22 December 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

JUDECATORUL JABRE FACE ISTORIE – Amer Jabre de la Curtea de Apel Bucuresti a desfiintat obligativitatea purtarii mastii in spatii publice inchise si deschise: „Dreptul la viata privata implica dreptul fiecaruia de a dispune de propriul corp... Obligarea de a amplasa pe fata un material e ingerinta in drepturile la viata privata si la propria imagine... Incalcarea demnitatii umane si a integritatii persoanei” (Sentinta)

Scris de: Valentin BUSUIOC | pdf | print

16 January 2022 11:35
Vizualizari: 75245

Judecatorul Amer Jabre (foto), de la Curtea de Apel Bucuresti, este iarasi intr-o forma de zile mari: a elaborat o noua hotarare demna de a fi prezentata in toate cercurile de specialitate juridica din Romania.



Miercuri, 12 ianuarie 2022, Jabre a motivat sentinta nr. 1950/2021, pronuntata la 16 decembrie in dosarul nr. 87/2/2021, prin care a desfiintat obligativitatea purtarii mastilor – atat in spatii deschise, cat si in spatii inchise.


Iata minuta sentintei:


Respinge cererea de interventie accesorie a petentului MAI in favoarea paratului Guvernul Romaniei, ca inadmisibila in principiu. Respinge exceptia lipsei de obiect a actiunii, ca neintemeiata. Respinge exceptia lipsei de interes, ca neintemeiata. Admite exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a paratului CNSU.

Admite in parte actiunea introdusa impotriva paratului Guvernul Romaniei. Anuleaza in parte a HG nr.1065/2020, respectiv art.1 din anexa nr.2.

Mentine in rest hotararea atacata. Respinge actiunea impotriva paratului CNSU, ca fiind promovata impotriva unei persoane fara calitate procesuala pasiva.

Cu recurs in 15 zile de la comunicare. Recursul se va depune la Curtea de Apel Bucuresti, sub sanctiunea nulitatii. Pronuntata prin punerea solutiei la dispozitia partilor, prin intermediul grefei instantei, azi, 16.12.2021”.


Un pompier a dat statul in judecata


Totul a inceput la 8 ianuarie 2021, cand plutonierul major Catalin Irinel Balauca de la ISU Bucuresti a atacat la Curtea de Apel Bucuresti Hotararea de Guvern nr. 1065/2020 privind prelungirea starii de alerta din decembrie 2020 pana in ianuarie 2021. Nu vom insista asupra argumentelor, intrucat le gasiti in motivarea integrala, anexata la final. Va spunem doar ca magistratul Amer Jabre a refuzat anularea integrala a HG-ului, desfiintand doar articolul 1 din anexa nr. 2, prin care Executivul a prelungit obligativitatea purtarii mastilor deopotriva in spatiile publice inchise si in cele deschise (deci inclusiv pe strada si chiar daca strada este pustie).

La fel ca la precedenta sentinta de mare efect, care merita sa devina material didactic (prin care Jabre a anulat HG 636, 678 si 730 din 2021 privind prelungirea starii de alerta din iunie pana in august – click aici pentru a citi), si de data aceasta magistratul CAB a pornit de la lucruri de baza – mai precis, de la o serie de drepturi fundamentale ale omului: dreptul la viata privata, dreptul la propria imagine, dreptul la demnitate umana si dreptul la integritate personala.


Judecatorul a pornit de la articolul 53 din Constitutie:


Restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati

(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.

(2) Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a determinat-o, sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere existentei dreptului sau a libertatii”.


Problema nu este la partea legata de restrangerea unor drepturi prin lege (intrucat exista Legea nr. 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19), ci la teza finala a alineatului 2 de mai sus: „fara a aduce atingere existentei dreptului sau a libertatii”. Or, dupa cum veti vedea in cele ce urmeaza, obligarea individului sa poarte masca fara explicatii stiintifice reale asupra beneficiilor acestei masti in combaterea raspandirii unui virus nu face altceva decat sa-i incalce drepturile enumerate mai sus (la viata privata, la propria imagine, la demnitate umana si la integritate personala). In plus, statul roman nici macar nu s-a obosit sa caute o metoda de protejare a indivizilor fata de SARS-CoV-2 mai putin invaziva decat impunerea purtarii unei bucati de material textil care ingreuneaza respiratia, puncteaza Jabre.

Totodata, judecatorul arata ca exista o problema si in privinta scopului urmarit (apararea sanatatii publice), cata vreme Guvernul nu a atestat punctual existenta unei epidemii pe teritoriul Romaniei, ci doar s-a multumit sa certifice la modul general existenta pandemiei de coronavirus, fara vreo precizare legata de tara noastra. Amintim ca aceasta idee a fost expusa in detaliu de Amer Jabre in celebra sentinta prin care a stabilit inexistenta hotararii CNSU de certificare a pandemiei in Romania (click aici pentru a citi) si a fost reluata – chiar daca sumar – in mai multe sentinte pronuntate intre timp de catre acelasi magistrat.


