30 June 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

(TU)DOREL, BAGA PRAGUL – Curtea Constitutionala ii da o lovitura mortala de imagine ministrului Justitiei Tudorel Toader, care a facut jocul Sistemului si a declarat ca “nu voi stabili niciun prag” la abuzul in serviciu. CCR a decis ca Parlamentul sau Guvernul au “obligatia de a reglementa pragul valoric sau intensitatea vatamarii... aceste circumstantieri fiind necesare delimitarii raspunderii penale de celelalte forme de raspundere juridica” (Decizia)

Scris de: George TARATA | pdf | print

6 June 2017 17:45
Vizualizari: 17218

Parlamentul Romaniei sau Guvernul au obligatia de a introduce un prag in cazul articolului privind abuzul in serviciu. Asta a decis, marti 6 iunie 2017, Curtea Constitutionala a Romaniei, judecatorii constitutionali explicand ca nu au competenta de a acoperi vidul legislativ legat de absenta unui prag valoric pentru abuzul in serviciu, dar ca Parlamentul sau Guvernul au obligatia de a face acest lucru: „Curtea a retinut ca, data fiind natura omisiunii legislative relevate, instanta constitutionala nu are competenta de a complini acest viciu normativ, intrucat si-ar depasi atributiile legale, actionand in sfera de competenta a legiuitorului primar sau delegat, aceasta fiind singura autoritate care are obligatia de a reglementa pragul valoric sau intensitatea vatamarii rezultate din comiterea faptei in cuprinsul normelor penale referitoare la infractiunea de abuz in serviciu”. De asemenea, CCR aminteste si Decizia din iunie 2016, privind art. 297 din Codul penal referitor la abuzul in serviciu, in care a retinut ca legiuitorul are sarcina de a reglementa valoarea pagubei si gravitatea vatamarii rezultate din comiterea abuzului in serviciu: „Revine legiuitorului sarcina de a reglementa valoarea pagubei si gravitatea vatamarii rezultate din comiterea faptei de 'abuz in serviciu'”. Nu in ultimul rand, CCR subliniaza ca introducerea pragului este necesara pentru a delimita raspunderea penala de celelalte forme de raspundere juridica.


Practic, prin decizia de azi, CCR clarifica una dintre cele mai mari probleme discutate in ultimele luni: daca e sau nu nevoie de prag la abuzul in serviciu. A fost o tema folosita intens de aparatul de propaganda si de anumite personaje din institutiile de forta pentru a manipula si pentru a scoate oamenii in strada, cu scopul de a darama o putere instalata in functie in mod legitim, dupa alegeri libere. Decizia CCR, una obligatorie, va taia din fasa orice noua incercare de acest fel, Parlamentul sau Guvernul nemaiputand fi acuzate ca ar dori prin introducerea pragului la abuz in serviciu protejarea „penalilor” si a liderului PSD Liviu Dragnea.

CCR il termina pe Tudorel

Pe de alta parte, Decizia CCR de marti, 6 iunie 2017, reprezinta o lovitura uriasa de imagine pentru actualul ministru de Justitie, Tudorel Toader, intrucat acesta, asa cum bine se stie a facut jocul Sistemului si a refuzat sa introduca pragul valoric, in proiectul sau de modificare a articolului privind abuzul in serviciu: „Propunerea de modificare a abuzului in serviciu, actualul 297 din Codul penal despre care vorbim, si nu voi stabili niciun prag, nici maxim, nici minim. Legiuitorul national trebuie sa respecte Legea fundamentala. Legea fundamentala spune 'constituie abuz fapta functionarului' si acolo nu se refera la un prag”. Acelasi Tudorel Toader sustine ca nu a introdus prag in proiectul de modificare a articolului 297 Cod penal privind pragul la abuz in serviciu, in conditiile in care in dispozitivul Deciziei CCR 405 din iunie 2016 nu se vorbea despre acest lucru: “Am elaborat proiectul de lege privind modificarea Codului penal si a Codului de procedura penala pentru punerea in acord cu deciziile Curtii Constitutionale. Modificarile la cele doua coduri vizeaza strict, asa cum am mai declarat, punerea de acord a codurilor cu deciziile Curtii Constitutionale, nimic mai mult, nimic mai putin. Am facut modificarile pentru punerea in acord atat cu deciziile de admitere pur si simplu si sunt si cele interpretative. Stiu bine continutul si ratiunile deciziei Curtii Constitutionale referitoare la abuzul in serviciu, pentru ca eram inca judecator. Stiu bine considerentele deciziei, pentru ca am participat la redactarea, corectarea si pana la urma publicarea lor. Eu voi da drumul la proiectul de lege fara prag pentru ca in dispozitivul CCR nu se vorbeste despre prag. Proiectul de lege il voi pune sa aiba aprobarea Guvernului si il trimit in dezbatere publica, nu va fi ordonanta. Va trece la ambele camere si cand va ajunge acolo unde se va intalni cu domnul Iordache, avand experienta de legiuitor, poate sa intervina, in limita competentelor asupra textului de lege, pentru ca noi suntem initiatori, iar dansii sunt decidenti”.

