SEFII ICCJ SI PICCJ DEVIN MICI DUMNEZEI – Uluitor: presedintele Inaltei Curti si Procurorul General al Romaniei vor putea dispune cercetarea disciplinara a magistratilor chiar daca Inspectia Judiciara stabileste ca nu exista indiciile savarsirii abaterii disciplinare. Sefii ICCJ si PICCJ au primit puteri depline prin care sa deschida dosare disciplinare oricarui judecator si procuror (Document)
Presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie si Procurorul General al Romaniei vor deveni mici dumnezei odata cu noua Lege privind Consiliul Superior al Magistraturii, adoptata saptamana trecuta de Guvern si care va intra in dezbaterea Parlamentului. Sefii ICCJ si PICCJ, fie ca vorbim in prezent de Corina Corbu (foto 1) si Gabriela Scutea (foto 2), fie ca este vorba despre viitorii conducatori ai acestor doua institutii au primit puteri depline prin care vor putea deschide dosare disciplinare oricarui judecator si procuror din aceasta tara, chiar si atunci cand Inspectia Judiciara stabileste ca nu exista indiciile savarsirii unei abateri disciplinare.
Viitoarea Lege privind Consiliul Superior al Magistraturii (care va inlocui actuala Lege 317/2004) atribuie presedintelui instantei supreme si sefului Parchetului General calitatea de titulari ai actiunii disciplinare. Acestia vor putea sa exercite actiunea disciplinara impotriva oricarui judecator, respectiv procuror, cu alte cuvinte sa trimita in judecata disciplinara a magistratilor. Legea impune totusi conditia existentei unor cercetari prealiabile din partea Inspectiei Judiciare, inaintea exercitarii atiunii disciplinare.
Foarte important este insa ca sefii ICCJ si PICCJ nu vor fi obligati sa tina cont de opinia Inspectiei. Mai exact, viitoarea Lege privind Consiliul Superior al Magistraturii stabileste ca presedintele Inaltei Curti si Procurorul General pot sesiza Inspectia Judiciara, iar daca inspectorul va stabili ca nu exista indiciile comiterii abaterii disciplinare acesta va trimite sefilor ICCJ si PICCJ o propunere de clasare. Cu toate acestea, capii ICCJ si PICCJ vor putea ignora propunerea Inspectiei Judiciare si vor putea dispune inceperea cercetarii disciplinare fata de judecatorul sau procurorul vizat. Cu alte cuvinte, Inspectia Judiciara stabileste in urma verificarilor ca un magistrat nu a comis vreo abatere disciplinara, insa presedintele Inaltei Curti si Procurorul General pot trece peste capul Inspectiei, incepand cercetarea disciplinara a magistratului respectiv.
Iata prevederile din noua Lege privind Consiliul Superior al Magistraturii care dau sefilor ICCJ si PICCJ calitatea de titulari ai actiunii disciplinare (Legea poate fi citita integral la finalul articolului):
“Art.45 - (1) Consiliul Superior al Magistraturii indeplineste, prin sectiile sale, rolul de instanta de judecata in domeniul raspunderii disciplinare a judecatorilor si a procurorilor, pentru faptele prevazute de lege ca abateri disciplinare.
(2) Actiunea disciplinara in cazul abaterilor savarsite de un judecator se exercita de Inspectia Judiciara, prin inspectorul judiciar, sau de presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
(3) Actiunea disciplinara in cazul abaterilor savarsite de procurori se exercita de Inspectia Judiciara, prin inspectorul judiciar, sau de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.
(4) In vederea exercitarii actiunii disciplinare este obligatorie efectuarea cercetarii disciplinare prealabile de catre Inspectia Judiciara.
Art.46 - (1) In cazurile in care presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie sau, dupa caz, procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie sunt titulari ai actiunii disciplinare, acestia pot sesiza Inspectia Judiciara in legatura cu abaterile disciplinare savarsite de judecatori sau, dupa caz, procurori.
(2) In cazul in care Inspectia Judiciara este titulara a actiunii disciplinare, aceasta se poate sesiza din oficiu sau poate fi sesizata in scris si motivat de orice persoana interesata, inclusiv de Consiliul Superior al Magistraturii, in legatura cu abaterile disciplinare savarsite de judecatori si procurori.
(3) Aspectele semnalate potrivit alin. (1) si (2) sunt supuse unei verificari prealabile efectuate de inspectorii judiciari din cadrul Inspectiei Judiciare, in cadrul careia se stabileste daca exista indiciile savarsirii unei abateri disciplinare. Verificarile se efectueaza in termen de cel mult 45 de zile de la data solicitarii formulate de titularul actiunii disciplinare potrivit alin. (1) sau de la data sesizarii Inspectiei Judiciare potrivit alin. (2). Inspectorul-sef poate dispune prelungirea termenului de efectuare a verificarii prealabile, cu cel mult 45 de zile, daca exista motive intemeiate care justifica aceasta masura.
(4) Daca in urma efectuarii verificarilor prealabile se constata ca nu exista indiciile savarsirii unei abateri disciplinare:
a) inspectorul judiciar transmite, in termen de cel mult 10 zile de la finalizarea acestora, presedintelui Inaltei Curti de Casatie si Justitie sau, dupa caz, procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie o propunere de clasare, daca Inspectia Judiciara a fost sesizata in conditiile alin. (1);
b) sesizarea se claseaza, iar rezultatul se comunica direct persoanei care a formulat sesizarea si persoanei vizate de sesizare, daca Inspectia Judiciara a fost sesizata in conditiile alin. (2).
(5) Primind propunerea de clasare prevazuta la alin. (4) lit. a), presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie sau, dupa caz, procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie poate:
a) sa dispuna clasarea lucrarii si comunicarea rezultatului persoanei vizate de sesizare;
b) sa solicite motivat completarea verificarilor prealabile, atunci cand apreciaza ca acestea nu sunt complete. Completarea se efectueaza de catre inspectorul judiciar in termen de cel mult 30 de zile de la data cand a fost solicitata de titularul actiunii disciplinare;
c) sa dispuna inceperea cercetarii disciplinare prealabile.
(…)
Art.50 - (1) In cazul prevazut la art. 46 alin. (1), Inspectia Judiciara comunica rezultatul cercetarii disciplinare prealabile titularului actiunii disciplinare in termen de cel mult 7 zile de la finalizarea acesteia. Daca apreciaza ca cercetarea este incompleta, titularul actiunii disciplinare poate solicita o singura data Inspectiei Judiciare completarea acesteia. Completarea se efectueaza de catre inspectorul judiciar in termen de cel mult 30 de zile de la data cand a fost solicitata si se comunica titularului actiunii disciplinare in termen de cel mult 7 zile de la finalizarea acesteia.
(2) Dupa primirea rezultatului cercetarii disciplinare prealabile, in conditiile alin. (1), presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie sau, dupa caz, procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie poate exercita actiunea disciplinara prin sesizarea sectiei corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii.
(3) Actiunea disciplinara poate fi exercitata de catre titularii prevazuti la alin. (2) in termen de 30 de zile de la data primirii rezultatului cercetarii disciplinare prealabile, in conditiile alin. (1), dar nu mai tarziu de 2 ani de la data la care fapta a fost savarsita”.
* Cititi aici noua Lege privind Consiliul Superior al Magistraturii
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# santinela 29 August 2022 13:37 +115
# # jos Corina Corbu si Gabriela Scutea 29 August 2022 14:01 +175
# Marin Nordicul 29 August 2022 14:39 +1
# Y 29 August 2022 14:40 +111
# nae din dealul feleacului 29 August 2022 15:43 +153
# Anonim 30 August 2022 09:31 +86