Redam principalul pasaj din motivarea sentintei:


In ceea ce priveste fondul

Prin HG nr.1065/2020, publicata in Monitorul Oficial nr. 1215 din 11 decembrie 2020, s-a dispus prelungirea starii de alerta in Romania, pe o perioada de 30 de zile, incepand din data de 14.12.2020, stabilindu-se totodata si masurile care urmau sa se aplice in aceasta perioada, respectiv masuri pentru cresterea capacitatii de raspuns (anexa nr.1), masuri pentru asigurarea rezilientei comunitatilor (anexa nr.2) si masuri pentru diminuarea impactului tipului de risc (anexa nr.3).

Desi reclamantul a facut referire la faptul ca hotararea de guvern 'impune la restrangeri de drepturi constitutionale prevazute de art.22, art.23, art.25, art.29, art.30, art.32-35, art.39, art.41, art.45, art.47-49', acesta nu a relevat nimic legat de situatia sa particulara, pentru a se verifica in ce masura este vizat de prevederile din anexele hotararii.

Singura referire punctuala la una din masurile din anexele hotararii de guvern si care, in mod evident, il vizeaza si pe reclamant, o constituie cea privitoare la obligatia de purtare a mastii in spatiile publice, spatiile comerciale, mijloacele de transport in comun si la locul de munca, mentionata in anexa nr.2, pct.1, potrivit caruia:

'In conditiile art. 5 alin. (2) lit. d) si ale art. 13 lit. a) din Legea nr. 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificarile si completarile ulterioare, in spatiile publice, spatiile comerciale, mijloacele de transport in comun si la locul de munca se instituie obligativitatea purtarii mastii de protectie, astfel incat sa acopere nasul si gura, in conditiile stabilite prin ordinul comun al ministrului sanatatii si al ministrului afacerilor interne, emis in temeiul art. 13 si art. 71 alin. (2) din Legea nr. 55/2020, cu modificarile si completarile ulterioare'.

In consecinta, analiza legalitatii hotararii de guvern se va realiza numai din perspectiva acestei obligatii.

Analizand criticile concrete formulate de reclamant, se constata:

In privinta faptului ca in preambulul hotararii de guvern se mentioneaza doar actele normative de nivel superior aplicate, dar nu si articolele vizate, instanta constata ca, pentru analiza legalitatii din perspectiva obligatiei de a purta masca, referirile la 'art. 3, 4, 6 si art. 71 alin. (1) din Legea nr. 55/2020' sunt suficiente pentru a se stabili contextul normativ in care a fost adoptata hotararea.

In privinta faptului ca starea de alerta nu s-ar putea institui pentru o perioada totala mai mare de 30 de zile, instanta constata ca, potrivit art.3, alin.2 din Legea nr.55/2020 'Starea de alerta poate fi prelungita ori de cate ori analiza factorilor de risc indica necesitatea mentinerii raspunsului amplificat pentru o perioada de timp suplimentara, care nu poate fi mai mare de 30 de zile'.

Din interpretarea logico-gramaticala a textului rezulta ca numarul prelungirilor nu este limitat, ele putandu-se dispune 'ori de cate ori' se constata ca se impune mentinerea 'raspunsului amplificat', limitarea la 30 de zile vizand doar durata fiecarei 'perioade de timp suplimentare', scopul acesteia fiind acela de a obliga guvernul ca, la maxim 30 de zile, sa reanalizeze situatia si sa constate daca se mentin factorii de risc.

In ceea ce priveste faptul ca restrangerea exercitiului unor drepturi sau libertati nu se poate dispune decat prin lege, instanta retine ca, in lumina deciziilor CCR nr.381/2021, nr.391/2021, nr.416/2021 (potrivit carora Legea nr.55/2020 constituie o infrastructura legala corespunzatoare, cu norme suficient de clare si previzibile, care enumera categoriile de restrictii ce pot dispuse si care, astfel, garanteaza ca actele administrative de punere in executare a legii nu se pot abate de la vointa leguitorului) instanta este nevoita sa retina ca restrangerea este prevazuta de lege.

