5 October 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

DENUNT PE OFITER – Secretarul general al Asociatiei Internationale a Politistilor – Sectia Romana, locotenent-colonelul Catalin Stefan Balteanu, este acuzat de presupuse fapte de abuz in serviciu, fals si uz de fals privind gestionarea neglijenta a informatiilor personale ale membrilor, unii avand misiuni cu identitate ascunsa. Alta acuzatie: constrangerea membrilor IPA Romania sa incheie abonamente de telefonie mobila, ONG-ul retinand pana la 10% din valoarea facturii (Documente)

Scris de: Valentin BUSUIOC | pdf | print

16 September 2021 16:00
Vizualizari: 12541

Un nou scandal zguduie institutiile de forta din Romania. Conducerea Asociatiei Internationale a Politistilor – Sectia Romana (pe scurt: IPA Romania) a fost denuntata atat la Parchetul Militar de pe langa Tribunalul Militar Bucuresti, cat si la sefii Ministerului Afacerilor Interne si ai Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Acuzatiile se refera la presupuse fapte de abuz in serviciu, fals si uz de fals privind gestionarea neglijenta a informatiilor personale ale membrilor IPA Romania.



Faptul ca unui om i se incalca drepturile la protectia datelor personale prevazute de regulamentul european GDPR este una. Insa situatia devine cu atat mai grava, daca ne gandim ca acel cetatean desfasoara inclusiv misiuni sub acoperire (deci cu identitate falsa).

Asta sustine si avertizorul de integritate (al carui nume nu doreste sa-l faca public) in sesizarile trimise catre PMTMB, MAI si ANAF.

In plangerea penala depusa la parchet, avertizorul de integritate il indica pe locotenent-colonelul Catalin Stefan Balteanu (foto), ofiter in Inspectoratul General al Jandermeriei Romane (IGJR) – Directia Resurse Umane si mai ales secretar general al IPA Romania. Or, detinand dubla calitate de jandarm si de membru in conducerea unei organizatii non-guvernamentale, Balteanu ar incalca interdictia impusa de Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare.


Iata ce prevede art. 30 alin. 2 lit. b din Legea 80/1995:


Cadrelor militare in activitate le este interzis: (...) sa fie asociat unic ori sa participe direct la administrarea sau conducerea unor organizatii ori societati comerciale, cu exceptia celor numite in consiliile de administratie ale regiilor autonome si societatilor comerciale din subordinea, coordonarea sau sub autoritatea Ministerului Apararii Nationale si ale filialelor acestora, din cadrul industriei de aparare sau in legatura cu aceasta”.


Angajare fictiva in Jandarmeria Romana?


In acelasi denunt depus la Parchetul Militar Bucuresti, avertizorul de integritate il acuza pe jandarmul Catalin Balteanu de faptul ca ar munci doar fictiv (pe hartie) la unitatea militara de care apartine (UM 0251 Bucuresti), in timpul programului de lucru fiind in realitate prezent la sediul IPA – Sectia Romana si fiind astfel platit in ambele parti.

Alt caz de pontare fictiva de care este acuzat Balteanu il reprezinta participarea ofiterului la sediul Institutului de Studii pentru Ordine Publica (ISOP) din Bucuresti intr-o zi in care figura in misiune ordonata la Toplita (judetul Harghita).


Afacerea abonamentelor telefonice


In partea cealalta, in sesizarile trimise catre ANAF si MAI, avertizorul de integritate relateaza cum IPA Romania si-ar fi constrans propriii membri sa dea lunar cate trei lei pentru cate un abonament telefonic la Telekom Orange sau Vodafone, chiar daca membrii aveau deja abonamentul propriu. Ca si cum nu ar fi fost de ajuns, IPA – Sectia Romana ar retine anumite procentaje din valoarea facturii (8% pentru Orange, 9% pentru Vodafone si 10% pentru Telekom), ceea ce insumat inseamna 800.000 de euro anual, bani pentru care IPA este invinuita ca nu plateste nici impozite, nici TVA, mai arata avertizorul de integritate.


