STAREA DE ALERTA NU SE MAI JUSTIFICA – Coalitia pentru Apararea Statului de Drept someaza Guvernul: „Situatia epidemiologica nu mai impune masuri care sa restranga drepturi si libertati prin starea de alerta. Sunt suficiente carantina si izolarea pe Legea 136/2020, care nu conditioneaza masurile de existenta starii de alerta. Masurile prin care li se solicita cetatenilor sa faca dovada eligibilitatii pentru a putea dobandi drepturi si libertati sunt in neconcordanta cu Constitutia”
Guvernul Romaniei trebuie sa puna capat starii de alerta, intrucat noile infectari cu coronavirus au scazut dramatic in ultima luna. Iar Executivul poate foarte simplu sa izoleze ori sa carantineze romanii infectati, avand la dispozitie in acest sens Legea nr. 136/2020 privind instituirea unor masuri in domeniul sanatatii publice in situatii de risc epidemiologic si biologic. Or, acest act normativ nu conditioneaza izolarea si carantinarea de existenta unei stari de alerta – spre deosebire de Legea nr. 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19.
Solicitarea privind incetarea starii de alerta i-a fost trimisa Executivului marti, 29 iunie 2021, de catre Coalitia pentru Apararea Statului de Drept (CASD), condusa de avocata Elena Radu (foto).
ONG-ul subliniaza ca mentinerea starii de alerta perpetueaza abuzurile impotriva romanilor, cetatenilor fiindu-le ingradite drepturi si libertati daca nu prezinta certificate de vaccinare, teste COVID-19 negative ori dovada ca au facut aceasta gripa. Or, asa ceva incalca articolul 53 din Constitutie, care impune ca restrangerea exercitiului drepturilor si libertatilor sa se faca proportional cu situatia care a determinat acea restrangere, puncteaza asociatia.
Dupa cum veti vedea in tabelul de mai jos, cazurile nou-confirmate de SARS-CoV-2 au scazut de peste 8 ori in ultima luna: de la 307 in 27 mai la 37 in 28 iunie 2021. De asemenea, numarul de cazuri pozitive la retestare erau de 22 de ori mai putine la 28 iunie comparativ cu 27 mai: 5, fata de 110.
Totodata, media nationala a incidentei cumulate a cazurilor pe ultimele 14 zile s-a micsorat si ea de peste trei ori: de la 0,16 la mie in data de 9 iunie pana la 0,05‰ in ziua de 28 iunie 2021.
Iata principalele pasaje din scrisoarea CASD adresata Executivului, pe care o atasam integral la finalul articolului:
„Prin prezenta, va solicit sa respectati dispozitiile art. 6 si art. 48 din OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ si sa dispuneti, de indata, incetarea starii de alerta instituite pe intreg teritoriul Romaniei, starea epidemiologica actuala din Romania nemaiimpunand necesitatea existentei pe teritoriul Romaniei a unei stari exceptionale restrictive de drepturi si libertati fundamentale,
pentru urmatoare motive: (...)
Prin Hotararea de Guvern nr. 394/2020 a fost declarata starea de alerta pe intreg teritoriul Romaniei, pe o perioada de 30 zile, aceasta fiind prelungita pe perioade succesive de cate 30 zile, prin noi hotarari de Guvern.
Prin H.G. nr. 678 din 24 iunie 2020 a fost prelungita starea de alerta, pe intreg teritoriul tarii, pentru o perioada de 30 zile, incepand cu 12 iunie 2021.
Conform comunicatelor zilnice publicate pe site-ul stirioficiale.ro, in Romania, situatia epidemiologica privitoare la numarul persoanelor infectate cu virusul SARS-CoV2, in perioada 27.05.2021 – 28.06.2021 a fost urmatoarea (n.r. vezi facsimil):
Tinand cont de perioada de incubatie luata in calcul in mod oficial (de 14 zile), se poate observa ca numarul total al persoanelor infectate aflate pe teritoriul Romaniei, in ultimele 14 zile, in perioada 09.06.2021 -28.06.2021 a fost intr-o continua scadere.
Astfel:
- la data de 09.06.2021, pe teritoriul Romaniei erau 3.734 persoane testate pozitiv in ultimele 14 zile (din care 2.761 cazuri nou confirmate, iar 973 cazuri erau confirmate la retestare), media nationala a numarului de cazuri pe ultimele 14 zile la 1.000 locuitori era de 0,16 persoane;
- la data de 28.06.2021, pe teritoriul Romaniei erau 1.235 persoane testate pozitiv in ultimele 14 zile (din care 891 cazuri nou confirmate, iar 344 cazuri erau confirmate la retestare), media nationala a numarului de cazuri pe ultimele 14 zile la 1.000 locuitori era de 0,05 persoane.
Drept urmare, in conditiile in care la data de 28.06.2021, pe teritoriul Romaniei existau numai 1.235 persoane confirmate ca fiind purtatoare ale virusului SARS-CoV2 din totalul populatiei Romaniei, nu se mai justifica mentinerea starii de alerta, stare exceptionala in perioada careia se restrange exercitiul majoritatii drepturilor si libertatilor fundamentale ale cetatenilor.
Se poate constata astfel ca, fata de situatia epidemiologica actuala, mentinerea starii de alerta nu mai are nicio justificare si este in neconcordanta cu obiectul si scopul Legii nr. 55/2020 in temeiul careia a fost emisa Hotararea de Guvern nr. 636/2021 de prelungire a starii de alerta.
Aceasta deoarece avand in vedere legislatia in vigoare potrivit careia persoanele testate pozitiv sunt izolate, iar contactii acestora sunt plasate in carantina, cele 1.235 persoane testate pozitiv nu mai prezinta risc de transmitere a bolii catre alte persoane.
Totodata:
a) potrivit art. 2 din Legea nr. 55/2020:
- starea de alerta reprezinta raspunsul la o situatie de urgenta de amploare si intensitate deosebita. Or, fata de numarul persoanelor purtatoare ale virusului Sars-CoV 2 pe teritoriul Romaniei (1.235 persoane), la data de 28.06.2021, nu mai este indeplinita nici conditia amplorii si nici cea a intensitatii. Mai mult decat atat, avand in vedere legislatia in vigoare potrivit careia persoanele testate pozitiv sunt izolate, iar contactii acestora sunt plasate in carantina, persoanele testate pozitiv nu prezinta risc de transmitere a bolii catre alte persoane;
- starea de alerta consta intr-un ansamblu de masuri cu caracter temporar, proportionale cu nivelul de gravitate manifestat sau prognozat al acesteia. Or, fata de numarul de persoane infectate (testate pozitiv) in ultimele 14 zile, la data de 28.06.2021, precum si fata de scaderea constanta a numarului de persoane testate pozitiv pe perioade succesive de cate 14 zile, pe teritoriul Romaniei gravitatea manifestata sau prognozata de virusul Sars-Cov2 nu mai este proportionala cu masurile instituite;
- starea de alerta reprezinta un ansamblu de masuri necesare pentru prevenirea si inlaturarea amenintarilor iminente la adresa vietii, sanatatii persoanelor. Or, fata de numarul redus al persoanelor testate pozitiv aflate pe teritoriul Romaniei, precum si fata de faptul ca izolarea si carantinarea persoanelor care sunt testate pozitiv sau care sunt contacti ai acestora se face in temeiul Legii nr. 136/2020, care nu conditioneaza instituirea masurii carantinei sau izolarii persoanei de existenta starii de alerta, nu se mai impune mentinerea starii de alerta.
Mai mult decat atat, chiar prin raportare la situatia epidemiologica europeana si internationala, carantina si / sau izolarea persoanelor care intra pe teritoriul Romaniei se instituie tot in temeiul Legii nr. 136/2020, care nu conditioneaza instituirea acestor masuri de existenta starii de alerta.
b) (...)
Asa cum am aratat anterior, fata de situatia epidemiologica actuala, nici nu se mai impun si nici nu mai sunt necesare masuri care sa restranga drepturile si libertatile fundamentale ale cetatenilor prin starea de alerta instituita in temeiul Legii nr. 55/2020, fiind suficiente masura carantinei si izolarii persoanelor care se dispun in temeiul Legii nr. 136/2020, lege care nu conditioneaza instituirea acestor masuri de existenta starii de alerta.
Mai mult decat atat, masurile instituite prin care li se solicita cetatenilor sa faca dovada eligibilitatii pentru a putea sa dobandeasca drepturi si libertati si sa si le exercite (prin prezentarea unor dovezi privind testarea, vaccinare, vindecarea) sunt in neconcordanta cu dispozitiile art. 1 alin. (3) si art. 53 din Constitutia Romaniei. Aceasta deoarece, potrivit Constitutiei Romaniei, drepturile si libertatile sunt garantate, iar exercitiul acestora poate fi restrans numai daca statul roman, prin reprezentantii sai, dovedeste ca sunt indeplinite conditiile prevazute de art. 53 din Constitutie, fara a putea sa aduca atingere insesi existentei dreptului sau libertatii.
In conditiile in care Guvernul, prin masurile instituite, a inversat sarcina probei, cetateanul fiind obligat sa dovedeasca ca este eligibil pentru dobandirea si exercitarea drepturilor si libertatilor fundamentale, se poate constata ca se neaga insasi existenta drepturilor, ceea ce contravine dispozitiilor art. 1 alin. (3) din Constitutie, iar principiul legalitatii este incalcat de catre Guvern.
c) daca in viitor situatia evolutia situatiei epidemiologice o va impune, Guvernul poate sa instituie o noua stare de alerta, prin adoptarea unei noi Hotarari de Guvern.
Sustinerile ca poate sa apara o anumita evolutie a situatiei epidemiologice nu sunt suficiente pentru mentinerea unei stari de alerta care in prezent nu mai este necesara si justificata, neaga si si restrange in mod neconstitutional drepturile si libertatile fundamentale ale cetatenilor.
In urma declararii ca neconstitutionale a dispozitiilor alin. (3) si (4) ale art. 4 din Legea nr. 55/2020, Guvernul poate sa instituie stare de alerta, daca situatia epidemiologica o va impune in viitor si daca va fi necesar, printr-o hotarare de Guvern care nu se mai supune incuviintarii Parlamentului”.
* Cititi aici intreaga scrisoare
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# Pandele 29 June 2021 19:01 +78
# Vantu 29 June 2021 21:50 +62
# Simona 29 June 2021 22:05 +51
# Lita 29 June 2021 22:17 +100
# Trica Fabian 29 June 2021 23:18 +34
# escu 30 June 2021 10:04 +27
# jurca 30 June 2021 13:37 +18
# Neanae 30 June 2021 23:06 +33
# Andrei 1 July 2021 00:14 +63