In ceea ce priveste faptul ca hotararea a fost adoptata de un guvern demis, care nu ar mai fi putut indeplini decat actele necesare pentru administrarea treburilor publice (conform art.110, alin.4 din Constitutia Romaniei), instanta apreciaza ca, plecand, teoretic, de la premisa ca starea de epidemie ar fi existat la data de 14.12.2020 si ca masurile dispuse ar fi fost necesare pentru combaterea acesteia, atunci acestea s-ar fi circumscris activitatii de 'administrare a treburilor publice', din moment ce ar fi avut ca scop conservarea, mentinerea, starii de sanatate a populatiei, fiind vorba de masuri ce fusesera dispuse si anterior, deci nu de initierea unei politici de sanatate noi.

In ceea ce priveste faptul ca in Romania nu a fost declarata starea de epidemie, instanta retine ca afirmatia este adevarata, neexistand un ordin al Ministerului Sanatatii sau alt act administrativ, general opozabil, prin care sa se fi declarat starea de epidemie; de altfel, la dosar se afla adresa nr.REG2/5481/23.06.2020 emisa de Ministerul Sanatatii – Directia relatii cu presa, afaceri europene si relatii internationale, in care se mentioneaza ca 'Ministerul Sanatatii nu a emis nicun act normativ prin care sa declare epidemia de SARS-CoV-2 pe teritoriul Romaniei' (fila 11).

Se remarca insa ca nici in cuprinsul Legii nr.55/2020, nici in cuprinsul HG nr.1065/2020 nu se face referire la starea de epidemie din Romania, in cele doua acte normative invocandu-se existenta pandemiei, care, potrivit art.3, lit.o din Legea nr.136/2020, reprezinta 'extinderea unei epidemii pe mai multe continente' (notiune nerelevanta, deoarece nu spune nimic despre situatia Romaniei, din moment ce este posibil teoretic ca epidemia sa fie extinsa pe alte continente decat Europa sau sa atinga si continentul Europa, dar nu Romania), precum si existenta unei anumite 'situatii epidemiologice nationale'.

Din coroborarea celor doua notiuni, rezulta ca, in opinia Guvernului, pandemia (afirmata, in data de 11.03.2020, printr-o declaratie de presa, de catre directorul Organizatiei Mondiale a Sanatatii) ar afecta totusi, intr-o oarecare masura, si Romania, creand o anumita 'situatie epidemiologica nationala', nu sufient de ampla incat sa determine statul roman sa declare epidemie in Romania, dar totusi suficient de ampla incat sa fie considerata 'o situatie de urgenta de amploare si intensitate deosebite' si sa determine statul roman sa ia 'un ansamblu de masuri cu caracter temporar', inclusiv prin restrangerea exercitiului unor drepturi si libertati fundamentale.

Cum deci starea de alerta prevazuta de art.2 din Legea nr.55/2020 nu este conditionata de existenta epidemiei, rezulta ca lipsa unui act administrativ de declarare a acesteia nu influenteaza validitatea hotararii de guvern.

In ceea ce priveste faptul ca 'nu se fundamenteaza stiintific care este rationamentul privind obligativitatea purtatii mastii de protectie', instanta constata:

In componenta sa materiala, cea mai intima, dreptul la viata privata implica dreptul fiecarei persoane de a dispune de propriul corp, drept atribuit prin creatie persoanei, si nu comunitatii; individului, si nu societatii; adica de a decide asupra modului in care il foloseste, aceasta presupunand, de exemplu, locurile in care se deplaseaza, miscarile pe care le face, obiectele, substantele cu care interactioneaza, felul in care se imbraca etc.

Ca atare, obligarea unei persoane de a-si amplasa pe fata un material constituie o ingerinta in dreptul la viata privata.

In plus, cum, dintotdeauna, fata a constituit partea cea mai expusa a corpului uman, vizibila practic permanent si in cadrul cvasitotalitatii activitatilor (cu unele exceptii restranse, cum ar fi anumite operatiuni militare / politienesti, lucrul subacvatic, lucrul in mediu toxic, etc.), fiind asociata in cultura umanitatii cu identitatea persoanei, reprezentand vectorul cel mai important de exprimare a unicitatii sale si caruia, pe cale de consecinta, omul i-a acordat, de-a lungul existentei sale, cea mai mare atentie, fiind, de altfel, si mijlocul uzual, prin care se realizeaza, inclusiv din punct de vedere legal, identificarea persoanei, in mod evident, obligatia acoperirii acesteia, fie si partiala, aduce atingere dreptului persoanei la propria imagine.

De asemenea, expresia faciala reprezinta un vector non-verbal de comunicare interpersonala, fiind mijlocul cel mai important prin care oamenii isi exteriorizeaza si isi transmit trairile, fiind deci intim legata de statutul de fiinta sociala al acestuia, astfel incat obligatia de acoperire a acesteia, fie si partiala, constituie o impiedicare a fiintei umane in exercitarea, prin utilizarea fireasca a unei parti a corpului, a uneia din functiile cu care a fost creata si care, in consecinta, ii este intrinseca, deci o incalcare a demnitatii umane (cu toate efectele negative in plan psihologic si sufletesc ce decurg de aici).

La cele de mai sus, se adauga afectarea integritatii persoanei, purtarea mastii afectand ritmul normal de respiratie al persoanei, ingreunand absorbtia aerului si obligand-o pe aceasta la un efort fizic suplimentar. Pentru speta si deci pentru retinerea ingerintei, este nerelevant daca persoana poate sa suporte acest efort fizic suplimentar sau nu, atat timp cat conditiile de viata pe pamant nu au fost create pentru respiratia prin intermediul unor filtre, ci printr-un contact direct si nemijlocit cu aerul, acesta fiind efortul de referinta la care trebuie raportata ingerinta.

In cazul unor persoane, masura de mai sus poate influenta negativ si starea de sanatate a acestora, putand exista contraindicatii pentru purtarea mastii, ipoteza pe care reclamantul nu a evocat-o, astfel incat ea nu va fi analizata.

Odata stabilit faptul ca masura constituie o ingerinta in exercitiul unor drepturi fundamentale, trebuie verificat daca aceasta ingerinta respecta cerintele impuse de art.53 din Constitutie, mai exact daca ea urmareste unul din scopurile legitime, respectiv: apararea securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav si daca ea este necesara intr-o societate democratica, fiind proportionala cu situatia care a determinat-o.

In ceea ce priveste scopul urmarit prin aceasta ingerinta, acesta, formal, poate fi considerat unul legitim, el constand in impiedicarea transmiterii virusului de la o persoana la alta si, deci, in mentinerea sanatatii publice.

In ceea ce priveste proportionalitatea ingerintei, trebuie analizat in primul rand daca masurile sunt adecvate (sunt apte, au capacitatea de a duce la atingerea scopului urmarit) si, in al doilea rand, daca sunt necesare (constituie cea mai mica ingerinta din cele posibile, fiind deci masuri in lipsa carora nu s-ar putea atinge scopul legitim in alt mod).

Trebuie, de asemenea, precizat ca o eventuala constatare a caracterului inadecvat al ingerintei face inutila cercetarea caracterului necesar al acesteia.

In final, trebuie precizat ca, fiind vorba de o ingerinta, statului ii revine sarcina de a demonstra caracterul adecvat si necesar al acesteia si, mai mult, este necesar ca demonstratia sa fie una clara, fara putinta de tagada.

In privinta caracterului adecvat al obligatiei de a purta masca, instanta constata ca paratii nu au fost in masura sa dovedeasca aptitudinea acesteia de a atinge scopul urmarit, impiedicarea raspandirii virusului.

Astfel, paratii s-au rezumat la a sustine ca Institutul National de Sanatate Publica a afirmat ca masca reprezinta unul din mijloacele de impiedicare a raspandirii virusului si ca Organizatia Mondiala a Sanatatii recomanda aceasta masura, chiar daca la inceput a avut o pozitie oscilanta.

Pentru a sustine cele de mai sus, paratii au indicat cateva link-uri catre site-urile OMS si Centrului National de Supraveghere si Control al Bolilor Transmisibile.

Verificand link-urile respective, se constata:

1. Adresa https://www.cnscbt.ro/index.php/info-populatie/1381-sfaturi-privind-utilizarea-mastilor/file mentioneaza urmatoarele:

'Purtarea mastii este una dintre masurile de prevenire si limitare pentru raspandirea anumitor boli respiratorii, inclusiv cea determinata de noul coronavirus. Cu toate acestea, doar utilizarea unei masti nu este suficienta pentru a asigura un nivel adecvat de protectie si ar trebui adoptate si alte masuri la fel de relevante. Folosirea mastii trebuie combinata cu igiena adecvata a mainilor si cu alte masuri de prevenire si control a transmiterii noului coronavirus de la om la om.

Purtarea mastii, atunci cand nu este indicata, poate provoca costuri inutile, incarcarea achizitiilor si poate crea un fals sentiment de securitate care poate duce la neglijarea altor masuri esentiale, cum ar fi practicile de igiena a mainilor. Mai mult decat atat, utilizarea incorecta a unei masti poate afecta eficacitatea acesteia in reducerea riscului de transmitere'.

Din textul de mai sus, se observa ca, in ceea ce priveste utilitatea mastii in impiedicarea raspandirii virusului, se face doar o afirmatie concluziva ('Purtarea mastii este una dintre masurile…'), fara niciun fel de argumentatie, desi tocmai acesta era obiectul actiunii, respectiv acela de a 'justifica stiintific' utilitatea ei, iar, in continuare se afirma ca, de fapt, masca trebuie purtata numai atunci cand este indicata, rezultand astfel, per a contrario, ca, de regula, ea nu este indicata.

Acest aspect este confirmat de mentiunile urmatoare din adresa respectiva.

Astfel, se observa ca numai persoanele cu simptome respiratorii trebuie sa poarte o masca si numai 'daca prezinta febra, tuse si respiratie dificila', in timp ce persoanelor fara simptome respiratorii li se recomanda 'sa utilizeze tehnica de a tusi sau stranuta in interiorul cotului flectat sau sa-si acopere nasul si gura in timpul tusei si stranutului cu un servetel de unica folosinta, urmata de aruncarea acestuia dupa utilizare si spalarea imediata a mainilor cu apa si sapun'.

Fata de opinia de mai sus, rezulta cu evidenta faptul ca regula purtarii generale a mastii, de catre toate persoanele, cu simptome sau fara simptome respiratorii, cu febra, tuse si respiratie dificila sau fara aceste manifestari, nu constituie o masura adecvata si, evident, nici necesara.

2. Adresa https://www.cnscbt.ro/index.php/informatii-pentru-populatie/1351-infectia-cu-coronavirus-informatii-si-sfaturi-utile are urmatorul continut relevant:

'Acoperiti-va gura si nasul cu o masca medicala, batista sau folositi plica cotului atunci cand tusiti sau stranutati. Spalati-va pe maini dupa aceea si aruncati masca sau batista. Evitati contactul personal apropiat cu persoanele ce prezinta febra si tusesc sau stranuta si mergeti la medic daca aveti febra, tusiti sau aveti dificultati la respiratie'.

In cazul calatoriilor cu avionul sau cu trenul, adresa respectiva mentiona urmatoarele:

'Atunci cand tusiti sau stranutati acoperiti-va gura si nasul cu cotul indoit sau cu o batista – aruncati batista imediat si spalati-va pe maini. Daca alegeti sa purtati o masca de fata, asigurati-va ca aveti nasul si gura acoperite. Evitati atingerea mastii dupa ce ati pus-o pe fata, aruncati imediat mastile de unica folosinta dupa fiecare utilizare si spalati-va pe maini dupa indepartarea mastii'.

Se observa cu claritate ca, potrivit adresei de mai sus, nici macar in spatiile inchise, cu un grad ridicat de apropiere a persoanelor si pe o perioada indelungata, nu se impunea purtarea mastii, ea fiind doar o alternativa la tusitul sau stranutatul in interiorul cotului (deci numai in cazul acestor simptome), lasata la latitudinea exclusiva a fiecarei persoane in parte.

3. Adresa https://www.cnscbt.ro/index.php/informatii-pentru-populatie/1540-cum-purtam-masca-medicala/file mentioneaza urmatoarele aspecte relevante:

'1.Purtati masca doar daca ingrijiti o persoana posibil infectata cu COVID-19.

2.Purtati masca daca tusiti sau stranutati.

3.Mastile sunt eficiente doar cand sunt folosite in combinatie cu curatarea frecventa a mainilor cu solutie pe baza de alcool sau cu apa si sapun.

4.Daca trebuie sa purtati masca, este necesar sa stiti cum sa o folositi si cum sa o aruncati in mod adecvat'.

Dupa cum rezulta, textul nemaiavand nevoie de clarificari, el nu numai ca nu face referire la obligativitatea generala a purtarii mastii, ci, dimpotriva, precizeaza ca ea se impune numai in cazuri foarte stricte, adica numai daca persoana tuseste sau stranuta (probabil, in virtutea faptului ca mastile ar putea totusi impiedica iesirea / intrarea particulelor de lichid de dimensiuni mari, aspect neafirmat de altfel) sau cand persoana ingrijeste o alta persoana posibil infectata cu virusul, remarcandu-se faptul ca textul are in vedere ingrijirea (care presupune un contact fizic sau o apropiere de persoana bolnava, pe o perioada indelungata) si nu simpla coexistenta in acelasi spatiu.

4. Adresa https://www.cnscbt.ro/index.php/info-populatie/1743-curatarea-si-dezinfectarea-suprafetelor-din-mediul-inconjurator/file nu contine niciun aspect relevant, el referindu-se la 'Curatarea si dezinfectarea suprafetelor din mediul inconjurator', nu la masti.

5. Adresa https://apps.who.int/iris/handle/10665/179184

In primul rand, se observa faptul ca adresa se refera la cazurile de 'Middle East respiratory syndrome coronavirus (‎MERS-CoV)‎ infection' si nu la infectiile cu virusul mentionat in HG nr.1065/2020.

In al doilea rand, se retine ca textul are urmatoarele mentiuni relevante:

'When caring for patients with cough or other respiratory symptoms (ARI)

Droplet precautions prevent large droplet transmission of respiratory viruses. At triage, recognize patient with ARI, give the patient a medical mask and place the patient in separate area. Use a medical mask if working within 1-metre of the patient. Place patients in single rooms, or group together those with the same etiological diagnosis. If an etiological diagnosis is not possible, group patients with similar clinical diagnosis and based on epidemiological risk factors, with a spatial separation of at least 1 metre between individuals not wearing appropriate PPE. When providing care in close contact with a patient with respiratory symptoms (e.g. coughing or sneezing), use eye protection (face-mask or goggles), because sprays of secretions may occur'.

'When caring for patients with clinically suspected MERSCoV

For patients with suspected MERS-CoV infection that require hospitalization, place patient in an adequately ventilated single room away from other patient care areas. Droplet and Contact precautions prevent direct or indirect transmission from contact with contaminated surfaces or equipment (i.e. contact with contaminated oxygen tubing/interfaces). Use PPE (a disposable medical mask, eye protection, gloves and gown) when entering room and remove it when leaving'.

'Standard Precautions, a cornerstone for providing safe health care, reducing the risk of further infection and protecting HCWs, should always be applied in all healthcare settings for all patients. Standard Precautions include hand hygiene and use of relevant PPE depending on risk of direct contact with patients’ blood, body fluids, secretions (including respiratory secretions) and non-intact skin, prevention of needle-stick or sharps injury; safe waste management; cleaning, disinfection and, where applicable, sterilization of patient-care equipment and linen, and cleaning and disinfection of the environment.

Use of respiratory hygiene in anyone with respiratory symptoms should be encouraged.

Cover nose and mouth during coughing or sneezing with medical mask, cloth mask, tissue, or flexed elbow;

Followed by hand hygiene after contact with respiratory secretions.

(...)

The use of PPE should be guided by a risk assessment concerning anticipated contact with blood, body fluids secretions and non-intact skin for routine patient care.

When there is a risk of contamination of the face and/or body, PPE should include the use of:

Facial protection by means of either a medical mask'

'2.2. Additional infection prevention and control precautions when caring for patients with acute respiratory infection (ARI)

In addition to Standard Precautions, all individuals, including visitors and HCWs, in contact with patients with ARI should apply Droplet precautions:

Place patient in a separate area;

Use a medical mask (for specifications please see 1)'

'2.3. Infection prevention and control precautions when caring for patients with clinically suspected or probable/confirmed MERS-CoV infection

In addition to Standard Precautions, all individuals, including family members, visitors, private medical attendants and HCWs, in close contact (within 1m) or for practical purposes entering the room or cubicle of the patient with clinically suspected or probable/ confirmed MERSCoV infection should always apply Contact and Droplet precautions:

(…)

Use a medical mask (for specifications please see122)'

(…)

If transport is required, use routes of transport that minimize exposures to staff, other patients and visitors and apply medical mask to patient';

'2.6. Collection and handling of laboratory specimens from patients with ARIs of potential concern (including MERS-CoV)

All specimens collected for laboratory investigations should be regarded as potentially infectious, and HCWs who collect or transport clinical specimens should adhere rigorously to Standard Precautions to minimize the possibility of exposure to pathogens.

Ensure that HCWs who collect specimens use appropriate PPE (eye protection, medical mask, gown, gloves)'.

Dupa cum rezulta din expunerea de mai sus, textele au in vedere ingrijirea pacientilor infectati sau suspectati de a fi infectati cu coronavirusul care genereaza sindromul respirator din orientul mijlociu (MERS), adresandu-se personalului medical, aspect specificat expres in partea introductiva a textului, potrivit careia 'This guidance is intended for health-care workers (HCWs), health-care managers, and IPC teams', neavand deci nicio legatura cu masurile generale aplicabile intregii populatii.

Fata de cele de mai sus, se retine ca paratii nu au probat caracterul adecvat al obligatiei de a purta masca 'in spatiile publice, spatiile comerciale, mijloacele de transport in comun si la locul de munca', nefiind dovedita legatura de cauzalitate dintre aceasta masura si diminuarea / impiedicarea raspandirii virusului, nici prin intermediul textelor referite, nici prin explicatii tehnice (ex.: dimensiunea virusului, a particulelor de aer / lichid purtatoare, a interstitiilor mastii, a materialului din care trebuie sa fie confectionata masca, daca acesta se transmite prin simpla respiratie etc.).

