DEZASTRU - Grefierii se iau cu mainile de cap in ECRIS IV! Cititi aici toate ineptiile acestui program, pe cale sa blocheze activitatea informatica din Justitie!
Programul ECRIS IV, in formula test, nu este inca instalat in toate instantele, cu toate ca in data de 20 trebuia dat startul la toate unitatile din tara pentru a se lucra cu noul sistem. Lumeajustitiei.ro atrage atentia supra tuturor deficientelor majore care au inceput sa iasa la iveala in legatura cu implementarea programului ECRIS IV cu care s-a impaunat atata ministrul Catalin Predoiu. Atentie, toate aceste deficiente ne-au fost confirmate de catre vechi grefieri din sistem, care au acum batai de cap de neimaginat din cauza modului in care ruleaza acest program.
Grefierii sunt bulversati
Cursurile platite deja de MJ si organizate la inceputul lunii noiembrie a acestui an i-au avut drept beneficiari pe specialistii IT si nu si pe cei care lucreaza efectiv cu aplicatia (personalul auxiliar de specialitate), care ar fi trebuit sa faca practica pe acest program inainte ca el sa fie dat in functiune. Celelalte cursuri au fost amanate pentru saptamana 6-10 decembrie cel mai devreme, sub motivatia lipsei de fonduri, dar si a celebrarii Zilei Nationale a Romaniei. Cel putin asa reiese dintr-o adresa a serviciului Directia de Exploatare a Tehnologiei Informatiei din cadrul Ministerului Justitiei, prin care instantele sunt informate de amanarea acestor cursuri.
Programul ,,test” instalat in unele instante (sub 50%) nu preia toate datele din Ecris 3, in special documentele introduse pana in prezent. ”Pentru respectarea dispozitiilor programului ECRIS IV si a manualului de utilizare ar fi necesara de modificarea Regulamentului de Ordine Interioara a Instantelor, a Codului de procedura penala si a Codului de procedura civila, precum si urgenta modificare a Codului muncii, unde ar trebui introdusa obligativitatea muncii pentru 24 ore zilnic, 7 zile pe saptamana, 365 zile pe an), a Legii 567/2004 – pentru reintroducerea functiei de dactilograf - si presupunem ca si a Codului bunelor maniere, ca sa le uram de bine celor care au realizat programul”, ne-au declarat grefieri cu state vechi in sistem.
Pe de alta parte, in manualul de utilizare nu se mentioneaza cine are obligatia de a face operatiunile (grefier-arhivar / grefier-registrator / grefier / grefier delegat la compartiment / magistrat). Spre exemplu, programul instalat la instantele anumitor sectoare este inabordabil din cauza numarului mare de utilizatori, intrucat se blocheaza repartitia, termenele folosite la sector 4 nu au nici un echivalent in instante, iar anumite campuri nu se pot completa.
O ”fisura” ce poate duce la disparitia unui dosar pe drumul instanta-parchet!
Alte aspecte negative legate de ECRIS IV se regasesc in statistica. Rularea a doua programe de statistica, in aceeasi perioada, precum si a statisticii clasice pe registre, va duce la blocarea acestui sector. In acest context, faptul ca directorul DETI din minister isi permite sa trimita adrese in nume propriu catre presedintii de instante, prin care solicita rularea, de catre personalul auxiliar, a unui program de statistica in paralel cu modulul de statistica din ECRIS IV demonstreaza cata incredere are in modulul de statistica din ECRIS IV.
La capitolul pe care-l putem numi ”lipsuri in program comparativ cu ECRIS III) se regaseste o lista intreaga de probleme. Astfel, in noua varianta, la rubrica ,,circuit extern” nu apare si rubrica cu ,,motivul inaintarii dosarului” (exceptand cazul in care dosarul pleaca intr-o cale de atac). Prin urmare, in cazurile in care parchetele sau instantele solicita dosarele, acestea vor fi inaintate fara a se cunoaste motivul si fara a se cunoaste daca aceste dosare vor mai reveni vreodata. Aceeasi situatie apare cand dosarul este inaintat pentru efectuarea unei expertize, pentru conexare, stramutare, etc.
Mai mult, la introducerea componentei completului de judecata, butonul cu care se alege completul este nefunctional, singurul criteriu fiind acela al datei sedintei.
Pe de alta parte, in program apar o multime de termeni in limba engleza, de parca romana nu ar mai fi limba oficiala). Inclusiv programul se numeste ,,ECRIS COURTS”, iar judecatorul este trecut in unele rapoarte drept ,,clerk”. Va puteti imagina ce miscari browniene se petrec in creierii sarmanilor grefieri care sunt obligati sa lucreze cu un program atat de prost si inoperabil? Dar, pe ei nu i-a intrebat nimeni ce parere au, ce idei au si cu ce se mananca dosarele din instante atunci cand a fost realizat ECRIS IV!
In noua aplicatie lipseste posibilitatea introducerii de termene anterioare termenelor repartizate aleatoriu (verificari de masuri de arestare, cereri abtineri/recuzari etc). Singura solutie ar fi aceea a formarii de noi dosare in care sa se solutioneze astfel de cauze, asta in timp ce volumul de activitate nu permite asa ceva.
Date secrete, la indemana tuturora!
Printre lipsurile ECRIS III care trebuiau rezolvate prin noua aplicatie ECRIS IV si nu s-au rezolvat se numara aspecte ce tin de comunicari. Spre exemplu, ca si in ECRIS III, comunicarile intr-un dosar se pot face o singura data, ceea ce conduce la imposibilitatea comunicarii incheierilor de sedinta a caror comunicare este obligatorie conform codurilor de procedura. Apoi, ca si in ECRIS III, comunicarilor din civil nu li se pot aduce adaugiri (n.n.- in penal exista aceasta posibilitate!)
Printre ineptiile aratate de grefieri in programul ECIRS IV se numara:
- in materie penala, apare obligativitatea ca, in cazul interceptarilor telefonice si a autorizarii efectuarii perchezitiilor, sa fie trecute numele partii, numarul de telefon, adresa etc. Cum aceste cazuri au un grad de confidentialitate ridicat, nu este admisibil ca in afara de judecatorul si grefierul care solutioneaza cauza sa mai aiba acces cineva la informatiile respective. Absolut nimeni, nici specialistii IT, nici cei din DETI, nici membrii CSM, nu au dreptul de a lua la cunostinta despre acest continut dintr-un dosar!
- tot in penal, pentru introducerea solutiei este obligatorie completarea unor date statistice care nu au nici o valoare statistica ! Aberatia este cu atat mai interesanta cu cat trebuie completate datele absolut tuturor partilor, un dosar gen FMI avand nevoie de cel putin o jumatate de an pentru a i se introduce solutia, iar un dosar de trafic de persoane cu 50 parti vatamate / sau trafic droguri cu multi inculpati necesita cel in jur de 8 ore. In materie penala, respectand cele 8 ore de munca, sistemul va fi blocat in maximum trei zile. Foarte important de mentinonat este faptul ca fara introducerea solutiei in dosar nu se pot da numere hotararilor urmatoare, astfel ca activitatea ar putea fi oprita. In aceeasi ordine de idei, avand in vedere faptul ca sedintele de judecata dureaza pana seara tarziu, atunci este evident ca hotararea pronuntata intr-o anume zi va aparea in program ca fiind pronuntata la momentul introducerii acesteia, adica peste cateva zile!
in materia arestarilor, orice pronuntare data dupa orele 21.00 va aparea pronuntata a doua zi ceea ce va conduce la nulitatea unor mandate de arestare. (Dupa pronuntarea hotararii este obligatorie intocmirea incheierii de sedinta si a mandatelor de arestare pentru ca masura sa poata fi pusa in aplicare, in caz contrar, inculpatii putand fi pusi in libertate. Grefierii sunt obligati sa aiba numarul incheierii de arestare, asa ca pana cand vor introduce datele in ECRIS IV, inculpatii vor sta linistiti in strada, in asteptarea mandatului!
Programul poate rula cu date bagate ”din burta”!
Grefierii explica si faptul ca, dupa pronuntarea hotararii, pana la introducerea solutiei trebuiesc introduse unele date ce se gasesc cu ceva noroc prin dosarul de urmarire penala. Cum nu exista timpul fizic pentru asa ceva, programul ruleaza foarte bine cu date introduse ,,din burta”.
Pe de alta parte, se stie ca minuta e un atribut ce apartine exclusiv magistratului. Este raspunderea acestuia asa cum prevede intreaga legislatie romaneasca si CEDO. Grefierul nu are dreptul de a intocmi minuta in locul judecatorului, nu o poate semna in numele acestuia, etc. Totusi, ECRIS IV prevede obligativitatea introducerii minutei. Pe de alta parte, minuta trebui sa contina toate datele de identificare ale partilor. In acest context, se naste o intrevare fireasca: cum se introduce minuta atata timp cat exista o lege a protejarii acestor informatii ?
