GIRBOVAN TRAGE SEMNALUL DE ALARMA – Curtea de Apel Cluj dezvaluie amploarea flagelului: “Numarul cauzelor privind drogurile, nou inregistrate pe rolul Curtii de Apel Cluj, ca instanta de sine statatoare, s-a dublat in 2023 fata de anul 2020: daca in 2020 se inregistrau 458 dosare, acestea au crescut la 704 dosare in 2021, la 789 dosare in 2022 si la 949 dosare in 2023” (Raportul)
Ocupate sa combata abuzul de serviciu si sa fabrice dosare de coruptie strict in interes politic nu pentru a eradica acest fenomen, institutiile de forta ale statului au scapat de sub control in ultimii ani problema drogurilor. O problema care poate afecta in mod cat se poate de direct si extrem de brutal viata oricaruia dintre noi. Romania s-a transformat dintr-o tara de tranzit intr-una de consum, iar pentru a intelege amploarea acestui flagel ne putem uita atat pe cifrele oferite de DIICOT, dat si pe datele venite din partea judecatorilor.
Condusa de presedinta Uniunii Nationale a Judecatorilor din Romania, Dana Girbovan (foto), Curtea de Apel Cluj a prezentat in urma cu cateva zile o realitate crunta. Insa o realitate care arata fix ce mentionam mai sus, si anume amploarea traficului si consumului de droguri din Romania.
Curtea de Apel Cluj si-a prezentat saptamana aceasta raportul de activitate pe anul 2023. Iar una dintre mentiunile facute priveste cresterea alarmanta a dosarelor avand ca obiect traficul si consumul de droguri, dar si masurilor preventive luare in cauze cu stupefiante sau substante de risc. In acest sens, doar pe rolul Curtii de Apel Cluj (ca instanta de sine statatoare, deci nu pe rolul tuturor instantelor de pe raza acesteia) in 2023 au fost inregistrate 949 de cauze noi avand ca obiect trafic sau consum de droguri. Practic, arata CA Cluj, este un numar dublu de cauze fata de anul 2020, cand se inregistrau 458 de dosare. De asemenea, este un numar mult mai mare decat in 2021 (704 dosare) si decat in 2022 (789 dosare).
Iata ce mentioneaza Curtea de Apel Cluj:
“Se remarca insa o crestere alarmanta a cauzelor avand ca obiect trafic de droguri, consum de droguri si masuri preventive in cauzele cu droguri sau substante cu risc. Numarul cauzelor privind drogurile, nou inregistrate pe rolul Curtii de Apel Cluj, ca instanta de sine statatoare, s-a dublat in 2023 fata de anul 2020: daca in 2020 se inregistrau 458 dosare, acestea au crescut la 704 dosare in 2021, la 789 dosare in 2022 si la 949 dosare in 2023”.
Deficitul de judecatori se mentine
In alta ordine de idei, in raportul de activitate al Curtii de Apel Cluj pe anul 2023 mai este tras un semnal de alarma. De data aceasta unul privind functionarea CA Cluj si a instantelor arondate, care sunt nevoite sa isi desfasoare activitatea cu o lipsa semnificativa de judecatori.
Astfel, la finalul anului 2023, la nivelul Curtii de Apel Cluj si al instantelor din raza sa de activitate erau vacante 48 de posturi de judecatori. Un deficit care este in crestere constanta incepand cu 2019 si care, adaugam noi, este greu de crezut ca se va rezolva in viitorul apropiat.
Prezentam comunicatul Curtii de Apel Cluj si raportul de activitate pe anul 2023:
“Curtea de Apel Cluj a prezentat Adunarii Generale a judecatorilor, pe data de 28 februarie 2024, bilantul de activitate aferent anului 2023, impreuna cu indicatorii inregistrati de toate instantele de pe raza curtii.
La bilant au fost prezenti, ca invitati, doamna Alina Gorghiu, Ministrul Justitiei, domnul Daniel Ciumarnean, Procuror General al Parchetului de pe langa Curtea de Apel Cluj, doamna avocat Flavia Maier, decan al Baroului Cluj, precum si presedintii instantelor din raza Curtii de Apel Cluj.
Analiza datelor statistice arata ca, per ansamblu, instantele din raza Curtii de Apel Cluj au ramas performante, in ciuda provocarilor generate de cresterea numarului de cauze nou intrate, de deficitul grav si acutizat de judecatori din ultimii ani si de presiunile constante la care este supus sistemul judiciar.
In ciuda unui volum mare de dosare, coroborat cu mentinerea deficitului de judecatori, efortul suplimentar depus de judecatori este reflectat in primul rand de operativitatea inregistrata la nivelul Curtii de Apel Cluj in anul 2023, in crestere importanta fata de anul anterior.
In concret, la nivelul Curtii de Apel Cluj, ca instanta de sine statatoare, operativitatea a inregistrat o crestere semnificativa, de 9 procente, de la 94,8 % in 2022, la 103,8 % in 2023.
De asemenea, numarul cauzelor solutionate la nivelul tuturor instantelor din raza Curtii de Apel Cluj este in crestere, in ciuda deficitului de personal. In anul 2023 au fost solutionate 151.122 dosare, cu aproximativ 5.000 de dosare mai multe decat in anii 2022 si 2021, si cu peste 16.500 dosare mai mult decat in anul 2020.
Aceasta performanta demonstreaza ca judecatorii Curtii de Apel Cluj nu au permis, in ciuda efortului suplimentar la care au fost supusi in ultimii ani, sa le fie afectate la nivel de sistem performantele si responsabilitatile fata de cetatean si fata de actul de justitie.
Cea mai grava problema cu care s-au confruntat instantele de judecata in 2023 a continuat sa fie aceea a deficitului de judecatori.
Astfel, la finalul anului 2023, la nivelul Curtii de Apel Cluj si al instantelor din raza sa de activitate erau vacante 48 de posturi de judecatori, deficit in continuare ingrijorator si inca vadit disproportionat fata de anii: 2019, cand erau doar 10 posturi vacante la nivelul intregii jurisdictii a Curtii, 2020, cand erau 30 de posturi vacante si 2021, cand se inregistrau 40 de posturi vacante. Acestora li se adauga si un numar semnificativ de posturi temporar vacante, in cazul suspendarii raporturilor de munca din diverse cauze (boala, maternitate etc.).
Desi situatia posturilor vacante la finele anului 2023 s-a imbunatatit fata de anul precedent, cand se inregistrau 58 de posturi vacante, aceasta ramane in continuare grava, consecintele manifestandu-se cel mai vizibil in scaderea operativitatii la nivelul judecatoriilor si tribunalelor din raza curtii. In mod inevitabil, functionarea in ultimii ani a instantelor din raza curtii cu o lipsa considerabila de judecatori a avut drept consecinta cresterea numarului dosarelor ramase in stoc, ceea ce inseamna ca efectele acestei crize se vor resimti o perioada importanta de timp chiar si dupa ce posturile vacante vor fi ocupate.
In ceea ce priveste Curtea de Apel Cluj, ca instanta de sine statatoare, in anul 2023 s-a mentinut situatia din anul anterior, in care si-au desfasurat activitatea un numar de 56 judecatori, perpetuandu-se astfel recordul negativ fata de anul 2021, cand au activat in cadrul Curtii 59 de judecatori, respectiv fata anul 2020, cand au fost in activitate 61 de judecatori.
In ciuda dificultatilor generate de cresterea de la an la an a posturilor vacante, Curtea de Apel Cluj s-a incadrat, si in 2023, in gradul de performanta 'foarte eficient', calificativ care a fost obtinut in mod constant, incepand cu anul 2015.
Activitatea intensa a judecatorilor este demonstrata de mentinerea la un nivel ridicat a numarului de dosare nou intrate pe rolul Curtii de Apel Cluj, care in anul 2023 a atins 9.500, in scadere usoara fata de anii 2022 si 2021, insa tot in crestere semnificativa fata de anul 2020, cand se inregistrau 8.200 cauze noi.
Judecatorii Curtii au solutionat in anul 2023 un numar de 9.811 dosare. Numarul cauzelor solutionate, desi in usoara scadere fata de anul anterior (10.671), se pastreaza la un nivel mai ridicat raportat la anii 2021 si 2020, cand in instanta au activat un numar mult mai mare de judecatori, astfel cum rezulta din datele anterior prezentate.
In materie penala s-a inregistrat o crestere a numarului de dosare nou intrate pe toate gradele de jurisdictie.
Cele mai frecvente dosare inregistrate pe rolul Curtii de Apel in materie penala au fost cele avand ca obiect infractiuni la regimul circulatiei, inregistrandu-se in apel 315 dosare cu obiectul 'conducere sub influenta bauturilor alcoolice' si 221 dosare cu obiectul 'conducere fara permis'.
Se remarca insa o crestere alarmanta a cauzelor avand ca obiect trafic de droguri, consum de droguri si masuri preventive in cauzele cu droguri sau substante cu risc. Numarul cauzelor privind drogurile, nou inregistrate pe rolul Curtii de Apel Cluj, ca instanta de sine statatoare, s-a dublat in 2023 fata de anul 2020: daca in 2020 se inregistrau 458 dosare, acestea au crescut la 704 dosare in 2021, la 789 dosare in 2022 si la 949 dosare in 2023.
'Curtea de Apel Cluj este o institutie de elita a sistemului judiciar si m-am bucurat sa fiu astazi prezenta la aceasta reuniune de bilant. Continuam investitiile in Romania si am discutat despre 3 proiectele existente. Avem in fata un proiect de o amploare deosebita, reparatiile capitale la Palatul de Justitie din Cluj Napoca. Va fi cea mai mare investitie realizata in urmatorii ani de Ministerul Justitiei, se va ridica la aproximativ 100 milioane euro din bugetul de stat. Este o cladire impresionanta, in centrul unui oras care se dezvolta intr-un ritm intens. Ne dorim ca Palatul de Justitie de la Cluj sa devina o cladire deosebita, parte a unui oras deosebit. Investim in sistemul de justitie dar nu trebuie sa uitam ca oamenii asteapta din partea noastra masuri care sa raspunda preocuparilor de zi cu zi, care sa le dea siguranta atunci cand se simt in pericol. Ne-am asumat, la nivelul Guvernului, la nivelul Ministerului Justitiei, promovarea agendei anti-drog. Drogurile sunt o realitate pe care nu avem voie sa o ignoram. Inclusiv pe rolul Curtii de Apel Cluj numarul de dosare in cauzele cu droguri sau substante cu risc au crescut in ultimii ani. Erau 458 in anul 2020 si am ajuns la 949 de dosare anul trecut. Modificam legislatia asa cum trebuie dar calea preventiei este extraordinar de importanta. Am discutat astazi si despre programele de educatie juridica care ne ofera noua, celor din sistem, o cale de a fi aproape de cetateni, de a le da un sfat bun celor tineri', a declarat doamna Alina Gorghiu, Ministrul Justitiei.
'Felicit judecatorii si personalul instantelor din raza Curtii de Apel Cluj pentru eforturile depuse si in acest an. Un numar mai mic de judecatori a solutionat mai multe cauze decat in anii precedenti, fapt ce demonstreaza stradania tuturor de a tine sub control efectele prelungite ale crizei de resurse umane. Eforturile corpului de magistrati si personal auxiliar nu pot compensa, in mod real, criza prelungita de resurse umane, in special lipsa acuta de judecatori din ultimii ani, coroborata cu cresterea numarului de cauze nou intrate. Mai mult, lipsa de experienta a judecatorilor nou intrati in sistem, intrun numar mare si uneori in instante in care toti judecatorii sunt la debutul carierei, adauga o noua dificultate in gestionarea volumului de activitate, volum care a fost resimtit in unele instante, extrem de incarcare, ca fiind coplesitor. Ca atare, eforturile instantelor trebuie dublate de cele ale Consiliului Superior al Magistraturii si Ministerului Justitiei in a asigura, pe de-o parte, eficienta si calitate in procesul de selectare a judecatorilor, inclusiv prin cresterea atractivitatii fata de aceasta profesie si, pe de alta parte, cresterea calitatii actului legislativ si gasirea unor mijloace eficiente de degrevare a instantelor. in acest context, ne-am bucurat de prezenta doamnei ministru Alina Gorghiu la sedinta de bilant, de discutiile constructive avute cu domnia sa, consolidand in acest mod buna colaborare avuta si in anul precedent cu Ministerul Justitiei. Proiectul privind reabilitatea Palatului de Justitiei este unul de o importanta cruciala, nu doar pentru a asigura cetatenilor din cele patru judete arondate Curtii de Apel Cluj accesul la o justitie in conditii de siguranta, intr-o cladire ce sa reflecte importanta justitiei in societate. Finalizarea acestui proiect va insemna si redarea unei cladiri istorice patrimoniului cultural local, de o importanta deosebita atat pentru vizitatorii, cat si pentru locuitorii municipiului ClujNapoca', a declarat doamna judecator Dana Girbovan, presedintele Curtii de Apel Cluj.
Prezentare extinsa
Anul 2023 a fost inca un an in care justitia s-a confruntat cu una dintre cele mai grave crize de resurse umane din ultimii 20 de ani.
Dosarele nou intrate s-a mentinut la un nivel sensibil egal cu cel inregistrat in anul precedent, fiind pastrat trendul ascendent raportat la anii 2021 si 2020.
Volumul crescut de dosare a fost gestionat de acelasi numar redus de judecatori ca si in anul precedent, iesirile din sistem continuand si in cursul anului 2023, ceea ce a impiedicat imbunatatirea situatiei de criza de resurse umane din justitie.
Cu toate aceste neajunsuri si provocari, datele statistice aferente activitatii anului 2023 dovedesc ca, in ciuda numeroaselor si serioaselor dificultati, activitatea instantelor din raza Curtii de Apel Cluj a ramas una performanta.
in anul 2023 s-a pastrat ritmul de crestere fata de anii anteriori, in ceea ce priveste numarul de dosare nou intrate. Astfel, daca in anul 2021, numarul de dosare nou intrate s-a ridicat la 140.000 (cu 7.000 dosare mai mult decat in anul precedent), in anul 2022 cauzele nou intrate au crescut cu 13.000, ajungand la numarul de 153.000 dosare, pentru ca in anul 2023 cauzele nou intrate sa ajunga la 164.851, cu aproape 10.000 dosare mai mult decat in anul anterior.
Ca volum total de activitate, in anul 2023 instantele de pe raza Curtii de Apel Cluj au avut de gestionat un numar de 234.096 dosare, cu 19.999 dosare in plus fata de anul 2022 si cu 29.000 dosare in plus fata de anul 2021.
in concret, la nivelul judecatoriilor din aria Curtii de Apel Cluj, numarul cauzelor nou intrate in 2023 a fost de 125.274, cu 13.276 dosare mai mult fata de anul 2022 si cu 24.868 dosare mai mult fata de anul 2021.
Judecatoriile mici din raza Curtii de Apel Cluj s-au confruntat si se confrunta in mod constant cu o incarcatura excesiva si in continua crestere a volumului de munca, precum si cu o criza permanenta de resurse umane. Spre exemplu, volumul de activitate cu care s-au confruntat in anul 2023 judecatorii de la Judecatoriile Sighetu Marmatiei, Targu Lapus, simleu Silvaniei, Bistrita si Jibou, a determinat pentru acestia o incarcatura situata peste incarcatura medie inregistrata la nivel national, numarul de dosare fiind pentru unii dintre ei si cu peste 600 mai mare decat numarul inregistrat ca medie la nivel national.
Intre acestea, Judecatoria Jibou s-a situat in anul 2023 pe primele locuri in ierarhia celor mai incarcate instante din tara ca volum de activitate raportat la numarul de judecatori in activitate, inregistrand o medie pe judecator de 2.009 dosare, la o medie nationala de 1.455 dosare/judecator. in ciuda acestei realitati, Judecatoria Jibou a atins procentul de operativitate de 105,1 %, a 3-a cea mai mare operativitate la nivel national.
Tot astfel, in ceea ce priveste activitatea tribunalelor, Tribunalul Specializat Cluj a atins a 2-a cea mai ridicata operativitate la nivel national, de 114%.
Eforturile judecatorilor care si-au desfasurat activitatea in cadrul instantelor din raza Curtii de Apel Cluj in anul 2023 transpare si din continua crestere a incarcaturii medii de dosare raportat la numarul de judecatori aflati in activitate, aceasta sporind sistematic de la 776 dosare in anul 2020, la 825 dosare in anul 2021, la 922 dosare in anul 2022, ajungand in anul 2023 la 1.044 dosare.
Din punct de vedere administrativ, o preocupare si totodata o realizare importanta a activitatii conducerii Curtii de Apel Cluj a fost declansarea prin sistemul de achizitii SICAP a procedurii deschise de achizitie pentru servicii de proiectare si executie, fiind postat anuntul cu nr. CN1064326, 'Reparatii capitale si modernizare Palatul de Justitie Cluj', cu termen limita de depunere a ofertelor 25.03.2024 ora 15, cu o valoare estimata de 353.450.340 lei + TVA, 420.605.904,6 lei inclusiv TVA, cu o durata de executie a investitiei de 36 luni din care 6 luni perioada de proiectare si 30 luni perioada de executie. Perioada de garantie este de 60 luni (5 ani), iar finantarea se face de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Justitiei.
Renovarea Palatului de Justitie din Cluj-Napoca este o etapa importanta in dezvoltarea sistemului judiciar din Romania si va contribui la cresterea eficientei si transparentei activitatii instantelor de judecata. Implementarea acestor planuri va imbunatati semnificativ conditiile de lucru pentru personalul judiciar si va asigura un mediu sigur si modern pentru toti cei implicati in procesele judiciare.
De asemenea, Sediul Judecatoriei Targu Lapus a beneficiat in anul 2023 de lucrari de investitii constand in lucrari de reabilitare termica si modernizari (izolatie exterioara si finisaje la peretii exteriori, izolarea podului, inlocuirea geamurilor si usilor, inlocuirea instalatiei electrice, amenajari interioare, amenajarea curtii si a parcarii). Valoarea lucrarilor s-a ridicat la suma de 2.108 mii lei si a fost finantata din bugetul de stat prin Ministerul Justitiei”.
* Cititi aici raportul de activitate al Curtii de Apel Cluj pe anul 2023
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# Numai imbecilii mai cred in "lupta" cu drogurile 3 March 2024 13:17 -2
# Csaba D 3 March 2024 15:10 -2
# dragos barna 3 March 2024 15:51 +2
# Liberalizati-le 4 March 2024 07:41 0