In privinta caracterului necesar al obligatiei de a purta masca (desi, data fiind nedovedirea caracterului adecvat al masurii, analiza nu mai este necesara), instanta retine ca paratii nu au demonstrat faptul ca nu existau masuri mai putin invazive pentru atingerea scopului urmarit – spre exemplu, purtarea mastii doar de catre personalul medical implicat in ingrijirea pacientilor infectati cu virusul in cauza, purtarea ei doar de catre persoanele aflate in apropierea pacientului, purtarea ei doar de catre persoanele care tusesc sau stranuta, purtarea ei doar in spatii inchise, doar daca exista o stransa apropiere intre persoane, doar daca se depaseste o anumita durata a sederii in comun etc.

De asemenea, in verificarea proportionalitatii masurii, se observa ca paratii nu au efectuat nicio analiza a efectelor negative pe care purtarea mastii le are (dintre care unele expuse mai sus), considerandu-se probabil ca aceasta masura nu are niciun impact social, economic, medical sau cultural negativ, nefiind deci puse in balanta toate consecintele unei astfel de masuri.

In concluzie, obligatia de mai sus nu respecta cerintele impuse de art.53 din Constitutie.

Ca atare, in baza art.18 din Legea nr.554/2004, instanta va admite in parte actiunea introdusa impotriva paratului Guvernul Romaniei si va dispune anularea in parte a HG nr.1065/2020, respectiv a art.1 din anexa nr.2, urmand a mentine in rest hotararea atacata”.


* Cititi aici intreaga motivare

Comentarii

# Lita date 16 January 2022 12:59 -72

Foarte bine, dar decizia definitiva a unei instante care sa lichideze neconstitutionala, perpetua si absurda "stare de alerta" se tot lasa asteptata. Cineva sin sistem tergiverseza.

# coco date 16 January 2022 13:07 +25

Mai poate fi atacata hotararea asta?????

# Neanae date 16 January 2022 15:23 +33

https://m.activenews.ro/stiri/Laureatul-Nobel-dr.-Luc-Montagnier-Cei-nevaccinati-ii-vor-salva-pe-cei-vaccinati.-Vaccinarea-copiilor-este-o-crima-172112 Cred ca dl Jabre era ieri la Milano!!! Dacă nici Luc Montagnier nu e VOCEA in Capitol, sa le fie de bine totuși vaccinatilor. Ca și tuturor propovăitorilor de vaxxuri și obligativități relative!

# Situariile aberante trebuie ca provin din realitatea unora. date 16 January 2022 15:59 0

Probabil sunt multi care din obisnuinta ganditului cu cruul confunda nevoia protezarii impotriva tradarilor sfincterale cu somoiog de hartie plastifiata la partea de "intrare". Cert e ca se poate. E necesar? E sanatos? E bine? E legal?....... Citim la minute mai nou si va spun drept ca e cum bate vantul. Deci cruul bate gura iar gura bate vantul????? Sau cum? Ideal ar fi sa se foloseasca dopuri de pluta. Parerea mea.

# Cucuveaua Mov date 16 January 2022 17:10 +4

"Totul a inceput la 8 ianuarie 2021, cand plutonierul major Catalin Irinel Balauca de la ISU Bucuresti a atacat la Curtea de Apel Bucuresti Hotararea de Guvern nr. 1065/2020 privind prelungirea starii de alerta din decembrie 2020 pana in ianuarie 2021". Buuunnn...Plutonier...major...ISU Bucuresti. Deci...un subordonat de a lui Arafat a contestat in instanta o aberatie cu care seful lui Suprem a fost de acord. Va spune ceva asta? Ce inseamna sentinta asta? Inseamna fix SCOATEREA... Cand va incepe vanatoarea de vrajitoare sa aiba de ceea ce sa se prevaleze;)

# Florin date 16 January 2022 19:54 -26

UZURPÁ, uzúrp, vb. I. Tranz. A-și însuși în mod abuziv drepturi, demnități, bunuri care aparțin altuia. Tu cine ești? Ce cauți aici? De ce l-ai omorît să-i uzurpi locul? C. PETRESCU, R. DR. 311. ◊ Fig. Iacă cum uzurpă ea [vocala străină] dreptul vocalelor noastre. NEGRUZZI, S. I 262. ◊ Refl. reciproc. (Rar) Cutreierau lumea, împărțindu-și moștenirea, războindu-se între dînșii, uzurpîndu-se unul pe altul. C. PETRESCU, R. DR. 44. – Prez. ind. și: uzurpez (BĂLCESCU, O. II 271). OK. E f. clar ca, Casa Poporului, Palatul Victoriei si poate partial palatul Cotroceni +garduri ilegale, nu au acte de proprietate !!! In baza legii privind informatiile publice , cine are curajul din avocati si opozanti , trebe sa solicite toate actele de proporietate ale acestor imobile, inclusiv de la primariile de sector si Cartea Funciara, nici decum regia aia aiurea de cica administrare ilegala ce fura probabil din buget !!! Apoi actiune in Instanta pe contencios administrativ , pt. nulitata absoluta a tuturo

# TIPA date 17 January 2022 02:13 0

Am verificat eu...nu au acte....nici palatul victoria ce nu-s victoriosi nici casa poporului ca n- are asi nici cotroceniul ca n- au stiinta de carte....si sunt si terminati.

# Alexia date 17 January 2022 02:14 0

N- au acte .Am verificat...

# santinela date 17 January 2022 07:43 -110

Judecata de risul curcilor,motivare de tot rasul al acestui "exponent"al justitiei romanesti. Si citi din astia ca asta de mai sus sint in sistem !

# Grig date 17 January 2022 10:19 +13

Santinelooo!!! Cine te plătește să mănânci cu gura plină rahat de la arahat. Te sfătuiesc sincer ca atunci când te bagi in pat langa nevasta sau amanta(deși nu cred că poți avea) sa pui masca dar sa nu uiți prezervativul. Există posibilitatea să iasă specimene că tine. Nu mai avem nevoie. Sunt și așa prea multi.

# anonim date 17 January 2022 15:04 +11

ar trebui sa starea de alerta sa o anuleze de tot

# Bălan Viorel date 17 January 2022 17:17 +9

În mod normal doar persoanele contaminate ar trebui să poarte mască, dar cum la noi simțul civic lasă de dorit s-a introdus purtarea măștii de toată po******ția cu mici excepții. Problema-i că au făcut din purtarea măștii și vaccinare un „panaceu universal” pentru stoparea pandemiei ceea ce s-a dovedit a fi un postulat fals. Mai grav e că încă se continuă dezinformarea po******ției și unele state au trecut la „dictatură medicală” de exemplu Australia, Filipine, Israel .... oare astea-s exemplele de urmat și cum rămâne cu democrația și cu drepturile omului? „Curat murdar coane”.

# Olaf date 19 January 2022 11:38 +23

Cinste „plutonierului major Catalin Irinel Balauca de la ISU Bucuresti” și judecătorului. Chiar mă întrebam acum câtva timp cum de nu există nici un mare avocat, parlamentar, avocat al poporului sau șef de partid care să atace la Curtea Constituțională sau în instanțe seria de „hotărâri de guvern” neconstituționale în multiple feluri, prin care se batjocorește România de doi ani - și nu numai. Arată foarte limpede pe cine „reprezintă” fiecare din toți ăștia și câtă libertate și țară apără.

# Neamtu Elena Nineta date 19 January 2022 19:45 +100

Bună seara! Ar fi minunat daca s-ar respecta dreptul la viata si libertate ! Unii si-au dat viata sa avem drepturi iar alții ni le ingradesc si ni le încalcă cu buna stiinta !!! PĂCAT DE SÂNGELE VĂRSAT SI DE COPIII DIN ZIUA DE ASTĂZI!!!

# Vasile Arapu date 20 January 2022 23:01 -101

La modul cel mai sincer, eu îl aştept pe domnul judecător să anuleze şi Teoria Evoluţiei ca fiind neconformă cu actul Creaţiei, să anuleze Legea Gravitaţiei pe motiv că nu s-a dovedit că gravitaţia este cauza atracţiei dintre două corpuri cu masă, să respingă ca nedovedite afirmaţiile NASA despre forma planetei...

# Vasile Arapu date 21 January 2022 11:12 -107

Este material didactic pentru "aşa nu". 1. Niciodată nimeni nu a afirmat că masca are scopul de a ÎMPIEDICA răspîndirea virusului! Nicăieri! La fel cum Teoria Evoluţiei nu spune că omul se trage din maimuţă, la fel şi rolul măştii nu este de a ÎMPIEDICA, ci de a REDUCE. Şi este demonstrat că REDUCE, dar numai dacă este purtată, de preferinţă să fie purtată astfel încît să îşi atingă scopul, cumulativ cu celelalte măsuri (igienă, distanţă, evitarea aglomerării). El atacă fiecare măsură separat şi, dacă nu are efect de una singură, atunci nu e bună. Good job! Logic 101: dacă se putea ÎMPIEDICA transmiterea cu ajutorul măştii, ar fi fost unica măsură dispusă, fără vaccinare, fără celelalte restricţii. Exigenţa ştiinţifică, medicală, nu a fost şi nu este împiedicarea, prin urmare instanţa se adresează unei afirmaţii inexistente. După părerea distinsului, este valabilă sentinţa care se întemeiază pe o afirmaţie inexistentă? 2. A purtat mască în sala de judecată cînd a ţinut procesul?

# Andrei Gabriel Ionel date 22 January 2022 17:21 +15

Domnule Vasile Arapu, se pare ca vorbiti singur...

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 20.12.2024 – “Portocala” vrea sa paradeasca un primar

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva