psdolt
24 November 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

psdolt psdolt psd

EXCLUSIV: IATA NOUL COD PENAL – Cititi modificarile aduse in Senat la Codul penal si Legea 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie. Schimbarile au vizat articolele care au trecut prin filtrul CCR si au fost declarate constitutionale, sau cele neatacate la CCR. Proiectul urmeaza sa fie votat in Camera Deputatilor si apoi trimis pentru promulgare presedintelui Iohannis, care probabil va incerca din nou sa blocheze cat mai mult modificarile (Document)

Scris de: George TARATA | pdf | print

17 April 2019 20:19
Vizualizari: 9303

Lumea Justitiei prezinta in exclusivitate modificarile aduse Codului penal si Legii 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie. Proiectul de modificare a Codului penal si a Legii 78/2000 a fost adoptat miercuri, 17 aprilie 2019, cu 75 de voturi “pentru”, 32 “impotriva” si o abtinere.

Votul din plenul Senatului a fost dat dupa ce proiectul de modificare a Codului penal si a Legii 78/2000 a primit raport favorabil din partea Comisiei speciale comune a Camerei Deputatilor si Senatului pentru sistematizarea, unificarea si asigurarea stabilitatii legislative in domeniul justitiei, cunoscuta mai bine sub denumirea de “Comisia Iordache”. Foarte important de precizat este ca modificarile la Codul penal adoptate nu au vizat decat acele articole care au trecut deja de filtrul CCR si au fost declarate constitutionale, precum si cele despre care opozitia nu a avut obiectii si nu le-a atacat la CCR. Caci, asa cum se stie, proiectul de modificare a Codului penal a mai fost adoptat anul trecut, insa el a fost atacat la CCR de partidele de opozitie, ocazie cu care Curtea Constitutionala a descoperit o serie de nereguli. Astfel, prin proiectul adoptat de Senat au fost votate doar articolele declarate constitutionale prin Decizia CCR 650/25.10.2018, urmand ca modificarile care au picat la CCR, cum ar fi spre exemplu cea referitoare la abuzul in serviciu, vor fi discutate si adoptate cu alta ocazie.


Propagandistii care se pregatesc sa bage placa cu Dragnea sa nu uite de Kovesi

Chiar si asa, suntem convinsi ca se vor trezi o serie de propagandisti obsedati de Liviu Dragnea care sa acuze ca schimbarile la Codul penal il vor ajuta pe liderul PSD, in conditiile in care a fost redus termenul de prescriptie pentru fapte cu pedepse de pana in 10 ani, asa cum este si instigarea la abuz in serviciu de care este acuzat presedintele social-democrat. Propagandistii care vor sustine aceste lucruri ar trebui sa stie insa ca noile modificari la Codul penal il ajuta pe Liviu Dragnea, fix cum o ajuta si pe fosta sefa DNA Laura Kovesi. Asta intrucat si Laura Kovesi este acuzata de abuz in serviciu, fapta pentru care termenul de prescriptie a fost redus. Ba chiar si o alta fapta de care este acuzata Kovesi, cea de luare de mita, are conform noului Cod penal un termen de prescriptie redus. Ca sa nu mai spunem ca reducerea termenelor de prescriptie a fost declarata constitutionala de catre CCR.

In ceea ce priveste Legea 78/2000, a fost facuta o singura modificare. Si anume aborgarea articolului care stabilea ca in cazul infractiunilor de abuz in serviciu sau de uzurpare a functiei, daca functionarul public a obtinut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit, limitele speciale ale pedepsei se majoreaza cu o treime.

Urmeaza ca proiectul sa fie adoptat de Camera Deputatilor si apoi trimis presedintelui Iohannis pentru promulgare. Cel mai probabil insa, acesta va incerca sa blocheze cat mai mult intrarea in vigoare a modificarilor la Codul penal, asa cum a facut si in cazul Legilor Justitiei, si sa le atace la CCR si apoi sa le intoarca in Parlament pentru reexaminare.

Iata articolele din Codul penal si din Legea 78/2000 modificate, precum si forma lor in vigoare:

Codul penal

Art. 5 alin. (1), modificat:

“(1) In cazul in care de la savarsirea infractiunii pana la judecarea definitiva a cauzei au intervenit una sau mai multe legi penale, se aplica legea mai favorabila in integralitate, neputandu-se combina prevederi din legi succesive”

Art. 5 alin. (1), forma actuala:

“(1) in cazul in care de la savarsirea infractiunii pana la judecarea definitiva a cauzei au intervenit una sau mai multe legi penale, se aplica legea mai favorabila”.

Art. 16 alin. (3), lit. a), modificat:

“Fapta este savarsita cu intentie cand faptuitorul:

a) prevede rezultatul faptei sale, urmarind producerea lui prin savarsirea acelei fapte. Ori de cate ori legea penala prevede ca pentru a putea fi infractiune se impune savarsirea faptei intr-un anume scop, infractiunea trebuie sa fie savarsita cu intentie directa, care sa rezulte in mod neindoielnic, din circumstantele concrete ale cauzei”.

Art. 16 alin. (3), lit. a), forma actuala:

“Fapta este savarsita cu intentie cand faptuitorul:

a) prevede rezultatul faptei sale, urmarind producerea lui prin savarsirea acelei fapte”.

Art. 39 alin. (1), lit. c), modficat:

“La articolul 39 alin. (1), lit. c) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(1) In caz de concurs de infractiuni, se stabileste pedeapsa pentru fiecare infractiune in parte si se aplica pedeapsa, dupa cum urmeaza:

(...)

c) cand s-au stabilit numai pedepse cu amenda, se aplica pedeapsa cea mai grea, la care se poate adauga un spor pana la o treime din acel maxim“.

Art. 39 alin. (1), lit. c), forma actuala:

“(1) in caz de concurs de infractiuni, se stabileste pedeapsa pentru fiecare infractiune in parte si se aplica pedeapsa, dupa cum urmeaza:

(…)

c) cand s-au stabilit numai pedepse cu amenda, se aplica pedeapsa cea mai grea, la care se adauga un spor de o treime din totalul celorlalte pedepse stabilite”.

Art. 39 alin. (2), modificat:

„(2) Prin aplicarea dispozitiilor prevazute la alin. (1) nu se poate depași totalul pedepselor stabilite de instanta pentru infractiunile concurente”.

Art. 39 alin. (2) forma actuala:

“(2) Atunci cand s-au stabilit mai multe pedepse cu inchisoarea, daca prin adaugare la pedeapsa cea mai mare a sporului de o treime din totalul celorlalte pedepse cu inchisoarea stabilite s-ar depasi cu 10 ani sau mai mult maximul general al pedepsei inchisorii, iar pentru cel putin una dintre infractiunile concurente pedeapsa prevazuta de lege este inchisoarea de 20 de ani sau mai mare, se poate aplica pedeapsa detentiunii pe viata”

Art. 61, alin. (5) se aborga

Art. 61, alin. (5), forma actuala:

“(5) Daca prin infractiunea savarsita s-a urmarit obtinerea unui folos patrimonial, iar pedeapsa prevazuta de lege este numai amenda ori instanta opteaza pentru aplicarea acestei pedepse, limitele speciale ale zilelor-amenda se pot majora cu o treime”.

Art. 62 se aborga

Art. 62, forma actuala:

“Amenda care insoteste pedeapsa inchisorii

(1) Daca prin infractiunea savarsita s-a urmarit obtinerea unui folos patrimonial, pe langa pedeapsa inchisorii, se poate aplica si pedeapsa amenzii.