Gestionarea datelor personale


In fine, ne intoarcem la problema anuntata inca de la inceputul articolului: aceea ca IPA – Sectia Romana ar trata cu o alarmanta neglijenta datele personale ale membrilor ei, incredintandu-le nu unei entitati acreditate GDPR, ci unei firme oarecare, denumite SC CADT Soft Systems SRL (CUI: 27337262), ce are sediul social in Sectorul 6, pe bd. Constructorilor, la nr. 27, bl. 27, sc. C, et. 2, ap. 52. Inregistrata la 1 septembrie 2010, societatea are codul CAEN principal 6201, ceea ce inseamna „Activitati de realizare a soft-ului la comanda (software orientat client)”. Ca fondator si administrator al companiei figureaza o anume Maria-Ana-Florica Florescu. Coincidenta de nume face ca informaticianul IPA Romania (deci cel care se ocupa inclusiv cu baza de date) sa fie Daniel Florescu, pe care avertizorul de integritate il prezinta drept fost ofiter in MAI – Directia Generala Financiara.


Iata mai intai denuntul penal:


Domnule Prim-procuror,

In calitate de avertizor public, in acceptiunea Legii nr. nr. 571 din 14.12.2004, am deosebita onoare sa formulez urmatoarea

PLANGERE PENALA

Impotriva locotenent-colonel BALTEANU CATALIN STEFAN, ofiter din cadrul IGJR – Directia Resurse Umane.

In fapt, acesta a savarsit o serie de infractiuni in legatura cu serviciul, impreuna cu ofiteri din cadrul aceleiasi structuri – Inspectoratul General al Jandarmeriei Romane – infractiuni pe care le voi detalia in cele ce urmeaza.

Asociatia Internationala a Politistilor (I.P.A.) este o organizatie non-profit, care are ca obiect de activitate crearea unor relatii de prietenie si colaborare intre fortele politienesti din intreaga lume.

In structura acestei asociatii, din care fac parte si eu, sunt cuprinse peste 150 de regiuni, infiintate pe langa structurile profesionale din intreaga tara, avand in componenta aproximativ 50.000 membri, din toate Inspectoratele Generale ale MAI, cum ar fi Inspectoratul General al Politiei Romane, Inspectoratul General al Politiei de Frontiera, Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta, Inspectoratul General al Jandarmeriei Romane, precum si alte structuri ai caror sefi au calitate de ordonatori de credite.

In aceste conditii, organele de conducere ale I.P.A. Sectia Romana sunt Adunarea Generala (formata din delegatii tuturor regiunilor), Comitetul Executiv National (membrii sai fiind alesi prin vot de catre Adunarea Generala), iar intre sedintele acestui Comitet Executiv, conducerea este asigurata de un Birou Permanent, format din Presedinte si Trezorier, organismul asigurand buna functionare a asociatiei intre sesiunile Adunarii Generale.

Pentru bunul mers al acestei asociatii, este evident faptul ca se impune prezenta la sediu a tuturor membrilor Comitetului Executiv National, fiecare dintre ei avand atributii distincte, stabilite prin Statutul asociatiei.

Unul dintre membrii Comitetului Executiv National (care este retribuit lunar pentru activitatea prestata cu sume depasind 8.000 lei net) este domnul locotenent-colonel BALTEANU CATALIN STEFAN, angajat al Jandarmeriei Romane la Directia Resurse Umane, ofiter ce face obiectul prezentei plangeri penale.

Conform propriilor declaratii, materializate prin declaratia de avere publicata pe site-ul MAI de sepecialitate, in anul 2019 domnul Balteanu Catalin Stefan a incasat de la IPA suma de 60.000 lei, desi in realitate aceste sume sunt mult mai mari, asa cum se va observa la o verificare mai atenta.

Aceste aspecte pot imbraca atat aspecte penale, cat si aspecte disciplinare ori contraventionale, dupa cum bine se stie, domnia sa fiind obligat sa declare sumele incasate in afara salariului.

Conform gradului si functiei pe care o ocupa, activitatea profesionala a domnului BALTEANU CATALIN STEFAN, ofiter al Jandarmeriei Romane, este supusa reglementarilor si prevederilor Legii nr. 80/1995, in conformitate cu dispozitiile art. 23 alin. (3) din Legea nr. 550/2004 privind organizarea si functionarea Jandarmeriei Romane, domnia sa avand statut de militar.

