26 December 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

LOVITURA PE STAREA DE ALERTA – Avocatul Poporului acuza limitarea abuziva a drepturilor romanilor: “Se ajunge in ipoteza in care restrangerea temporara a exercitarii unor drepturi si libertati fundamentale capata caracterul unei ingradiri permanente”. Renate Weber a atacat la CCR ordonanta de urgenta referitoare la instituirea starii de alerta (Exceptia)

Scris de: G.T. | pdf | print

6 May 2020 15:26
Vizualizari: 8482

Mutare de ultima ora a Avocatului Poporului, dupa ce presedintele Klaus Iohannis a anuntat ca dupa 15 mai 2020 nu va mai prelungi starea de urgenta, urmand ca in Romania sa se instituie starea de alerta. Ei bine, tocmai Ordonanta de Urgenta care prevede declararea starii de alerta prezinta o serie de anomalii care intra in contradictie cu Constitutia Romaniei.


 

Avocatul Poporului, institutie condusa de Renate Weber (foto), a atacat miercuri, 6 mai 2020, la Curtea Constitutionala Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul National de Management al Situatiilor de Urgenta, care stabileste instituirea starii de alerta. In exceptia de neconstitutionalitate, Avocatul Poprului acuza ca delegarea unor atributii de legiferare catre autoritati administrative, avand ca finalitate restrangerea exercitiului unor drepturi sau libertati fundamentale incalca principiul separatiei puterilor, precum si prevederile constitutionale potrivit carora Parlamentul este unica autoritate legiuitoare a tarii. De asemenea, Avocatul Poprului explica faptul ca OUG 21/2004 nu respecta principiul previzibilitatii legii prin definirea defectuoasa a starii de alerta, prevazand doar ca se pot lua de catre organe administrative orice masuri, deci inclusiv de restrangere a exercitiului unor drepturi, chiar daca art. 53 din Constitutie prevede clar ca acest lucru poate fi facut numai prin lege.

Nu in ultimul rand, Avocatul Poporului reclama lipsa prevederii unui termen pentru care se poate dispune starea de alerta, existand astfel riscul ca restrangerea temporara a exercitarii unor drepturi si libertati fundamentale sa se transforme intr-o ingradire permanenta.

 

Iata precizarile Avocatului Poporului, exceptia de neconstitutionalitate putand fi citita la finalul articolului:


“Avocatul Poporului a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate referitoare la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul National de Management al Situatiilor de Urgenta, aprobata prin Legea nr. 15/2005, cu modificarile si completarile ulterioare.

Avocatul Poporului apreciaza ca delegarea unor atributii de legiferare catre autoritati administrative, avand ca finalitate restrangerea exercitiului unor drepturi sau libertati fundamentale incalca principiul separatiei puterilor, precum si prevederile constitutionale potrivit carora Parlamentul este unica autoritate legiuitoare a tarii (art. 1 alin. (5), art. 53 si 61 alin. (1) din Constitutia Romaniei.

In esenta, Avocatul Poporului considera ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 21/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, nu respecta principiul previzibilitatii legii prin definirea defectuoasa a 'starii de alerta', care, neavand consacrare constitutionala, presupune o circumstantiere detaliata, la nivel infraconstitutional, a cazurilor in care se poate declara. In realitate, legea prevede doar ca se pot lua de catre organe administrative orice masuri, deci inclusiv de restrangere a exercitiului unor drepturi, desi art. 53 din Constitutie prevede clar ca acest lucru poate fi facut numai prin lege.

In lipsa prevederii unui termen pentru care se poate dispune starea de alerta, ba mai mult, reglementarea posibilitatii extinderii acestuia prin act administrativ, se ajunge in ipoteza in care restrangerea temporara a exercitarii unor drepturi si libertati fundamentale capata caracterul unei ingradiri permanente aducand astfel atingere insusi dreptului, ceea ce este contrar art. 53 alin. (2) din Constitutie.

Potrivit prevederilor constitutionale, Parlamentul si, prin delegare legislativa, in conditiile art. 115 din Constitutie, Guvernul au competenta de a institui, modifica si abroga norme juridice de aplicare generala. Autoritatile administratiei publice nu au o asemenea competenta, misiunea lor fiind aceea de a asigura executarea legilor”.


* Cititi aici exceptia de neconstitutionalitate privind starea de alerta depusa la CCR de Avocatul Poporului

Comentarii

# Cetateanul date 6 May 2020 16:39 +7

Întreb pentru un prieten: Comitetul națiunii este cel care potrivit oug declară starea de alertă. Dacă lucovidul ne zice că s-a stabilit deja că ne vom afla în starea de alertă, atunci ce mai declară comitetul național? De ce se mai întrunește? Să declare ce? Nu ne aflăm deja în situația declarării de facto a acestei stări? De ce îi mai plătim pe băieții ăia din comitet, centrele operaționale, experții, specialiștii, secretariate etc? Dar dacă unii din membrii comitetului sau chiar toți ar fi analizat (sic!) și ar fi constatat că nu se impune starea de alertă unde se încadrează chestiunea asta? Și ...cine joacă rolul vicelui din oug? Ăla de e prezidentul comitetului! Că generalul de izmene e ocupat nițel cu dosarele penale (singurul de se judecă pe fond la nesfârșit pe la celerioasa altfel prea Înalta)? Întreb doar ...

# Pascu Lidia date 6 May 2020 16:40 +18

Tot respectul pentru profesionalismul d-nei Renate Weber,un Avocat al Poporului activ!Dar apreciere și pentru Lumea Justiției pentru o informare promtă și corectă a cititorilor!????????❤

# Hades date 6 May 2020 17:14 +9

Curat neconstituțional ! Bravo Avocatului Poporului ! Se pare că în țara în care fiecare interpretează legea cum vrea, deși se face școală pentru asta, numai declararea neconstituțională a unor texte prost redactate, interpretate cu rea-credință și abuziv pe deasupra, ne mai poate salva de storcirea drepturilor și libertăților democratice la care asistăm de vreo 2 luni încoace. Sper ca CCR să ia în considerare urgența și gravitatea situației și să invalideze OUG 21/2004 în ansamblul ei (nimic nu e constituțional în fondul ei) până în data de 14. 05. 2020, ca să ia cuțitul din mâna maimuței odată.

# tititino date 7 May 2020 15:57 0

Daca oug 21 este din 2004, iar legea de aprobare a acesteia este din 2005, de ce ne-au trebuit 15-16 ani sa ne dam seama ca e neconstitutionala? Intreb pt. un prieten!

# Hades date 8 May 2020 16:16 +1

Pentru informarea lui #tititino, că-l văd ignorant. Viciul neconstituționalității este imprescriptibil. Se poate constata oricând, atât timp cât legea este în vigoare și chiar și după ce nu mai e în vigoare, pentru situații născute sub imperiul ei. Trecerea timpului nu șterge, nu diminuează și nu amplifică neconstituționalitatea. Un text neconstituțional e așa de când s-a ”născut” și până la ”moarte”. Iar dacă Parlamentul, în neștiința sau prostia lui, aprobă o ordonanță neconstituțională, asta nu înseamnă că ordonanța devine automat constituțională, ci că viciul neconstituționalității ei se răsfrânge, iradiază și asupra legii de aprobare. Sper că ai înțeles ceva și că nu te-am pierdut pe traseul explicației.

# alex date 8 May 2020 17:39 0

Nici un motiv,nici un pretext,nimic nu poate justifica incalcarea drepturilor fundamentale!

# afiliatul date 10 May 2020 08:32 -3

Avocatul poporului sa fie ales de popor nu de grupuri de interese.Eu nu am ales avocatul poporului si ni nu ma reprezinta. Are alte ....directive.De ochii lumii, se mai zburleste uneori.

# VIKY date 10 May 2020 11:57 +5

afiliatul date 10 mai 2020 08:32 0 "Avocatul poporului sa fie ales de popor nu de grupuri de interese.Eu nu am ales avocatul poporului si ni nu ma reprezinta."... Uite, ia-o pe asta: Avocatul poporului a fost numit in temeiul legilor din ROMANIA (nu GRECO, PECO...),iar ce te doare, ca tu NU ai ales, este chiar Guwrenul Meu. Ca sa intelegi (daca ai cu ce, bineinteles), Guwernul Meu, NU a fost ales de popor, deci este NE-CON-STI-TU-TI-O-NAL, I-LE-GAL, deci nu reprezinta poporul, pana la urma nici macar pe tine, daca esti cetatean roman. Singura solutie este demiterea acestui guvern-intrus, dar si infect. Si ca sa te citez a doua ora: "Are alte ....directive". Bine-inteles: Guwernul Meu, nu avocatul poporului.

# tititino date 14 May 2020 13:30 -1

Pt. #Hades. Eu nu am facut referire la "viciul neconstitualitatii", am spus doar ca neconstitualitatea se putea constata de la "nastere"! Intre timp a fost declarata constitutionala! Am o nelamurire, de ce nu stai in infern alaturi de ceilalti psd-isti, unde va e locul? Un "ignorant".

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 22.12.2024 – S-a aflat noul ministru al Justitiei

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva