr-un dosar penal ca si cum aceasta a fost condamnata, desi inca nu a fost pronuntata o hotarare de condamnare definitiva. Adica fix ceea ce a facut presedintele Iohannis care si-a numit “penali” rivalii politici impotriva carora DNA a fabricat dosare.

Modificarile urmeaza sa fie votate de Camera Deputatilor.

Lumeajustitiei.ro prezinta in continuare modificarile aduse de Senatul Romaniei la Codul penal si forma articolelor aflata in acest moment in vigoare:

Art. 5 alin. (1) – modificarea facuta in Senat:

In cazul in care de la savarsirea infractiunii pana la judecarea definitiva a cauzei au intervenit una sau mai multe legi penale, se aplica legea mai favorabila in integralitate, neputandu-se combina prevederi din legi succesive”.

Art. 5 alin. (1) – forma aflata in vigoare:

“In cazul in care de la savarsirea infractiunii pana la judecarea definitiva a cauzei au intervenit una sau mai multe legi penale, se aplica legea mai favorabila”.

La Art. 5, dupa alin. (1) se introduc trei noi alineate, alin. (1/1) – (1/4):

(1/1) Legea penala mai favorabila se aplica luandu-se in calcul urmatoarele criterii:

a) se verifica continutul infractiunii si limitele de pedeapsa. Daca in urma acestei verificari se constata ca limitele de pedeapsa pentru infractiunea stabilita, urmare a acestei verificari, sunt mai favorabile intr-o lege, aceasta va fi considerata lege penala mai favorabila.

b) se verifica circumstantele de agravare si atenuare a raspunderii precum si modul de contopire al pedepselor in caz de concurs de infractiuni sau de stabilire a starii de recidiva. Daca in urma acestor verificari pedeapsa rezultanta este mai usoara potrivit uneia dintre legile comparate, aceasta va fi considerata lege penala mai favorabila.

c) se verifica termenele de prescriptie. Daca potrivit uneia dintre legi raspunderea penala este prescrisa, aceasta va fi considerata lege penala mai favorabila.

(1/2) Ordinea legala de verificare de la alin. (1/1) este obligatorie.

(1/3) Textele de abrogare a unor norme de incriminare mai favorabile sunt supuse controlului de constitutionalitate si, in cazul constatarii constitutionalitatii numai in parte sau a constatarii neconstitutionalitatii normei abrogatoare, textele abrogate sau modificate neconstitutional pot deveni norma penala mai favorabila.

(1/4) In cazul in care de la savarsirea infractiunii pana la judecarea definitiva a cauzei au intervenit una sau mai multe legi penale, limitele de pedeapsa aplicabile sunt cele din legea mai favorabila precum si termenele si conditiile de prescriptie din legea penala mai favorabila”.

Art. 16 alin. (3), lit. a) modificarea facuta in Senat:

a) prevede rezultatul faptei sale, urmarind producerea lui prin savarsirea acelei fapte. Ori de cate ori legea penala prevede ca pentru a putea fi infractiune se impune savarsirea faptei intr-un anume scop, infractiunea trebuie sa fie savarsita cu intentie directa, care sa rezulte in mod neindoielnic, din circumstantele concrete ale cauzei.”

Art. 16 alin. (3), lit. a) forma aflata in vigoare:

“Fapta este savarsita cu intentie cand faptuitorul:

a) prevede rezultatul faptei sale, urmarind producerea lui prin savarsirea acelei fapte”

Art. 17 modificarea facuta in Senat:

Infractiunea comisiva care presupune producerea unui rezultat se considera savarsita si prin omisiune, cand:

a) exista o obligatie expresa de a actiona prevazuta de lege;

b) autorul omisiunii, printr-o actiune sau inactiune anterioara, a creat pentru valoarea sociala protejata o stare de pericol care a inlesnit producerea rezultatului.”

Art. 17 forma aflata in vigoare:

“Infractiunea comisiva care presupune producerea unui rezultat se considera savarsita si prin omisiune, cand:

a) exista o obligatie legala sau contractuala de a actiona;

b) autorul omisiunii, printr-o actiune sau inactiune anterioara, a creat pentru valoarea sociala protejata o stare de pericol care a inlesnit producerea rezultatului.”

Art. 35 alin. (1) modificarea facuta in Senat:

(1) Infractiunea este continuata cand o persoana savarseste la diferite intervale de timp, dar in realizarea aceleiasi rezolutii infractionale, actiuni sau inactiuni care prezinta, fiecare in parte, continutul aceleiasi infractiuni. in cazul infractiunilor contra persoanei forma continuata se retine numai cand faptele sunt savarsite impotriva aceluiasi subiect pasiv.”

Art. 35 alin. (1) forma aflata in vigoare:

(1) Infractiunea este continuata cand o persoana savarseste la diferite intervale de timp, dar in realizarea aceleiasi rezolutii si impotriva aceluiasi subiect pasiv, actiuni sau inactiuni care prezinta, fiecare in parte, continutul aceleiasi infractiuni.”

Art. 39 alin. (1), lit. b), c) si e) modificarea facuta in Senat:

b) cand s-au stabilit numai pedepse cu inchisoare, se aplica pedeapsa cea mai grea, la care se poate adauga un spor de pana la 3 ani.

c) cand s-au stabilit numai pedepse cu amenda, se aplica pedeapsa cea mai grea, la care se poate adauga un spor pana la o treime din acel maxim.

......................................................

e) cand s-au stabilit mai multe pedepse cu inchisoare si mai multe pedepse cu amenda, se aplica pedeapsa inchisorii potrivit dispozitiei de la lit. b), la care se adauga pedeapsa amenzii potrivit dispozitiei de la lit. c).”

Art. 39 alin. (1), lit. b), c) si e) forma aflata in vigoare:

“Art. 39: Pedeapsa principala in caz de concurs de infractiuni
(1) in caz de concurs de infractiuni, se stabileste pedeapsa pentru fiecare infractiune in parte si se aplica pedeapsa, dupa cum urmeaza:
b) cand s-au stabilit numai pedepse cu inchisoare, se aplica pedeapsa cea mai grea, la care se adauga un spor de o treime din totalul celorlalte pedepse stabilite;

c) cand s-au stabilit numai pedepse cu amenda, se aplica pedeapsa cea mai grea, la care se adauga un spor de o treime din totalul celorlalte pedepse stabilite;

........................................................................

e) cand s-au stabilit mai multe pedepse cu inchisoare si mai multe pedepse cu amenda se aplica pedeapsa inchisorii conform lit. b), la care se adauga in intregime pedeapsa amenzii conform lit. c).”

Art. 39 alin. (2) modificarea facuta in Senat:

(2) Prin aplicarea dispozitiilor prevazute la alin. (1) nu se poate depasi totalul pedepselor stabilite de instanta pentru infractiunile concurente.”

Art. 39 alin. (2) forma aflata in vigoare:

“Pedeapsa principala in caz de concurs de infractiuni

(2) Atunci cand s-au stabilit mai multe pedepse cu inchisoarea, daca prin adaugare la pedeapsa cea mai mare a sporului de o treime din totalul celorlalte pedepse cu inchisoarea stabilite s-ar depasi cu 10 ani sau mai mult maximul general al pedepsei inchisorii, iar pentru cel putin una dintre infractiunile concurente pedeapsa prevazuta de lege este inchisoarea de 20 de ani sau mai mare, se poate aplica pedeapsa detentiunii pe viata”.

Art. 61 alin. (5) se abroga

Art. 61 alin. (5) forma aflata in vigoare:

Daca prin infractiunea savarsita s-a urmarit obtinerea unui folos patrimonial, iar pedeapsa prevazuta de lege este numai amenda ori instanta opteaza pentru aplicarea acestei pedepse, limitele speciale ale zilelor-amenda se pot majora cu o treime”.

Art. 62 se abroga

Art. 62 forma aflata in vigoare:

“Amenda care insoteste pedeapsa inchisorii

(1) Daca prin infractiunea savarsita s-a urmarit obtinerea unui folos patrimonial, pe langa pedeapsa inchisorii, se poate aplica si pedeapsa amenzii.
(2) Limitele speciale ale zilelor-amenda prevazute in art. 61 alin. (4) lit. b) si lit. c) se determina in raport de durata pedepsei inchisorii stabilite de instanta si nu pot fi reduse sau majorate ca efect al cauzelor de atenuare ori agravare a pedepsei.

(3) La stabilirea cuantumului sumei corespunzatoare unei zile-amenda se va tine seama de valoarea folosului patrimonial obtinut sau urmarit”.

Art. 64 alin. (1) modificarea facuta in Senat:

(1) In cazul in care pedeapsa amenzii nu poate fi executata in tot sau in parte din motive neimputabile persoanei condamnate, instanta inlocuieste obligatia de plata a amenzii neexecutate cu obligatia de a presta o munca neremunerata in folosul comunitatii, afara de cazul in care, din cauza starii de sanatate stabilite prin expertiza medico-legala, persoana nu poate presta aceasta munca. Unei zile-amenda ii corespunde o zi de munca in folosul comunitatii."

Art. 64 alin. (1) forma aflata in vigoare:

“Executarea pedepsei amenzii prin prestarea unei munci neremunerate in folosul comunitatii

(1) In cazul in care pedeapsa amenzii nu poate fi executata in tot sau in parte din motive neimputabile persoanei condamnate, cu consimtamantul acesteia, instanta inlocuieste obligatia de plata a amenzii neexecutate cu obligatia de a presta o munca neremunerata in folosul comunitatii, afara de cazul in care, din cauza starii de sanatate, persoana nu poate presta aceasta munca. Unei zile-amenda ii corespunde o zi de munca in folosul comunitatii.”

Art. 64 alin. (2) si (6) se abroga

Art. 64 alin. (2) si (6) forma aflata in vigoare:

Executarea pedepsei amenzii prin prestarea unei munci neremunerate in folosul comunitatii

.......................................................................

(2) Daca amenda inlocuita conform dispozitiilor alin. (1) a insotit pedeapsa inchisorii, obligatia de munca in folosul comunitatii se executa dupa executarea pedepsei inchisorii.

......................................................................
(6) Daca persoana condamnata, aflata in situatia prevazuta in alin. (1), nu isi da consimtamantul la prestarea unei munci neremunerate in folosul comunitatii, amenda neexecutata se inlocuieste cu pedeapsa inchisorii conform art. 63”.

La Art. 65, dupa alin. (3) se introduce un nou alineat:

(3/1) Pe durata suspendarii sub supraveghere a executarii pedepsei inchisorii se suspenda executarea pedepselor accesorii”.

Art. 65 alin. (3) forma aflata in vigoare:

“Continutul si modul de executare a pedepsei accesorii a interzicerii exercitarii unor drepturi

(3) Pedeapsa accesorie a interzicerii exercitarii unor drepturi se executa din momentul ramanerii definitive a hotararii de condamnare si pana cand pedeapsa principala privativa de libertate a fost executata sau considerata ca executata”.

Art. 75 alin. (1) lit. d) modificarea facuta in Senat:

d) acoperirea integrala a prejudiciului material cauzat prin infractiune, in cursul urmaririi penale sau al judecatii, pana la ramanerea definitiva a hotararii judecatoresti, daca faptuitorul nu a mai beneficiat de aceasta circumstanta intr-un interval de 5 ani anterior comiterii faptei. Circumstanta atenuanta nu se aplica in cazul savarsirii urmatoarelor infractiuni, daca au produs un prejudiciu material: talharie, piraterie, furt calificat, fraude comise prin sisteme informatice si mijloace de plata electronice”.

Art. 75 alin. (1) lit. d) forma aflata in vigoare:

“Art. 75: Circumstante atenuante

(1) Urmatoarele imprejurari constituie circumstante atenuante legale:

d) acoperirea integrala a prejudiciului material cauzat prin infractiune, in cursul urmaririi penale sau al judecatii, pana la primul termen de judecata, daca faptuitorul nu a mai beneficiat de aceasta circumstanta intr-un interval de 5 ani anterior comiterii faptei. Circumstanta atenuanta nu se aplica in cazul savarsirii urmatoarelor infractiuni: contra persoanei, de furt calificat, talharie, piraterie, fraude comise prin sisteme informatice si mijloace de plata electronice, ultraj, ultraj judiciar, purtare abuziva, infractiuni contra sigurantei publice, infractiuni contra sanatatii publice, infractiuni contra libertatii religioase si respectului datorat persoanelor decedate, contra securitatii nationale, contra capacitatii de lupta a fortelor armate, infractiunilor de genocid, contra umanitatii si de razboi, a infractiunilor privind frontiera de stat a Romaniei, a infractiunilor la legislatia privind prevenirea si combaterea terorismului, a infractiunilor de coruptie, infractiunilor asimilate infractiunilor de coruptie, a celor impotriva intereselor financiare ale Uniunii Europene, a infractiunilor privitoare la nerespectarea regimului materiilor explozive si al precursorilor de explozivi restrictionati, materialelor nucleare sau al altor materii radioactive, privind regimul juridic al drogurilor, privind regimul juridic al precursorilor de droguri, a celor privind spalarea banilor, privind activitatile aeronautice civile si cele care pot pune in pericol siguranta zborurilor si securitatea aeronautica, privind protectia martorilor, privind interzicerea organizatiilor si simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob si a promovarii cultului persoanelor vinovate de savarsirea unor infractiuni contra pacii si omenirii, a celor privind traficul de organe, tesuturi sau celule de origine umana, privind prevenirea si combaterea pornografiei si a celor la regimul adoptiilor”

La Art. 75 alin. (2) dupa lit. b) se introduc doua noi litere, lit. c) si d):

c) conduita buna a infractorului inainte de savarsirea infractiunii;

d) conduita dupa savarsirea infractiunii si in cursul procesului penal, fara a se aprecia aceasta circumstanta in defavoarea inculpatului, daca aceasta a adoptat o pozitie de nerecunoastere a savarsirii infractiunii, deoarece s-a considerat nevinovat”.

Art. 75 alin. (2) forma aflata in vigoare:

“Circumstante atenuante

(2) Pot constitui circumstante atenuante judiciare:

a) eforturile depuse de infractor pentru inlaturarea sau diminuarea consecintelor infractiunii;

b) imprejurarile legate de fapta comisa, care diminueaza gravitatea infractiunii sau periculozitatea infractorului”.

La Art. 75, dupa alin. (2) se introduce un nou alineat, alin. (3):

(3) Imprejurarile enumerate in alin. (2) au caracter exemplificativ”

Art. 83 alin. (3) se aborga

Art. 83 alin. (3) forma aflata in vigoare:

Conditiile amanarii aplicarii pedepsei

(3) Amanarea aplicarii pedepsei inchisorii atrage si amanarea aplicarii amenzii care insoteste pedeapsa inchisorii in conditiile art. 62”.

Art. 91 alin. (1) lit. c) se aborga

Art. 91 alin. (1) lit. c) forma aflata in vigoare:

“Conditiile suspendarii executarii pedepsei sub supraveghere

(1) Instanta poate dispune suspendarea executarii pedepsei sub supraveghere daca sunt intrunite urmatoarele conditii:

...........................................................

c) infractorul si-a manifestat acordul de a presta o munca neremunerata in folosul comunitatii”;

Art. 91 alin. (2) se aborga

Art. 91 alin. (2) forma aflata in vigoare:

“Conditiile suspendarii executarii pedepsei sub supraveghere

(2) Cand pedeapsa inchisorii este insotita de pedeapsa amenzii aplicate in conditiile art. 62, amenda se executa chiar daca executarea pedepsei inchisorii a fost suspendata sub supraveghere”.

Art. 93, partea introductiva a alin. (2) modificarea facuta in Senat:

(2) Instanta poate impune condamnatului sa execute una sau mai multe dintre urmatoarele obligatii:”

Art. 93 alin. (2) forma aflata in vigoare:

“Masurile de supraveghere si obligatiile

(2) Instanta impune condamnatului sa execute una sau mai multe dintre urmatoarele obligatii:

a) sa urmeze un curs de pregatire scolara ori de calificare profesionala;

b) sa frecventeze unul sau mai multe programe de reintegrare sociala derulate de catre serviciul de probatiune sau organizate in colaborare cu institutii din comunitate;

c) sa se supuna masurilor de control, tratament sau ingrijire medicala;

d) sa nu paraseasca teritoriul Romaniei, fara acordul instantei”.

Art. 96 alin. (4) modificarea facuta in Senat

(4) Daca pe parcursul termenului de supraveghere cel condamnat a savarsit o noua infractiune, cu intentie descoperita pana la implinirea termenului si pentru care s-a pronuntat o condamnare la pedeapsa inchisorii mai mare de un an, chiar dupa expirarea acestui termen, instanta revoca suspendarea si dispune executarea pedepsei.”

Art. 96 alin. (4) forma aflata in vigoare:

Revocarea suspendarii executarii pedepsei sub supraveghere

(4) Daca pe parcursul termenului de supraveghere cel condamnat a savarsit o noua infractiune, descoperita pana la implinirea termenului si pentru care s-a pronuntat o condamnare la pedeapsa inchisorii, chiar dupa expirarea acestui termen, instanta revoca suspendarea si dispune executarea pedepsei.”

Art. 100 modificarea facuta in Senat:

Art. 100: Conditiile liberarii conditionate in cazul pedepsei inchisorii

(1) Liberarea conditionata in cazul inchisorii poate fi dispusa, daca:

a) cel condamnat a executat cel putin jumatate din durata pedepsei, in cazul inchisorii care nu depaseste 10 ani, sau cel putin doua treimi din durata pedepsei, dar nu mai mult de 15 ani, in cazul inchisorii mai mari de 10 ani;

b) cel condamnat se afla in executarea pedepsei in regim semideschis sau deschis;
c) cel condamnat a indeplinit integral obligatiile civile stabilite prin hotararea de condamnare, afara de cazul cand dovedeste ca nu a avut nicio posibilitate sa le indeplineasca;

d) nu exista probe din care instanta sa aprecieze ca persoana condamnata nu s-ar fi indreptat si nu s-ar putea reintegra in societate.

(2) In cazul condamnatului care a implinit varsta de 60 de ani, se poate dispune liberarea conditionata, dupa executarea efectiva a cel putin o treime din durata pedepsei, in cazul inchisorii ce nu depaseste 10 ani, sau a cel putin jumatate din durata pedepsei, in cazul inchisorii mai mari de 10 ani, daca sunt indeplinite conditiile prevazute la alin. (1) lit. b)-d).

(3) In calculul fractiunilor de pedeapsa prevazute in alin. (1) se tine seama de partea din durata pedepsei ce poate fi considerata, potrivit legii, ca executata pe baza muncii prestate. In acest caz, liberarea conditionata nu poate fi dispusa inainte de executarea efectiva a cel putin o treime din durata pedepsei inchisorii, cand aceasta nu depaseste 10 ani, si a cel putin jumatate, cand pedeapsa este mai mare de 10 ani.

