psdolt
24 November 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

psdolt psdolt psd

SRI NU POATE FI ORGAN DE CERCETARE PENALA – CCR a declarat neconstitutionale prevederile din OUG 6/2016 prin care SRI a fost reintrodus in activitatea de urmarire penala, putand fi desemnat organ de cercetare penala speciala. SRI nu mai poate pune in aplicare mandatele de supraveghere tehnica. A picat si articolul care stabilea ca presedintele ICCJ verifica modul de punere in aplicare a mandatelor de supraveghere de catre Centrul National de Interceptare a Comunicatiilor

Scris de: George TARATA | pdf | print

16 February 2022 17:19
Vizualizari: 8582

Serviciul Roman de Informatii nu poate primi calitate de organ de cercetare penala speciala si nici nu poate pune in aplicare mandatele de supraveghere tehnica. Iar presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie nu poate verifica modul de punere in aplicare a mandatelor de supraveghere de catre Centrul National de Interceptare a Comunicatiilor (CNIC), centru infiintat in secret in baza unei hotarari a CSAT, organism administrativ care nu are drept de legiferare. Asta a decis miercuri, 16 februarie 2022, Curtea Constitutionala a Romaniei.


 

CCR a dat publicitatii minuta deciziei prin care a admis exceptiile de neconstitutionalitate formulate de AUR si Avocatul Poporului impotriva Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.6/2016 privind unele masuri pentru punerea in executare a mandatelor de supraveghere tehnica dispuse in procesul penal (cunoscuta sub denumirea de Ordonanta Pruna). Asa cum Lumea Justitiei a anuntat in exclusivitate, CCR a constatat in majoritate, cu opiniile separate ale judecatoarelor Livia Stanciu si Simina Tanasescu, neconstitutionalitatea Legii de aprobare OUG 6/2016, precum si a unor prevederi din OUG 6/2006.


Concret, CCR a constatat neconstitutionale urmatoarele dispozitii din OUG 6/2006:


-Prevederile din OUG 6/2006 care dadeau dreptul SRI sa puna in aplicare, in calitate de organ de cercetare penala speciala, mandatele de supraveghere tehnica.

Este vorba despre:

Art.I pct.1 fraza a doua OUG 6/2016: “De asemenea, organele de cercetare penala speciale pot efectua, in cazul infractiunilor contra securitatii nationale prevazute in titlul X din Codul penal si infractiunilor de terorism, din dispozitia procurorului, punerea in aplicare a mandatelor de supraveghere tehnica”.


-Prevederile din OUG 6/2006 care au modificat Legea 304/2004 privind organizarea judiciara (prin introducerea art. 30/1) astfel incat presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie a fost obligat sa verifice modul de punere in aplicare in cadrul Centrului National de Interceptare a Comunicatiilor a mandatelor de supraveghere tehnica de organele penale.

Este vorba despre:

Art.II pct.1 din OUG 6/2016 - “Semestrial sau ori de cate ori este nevoie, presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie sau unul dintre judecatorii anume desemnati de catre acesta verifica modul de punere in aplicare in cadrul Centrului National de Interceptare a Comunicatiilor prevazut de art. 8 alin. 2 din Legea nr. 14/1992 privind organizarea si functionarea Serviciului Roman de Informatii, cu modificarile si completarile ulterioare, a supravegherilor tehnice realizate de organele de urmarire penala” si

Art. IV pct.1 fraza a treia din OUG 6/2016 - “Verificarea modului de punere in aplicare in cadrul Centrului National de Interceptare a Comunicatiilor a executarii acestor supravegheri tehnice se realizeaza potrivit art. 30/1 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare”.

 

-Prevederile care dau dreptul SRI sa fie desemnat organ de cercetare penala speciala pentru punerea in executare a mandatelor de supraveghere tehnica.

Este vorba despre:

Art.IV pct.2 fraza a doua OUG 6/2016 - “Prin exceptie, organele Serviciului Roman de Informatii pot fi desemnate organe de cercetare penala speciale conform art. 55 alin. (5) si (6) din Codul de procedura penala pentru punerea in executare a mandatelor de supraveghere tehnica, conform prevederilor art. 57 alin. (2) teza finala din Codul de procedura penala”.