(2) Limitele speciale ale zilelor-amenda prevazute in art. 61 alin. (4) lit. b) si lit. c) se determina in raport de durata pedepsei inchisorii stabilite de instanta si nu pot fi reduse sau majorate ca efect al cauzelor de atenuare ori agravare a pedepsei.

(3) La stabilirea cuantumului sumei corespunzatoare unei zile-amenda se va tine seama de valoarea folosului patrimonial obtinut sau urmarit”.

Art. 64, alin. (2) se abroga

Art. 64, alin. (2), forma actuala:

“Pedeapsa complimentara a interzicerii unor drepturi consta in interzicerea unuia sau unora din urmatoarele drepturi:

a) dreptul de a alege si de a fi ales in autoritatile publice sau in functii elective publice;

b) dreptul de a ocupa o functie implicand exercitiul autoritatii de stat;

c) dreptul de a ocupa o functie sau de a exercita o profesie ori de a desfasura o activitate, de natura aceleia de care s-a folosit condamnatul pentru savarsirea infractiunii;

d) drepturile parintesti;

e) dreptul de a fi tutore sau curator.

Interzicerea drepturilor prevazute la lit. b) nu se poate pronunta decat pe langa interzicerea drepturilor prevazute la lit. a), afara de cazul cand legea dispune altfel”.

La art. 65 alin. (3), se introduce un nou alineat 3/1:

„(3/1) Pe durata suspendarii sub supraveghere a executarii pedepsei inchisorii se suspenda executarea pedepselor accesorii”.

Art. 75 alin. (1), lit. d) se modifica:

“d) acoperirea integrala a prejudiciului material cauzat prin infractiune, in cursul urmaririi penale sau al judecatii, pana la ramanerea definitiva a hotararii judecatoresti, daca faptuitorul nu a mai beneficiat de aceasta circumstanta intr-un interval de 5 ani anterior comiterii faptei. Circumstanta atenuanta nu se aplica in cazul savarsirii urmatoarelor infractiuni, daca au produs un prejudiciu material: talharie, piraterie, furt calificat, fraude comise prin sisteme informatice și mijloace de plata electronice”.

Art. 75 alin. (1), lit. d, forma actuala:

“d) acoperirea integrala a prejudiciului material cauzat prin infractiune, in cursul urmaririi penale sau al judecatii, pana la primul termen de judecata, daca faptuitorul nu a mai beneficiat de aceasta circumstanta intr-un interval de 5 ani anterior comiterii faptei. Circumstanta atenuanta nu se aplica in cazul savarsirii urmatoarelor infractiuni: contra persoanei, de furt calificat, talharie, piraterie, fraude comise prin sisteme informatice si mijloace de plata electronice, ultraj, ultraj judiciar, purtare abuziva, infractiuni contra sigurantei publice, infractiuni contra sanatatii publice, infractiuni contra libertatii religioase si respectului datorat persoanelor decedate, contra securitatii nationale, contra capacitatii de lupta a fortelor armate, infractiunilor de genocid, contra umanitatii si de razboi, a infractiunilor privind frontiera de stat a Romaniei, a infractiunilor la legislatia privind prevenirea si combaterea terorismului, a infractiunilor de coruptie, infractiunilor asimilate infractiunilor de coruptie, a celor impotriva intereselor financiare ale Uniunii Europene, a infractiunilor privitoare la nerespectarea regimului materiilor explozive, materialelor nucleare sau al altor materii radioactive, privind regimul juridic al drogurilor, privind regimul juridic al precursorilor de droguri, a celor privind spalarea banilor, privind activitatile aeronautice civile si cele care pot pune in pericol siguranta zborurilor si securitatea aeronautica, privind protectia martorilor, privind interzicerea organizatiilor si simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob si a promovarii cultului persoanelor vinovate de savarsirea unor infractiuni contra pacii si omenirii, a celor privind traficul de organe, tesuturi sau celule de origine umana, privind prevenirea si combaterea pornografiei si a celor la regimul adoptiilor”.

La art. 75 alin. (2), dupa lit. b) se introduce o noua litera, lit. c):

“c) conduita buna a infractorului inainte de savarsirea infractiunii”.

La art. 75 alin. 2, dupa alineatul 2) se introduce o nou alineat, alin. 3:

“Imprejurarile enumerate la alin. 2 au caracter exemplificativ”

Art. 75 alin. (2), forma actuala:

“2) Pot constitui circumstante atenuante judiciare:

a) eforturile depuse de infractor pentru inlaturarea sau diminuarea consecintelor infractiunii;

b) imprejurarile legate de fapta comisa, care diminueaza gravitatea infractiunii sau periculozitatea infractorului”.

Art. 83 alin. (3) se aborga

Art. 83 alin. (3) forma actuala:

“(3) Amanarea aplicarii pedepsei inchisorii atrage și amanarea aplicarii amenzii care insotește pedeapsa inchisorii in conditiile art. 62”.

Art. 91 alin. (2) se abroga

Art. 91 alin. (2) forma actuala:

“(2) Cand pedeapsa inchisorii este insotita de pedeapsa amenzii aplicate in conditiile art. 62, amenda se executa chiar daca executarea pedepsei inchisorii a fost suspendata sub supraveghere”.

La art. 93, partea introductiva a alin. (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

„(2) Instanta poate impune condamnatului sa execute una sau mai multe dintre urmatoarele obligatii: ”

Art. 93 alin. (2), forma actuala:

“(2) Instanta impune condamnatului sa execute una sau mai multe dintre urmatoarele obligatii:

a) sa urmeze un curs de pregatire scolara ori de calificare profesionala;

b) sa frecventeze unul sau mai multe programe de reintegrare sociala derulate de catre serviciul de probatiune sau organizate in colaborare cu institutii din comunitate;

c) sa se supuna masurilor de control, tratament sau ingrijire medicala;

d) sa nu paraseasca teritoriul Romaniei, fara acordul instantei!”

Art. 100 se modifica:

„Art. 100. – (1) Liberarea conditionata in cazul inchisorii poate fi dispusa, daca:

a) cel condamnat a executat cel putin jumatate din durata pedepsei, in cazul inchisorii care nu depaseste 10 ani, sau cel putin doua treimi din durata pedepsei, dar nu mai mult de 15 de ani, in cazul inchisorii mai mari de 10 ani;

b) cel condamnat se afla in executarea pedepsei in regim semideschis sau deschis;

c) cel condamnat a indeplinit integral obligatiile civile stabilite prin hotararea de condamnare, afara de cazul cand dovedeste ca nu a avut nicio posibilitate sa le indeplineasca;

(...)

(2) in cazul condamnatului care a implinit varsta de 60 de ani, se poate dispune liberarea conditionata, dupa executarea efectiva a cel putin o treime din durata pedepsei, in cazul inchisorii ce nu depaseste 10 ani, sau a cel putin jumatate din durata pedepsei, in cazul inchisorii mai mari de 10 ani, daca sunt indeplinite conditiile prevazute in alin. (1) lit. b) – d).

3) in calculul fractiunilor de pedeapsa prevazute in alin. (1) se tine seama de partea din durata pedepsei ce poate fi considerata, potrivit legii, ca executata pe baza muncii prestate. in acest caz, liberarea conditionata nu poate fi dispusa inainte de executarea efectiva a cel putin o treime din durata pedepsei inchisorii, cand aceasta nu depaseste 10 ani, si a cel putin jumatate, cand pedeapsa este mai mare de 10 ani.

(4) in calculul fractiunilor de pedeapsa prevazute in alin. (2) se tine seama de partea din durata pedepsei ce poate fi considerata, potrivit legii, ca executata pe baza muncii prestate. in acest caz, liberarea conditionata nu poate fi dispusa inainte de executarea efectiva a cel putin o patrime din durata pedepsei inchisorii, cand aceasta nu depaseste 10 ani, si a cel putin o treime, cand pedeapsa este mai mare de 10 ani.

(5) Este obligatorie prezentarea motivelor de fapt ce au determinat acordarea liberarii conditionate sau care au condus la respingerea acesteia si, in cazul admiterii, atentionarea condamnatului asupra conduitei sale viitoare si a consecintelor la care se expune, daca va mai comite infractiuni sau nu va respecta masurile de supraveghere ori nu va executa obligatiile ce ii revin pe durata termenului de supraveghere.

(6) Intervalul cuprins intre data liberarii conditionate si data implinirii duratei pedepsei constituie termen de supraveghere pentru condamnat”.

Art. 100 forma actuala:

“(1) Liberarea conditionata in cazul inchisorii poate fi dispusa, daca:

a) cel condamnat a executat cel putin doua treimi din durata pedepsei, in cazul inchisorii care nu depaseste 10 ani, sau cel putin trei patrimi din durata pedepsei, dar nu mai mult de 20 de ani, in cazul inchisorii mai mari de 10 ani;

b) cel condamnat se afla in executarea pedepsei in regim semideschis sau deschis;

c) cel condamnat a indeplinit integral obligatiile civile stabilite prin hotararea de condamnare, afara de cazul cand dovedeste ca nu a avut nicio posibilitate sa le indeplineasca;

d) instanta are convingerea ca persoana condamnata s-a indreptat si se poate reintegra in societate.

(2) in cazul condamnatului care a implinit varsta de 60 de ani, se poate dispune liberarea conditionata, dupa executarea efectiva a jumatate din durata pedepsei, in cazul inchisorii ce nu depaseste 10 ani, sau a cel putin doua treimi din durata pedepsei, in cazul inchisorii mai mari de 10 ani, daca sunt indeplinite conditiile prevazute in alin. (1) lit. b)-d).

(3) in calculul fractiunilor de pedeapsa prevazute in alin. (1) se tine seama de partea din durata pedepsei ce poate fi considerata, potrivit legii, ca executata pe baza muncii prestate. in acest caz, liberarea conditionata nu poate fi dispusa inainte de executarea efectiva a cel putin jumatate din durata pedepsei inchisorii, cand aceasta nu depaseste 10 ani, si a cel putin doua treimi, cand pedeapsa este mai mare de 10 ani.

(4) in calculul fractiunilor de pedeapsa prevazute in alin. (2) se tine seama de partea din durata pedepsei ce poate fi considerata, potrivit legii, ca executata pe baza muncii prestate. in acest caz, liberarea conditionata nu poate fi dispusa inainte de executarea efectiva a cel putin o treime din durata pedepsei inchisorii, cand aceasta nu depaseste 10 ani, si a cel putin jumatate, cand pedeapsa este mai mare de 10 ani.

(5) Este obligatorie prezentarea motivelor de fapt ce au determinat acordarea liberarii conditionate si atentionarea condamnatului asupra conduitei sale viitoare si a consecintelor la care se expune, daca va mai comite infractiuni sau nu va respecta masurile de supraveghere ori nu va executa obligatiile ce ii revin pe durata termenului de supraveghere.

(6) Intervalul cuprins intre data liberarii conditionate si data implinirii duratei pedepsei constituie termen de supraveghere pentru condamnat”.

Art. 112/1, alin. 1 si 2 se modifica:

“(1) Sunt supuse confiscarii și alte bunuri decat cele prevazute la art. 112, cand fata de o persoana se dispune condamnarea pentru o fapta susceptibila sa ii procure un folos material și pentru care pedeapsa prevazuta de lege este inchisoarea de 4 ani sau mai mare, iar instanta iși formeaza convingerea, in baza circumstantelor cauzei inclusiv a elementelor de fapt și a probelor administrate, ca bunurile respective provin din activitati infractionale. Convingerea instantei se poate baza inclusiv pe disproportia dintre veniturile licite și averea persoanei.

(2) Confiscarea extinsa se dispune daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

a) valoarea bunurilor dobandite de persoana condamnata, intr-o perioada de 5 ani inainte si, daca este cazul, dupa momentul savarsirii infractiunii, pana la data emiterii actului de sesizare a instantei, depaseste in mod vadit veniturile obtinute de aceasta in mod licit”.

Art. 112/1 forma actuala:

“(1) Sunt supuse confiscarii si alte bunuri decat cele mentionate la art. 112, in cazul in care persoana este condamnata pentru comiterea uneia dintre urmatoarele infractiuni, daca fapta este susceptibila sa ii procure un folos material si pedeapsa prevazuta de lege este inchisoarea de 4 ani sau mai mare:

a) infractiuni privind traficul de droguri si de precursori;

b) infractiuni privind traficul si exploatarea persoanelor vulnerabile;

c) infractiuni privind frontiera de stat a Romaniei;

d) infractiunea de spalare a banilor;

e) infractiuni din legislatia privind prevenirea si combaterea pornografiei;

f) infractiuni din legislatia privind combaterea terorismului;

g) constituirea unui grup infractional organizat;

h) infractiuni contra patrimoniului;

i) nerespectarea regimului armelor, munitiilor, materialelor nucleare si al materiilor explozive;

j) falsificarea de monede, timbre sau de alte valori;

k) divulgarea secretului economic, concurenta neloiala, nerespectarea dispozitiilor privind operatii de import sau export, deturnarea de fonduri, infractiuni privind regimul importului si al exportului, precum si al introducerii si scoaterii din tara de deseuri si reziduuri;

l) infractiuni privind jocurile de noroc;

m) infractiuni de coruptie, infractiunile asimilate acestora, precum si infractiunile impotriva intereselor financiare ale Uniunii Europene;

n) infractiuni de evaziune fiscala;

o) infractiuni privind regimul vamal;

p) infractiuni de frauda comise prin sisteme informatice si mijloace de plata electronice;

q) traficul de organe, tesuturi sau celule de origine umana.

(2) Confiscarea extinsa se dispune daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

a) valoarea bunurilor dobandite de persoana condamnata, intr-o perioada de 5 ani inainte si, daca este cazul, dupa momentul savarsirii infractiunii, pana la data emiterii actului de sesizare a instantei, depaseste in mod vadit veniturile obtinute de aceasta in mod licit;

b) instanta are convingerea ca bunurile respective provin din activitati infractionale de natura celor prevazute la alin. (1).

(3) Pentru aplicarea dispozitiilor alin. (2) se va tine seama si de valoarea bunurilor transferate de catre persoana condamnata ori de un tert unui membru al familiei sau unei persoane juridice asupra careia persoana condamnata detine controlul.

(4) Prin bunuri, conform prezentului articol, se intelege si sumele de bani.

(5) La stabilirea diferentei dintre veniturile licite si valoarea bunurilor dobandite se vor avea in vedere valoarea bunurilor la data dobandirii lor si cheltuielile facute de persoana condamnata, membrii familiei acesteia.

(6) Daca bunurile supuse confiscarii nu se gasesc, in locul lor se confisca bani si bunuri pana la concurenta valorii acestora.

(7) Se confisca, de asemenea, bunurile si banii obtinuti din exploatarea sau folosirea bunurilor supuse confiscarii, precum si bunurile produse de acestea.