(4) In calculul fractiunilor de pedeapsa prevazute in alin. (2) se tine seama de partea din durata pedepsei ce poate fi considerata, potrivit legii, ca executata pe baza muncii prestate. in acest caz. liberarea conditionata nu poate fi dispusa inainte de executarea efectiva a cel putin o patrime din durata pedepsei inchisorii, cand aceasta nu depaseste 10 ani, si a cel putin o treime, cand pedeapsa este mai mare de 10 ani.

(5) Este obligatorie prezentarea motivelor de fapt ce au determinat acordarea liberarii conditionate sau care au condus la respingerea acesteia si, in cazul admiterii, atentionarea condamnatului asupra conduitei sale viitoare si a consecintelor la care se expune, daca va mai comite infractiuni sau nu va respecta masurile de supraveghere ori nu va executa obligatiile ce ii revin pe durata termenului de supraveghere.

(6) Intervalul cuprins intre data liberarii conditionate si data implinirii duratei pedepsei constituie termen de supraveghere pentru condamnat.”

Art. 100 forma aflata in vigoare:

“Conditiile liberarii conditionate in cazul pedepsei inchisorii

(1) Liberarea conditionata in cazul inchisorii poate fi dispusa, daca:

a) cel condamnat a executat cel putin doua treimi din durata pedepsei, in cazul inchisorii care nu depaseste 10 ani, sau cel putin trei patrimi din durata pedepsei, dar nu mai mult de 20 de ani, in cazul inchisorii mai mari de 10 ani;

b) cel condamnat se afla in executarea pedepsei in regim semideschis sau deschis;

c) cel condamnat a indeplinit integral obligatiile civile stabilite prin hotararea de condamnare, afara de cazul cand dovedeste ca nu a avut nicio posibilitate sa le indeplineasca;

d) instanta are convingerea ca persoana condamnata s-a indreptat si se poate reintegra in societate.

(2) in cazul condamnatului care a implinit varsta de 60 de ani, se poate dispune liberarea conditionata, dupa executarea efectiva a jumatate din durata pedepsei, in cazul inchisorii ce nu depaseste 10 ani, sau a cel putin doua treimi din durata pedepsei, in cazul inchisorii mai mari de 10 ani, daca sunt indeplinite conditiile prevazute in alin. (1) lit. b)-d).

(3) in calculul fractiunilor de pedeapsa prevazute in alin. (1) se tine seama de partea din durata pedepsei ce poate fi considerata, potrivit legii, ca executata pe baza muncii prestate. in acest caz, liberarea conditionata nu poate fi dispusa inainte de executarea efectiva a cel putin jumatate din durata pedepsei inchisorii, cand aceasta nu depaseste 10 ani, si a cel putin doua treimi, cand pedeapsa este mai mare de 10 ani.

(4) in calculul fractiunilor de pedeapsa prevazute in alin. (2) se tine seama de partea din durata pedepsei ce poate fi considerata, potrivit legii, ca executata pe baza muncii prestate. in acest caz, liberarea conditionata nu poate fi dispusa inainte de executarea efectiva a cel putin o treime din durata pedepsei inchisorii, cand aceasta nu depaseste 10 ani, si a cel putin jumatate, cand pedeapsa este mai mare de 10 ani.

(5) Este obligatorie prezentarea motivelor de fapt ce au determinat acordarea liberarii conditionate si atentionarea condamnatului asupra conduitei sale viitoare si a consecintelor la care se expune, daca va mai comite infractiuni sau nu va respecta masurile de supraveghere ori nu va executa obligatiile ce ii revin pe durata termenului de supraveghere.

(6) Intervalul cuprins intre data liberarii conditionate si data implinirii duratei pedepsei constituie termen de supraveghere pentru condamnat.”

Art. 112/1 alin. (1) si (2) modificarea facuta in Senat:

(1) Sunt supuse confiscarii si alte bunuri decat cele prevazute la art. 112, cand fata de o persoana se dispune condamnarea pentru o fapta susceptibila sa ii procure un folos material si pentru care pedeapsa prevazuta de lege este inchisoarea de 4 ani sau mai mare, instanta isi formeaza convingerea, in baza circumstantelor cauzei inclusiv a elementelor de fapt si a probelor administrate, ca bunurile respective provin din activitati infractionale. Convingerea instantei se poate baza inclusiv pe disproportia dintre veniturile licite si averea persoanei.

(2) Confiscarea extinsa se dispune daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

a) valoarea bunurilor dobandite de persoana condamnata, intr-o perioada de 5 ani inainte si, daca este cazul, dupa momentul savarsirii infractiunii, pana la data emiterii actului de sesizare a instantei, depaseste in mod vadit veniturile obtinute de aceasta in mod licit;

b) din probele administrate rezulta ca bunurile provin din activitati infractionale de natura celor prevazute la alin. (1).”

Art. 112/1 alin. (1) si (2) forma aflata in vigoare:

“Confiscarea extinsa

(1) Sunt supuse confiscarii si alte bunuri decat cele mentionate la art. 112, in cazul in care persoana este condamnata pentru comiterea uneia dintre urmatoarele infractiuni, daca fapta este susceptibila sa ii procure un folos material si pedeapsa prevazuta de lege este inchisoarea de 4 ani sau mai mare:

a) infractiuni privind traficul de droguri si de precursori;

b) infractiuni privind traficul si exploatarea persoanelor vulnerabile;

c) infractiuni privind frontiera de stat a Romaniei;

d) infractiunea de spalare a banilor;

e) infractiuni din legislatia privind prevenirea si combaterea pornografiei;

f) infractiuni din legislatia privind combaterea terorismului;

g) constituirea unui grup infractional organizat;

h) infractiuni contra patrimoniului;

i) nerespectarea regimului armelor, munitiilor, materialelor nucleare si al materiilor explozive si al precursorilor de explozivi restrictionati;

j) falsificarea de monede, timbre sau de alte valori;

k) divulgarea secretului economic, concurenta neloiala, nerespectarea dispozitiilor privind operatii de import sau export, deturnarea de fonduri, infractiuni privind regimul importului si al exportului, precum si al introducerii si scoaterii din tara de deseuri si reziduuri;

l) infractiuni privind jocurile de noroc;

m) infractiuni de coruptie, infractiunile asimilate acestora, precum si infractiunile impotriva intereselor financiare ale Uniunii Europene;

n) infractiuni de evaziune fiscala;

o) infractiuni privind regimul vamal;

p) infractiuni de frauda comise prin sisteme informatice si mijloace de plata electronice;

q) traficul de organe, tesuturi sau celule de origine umana.

(2) Confiscarea extinsa se dispune daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

a) valoarea bunurilor dobandite de persoana condamnata, intr-o perioada de 5 ani inainte si, daca este cazul, dupa momentul savarsirii infractiunii, pana la data emiterii actului de sesizare a instantei, depaseste in mod vadit veniturile obtinute de aceasta in mod licit;

b) instanta are convingerea ca bunurile respective provin din activitati infractionale de natura celor prevazute la alin. (1).”

La Art. 112/1 dupa alin. (1) se introduce un nou alineat, alin. (2/1):

Decizia instantei trebuie sa se bazeze pe probe certe, dincolo de orice indoiala, din care sa rezulte implicarea persoanei condamnate in activitatile infractionale producatoare de bunuri si bani”.

Art. 112/1 alin. (3) modificarea facuta in Senat:

Pentru aplicarea dispozitiilor alin. (2) se va tine seama si de valoarea bunurilor transferate de catre persoana condamnata ori de un tert unui membru al familiei, daca acesta a cunoscut ca scopul transferului este evitarea confiscarii sau unei persoane juridice asupra careia persoana condamnata detine controlul. Confiscarea se va dispune in limita bunurilor transferate, in momentul in care transferul ilicit poate fi dovedit prin probe certe dincolo de orice indoiala.”

Art. 112/1 alin. (3) forma aflata in vigoare:

Pentru aplicarea dispozitiilor alin. (2) se va tine seama si de valoarea bunurilor transferate de catre persoana condamnata ori de un tert unui membru al familiei sau unei persoane juridice asupra careia persoana condamnata detine controlul”

La Art. 112/1 dupa alin. (8) se introduc doua noi alineate, alin. (9) si (10):

(9) Sunt supuse confiscarii in conditiile prezentului articol si:

a) bunurile transferate de catre persoana condamnata unui membru de familie, daca acesta a cunoscut sau trebuia sa cunoasca ca scopul transferului este evitarea confiscarii sau daca transmisiunea s-a realizat cu titlu gratuit;

b) bunurile transferate de catre persoana condamnata unei persoane juridice asupra careia detine controlul;

c) bunurile transferate de persoana condamnata catre un tert daca din imprejurari concrete rezulta ca acesta a cunoscut sau trebuia sa cunoasca ca scopul transferului este evitarea confiscarii.

(10) Confiscarea dispusa potrivit prezentului articol nu poate aduce atingere drepturilor tertilor dobanditori cu titlu oneros de buna – credinta”.

Art. 154 alin. (1), lit. b) si c) modificarea facuta in Senat:

(1) Termenele de prescriptie a raspunderii penale sunt:

b) 8 ani, cand legea prevede pentru infractiunea savarsita pedeapsa inchisorii mai mare de 10 ani, dar care nu depaseste 20 de ani;

c) 6 ani, cand legea prevede pentru infractiunea savarsita pedeapsa inchisorii mai mare de 5 ani, dar care nu depaseste 10 ani;”

Art. 154 alin. (1), lit. b) si c) forma aflata in vigoare:

“(1) Termenele de prescriptie a raspunderii penale sunt:

a) 15 ani, cand legea prevede pentru infractiunea savarsita pedeapsa detentiunii pe viata sau pedeapsa inchisorii mai mare de 20 de ani;

b) 10 ani, cand legea prevede pentru infractiunea savarsita pedeapsa inchisorii mai mare de 10 ani, dar care nu depaseste 20 de ani;

c) 8 ani, cand legea prevede pentru infractiunea savarsita pedeapsa inchisorii mai mare de 5 ani, dar care nu depaseste 10 ani;

d) 5 ani, cand legea prevede pentru infractiunea savarsita pedeapsa inchisorii mai mare de un an, dar care nu depaseste 5 ani;

e) 3 ani, cand legea prevede pentru infractiunea savarsita pedeapsa inchisorii care nu depaseste un an sau amenda”.

Art. 155 modificarea facuta in Senat:

(1) Cursul termenului prescriptiei raspunderii penale se intrerupe pentru fiecare fapta si persoana prin indeplinirea oricarui act de procedura in cauza care, potrivit legii, trebuie comunicat suspectului sau inculpatului in cadrul procesului penal.

(2) Dupa fiecare intrerupere incepe sa curga un nou termen de prescriptie fata de persoana in favoarea careia curge prescriptia de la momentul la care s-a comunicat actul de procedura.

(3) Prescriptia inlatura raspunderea penala oricate intreruperi ar interveni, daca termenul de prescriptie prevazut in art. 154 este depasit cu inca jumatate;

(4) Admiterea in principiu a cererii de redeschidere a procesului penal face sa curga un nou termen de prescriptie a raspunderii penale, cu respectarea dispozitiilor alin. (3).”

Art. 155 forma aflata in vigoare:

“Intreruperea cursului prescriptiei raspunderii penale

(1) Cursul termenului prescriptiei raspunderii penale se intrerupe prin indeplinirea oricarui act de procedura in cauza.

(2) Dupa fiecare intrerupere incepe sa curga un nou termen de prescriptie.

(3) intreruperea cursului prescriptiei produce efecte fata de toti participantii la infractiune, chiar daca actul de intrerupere priveste numai pe unii dintre ei.

(4) Termenele prevazute la art. 154, daca au fost depasite cu inca o data, vor fi socotite indeplinite oricate intreruperi ar interveni.

(5) Admiterea in principiu a cererii de redeschidere a procesului penal face sa curga un nou termen de prescriptie a raspunderii penale”.

Dupa Art. 159 se introduce un nou articol, Art. 159/1:

Acordul de mediere

Acordul de mediere produce efecte numai cu privire la persoanele intre care a intervenit si daca are loc pana la pronuntarea unei hotarari definitive.”

La Art 173 se introduc patru noi alineate, alin. (2) – (5):

(2) Sunt asimilate legii in sensul alin. (1) si deciziile Curtii Constitutionale care au caracter general obligatoriu.

(3) Obligativitatea aplicarii deciziilor Curtii Constitutionale ca lege penala mai favorabila, prevazute de alin. (2), se refera atat la dispozitiv, cat si la considerentele acestora.

(4) Executarea pedepselor, a masurilor educative si a masurilor de siguranta, pronuntate in baza legii supuse controlului de constitutionalitate prevazut la alin. (2), precum si toate consecintele penale ale hotararilor judecatoresti privitoare la aceste fapte se analizeaza din oficiu, in regim de urgenta, in maxim 15 zile de la publicarea in Monitorul Oficial.

(5) Analiza prevazuta la alin. (4) va fi facuta si la cererea persoanei condamnate, care poate solicita acest lucru oricand.

Art. 173 forma aflata in vigoare:

Legea penala

Prin lege penala se intelege orice dispozitie cu caracter penal cuprinsa in legi organice, ordonante de urgenta sau alte acte normative care la data adoptarii lor aveau putere de lege.”

Art. 175 alin. (2) se aborga

Art. 175 alin. (2) forma aflata in vigoare:

“Functionar public

(2) De asemenea, este considerat functionar public, in sensul legii penale, persoana care exercita un serviciu de interes public pentru care a fost investita de autoritatile publice sau care este supusa controlului ori supravegherii acestora cu privire la indeplinirea respectivului serviciu public”.

Art. 177 alin. (1) lit. b) si c) modificarea facuta in Senat:

b) sotul sau fostul sot

c) persoanele care au stabilit relatii asemanatoare acelora dintre soti sau dintre parinti si copii, in cazul in care au convietuit sau convietuiesc.”

Art. 177 alin. (1) lit. b) si c) forma aflata in vigoare:

“Membru de familie

(1) Prin membru de familie se intelege:

...........................................................

b) sotul;

c) persoanele care au stabilit relatii asemanatoare acelora dintre soti sau dintre parinti si copii, in cazul in care convietuiesc”.

Dupa Art. 187 se introduce un nou articol, Art. 187/1:

Informatii nedestinate publicitatii

Prin informatii nedestinate publicitatii se intelege acea categorie de informatii clasificate, potrivit legii, ca secrete de stat sau de serviciu si care sunt cuprinse intr-un document avand inscriptionare in acest sens, daca nu au fost declasificate in mod legal.”

La Art. 189 (omurul calificat) alin. (1), dupa lit. h) se introduce o noua litera, lit. i):

i) impotriva unui judecator, procuror, politist, jandarm sau militar, aflat in exercitarea atributiilor de serviciu sau in legatura cu exercitarea acestor atributii”

Art. 214 alin. (1) modificarea facuta in Senat:

(1) Fapta persoanei care determina un minor sau o persoana cu dizabilitati fizice ori psihice sa apeleze in mod repetat la mila publicului pentru a cere ajutor material sau beneficiaza de foloase patrimoniale de pe urma acestei activitati se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 3 ani.”

Art. 214 alin. (1) forma aflata in vigoare:

“Articolul 214 Exploatarea cersetoriei

(1) Fapta persoanei care determina un minor sau o persoana cu dizabilitati fizice ori psihice sa apeleze in mod repetat la mila publicului pentru a cere ajutor material sau beneficiaza de foloase patrimoniale de pe urma acestei activitati se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda”.

Art. 215 modificarea facuta in Senat:

Fapta majorului care, avand capacitatea de a munci, apeleaza in mod repetat la mila publicului, cerand ajutor material, folosindu-se in acest scop de prezenta unui minor, se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 3 ani.”

Art. 215 forma aflata in vigoare:

“Folosirea unui minor in scop de cersetorie

Fapta majorului care, avand capacitatea de a munci, apeleaza in mod repetat la mila publicului, cerand ajutor material, folosindu-se in acest scop de prezenta unui minor, se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda”.

Art. 216 modificarea facuta in Senat:

Fapta de a utiliza serviciile prevazute la art. 182, prestate de o persoana despre care beneficiarul stie ca este victima a traficului de persoane ori a traficului de minori, se pedepseste cu inchisoare de la unu la 3 ani”

Art. 216 forma aflata in vigoare:

Folosirea serviciilor unei persoane exploatate

Fapta de a utiliza serviciile prevazute in art. 182, prestate de o persoana despre care beneficiarul stie ca este victima a traficului de persoane ori a traficului de minori, se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda, daca fapta nu constituie o infractiune mai grava.”

Art. 257 alin. (1), (2) si (4) modificarea facuta in Senat:

(1) Amenintarea savarsita nemijlocit sau prin mijloace de comunicare directa, lovirea sau alte violente, vatamarea corporala, lovirile sau vatamarile cauzatoare de moarte ori omorul savarsite impotriva unui functionar public care indeplineste o functie ce implica exercitiul autoritatii de stat, aflat in exercitarea atributiilor de serviciu sau in legatura cu exercitarea acestor atributii, se sanctioneaza cu pedeapsa prevazuta de lege pentru acea infractiune, ale carei limite speciale se majoreaza cu jumatate.

(2) Savarsirea unei infractiuni impotriva unui functionar public care indeplineste o functie ce implica exercitiul autoritatii de stat ori asupra bunurilor acestuia, in scop de intimidare sau de razbunare, in legatura cu exercitarea atributiilor de serviciu, se sanctioneaza cu pedeapsa prevazuta de lege pentru acea infractiune, ale carei limite speciale se majoreaza cu jumatate.

(4) Faptele prevazute la alin. (1)-(3) comise asupra unui politist, jandarm sau militar, aflat in exercitarea atributiilor de serviciu sau in legatura cu exercitarea acestor atributii, se sanctioneaza cu pedeapsa cu inchisoarea prevazuta de lege pentru acea infractiune, ale carei limite sa majoreaza cu jumatate.”

Art. 257 alin. (1), (2) si (4) forma aflata in vigoare:

“Ultrajul

(1) Amenintarea savarsita nemijlocit sau prin mijloace de comunicare directa, lovirea sau alte violente, vatamarea corporala, lovirile sau vatamarile cauzatoare de moarte ori omorul savarsite impotriva unui functionar public care indeplineste o functie ce implica exercitiul autoritatii de stat, aflat in exercitarea atributiilor de serviciu sau in legatura cu exercitarea acestor atributii, se sanctioneaza cu pedeapsa prevazuta de lege pentru acea infractiune, ale carei limite speciale se majoreaza cu o treime.

(2) Savarsirea unei infractiuni impotriva unui functionar public care indeplineste o functie ce implica exercitiul autoritatii de stat ori asupra bunurilor acestuia, in scop de intimidare sau de razbunare, in legatura cu exercitarea atributiilor de serviciu, se sanctioneaza cu pedeapsa prevazuta de lege pentru acea infractiune, ale carei limite speciale se majoreaza cu o treime.

(4) Faptele prevazute la alin. (1)-(3) comise asupra unui politist sau jandarm, aflat in exercitarea atributiilor de serviciu sau in legatura cu exercitarea acestor atributii, se sanctioneaza cu pedeapsa prevazuta de lege pentru acea infractiune, ale carei limite sa majoreaza cu jumatate”.

Art. 269 alin. (3) modificarea facuta in Senat:

(3) Favorizarea savarsita de un membru de familie sau afin pana la gradul II, nu se pedepseste.”

Art. 269 alin. (3) forma aflata in vigoare:

“Favorizarea faptuitorului

(3) Favorizarea savarsita de un membru de familie nu se pedepseste.”

La Art. 269, dupa alin. (3) se introduc trei noi alineate, alin. (4) – (6):

(4) Nu constituie infractiunea prevazuta la alin. (1) urmatoarele:

a) emiterea, aprobarea sau adoptarea de acte normative;

b) pronuntarea sau dispunerea solutiilor sau masurilor de catre organele judiciare in cauzele cu care acestea sunt investite,

c) marturia depusa in cadrul unor proceduri judiciare ori modalitatea de efectuare a unor expertize in cauze judiciare.

(5) Daca prin acelasi act material si in aceeasi imprejurare se acorda ajutor mai multor faptuitori, in scopurile mentionate la alin. (1), fapta va constitui o singura infractiune de favorizare a faptuitorului.

(6) Infractiunea de favorizare a faptuitorului are caracter subsidiar in raport cu alte infractiuni si va fi retinuta ori de cate ori elementul sau material nu constituie o alta infractiune prevazuta de Codul penal sau de legile speciale.”

La Art. 273 dupa alin. (3) se introduce un nou alineat, alin. (4):

(4) Nu constituie infractiunea prevazuta la alin. (1) urmatoarele:

a) refuzul de a face declaratii prin care persoana se autoincrimineaza;

b) refuzul de a declara in sensul solicitat de organele judiciare;

c) modificarea si retractarea declaratiei care a fost data prin exercitarea unor presiuni de orice fel asupra martorului;

d) simpla divergenta de marturii in cadrul unui proces, daca nu exista probe directe din care sa rezulte caracterul mincinos si de rea-credinta, al acestora.”

Art. 273 forma aflata in vigoare:

“Marturia mincinoasa

(1) Fapta martorului care, intr-o cauza penala, civila sau in orice alta procedura in care se asculta martori, face afirmatii mincinoase ori nu spune tot ce stie in legatura cu faptele sau imprejurarile esentiale cu privire la care este intrebat se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda.

(2) Marturia mincinoasa savarsita:

a) de un martor cu identitate protejata ori aflat in Programul de protectie a martorilor;

b) de un investigator sub acoperire;

c) de o persoana care intocmeste un raport de expertiza ori de un interpret;

d) in legatura cu o fapta pentru care legea prevede pedeapsa detentiunii pe viata ori inchisoarea de 10 ani sau mai mare se pedepseste cu inchisoarea de la unu la 5 ani.

(3) Autorul nu se pedepseste daca isi retrage marturia, in cauzele penale inainte de retinere, arestare sau de punerea in miscare a actiunii penale ori in alte cauze inainte de a se fi pronuntat o hotarare sau de a se fi dat o alta solutie, ca urmare a marturiei mincinoase”.

Art. 277 alin. (1) – (3) modificarea facuta in Senat:

(1) Divulgarea, fara drept, de informatii confidentiale privind data, timpul, locul, modul sau mijloacele prin care urmeaza sa se administreze o proba, de catre un magistrat sau un alt functionar public care a luat cunostinta de acestea in virtutea functiei, se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda.

(2) Dezvaluirea, fara drept, de mijloace de proba sau de inscrisuri oficiale dintr-o cauza penala, inainte de a se dispune o solutie de netrimitere in judecata ori de solutionare in prima instanta a cauzei, de catre un functionar public care a luat cunostinta de acestea in virtutea functiei, se pedepseste cu inchisoare de la o luna la un an sau cu amenda.

(3) Dezvaluirea, fara drept, de informatii dintr-o cauza penala, atunci cand aceasta interdictie este impusa de legea de procedura penala, se pedepseste cu inchisoare de la o luna la un an sau cu amenda. Daca fapta este savarsita de un magistrat sau de un reprezentant al organului de urmarire penala, pedeapsa se majoreaza cu jumatate”.

Art. 277 alin. (1) – (3) forma aflata in vigoare:

“Compromiterea intereselor justitiei

(1) Divulgarea, fara drept, de informatii confidentiale privind data, timpul, locul, modul sau mijloacele prin care urmeaza sa se administreze o proba, de catre un magistrat sau un alt functionar public care a luat cunostinta de acestea in virtutea functiei, daca prin aceasta poate fi ingreunata sau impiedicata urmarirea penala, se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda.

(2) Dezvaluirea, fara drept, de mijloace de proba sau de inscrisuri oficiale dintr-o cauza penala, inainte de a se dispune o solutie de netrimitere in judecata ori de solutionare definitiva a cauzei, de catre un functionar public care a luat cunostinta de acestea in virtutea functiei, se pedepseste cu inchisoare de la o luna la un an sau cu amenda.

(3) Dezvaluirea, fara drept, de informatii dintr-o cauza penala, de catre un martor, expert sau interpret, atunci cand aceasta interdictie este impusa de legea de procedura penala, se pedepseste cu inchisoare de la o luna la un an sau cu amenda”.

La Art 277 dupa alin. (3) se introduc doua noi alineate, alin. (3/1) si (3/2):

(3/1) Fapta functionarului public care inainte de pronuntarea unei hotarari de condamnare definitive se refera la o persoana suspectata sau acuzata ca si cum aceasta ar fi fost condamnata se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani. Daca declaratia se face in numele unei autoritati publice, pedeapsa se majoreaza cu o treime.

(3/2) Incalcarea dreptului la un proces echitabil, la judecarea cauzei de un judecator impartial si independent prin orice interventie care afecteaza procesul de repartizare aleatorie a dosarelor, se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani.”

Art. 279 alin. (2) modificarea facuta in Senat:

(2) Savarsirea unei infractiuni impotriva unui judecator sau procuror ori impotriva bunurilor acestuia, in scop de intimidare sau de razbunare, in legatura cu exercitarea atributiilor de serviciu, se sanctioneaza cu pedeapsa cu inchisoarea prevazuta de lege pentru acea infractiune, ale carei limite speciale se majoreaza cu jumatate.”

Art. 279 alin. (2) forma aflata in vigoare:

“Ultrajul judiciar

(2) Savarsirea unei infractiuni impotriva unui judecator sau procuror ori impotriva bunurilor acestuia, in scop de intimidare sau de razbunare, in legatura cu exercitarea atributiilor de serviciu, se sanctioneaza cu pedeapsa prevazuta de lege pentru acea infractiune, ale carei limite speciale se majoreaza cu jumatate”.

La Art. 287 dupa alin. (1) se introduce un nou alineat, (1/1):

(1/1) Nerespectarea hotararii judecatoresti prin care s-a aplicat sanctiunea prestarii unei activitati in folosul comunitatii savarsita prin neprezentarea la primar pentru luarea in evidenta si executarea sanctiunii, sustragerea de la executarea sanctiunii dupa inceperea activitatii sau neindeplinirea indatoririlor ce revin la locul de munca se pedepseste cu inchisoarea de la 3 luni la 2 ani.”

Art. 290 alin. (3) modificarea facuta in Senat:

(3) Mituitorul nu se pedepseste daca denunta fapta mai inainte ca organul de urmarire penala sa fi fost sesizat cu privire la aceasta, dar nu mai tarziu de 1 an de la data savarsirii acesteia.”

Art. 290 alin. (3) forma aflata in vigoare:

Darea de mita

(3) Mituitorul nu se pedepseste daca denunta fapta mai inainte ca organul de urmarire penala sa fi fost sesizat cu privire la aceasta”.

Art. 291 alin. (1) modificarea facuta in Senat:

(1) Pretinderea, primirea ori acceptarea promisiunii de bani sau alte foloase materiale, direct sau indirect, pentru sine sau pentru altul, savarsita de catre o persoana care are influenta sau lasa sa se creada ca are influenta asupra unui functionar public si care promite ca il va determina pe acesta, promisiune urmata de interventia la acel functionar pentru a il determina sa indeplineasca, sa nu indeplineasca, sa urgenteze ori sa intarzie indeplinirea unui act ce intra in indatoririle sale de serviciu sau sa indeplineasca un act contrar acestor indatoriri, se pedepseste cu inchisoarea de la 2 la 7 ani.”

Art. 291 alin. (1) forma aflata in vigoare:

“Traficul de influenta

(1) Pretinderea, primirea ori acceptarea promisiunii de bani sau alte foloase, direct sau indirect, pentru sine sau pentru altul, savarsita de catre o persoana care are influenta sau lasa sa se creada ca are influenta asupra unui functionar public si care promite ca il va determina pe acesta sa indeplineasca, sa nu indeplineasca, sa urgenteze ori sa intarzie indeplinirea unui act ce intra in indatoririle sale de serviciu sau sa indeplineasca un act contrar acestor indatoriri, se pedepseste cu inchisoarea de la 2 la 7 ani.”

Art. 292 alin. (2) modificarea facuta in Senat:

(2) Faptuitorul nu se pedepseste daca denunta fapta mai inainte ca organul de urmarire penala sa fi fost sesizat cu privire la aceasta, dar nu mai tarziu de 1 an de la data savarsirii acesteia.”

Art. 292 alin. (2) forma aflata in vigoare:

(2) Faptuitorul nu se pedepseste daca denunta fapta mai inainte ca organul de urmarire penala sa fi fost sesizat cu privire la aceasta.”

Art. 297 alin. (1) modificarea facuta in Senat:

(1) Fapta functionarului public, aflat in exercitiul atributiilor de serviciu reglementate expres prin legi, ordonate de guvern sau ordonante de urgenta, care refuza sa indeplineasca un act sau il indeplineste prin incalcarea atributiilor astfel reglementate, a unor dispozitii exprese dintr-o lege, ordonanta de guvern sau ordonanta de urgenta, in scopul de a obtine pentru sine, sot, ruda sau afin pana la gradul II inclusiv, un folos material necuvenit si prin aceasta cauzeaza o paguba certa si efectiva mai mare decat echivalentul unui salariu minim brut pe economie sau o vatamare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau juridice, se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 5 ani sau amenda.”

Art. 297 alin. (1) forma aflata in vigoare:

Abuzul in serviciu

(1) Fapta functionarului public care, in exercitarea atributiilor de serviciu, nu indeplineste un act sau il indeplineste in mod defectuos si prin aceasta cauzeaza o paguba ori o vatamare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice se pedepseste cu inchisoarea de la 2 la 7 ani si interzicerea exercitarii dreptului de a ocupa o functie publica.”

La Art. 297, dupa alin. (2) se introduce un nou alineat, alin. (3):

(3) Dispozitiile alineatelor (1) si (2) nu se aplica in cazul elaborarii, emiterii si aprobarii actelor adoptate de Parlament sau Guvern.”

Art. 298 se abroga

Art. 298 forma aflata in vigoare

“Neglijenta in serviciu

incalcarea din culpa de catre un functionar public a unei indatoriri de serviciu, prin neindeplinirea acesteia sau prin indeplinirea ei defectuoasa, daca prin aceasta se cauzeaza o paguba ori o vatamare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice, se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amenda.”

La Art 308 dupa alin. (2) se introduc doua noi alineate, alin. (3) si (4):

(3) Daca infractiunile prevazute la art. 295 si 297-300 au produs un prejudiciu material, iar faptuitorul acopera integral prejudiciul cauzat, in cursul urmaririi penale sau al judecatii, pana la ramanerea definitiva a hotararii judecatoresti, limitele prevazute la alin. (2) se reduc la jumatate.

(4) Dispozitiile alin. (3) se aplica tuturor persoanelor care au comis impreuna una dintre faptele prevazute de alin. (1), indiferent daca plata a fost efectuata doar de unul sau o parte dintre acestia.”

Art. 308 forma aflata in vigoare:

“Infractiuni de coruptie si de serviciu comise de alte persoane

(1) Dispozitiile art. 289-292, 295, 297-300 si art. 304 privitoare la functionarii publici se aplica in mod corespunzator si faptelor savarsite de catre sau in legatura cu persoanele care exercita, permanent ori temporar, cu sau fara o remuneratie, o insarcinare de orice natura in serviciul unei persoane fizice prevazute la art. 175 alin. (2) ori in cadrul oricarei persoane juridice.

(2) In acest caz, limitele speciale ale pedepsei se reduc cu o treime.”

Art. 309 modificarea facuta in Senat:

Daca faptele prevazute la art. 295, art. 300, art. 303, art. 304, art. 306 sau art. 307 au produs consecinte deosebit de grave, limitele speciale ale pedepsei prevazute de lege se majoreaza cu o treime”

Art. 309 forma aflata in vigoare:

“Faptele care au produs consecinte deosebit de grave

Daca faptele prevazute in art. 295, art. 297, art. 298, art. 300, art. 303, art. 304, art. 306 sau art. 307 au produs consecinte deosebit de grave, limitele speciale ale pedepsei prevazute de lege se majoreaza cu jumatate.”

Art. 334 alin. (1), (2) si (4) modificarea facuta in Senat:

(1) Punerea in circulatie sau conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul sau a unui tramvai ori a unui tractor agricol sau forestier neinmatriculat sau neinregistrat, potrivit legii, se pedepseste cu inchisoare de la unu la 3 ani sau cu amenda.

(2) Punerea in circulatie sau conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul sau a unui tramvai ori a unui tractor agricol sau forestier cu numar fals de inmatriculare sau inregistrare, se pedepseste cu inchisoare de la unu la 5 ani sau cu amenda.

...................................................................

(4) Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul ori a unui tractor agricol sau foresier sau tractarea unei remorci ale carei placute cu numarul de inmatriculare sau de inregistrare au fost retrase sau a unui vehicul inmatriculat in alt stat, care nu are drept de circulatie in Romania, se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amenda.”

Art. 334 alin. (1), (2) si (4) forma aflata in vigoare:

Punerea in circulatie sau conducerea unui vehicul neinmatriculat

(1)Punerea in circulatie sau conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul sau a unui tramvai neinmatriculat sau neinregistrat, potrivit legii, se pedepseste cu inchisoare de la unu la 3 ani sau cu amenda.

(2)Punerea in circulatie sau conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul sau a unui tramvai cu numar fals de inmatriculare sau inregistrare se pedepseste cu inchisoare de la unu la 5 ani sau cu amenda.

..........................................................................

(4)Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul sau tractarea unei remorci ale carei placute cu numarul de inmatriculare sau de inregistrare au fost retrase sau a unui vehicul inmatriculat in alt stat, care nu are drept de circulatie in Romania, se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amenda.”

Art. 335 alin. (1) si (2) modificarea facuta in Senat:

(1) Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul, a unui tractor agricol sau forestier, ori a unui tramvai, tren precum si a oricarui alt vehicul echipat cu motor de propulsie de catre o persoana care nu poseda permis de conducere corespunzator se pedepseste cu inchisoarea de la unu la 5 ani.”

(2) Conducerea pe drumurile publice a unui vehicul pentru care legea prevede obligativitatea detinerii permisului de conducere de catre o persoana al carei permis de conducere este necorespunzator categoriei sau subcategoriei din care face parte vehiculul respectiv ori al carei permis i-a fost retras sau anulat ori careia exercitarea dreptului de a conduce i-a fost suspendata sau care nu are dreptul de a conduce autovehicule, tramvaie ori tractoare agricole sau forestiere in Romania se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda.”

Art. 335 alin. (1) si (2) forma aflata in vigoare:

(1) Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul ori a unui tramvai de catre o persoana care nu poseda permis de conducere se pedepseste cu inchisoarea de la unu la 5 ani.

(2) Conducerea pe drumurile publice a unui vehicul pentru care legea prevede obligativitatea detinerii permisului de conducere de catre o persoana al carei permis de conducere este necorespunzator categoriei sau subcategoriei din care face parte vehiculul respectiv ori al carei permis i-a fost retras sau anulat ori careia exercitarea dreptului de a conduce i-a fost suspendata sau care nu are dreptul de a conduce autovehicule in Romania se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda.

Art. 336 alin. (1) si (2) modificarea facuta in Senat:

(1) Conducerea pe drumurile publice a unui vehicul cu motor de propulsie sau cu tractiune animala de catre o persoana care are o imbibatie alcoolica de peste 0,80 g/l alcool pur in sange se pedepseste cu inchisoare de la unu la 5 ani sau cu amenda.

(2) Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza si persoana, aflata sub influenta unor substante psihoactive, care conduce pe drumurile publice un vehicul cu motor de propulsie sau tractiune animala.”

Art. 336 alin. (1) si (2) forma aflata in vigoare:

“Conducerea unui vehicul sub influenta alcoolului sau a altor substante

(1) Conducerea pe drumurile publice a unui vehicul pentru care legea prevede obligativitatea detinerii permisului de conducere de catre o persoana care are o imbibatie alcoolica de peste 0,80 g/l alcool pur in sange se pedepseste cu inchisoare de la unu la 5 ani sau cu amenda.

(2) Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza si persoana, aflata sub influenta unor substante psihoactive, care conduce un vehicul pentru care legea prevede obligativitatea detinerii permisului de conducere.”

Dupa art. 336 se introduce un nou articol, art. 336/1:

Consumul de alcool sau de alte substante ulterior producerii unui accident de circulatie

(1) Fapta conducatorului unui vehicul de a consuma alcool sau alte substante psihoactive, dupa producerea unui accident de circulatie care a avut ca rezultat uciderea sau vatamarea integritatii corporale ori a sanatatii uneia sau mai multor persoane, pana la recoltarea probelor biologice, se pedepseste cu inchisoare de la unu la 5 ani sau cu amenda.

(2) Daca persoana aflata in una dintre situatiile prevazute in alin. (1) efectueaza transport public de persoane, transport de substante sau produse periculoase ori se afla in procesul de instruire practica a unor persoane pentru obtinerea permisului de conducere sau in timpul desfasurarii probelor practice ale examenului pentru obtinerea permisului de conducere, pedeapsa este inchisoarea de la 2 la 7 ani.

(3) Nu constituie infractiune consumul de substante psihoactive, dupa producerea accidentului de circulatie care a avut ca rezultat uciderea sau vatamarea integritatii corporale ori a sanatatii uneia sau mai multor peroane si pana la recoltarea probelor biologice, daca acestea sunt administrate de personal medical autorizat, in cazul in care acestea sunt impuse de starea de sanatate sau de vatamarea corporala a conducatorului auto.”

Art. 337 modificarea facuta in Senat:

(1) Refuzul ori sustragerea conducatorului unui vehicul inclusiv tractor agricol sau forestier ori tramvai pentru care legea prevede obligativitatea detinerii permisului de conducere ori a instructorului auto, aflat in procesul de instruire, sau a examinatorului autoritatii competente, aflat in timpul desfasurarii probelor practice ale examenului pentru obtinerea permisului de conducere, de a se supune prelevarii de mostre biologice necesare in vederea stabilirii alcoolemiei ori a prezentei unor substante psihoactive se pedepseste cu inchisoarea de la unu la 5 ani.

(2) Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza si persoana care a condus un vehicul in conditiile alin. (1), care consuma bauturi alcoolice ori substante psihoactive sau isi administreaza substante psihoactive dupa depistarea in trafic pana la prelevarea mostrelor biologice.”

Art. 337 forma aflata in vigoare:

“Refuzul sau sustragerea de la prelevarea de mostre biologice

Refuzul ori sustragerea conducatorului unui vehicul pentru care legea prevede obligativitatea detinerii permisului de conducere ori a instructorului auto, aflat in procesul de instruire, sau a examinatorului autoritatii competente, aflat in timpul desfasurarii probelor practice ale examenului pentru obtinerea permisului de conducere, de a se supune prelevarii de mostre biologice necesare in vederea stabilirii alcoolemiei ori a prezentei unor substante psihoactive se pedepseste cu inchisoarea de la unu la 5 ani.”

Dupa Art. 338 se introduce un nou articol, art. 338/1:

(1) Fapta conducatorului de vehicul sau a instructorului auto, aflat in procesul de instruire, ori a examinatorului autorittaii competente, aflate in timpul desfasurarii probelor practice pentru obtinerea permisului de conducere, de a consuma alcool, produse ori substante stupefiante sau medicamente cu efecte similare acestora, dupa producerea unui accident de circulatie care a avut ca rezultat uciderea sau vatamarea integritatii corporale ori a sanatatii uneia sau mai multor persoane, pana la recoltarea probelor biologice se pedepseste cu inchisoare de la 1 la 5 ani.”

Art. 342 alin. (6) se abroga

Art. 342 alin. (6) forma aflata in vigoare:

“Nerespectarea regimului armelor si al munitiilor

(6) Nedepunerea armei si a munitiei la un armurier autorizat in termen de 10 zile de la expirarea perioadei de valabilitate a permisului de arma constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani.”

Art. 367 alin. (6) modificarea facuta in Senat:

(6) Prin grup infractional organizat se intelege grupul structurat, format din 3 sau mai multe persoane, care exista pentru o perioada si actioneaza in mod coordonat in scopul comiterii uneia sau mai multor infractiuni grave, pentru a obtine direct sau indirect un beneficiu financiar sau alt beneficiu material. Nu constituie grup infractional organizat grupul format ocazional in scopul comiterii imediate a uneia sau mai multor infractiuni si care nu are continuitate sau o structura determinata ori roluri prestabilite pentru membrii sai in cadrul grupului. Prin infractiune grava se intelege oricare dintre infractiunile prevazute de art. 223 alin. (2) din Codul de Procedura Penala, inclusiv acelea pentru care legea prevede pedeapsa inchisorii de 5 ani sau mai mare.”

Art. 367 alin. (6) forma aflata in vigoare:

“Articolul 367: Constituirea unui grup infractional organizat

(6) Prin grup infractional organizat se intelege grupul structurat, format din trei sau mai multe persoane, constituit pentru o anumita perioada de timp si pentru a actiona in mod coordonat in scopul comiterii uneia sau mai multor infractiuni.”

La Art. 384 se introduce un nou alineat, alin. (2):

(2) Daca prin fapta prevazuta la alin. (1) se compromite o autopsie medico-legala, solicitata in conditiile legii, pedeapsa este inchisoarea de la 2 la 5 ani.”

ART. II: „Confiscarea extinsa se poate aplica asupra bunurilor dobandite ulterior intrarii in vigoare a Legii 63/2012 pentru modificarea si completarea Codului Penal al Romaniei si al Legii 286/2009 privind Codul Penal, numai daca exista probe certe ca bunurile respective provin din activitati infractionale de natura celor prevazute la alin. (1). al art. 112/1 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezenta lege”.

ART. III: „Articolul 13/2 din Legea 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 219 din 18 mai 200, cu modificarile si completarile ulterioare se aborga”.

Art. 13/2 din Legea 78/2000: „In cazul infractiunilor de abuz in serviciu sau de uzurpare a functiei, daca functionarul public a obtinut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit, limitele speciale ale pedepsei se majoreaza cu o treime”.


*Cititi aici forma iesita din dezbaterile de la Comisia speciala pentru modificarea Codului penal

Comentarii

# Pintea date 3 July 2018 20:04 +11

In sfarsit! Numai ca Directivele astea europene sant cam enervante, la noi sant transpuse mot-a-mot sau chiar mai aspru, dar alte tari au legi mai flexibile! Iar la noi exista si presiunea asta cu ”occidentul”, de natura sa ne faca sa ne simtim mici.

# Hop și momîia AL! date 4 July 2018 13:39 +1

Bietul Lăzărică ajuns PROCUROR GENERAL din PENAL e depășit de ritmul de lucru: „Niciodată nu a fost așa o grabă în discutarea unui text de lege”. Mai bine ar cugeta la situația sa - că s-o găsi cineva să ceară o anchetă - „În esență, îl întrebam pe Lazăr dacă i-a informat, înainte de numire, pe ministrul Prună, pe șefii CSM și pe președintele Iohannis, despre faptul că are dosar penal deschis la DNA pentru fapte de corupție. De frica unui viitor proces de sperjur și de obstrucționare a justiției, procurorul general al Românei a REFUZAT să răspundă la cele trei întrebări simple pe care i le-am adresat. Lazăr știe că, dacă spune ADEVĂRUL, trebuie să demisioneze, iar dacă MINTE, va face pușcărie.” http://www.secundatv.ro/studiu-de-caz/procurorul-general-augustin-lazar-se-ascunde-dupa-fusta-csm-50557.html/

# Gilu date 3 July 2018 20:29 +2

Zice Senatorul : Am mari indoieli ca vei reusi sa citesti modificarile intr - un timp rezonabil. ... Ar fi de dorit s - rogi pe d= na Carmen ca inainte de culcare , sa - ti citeasca ...( buna fotografie ! )

# Damostes date 3 July 2018 20:34 +12

In sfarsit putem spune ca "si totusi se-nvarte" . Ceva -ceva se misca dar atentie caci o parte din ticalosii vor fi facute in continuare de catre SRI care iar scapa de control si face ce vrea. Anularea tuturor sentintelor facute pe baza protocolalelor, SRI+oricare institutie parazitara a societatii , caci sunt oameni care zac inca nevinovati in arest/puscarie . PS.Reduceti dracului odata bugetul SRI la jumate macar ca fac doar nasoale, culmea pe banii nostri ! Anularea pensiilor "speciale" care creeaza de fapt o discriminare in societate ! :eek:

# Ce țară! date 3 July 2018 21:00 -12

Pe noile modificări toate dosarele din instanță vor fi închise de la furăciunile de milioane de euro prin licitații trucate până la dosare gen Microsoft 2. Scapă toți, o pleiadă de sefi de CJ, secretari de stat, primari etc. Udrea, Bica, Mazăre se pot întoarce de pe unde sunt. Asta da revoluție a codului penal. Aveam nevoie. Fraude de sute de milioane de euro se duc naibii.

# alt_roman date 4 July 2018 04:38 +2

ai avut impresia ca pana acum a raspuns cineva?sau crezi ca fluturarea aia de catuse inseamna raspundere?Cum au scapat toti plecatii?Cine dracu le-a confiscat PE BUNE tot hm?Vorbiti asa ...Raspunsere inseamna ,CLAR,recuperarea prejudiciului,eventual de doua ,trei ori...pt. ca numai din functia aia a putut sa faca ce a facut ....eu ,neica nimeni nu pot sa fac asa ceva :-?

# OUTSIDER date 4 July 2018 13:58 0

Abuzul în serviciu, eseu documentat: https://web.facebook.com/FrChrisTerhes/posts/10156554440573967

# santinela date 4 July 2018 08:08 +3

Domnule " Ce tara" fi te rog mai concis.Cum vor scapa toti astia-articol din cod penal si de ce vor scapa ?? Asta in conditiile in care ai citit aceste modificari si ai priceput ceva !

# Pintea date 4 July 2018 10:10 +1

Dosarul ”gen Microsoft” pe care il plangeti atat, a fost inchis intentionat de catre DNA, dupa ce s-a facut ca lucreaza la el, pt ca in rechizitoriu, printre altii, figura si Monica Macovei care beneficiase si ea de spagile respective pt campania electorala, asa ca ”fiica” kovesi, inventata de ea, trebuia sa o protejeze. Ziaristii din strainatate care au investigat cazul, au fost fortati sa abandoneze.

# Carcotas date 3 July 2018 21:47 +5

Daca aceste modificări intra in vigoare, procurorii vor trebui sa treacă la munca adevarata de care s-au ferit pana acum. Nu mai merge cu abuzul in serviciu ca infractiune asimilata celor de coruptie cand nu exista o înțelegere intre functionar si plătitorul folosului, sau cand nu exista cele trei personaje ale scenariului infractional: funcționarii-interpuși lor- plătitorii de foloase. Ati belit o grămada de funcționari incompetenti, făcându-i mai destepti decat sunt.

# alin date 4 July 2018 01:11 -3

o rusine definitia noua a abuzului in serviciu.