Iata comunicatul CCR:


“In sedinta din data de 16 februarie 2022, Curtea Constitutionala, in cadrul controlului legilor anterior promulgarii, a decis:

Cu majoritate de voturi, a admis obiectia de neconstitutionalitate (dupa conexarea celor trei sesizari cu acelasi obiect formulate de Avocatul Poporului si, respectiv, de 51 de deputati apartinand Grupurilor parlamentare ale Aliantei pentru Unirea Romanilor, Partidului Social Democrat, Partidului National Liberal, precum si de deputati neafiliati si un deputat al Grupului Minoritatilor Nationale) si a constatat ca Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.6/2016 privind unele masuri pentru punerea in executare a mandatelor de supraveghere tehnica dispuse in procesul penal, precum si dispozitiile art.I pct.1 fraza a doua, art.II pct.1, art.IV pct.1 fraza a treia si art.IV pct.2 fraza a doua din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.6/2016 sunt neconstitutionale.

Deciziile sunt definitive si general obligatorii.

Argumentele retinute in motivarea solutiilor pronuntate de Curtea Constitutionala vor fi prezentate in cuprinsul deciziilor, care se vor publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I”.

Comentarii

# DODI date 16 February 2022 17:44 +405

Să nu uităm (sau să le împrospătăm memoria tinerilor useriști cu plus și minus): păstorul CSAT a fost bețivul național Petrov, iar actualul șmecher este alogenul tembel de la Sibiu. Așa se explică de ce acești doi foști ciripitori de la vechea Securitate execută cu rapiditate orice ordin primit pe cale ierarhică de la Noua Securitate. Printre aceste ”execuții” se numără și faptul că SRI are firme sub acoperire în toate domeniile de activitate (infestând domeniul economic și nu numai), are ilegal dreptul de a supraveghea comunicațiile, pe cel de a... falsifica alegerile și de a avea ceea mai mare structură de personal din lume (raportat la 1.000 de locuitori). Să ne mai mirăm de ce le crește exponențial bugetul (indiferent de suferințele economiei naționale) și de ce nu dau raport nimănui de veniturile realizate prin firmele paravan?

# SRI trebuie regandit. Asa cum este acum este o tumoare. date 16 February 2022 20:49 +426

SRI si-a pierdut compket rostul sau in formula actuala. Ce face SRI face mai bine DNA si un dosar de presa bazat pe un comunicat al DNA. Sunt si mult mai bine pregatiti dpdv juridic domnii procuriri (stiu ce ziceti dar..prin comparatie, zic eu, cu militarii SRI). Daca e sa tinem SRI doar pentru ca stiu cu interceptarile sau ca fac cate o informare si apoi la plic galben sau stick maro fac imixtiuni ilegale in actul de justitie...nu zic nu...dar sa se numeasca Serviciu Roman de Interceptare si Paradeala in Afara Legii (SRIPAL) si sa aiba la salar minimul pe economie ca NU exista niciun risc sau nicio activitate speciala (toate interceptarile sunt facute pe banii clientului de catre furnizorul de servicii ibternet/gsm).

# ?????? date 16 February 2022 23:13 -16

& Mișto că unii se gândesc, probabil, că "ar putea cucerii", "instalația SRI", de "interceptări" ,?

# Victor Leahu date 17 February 2022 07:51 +17

Fiecare popor are conducatorul pe care il merita, politia pe care o merita, securitatea pe care o merita. Nu este niciun secret ca si conducatorul si politistii si securistii sunt tot cetateni. Dupa program ..au tupeul sa se planga de conditii.

# santinela date 17 February 2022 08:37 +94

Decizie corecta si asteptata !

# Papura Voda date 17 February 2022 11:41 +25

Sa vedem motivarea . Poate le da Dumnezeu gandul ce-l bun si vor cuprinde in motivare si indicatia ca toti cei condamnati pe interceptari sa aiba deplin si rapid acces la revizuirea cauzelor lor. De nu vor insera un astfel de considerent in motivare, celor multi condamnati pe nedrept li se va spune ca Decizia CCR nu poate retroactiva.

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 21.11.2024 – ICCJ a lamurit cum ramane cu Sosoaca (Document)

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva