PREDOIU SFIDEAZA PARLAMENTUL SI MAGISTRATII – Scandalos: ministrul Justitiei Catalin Predoiu insista sa distruga SIIJ, desi Parlamentul a votat deja impotriva desfiintarii ei, iar doua treimi dintre judecatori si procurori nu au nicio problema cu sectia speciala. DIICOT tine isonul mascaradei lui Predoiu: „MJ va promova desfiintarea SIIJ... Am notat optiunea deschisa, categorica, lipsita de echivoc a procurorilor DIICOT pentru desfiintarea SIIJ”
Actualul ministru al Justitiei, Catalin Predoiu (foto), insista sa-si egaleze inaintasele de sinistra amintire Raluca Pruna si Monica Macovei in materie de agravare a abuzurilor din sistemul judiciar. Predoiu a declarat vineri, 13 decembrie 2019, la DIICOT, ca inca vrea sa desfiinteze Sectia pentru investigarea infractiunilor din justitie, in ciuda faptului ca doua treimi dintre magistratii din tara nu au nicio problema cu existenta SIIJ, iar Parlamentul Romaniei s-a pronuntat fix in sens contrar – si anume: pentru pastrarea SIIJ, in calitatea ei de garant al eliminarii abuzurilor din instante si parchete.
Ca o ironie, amintim ca luarea de pozitie a magistratilor in favoarea sectiei speciale s-a produs chiar la consultarea convocata de catre Predoiu (o consultare nu tocmai legala, dar nu ne mai impiedicam de amanunte). Infrangerea ministrului a fost cu atat mai usturatoare, cu cat optiunea pro-SIIJ a celor doua treimi dintre judecatori si procurori a fost exprimata prin boicotarea consultarii (click aici pentru a citi).
Prezent vineri la aniversarea a 15 ani de la infiintarea Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism, Catalin Predoiu a pus pe tapet toate obsesiile propagandei #rezist: nu doar distrugerea sectiei speciale, ci si readucerea legilor justitiei, a Codului penal si a celui de procedura penala la vechile forme, incarcate de abuzuri, precum si ploconirea in fata politrucilor din Comisia de la Venetia, GRECO si Comisia Europeana (autorii MCV). Ca un element de noutate fata de obisnuitele clisee hashtagiste, Predoiu si-a permis sa faca presiuni inclusiv asupra Consiliului Superior al Magistraturii, dand de inteles ca CSM trebuie sa-si aleaga un presedinte care sa nu deranjeze.
Revenind la SIIJ, trebuie sa spunem ca DIICOT i-a cantat in struna lui Predoiu, parchetul exprimandu-si (potrivit comunicatului ministerial) „optiunea deschisa, categorica, lipsita de echivoc pentru desfiintarea SIIJ”.
Predoiu si-a dat autogol
Incordandu-si din nou muschii impotriva Sectiei pentru investigarea infractiunilor din justitie, Catalin Predoiu si-a acordat siesi o bila cu atat mai neagra, cu cat nu mai devreme de miercuri, 11 decembrie 2019, Parlamentul a respins definitiv initiativa a 16 deputati PNL (printre care Predoiu insusi) de desfiintare a SIIJ. Depus in 25 februarie 2019 la Camera Deputatilor, proiectul de lege a trecut tacit de acest for parlamentar la 7 mai, dar a fost trantit de Senat, cu 43 de voturi „impotriva”, 27 „pentru” si 3 abtineri (gasiti aici parcursul proiectului in Camera Deputatilor si aici traseul in Senat; la al doilea link, este nevoie de inca un click pe numarul proiectului).
In aceeasi zi de 11 decembrie 2019, Senatul a respins – tot ca for decizional – proiectul a 18 deputati si 6 senatori USR privind desfiintarea SIIJ. Depusa la Camera Deputatilor in 24 iunie si trecuta tacit de ea la 27 noiembrie, initiativa de act normativ a fost respinsa de Senat cu 42 de voturi „impotriva”, 27 „pentru” si 4 abtineri (detalii aici pentru Camera Deputatilor si aici pentru Senat; din nou, trebuie sa faceti click pe numarul proiectului).
Vazand ca varianta parlamentara a fost deja epuizata, lui Catalin Predoiu nu-i ramane decat calea ordonantei de urgenta. Or, stim deja ca romanii care au votat la referendumul lui Klaus Iohannis din 26 mai 2019 s-au pronuntat net impotriva legiferarii prin OUG-uri in domeniul justitiei. Cu alte cuvinte, daca va desfiinta SIIJ prin ordonanta de urgenta, Predoiu isi va batjocori grav propriul electorat – cel al Partidului National Liberal.
Nu incheiem inainte sa remarcam ca acelasi Predoiu a lansat un atac voalat la adresa DIICOT, sfatuind parchetul „sa comunice profesionist in cazurile complexe care pot genera emotii publice”. Aluzia este mai mult decat transparenta la felul in care DIICOT a pus batista pe tambal asupra celor mai nevralgice aspecte ale cazului Caracal, presa – iar nu parchetul – facand cele mai importante dezvaluiri privind nenorocirile comise de Gheorghe Dinca.
Redam comunicatul Ministerului Justitiei privind participarea lui Catalin Predoiu la aniversarea DIICOT:
„Ministrul Justitiei, Catalin Predoiu, a fost prezent vineri, 13.12.2019, la invitatia conducerii DIICOT, la reuniunea de la Constanta prilejuita de aniversarea a 15 ani de la infiintarea DIICOT.
Cu aceasta ocazie, ministrul Justitiei a participat atat la sesiunea festiva, cat si la sedinta tehnica de lucru care a urmat, cu o agenda privind analiza cadrului normativ si a problemelor sistemice incidente activitatii DIICOT, alaturi de conducerea institutiei si procurori din cadrul DIICOT, atat din structura centrala, cat si din unitatile din teritoriu, precum si reprezentanti ai institutiilor cu care DIICOT colaboreaza strans in activitatea sa.
In cadrul discursului sustinut in plenul reuniunii festive, ministrul Justitiei a felicitat DIICOT pentru cei 15 ani de activitate intr-un domeniu cheie pentru siguranta cetatenilor, combaterea crimei organizate, a traficului de droguri si terorismului. In cadrul alocutiunii, ministrul Justitiei a abordat mai multe chestiuni legate de activitatea DIICOT, cum ar fi semnificatia statisticii activitatii in anul 2019, structura organizatorica, dar si alte subiecte de interes pentru Ministerul Public si sistemul judiciar in general.
Astfel, ministrul Justitiei a precizat urmatoarele:
a) Legat de activitatea DIICOT
DIICOT desfasoara de 15 ani, cu succese notabile, o activitate esentiala pentru siguranta cetatenilor, aplicarea legii si combaterea infractionalitatii;
Cu aproape 10.000 de dosare solutionate, din care peste 1500 cu trimiteri in judecata a peste 3000 de inculpati, DIICOT puncteaza la capitolul eficienta, cu o rata de 16,5% trimiteri in judecata raportat la numarul de investigatii, cea mai buna performanta in cadrul Ministerului Public;
Este important ca DIICOT sa se concentreze pe stocul de dosare si sa continue performantele, inclusiv in cazuri complexe si sensibile din perspectiva interesului cetatenilor fata de combaterea infractionalitatii;
Criminalitatea organizata demonstreaza o indrazneala din ce in ce mai mare si o multiplicare a formelor de manifestare, iar cetatenii asteapta de la DIICOT si institutiile statului o riposta ferma si devastatoare la adresa crimei organizate, a traficului de fiinte umane si traficului de droguri.
b) Legat de temele de interes pentru sistemul judiciar
Ministerul Justitiei va promova desfiintarea SIIJ, pentru motive pe care le-a aratat public in numeroase ocazii, inclusiv pentru cele care tin de optiunile magistratilor consultati si criticile formulate in rapoartele de tara;
Ministerul Justitiei considera ca ar fi extrem de pozitiv, inclusiv ca semnal pentru coeziunea sistemului judiciar ca viitorul presedinte al CSM sa fie ales in urma unei majoritati generate de magistratii din plenul CSM, nu determinat la limita pe baza unui vot hotarator al unui factor politic reprezentat in CSM de Ministrul Justitiei; o astfel de evolutie ar raspunde si criticilor/recomandarilor din cadrul Raportului MCV care constata sciziunile din cadrul CSM si sistemul judiciar, considerandu-le o vulnerabilitate la adresa functionalitatii sistemului;
Ministerul Justitiei considera ca CSM, inclusiv prin conduita noului presedinte care va fi ales, trebuie sa fie deschis si constructiv cu partenerii europeni pentru realizarea recomandarilor MCV, GRECO si ale Comisiei de la Venetia;
Ministerul Justitiei are un mandat de constructie in aceasta directie cu toate curentele si asociatiile din cadrul sistemului judiciar;
Ministerul Justitiei isi exprima speranta ca pana la urmatoarele sedinte de Sectie de judecatori si de Plen, magistratii din CSM sa dea dovada de dialog, intelepciune si moderatie si sa genereze o majoritate larga care sa aleaga un nou presedinte al CSM;
Ministerul Justitiei considera ca iesirea din blocajul CSM este o conditie pentru a se putea aborda temele esentiale ale anului 2020, modificarea Legilor justitiei si ale Codurilor Penale, imbunatatirea Raportului de tara;
Incepand cu luna februarie 2020, Ministerul Justitiei va cauta sa catalizeze un proces transparent si cuprinzator, inclusiv la nivelul reprezentarii parlamentare, de evaluare a reparatiilor care trebuie aduse Legilor justitiei si Codurilor penal si de procedura penala; acest efort trebuie finalizat prin proiecte care sa cuprinda pe cat posibil atat optiunile concurente ale CSM, organizatiilor profesionale ale magistratilor si ale organizatiilor neguvernamentale din domeniul Justitiei, profesiilor juridice precum si ale membrilor Parlamentului din intreg spectrul politic reprezentant in Parlament, in urma unei consistente dezbateri publice si la nivelul ministerului;
In viziunea Ministerului Justitiei, proiectele trebuie sa includa recomandarile Raportului MCV, GRECO si ale Comisiei de la Venetia;
Ministerul Justitiei va sesiza Parlamentul cu proiectele elaborate pe aceasta baza, pentru a fi dezbatute si aprobate in proceduri parlamentare;
Ministerul Justitiei reitereaza invitatia catre procurorii din Ministerul Public, inclusiv DIICOT, de a participa la concursurile organizate pentru selectia candidaturilor pentru procurorii de rang inalt;
Ministerul Justitiei subliniaza obiectivitatea concursurilor, precum si faptul ca nu exista favoriti sau persoane care „vor fura startul”, subliniind responsabilitatea procurorilor fata de acest proces.
In cadrul reuniunii tehnice care a urmat sedintei festive, ministrul Justitiei a aratat, printre altele:
Sistemul de „law enforcement” din tara noastra a fost construit in anii 2000 pentru realitatile din acea perioada, el trebuie modernizat si reformat, adaptat provocarilor prezente si de perspectiva;
Crima organizata s-a integrat accentuat odata cu globalizarea, inclusiv la noi in tara, este mai flexibila, mai dinamica si din ce in ce mai agresiva, fiind important sa primeasca o riposta ferma si inteligenta;
Fara o cooperare inter-institutionala, pe modelul practicii altor state democratice, infractiunile complexe de crima organizata, terorism, infractiuni cibernetice, trafic de persoane si droguri, nu pot fi depistate, investigate, inculpate si condamnate cu succes;
Competenta DIICOT incarca directia excesiv cu cauze minore, afectand concentrarea pe marile grupari de crima organizata si acest lucru trebuie corectat;
DIICOT trebuie sa comunice profesionist in cazurile complexe care pot genera emotii publice, societatea este in cel mai inalt grad interesata de combaterea crimei organizate si e nevoie de o astfel de comunicare;
Resursele DIICOT trebuie suplimentate, imediat ce problemele bugetare prezente vor fi rezolvate;
Ministerul Justitiei se va pastra in limita competentelor sale, abtinandu-se de la orice ingerinta in dosarele DIICOT. In acelasi timp insa, Ministerul Justitiei va sprijini DIICOT in limita competentelor sale, ii va monitoriza activitatea in cadrul acelorasi limite;
In incheiere, ministrul Justitiei si-a exprimat disponibilitatea de a participa constant la astfel de reuniuni in care sa se discute cu „cartile pe masa” problematica activitatii institutionale a DIICOT si a Ministerului Public in general.
„DIICOT este principala „arma” de riposta judiciara a societatii impotriva crimei organizate, traficului de persoane, droguri, infractiuni cibernetice si terorism si MJ asteapta de la DIICOT o actiune energica si profesionista in continuare. Cadrul legal si suportul logistic sunt aspecte cheie pentru eficienta DIICOT si Ministerul Justitiei a notat acest lucru. Succesul DIICOT depinde si de cooperarea cu partenerii institutionali pe baze legale transparente si eficiente, pe modelul bunelor practici din alte state democratice. Am notat optiunea deschisa, categorica, lipsita de echivoc a procurorilor DIICOT pentru desfiintarea SIIJ. In cateva luni, speram sa fim pe drumul cel bun in actiunea de reparare a daunelor aduse legislatiei si structurii Ministerului Public, sa facem pasi in recastigarea coerentei sistemului de „law enforcement” si a Justitiei in general”, a declarat Ministrul Justitiei”.
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# Aoleu !!!! 16 December 2019 15:05 +9
# imun/teanu 16 December 2019 19:30 +2
# ikdignata 16 December 2019 20:59 +8
# ?????? 18 December 2019 21:03 0
# nae din dealul feleacului 25 December 2019 15:45 0