10 October 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

PROIECT DE MANTUIALA PE HARTUIREA SEXUALA – Ministerul Dezvoltarii vrea sa modifice OG 27/2002 privind petitiile, astfel incat sesizarile anonime privind hartuirea sexuala, agresiunea sexuala sau folosirea abuziva a functiei in scop sexual sa fie obligatoriu trimise la parchet. Ministerul a omis sa propuna eliminarea art.219 alin.5 si a art. 223 alin.2 CP, care obliga parchetele sa claseze dosarele de agresiune sexuala si hartuire sexuala unde nu exista plangerea prealabila a persoanei vatamate

Scris de: Valentin BUSUIOC | pdf | print

14 August 2024 12:54
Vizualizari: 2647

Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei – condus de PNL-istul Adrian Vestea (foto) – s-a pus in miscare dupa scandalul privindu-i pe sociologii si profesorii universitari Alfred Bulai si Marius Pieleanu, acuzati de hartuirea sexuala a unor studente de la SNSPA. Totusi, ministerul nu duce treaba pana la capat, dupa cum veti vedea mai jos.



Marti, 13 august 2024, ministerul a lansat in dezbatere publica proiectul de completare a art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activitatii de solutionare a petitiilor, astfel incat sesizarile anonime privind hartuirea sexuala, agresiunea sexuala sau folosirea abuziva a functiei in scop sexual sa nu mai fie clasate de pe scaun, ci sa fie obligatoriu trimise la parchet. Ministerul precizeaza – in expunerea de motive – ca proiectul a fost elaborat „avand in vedere cazurile punctuale de hartuire sexuala din mediul universitar, din ultima perioada”. Altfel spus: institutia s-a autosesizat in urma scandalului Bulai-Pieleanu.

Actuala forma a art. 7 din OG 27/2002 prevede urmatoarele: „Petitiile anonime sau cele in care nu sunt trecute datele de identificare a petitionarului nu se iau in considerare si se claseaza, potrivit prezentei ordonante”.


Treaba de mantuiala


Problema este ca proiectul vizeaza doar modificarea OG 27/2002 privind petitiile. In schimb, initiativa de act normativ lasa neatinse art. 219 alin. 5 si art. 223 alin. 2 din Codul penal, care impun ca, in cazul dosarelor de agresiune sexuala, respectiv hartuire sexuala, actiunea penala sa fie pusa in miscare doar la plangerea prealabila a persoanei vatamate. Din fericire, caracterul obligatoriu al plangerii prealabile nu exista in cazul infractiunilor de folosire abuziva a functiei in scop sexual (art. 299 CP).

Cu alte cuvinte: in cazul in care va deveni lege, proiectul de fata va produce efecte reale doar in cazul faptelor de folosire abuziva a functiei in scop sexual – nu si in ceea ce priveste infractiunile de hartuire sexuala si agresiune sexuala.


Iata proiectul de lege al MDLPA (vezi facsimil):


Art. I – La articolul 7 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activitatii de solutionare a petitiilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 84 din 1 februarie 2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 233/2002, cu modificarile ulterioare, dupa alineatul (1) se introduc trei noi alineate, respectiv alineatele (2) - (4), cu urmatorul cuprins:

'(2) Dispozitiile alin. (1) nu se aplica in cazul petitiilor anonime sau a celor in care nu sunt mentionate datele de identificare a petitionarului si care se refera la cazuri de hartuire pe criteriu de sex ori de hartuire morala.

(3) Petitiile prevazute la alin. (2) sunt supuse analizei persoanei responsabile sau, dupa caz, Comisiei de primire si solutionare a cazurilor de hartuire, in conformitate cu metodologia privind preventia si combaterea hartuirii pe criteriu de sex, precum si a hartuirii morale, aprobata prin hotarare a Guvernului.

(4) Daca in urma analizarii petitiilor prevazute la alin. (2) rezulta comiterea unor fapte prevazute de legea penala, de hartuire sexuala, agresiune sexuala sau folosirea abuziva a functiei in scop sexual, persoana responsabila, sau, dupa caz, presedintele Comisiei de primire si solutionare a cazurilor de hartuire are obligatia sesizarii de indata a organelor de urmarire penala, in conditiile Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala, cu modificarile si completarile ulterioare'.

Art. II – In termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi, Guvernul aproba, prin hotarare a Guvernului, metodologia de la art. 7 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activitatii de solutionare a petitiilor aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 233/2002, cu modificarile ulterioare”.

 



Prezentam principalele pasaje din expunerea de motive:


2.1 Sursa proiectului de act normativ

Proiectul de lege este promovat de Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei pentru modificarea cadrului legal privind reglementarea activitatii de solutionare a petitiilor, in scopul instituirii posibilitatii primirii unor petitii anonime care contin elemente din care rezulta acte de hartuire sexuala, agresiune sexuala sau exercitarea abuziva a functiei in scop sexual, astfel cum sunt prevazute in Codul penal.

2.2 Descrierea situatiei actuale

Avand in vedere cazurile punctuale de hartuire sexuala din mediul universitar, din ultima perioada, s-a constituit un grup de lucru format din reprezentanti ai Ministerului Educatiei, Ministerului Justitiei, Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, Ministerului Afacerilor Interne, Agentiei Nationale pentru Egalitate de Sanse pentru Femei si Barbati, Secretariatului General al Guvernului si ai Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei, in vederea promovarii unei interventii legislative viabile, in sensul initierii unui proiect de lege care sa fie supus dezbaterii si inaintat spre aprobare Parlamentului Romaniei si care sa reprezinte cadrul legal general aplicabil pentru solutionarea oricaror cereri care reclama potentiale fapte / acte de hartuire / agresiune sexuala/ exercitarea abuziva a functiei in scop sexual.

La sedinta grupului de lucru a fost analizat cadrul legal aplicabil solutionarii sesizarilor care vizeaza fapte de hartuire sexuala, agresiune sexuala sau exercitarea abuziva a functiei in scop sexual, astfel cum sunt acestea prevazute in Codul penal, modificarile legislative care se impun si care trebuie sa aiba caracter general si sa fie aplicabile tuturor entitatilor publice.

In prezent, in temeiul art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, petitiile anonime sunt clasate, fara ca autoritatea sau institutia publica care a primit petitia sa o ia in considerare. Avand in vedere gravitatea sesizarilor care sunt in legatura cu actele de hartuire sexuala, agresiune sexuala sau exercitarea abuziva a functiei in scop sexual, prin acest act normativ se urmareste asigurarea premiselor pentru descoperirea la timp a actelor / faptelor care pot constitui o amenintare la adresa libertatii fizice si psihice a fiecarei persoane.

2.3 Schimbari preconizate

Astfel, prin prezentul proiect de lege se urmareste completarea Ordonantei Guvernului nr. 27/2002, in sensul instituirii urmatoarelor reglementari:

1. Petitiile anonime sau cele in care nu sunt mentionate datele de identificare a petitionarului si care se refera la cazuri de hartuire pe criteriu de sex ori de hartuire morala nu se claseaza ci sunt supuse analizei persoanei responsabile sau, dupa caz, Comisiei de primire si solutionare a cazurilor de hartuire, in conformitate cu metodologia privind preventia si combaterea hartuirii pe criteriu de sex, precum si a hartuirii morale.

2. Daca in urma analizarii petitiilor rezulta comiterea unor fapte prevazute de legea penala, de hartuire sexuala, agresiune sexuala sau folosirea abuziva a functiei in scop sexual, persoana responsabila, sau, dupa caz, presedintele Comisiei de primire si solutionare a cazurilor de hartuire are obligatia sesizarii de indata a organelor de urmarire penala, in conditiile Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala, cu modificarile si completarile ulterioare.

3. Metodologia privind preventia si combaterea hartuirii pe criteriu de sex, precum si a hartuirii morale se va aproba prin hotarare a Guvernului, in termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi. (...)

3.1 Descrierea generala a beneficiilor si costurilor estimate ca urmare a intrarii in vigoare a actului normativ

Prin solutiile juridice propuse se urmareste preventia si cooperarea interinstitutionala pentru descoperirea la timp a tuturor actelor/faptelor care pot constitui o amenintare la adresa libertatii fizice si psihice a fiecarei persoane, corelat cu constientizarea si accesarea mijloacelor de protectie.

3.2. Impactul social

Proiectul are impact asupra activitatii autoritatilor si instutiilor publice centrale si locale, serviciilor publice descentralizate ale ministerelor si ale celorlalte organe centrale, companiilor si societatilor nationale, societatilor comerciale de interes judetean sau local, precum si regiilor autonome, in sensul asigurarii unor obligatii mult mai clare pentru autoritatile publice in ceea ce priveste primirea si solutionarea petitiilor anonime, care contin elemente din care rezulta acte de hartuire sexuala, agresiune sexuala sau exercitarea abuziva a functiei in scop sexual, astfel cum sunt prevazute in Codul penal.

3.3 Impactul asupra drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului

Prin solutiile juridice propuse se urmareste preventia si cooperarea interinstitutionala pentru descoperirea la timp a tuturor actelor/faptelor care pot constitui o amenintare la adresa libertatii fizice si psihice, a dezvoltarii armonioase a fiecarei persoane, corelat cu constientizarea si accesarea mijloacelor de protectie”.


* Cititi aici intreaga expunere de motive a proiectului

Comentarii

# santinela date 14 August 2024 13:14 +11

Ce drac sa caute acest minister in aceasta tema a hartuirii sexuale ? Tipic heirupismului liberal .Se trezi si Gaga ministrul sa-si justifice si el prezenta si dete cu mucii-n fasole asa fara pregatire !

# fugafuga date 14 August 2024 13:38 +1

Fuga de responsabilitate.

# maxtor date 14 August 2024 19:49 -1

aici e buba, "Metodologia privind PREVENTIA..se va aproba prin hotarare a Guvernului" -e o mandatare neconstitutionala; pentru niste "cazuri punctuale" ne trezim cu chiloti de tabla cu lacat asemenea mastilor..PREVENTIV! (trebuie scrisa o teza de doctorat,shtiintifica: Victimologia-ori esti precaut ori esti prost)

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 9.10.2024 – Concluziile lui Vasilica in scandalul Sosoaca

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva