REPARTIZAREA ALEATORIE, LASATA DE IZBELISTE – Exclusiv. Ministerul Justitiei recunoaste ca n-a lucrat mai nimic pentru auditarea sistemului de repartizare aleatorie a dosarelor: „Am infiintat un grup de lucru in iulie 2021 pentru pregatirea termenilor de referinta a misiunii de audit. Grupul a avut 2 intalniri de lucru... Functionarea grupului a fost temporar afectata prin lipsa unui membru”. Legea 304/2004 impunea auditarea inca din 2020, dar MJ a invocat pandemia ca scuza pentru intarziere
Ministerul Justitiei – condus de Catalin Predoiu (foto) – bate pasul pe loc in legatura cu un subiect care la prima vedere intereseaza doar judecatorii, dar care, pana la urma, ii afecteaza pe toti justitiabilii: sistemul informatizat de repartizare aleatorie a dosarelor.
Prima auditare a acestui sistem informatizat ar fi trebuit sa aiba loc inca din anul 2020, sub conducerea Ministerului Justitiei, asa cum impune Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara (in forma valabila inca din 2018, odata cu binecunoscutele modificari ale legilor justitiei).
Iata ce prevede art. 53 alin. 3 din Legea 304/2004:
„Sistemul de repartizare aleatorie a cauzelor pe completuri de judecata se auditeaza extern, la fiecare 2 ani, sub conducerea Ministerului Justitiei si cu implicarea societatii civile si a organizatiilor profesionale ale magistratilor. Concluziile auditului sunt publice”.
Prima editie: nexam. MJ a pus placa pandemiei
Cu toate acestea, in 2020 nu a putut avea loc auditarea, Ministerul Justitiei invocand conditiile grele provocate de pandemie si dand de inteles ca nici in 2021 s-ar putea ca auditarea sa nu fie finalizata (click aici pentru a citi). Ceea ce s-a si intamplat: anul trecut s-a incheiat fara vreun anunt din partea institutiei.
ICCJ nu si-a invins inertia nici pana astazi
Asa cum puteti citi in linkul de mai sus, una dintre etapele procesului presupune trimiterea de catre Ministerul Justitiei a unui chestionar catre toate instantele din Romania (de la Inalta Curte pana la judecatorii), astfel incat acestea sa isi exprime optiunile cu privire la criteriile pe baza carora urmeaza a se desfasura auditarea.
Dupa cum Ministerul Justitiei afirma in luna mai a anului trecut, intr-un raspuns pentru Lumea Justitiei (click aici pentru a citi), pana la finele lunii aprilie 2021 completasera chestionarul 13 dintre cele 16 curti de apel (15 civile + una militara), 28 dintre cele 50 de tribunale (totalul lor incluzandu-le pe cele militare si pe cele specializate) – vezi facsimil 1. Altfel spus: Inalta Curte de Casati si Justitie nu se obosise sa trimita chestionarul completat.
Intre timp, ICCJ tot nu a iesit din amorteala. De altfel, singurul progres al ultimelor 8 luni consta in faptul ca o curte de apel a raspuns intrebarilor din chestionar. Atat: o singura curte de apel.
MJ a lucrat in ritm de „lasa-ma sa te las”
Delasarea cu care Ministerul Justitiei a lucrat pana acum pentru auditarea sistemului este dezvaluita de catre institutia insasi, intr-un raspuns oferit joi, 27 ianuarie 2022, la o solicitare trimisa de Luju.ro in data de 19 ianuarie. Mai exact, MJ explica faptul ca in iulie 2021 a infiintat un grup de lucru, care insa s-a impotmolit dupa numai doua intalniri, din cauza plecarii unui membru. Si impotmolit a ramas si in luna ianuarie a anului 2022.
In rest, consultarea asociatiilor profesionale ale magistratilor si a societatii civile – impusa de art. 53 alin. 3 din Legea 304/2004 – va avea loc abia dupa ce se va debloca grupul de lucru. Tot atunci va fi publicat si anuntul privind declansarea procedurii pentru contractarea unor specialisti IT independenti, mai spune Ministerul Justitiei.
Redam mai intai intrebarile adresate de Lumea Justitiei:
„Care este stadiul actual al demersurilor intreprinse de catre Ministerul Justitiei pentru auditarea sistemului de repartizare aleatorie?
Cand a publicat Ministerul Justitiei anuntul privind declansarea procedurii pentru contractarea unor specialisti IT independenti?
Care organizatii profesionale ale magistratilor au fost consultate de catre MJ si ce au raspuns acestea?
Cate instante au raspuns la chestionarul ministerului (cate judecatorii, cate tribunale, cate curti de apel; daca si Inalta Curte a raspuns)?
Care este orizontul temporal pe care il estimati privind finalizarea auditarii?
In cazul in care auditarea a fost deja efectuata, care este rezultatul ei?”
Prezentam si raspunsurile MJ pentru Luju.ro (vezi facsimil 2):
„Etapele procedurate de realizare a unui audit extern asupra sistemului de repartizare aleatorie a cauzelor din ECRIS, asa cum este prevazut [in] legistatia in vigoare, augmentate si reluate, sunt in curs de realizare, astfel incat obiectivul stabilit prin prevederile legate sa fie realizat in cel mai scurt timp.
Astfel:
1. Stadiul actual al demersurilor
Referitor la demersurile intreprinse auditarii sistemului de repartizare aleatorie a cauzelor, precizam ca in luna iulie, la nivelul Ministerului Justitiei a fost infiintat un Grup de lucru ce are ca scop pregatirea termenilor de referinta a viitoarei misiuni de audit.
Grupul de lucru constituit in vederea identificarii criteriilor ce urmeaza a fi auditate si a definirii profilurilor de experti ce urmeaza a fi contractati in vederea auditarii sistemului de repartizare aleatorie a cauzelor din ECRIS si elaborarea Caietului de sarcini a avut 2 intalniri de lucru.
Inainte de intalnirea programata pentru luna septembrie 2021, au intervenit modificari in structura conducerii ministerului, astfel incat functionarea grupului de lucru a fost temporar afectata prin lipsa unui reprezentant de la nivelul de management superior.
In luna ianuarie 2022, au fost demarate demersurile de actualizare / extindere a componentei grupului de lucru.
2. Relativ la publicarea de catre MJ a anuntului privind declansarea procedurii pentru contractarea unor specialisti IT independenti
Procedurile sunt in derulare, publicarea anuntului fiind o etapa ulterioara.
3. Cate organizati[i] ale magistratilor au fost consultate?
Consultarea asociatiilor profesionale ale magistratilor, precum si a societatii civile este o etapa ulterioara a acestui proces.
4. Cate instante au raspuns chestionarului?
14 curti de apel, 28 de tribunale si 60 de judecatorii.
5. Care este orizontul de timp privind finalizarea auditarii?
Tinand seama de contextul pandemic actual si de lipsa previzibilitatii in ceea ce priveste evolutia pandemiei, ne aflam in imposibilitatea de a estima un orizont de timp privind finalizarea auditarii.
6. In cazul in care auditarea a fost reatizata, care este rezultatul?
Procesul se afla in faza incipienta.
Pana la realizarea auditului, din punctul nostru de vedere, Comisia de actualizare a Nomenclatoarelor aferente aplicatiei ECRIS indeplineste atributiile de verificare si remediere a neajunsurilor constatate in activitatea instantelor, semnalate de utilizatorii sistemului”.
Este vorba si despre justitiabili, nu doar despre judecatori
Incheiem, reluand ideea de la inceputul articolului: chiar daca problema sistemului de repartizare aleatorie a dosarelor ii vizeaza in mod direct numai pe judecatori, pana la urma ea are implicatii si asupra justitiabililor: odata pus la punct acest sistem, ar trebui sa scada gradul de incarcare a magistratilor – fapt ce va duce la cresterea calitatii actului de justitie.
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# Christinne Radu 30 January 2022 14:23 +9
# santinela 31 January 2022 07:48 +121