In noul program ECRIS IV, forma infractiunii la introducerea partii in dosar este ,,consumata”. Grefierul insarcinat cu introducerea partilor trebuie sa stabileasca daca infractiunea este ,,consumata” sau tentativa. Ori, asta poate fi interpretata ca antepronuntare inaintea judecatorului! Apoi, la introducerea partii exista calitatea procesuala de ,,faptuitor”, ori in procedura penala aceasta calitate procesuala nu poate fi detinuta de vreo parte la momentul trimiterii dosarului in instanta! Mai mult, introducerea in program a formele de participare la infractiune, cum ar fi ,,autori, instigatori, complici” impune ca grefierul sa se antepronunte asupra vinovatiei inculpatului !
Fireste ca grefierii sunt obigati sa faca tot felul de completari. Printre care si unele care nu intelegem la ce folosesc. Spre exemplu, sexul persoanei. Asta dupa ce se cere introducerea codului numeric perosnal, din care reiese clar, conform primei cifre, daca e barbat sau femeie. Si, ca sa facem, la finalul acestui material, haz de necaz, va mai spunem ceva: in penal, exista mai nou, sectiunea TAXE, care este cu LEI NOI!
Salutam aparitia ECRIS IV, care a costat 1,6 milioane euro, platiti in 2006 sub mandatul de la Justitie al Monicai Macovei, unei firme ale carei tentacule se duc catre capi din Uniunea Europeana! Sa fie acesta inceputul dezastrului in managementul instantelor?
Cand se va apuca DNA sa ancheteze pe ce s-au platit cele 1,6 milioane de euro pentru ECRIS IV – intarziat de trei ani si departe de a fi si functional?!
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# romanica 23 November 2010 05:11 +6
cine plateste pentru asta ? fiecare dintre noi, mai putin asa numitii ,,specialisti IT"
# Alexx 23 November 2010 06:23 -4
# Iulian 23 November 2010 06:12 -14
Se vor gasi multi carcotasi care sa arunce cu pietre intr-un grup de persoane a caror eforturi nu se vad dintr-o anumita pozitie (...).
Grefierii vechi, unii, au o problema, "varsta".
Cu siguranta are si lipsuri acest nou Ecris IV, dar asta nu este un motiv sa nu fim obiectivi si lipsiti de realism.
Restul e poveste ...
# mihai 23 November 2010 08:39 +4
Uite vedeti cu astfel de oameni defilam si suntem unde suntem.
# marin 26 November 2010 20:17 -1
# hMMm 23 November 2010 07:36 +5
o lume in care specialistul IT devine mai informat decat judecatorii unei instante, ca doar are posibilitatea ca prin noul Ecris IV sa vada ce telefoane sunt ascultate si unde se fac perchezitiile
cat priveste sistemul de operare Vista, facem pariu ca si fara el computerele achizitionate sunt mai scumpe decat oricare altele similare din comert ?
Ecris IV e un gunoi ! datele statistice il fac imposibil : cine a mai auzit de major/minor la societatile comerciale sau la litigiile de munca ?
va asigur ca in maxim 3 zile de la implementarea ECRIS IV va bloca activitatea instantelor ?
si sa nu uit : potrivit procedurilor in vigoare si a celor urmatoare, atributul intocmirii minutei apartine exclusiv magistratului. acum le va intocmi grefierul pentru ca exista magistrati care nu stiu sa deschida calculatorul dar sa mai stie sa intre si in Ecris. Nu cumva hotararile respective vor fi nule de drept ????
# 2NA 23 November 2010 15:30 +2
# hMMm 23 November 2010 16:04 +1
partile nu pot avea acces la minuta (minuta trebuie sa contina toate datele de identificare ale persoanelor si exista o lege care nu permite ca aceste date sa fie publice)
deci cam care ar fi motivatia introducerii minutei ? a ! si daca minuta e atributul judecatorului atunci el e responsabil de introducerea acesteia in Ecris. Ce facem cu judecatorii care nu au habar de Ecris sau de computer ? Ii dam afara ?
# 2NA 23 November 2010 17:00 +2
In alta ordine de idei, nu-i dam afara pe judecatorii care nu au cunostinte de operare PC pentru ca intocmirea minutei nu este atributul judecatorului, potrivit legii procesuale (doar regulamentele mai prevad chestia asta, dar un regulament nu bate o lege!)de unde rezulta ca intocmirea minutei este o chestiune administrativa ca si scrisul condicii de sedinta. Legea prevede in mod expres ca "rezultatul deliberarii" va fi consemnat intr-o minuta, de unde rezulta ca nimic nu poate impiedica judecatorul, dupa deliberare (faza secreta) sa dicteze rezultatul (solutia)unui grefier care sa-l consemneze si in ECRIS!
# hMMm 23 November 2010 18:53 +2
Se pare ca faci pe magistratul dar nu ai nici cea mai mica idee de ce presupune asta
cat priveste ,,parolarea" sistemului ma lasa rece atata vreme cat au acces acolo ,,specialistii-IT"
de unde ai mai scos si ideea cu ,,consultarea solutiilor" ??? Nu cumva practica unitara se face prin analiza unor spete similare si nu a minutelor din care nu rezulta care a fost obiectul cauzei ?
e bine ca insisti totusi sa ma lamuresti cat de bun e programul, fiecare argument al tau este contrazis de programul insusi
hai, grabeste-te cu raspunsul... nu de alta dar iti poti pierde painea daca programul nu se implementeaza
# 2NA 24 November 2010 16:08 +2
# hMMm 24 November 2010 18:59 -3
pe de alta parte, citesta Legea 567/2004, daca iti e mai usor cauta cuvantul dactilografiere in lege. Daca il gasesti te premiez. Te premiez si pentru orice forma a cuvantului dactilografiere il gasesti in lege
# marin 26 November 2010 20:19 -2
# Grefier 23 November 2010 08:03 -1
# alx 23 November 2010 08:11 0
# moldovean 23 November 2010 09:24 +2
# In fine 23 November 2010 10:04 0
# hMMm 23 November 2010 11:17 +1
sa inteleg ca admiti faptul ca Ecris IV e un esec ?
# animalu 23 November 2010 10:59 +1
Trebuia gândit ca un program uşor şi rapid de utilizat, fiindcă timpul alocat fiecărui dosar ar trebui să fie cât mai scurt, pt mult dorita promptitudine. Dar nu se vrea...
De exemplu, acum, dacă intri cu un complet de 3 judecători, doar unul din ei poate motiva hotărârea, nu? Însă când îl cauţi pe listă, îţi apare întreg personalul instanţei, inclusiv IT-iştii. Poate ar trebui trecută motivarea hotărârilor în sarcina lor?
Apoi, meniul este stufos, mulţi paşi care trebuie urmaţi pt cea mai banală menţiune, timp care trece inutil, o fi logic pt informaticieni, nu zic ba, dar ideea era să simplifice foarte mult situaţia, nu să devină un monstru cronofag.
Nu cred că se va bloca sistemul, dar va fi jale, oricum.
Şi nu daţi vina nici pe grefierii în vârstă, nici pe informaticienii instanţelor. Problema nu e la ei...
# SPECIALIST IT 23 November 2010 15:08 -2
# DOINA 24 November 2010 20:45 0
# MARIA APOSTOL 23 November 2010 16:10 -5
# Ioan 23 November 2010 16:19 -4
# NUTI 23 November 2010 16:30 +3
# elena 23 November 2010 16:25 +6
Programatorii sunt persoane care cunosc limbaje de programare pe care le folosesc pentru a construi aplicatii software. Programatorii scriu un cod (o serie de instructiuni tehnice) care determina computerul sa execute anumite comenzi. Ei lucreaza indeaproape cu analistii de sistem, si din moment ce creeaza programe specializate pe diverse domenii de activitate, lucreaza cu contabili, manageri, oamenii de stiinta, ingineri, juristi, etc. Daca cerintele nu sunt conform ROI al instantelor, respectiv legislatiei in vigoare, etc., atunci toate problemele prezentate in articolul de mai sus (dintre care unele sunt false probleme) se pot imputa acelora care au hotarat care din solicitarile primite de la instantele din teritoriu vor fi luate in considerare in crearea acestei noi aplicatii.
# In Fine 23 November 2010 16:52 +1
# In Fine 23 November 2010 16:54 -1
Citeza pe In Fine
Corecturi
# Serbanescu 24 November 2010 06:06 0
# animalu 24 November 2010 13:58 +2
Varianta veche era mult mai suportabilă la ochi, fondurile erau ceva pe albastru deschis, combinaţiile de cifre şi litere scrise lizibil, culori contrastante unde trebuie, etc. Şi aia putea fi îmbunătăţită, dar ăştia au produs o catastrofă cu noua versiune, în care va trebui să stăm cu ochii toată ziua...
Doar ca să pară "produs nou", oare?
Restul - litigii între firme, şpagă, etc - nu mă interesază, că suntem în România. Dar ochii mei...
# ascdart 24 November 2010 15:35 +1
# In Fine 24 November 2010 18:03 -3
# Catalin 25 November 2010 05:22 -3
Intr-adevar, la inceput aveati salariile cat un sofer, dar soferul avea mai multa treaba decat voi, el avea masina, voi n-aveati calculatoare.
Fara a jigni pe nimeni, hai sa recunoastem cinstit ca pe acei bani nici un bun informatician nu se angaja PUNCT
# Ceau-Băseau 2 February 2013 06:05 +2
# ADEVARUL 17 February 2013 00:00 0