SIIJ, APARATA IN PARLAMENTUL EUROPEAN – Eurodeputata Maria Grapini a cerut ridicarea MCV: „A fost introdus la cererea Romaniei cand a aderat... Trebuie scos la cererea ei... E un mecanism caduc... CE a spus ca SIIJ are impact negativ asupra cazurilor de coruptie la nivel inalt, dar nu arata cum. Spune ca SIIJ a fost utilizata pentru presiune asupra judecatorilor si procurorilor. Nu e asa. Luati puncte de vedere de la AMR si UNJR!” (Video)
Eurodeputata Maria Grapini (foto), de la PPU-SL, a cerut Comisiei Europene, vineri, 8 octombrie 2021, in Parlamentul European, sa ridice Mecanismul de Cooperare si Verificare (MCV) impus Romaniei in 2006, in perioada de prea derare, si mai ales sa nu mai atace Sectia pentru investigarea infractiunilor din justitie (SIIJ).
Luarea de pozitie a Mariei Grapini vine ca urmare a raportului CE din iulie 2021, in care executivul comunitar a denigrat Curtea Constitutionala dupa Decizia nr. 398/3032, prin care CCR stabilise ca legea fundamentala a Romaniei are prioritate asupra deciziilor CJUE – inclusiv în ceea ce priveste inchiderea sectiei special. (Gasiti raportul la final.)
De asemenea, nemultumirea lui Grapini a fost cauzata de un raspuns primit din partea comisarului european pentru Justitie, Didier Reynders, care a tratat mult prea fugar problema raspunderii magistratilor.
Iata mai intai scrisoarea lui Grapini catre Reynders, din decembrie 2020 (vezi facsimil 1):
„Comisia Europeana a publicat recent primul raport privind statul de drept, care aplica o grila comuna de analiza pentru toate statele membre si totodata prevede, pentru prima data, un mecanism care are rolul de a preveni incalcarea statului de drept in statele membre ale Uniunii Eururopene.
Mecanismul european privind statul de drept prevede un dialog anual la care vor participa Comisia, Consiliul si Parlamentul European, alaturi de statele membre, parlamentele nationale si societatea civila. Principalele constatari referitoare la respectarea statului de drept in Uniunea Europeana vor cuprinde si rapoarte privind sistemul judiciar din fiecare stat membru si vor face referire si la masurile care se vor lua pentru a reduce influenta puterii executive sau legislative asupra justitiei.
Avand in vedere ca s-a introdus o noua conditionalitate privind functionarea statului de drept si pentru
ca piata unica ar trebui sa functioneze dupa un regulament comun al raspunderii magistratilor, pentru a asigura un tratament egal tuturor cetatenilor europeni indiferent unde acestia locuiesc sau lucreaza in Uniunea Europeana, ce masuri va lua Comisia Europeana astfel incat sa existe raspunderea magistratilor pentru solutiile abuzive pronuntate?”
Prezentam si raspunsul comisarului european, din martie 2021 (vezi facsimil 2):
„In temeiul tratatelor, UE nu are competenta de a armoniza normele care reglementeaza atributiile si responsabilitatile judecatorilor din sistemele judiciare ale statelor membre. Este de competenta statelor membre sa isi organizeze sistemele judiciare in conformitate cu cerintele constitutionale si cu angajamentele internationale pe care si le-au asumat si in conformitate cu principiile fundamentale ale statului de drept si cu cerintele stabilite de dreptul Uniunii. In temeiul articolului 19 din Tratatul privind Uniunea Europeana (TUE), statele membre sunt obligate sa mentina independenta sistemelor lor judiciare, astfel incat sa existe caile de atac necesare pentru a se asigura o protectie jurisdictionala efectiva in domeniile reglementate de dreptul Uniunii.
La 30 septembrie 2020, Comisia a adoptat primul raport anual privind statul de drept. Acesta analizeaza situatia din toate statele membre si urmareste sa promoveze atat un grad mai mare de sensibilizare cu privire la evolutiile relevante privind statul de drept in intreaga UE, cat si dezbaterile pe aceasta tema. Acest nou instrument are un caracter preventiv si vine in completarea mecanismelor existente, instituite in temeiul tratatelor, pentru asigurarea respectarii statului de drept, cum ar fi procedura de constatare a neindeplinirii obligatiilor si procedura prevazuta la articolul 7 din TUE pentru a sustine valorile fundamentale ale Uniunii.
Colegiuitorii au decis, de asemenea, sa instituie un nou mecanism de protectie a bugetului Uniunii impotriva incalcarilor principiilor statului de drept care afecteaza (sau risca sa afecteze) buna gestiune financiara a acestuia sau protectia intereselor financiare ale Uniunii. Niciunul dintre aceste mecanisme nu vizeaza insa stabilirea unor norme comune privind organizarea sistemelor judiciare ale statelor membre”.
Redam discursul Mariei Grapini din plenul Parlamentului European (vezi video):
„Din 2014, de cand sunt in Parlamentul European, sustin acelasi lucru (indiferent de ce guvern este la Bucuresti): Mecanismul de Cooperare si Verificare a fost introdus la cererea Romaniei, cand a aderat. Faptul ca raspunsul pe care il primesc de la Comisie, ca acest MCV va fi scos atunci cand vrea Comisia, este absolut incorect, pentru ca trebuie scos tot la cererea statului-membru, avand in vedere ca nu este prevazut in niciun tratat. Este de fapt un mecanism caduc, mai ales din momentul in care s-a introdus un instrument pentru toate statele-membre, de verificare a functionarii statului de drept.
Iar acum o sa intru pe raport si ceea ce a spus reprezentantul Comisiei. Si in raportul scris, si in ce a spus astazi reprezentantul Comisiei, sunt afirmatii fara a se aduce argumente. De exemplu: SIIJ are un impact negativ asupra cazurilor de coruptie la nivel inalt. Dar in raport nu spune cum si cu ce dovezi.
Spune de asemenea ca SIIJ a fost utilizata pentru a pune presiune asupra judecatorilor si procurorilor. Va rog, stimata Comisie, sa luati puncte de vedere de la Asociatia Magistratilor si de la Asociatia Judecatorilor (n.r. Uniunea Nationala a Judecatorilor din Romania)! Si veti vedea ca nu este asa.
Apoi: vreau sa inteleg si eu de ce Romania si de ce cetatenii din Romania (daca spuneti ca vreti sa-i ajutati) sunt sceptici, sunt deja in majoritate impotriva interventiei Comisiei in subsidiaritati.
In 2020, am facut din nou o scrisoare noului comisar pe justitie. I-am facut-o si doamnei [Vera] Jourova si in celalalt mandat. Si am sa va citesc ce a raspuns domnul comisar: 'In temeiul tratatelor, Uniunea Europeana nu are competenta de a armoniza normele care reglementeaza atributiile si responsabilitatile judecatorilor din sistemele judiciare ale statelor-membre. Este de competenta statelor-membre sa-si organizeze sistemele judiciare in conformitate cu cerintele constitutionale.
Romania are o Curte Constitutionala, un Parlament si un Guvern. Atunci de ce doar in Romania si Bulgaria trebuie sa se intervina in organizarea sistemelor? Este un limbaj dublu. Raspunsul este la domnul comisar (nu l-am inventat) si doresc o explicatie la raspunsurile pe care le da astazi Comisia.
Evident: MCV nu mai are ce cauta. Sunt toate cele 27 de state puse sub acest instrument. Pentru ca si in guvernul acesta sunt incalcari, dar trebuie sa se rezolve in Romania. Iata: Avocatul Poporului a fost schimbat incorect. Curtea Constitutionala a intervenit si a fost pus la loc. De aceea avem institutii democratice. Va rog sa nu demolati, stimata Comisie, institutiile democratice din tara mea”.
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# santinela 12 October 2021 07:22 +151
# Felicitari doamnei Maria Grapini !!! 12 October 2021 17:59 +40
# Jos palaria ! 13 October 2021 21:59 +41
# Iancu 14 October 2021 17:13 +61