Legea nr. 80/1995 dispune fara putinta de tagada, la art. 30 alin. (2) lit. b), 'cadrelor militare in activitate le este interzis sa fie asociat unic ori sa participe direct la administrarea sau conducerea unor organizatii ori societati comerciale, cu exceptia celor numite in consiliile de administratie ale regiilor autonome si societatilor comerciale din subordinea, coordonarea sau sub autoritatea Ministerului Apararii Nationale si ale filialelor acestora, din cadrul industriei de aparare sau in legatura cu aceasta'.

Tinand seama de numeroasele modificari aduse acestei norme legale de-a lungul timpului, consider ca vointa legiuitorului este actuala, certa si evidenta, in caz contrar putandu-se lua in calcul o eventuala modificare a acestor prevederi.

Asa cum am indicat de la inceput, I.P.A. Sectia Romana este o organizatie non-guvernamentala, asa cum rezulta din art. 1.2 al Statutului asociatiei noastre, fara a se circumscrie exceptiilor enumerate de textul legal mentionat anterior, concluzia fiind una singura: prin participarea sa in Comitetul Executiv National, for de conducere si administrare al I.P.A. Sectia Romana, domnul BALTEANU CATALIN STEFAN, ofiter in cadrul Jandarmeriei Romane, incalca evident interdictia dispusa prin art. 30 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 80/1995, in aceste conditii norma legala fiind infranta.

Ma refer la interdictii, asa cum sunt ele stabilite in mod clar, fara echivoc, de art. 30 alin. (2) lit. b) din actul normativ precizat, nu la incompatibilitati anume stabilite de Legea nr. 161/2003 privind incompatibilitatile, situatie in care competenta de solutionare o are Agentia Nationala de Integritate.

In concluzie, va adresez respectuoasa rugaminte de a dispune declansarea verificarilor in cauza, privind aceasta situatie urmand a constata existenta/inexistenta unor infractiuni comise in cauza de ofiterul mentionat ori de colegi ai acestuia care i-au ascuns activitatea infractionala.

Un alt aspect ce consider ca poate face obiectul unei verificari din punct de vedere al savarsirii unei infractiuni in legatura cu serviciul, il constituie faptul ca domnul BALTEANU CATALIN STEFAN se prezinta la sediul I.P.A. Sectia Romana in cursul saptamanii, in intervalul orar 08.00-16.00, cand acesta, in mod normal, ar trebui sa fie la sediul profesional al unitatii militare unde este angajat.

Domnule Prim-procuror,

Discutam aici despre un angajat platit din fonduri publice, din bani de la bugetul de stat, care ar trebui sa respecte uniforma militara si sa isi indeplineasca atributiile de serviciu cu respect si corectitudine, nu lipsind de la serviciu si cumuland in mod nelegal doua venituri, fiind pontat in fals de colegii domniei sale care, posibil, beneficiaza de diferite avantaje in schimbul tainuirii acestor absente si al pontajului in fals.

Mai mult, dupa cum se va observa, domnul Balteanu Catalin Stefan efectueaza dese deplasari prin tara si prin strainatate, aspect care ridica semne serioase de intrebare privind numarul de zile de concediu de care beneficiaza ori de acoperirea asigurata de o parte a conducerii IGJR.

O verificare exacta se poate efectua prin verificarea amanuntita a aspectelor ce fac obiectul prezentei plangeri penale, deoarece la intrarea in sediul ISOP exista o bariera automata, ce are o evidenta informatizata, electronica, care poate furniza la o simpla cautare datele si orele la care a intrat, respectiv a parasit incinta ISOP, autoturismul domnului Balteanu Catalin Stefan, AUDI de culoare neagra cu numar de inmatriculare (...).

Consider ca ar fi utila aceasta verificare pentru o perioada oarecare pe care o veti considera necesara din ultimul an de zile, pentru edificarea dumneavoastra si pentru cunoasterea exacta a tabloului privind absenta domnului Balteanu Catalin Stefan de la locul de munca, acesta fiind totusi pontat ca prezent si, pe cale de consecinta, platit din banii publici la locul de munca, beneficiind si de retributia de 8.000 (opt mii) lei net lunar, pentru activitatea sa paralela din cadrul IPA, pe care o desfasoara in timpul orelor de program.

Va adresez respectuoasa rugaminte de a dispune efectuarea de verificari cu privire la acest aspect, deoarece consider ca in situatia prezentata domnul BALTEANU CATALIN STEFAN a incasat salariu necuvenit de la MAI, fiind pontat in zilele respective 8 ore in mod nereal, abuziv si in fals, la Jandarmeria Romana, in timp ce domnia sa era prezent in realitate, in alta parte, de unde primea, de asemenea, o indemnizatie.

Consider ca nu este corect, legal, etic si moral, ca un ofiter al Jandarmeriei Romane, al MAI, o persoana ce primeste salariu si solda din bugetul de stat, sa 'mimeze' activitatea de la locul de munca, sa fie salarizat, dar in realitate sa fie absent de la locul de munca.

In momentul in care veti dispune efectuarea de verificari pe aceasta linie, va rog sa aveti in vedere inclusiv modul in care domnul BALTEANU CATALIN STEFAN este pontat in misiune la Toplita in ziua de 20 august 2019, deoarece in realitate acesta s-a aflat la Bucuresti, la sediul I.P.A. din soseaua Oltenitei.

Anexez prezentei informari adresa domnului Balteanu Catalin Stefan, din data de 01.08.2019, prin care acesta declara in scris ca nu poate participa la sedinta CEN, fiind in misiune ordonata, asa cum exista evident mentiuni aferente pe Ordinul de misiune si in Ordinul de zi pe unitate, unde domnul Balteanu Catalin Stefan trebuie sa fie mentionat la 'raspandiri', aspect total fals.

Anexez spre probarea celor sustinute de mine procesul verbal nr. 3972 din 20.08.2019 incheiat la sediul IPA, unde veti constata faptul ca, la fila nr. 3 exista mentiunea referitoare la domnul Balteanu Catalin Stefan, care a ajuns la sedinta, la Bucuresti la sediul ISOP din soseaua Oltenitei, la orele 12.20, ora la care domnia sa figureaza ca fiind in misiune ordonata la Toplita – jud. Harghita.

Firesc se pune intrebarea: cum a fost pontat la serviciu pentru acea zi, 20.08.2019, domnul locotenent-colonel Balteanu Catalin Stefan, militar, ofiter superior in cadrul trupelor de jandarmi?

Sunt sigur ca specialistii din subordinea dumneavoastra vor descoperi modalitatea in care acest ofiter a primit salariu pentru ziua de 20 august 2019, incluzand aici diurna pentru misiune, participand in acelasi timp si la o sedinta in Bucuresti, locatie aflata la aproximativ 350 de kilometri de locul misiunii ofiterului de jandarmi!

Totodata, doresc sa va aduc in atentie faptul ca, domnul Balteanu Catalin Stefan declara in fals sumele incasate de la Asociatia Internationala a Politistilor (I.P.A.) existand neconcordate intre declaratiile de avere si situatiile intocmite si care se regasesc in contabilitatea asociatiei. In sprijinul verificarilor pe care le veti efectua va anexez declaratia de avere nr.199/02.06.2020 in care este mentionata suma de 60.000 lei venit in anul 2019 iar in situatia cheltuieli efectuate in perioada ianuarie 2019 – iunie 2020, intocmita in baza deciziei CEN nr.7778/14.07.2020 la rubrica secretarului general functie pe care ofiterul o indeplineste in cadrul organizatiei pentru acelasi an 2019 se regaseste suma de 174.883,29 lei sume totale incasate din indeminzatii, prime, combustibil lunar decontat li cheltuieli cu deplasari interne. Astfel in extinderea verificarilor pe care le veti intreprinde va rog sa aveti in vedere ca declaratiile sunt false vadit si in mod intentionat avand caracter repetitiv intre anii 2016-2021.

Domnule Prim-procuror,

Pentru aceste nereguli, declaratiile in fals privind sumele incasate, pentru modul in care prezenta si pontajul sau de la locul de munca din cadrul Jandarmeriei Romane nu corespund realitatii, domnul BALTEANU CATALIN STEFAN fiind trecut prezent la locul de munca desi nu se afla la serviciu si nu desfasoara activitatile din fisa postului, pentru toate aceste aspecte va adresez respectuoasa rugaminte de a dispune inceperea urmaririi penale pentru savarsirea infractiunii de abuz in serviciu prin incalcarea interdictiei, infractiunea de fals si uz de fals in inscrisuri oficiale, avand in vedere caracterul repetitiv al acestora infractiunile sunt savarsite cu intentie iar tragerea la raspundere penala este necesara.

Va asigur de intreaga loialitate fata de institutiile statului, ordinele si regulamentele militare care trebuiesc respectate dar si impartialitate in sprijinul celor sustinute prin prezenta sesizare, anexand inscrisurile despre care am facut vorbire”.


Prezentam si sesizarea depusa catre MAI (prima ei jumatate constituie sesizarea trimisa la ANAF):


Sunt membru al Asociatiei Internationale a Politistilor (IPA), fiind detinatorul unor abonamente telefonice incheiate prin intermediul si mijlocirea IPA.

Pentru a mi se incheia aceste contracte, mi s-au solicitat datele cu caracter personal, respectiv copie de pe cartea de identitate, locul de munca, precum si acordul ca voi dona cate 3 (trei) lei pentru fiecare dintre abonamente, desi eu platesc cotizatie in cuantum de 10 lei lunar, in mod logic aceste servicii prestate de catre IPA, fiind incluse in aceste sume.

Pentru ca nu exista alta varianta, am fost astfel obligat sa 'sponsorizez' IPA cu aceste sume de 3 lei lunar, desi intentia mea nu era aceasta.

Am aflat de curand, in mod intamplator, despre modalitatea in care IPA a incheiat un contract cu operatorii de telefonie mobila din Romania, respectiv TELEKOM, ORANGE si VODAFONE.

Astfel, IPA se angajeaza sa incheie contracte privind furnizarea serviciilor de telefonie mobila membrilor sai, primind in schimb o serie de avantaje materiale si financiare, dupa cum voi prezenta in continuare.

In baza acestei intelegeri materializate in contracte, IPA promoveaza ofertele celor trei operatori de telefonie mobila, prin diferite modalitati, iar membrii asociatiei incheie contractele de prestari servicii de telefonie mobila, direct cu IPA.

Urmare acestor contracte de telefonie mobila incheiate de politisti, jandarmi, pompieri ori alte categorii de membri IPA, operatorii de telefonie care sunt prestatorii reali ale serviciilor respective, emit lunar facturi care sunt retinute de catre serviciile financiare ale locurilor de munca unde activeaza abonatii, la solicitarea IPA, care emite documente de retinere, serviciile financiare ale MAI ori MJ efectuand aceste servicii in mod gratuit.

Dupa retinerea sumelor reprezentand facturile astfel emise si inaintate de catre IPA catre financiar, sumele sunt virate in contul IPA de catre unitatile MAI ori MJ, fara ca aceste structuri sa procedeze la tarifarea acestor servicii, platite in mod normal daca ar fi efectuate de catre structuri bancare.

Dupa ce IPA primeste aceste sume de bani, achita catre operatorii de telefonie mobila facturile emise de catre acestia, dar numai dupa ce procedeaza la retinerea din sumele totale a unor procente si comisioane insemnate, dupa cum urmeaza:

De la contractul cu TELEKOM se retin 10% din valoarea facturii.

De la contractul cu ORANGE se retin 8% din valoarea facturii.

De la contractul cu VODAFONE se retin 9% din valoarea totala a facturii lunare.

Trebuie specificat faptul ca aceste procente, insumate, reprezinta aproape 800.000 euro anual, in sume nete, deoarece IPA nu achita catre ANAF niciun leu cu titlu de impozit. Mai mult, IPA nu plateste nici TVA, desi sumele gestionate si respectiv castigate, sunt fantastic de mari, plafonul impus de lege fiind depasit cu mult.

Sumele retinute de asociatie sunt evident retinute din banii membrilor, niciun leu din aceste sume nefiind returnate catre Regiunile IPA ori catre membrii asociatiei, asa cum ar fi normal.

Sumele de bani sunt cheltuite in mod discretionar, de catre IPA, in prezent asociatia detinand in conturi la BCR si Banca Transilvania depozite in valoare de aproape 1.000.000 euro, in conditiile in care asociatia este non-profit!

Este evident ca aceste contracte, incheiate intre IPA si cei trei operatori de telefonie mobila, sunt oneroase, aducatoare de profit imens, iar contractele sunt in realitate 'contracte de comision', pentru care asociatia este obligata sa achite atat impozitele si taxele aferente, cat si TVA, asa cum prevede legislatia in domeniu.

In consecinta, o verificare la asociatie, privind contabilitatea si latura fiscala, ar aduce la suprafata sume importante de bani, inregistrate fraudulos de contabilii asociatiei, care au incercat diverse 'artificii' financiare pentru a eluda bugetul de stat.

Un alt aspect supus atentiei il constituie baza de date a IPA, baza de date ce contine peste 50.000 membri, peste 90% dintre acestia fiind lucratori ai MAI ori MJ, multi dintre acestia indeplinind functii in cadrul sistemului de ordine si siguranta publica, unele foarte delicate ori sub identitate ascunsa, cu repercusiuni evidente asupra protectiei datelor cu caracter personal.

Vulnerabilitatea acestor date a reprezentat si reprezinta o provocare continua, o problema care trebuie tratata si abordata cu maxim interes si atentie, avand in vedere tocmai acest caracter special al calitatii membrilor IPA.

Pana de curand, gestionarea acestei baze de date cu datele angajatilor MAI membrii ai IPA, a fost asigurata de un fost ofiter al MAI – Directia Generala Financiara, dl. FLORESCU DANIEL, care a fost angajat cu carte de munca la IPA pe functia de informatician.

Las la o parte faptul ca nici la aceasta data IPA nu are un responsabil GDPR, desi legea si Regulamentul obliga la aceste lucruri, dar se poate verifica in mod extrem de facil existenta copiilor de pe cartile de identitate ale angajatilor MAI si MJ, in unele situatii copii de pe legitimatiile de serviciu, precum si alte date din care rezulta in mod clar atat numele si prenumele, cat si adresa ori locul de munca al politistului, jandarmului ori pompierului, sau, in cazul membrilor provenind din randul politistilor de la penitenciare, penitenciarul la care isi desfasoara activitatea.

Consider ca toate aceste informatii sensibile, aflate pe mana unor persoane neinitiate si lipsite de orice protectie, pot provoca adevarate seisme pe planul scurgerii de informatii privind salariatii MAI ori MJ.

Cine ar fi bucuros sa afle faptul ca datele sale personale, adresa de domiciliu, locul de munca, alte date privind situatia sa si a familiei sale, sunt la discretia si pe mana unor persoane care nu pot garanta niciun fel de protectie asupra acestor date?

Importanta acestei baze de date este cu atat mai importanta, cu cat, asa cum am mai precizat anterior, dar insist pentru a evidentia gravitatea si pericolul situatiei, printre membrii IPA se numara si politisti din cadrul DGA, ofiteri sub acoperire, politisti din cadrul DOS ori angajati DGPI.

O vulnerabilitate a acestei baze de date nu este de dorit, reprezentand un adevarat pericol la adresa sigurantei nationale.

Am aflat zilele acestea ca administrarea acestei baze de date a fost incredintata de catre IPA unei societati, CADT SOFT SYSTEMS SRL, contract pe care apare semnatura domnului Tartareanu Mihai Liviu, presedintele imputernicit al asociatiei, ofiter activ al Politiei Romane, seful SAS al IPJ Buzau.

Acest contract este incheiat cu o societate cu raspundere limitata, care nu are calitate de operator de date cu caracter personal, fiind o societate necunoscuta, care nu are printre atributii respectarea GDPR.

Tot cu aceasta ocazie, am aflat ca domnul Florescu Daniel utilizeaza baza de date a MAI, in mod neautorizat, fructificand o serie de relatii personale pe care le are din perioada cand era ofiter activ la Directia Generala Financiara.

In realitate, am aflat ca lunar, domnul Florescu Daniel se deplaseaza la sediul MAI unde, utilizand un stick personal, neautorizat, prelua baza de date actualizata a membrilor IPA, pe care o transporta cu ajutorul acelui stick la sediul IPA.

Aceasta operatiune este necesara, deoarece IPA, ca organizatie non-guvernamentala, presteaza si servicii de telefonie mobila catre membrii sai, iar urmare a acestor servicii se emit facturi pe care acestia trebuie sa le achite, Directia Generala Financiara si structurile de financiar fiind de acord sa efectueze aceste retineri, in mod gratuit, asa cum am precizat la inceputul prezentei sesizari.

Pentru a putea proceda la retinerile respective, IPA emite o dispozitie de plata, pe care o inainteaza catre serviciul financiar, unde este arondat lucratorul MAI sau MJ respectiv, iar aceasta structura procedeaza la retinerea sumelor respective, pe care le vireaza ulterior catre IPA.

Apreciez ca toata aceasta operatiune de retinere si ulterior virare a sumelor respective se constituie in adevarate prestari de servicii de catre structurile de financiar, iar daca ar fi vorba despre o unitate bancara care ar efectua aceste servicii, acestea sigur ar fi remunerate.

Aceste lucruri se petrec pe fondul unor contracte oneroase incheiate intre IPA si operatorii de telefonie, in executarea carora asociatia primeste comisioane serioase, in timp ce serviciile financiare ale MAI sunt gratuite, in mod inexplicabil.

Insist in a preciza din nou ca nu discutam despre cotizatiile incasate de IPA, ci despre facturi telefonice.

Prin prezenta informare, doresc sa sesizez faptul ca punerea la dispozitia IPA, prin domnul Florescu Daniel sau orice alta persoana interpusa, a bazei de date continand datele personale ale membrilor IPA, angajati ai MAI, genereaza o serie de vulnerabilitati privind aceasta administrare a bazei de date, existand posibilitatea ca aceste date sa ajunga in locuri si medii ce ar putea prejudicia interesele personale ale angajatilor MAI, ori chiar ale MAI.

In momentul de fata, baza de date care cuprinde toate datele cu carater personal ale membrilor IPA, inclusiv CNP si copii color ale cartilor de identitate, este data in administrarea unui SRL 'de casa', CADT SOFT SYSTEMS S.R.L., in baza unui contract de prestari servicii, pe care il anexez in copie, semnat de domnul comisar sef de politie Tartareanu Mihai Liviu, sef al SAS din cadrul IPJ Buzau.

Astfel, datele tuturor membrilor IPA, angajati ai MAI, au fost externalizate, predate spre administrare, catre un SRL de apartament, fara ca cineva sa se gandeasca la ce s-ar putea intampla cu aceste date. Vorbim aici de toate datele cu caracter personal ale membrilor IPA care se introduc in aplicatie, in momentul inscrierii/reinscrierii, inclusiv copii de pe actul de identitate, respectiv: CNP, toate datele din CI, locul de munca, numar de telefon, adresa de email, semnatura etc. Absolut tot.

Mai mult decat atat, cel care le are in posesie si care poate sa faca absolut tot ce doreste cu acestea, de fapt, este dl. Daniel Florescu, acesta neavind nici o calitate legala, drept care nu poate fi tras la raspundere in cazul in care (exista totusi aceasta posibilitate) datele ajung sa fie postate pe retelele de socializare sau sunt vandute pe piata neagra (o practica curenta in prezent, dupa cum bine se cunoaste).

Este foarte grav, in opinia mea, faptul ca baza cu datele angajatilor M.A.I. si nu numai este administrata de persoane din afara IPA, fara ca sa se asigure nici macar o securitate minima a acestora, iar aceste informatii ajung in posesia IPA prin intermediul domnului Florescu Daniel. Vorbim despre datele a peste 50.000 de membri IPA, fara ca firma CADT SOFT SYSTEMS SRL sa ofere garantii adecvate sau macar sa poata fi trasa la raspundere in cazul in care se intampla ceva.

Dar mai este un aspect foarte important: amenzile care se percep de catre Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal – ANSPDCP –, conform Regulamentului nr. 679 din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), sunt ametitoare: se aplica amenzi administrative de pana la 10.000.000 EUR sau, in cazul unei intreprinderi, de pana la 2% din cifra de afaceri mondiala totala anuala corespunzatoare exercitiului financiar anterior, luandu-se in calcul cea mai mare valoare.

Intr-o atare situatie, exista posibilitatea ca aceasta Autoritate sa constate si faptul ca datele cu caracter personal au intrat in posesia IPA prin intermediul unor persoane din cadrul MAI, prin metode nu tocmai legale din punct de vedere al respectarii Regulamentului RGPD de catre ambele parti, urmand a proceda in consecinta.

GDPR prevede foarte clar faptul ca datele cu caracter personal pot fi prelucrate doar cu respectarea principiilor prevazute la art. 5, din care enumeram:

'Art. 5: Principii legate de prelucrarea datelor cu caracter personal

(1) Datele cu caracter personal sunt: (...)

f) prelucrate intr-un mod care asigura securitatea adecvata a datelor cu caracter personal, inclusiv protectia impotriva prelucrarii neautorizate sau ilegale si impotriva pierderii, a distrugerii sau a deteriorarii accidentale, prin luarea de masuri tehnice sau organizatorice corespunzatoare ('integritate si confidentialitate').

(2) Operatorul este responsabil de respectarea alineatului (1) si poate demonstra aceasta respectare ('responsabilitate')'.

La o eventuala verificare, IPA nu va putea sa explice care este modalitatea prin care asigura securitatea adecvata a datelor cu caracter personal, inclusiv protectia impotriva prelucrarii neautorizate sau ilegale si impotriva pierderii, a distrugerii sau a deteriorarii accidentale, prin luarea de masuri tehnice sau organizatorice corespunzatoare ('integritate si confidentialitate'), deoarece aceste masuri lipsesc cu desavarsire, datele angajatilor MAI fiind vulnerabile.

IPA si pe cale de consecinta MAI, care detine si furnizeaza aceste date catre IPA, in mod neautorizat, nu pot dovedi asigurarea protectiei datelor cu caracter personal, de catre CADT SOFT SYSTEMS S.R.L. in calitate de imputernicit, pentru respectarea obligatiei GDPR, conform careia IPA Sectia Romana trebuie sa recurga doar la persoane imputernicite care ofera garantii suficiente pentru punerea in aplicare a unor masuri tehnice si organizatorice adecvate, astfel incat prelucrarea sa respecte cerintele prevazute in GDPR si sa asigure protectia drepturilor persoanei vizate.

Aceeasi problema se identifica si in situatia domnului Florescu Daniel, care nu este abilitat sa se plimbe cu datele personale ale angajatilor MAI pe un stick neasigurat, neparolat si utilizat in conditii obscure pe calculatoarele Directiei Generale Financiare ori a ISOP.

Legea nr. 190 din 18 iulie 2018 privind masuri de punere in aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor) prevede indeplinirea unor masuri de siguranta suplimentare in cazul in care se prelucreaza CNP-ul persoanelor vizate, respectiv angajatii MAI.

GDPR, pentru incalcarea prevederilor legale de catre operatorul MAI, expus prin oferirea datelor cu caracter personal catre IPA Sectia Romana – neautorizat prin intermediul domnului Florescu Daniel, asa cum am precizat si anterior , prevede urmatoarele sanctiuni:

Art. 83: Conditii generale pentru impunerea amenzilor administrative

(3) In cazul in care un operator sau o persoana imputernicita de operator incalca in mod intentionat sau din neglijenta, pentru aceeasi operatiune de prelucrare sau pentru operatiuni de prelucrare conexe, mai multe dispozitii din prezentul regulament, cuantumul total al amenzii administrative nu poate depasi suma prevazuta pentru cea mai grava incalcare.

(4) Pentru incalcarile dispozitiilor urmatoare, in conformitate cu alineatul (2), se aplica amenzi administrative de pana la 10 000 000 EUR sau, in cazul unei intreprinderi, de pana la 2 % din cifra de afaceri mondiala totala anuala corespunzatoare exercitiului financiar anterior, luandu-se in calcul cea mai mare valoare:

a) obligatiile operatorului si ale persoanei imputernicite de operator in conformitate cu articolele 8, 11, 25-39, 42 si 43;

b) obligatiile organismului de certificare in conformitate cu articolele 42 si 43;

c) obligatiile organismului de monitorizare in conformitate cu articolul 41 alineatul (4).

Avand in vedere aceste aspecte, va adresez respectuoasa rugaminte de a dispune specialistilor din subordine analizarea situatiei sesizate si adoptarea masurilor ce se impun, in conformitate cu prevederile legale in vigoare”.

 

* Cititi aici declaratia de avere a lui Balteanu depusa in 2020

* Cititi aici declaratia de avere a lui Balteanu depusa in 2019

Comentarii

# Cetateanul date 16 September 2021 16:30 +103

Întreb pentru un prieten: o fi adevărat că nici unul din cenzorii onegheului nu este expert contabil autorizat, așa cum prevede norma primară?

# merido andrei date 16 September 2021 19:09 +153

este o mare hotie acolo! avem nevoie de o noua conducere

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 4.10.2024 – Prelungiri in functii de conducere la DIICOT si PICCJ

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva