INFRINGEMENT DIN CAUZA REZISTENTILOR – Statul roman risca sa plateasca 100.000 euro/zi intarziere pana la implementarea Directivei (UE) 2016/343 privind respectarea prezumtiei de nevinovatie si a dreptului de a fi prezent in procesele penale. Comisia Europeana a declansat deja procedura de infringement impotriva Romaniei pentru ca nu a modificat legislatia penala in termenul impus. Norica Nicolai avertizeaza: „Sanctiunile vor fi foarte grave”
Actiunile fanatice ale rezistentilor din strada, politica si Justitie impotriva modificarii Codului penal si a Codului de procedura penala pot aduce Romania in situatia de a plati cate 100.000 euro pentru fiecare zi de intarziere in transpunerea in dreptul intern a Directivei (UE) 2016/343 a Parlamentului European si a Consiliului din 9 martie 2016 privind consolidarea anumitor aspecte ale prezumtiei de nevinovatie si a dreptului de a fi prezenti la proces in cadrul procedurilor penale. Avertismentul este dat de europarlamentul ALDE Norica Nicolai (foto 2) intr-o declaratie acordata Lumeajustitiei.ro, dupa ce Comisia Europeana a anuntat, in 24 mai 2018, prin Decizia nr. 20180210 (facsimil) ca a fost declansata in mod oficial procedura infringementului impotriva Romaniei, in baza art. 258 din Tratatul de functionare al Uniunii Europene. Procedura infringementului vine dupa ce Statul roman nu a modificat legislatia penala in termenul impus pentru asigurarea respectarii prezumtiei de nevinovatie si a dreptului de a fi prezent in procesele penale, desi au trecut mai bine de doi ani de la adoptarea Directivei de catre UE si, desi, intre timp, au venit in cascada si deciziile Curtii Constitutionale a Romaniei care impuneau modificarea legislatiei penale romane in sensul respectarii dreptului la un proces echitabil a celor aflati in proceduri judiciare.
Exista totusi o sansa ca Romania sa evite amenzile din partea Comisiei Europene, iar aceasta ar fi ori modificarea in procedura de urgenta in Parlament a CP si CPP, dezbatute pe larg inca de la inceputul anului in Comisia speciala comuna a Camerei si Senatului, ori modificarea legislatiei penale prin ordonanta de urgenta de catre Guvern.
Din pacate, este foarte posibil ca oricare dintre aceste masuri, oricat de necesare ar fi, sa genereze in randul #rezistentilor din politica si Justitie noi reactii delirante dintre cele mai agresive, care vor afecta Romania nu doar din punct de vedere al imaginii, ci si economic.
Europarlamentarul Norica Nicolai: „Cei care au criticat transpunerea acestei Directive in dreptul intern, recte Parchetul General, DNA, alte persoane interesate, nu au avut ca scop decat impiedicarea de punere in aplicare a unei Directive europene... Confunda statul de drept cu propriile interese ale acestor grupuri”
Europarlamentarul ALDE, Norica Nicolai, demnitar cu o experienta vasta in justitie si politica si cu o buna cunoastere a procedurilor spatiului comunitar a declarat in acest sens pentru Lumeajustitiei.ro ca modificarea legislatiei penale in acest moment este cu atat mai importanta cu cat procedura declansata de Comisia Europeana este "la prima trimitere", ceea ce reprezinta ca Romania a primit acum doar un avertisment, nefiind inca amendata. De aceea se impune ca in maxim 2 luni, Romania sa comunice Comisiei Europene ca au fost transpuse prevederile Directivei in lege. "Altfel, continua procedurile si riscam amenzi in a doua trimitere.", avertizeaza Norica Nicolai.
Totusi, daca nici acum nu vor fi efectuate modificarile cerute de UE in legislatia penala romana, tara noastra risca sa fie trimisa in judecata la Curtea Europeana de Justitie, „care poate decide ca am incalcat legislatia Uniunii”:
Iata declaratia data de Norica Nicolai pentru Lumeajustitiei:
"Ieri, Comisia Europeana a luat decizia declansarii formale a infringementului impotriva Romaniei, in baza art. 258 din Tratatul de functionare al Uniunii Europene, intrucat Romania nu a adus la indeplinire obligatia prevazuta in Tratat de a transpune in dreptul intern Drectiva 343/2016 a Parlamentului European si a Consiliului cu privire la prezumtia de nevinovatia si dreptul de a fi prezent in procesele penale.
Aceasta demonstreaza ca lucrarile care s-au desfasurat in vederea punerii in acord a acestei Directive cu dreptul intern de catre Parlament au fost in sensul respectarii tratatelor Uniunii Europene, insa, din pacate, in acest context s-a vazut clar ca cei care au criticat transpunerea acestei Directive in dreptul intern, recte Parchetul General, DNA, alte persoane interesate, nu au avut ca scop decat impiedicarea de punere in aplicare a unei Directive europene. Ceea ce, in opinia mea, rezuma un comportament care este contrar statului de drept, europenismului pe care il clameaza, cu un comportament care confunda statul de drept cu propriile interese ale acestor grupuri.
Declansarea acestei proceduri demonstreaza inca o data ca, in ceea ce priveste Comisia Europeana, nu considera ca implementarea dreptului comunitar este facultativa, ci obligatorie, dar si faptul ca, in plan intern, cei care impiedicau punerea in aplicare a acestei directive nu au niciun sprijin pentru incalcarea legii din partea Comisiei Europene. Conform Tratatului, Romania trebuie sa comunice Comisiei Europene masurile pe care le-a luat, de obicei in maxim 2 luni, iar aceasta comunicare inseamna transpunerea de urgenta a Directivei in lege. Altfel, continua procedurile si riscam amenzi in a doua trimitere. Pentru ca exista posibilitatea de doua trimiteri.
Acum ne atentioneaza, si noi in acest timp, de alte circa doua luni trebuie sa punem in practica Directiva, dupa care, daca ei ajung la concluzia ca nu ne-am indeplinit obligatia, ne trimit la Curtea Europeana de Justitie, care poate decide ca am incalcat legislatia Uniunii. Daca insa noi refuzam in continuare sa transpunem Directiva, Comisia retrimite cazul la Curte si propune sanctiuni financiare. Tratatul nu are nicio prevedere cu privire la aceste sume, este la propunerea Comisiei, care poate stabili sume forfetare sau plati zilnice. In alte situatii, de pilda, au fost sanctiuni de peste 100.000 euro pe zi de intarziere. Fiind vorba de respectarea drepturilor omului, deci articolul 6 din Tratat, cred ca sanctiunile pe care Comisia le poate propune vor fi foarte grave.
Daca noi nu respectam si nu transpunem Directiva UE ajungem in fata instantei si vom fi sanctionati."
Romania, buna de plata la CEDO si la CE pentru nerespectarea prezumtiei de nevinovatie
Practic in acest moment, Romania risca, pe langa amenzile usturatoare ale Comisiei pentru netranspunerea in dreptul intern a Directivei UE 2016/343 si incasarea, in viitorul apropiat, a unor decizii usturatoare din partea Curtii Europene a Drepturilor Omului prin care se va constata incalcarea cu buna stiinta de catre organismele statului a prezumtiei de nevinovatiei, urmand sa fie platite alte zeci de mii de euro cu titlu de despagubiri pentru abuzurile comise de institutiile statului.
Caci, in mod abuziv, in Romania s-a continuat defilarea in catuse pe la usile parchetelor si stigmatizarea tuturor celor care erau vizati de anchetele procurorilor chiar si dupa adoptarea Directivei (UE) 2016/343 si in ciuda atentionarilor venite din partea presei si a unor persoane publice ca se incalca prezumtia de nevinovatie a cetatenilor. Persoane intrate in sediul DNA dupa adoptarea Directivei (UE) 2016/343 au continuat sa iasa in catuse, iar multe dintre ele au fost deja achitate de instantele romane sau dosarele au fost clasate ori restituite, fara nicio alta continuitate. Ii amintim aici pe fostul ministru al Transporturilor, Dan Sova, fostul judecator CCR, Toni Grebla, fostul premier, Victor Ponta, fostul primar al Craiovei, Lia Olguta Vasilescu (foto 1), si altii.
Responsabilii pentru infringementul Romaniei
De remarcat este faptul ca in ciuda Directivei UE si contrar prevederilor constitutionale, exista organisme europene, dar si nationale care s-au opus constant modificarii legislatiei penale romane pentru punerea in aplicare a Directiei Directivei (UE) 2016/343. in acest sens, amintim recenta reactie a GRECO din cadrul raportului din aprilie 2018, cand a criticat in termeni duri0 modul in care Parlamentul modifica Codurile penale si civile, avertizand ca daca aceste modificari vor fi facute "ar intra in contradictie cu angajamentele internationale ale Romaniei" si da nastere unor "ingrijorari serioase":
"GRECO este de asemenea preocupat de obiectivele urmarite de anumite proiecte de amendamente la legea penala (materiala si procedurala) si de procesul legislativ initiat in decembrie in acest sens, deoarece acestea ar putea avea un impact negativ asupra eforturilor tarii de combatere a coruptiei.
S-a sustinut ca modificarile propuse cu privire la Codul de Procedura Penala, discutate de comisia parlamentara speciala comuna in legatura cu Directiva UE privind prezumtia de nevinovatie, depasesc scopul Directivei mentionate.
Aceste modificari propuse dau nastere la ingrijorari serioase atat pe plan intern, cat si printre alte state, pentru potentialul impact negativ asupra asistentei judiciare reciproce si asupra capacitatii sistemului de justitie penala de a aborda forme grave de criminalitate, inclusiv infractiuni legate de coruptie", se preciza in Raportul GRECO.
Pe langa reactia GRECO, au mai fost si alte luari de pozitii care au condus la ingreunarea modificarii legislatiei penale, incepand cu presedintele Romaniei, Klaus Werner Iohannis, care nu rateaza nicio ocazie pentru a-si exprima nemultumirea fata de orice actiune a Guvernului sau Parlamentului si continuand cu reactii din randul reprezentatilor Justitiei care au acuzat ca modificarile afecteaza activitatea procurorilor:
Cauzele pentru care am ajuns sa primim vot de blam de la UE sunt urmatoarele:
-Instigarea permanenta a Presedintelui Romaniei impotriva Guvernului si partidului de guvernamant sa nu modifice Legile Justitiei si codurile penale si sa nu se faca nimic fara consultarea Comisiei de la Venetia;
-Boicotarea sistematica de catre PNL si USR a lucrarilor Comisiilor pe Legile Justitiei si pe legislatia penala;
-Protestele platite din afara de ONG-urile sorosiste;
-Protestele unor magistrati activisti, multi dintre ei care au lucrat pe ascuns cu Binomul;
-Amestecul recent al GRECO;
-Amestecul brutal al marilor ambasade, care cu totii au cerut sa nu se modifice nimic in ce priveste Justitia si care astfel au generat blocarea lucrarilor Comisiilor;
-Pozitiile publice obstructioniste din partea PICCJ, DNA, DIICOT si a unor magistrati din CSM si ICCJ.
Iata Decizia Comisiei Europene din 24 mai 2018:
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# Canarul 25 May 2018 17:40 -43
# @canar 25 May 2018 18:32 +6
# Canarul 25 May 2018 20:08 -6
# UNUL DIN LUMEA CEA MARE 26 May 2018 10:17 +4
# geo 25 May 2018 18:09 +7
# Mihai 25 May 2018 18:24 0
# Romeo 26 May 2018 11:09 +1
# Boldetx 25 May 2018 18:28 0
# Mihai 25 May 2018 18:59 -7
# livia 25 May 2018 19:23 +3
# unuldinpopor 25 May 2018 19:58 +1
# sas 25 May 2018 20:26 +11
# ?????? 25 May 2018 21:46 -8
# ana 25 May 2018 22:27 +5
# Mihail 25 May 2018 22:46 +1
# ?????? 25 May 2018 22:52 -8
# Capac 26 May 2018 10:10 +3
# Mona 26 May 2018 00:05 +1
# Andrei Muresan 26 May 2018 02:19 -1
# santinela 28 May 2018 07:45 +1
# unul din lumea cea mare 28 May 2018 12:20 0
# Ludovic Popesco 26 May 2018 05:52 -5
# Valter Cojman 26 May 2018 08:25 +8
# TOTI VĂ VOR BINELE. NU VI-L LĂSAȚI LUAT! 26 May 2018 10:01 +1
# Adina 26 May 2018 10:11 0
# Neanae 26 May 2018 15:30 +3
# justinianus 27 May 2018 09:39 +3
# escu 28 May 2018 10:22 0
# Prostu` daca nu-i fudul ... 28 May 2018 19:25 0
# imun/teanu 28 May 2018 11:06 +1
# Balcescu 28 May 2018 18:51 0
# Balcescu 28 May 2018 19:19 +1