(8) Confiscarea nu poate depasi valoarea bunurilor dobandite in perioada prevazuta la alin. (2), care excedeaza nivelului veniturilor licite ale persoanei condamnate”.

La art. 112/1, dupa alin. (8) se introduc doua noi alineate, alin. 9 si 10:

„(9) Sunt supuse confiscarii in conditiile prezentului articol si:

a) bunurile transferate de catre persoana condamnata unui membru de familie, daca acesta a cunoscut sau trebuia sa cunoasca ca scopul transferului este evitarea confiscarii sau daca transmisiunea s-a realizat cu titlu gratuit;

b) bunurile transferate de catre persoana condamnata unei persoane juridice asupra careia detine controlul;

c) bunurile transferate de persoana condamnata catre un tert daca din imprejurari concrete rezulta ca acesta a cunoscut sau trebuia sa cunoasca ca scopul transferului este evitarea confiscarii.

(10) Confiscarea dispusa potrivit prezentului articol nu poate aduce atingere drepturilor tertilor dobanditori cu titlu oneros de buna-credinta”.

Art. 112/1 forma actuala:

(1) Sunt supuse confiscarii si alte bunuri decat cele mentionate la art. 112, in cazul in care persoana este condamnata pentru comiterea uneia dintre urmatoarele infractiuni, daca fapta este susceptibila sa ii procure un folos material si pedeapsa prevazuta de lege este inchisoarea de 4 ani sau mai mare:

a) infractiuni privind traficul de droguri si de precursori;

b) infractiuni privind traficul si exploatarea persoanelor vulnerabile;

c) infractiuni privind frontiera de stat a Romaniei;

d) infractiunea de spalare a banilor;

e) infractiuni din legislatia privind prevenirea si combaterea pornografiei;

f) infractiuni din legislatia privind combaterea terorismului;

g) constituirea unui grup infractional organizat;

h) infractiuni contra patrimoniului;

i) nerespectarea regimului armelor, munitiilor, materialelor nucleare si al materiilor explozive;

j) falsificarea de monede, timbre sau de alte valori;

k) divulgarea secretului economic, concurenta neloiala, nerespectarea dispozitiilor privind operatii de import sau export, deturnarea de fonduri, infractiuni privind regimul importului si al exportului, precum si al introducerii si scoaterii din tara de deseuri si reziduuri;

l) infractiuni privind jocurile de noroc;

m) infractiuni de coruptie, infractiunile asimilate acestora, precum si infractiunile impotriva intereselor financiare ale Uniunii Europene;

n) infractiuni de evaziune fiscala;

o) infractiuni privind regimul vamal;

p) infractiuni de frauda comise prin sisteme informatice si mijloace de plata electronice;

q) traficul de organe, tesuturi sau celule de origine umana.

(2) Confiscarea extinsa se dispune daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

a) valoarea bunurilor dobandite de persoana condamnata, intr-o perioada de 5 ani inainte si, daca este cazul, dupa momentul savarsirii infractiunii, pana la data emiterii actului de sesizare a instantei, depaseste in mod vadit veniturile obtinute de aceasta in mod licit;

b) instanta are convingerea ca bunurile respective provin din activitati infractionale de natura celor prevazute la alin. (1).

(3) Pentru aplicarea dispozitiilor alin. (2) se va tine seama si de valoarea bunurilor transferate de catre persoana condamnata ori de un tert unui membru al familiei sau unei persoane juridice asupra careia persoana condamnata detine controlul.

(4) Prin bunuri, conform prezentului articol, se intelege si sumele de bani.

(5) La stabilirea diferentei dintre veniturile licite si valoarea bunurilor dobandite se vor avea in vedere valoarea bunurilor la data dobandirii lor si cheltuielile facute de persoana condamnata, membrii familiei acesteia.

(6) Daca bunurile supuse confiscarii nu se gasesc, in locul lor se confisca bani si bunuri pana la concurenta valorii acestora.

(7) Se confisca, de asemenea, bunurile si banii obtinuti din exploatarea sau folosirea bunurilor supuse confiscarii, precum si bunurile produse de acestea.

(8) Confiscarea nu poate depasi valoarea bunurilor dobandite in perioada prevazuta la alin. (2), care excedeaza nivelului veniturilor licite ale persoanei condamnate”.

Art. 154 alin. (1), lit. b) si c) se modifica:

„b) 8 ani, cand legea prevede pentru infractiunea savarsita pedeapsa inchisorii mai mare de 10 ani, dar care nu depaseste 20 de ani;

c) 6 ani, cand legea prevede pentru infractiunea savarsita pedeapsa inchisorii mai mare de 5 ani, dar care nu depaseste 10 ani”.

Art. 154 alin. (1), lit. b) si c) forma actuala:

“1) Termenele de prescriptie a raspunderii penale sunt:

b) 10 ani, cand legea prevede pentru infractiunea savarsita pedeapsa inchisorii mai mare de 10 ani, dar care nu depaseste 20 de ani;

c) 8 ani, cand legea prevede pentru infractiunea savarsita pedeapsa inchisorii mai mare de 5 ani, dar care nu depaseste 10 ani”

Art. 155 se modifica:

„Intreruperea cursului prescriptiei raspunderii penale

Art. 155. – (1) Cursul termenului prescriptiei raspunderii penale se intrerupe pentru fiecare fapta si persoana prin indeplinirea oricarui act de procedura in cauza care, potrivit legii, trebuie comunicat suspectului sau inculpatului in cadrul procesului penal.

(2) Dupa fiecare intrerupere incepe sa curga un nou termen de prescriptie.

(3) Prescriptia inlatura raspunderea penala oricate intreruperi ar interveni, daca termenul de prescriptie prevazut in art. 154 este depasit cu inca jumatate.

(4) Admiterea in principiu a cererii de redeschidere a procesului penal face sa curga un nou termen de prescriptie a raspunderii penale, cu respectarea dispozitiilor alin. (3)”.

Art. 155 forma actuala:

(1) Cursul termenului prescriptiei raspunderii penale se intrerupe prin indeplinirea oricarui act de procedura in cauza.

(2) Dupa fiecare intrerupere incepe sa curga un nou termen de prescriptie.

(3) intreruperea cursului prescriptiei produce efecte fata de toti participantii la infractiune, chiar daca actul de intrerupere priveste numai pe unii dintre ei.

(4) Termenele prevazute la art. 154, daca au fost depasite cu inca o data, vor fi socotite indeplinite oricate intreruperi ar interveni.

(5) Admiterea in principiu a cererii de redeschidere a procesului penal face sa curga un nou termen de prescriptie a raspunderii penale”.

Art. 214 alin. (1) se modifica:

“(1) Fapta persoanei care determina un minor sau o persoana cu dizabilitati fizice ori psihice sa apeleze in mod repetat la mila publicului pentru a cere ajutor material sau beneficiaza de foloase patrimoniale de pe urma acestei activitati se pedepsește cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani”.

Art. 214 forma actuala:

“(1) Fapta persoanei care determina un minor sau o persoana cu dizabilitati fizice ori psihice sa apeleze in mod repetat la mila publicului pentru a cere ajutor material sau beneficiaza de foloase patrimoniale de pe urma acestei activitati se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda”.

Art. 215 se modifica:

“Fapta majorului care, avand capacitatea de a munci, apeleaza in mod repetat la mila publicului, cerand ajutor material, folosindu-se in acest scop de prezenta unui minor, se pedepsește cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani”.

Art. 215 forma actuala:

“Fapta majorului care, avand capacitatea de a munci, apeleaza in mod repetat la mila publicului, cerand ajutor material, folosindu-se in acest scop de prezenta unui minor, se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda”.

Art. 216 se modifica:

“Fapta de a utiliza serviciile prevazute la art. 182, prestate de o persoana despre care beneficiarul stie ca este victima a traficului de persoane ori a traficului de minori, se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani“.

Art. 216 forma actuala:

“Fapta de a utiliza serviciile prevazute in art. 182, prestate de o persoana despre care beneficiarul stie ca este victima a traficului de persoane ori a traficului de minori, se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda, daca fapta nu constituie o infractiune mai grava”.

Art. 216/1 se modifica:

“Intretinerea oricarui act de natura sexuala cu un minor care practica prostitutia se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani, daca fapta nu constituie o infractiune mai grava”.

Art. 216/1 forma actuala:

“Intretinerea oricarui act de natura sexuala cu un minor care practica prostitutia se pedepsește cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda, daca fapta nu constituie o infractiune mai grav”.

Art. 257 alin. (1), (3) si (4) se modifica:

“(1) Amenintarea savarsita nemijlocit sau prin mijloace de comunicare directa, lovirea sau alte violente, vatamarea corporala, lovirile sau vatamarile cauzatoare de moarte ori omorul savarsite impotriva unui functionar public care indeplineste o functie ce implica exercitiul autoritatii de stat, aflat in exercitarea atributiilor de serviciu sau in legatura cu exercitarea acestor atributii, se sanctioneaza cu pedeapsa prevazuta de lege pentru acea infractiune, ale carei limite speciale se majoreaza cu jumatate.

(2) Savarsirea unei infractiuni impotriva unui functionar public care indeplineste o functie ce implica exercitiul autoritatii de stat ori asupra bunurilor acestuia, in scop de intimidare sau de razbunare, in legatura cu exercitarea atributiilor de serviciu, se sanctioneaza cu pedeapsa prevazuta de lege pentru acea infractiune, ale carei limite speciale se majoreaza cu jumatate.

(...)

(4) Faptele prevazute la alin. (1) – (3) comise asupra unui politist, jandarm sau militar, aflat in exercitarea atributiilor de serviciu sau in legatura cu exercitarea acestor atributii, se sanctioneaza cu pedeapsa cu inchisoarea prevazuta de lege pentru acea infractiune, ale carei limite se majoreaza cu jumatate”.

Art. 257 forma actuala:

“(1) Amenintarea savarsita nemijlocit sau prin mijloace de comunicare directa, lovirea sau alte violente, vatamarea corporala, lovirile sau vatamarile cauzatoare de moarte ori omorul savarsite impotriva unui functionar public care indeplineste o functie ce implica exercitiul autoritatii de stat, aflat in exercitarea atributiilor de serviciu sau in legatura cu exercitarea acestor atributii, se sanctioneaza cu pedeapsa prevazuta de lege pentru acea infractiune, ale carei limite speciale se majoreaza cu o treime.

(2) Savarsirea unei infractiuni impotriva unui functionar public care indeplineste o functie ce implica exercitiul autoritatii de stat ori asupra bunurilor acestuia, in scop de intimidare sau de razbunare, in legatura cu exercitarea atributiilor de serviciu, se sanctioneaza cu pedeapsa prevazuta de lege pentru acea infractiune, ale carei limite speciale se majoreaza cu o treime.

(3) Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza faptele comise in conditiile alin. (2), daca privesc un membru de familie al functionarului public.

(4) Faptele prevazute in alin. (1)-(3), comise asupra unui politist sau jandarm, aflat in exercitarea atributiilor de serviciu sau in legatura cu exercitarea acestor atributii, se sanctioneaza cu pedeapsa prevazuta de lege pentru acea infractiune, ale carei limite se majoreaza cu jumatate”.

Art. 269 alin. (3) se modifica:

„(3) Favorizarea savarsita de un membru de familie sau afin pana la gradul II nu se pedepseste“.

Art. 269 alin. 3 forma actuala:

“Favorizarea savarsita de un membru de familie nu se pedepseste”.

La art. 269, dupa alin. (3) se introduc doua noi alineate, alin. (4) si (5):

„(4) Nu constituie infractiunea prevazuta la alin. (1) emiterea, aprobarea sau adoptarea de acte normative;

(5) Daca prin acelasi act material si in aceeasi imprejurare se acorda ajutor mai multor faptuitori, in scopurile mentionate la alin. (1), fapta va constitui o singura infractiune de favorizare a faptuitorului”.

Art. 269 forma actuala:

“(1) Ajutorul dat faptuitorului in scopul impiedicarii sau ingreunarii cercetarilor intr-o cauza penala, tragerii la raspundere penala, executarii unei pedepse sau masuri privative de libertate se pedepseste cu inchisoare de la unu la 5 ani sau cu amenda.

(2) Pedeapsa aplicata favorizatorului nu poate fi mai mare decat pedeapsa prevazuta de lege pentru fapta savarsita de autor.

(3) Favorizarea savarsita de un membru de familie nu se pedepseste”.

Art. 277 alin. (1) si (2) se modifica:

“1) Divulgarea, fara drept, de informatii confidentiale privind data, timpul, locul, modul sau mijloacele prin care urmeaza sa se administreze o proba, de catre un magistrat sau un alt functionar public care a luat cunostinta de acestea in virtutea functiei, se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda.

(2) Dezvaluirea, fara drept, de mijloace de proba sau de inscrisuri oficiale dintr-o cauza penala, inainte de a se dispune o solutie de netrimitere in judecata ori de solutionare in prima instanta a cauzei, de catre un functionar public care a luat cunostinta de acestea in virtutea functiei, se pedepseste cu inchisoare de la o luna la un an sau cu amenda”.

Art. 277 forma actuala:

(1) Divulgarea, fara drept, de informatii confidentiale privind data, timpul, locul, modul sau mijloacele prin care urmeaza sa se administreze o proba, de catre un magistrat sau un alt functionar public care a luat cunostinta de acestea in virtutea functiei, daca prin aceasta poate fi ingreunata sau impiedicata urmarirea penala, se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda.

(2) Dezvaluirea, fara drept, de mijloace de proba sau de inscrisuri oficiale dintr-o cauza penala, inainte de a se dispune o solutie de netrimitere in judecata ori de solutionare definitiva a cauzei, de catre un functionar public care a luat cunostinta de acestea in virtutea functiei, se pedepseste cu inchisoare de la o luna la un an sau cu amenda”.

La art. 277, dupa alin. (3) se introduce un nou alineat, alin. 3/1:

„(3/1) incalcarea dreptului la un proces echitabil, la judecarea cauzei de un judecator impartial și independent prin orice interventie care afecteaza procesul de repartizare aleatorie a dosarelor, se pedepsește cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani”.

Art. 277 forma actuala:

“(1) Divulgarea, fara drept, de informatii confidentiale privind data, timpul, locul, modul sau mijloacele prin care urmeaza sa se administreze o proba, de catre un magistrat sau un alt functionar public care a luat cunostinta de acestea in virtutea functiei, daca prin aceasta poate fi ingreunata sau impiedicata urmarirea penala, se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda.

(2) Dezvaluirea, fara drept, de mijloace de proba sau de inscrisuri oficiale dintr-o cauza penala, inainte de a se dispune o solutie de netrimitere in judecata ori de solutionare definitiva a cauzei, de catre un functionar public care a luat cunostinta de acestea in virtutea functiei, se pedepseste cu inchisoare de la o luna la un an sau cu amenda.

(3) Dezvaluirea, fara drept, de informatii dintr-o cauza penala, de catre un martor, expert sau interpret, atunci cand aceasta interdictie este impusa de legea de procedura penala, se pedepseste cu inchisoare de la o luna la un an sau cu amenda.

(4) Nu constituie infractiune fapta prin care sunt divulgate ori dezvaluite acte sau activitati vadit ilegale comise de autoritati intr-o cauza penala”.

Art. 279 alin. (2) se modifica:

„(2) Savarsirea unei infractiuni impotriva unui judecator sau procuror ori impotriva bunurilor acestuia, in scop de intimidare sau de razbunare, in legatura cu exercitarea atributiilor de serviciu, se sanctioneaza cu pedeapsa cu inchisoarea prevazuta de lege pentru acea infractiune, ale carei limite speciale se majoreaza cu jumatate”.

Art. 279 alin. (2) forma actuala:

“Savarsirea unei infractiuni impotriva unui judecator sau procuror ori impotriva bunurilor acestuia, in scop de intimidare sau de razbunare, in legatura cu exercitarea atributiilor de serviciu, se sanctioneaza cu pedeapsa prevazuta de lege pentru acea infractiune, ale carei limite speciale se majoreaza cu jumatate”.

La art. 287, dupa alin. (1) se introduce un nou alineat, alin. 1/1:

“Nerespectarea hotararii judecatorești prin care s-a aplicat sanctiunea prestarii unei activitati in folosul comunitatii savarsita prin neprezentarea la primar pentru luarea in evidenta si executarea sanctiunii, sustragerea de la executarea sanctiunii dupa inceperea activitatii sau neindeplinirea indatoririlor ce revin la locul de munca se pedepseste cu inchisoarea de la 3 luni la 2 ani”.

Art. 287 forma actuala:

“(1) Nerespectarea unei hotarari judecatorești savarșita prin:

a) impotrivirea la executare, prin opunerea de rezistenta fata de organul de executare;

b) refuzul organului de executare de a pune in aplicare o hotarare judecatoreasca, prin care este obligat sa indeplineasca un anumit act;

c) refuzul de a sprijini organul de executare in punerea in aplicare a hotararii, de catre persoanele care au aceasta obligatie conform legii;

d) neexecutarea hotararii judecatorești prin care s-a dispus reintegrarea in munca a unui salariat;

e) neexecutarea hotararii judecatorești privind plata salariilor in termen de 15 zile de la data cererii de executare adresate angajatorului de catre partea interesata;

f) nerespectarea hotararilor judecatorești privind stabilirea, plata, actualizarea și recalcularea pensiilor;

g) impiedicarea unei persoane de a folosi, in tot sau in parte, un imobil detinut in baza unei hotarari judecatorești, de catre cel caruia ii este opozabila hotararea, se pedepsește cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda.

(2) in cazul faptelor prevazute in lit. d)-g), actiunea penala se pune in mișcare la plangerea prealabila a persoanei vatamate”.

Art. 290 alin. (3) se modifica:

“(3) Mituitorul nu se pedepseste daca denunta fapta mai inainte ca organul de urmarire penala sa fi fost sesizat cu privire la aceasta, dar nu mai tarziu de 1 an de la data savarsirii acesteia“.

Art. 290 alin. (3) forma actuala:

“Mituitorul nu se pedepseste daca denunta fapta mai inainte ca organul de urmarire penala sa fi fost sesizat cu privire la aceasta”.

Art. 292 alin. (2) se modifica:

„(2) Faptuitorul nu se pedepseste daca denunta fapta mai inainte ca organul de urmarirepenala sa fi fost sesizat cu privire la aceasta, dar nu mai tarziu de un an de la data savarsirii acesteia”.

Art. 292 alin. (2) forma actuala:

“(2) Faptuitorul nu se pedepseste daca denunta fapta mai inainte ca organul de urmarire penala sa fi fost sesizat cu privire la aceasta”.

Art. 298 se abroga

Art. 298 forma actuala:

“Neglijenta in serviciu

Incalcarea din culpa de catre un functionar public a unei indatoriri de serviciu, prin neindeplinirea acesteia sau prin indeplinirea ei defectuoasa, daca prin aceasta se cauzeaza o paguba ori o vatamare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice, se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amenda”.

La art. 308, dupa alin.l (2) se introduc doua noi alineate, alin. (3) si (4):

„(3) Daca infractiunile prevazute la art. 295 și art. 297 – 300 au produs un prejudiciu material, iar faptuitorul acopera integral prejudiciul cauzat, in cursul urmaririi penale sau al judecatii, pana la ramanerea definitiva a hotararii judecatorești, limitele prevazute la alin. (2) se reduc la jumatate.

(4) Dispozitiile alin. (3) se aplica tuturor persoanelor care au comis impreuna una dintre faptele prevazute de alin. (1), indiferent daca plata a fost efectuata doar de unul sau o parte dintre acestia”.

Art. 308 forma actuala:

“(1) Dispozitiile art. 289-292, 295, 297-301 si 304 privitoare la functionarii publici se aplica in mod corespunzator si faptelor savarsite de catre sau in legatura cu persoanele care exercita, permanent ori temporar, cu sau fara o remuneratie, o insarcinare de orice natura in serviciul unei persoane fizice dintre cele prevazute la art. 175 alin. (2) ori in cadrul oricarei persoane juridice.

(2) In acest caz, limitele speciale ale pedepsei se reduc cu o treime”.

Art. 309 se modifica:

“Daca faptele prevazute la art. 295, art. 300, art. 303, art. 304, art. 306 sau art. 307 au produs consecinte deosebit de grave, limitele speciale ale pedepsei prevazute de lege se majoreaza cu o treime”.

Art. 309 forma actuala:

“Daca faptele prevazute in art. 295,art. 297,art. 298,art. 300,art. 303,art. 304,art. 306 sau art. 307 au produs consecinte deosebit de grave, limitele speciale ale pedepsei prevazute de lege se majoreaza cu jumatate”.

Art. 334 alin. (1), (2) si (4) se modifica:

“(1) Punerea in circulatie sau conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul sau a unui tramvai ori a unui tractor agricol sau forestier neinmatriculat sau neinregistrat, potrivit legii, se pedepseste cu inchisoare de la unu la 3 ani sau cu amenda.

(2) Punerea in circulatie sau conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul sau a unui tramvai ori a unui tractor agricol sau forestier cu numar fals de inmatriculare sau inregistrare, se pedepseste cu inchisoare de Ia unu la 5 ani sau cu amenda.

(...)

(4) Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul ori a unui tractor agricol sau forestier sau tractarea unei remorci ale carei placute cu numarul de inmatriculare sau de inregistrare au fost retrase sau a unui vehicul inmatriculat in alt stat, care nu are drept de circulatie in Romania, se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amenda”.

Art. 344 forma actuala:

“(1) Punerea in circulatie sau conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul sau a unui tramvai neinmatriculat sau neinregistrat, potrivit legii, se pedepseste cu inchisoare de la unu la 3 ani sau cu amenda.

(2) Punerea in circulatie sau conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul sau a unui tramvai cu numar fals de inmatriculare sau inregistrare se pedepseste cu inchisoare de la unu la 5 ani sau cu amenda.

(3) Tractarea unei remorci neinmatriculate sau neinregistrate ori cu numar fals de inmatriculare sau inregistrare se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda.

(4) Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul sau tractarea unei remorci ale carei placute cu numarul de inmatriculare sau de inregistrare au fost retrase sau a unui vehicul inmatriculat in alt stat, care nu are drept de circulatie in Romania, se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amenda”.

Art. 335 alin. (1) si (2) se modifica:

“(1) Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul, a unui tractor agricol sau forestier, ori a unui tramvai, tren precum si a oricarui alt vehicul echipat cu motor de propulsie de catre o persoana care nu poseda permis de conducere corespunzator se pedepseste cu inchisoarea de la unu la 5 ani.

(2) Conducerea pe drumurile publice a unui vehicul pentru care legea prevede obligativitatea detinerii permisului de conducere de catre o persoana al carei permis de conducere este necorespunzator categoriei sau subcategoriei din care face parte vehiculul respectiv ori al carei permis i-a fost retras sau anulat ori careia exercitarea dreptului de a conduce i-a fost suspendata sau care nu are dreptul de a conduce autovehicule, tramvaie ori tractoare agricole sau forestiere in Romania se pedepsește cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda”.

Art. 335 alin. (1) si (2) forma actuala:

“(1) Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul ori a unui tramvai de catre o persoana care nu poseda permis de conducere se pedepseste cu inchisoarea de la unu la 5 ani.

(2) Conducerea pe drumurile publice a unui vehicul pentru care legea prevede obligativitatea detinerii permisului de conducere de catre o persoana al carei permis de conducere este necorespunzator categoriei sau subcategoriei din care face parte vehiculul respectiv ori al carei permis i-a fost retras sau anulat ori careia exercitarea dreptului de a conduce i-a fost suspendata sau care nu are dreptul de a conduce autovehicule in Romania se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda”.

Art. 336 alin. (1) si (2) se modifica:

“(1) Conducerea pe drumurile publice a unui vehicul cu motor de propulsie sau cu tractiune animala de catre o persoana care are o imbibatie alcoolica de peste 0,80 g/l alcool pur in sange se pedepseste cu inchisoare de la unu la 5 ani sau cu amenda.

(2) Cu aceeași pedeapsa se sanctioneaza și persoana, aflata sub influenta unor substante psihoactive, care conduce pe drumurile publice un vehicul cu motor de propulsie sau tractiune animala”.

Art. 336 alin. (1) si (2) forma actuala:

“(1) Conducerea pe drumurile publice a unui vehicul pentru care legea prevede obligativitatea detinerii permisului de conducere de catre o persoana care, la momentul prelevarii mostrelor biologice, are o imbibatie alcoolica de peste 0,80 g/l alcool pur in sange se pedepseste cu inchisoare de la unu la 5 ani sau cu amenda.

(2) Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza si persoana, aflata sub influenta unor substante psihoactive, care conduce un vehicul pentru care legea prevede obligativitatea detinerii permisului de conducere”.

Dupa art. 336 se introduce art. 336/1:

“(1) Fapta conducatorului unui vehicul de a consuma alcool sau alte substante psihoactive, dupa producerea unui accident de circulatie care a avut ca rezultat uciderea sau vatamarea integritatii corporale ori a sanatatii uneia sau mai multor persoane, pana la recoltarea probelor biologice, se pedepsește cu inchisoare de la unu la 5 ani sau cu amenda.

(2) Daca persoana aflata in una dintre situatiile prevazute in alin. (1) efectueaza transport public de persoane, transport de substante sau produse periculoase ori se afla in procesul de instruire practica a unor persoane pentru obtinerea permisului de conducere sau in timpul desfașurarii probelor practice ale examenului pentru obtinerea permisului de conducere, pedeapsa este inchisoarea de la 2 la 7 ani.

(3) Nu constituie infractiune consumul de substante psihoactive, dupa producerea accidentului de circulatie care a avut ca rezultat uciderea sau vatamarea integritatii corporale ori a sanatatii uneia sau mai multor peroane și pana la recoltarea probelor biologice, daca acestea sunt administrate de personal medical autorizat, in cazul in care acestea sunt impuse de starea de sanatate sau de vatamarea corporala a conducatorului auto”.

Art. 337 se modifica:

“(1) Refuzul ori sustragerea conducatorului unui vehicul, inclusiv tractor agricol sau forestier ori tramvai pentru care legea prevede obligativitatea detinerii permisului de conducere ori a instructorului auto, aflat in procesul de instruire, sau a examinatorului autoritatii competente, aflat in timpul desfasurarii probelor practice ale examenului pentru obtinerea permisului de conducere, de a se supune prelevarii de mostre biologice necesare in vederea stabilirii alcoolemiei ori a prezentei unor substante psihoactive se pedepseste cu inchisoarea de la unu la 5 ani.

(2) Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza si persoana care a condus un vehicul in conditiile alin. (1), care consuma bauturi alcoolice ori substante psihoactive sau isi administreaza substante psihoactive dupa depistarea in trafic, pana la prelevarea mostrelor biologice”.

Art. 337 forma actuala:

“Refuzul ori sustragerea conducatorului unui vehicul pentru care legea prevede obligativitatea detinerii permisului de conducere ori a instructorului auto, aflat in procesul de instruire, sau a examinatorului autoritatii competente, aflat in timpul desfasurarii probelor practice ale examenului pentru obtinerea permisului de conducere, de a se supune prelevarii de mostre biologice necesare in vederea stabilirii alcoolemiei ori a prezentei unor substante psihoactive se pedepseste cu inchisoarea de la unu la 5 ani”.

Dupa art. 338 se introduce un nou articol, 338/1:

„Consumul de alcool sau de alte substante ulterior producerii unui accident de circulatie de catre persoanele aflate in procesul de instruire

(1) Fapta conducatorului de vehicul sau a instructorului auto, aflati in procesul de instruire, ori a examinatorului autoritatii competente, aflate in timpul desfasurarii probelor practice pentru obtinerea permisului de conducere, de a consuma alcool, produse ori substante stupefiante sau medicamente cu efecte similare acestora, dupa producerea unui accident de circulatie care a avut ca rezultat uciderea sau vatamarea integritatii corporale ori a sanatatii uneia sau mai multor persoane, pana la recoltarea probelor biologice se pedepseste cu inchisoare de la unu la 5 ani.

(2) Nu constituie infractiune consumul de medicamente cu efecte similare produselor sau substantelor stupefiante, dupa producerea accidentului de circulatie si pana la sosirea politiei la fata locului, daca acestea sunt administrate de personal medical autorizat, in cazul in care acestea sunt impuse de starea de sanatate sau de vatamarea corporala a conducatorului auto”.

Art. 342 se aborga

Art. 342 forma actuala:

“(1) Detinerea, portul, confectionarea, precum si orice operatiune privind circulatia armelor letale, a munitiilor, mecanismelor sau dispozitivelor acestora sau functionarea atelierelor de reparare a armelor letale, fara drept, se pedepsesc cu inchisoarea de la unu la 5 ani.

(2) Detinerea sau portul fara drept de arme neletale din categoria celor supuse autorizarii se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la un an sau cu amenda.

(3) Sustragerea armelor sau munitiilor prevazute in alin. (1) si alin. (2) se pedepseste cu inchisoarea de la 2 la 7 ani si interzicerea exercitarii unor drepturi.

(4) Portul armelor prevazute in alin. (1) si alin. (2), fara drept, in sediul autoritatilor publice, institutiilor publice sau al altor persoane juridice de interes public ori in spatiile rezervate desfasurarii procesului electoral, se pedepseste cu inchisoarea de la unu la 5 ani si interzicerea unor drepturi.

(5) Daca faptele prevazute in alin. (1) si alin. (3) au ca obiect arme interzise sau munitii, mecanisme ori dispozitive ale acestora, limitele speciale ale pedepsei se majoreaza cu o treime.

(6) Nedepunerea armei si a munitiei la un armurier autorizat in termen de 10 zile de la expirarea perioadei de valabilitate a permisului de arma constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani.

(7) Fabricarea sau asamblarea de arme letale, de piese sau de munitie pentru acestea:

a) din orice componente esentiale traficate ilicit;

b) fara o autorizatie eliberata de catre o autoritate competenta a statului membru in care are loc fabricarea sau asamblarea;

c) fara marcarea armelor letale asamblate la data producerii lor, in conformitate cu prevederile legale,

se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 7 ani”.

Art. 384 se modifica:

“(1) Prelevarea de tesuturi sau organe de la un cadavru, fara drept, se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda.

(2) Daca prin fapta prevazuta la alin. (1) se compromite o autopsie medico-legala, solicitata in conditiile legii, pedeapsa este inchisoarea de la 2 la 5 ani”.

Art. 384 forma actuala:

“Prelevarea de tesuturi sau organe de la un cadavru, fara drept, se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda”.

Legea 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie

Art. 13/2 se abroga

Art. 13/2 forma actuala:

“In cazul infractiunilor de abuz in serviciu sau de uzurpare a functiei, daca functionarul public a obtinut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit, limitele speciale ale pedepsei se majoreaza cu o treime”.


Comentarii

# Numai kkaturi ! date 17 April 2019 21:27 +16

Dragnea, unde-i oaie raspunderea procurorului si a judecatorului si martorilor mincinosi ? De ce nu mentionati in lege ca sa plateasca din salariu , in mod egal , pagubele sau despagubirile cand isi iau peste bot achitare ? !!! Ia-te de mana cu Tudorel si aruncati-va Dunare ! Praf in ochi ! :o

# Un fermier date 18 April 2019 09:59 0

Aplicarea art. 335, alin. 1 in mod special, va face din tractoristi puscariasi. Peste 90% dintre cei care mai lucreaza in agricultura ca tractoristi, combinieri s.a.m.d. vor deveni puscariasi daca vor mai ramane sa lucreze in Romania. Acesti peste 90% nu au permis de conducere iar drumurile, chiar neasfaltate, din sate sunt drumuri publice. Sa-i bagam dara la puscarie si sa mai dam o mana de ajutor agricultorilor. Iar cu chestiunea conducerii unui tren pe drumurile publice chiar ca v-at facut de minune. Sa fi devenit calea ferata drum public ( prin drum public intelegandu-se drumul pe care circula vehicule diverse dar si persoane ) ???. De ce nu se sanctioneaza si mersul pe bicicleta fara permis ???Biciclistii nu circula tot pe aceleasi drumuri publice ???

# nu conteaza date 18 April 2019 10:27 0

Vax! Sa vezi ce rezolva modificarile astea, problemele din justitie!

# Uimit de Prostovani date 18 April 2019 14:13 +2

1. Lipsa raspunderii procurorilor, politistilor judiciari adesea partasi la paradelile procurorilor si a judecatorilor prieteni cu procurorii care semneaza mandate si resping contestatii fara sa arunce un ochi pe probe nu va face altceva decat sa consolideze abuzurile acestora. 2. Lipsa posibilitatii legale de a te adresa instantei cu privire la refuzul recuzarii procurorului de caz de catre procurorul ierarhic superior face ca aceasta casta a procurorilor sa ramana efectiv intangibila. Totodata oameni nevinovati hartuiti ani de zile nu pot face altceva decat sa astepte trimiterea in judecata pentru ca dupa ani grei de chin sa constate instanta abuzurile si nevinovatia. 3. Lipsa dispozitiilor legale cu privire la modul de a contesta efectiv in instanta actele intocmite de procuror in etapa urmaririi penale. 4. Lipsa dispozitiilor legale cu privire la contestarea imediata a mandatelor ilegale emise de judecatori, perchezitie, perchezitie informatica, supraveghere, interceptare etc.

# Tot eu date 18 April 2019 14:18 +2

Redefinirea abuzului in serviciu ca fiind o infractiune cu intentie clara ce gtrebuie probata si cu alte elemente decat marturiile si interpretarile subiective ale procurorilor. Redefinirea grupului infractional organizat cu respectarea prevederilor de la New York. In legislatia noastra a facut Predoiu ce a vrut sistemul ca sa poata agata oricand pe oricine. Excluderea liberului arbitrar a procurorului de a mai ancheta dupa voie persoane, pe unele nu le ancheteaza pe altele da. Acest aspect incalca Constitutia deoarece doar instanta de judecata poate stabili asa ceva. La noi stabileste procurorul. Evident ca astfel de persoane fac delatiuni kilometrice deoarece beneficiaza de statutul de martor in loc de cel de inculpat. Asa ajung oameni nevinovati la puscarie.

# in final tot eu date 18 April 2019 14:33 +2

In final, aplicarea unitara a prevederilor legale. Caz concret recent: Kovesi a beneficiat de prezumtia de nevinovatie in sensul ca Augustin Lazar a coafat comunicatul SIIJ cenzurand datele de identificare ale acesteia. Dupa nici 5 zile, DNA emite un comunicat in care mentioneaza in concret absolut toate datele de identificare ale unui functionar de la fisc. Pai fratilor romani, cum este cu egalitatea prevazuta de Constitutie? Procurorul general Lazar ce masuri a luat cu privire la acest aspect? Fara o logica juridica, fiind necesara una de bun simt, constatam ca subordonatii domniei sale au incalcat dispozitiile sefului Lazar si au emis un comunicat in care au mentionat toate datele de identificare ale unei persoane. Deci? Gusti, nu mai reprezinti si tu nimic printre paraditori? Chiar te iau astia din teritoriu peste bombeuri? Pai tu dai exemplu ca ti-a venit mintea la capsorul ala vopsit si nu dai in comunicat date personale iar ei fac contrar. CSM? Inspectia judiciara? Hai trezirea!

# tot eu bis date 18 April 2019 14:54 +2

ziceam ca am terminat insa .... Gusti, am colegi care au fost arestati nevinovati doar pentru ca deranjau. Au stat in arest in conditii inumane si au sechestru pe averi, copiii le-au ajuns la psiholog si sunt trimisi in judecata nevinovati, carierele terminate. Tu ca un mare aparator al statului de drept, ce puii mei ai facut? Kovesi, Lucica, Giluela, Portocala, Mirica, Popovici, Man, Ardelean ...??? Singurul aproape de adevar este Popovici, doar ca nu la Tulcea ci la Poarta Alba. Vezi mai Gusti? Aici e greseala ..... ca puti a coruptie mai rau decat toti cei din penitenciare. Voi sunteti mafia impreuna cu politicul, nu clanurile, alea-s praf in ochi. Toata ziua justitie aveti in gura. Justitia nu o faci tu Gusti si procurorii tai, o fac instantele, alea santajate de Mirica cu mii de dosare nelucrate ani de zile. Auzi, Gusti? De ce ascundea Mirica dosare cand a venit Inspectia Judiciara la inceputul lui 2018 la DNA? Cara cu liza dosare din birourile de la parter. Stiai Gusti? Stiai!

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 21.11.2024 – ICCJ a lamurit cum ramane cu Sosoaca (Document)

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva