MAXIMUM 40 DE DOSARE PE LUNA PENTRU JUDECATORI – Cititi hotararea prin care Sectia pentru judecatori a CSM a facut primul pas pentru normarea muncii in instante. CSM recomanda maximum 40 de dosare per complet, raportat la numarul total al sedintelor de judecata lunare. La tribunale si curti de apel, dintre cele 40 de cauze, jumatate vor fi in prima instanta, iar restul in caile de atac. Dintre cele 20 de dosare penale de la tribunale si CA-uri, doar 5 ar trebui sa fie cu rechizitoriu (Document)
Pentru un volum optim de munca, fiecare complet ar trebui sa aiba de solutionat maximum 40 de dosare pe luna, raportat la numarul total al sedintelor de judecata lunare, indiferent ca vorbim despre judecatorii, tribunale sau curti de apel, recomanda Sectia pentru judecatori din Consiliul Superior al Magistraturii in Hotararea nr. 2040/2023 adoptata joi, 13 iulie 2023 (click aici pentru a citi).
La tribunale si la curti de apel, cele 40 de dosare lunare ar trebui impartite in mod egal: 20 in prima instanta si alte 20 in cai de atac (apel, recurs etc.), detaliaza CSM.
In materie penala, dintre cele 20 de dosare lunare in faza de fond, doar 5 ar trebui sa fie cauze cu rechizitoriu. Adica, adaugam noi, restul de cauze ar trebui sa fie cu obiecte precum: plangeri impotriva solutiilor de clasare, plangeri impotriva duratei procesului penal, liberari conditionate, reabilitari, plangeri ale condamnatilor, contestatii la executare, confiscari speciale etc.
In materie non-penala, in calculul celor 40 de dosare nu vor intra spetele vizand internari medicale nevoluntare si incuviintari ale unor executari silite, mai arata Consiliul Superior al Magistraturii.
Mare atentie in teritoriu si la dosarele cu termene imperative!
Chiar daca la prima vedere hotararea de joi a CSM pare una utila in rezolvarea – cel putin pe moment – a problemei privind normarea muncii, Consiliul are datoria sa monitorizeze foarte atent ceea ce se intampla in intreaga tara. Nu de alta, dar pot aparea cazuri in care unii presedinti de instante sau colegii de conducere sa aplice defectuos recomandarile Consiliului, astfel incat rezultatul sa nu fie o normare reala a muncii.
Ne referim, desigur la riscul continut in art. I.2. din hotarare: „In functie de numarul, specificul si complexitatea cauzelor, precum si de situatia concreta de la nivelul unor instante / sectii, presedintii instantelor sau, dupa caz, colegiile de conducere pot adopta si alte masuri care se impun pentru asigurarea unei dimensionari echilibrate a volumului de activitate si pentru functionarea corespunzatoare a instantei, inclusiv cele prevazute la art. 107 alin. (2) din Regulamentul de ordine interioara al instantelor judecatoresti”.
In al doilea rand, consideram ca este absolut necesar ca in viitoarele hotarari CSM sa detalieze tipurile de cauze cu termene imperative si care dintre acestea ar trebui luate in calculul celor 40 de dosare lunare recomandate.
Aici avem in vedere art. II din hotarare: „In aplicarea masurilor provizorii prevazute la art. I, vor fi avute in vedere cu prioritate cauzele pentru solutionarea carora sunt prevazute expres de lege termene imperative”.
Iata hotararea CSM (vezi facsimil):
„In temeiul dispozitiilor art. 133 alin. (5) si (7) din Constitutia Romaniei, republicata, si ale art. 23 alin. (1) din Legea nr. 305/2022 privind Consiliul Superior al Magistraturii,
data fiind situatia actuala a resurselor umane de la nivelul instantelor judecatoresti si a numarului de cauze aflate pe rolul acestora,
retinand ca, pe fondul deja existent al unei subdimensionari semnificative a schemelor de personal din cadrul instantelor judecatoresti, se sesizeaza o crestere continua a numarului posturilor vacante de judecator, ritmul de ocupare al acestora fiind semnificativ mai lent comparativ cu gradul de vacantare,
luand in considerare contextul legislativ existent si pe cel preconizat referitor la pensia de serviciu a judecatorilor si procurorilor, care a determinat in ultima perioada vacantarea unui numar foarte mare de posturi ca urmare a pensionarii unor judecatori,
tinand seama ca efectele generate de neorganizarea in anul 2020 a concursului de admitere la Institutul National al Magistraturii si concursul de admitere in magistratura s-au resimtit considerabil la nivelul instantelor, deja afectate de un volum mare de activitate, si urmeaza sa se resimta si in urmatorii ani, in conditiile in care a fost omis un an in procedura de recrutare a judecatorilor,
dat fiind ca realizarea unui act de justitie de calitate presupune alocarea timpului necesar studierii cauzelor, analizarii problemelor de drept si a legislatiei in continua modificare,
avand in vedere ca volumul foarte ridicat de activitate la nivelul instantelor judecatoresti raportat la resursele umane existente (situatie agravata de plecarile masive din sistemul judiciar), subdimensionarea schemelor de personal fata de numarul mare de cauze inregistrate pe rolul instantelor, precum si instabilitatea legislativa reclama adoptarea unor masuri urgente de normare a activitatii judecatorilor,
pentru a acorda deplina eficienta imperativului respectarii Legii fundamentale si a actelor internationale la care Romania este parte, in interpretarea carora, in mai multe randuri, Curtea Constitutionala si Curtea Europeana a Drepturilor Omului au subliniat necesitatea garantarii independentei justitiei si a dreptului la un proces echitabil,
dat fiind ca pentru stabilirea volumului optim de activitate in cazul judecatorilor este necesara efectuarea unor analize complexe, iar pana la finalizarea lor se impune adoptarea unor masuri provizorii privind normarea muncii, pentru a asigura buna desfasurare a activitatii instantelor judecatoresti,
retinand atributia presedintelui de instanta de a urmari permanent realizarea unui management eficient al resurselor umane, pentru asigurarea unei dimensionari echilibrate a volumului de activitate, raportat la fiecare persoana,
avand in vedere dispozitiile art. 41 alin. (1) lit. f) si g) din Legea nr. 305/2022 si pe cele ale art. 7 alin. (1) lit. d), art. 8 alin. (1), art. 9 alin. (1) si art. 107 alin. (2) din Regulamentul de ordine interioara al instantelor judecatoresti, aprobat prin Hotararea Sectiei pentru judecatori nr. 3243/2022, cu unanimitatea voturilor membrilor prezenti,
Sectia pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii hotarareste:
Art. I – Pana la efectuarea de catre Consiliul Superior al Magistraturii a analizei necesare pentru stabilirea volumului optim de activitate al judecatorilor, pentru a asigura buna desfasurare a activitatii instantelor judecatoresti, se recomanda adoptarea urmatoarelor masuri provizorii privind normarea muncii:
1. stabilirea volumului optim de munca al judecatorilor prin raportare la numarul dosarelor fiecarui complet in toate sedintele de judecata programate in decursul unei luni, diferentiat in functie de gradul de jurisdictie, stadiul procesual si materiile in care se judeca, respectiv nonpenale sau penale, dupa cum urmeaza:
a) in materiile nonpenale, numarul recomandabil de dosare / complet / total sedinte de judecata programate in decursul unei luni este de 40 dosare la judecatorii, fara a fi luate in considerare dosarele avand ca obiect incuviintare executare silita si internare medicala nevoluntara, iar in cazul tribunalelor si curtilor de apel de 20 dosare in prima instanta si 20 dosare in caile de atac;
b) in materiile penale, numarul recomandabil de dosare / complet / total sedinte de judecata programate in decursul unei luni este de 40 dosare la judecatorii, iar in cazul tribunalelor si curtilor de apel de 20 dosare in prima instanta (dintre care maxim 5 dosare in care instanta a fost sesizata cu rechizitoriu) si 20 dosare in caile de atac;
2. In functie de numarul, specificul si complexitatea cauzelor, precum si de situatia concreta de la nivelul unor instante / sectii, presedintii instantelor sau, dupa caz, colegiile de conducere pot adopta si alte masuri care se impun pentru asigurarea unei dimensionari echilibrate a volumului de activitate si pentru functionarea corespunzatoare a instantei, inclusiv cele prevazute la art. 107 alin. (2) din Regulamentul de ordine interioara al instantelor judecatoresti.
Art. II – In aplicarea masurilor provizorii prevazute la art. I, vor fi avute in vedere cu prioritate cauzele pentru solutionarea carora sunt prevazute expres de lege termene imperative.
Art. III – Prezenta hotarare se publica pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii si se comunica instantelor judecatoresti”.
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# Vili 13 July 2023 18:23 -2
# intreb pt o pretina 13 July 2023 20:00 -5
# Waller 13 July 2023 22:18 -5
# DODI 13 July 2023 22:59 -5
# Dati iiii mai o PENSIE buna!!!! 14 July 2023 10:47 -5
# Medierea este viitorul. 14 July 2023 11:02 -6
# Mediere !! 14 July 2023 13:09 0
# oare.... 14 July 2023 14:18 +1
# drama petentului Roman 16 July 2023 12:42 0
# marin 18 July 2023 07:21 0
# jurist 19 July 2023 22:35 0