# obiectiva date 4 July 2018 07:09 +2

am citit pe diagonala, in viteza...AM UN AMENDAMENT LA ART. 289 Plangerea alin 7. Plangerea trebuie sa poata fi facuta si de catre PARINTE PENTRU COPILUL SAU MAJOR....nu doar de catre copilul major pentru parintele sau...TREBUIE aplicat principiul similaritatii si identittatii gradului de rudenie..GRADUL I , in ambele directii...ex. fiica mea este majora si vecinul parintilor mei a amenintat-o si i-a pus in pericol viata si sanatatea, pentru parintii mei am putut sa fac plangerea, pentru FIICA MEA, NU POT, desi are handicap grav. deci, un copil major sanatos de 20 de ani are dreptul sa faca plangere pentru parintele lui de 40 de ani sanatos, dar eu nu pot face plangere pentru fiica mea bolnava. INCA UN AMENDAMENT. alin 8. NU DOAR TUTORELE ESTE REPREZENTANT LEGAL , CI SI CURATORUL...iar nu sunt inclusa in posibilitate. pentru ca fiica mea, desi este cu handicap grav, NU ESTE LIPSITA DE CAPACITATE DE EXERCITIU pentru ca in cazul CURATELEI NU SE CERE PUNEREA SUB INTERDICTIE CA IN CAZUL TU

# obiectiva date 4 July 2018 07:31 0

continuare....TUTORE....CP nu imi da dreptul sa formulez plangere pentru COPILUL MEU ADULT CU HANDICAP GRAV...si cati ca noi !!!! de altfel, CURATELA nici nu o obtinusem, instanta a redactat ultima decizie din apel cu o intarziere de 3 luni, iar infractiunile au fost comise in decursul celor 3 luni de intarziere... NU AVEAM CUM PREVEDEA, ca, cei doi vecini boscai, care au determinat in 1994 moartea bunicii mele...prin accident vascular, i-au daramat gardul, vor comite la 27 apr. 2018 infractiunile de violare de domiciliu si distrugere taind cu drujba peste gard doi copaci care ne-au distrus gradina, dupa ce cu o zi inaintea au amenintat-o cu moartea pe mama in fata comisiei de fond funciar. apoi, in aceeasi zi, banditii ne-au amenintat cu violul pe toate fetele si femeile din familie, apoi, pe motiv ca le-am facut plangere penala pt. tulburare de posesie, amenintare, distrugere, violare de domiciliu , in 14 .06. 2018 ne-au amenintat iar cu moartea in fata a 3 angajati ai primariei, a

# obiectiva date 5 July 2018 07:03 0

continuare2...iar pe 15.06.2018 cei doi infractori se apuca sa isi taie propriul lor salcam care atarna deasupra casei noastre, la cererea primariei si masculul isi pune scara si coboara tacticos cu securea in mana IN CURTEA NOASTRA, comitand infractiunea de violare de domiciliu. CE A FACUT POLITIA COMUNALA ??? in afara ca seful de post a inceput sa tipe la mine si sa IMI INTERZICA SA MAI FAC PLANGERI PENALE PENTRU PARINTII MEI incluzand si intentia sa de a-mi INTERZICE SA INTRU IN SEDIUL POLITIEI...au spus ca parintii mei STAU FARA FORME LEGALE IN PROPRIA LOR PROPRIETATE....pentru ca NU AU VIZA DE RESEDINTA ....pai, sa asigure POLITIA ROMANA la fiecare comuna stampila si autocolant pentru VIZA DE RESEDINTA ca sa ``INTRE IN LEGALITATE```....mi-am adus aminte de directorul scolii care au dat afara copilul meu de 11 ani in anul 2010 cand directorul scolii IMI CEREA AVIZ PSIHOLOGIC CA SA IMI PERMITA SA INTRU IN SCOALA SI SA IMI INSOTESC FETITA...deci, asa se ajunge din VICTIMA IN INFRACT

# obiectiva date 5 July 2018 07:15 0

continuare3. ....SUPARATI nevoie mare ca poarta noastra era incuiata si nu a putut sa intre cu scara si sa iasa linistit pe poarta, cei 2 au tipat in gura mare...ca ``poarta e incuiata din cauza dementei celeia care ia bani``, iar dupa amiaza, cei 2 infractori de 70 de ani si-au chemat ajutoare....pe ginere lor, FOST POLITIST, in comuna alaturata, condamnat pentru ABUZ IN SERVICIU pentru ca a batut un sofer, pe care l-a tras jos din masina...si pe fiica lor, directoare la o scoala din aceeasi comuna cu ginerele lor. GINERELE SE AFLA IN PERIOADA ``DE GRATIE``, adicalea, de comndamnare la MUNCA IN SERVICIUL COMUNITATII, exact la scoala la care nevasta-sa este directoare...MALACUL, cand m-a vazut, a inceput sa ma injure si sa arunce cu pietroaie in capul meu, PESTE GARD, apoi sa ma santajeze ca va anunta el la bacau sa se vada cum am eu grija de persoana adulta cu handicap. cand am revenit la bacau am gasit deja in posta INVITATIA sa dea fiica mea relatii ``la dosarul de indemnizatie``...

# obiectiva date 5 July 2018 07:21 0

continuare4.... MODIFICARIEL DIN CODUL PENAL SI CODUL DE PROCEDURA PENALA sunt aiurea.....NU SE VA MAI COMITE INFRACTIUNEA DE ABUZ IN SERVICIU...de catre politisti, etc...CI DIRECT CEA DE OMOR......LIBER LA INFRACTIUNILE CELE MAI GRAVE.....O NATIE DE NEBUNI LIBERI....SI ALCOOLICI....fara vreo RESPONSABILITATE SAU MORALA... NU MAI SUNTEM PROTEJATI DE STAT....deci, eu ma gandesc serios sa imi fac rost de o arma ca sa imi protejez familia....DACA IN SUA pe care o pupati atata in dos au dreptul sa poarte arme, SOLICIT ACEST DREPT SI EU...pana a venit politia la sesizarea de la 112, am stat 30 de minute cu TERORISTUL incuiat, cu securea in mana, ne gasea si MORTI , si INGROPATI, si cu POMENIREA FACUTA...SI, DIN PRIMA ZI, din 27.04.2018, cand il consideram capabil sa sara gardul cu drujba si sa ii hacuiasca pe parintii mei, MINISTRUL DE INTERNE a fost AVERTIZAT, am trimis un EMAIL ca sa ii solicit dispunerea TUTUROR MASURILOR LEGALE pentru PROTEJAREA VIETILOR noastre si INTEGRITATII noastre

# obiectiva date 5 July 2018 07:35 0

continuare DOSARELE X.daca dupa 2006, cand fetita mea a fost rapita in 5 minute de la gradinita de agentul MOSSAD, am avut cosmare recurente cu rapirea si disparitia FETITEI MELE, atunci avea 6 ani, ASTAZI, am de 2 luni, cosmare recurente cu VECINII INFRACTORI si cu POLITIA ... SI nici macar dreptul sa cerem un ORDIN DE PROTECTIE NU AVEM, nu ne sunt RUDE... in concluzie, am un amendament la Legea 213 din 2003 republicata....ORDINUL DE PROTECTIE sa poata fi solicitat si pentru astfel de vecini...daca de un SOT abuziv mai divortezi, DE UN VECIN ABUZIV NU MAI AI SCAPARE DECAT ORI DACA TE OMOARA EL, ORI DACA IL OMORI TU PE EL...si cum eu URASC SA FIU O VICTIMA.... :P .in nici un caz nu voi admite sa ma las omorata asa de usor...iar , daca cineva se leaga de FIICA MEA si de PARINTII MEI...devin chiar o FIARA ...si voi depasi limitele autoapararii, SECURISTII STIU DE CE.. :P :P , caci de aceea NU au curaj sa ma infrunte face to face, ci ma injunghie pe la spate.

# Kirpak date 4 July 2018 09:10 0

E SUPER, daca un ministru maghiar semnează un act prin care cedează gratis gazele din Marea Negră Ungariei nu mai este abuz in serviciu prin urmare documentul nu mai poate fi anulat și ministrul in cauză sancționat. Dacă un inspector ANAF comite un abuz sau o greșeală fără să obțină un folos material nu te mai poți adresa instanței pentru anularea blocarii conturilor sau unei amenzi pt că noul cod nu mai consideră abuz dacă funcționarul nu a primit un folos material. Să zicem că un primar mai are cateva zile de mandat și face el un act prin care pune in posesia a vreo 100 de ha de pădure pe fosta lui iubită din liceu, bineinteles că nu constituie abuz in serviciu atâta timp cât omul nu a pretins nici un folos material, e un cadou așa in amintirea vremurilor de demult!

# cineva date 4 July 2018 23:53 +1

Daca o pune in posesie pe fosta iubita cu 100 de ha de padure, atunci intra la trafic de influenta, care e infractiune de coruptie. Voi, nepoteii lui stalin, vreti ca toata lumea sa intre la puscarie degeaba.

# comisaru ciordache date 4 July 2018 11:29 0

Revolutia!? La fel ca-n 89?? Sper ca nu!

# OUTSIDER date 4 July 2018 13:20 +1

Doar că cele 12 ambasade se codiră să semneze! Făcătura e din partea ambasadei SUA. C-o fi doar părerea lui Mr Klemm or a guvernului/președintelui - BEZNĂ TOTALĂ. Qmagazine a contactat pe premierul Olandei - NU se putea să nu fie citată și cea țară de Jos - care s-a fofilat...

# ?????? date 5 July 2018 14:09 0

Afirmațiile din articol conform cărora dosarele au fost folosite în lupta politică apreciați că ar trebui cotinuate cu evidențierea beneficiarilor unor astfel de abuzuri ?

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 19.07.2024 – Judecator trimis la control psihiatric (Document)

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva