SANTIERUL LUI PREDOIU – Se modifica iar Codul penal si Codul de procedura penala. Anunt neasteptat de la Ministerul Justitiei: ”Se impune o regandire a politicii penale... Ministerul Justitiei demareaza acest nou santier... Formarea 'Grupului de Lucru-Politica Penala a Romaniei 2024', avand drept scop elaborarea si punerea in dezbatere a variantelor revizuite ale Noilor Coduri Penale si ale legislatiei penale speciale de baza si sesizarea Parlamentului pana cel tarziu la 31.12.2024”
Se anunta un nou haos in Justitie si noi modificari ale Codului penal si Codului de procedura penala, altele decat cele prevazute in proiectele de lege trimise deja in Parlament. Un demers neasteptat vine din partea ministrului Justitiei Catalin Predoiu (foto).
Ministerul Justitiei pregateste noi modificari la legislatia penala, care sa fie facute in urma unei ample consultari, mai lunga de un an de zile, profesionistii Dreptului si societatea civila. Ministrul Justitiei a anuntat vineri, 24 martie 2023, constituirea unui “Grupului de Lucru – Politica Penala a Romaniei 2024”.
In comunicatul de presa in care se atrage atentia inca de la inceput ca “politica penala a statului se afla la o rascruce” si in care mentioneaza deschiderea unui nou ”santier institutional legislativ” caci "se impune o regandire a politicii penale", Ministerul Justitiei precizeaza ca respectivul grup de lucru, format in baza unui ordin al ministrului Catalin Predoiu, va avea ca scop elaborarea si punerea in dezbatere publica a variantelor revizuite ale Noilor Coduri Penale si ale legislatiei penale speciale de baza si, ulterior, sesizarea Parlamentului pana cel tarziu la data de 31 decembrie 2024.
Prezentam comunicatul Ministerului Justitiei:
“Politica penala a statului se afla la o rascruce.
De la adoptarea noilor coduri penale, sute de interventii au fost facute pe proiectele initiale, inca din faza de dezbateri parlamentare si pana in prezent, fenomenul criminologic a evoluat, provocarile la care trebuie sa raspunda institutiile de aplicare a legii s-au diversificat.
Un efort concertat, structurat si integrat de cooperare intre executiv, legislativ, puterea judecatoreasca, profesiile juridice, mediul academic si societatea civila, se impune a fi lansat pentru evaluarea status quo-ului legislativ, a jurisprudentei instantelor romane, CCR, CJUE si CEDO, a propunerilor legislative aflate in Parlament, a fenomenului criminologic, a dinamicii si tendintelor acestuia, a nevoilor prezente si de perspectiva ale sistemului judiciar si ale beneficiarilor finali – cetatenii si societatea romaneasca in ansamblul ei.
Acest demers se va incadra implicit intr-un binevenit si necesar proces mai larg de simplificare si clarificare normativa la scara intregului sistem de drept romanesc.
Ministerul Justitiei lanseaza aceasta initiativa de cooperare inter-institutionala intre institutiile statului, precum si intre stat si societatea civila, dupa cum urmeaza.
Prezenta initiativa nu va afecta in nici un fel proiectele cu care Guvernul a sesizat deja recent Parlamentul la propunerea Ministerului Justitiei, inclusiv proiectele de modificare a codurilor penale pentru implementarea de urgenta a deciziilor CCR in cuprinsul codurilor, proiecte care vor fi sustinute in continuare.
Istoric legislativ recent
Tezele prealabile ale proiectului Codului de procedura penala au fost aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 829/2007, iar tezele prealabile ale proiectului Codului penal au fost aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1183/2008. Proiectele noilor coduri penale au devenit, dupa parcurgerea procedurilor parlamentare, promulgarea si publicarea lor in Monitorul Oficial Partea I nr. 510 din 24 iulie 2009 si, respectiv, nr. 486 din 15 iulie 2010, Legea nr. 286/2009 privind Codul penal si Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala.
Unul dintre coduri, Codul penal, a fost adoptat prin procedura parlamentara a asumarii raspunderii Guvernului pe proiect. Celalalt cod, Codul de procedura penala, a fost dezbatut si adoptat pe calea procedurii parlamentare ordinare.
Ulterior, prin Legea nr. 187/2012 pentru punerea in aplicare a Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, respectiv Legea nr. 255/2013 pentru punerea in aplicare a Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala si pentru modificarea si completarea unor acte normative care cuprind dispozitii procesual penale, au mai fost facute cateva sute de modificari celor doua legi, schimbandu-se in multiple sectiuni ale celor doua reglementari filosofia si solutiile concrete de reglementare privind mai multe institutii din coduri.
Modificarea formelor initiale ale proiectelor in procesul lor de adoptare si modificarile ulterioare ale celor doua legi au transformat conceptia initiala a redactorilor codurilor si au afectat pe alocuri coerenta reglementarii.
In consecinta, ulterior, pe parcursul aplicarii celor doua legi care suferisera deja numeroase interpolari si modificari, prin peste 80 de decizii ale Curtii Constitutionale de admitere a unor exceptii de neconstitutionalitate au fost declarate zeci de articole ale acestor acte normative ca fiind neconstitutionale sau constitutionale conditionat de o anumita interpretare. Multe dintre aceste decizii de admitere a unor exceptii de neconstitutionalitate a unor texte din cele doua acte normative au fost urmate de interventii legislative prin care s-a incercat punerea in acord cu Constitutia, asa cum a fost aceasta din urma interpretata prin respectivele decizii. Din pacate, au fost si cazuri in care punerea in acord cu Constitutia nu a permis mentinerea conceptiei initiale a autorilor proiectelor celor doua coduri.
Totodata, de la data intrarii in vigoare a Codului penal, au fost adoptate 33 de acte normative de modificare a acestuia, iar de la intrarea in vigoare a Codului de procedura penala acesta a fost modificat si/sau completat de mai mult de 30 de acte normative.
In Parlament, sunt, in prezent, peste 50 de propuneri legislative de modificare si/sau completare a celor doua coduri penale, aspect care confirma preocuparea Parlamentului si, implicit, a cetatenilor, cu privire la adaptarea politicilor penale la noile riscuri si amenintari. Dar aceste propuneri sunt departe de a fi corelate si integrate intr-o conceptie unitara, motiv pentru care adoptarea acestora in mod disparat nu ar face decat sa „topeasca” si ceea ce a mai ramas din coerenta legislativa si functionalitatea in sine a acestor coduri.
Aceasta fluctuatie legislativa, care uneori a fost incoerenta, a afectat inevitabil eficienta parchetelor, a politiei si caracterul unitar al jurisprudentei, conducand, nu de putine ori, la solutii diferite in cazuri similare, conducand inclusiv la o potentiala aplicare neunitara a legii penale si vulnerabilitati sub aspectul respectarii jurisprudentei CEDO.
De aceea, din perspectiva stabilitatii, predictibilitatii si coerentei legislative, a eficientei combaterii infractionalitatii de toate tipurile intr-un mod structurat logic si coerent, din perspectiva fenomenelor criminologice din societatea romaneasca contemporana si a nevoilor de siguranta juridica ale cetatenilor si societatii in ansamblu, precum si a necesitatii protectiei valorilor democratice intr-un context in care democratiile sunt supuse unui test de rezistenta atat in interiorul fiecarei tari democratice, cat si in context regional si global, se impune o regandire a politicii penale si o „resetare” a demersurilor legislative referitoare la Codul penal si Codul de procedura penala, dar numai pe baza unei analize profunde a evolutiilor legislative descrise mai sus, precum si cu consultarea tuturor actorilor relevanti din cadrul autoritatii judecatoresti, a mediului academic juridic, a profesiilor juridice si a societatii civile.
Context strategic
Sistemul judiciar dispune in prezent de trei strategii de baza, construite de Ministerul Justitiei pe baza contributiilor directe ale judecatorilor si procurorilor, trei strategii configurate nu numai cu larga consultare a CSM si a Ministerului Public, ci si potrivit viziunilor si contributiilor directe ale judecatorilor si procurorilor.
Aceste strategii cuprind obiective si directii de actiune care comporta si o acordare corespunzatoare a politicii penale, a legislatiei penale.
intr-adevar, Guvernul Romaniei a instituit recent un cadru strategic complex, care a fost corelat cu atentie, mai ales din perspectiva relatiei dintre coruptie, criminalitate organizata, infractionalitate de mediu si limitarea accesului infractorilor la resurse financiare, respectiv:
-Strategia nationala impotriva criminalitatii organizate (SNICO) 2021-2024,
-Strategia Nationala Anticoruptie (SNA) 2021-2025,
-Strategia nationala privind recuperarea creantelor provenite din infractiuni pentru perioada 2021 – 2025 – „Criminalitatea nu este profitabila!”
-Strategia de dezvoltare a sistemului judiciar 2022 – 2025.
Strategiile si planurile de actiune aferente traseaza diverse sarcini diverselor entitati publice relevante si pun in discutie utilitatea mai multor interventii legislative, atat in ceea ce priveste legislatia penala, cat si actele normative speciale. Putem astfel sa evaluam si sa configuram legislativ de o maniera coerenta si solicitarile privind ajustarea competentelor pe care le-am primit din partea Ministerului Public, inclusiv a DNA si a DIICOT.
In loc de concluzii
Se impune o dezbatere realista a celor de mai sus pentru elaborarea unei politici penale reinnoite, aduse la zi din punct de vedere a coerentei, adresabilitatii din perspectiva axiologica a valorilor societale ce se cer a fi protejate si de eficienta a Justitiei.
Acest demers nu poate fi doar o „afacere de familie” a Justitiei, ci unul care sa reprezinte un loc in care toti specialistii sa-si poata spune cuvantul, inclusiv cei din societatea civila, cuvantul final urmand sa revina Parlamentului.
Ministerul Justitiei demareaza acest nou santier institutional-legislativ pe baze solide, cu o abordare inclusiva si transparenta fata de societate, cu obiectivul de a elimina toate incoerentele acumulate in ultimii ani in legislatia penala prin interventii necorelate asupra reglementarilor, de a complini toate lipsurile constatate, de a adapta legislatia penala la nevoile prezente si de perspectiva de protejare a cetatenilor si valorilor democratice ale societatii.
Sectorul public abunda de formate de lucru cu eficienta dubitabila, care nu ating rezultate palpabile si nu intentionam sa adaugam unul in plus acestui tablou, atelierul de lucru ce va fi organizat de Ministerul Justitiei va fi orientat pragmatic spre eficienta aplicata si va desfasura o activitate efectiva si regulata, cu teluri bine definite si un calendar asumat. Intentia asumata este de a purta acest dialog lucrativ la cel mai inalt nivel de profesionalism, cu accent pe vulnerabilitatile identificate, tendintele inregistrate in jurisprudenta si ultimele evolutii inregistrate in criminologie si victimologie, pentru a putea identifica cele mai bune solutii tehnice.
Acest demers se inscrie in logica punctelor importante marcate in anul 2022 in procesul de reformare a Justitiei, care trebuie continuate de o maniera coerenta, iar sistemul sa fie periodic adaptat provocarilor punctuale sau structurale intampinate. Consider ca experienta noastra recenta, ce a determinat inclusiv inregistrarea unui bilant pozitiv pentru justitia romana in plan european, poate fi catalizata pentru atingerea unor reforme suplimentare de substanta pentru sistemul judiciar.
Incheierea Mecanismului de Cooperare si Verificare cu Comisia Europeana nu este un punct de final al santierului Justitiei, ci unul in care trebuie lansat un santier mai amplu, cu multiple sectiuni si ateliere, pe langa cel al politicii si legislatiei penale, cum este cel de fata.
Reconstructia institutionala, inclusiv sub aspectul arhitecturii sistemului judiciar, plecand de la extraordinara provocare a deficitului de judecatori, procurori, grefieri, executori si agenti de probatiune, va face obiectului unui alt asemenea atelier, despre care vom comunica in curand.
Primul grup de lucru pe care il lansam prin prezenta comunicare va trebui sa analizeze sistematic politica penala a statului in raport cu ultimele riscuri si amenintari identificate, pentru a preveni si ameliora consecintele suportate de cetatean. Atelierul va reprezenta un moment prielnic pentru a discuta provocarile determinate de fenomenul coruptiei, criminalitatii organizate, traficului de persoane, traficului de droguri sau infractionalitatii de mediu, dar si a altor fenomene infractionale care au potential de cronicizare. Se impune, de asemenea, o abordare strategica de combatere a infractionalitatii economico-financiare sau a fenomenelor infractionale care au loc in mediul informatic, mai ales a pornografiei infantile. Nu in ultimul rand, discursurile polarizante si propaganda, atat de prezente in spatiul public, au dus la acutizarea infractiunilor motivate de ura si discriminare, iar noi avem datoria sa raspundem acestor evolutii.
Tot din aceasta perspectiva, se va evalua, cu onestitate, modul in care functioneaza sistemul de competente privind efectuarea urmaririi penale instituit prin desfiintarea Sectiei pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie (SIIJ) din cadrul Parchetului de pe langa inalta Curte de casatie si Justitie.
O listare exemplificativa a sarcinilor posibile ale grupului de lucru, ca baza de plecare in demersurile acestuia, este indicata in Anexa tehnica a prezentei comunicari.
Decizie
In considerarea celor de mai sus, ministrul Justitiei a emis astazi Ordinul nr.485/24.03.2023, prin care a decis formarea „Grupului de Lucru-Politica Penala a Romaniei 2024”, avand drept scop elaborarea si punerea in dezbatere publica a variantelor revizuite ale Noilor Coduri Penale si ale legislatiei penale speciale de baza si, ulterior, sesizarea Parlamentului pana cel tarziu la data de 31.12.2024.
Anexa tehnica – Zona de analiza si interventie legislativa
I. Zona de analiza
· Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificarile si completarile ulterioare;
· Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala, cu modificarile si completarile ulterioare;
· Legea nr. 187/2012 pentru punerea in aplicare a Legii nr. 286/2009 privind Codul penal;
· Legea nr. 255/2013 pentru punerea in aplicare a Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala si pentru modificarea si completarea unor acte normative care cuprind dispozitii procesual penale;
· Legea nr. 252/2013 privind organizarea si functionarea sistemului de probatiune;
· Legea nr. 253/2013 privind executarea pedepselor, a masurilor educative si a altor masuri neprivative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal;
· Legea nr. 254/2013 privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal;
· jurisprudenta in materie a Curtii Constitutionale;
· jurisprudenta in materie a inaltei Curti de Casatie si Justitie;
· jurisprudenta in materie a Curtii Europene a Drepturilor Omului;
· jurisprudenta in materie a Curtii de Justitie a Uniunii Europene;
· Rapoartele intocmite ca urmare a vizitelor in Romania ale CPT – Comitetul european pentru prevenirea torturii si a pedepselor sau tratamentelor inumane sau degradante;
· Raportul intocmit ca urmare a vizitei in Romania in 2016 a SPT – Subcomitetul pentru Prevenirea Torturii si a Pedepselor ori Tratamentelor Inumane sau Degradante;
· doctrina relevanta (de la intrarea in vigoare a noii legislatii penale/procesual-penale/executional penale);
· propunerile legislative referitoare la actele normative mentionate mai sus, aflate in dezbaterea comisiilor de specialitate ale Parlamentului;
· Strategia de dezvoltare a sistemului judiciar 2022-2025, aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 436/2022;
· Strategia nationala anticoruptie 2021 – 2025, aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 1269/2021;
· Strategia nationala privind recuperarea creantelor provenite din infractiuni pentru perioada 2021 – 2025 „Criminalitatea nu este profitabila!”, aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 917/2021;
· Strategia nationala privind imigratia pentru perioada 2021 – 2024, aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 884/2021;
· Strategia nationala impotriva criminalitatii organizate 2021 2024, aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 930/2021;
· Strategia nationala in domeniul drogurilor 2022 – 2026, aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 344/2022;
· alte aspecte care vor reiesi din consultarile efectuate si din activitatea Grupului de lucru.
II. Zona de interventie
· principala:
o Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificarile si completarile ulterioare;
o Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala, cu modificarile si completarile ulterioare.
· subsecventa interventiilor asupra cadrului legislativ principal:
o Legea nr. 187/2012 pentru punerea in aplicare a Legii nr. 286/2009 privind Codul penal;
o Legea nr. 255/2013 pentru punerea in aplicare a Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala si pentru modificarea si completarea unor acte normative care cuprind dispozitii procesual penale;
o Legea nr. 252/2013 privind organizarea si functionarea sistemului de probatiune;
o Legea nr. 253/2013 privind executarea pedepselor, a masurilor educative si a altor masuri neprivative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal;
o Legea nr. 254/2013 privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal;
o alte legi speciale”.
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# Cetateanul 24 March 2023 18:24 +6
# Jijo 24 March 2023 20:20 +2
# Daca nu iesiti sa dam de pamant cu 24 March 2023 20:30 +4
# DODI 24 March 2023 20:50 +4
# Cotyso 24 March 2023 20:53 +1
# obiectiva 24 March 2023 21:29 +1
# Prometheus 24 March 2023 22:40 +1
# Kluivert 25 March 2023 00:12 +4
# santinela 25 March 2023 07:28 +5
# merinos predoiu 25 March 2023 07:48 +3
# Câmpul Tactic Interesul Naţional 25 March 2023 09:48 +1
# Ioana M. 25 March 2023 11:12 +6
# Obs 26 March 2023 11:21 0
# jUSTie 27 March 2023 10:17 +5
# marin 27 March 2023 20:00 +1
# ?????? 30 March 2023 20:42 0