Iata insa ca judecatorii CCR ii dau peste nas lui Tudorel Toader, facand trimitere la considerentele Deciziei 405 din iunie 2016, care sunt la fel de obligatorii precum considerentele. Mai mult, CCR ii explica ministrului Justitiei ca introducerea pragului la abuz in serviciu este obligatorie. Culmea, Tudorel Toader era judecator la CCR in momentul in care a fost emisa Decizia 405/207 privind abuzul in serviciu si in considerentele careia, reluate in Decizia de azi a CCR, s-a stipulat necesitatea unui prag valoric.

Iata comunicatul CCR:

In ziua de 6 iunie 2017, Plenul Curtii Constitutionale, investit in temeiul dispozitiilor art.146 lit.d) din Constitutie, ale art.11 alin.(1) pct.A lit.d) si ale art.29 din Legea nr.47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, a luat in dezbatere exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.248 din Codul penal din 1969, ale art. 297 alin. (1) din Codul penal si ale art. 132 din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie.

Dispozitiile criticate au urmatorul continut:

- Art.248 din Codul penal din 1969: 'Fapta functionarului public, care, in exercitiul atributiilor sale de serviciu, cu stiinta, nu indeplineste un act ori il indeplineste in mod defectuos si prin aceasta cauzeaza o tulburare insemnata bunului mers al unui organ sau al unei institutii de stat ori al unei alte unitati din cele la care se refera art. 145 sau o paguba patrimoniului acesteia se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani.';

- Art.297 alin.(l) din Codul penal: 'Fapta functionarului public care, in exercitarea atributiilor de serviciu, nu indeplineste un act sau il indeplineste in mod defectuos si prin aceasta cauzeaza o paguba ori o vatamare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice se pedepseste cu inchisoarea de la 2 la 7 ani si interzicerea exercitarii dreptului de a ocupa o functie publica.';

- Art. 13/2 din Legea nr.78/2000: „In cazul infractiunilor de abuz in serviciu sau de uzurpare a functiei, daca functionarul public a obtinut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit, limitele speciale ale pedepsei se majoreaza cu o treime.'

In urma deliberarilor, Curtea Constitutionala, cu majoritate de voturi, a decis:

1. A admis exceptia de neconstitutionalitate si a constatat ca dispozitiile art.248 din Codul penal din 1969 sunt constitutionale in masura in care prin sintagma 'indeplineste in mod defectuos' din cuprinsul acestora se intelege 'indeplineste prin incalcarea legii';

2. A respins, ca inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.297 alin.(1) din Codul penal;

3. A respins, ca neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate si a constatat ca dispozitiile art.13/2 din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie sunt constitutionale in raport cu criticile formulate.

In argumentarea solutiei de admitere pronuntate in privinta dispozitiilor art.248 din Codul penal din 1969, Curtea a aplicat, mutatis mutandis, considerentele ce au stat la baza pronuntarii Deciziei nr.405 din 15 iunie 2016, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.517 din 8 iulie 2016, prin care a constatat ca dispozitiile art. 246 din Codul penal din 1969 si ale art. 297 alin. (1) din Codul penal sunt constitutionale in masura in care prin sintagma 'indeplineste in mod defectuos' din cuprinsul acestora se intelege 'indeplineste prin incalcarea legii'. Prin urmare, Curtea a retinut ca dispozitiile art.248 din Codul penal din 1969 incalca prevederile art.1 alin.(5) din Constitutie, deoarece sintagma 'indeplineste in mod defectuos', din cuprinsul acestora, nu intruneste conditiile calitative impuse atat de Constitutie, cat si de Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, nefiind enuntata cu suficienta precizie pentru a se intelege la ce dispozitii legale se raporteaza incalcarea atributiilor de serviciu. Astfel, Curtea a retinut ca defectuozitatea indeplinirii unui act trebuie stabilita numai prin raportare la legea in domeniu.

Referitor la criticile formulate cu privire la lipsa unui prag valoric sau a intensitatii vatamarii rezultate din comiterea faptei, Curtea a reiterat considerentele Deciziei nr.405 din 15 iunie 2016, prin care a subliniat ca revine legiuitorului sarcina de a reglementa valoarea pagubei si gravitatea vatamarii rezultate din comiterea faptei de 'abuz in serviciu', cu aplicarea principiului 'ultima ratio', astfel cum acesta a fost dezvoltat in doctrina si jurisprudenta (inclusiv cea a Curtii Constitutionale), aceste circumstantieri fiind necesare delimitarii raspunderii penale de celelalte forme de raspundere juridica. Totodata, Curtea a retinut ca, data fiind natura omisiunii legislative relevate, instanta constitutionala nu are competenta de a complini acest viciu normativ, intrucat si-ar depasi atributiile legale, actionand in sfera de competenta a legiuitorului primar sau delegat, aceasta fiind singura autoritate care are obligatia de a reglementa pragul valoric sau intensitatea vatamarii rezultate din comiterea faptei in cuprinsul normelor penale referitoare la infractiunea de abuz in serviciu.

In ceea ce priveste infractiunea prevazuta de dispozitiile art.13/2 din Legea nr.78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie, Curtea a retinut ca aceasta constituie, astfel cum prevede si titlul sectiunii din care face parte, o infractiune asimilata celor de coruptie, prin modul in care a fost incriminata constituind o forma speciala a infractiunii de abuz in serviciu. Prin urmare, incidenta infractiunii prevazute de dispozitiile art.13/2 din Legea nr. 78/2000 trebuie sa se raporteze la dispozitiile art.246 si art.248 din Codul penal din 1969 si ale art. 297 alin. (1) din Codul penal astfel cum acestea au fost reconfigurate prin Decizia nr.405 din 15 iunie 2016 si prin prezenta decizie.

Decizia este definitiva si general obligatorie si se comunica celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si instantei de judecata care a sesizat Curtea Constitutionala, respectiv Inaltei Curti de Casatie si Justitie - Sectia penala si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I”.

Comentarii

# Canarul date 6 June 2017 18:14 +13

Vai mama lor de juzi..ca de obicei, politica struțului! Urlă toți ca proștii la lună, Curtea la Parlament, politrucii la televizor, parchetarii la judecători, #rezitenții la Guvern... da nici unul nu face absolut nimic. Țară de nebuni...

# xyz date 7 June 2017 08:15 +1

pai io zic sa bage prag, da sa bage la toti inclusiv la furt, talharie, viol; apoi sa dezincrimineye toate infractiunile savarsite de politicieni - ar fi pacat ca jeguri ca si cele din politica noastra de ieri si de azi sa stea la racoare cu borfasii si hotii de buzunare; se reyolva cu un telefon la borcea care ne da reteta bandei de alergare si a producerii copilului direct din arest; pana la urma pragu nu-i pt. orice infractor ci numai pt. jegosii care conduc, astia cu infractiunile marunte ciocu mic

# zyx date 7 June 2017 15:25 -1

Pai da asta e problema.ca ei vor sa scape doar politicieni sau alte panarame sus puse. Ii doare,n pix de oamenii normali. Ca si cu gratierea aceea a lor marunta care nu rezolva nici pe departe problema cedo ca sa nu mai zic ca justitia din romania duhneste de coruptie. Umple puscariile cu saracii oameni care nu au privilegiul de a fi sus pusi in timp ce ei fura si fac tot felul de ilegalitati. Domle Dragnea Tariceanu da unde e T0? nu mai e oportun? sau veniti la urmatoarele alegeri cu aceasta abureala iara? Dar drepturile si libertatile cetateanului ?? Mai sunt oportune acum? Lumea a iesit in strada in feb pt ca ati lasat impresia ca vreti sa va salvati doar fundul vostru nicidecum al oamenilor simpli. Si din gratierea aceea acest lucru era evident ca si cu oug13. Totu numa pt voi?? asa este???

# morarescu date 6 June 2017 18:16 +11

Domnule Ministru , demisia va sta la indemana. Uzati de aceasta institutie de onoare.  Sistemul judiciar nu este pregatit pentru eleganta tergiversare pe care o impuneti cu orice ocazie si cu privire la orice. Incercati la Brussels. #incurc

# Outsider date 6 June 2017 18:52 +3

Degeaba fu plătit (Tu)Dorel ca jude la CCR! Dovedește că e la fel de habarnist în drept ca și sorosista Guseth...

# DODI date 6 June 2017 19:28 0

Un vechi proverb zice că ”deșteptul învață din greșala altuia, prostul nici din al lui”. Câte greșeli trebuie să mai facă ”deșteptul” de DOREL al justiției ca să învețe și el și PSD+ALDE ceva. Partidele că dorel e o hahaleră, iar ei că sunt blegi. Ar fi cazul să se trezească. Poate la toamnă (când se numără bobocii) poate PSD+ALDE să îl ”numere” pe dorel printre repetenți (a se citi nu remaniați, ci DAȚI AFARĂ DIN GUVERN pentru neaplicarea programului de guvernare și desele piedici puse acestuia).

# ?????? date 6 June 2017 22:28 +1

Remarcați totuși că "recomandarea" este făcut parlamentului, care poate, sau nu ,reglementa în speța respectivă, iar CCR a mai "intervenit" cu "erată" la o altå "decizie" ? Considerați că o astfel de "constatare" limitează dreptul judectorilor de a aprecia despre "cauze și consecințe" ,pasând "legiuitorului" responsabilitatea " "încadrii "abuzurilor în serviciu ? Considerai că CCR propune de fapt "ascunderea după copaci" a judecătorilor ?

# ?????? date 6 June 2017 23:07 0

De remarcat totuși, "în speță", că Guvernul are drept de inițiativă legislativă și nu "obligație de reglementare" ?

# ?????? date 6 June 2017 23:26 0

Cum comentați totuși că CCR nu a făcut și o "analiză" despre "spețe" în  care eventualitatea  "cumulului de fapte" ar putea fi considerată "abuz în serviciu", fără a fi depășit un anumit "prag valoric" în cazul fiecărei fapte, prag care să dea  fiecărei fapte "caracterul de infracțiune" 

# ?????? date 6 June 2017 23:39 +1

Considerați că hoții  și  mituitorii ar putea solicita încadrarea la abuz în serviciu , după "dimensiunea pragului" ,mizând pe faptul că că sunt proprii lor angajați, sau chiar și ai altora, în cazurile unor asemenea "profesii"existând posibilitatea de a se solicita să devină onorabile și oficiale, prin reglementarea lor ?

# ?????? date 6 June 2017 23:50 +1

Cum comentai totuși cå "descalificați public pentru plagiate" au fost numai câțiva dintre cei care au obținut "doctorate în drept" ?

# ?????? date 7 June 2017 00:00 +2

Deci, ce opinie aveți despre "judecățile judectorilor" , după "repere bine stabilite", probabil ca la "ecuații", "funcții", "integrale", etc. ?

# ADEVARUL date 7 June 2017 06:40 -1

MAI DRAGĂ ????? :-) AR FI BINE,FOARTE BINE SĂ FOLOSEASCĂ AȘA-ZIȘII NOSTRII MAGISTRAȚI LOGICA-MATEMATICĂ ȘI NORMELE DE DREPT,LEGILE ȘI BUNUL SIMȚ ÎN ELABORAREA DECIZIILOR,DAR NU SE ÎNTÂMPLĂ AȘA-NICIODATĂ. AȘA ZISELE PROBE SERVESC ”CAUZA” SISTEMULUI, DACĂ AI PARTE DE UN AVOCAT(IN TABARA ADVERSĂ) CU RELAȚII, ESTE CA ȘI CUM AR AVEA CAZUL TĂU CANCER, JUDECĂTORUL SALVEAZĂ SAU NU APARENȚELE DAR FACE EXACT CE DOREȘTE ACOLITUL RESPECTIV, DE OBICEI ADAUGĂ DE LA EL ”DREPTATE” ÎN BALANȚA PE CARE SCRIE MAFIA JUDICIARĂ BĂSISTĂ.

# ?????? date 7 June 2017 12:03 -1

Cum comentai despre "apucturile iliesciene" ale autorului comentariului "MAI DRAGĂ"

# ?????? date 7 June 2017 00:24 +1

Din deciziile CCR percepeți o anumită "subordonare executivă" a judectorilor , ca "parte a unui întreg mai complex" ,cu ceva mai multe "restricții ale libertăților" ?

# ?????? date 7 June 2017 09:04 +1

Pe vremea "Tablelor Legii" ,ale lui Moise, pare a fi fost totuși ceva mai simplu relementat "abuzul în serviciu" ? Constituționalitățile și neconstituționalitățile unui Cod Penal ceva mai vechi cu o Constituție ceva mai recentă par a fi fost totuși ceva mai puțin "evidente" la vremea scrierii Constituiei ?

# ?????? date 7 June 2017 09:36 +1

Mai stiți și alte "coduri de legi"  unde "abuzul în serviciu" este reglementat cu "praguri" ?

# ?????? date 7 June 2017 10:00 0

Doamna Prună recomandă dreptul comparat și consultarea publică ?

# ?????? date 7 June 2017 11:27 +1

Cum comentați totuși despre faptul că decizia CCR nu modifică nimic  la cea anterioară ,ci doar constată că este "obligația legiuitorului" să clarifice când este abuzul infractiune și când poate fi altfel încadrat, nefiind infracțiune ?

# Pif date 7 June 2017 12:55 -1

Simplu.In dispozitivul deciziei anterioare, CCR s-a limitat in a interpreta o sintagma din textul aticolului atacat in contencios constitutional,chiar daca in considerente a dat si indicatii pretioase pt. legiuitorul primar sau delegat cu privire la alte variante posibile de reglementare astfel incat sa nu se confunde/suprapuna raspunderea penala cu rasp. contraventionala, disciplinara, civila. Cum CCR nu are competenta nici sa modifice un text de lege si nici sa porunceasca legiutoriului ce si cum sa faca, s-a limitat in a indicii legiutorului, prin considerentele Deciziei 405/2016, singura autoritate care are obligatia de a reglementa pragul valoric SAU intensitatea vatamarii rezultate din comiterea faptei in cuprinsul normelor penale referitoare la infractiunea de abuz in serviciu.

# ?????? date 7 June 2017 12:10 +1

Considerați că se poate zice că CCR "declină competența" judecării abuzurilor, judectorii fiind membrii CCR, de la judecători către "politicieni ?

# ?????? date 7 June 2017 14:21 +1

Īn cazul abuzului în serviciu , forma infracțională, nu se aplică totuși legea penală mai favorabilă și celor care au comis  faptele înainte de modificarea Codului Penal din 1969 ? Considerați că actualul Cod Penal ar sancționa "mai drastic" faptele de abuz în serviciu decât Codul Penal din 1969, "apărtorii" zicând totuși despre "dezincriminare" ?

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 30.06.2025 - “Regina detasarilor” si-a tras vila de 300 mp

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva