FLORENTA INVIE PARCHETUL GENERAL – Interviu cu Procurorul General al Romaniei, Alex Florenta, pe tema modificarilor aduse Regulamentului de ordine interioara al parchetelor: "Este prima reorganizare de substanta a Parchetului General din ultimii 30 de ani. Au fost infiintate mai multe birouri dedicate combaterii infractionalitatii... Se vor implementa metodologii de investigare a infractiunilor cu grad ridicat de specializare... Semnalarea nerespectarii termenelor prin alerte de tip 'red-flag'”
Se schimba mersul in Parchetul General! O demonstreaza noile modificari aduse Regulamentului de ordine interioara al Parchetelor in care se regasesc schimbari majore, de impact, asupra activitatii procurorilor si a modului de organizare administrativa a Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si a parchetelor din subordinea acestuia.
Este practic pentru prima oara in 30 ani cand asistam la o reorganizare in adevaratul sens al cuvantului a Parchetului General, cel care a pornit revolutia fiind chiar actualul Procuror General al Romaniei, Alex Florenta, care este de parere ca fara o schimbare majora, sistemul risca sa clacheze.
Si are dreptate, caci fara o reorganizare temeinica a modului de functionare a PICCJ, precum si a parchetelor aflate in subordine, nu putem vorbi despre performanta in randul anchetatorilor in combaterea fenomenului infractional.
Lumea Justitiei a stat de vorba cu Procurorul General al Romaniei, Alex Florenta, solicitandu-i sa ne comunice care sunt, in opinia sa, cele mai importante modificari aduse proiectului de Regulament de ordine interioara al parchetelor.
Astfel, Procurorul General al Romaniei, Alex Florenta, a punctat pentru Lumea Justitiei faptul ca reorganizarea gandita odata cu modificarea Regulamentului de ordine interioara s-a facut urmarindu-se trei obiective, respectiv:
"-sa genereze o mai buna capacitate operationala de investigare a principalelor categorii de infractiuni, cu un grad ridicat de specializare a infractorilor, care intra in competenta parchetelor traditionale;
-sa genereze o coordonare reala de catre PG a parchetelor din subordine;
-sa creeze instrumente si compartimente de specialitate, care sa reprezinta suportul activitatii procurorilor”.
Pentru atingerea acestor obiective au fost infiintate in cadrul Parchetului General noi Birouri specializate, au fost create prevederile care permit un mai bun control asupra modului de functionare al acestora de catre Procurorul General, urmand sa fie create si insturmentele necesare pentru asigurarea suportului activitatii procurorilor.
Redam in continuare declaratiile acordate de Procurorul General al Romaniei pentru Lumea Justitiei, urmand ca in viitorul apropiat sa detaliem toate aceste modificari, si nu numai, odata ce vor fi fost adoptate de catre Consiliul Superior al Magistraturii:
Spuneti-ne, va rugam, care este impactul modificarilor aduse Regulamentului de ordine interioara al Parchetelor asupra procurorilor, modificari care iata schimba cu totul organizarea deja invechita a PICCJ?
Noul Regulament de ordine interioara genereaza o reorganizare fundamentala a Parchetului General, pentru a raspunde mai eficient noilor provocari pe care le aduce in prezent fenomenul infractional.
Este prima reorganizare de substanta a Parchetului General din ultimii 30 de ani si urmareste sa raspunda la cateva obiective majore:
In primul rand, sa genereze o mai buna capacitate operationala de investigare a principalelor categorii de infractiuni, cu un grad ridicat de specializare a infractorilor, care intra in competenta parchetelor traditionale.
In acest scop, s-a infiintat in cadrul PG un nou serviciu operativ – Serviciul pentru coordonarea activitatii in domeniile prioritare ale Ministerului Public – in cadrul caruia au fost infiintate mai multe birouri dedicate combaterii infractionalitatii:
° Biroul de combatere a infractiunilor de criminalitate economico-financiara (vorbim in primul rand de evaziune fiscala, fiind necesara o abordare mult mai coerenta in combaterea penala a acestui fenomen, cu impact direct asupra bugetului de stat)
° Biroul de combatere a infractiunilor de mediu (in special cu atentie pe deseuri, Romania fiind in prezent principala tara din Europa vizata de importuri ilegale de deseuri)
° Biroul de combatere a infractiunilor informatice.
Care este cel mai mare plus pe care il pot aduce aceste birouri nou infiintate? In ce forma „modernizeaza” ele functionarea Parchetului General?
Raspunsul la aceasta intrebare reprezinta practic cel de-al doilea motiv pentru atingerea obiectivelor majore asumate, respectiv de a genera o coordonare reala de catre PG a parchetelor din subordine. In acest scop, birourile create in cadrul PG vor monitoriza in mod direct investigatiile din teritoriu in raport de infractiunile din competenta lor, scop in care se va renunta total la inregistrarile scriptice in registrele parchetelor si se va trece la inregistrarea exclusiv electronica, prin adaptarea sistemului de evidenta ECRIS.
De asemenea, se vor implementa la nivelul Ministerului Public, prin ordin al PG, metodologii de investigare a infractiunilor cu grad ridicat de specializare, de tip ”Step-by-step Guide” si se va controla periodic modul in care procurorii aplica aceste metodologii in practica, pentru a creste eficienta activitatii de urmarire penala.
In ce priveste activitatea procurorilor, care sunt modificarile aduse Regulamentului menite sa faciliteze munca acestora?
Se vor crea instrumente si compartimente de specialitate, care sa reprezinta suportul activitatii procurorilor, iar acesta este un alt obiectiv de-al nostru. Vorbim despre faptul ca:
° Serviciul tehnic al PG va avea mai multe compartimente distincte – menite punerii in executare a MST-urilor, atat interceptari telefonice cat si inregistrari ambientale.
° Se infiinteaza un Compartiment de analiza si investigatii financiare paralele, cu scopul identificarii si sechestrarii bunurilor detinute de suspecti si cercul lor relational. Totodata, se va implementa o metodologie de efectuare a acestor investigatii paralele, in colaborare cu celelalte institutii.
° Se va infiinta un Birou de coordonare a activitatilor tehnice de specialitate, cu doua directii distincte – Perchezitii informatice si Specialisti antifrauda. Biroul de la nivelul PG va coordona aceste activitati in toata tara, prin implementarea unei aplicatii interne care sa permita distribuirea lucrarilor intre toti specialistii aflati la nivelul unitatilor de parchet din tara, in functie de gradul de incarcare si de domeniul de specializare a acestora, posibilitatea semnalarii nerespectarii termenelor procedurale prin alerte de tip ”red-flag” etc.
° Se va adapta domeniul Intranet al Ministerului Public, astfel incat fiecare procuror sa aiba pe o interfata unica mai multe instrumente digitale de care sa se foloseasca in anchete – o aplicatie de legislatie adaptata periodic; o aplicatie cuprinzand acte procedurale si rechizitorii pe diferite domenii de activitate, ca exemple de buna practica, in care se vor putea efectua cautari dupa cuvinte sau fraze cheie; o aplicatie cuprinzand biblioteca digitala, cu lucrari de specialitate de ultima aparitie editoriala, adaptata periodic.
Sursa foto: Agerpres
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# DODI 24 August 2023 22:05 +1
# maxtor 25 August 2023 01:21 0
# santinela 25 August 2023 06:37 +3
# cârcotaș 25 August 2023 10:17 0
# dragos barna 25 August 2023 12:33 0
# Geanina 25 August 2023 14:15 +7
# John 25 August 2023 22:36 +2