S-A MOTIVAT RIL-UL LUI NITU - Completul ICCJ condus de Ionut Matei: „Singura modalitate legala de exercitare a profesiei de avocat este cea prevazuta de Legea nr. 51/1995 si este conditionata de inscrierea in tabloul unui barou component al UNBR, forma de organizare profesionala unica si exclusiva. Aceasta conditie nu este indeplinita in cazul persoanelor care exercita activitati specifice profesiei de avocat in cadrul unor entitati paralele” (Decizia)
Decizia in interesul legii privind infractiunea de exercitare fara drept a profesiei de avocat, pronuntata la 21 septembrie 2015 de un Complet de 26 de judecatori supremi condus de vicepresedintele ICCJ Ionut Matei, a fost redactata si publicata, marti 3 noiembrie 2015, in Monitorul Oficial. Asa cum stim deja din minuta, punctul de vedere exprimat de Procurorul General al PICCJ, Tiberiu Nitu, cel care a promovat recursul in interesul legii pentru interpretarea si aplicarea unitara a dispozitiilor art. 348 Cod penal, a fost in esenta insusit de Inalta Curte, care a statuat ca „fapta unei persoane care exercita activitati specifice profesiei de avocat in cadrul unor entitati care nu fac parte din formele de organizare profesionala recunoscute de Legea nr. 51/1995 privind organizarea si exercitarea profesiei de avocat constituie infractiunea de exercitare fara drept a unei profesii sau activitati”.
Atat avocatii din Uniunea Nationala a Barourilor din Romania condusa de Gheorghe Florea (foto dreapta), cat si cei din Uniunea condusa de Pompiliu Bota (foto stanga), au asteptat cu sufletul la gura considerentele deciziei, in speranta ca solutia ICCJ va clarifica o data pentru totdeauna problema barourilor paralele, dupa tentativa din 2007, cand, tot printr-o decizie in interesul legii, instanta suprema a mai incercat, in zadar, sa dezlege aceasta chestiune.
O Uniune Nationala a Barourilor din Romania „unica si exclusiva”
Astfel, Inalta Curte a stabilit ca, din succesiunea in timp a actelor normative care au reglementat avocatura in ultimii 150 de ani, ar reiesi ca formele de organizare la nivel teritorial a profesiei de avocat, indiferent daca acestea au fost denumite „barouri” sau „colegii”, nu au fost niciodata desfiintate in Romania, ci transformate: „Prin acelasi act normativ s-a prevazut desfiintarea persoanelor juridice existente, concomitent cu infiintarea in locul acestora a unor alte persoane juridice, ca succesoare in drepturi si obligatii ale celor dintai”.
In acest context, se arata in continuare in motivarea deciziei ICCJ, „Legea nr. 51/1995 reglementeaza forme unice si exclusive de organizare profesionala a avocatilor in Romania, in sensul ca aceasta profesie poate fi exercitata numai de avocati inscrisi in barou (existand si functionand cate un singur barou in fiecare judet), component din Uniunea Nationala a Barourilor din Romania (U.N.B.R.), ca unica structura nationala a ordinului profesional al avocatilor din Romania”.
„Entitatile paralele” nu pot organiza examen de accedere in profesia de avocat
In opinia Completului condus de judecatorul Ionut Matei, aceasta conditie nu este indeplinita in cazul persoanelor care exercita „activitati specifice profesiei de avocat in cadrul unor entitati paralele cu cele care fiinteaza in mod legal si sunt succesoare in drepturi ale celor existente anterior, chiar daca aceste entitati ar utiliza, contrar dispozitiilor legale exprese, denumiri identice. Simpla invocare a dispozitiilor Legii nr. 51/1995, republicata, cu modificarile ulterioare, in deciziile emise de aceste entitati, nu poate sa conduca la concluzia dobandirii calitatii de avocat in mod legal, in conditiile in care emitentul nu are abilitatea conferita de lege de a organiza examenul de accedere in profesia de avocat, fiind in realitate doar o structura paralela infiintata pentru eludarea dispozitiilor Legii nr. 51/1995, asa cum a fost modificata si completata prin Legea nr. 255/2004”.
Prezentam motivarea deciziei in interesul legii nr. 15/21.09.2015:
„Inalta Curte de Casatie si Justitie a fost legal sesizata, fiind indeplinite cerintele impuse de dispozitiile art. 471 din Codul de procedura penala, referitoare la titularul sesizarii si la depunerea hotararilor definitive ce atesta existenta unei jurisprudente neunitare relativ la problema de drept ce se cere a fi interpretata.
Practica neunitara ce formeaza obiectul recursului in interesul legii a fost generata de interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 348 din Codul penal (corespondent al art. 281 din Codul penal anterior) in ipoteza exercitarii activitatilor specifice profesiei de avocat de catre persoane care nu fac parte din formele de organizare profesionala recunoscute de Legea nr. 51/1995, republicata, cu modificarile ulterioare.
In esenta, aspectele care au condus la o jurisprudenta neunitara au vizat, pe de o parte, latura obiectiva a infractiunii, cu referire la conditia savarsirii faptei 'fara drept', iar pe de alta parte, latura subiectiva a acesteia, cu referire la forma de vinovatie cu care au actionat persoanele cercetate pentru comiterea acestei infractiuni.
Potrivit art. 348 din Codul penal, constituie infractiune 'exercitarea, fara drept, a unei profesii sau activitati pentru care legea cere autorizatie ori exercitarea acestora in alte conditii decat cele legale, daca legea speciala prevede ca savarsirea unor astfel de fapte se sanctioneaza potrivit legii penale'.
Textul de lege are corespondent in legislatia penala anterioara in cuprinsul art. 281 din Codul penal si nu a suferit modificari de natura a influenta problema de drept ce constituie obiectul recursului in interesul legii.
Din economia normelor de incriminare sus-mentionate rezulta ca pentru a fi intrunita latura obiectiva a infractiunii este necesara indeplinirea cumulativa a urmatoarelor cerinte:
-profesia sau activitatea pentru care legea cere autorizatie sa fie exercitata fara drept sau in alte conditii decat cele legale;
-legea speciala sa prevada expres ca savarsirea unei astfel de fapte (exercitarea fara drept a acelei profesii) se sanctioneaza potrivit legii penale.
Reglementarea art. 348 din Codul penal are caracterul unei norme cadru ('norme in alb'), intrucat nu indica profesiile sau activitatile a caror exercitare fara drept, sau in alte conditii decat cele legale, constituie infractiune; aceste profesii sau activitati sunt reglementate prin legi speciale extrapenale care, stabilind pentru fiecare in parte conditiile si limitele de exercitare, completeaza in acest fel prevederile-cadru ale art. 348 din Codul penal.
In acest sens se retine ca art. 26 din Legea nr. 51/1995, republicata, cu modificarile ulterioare, stipuleaza ca: 'Exercitarea oricarei activitati de asistenta juridica specifica profesiei de avocat si prevazuta la art. 3 de catre o persoana fizica sau juridica ce nu are calitatea de avocat inscris intr-un barou si pe tabloul avocatilor acelui barou constituie infractiune si se pedepseste potrivit legii penale.'
In ce priveste verificarea indeplinirii conditiei exercitarii 'fara drept' a profesiei de avocat, aceasta presupune analiza modului in care sunt reglementate organizarea si exercitarea profesiei de avocat in Romania.
Organizarea profesiei liberale de avocat s-a realizat pentru prima data in Romania prin Legea nr. 1.709 din 4 decembrie 1864 pentru corpul de advocati.
Prin Legea din 12 martie 1907 pentru organizarea corpului de advocati (publicata in Monitorul Oficial nr. 277 din 12 martie 1907), structurile teritoriale ale ordinului avocatilor au dobandit personalitate juridica.
Conform legii, exercitarea profesiei de avocat se facea de persoane inscrise in tabloul avocatilor (art. 1), fiind interzis oricarei persoane care nu avea calitatea de avocat sa aiba un birou de avocatura (art. 31).
Denumirea utilizata a continuat sa fie cea de 'corpul advocatilor', iar corpul avocatilor din fiecare district (notiunea privita in sens restrans) era persoana juridica (art. 35), nu si corpul privit in sens larg (totalitatea avocatilor din Romania).
Corpurile avocatilor, care preexistau, au dobandit personalitate juridica, direct prin dispozitia legii.
Legea din 21 februarie 1923 pentru organizarea si unificarea corpului de avocati (publicata in Monitorul Oficial nr. 231 din 21 februarie 1923) a utilizat, ca sinonime, expresiile 'corpul advocatilor' (in sens restrans, la nivel teritorial) si 'baroul'.
Potrivit legii, exercitarea profesiei de avocat se facea de membrii corpului avocatilor (art. 1). Corpul avocatilor sau baroul din fiecare district (notiunea privita in sens restrans) era persoana juridica (art. 55). Potrivit acestei legi s-a infiintat la nivel national 'Uniunea Advocatilor din Romania', persoana juridica, ca organ general al barourilor (corpurilor) de avocati din Romania.
Legea din 28 decembrie 1931 (Decret nr. 4.221) pentru organizarea Corpului de Advocati a fost modificata si completata in 1932, in 1934, in 1936, in 1938, in 1939 si republicata in 30 martie 1939.
Prin aceasta lege, barourile si Uniunea Avocatilor din Romania devin, pentru prima data, 'persoane juridice de drept public' (art. 6).
Prin Decretul-lege din 26 octombrie 1939 pentru numirea si functionarea comisiunilor interimare la Uniunea avocatilor si la Barourile avocatilor din tara (publicat in Monitorul Oficial nr. 248 din 26 octombrie 1939) au fost dizolvate organele alese de conducere ale acesteia, care au fost inlocuite cu organe numite, acestea devenind organele de conducere ale Uniunii Avocatilor din Romania, care a continuat sa existe, nefiind in niciun fel afectata existenta structurilor ordinului profesional al avocatilor.
In anul 1940 a fost adoptata Legea nr. 509 din 5 septembrie 1940 pentru organizarea Corpului de avocati din Romania (publicata in Monitorul Oficial nr. 205 din 5 septembrie 1940). Actul normativ prevedea existenta Uniunii Barourilor din Romania, alcatuita din toate barourile din tara (art. 5). Aceasta era persoana juridica de drept public (art. 6).
Ca dispozitii tranzitorii si finale, erau prevazute alegeri pentru constituirea organelor centrale ale corpului de avocati (art. 291) si organe interimare la conducerea Uniunii Barourilor din Romania (art. 292).
A fost introdusa o noua denumire a structurii centrale a ordinului avocatilor, si anume Uniunea Barourilor avocatilor din Romania, in loc de Uniunea Avocatilor din Romania. Uniunea Barourilor avocatilor din Romania a continuat sa fie compusa din barouri (iar nu din avocati) si sa aiba personalitate juridica, legea prevazand expres natura de persoana juridica de drept public.
Prin Legea nr. 3 din 17 ianuarie 1948 pentru desfiintarea Barourilor si infiintarea Colegiilor de Avocati din Romania (publicata in Monitorul Oficial nr. 15 din 17 ianuarie 1948), barourile, ca si Uniunea Barourilor avocatilor din Romania au fost desfiintate, iar in locul lor au fost infiintate, prin efectul legii, colegii de avocati in fiecare judet, respectiv Uniunea Colegiilor de Avocati din Romania, calificate ca fiind persoane juridice de drept public, care au preluat de drept patrimoniile fostelor barouri, respectiv al Uniunii Barourilor (a se vedea art. 1—3).
Este evident astfel ca asociatiile denumite 'colegii', respectiv 'Uniunea Colegiilor' sunt succesoarele universale si de plin drept, in temeiul legii, ale fostelor 'barouri', respectiv a 'Uniunii Barourilor' mentionate in legislatia anterioara.
Prin Decretul nr. 39/1950 privitor la profesiunea de avocat (publicat in Buletinul Oficial nr. 11 din 14 februarie 1950), Uniunea Colegiilor de Avocati din Romania a fost desfiintata, insa colegiile de avocati au continuat sa existe, ca singura forma de structurare - la nivel teritorial - a ordinului avocatilor, cu personalitate juridica si aflate sub indrumarea si controlul Ministerului Justitiei (art. 3).
Prin Decretul nr. 281/1954 pentru organizarea avocaturii in Republica Populara Romana (publicat in Buletinul Oficial nr. 34 din 21 iulie 1954), a fost infiintat Colegiul Central al Colegiilor de Avocati din Republica Populara Romana, cu personalitate juridica, pentru organizarea, conducerea si indrumarea activitatilor avocatiale din Romania (art. 19), conducerea generala a avocaturii fiind exercitata in continuare de Ministerul Justitiei (art. 25).
Prin Decretul-lege nr. 90/28.02.1990 privind unele masuri pentru organizarea si exercitarea avocaturii in Romania (publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 32 din 1 martie 1990), s-a revenit la denumirea anterioara a formei de organizare a profesiei de avocat, respectiv 'barou' in loc de 'colegiu', si s-a reinfiintat Uniunea Avocatilor din Romania, compusa din toti avocatii inscrisi in barouri, avand (ca si acestea din urma) personalitate juridica (art. 3 si art. 12).
Acest act normativ a fost urmat de Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 116 din 9 iunie 1995), care a suferit de-a lungul timpului numeroase modificari, prin care s-a urmarit clarificarea statutului profesiei de avocat si a conditiilor in care se poate accede in profesie.
Din succesiunea in timp a actelor normative enumerate mai sus rezulta ca formele de organizare la nivel teritorial a profesiei de avocat, indiferent de denumirea acestora ('barouri', 'colegii'), nu au fost niciodata desfiintate in Romania, operatiunea juridica utilizata de legiuitor fiind aceea a transformarii persoanei juridice, in sensul ca prin acelasi act normativ s-a prevazut desfiintarea persoanelor juridice existente, concomitent cu infiintarea in locul acestora a unor alte persoane juridice, ca succesoare in drepturi si obligatii ale celor dintai.
Aceeasi este situatia si in privinta formelor de organizare la nivel national ('Uniunea Avocatilor din Romania', 'Uniunea Barourilor din Romania', 'Uniunea Colegiilor de Avocati din Romania' 'Consiliul Central al Colegiilor de Avocati', 'Uniunea Nationala a Barourilor din Romania'), cu singura mentiune ca pentru o scurta perioada de timp, intre 14 februarie 1950 (data publicarii in Buletinul Oficial a Decretului nr. 39/1950) si 21 iulie 1954 (data publicarii in Buletinul Oficial a Decretului nr. 281/1954), profesia de avocat a ramas fara o structura organizatorica la nivel national.
Din aceasta perspectiva, se poate spune ca in Romania a existat o continuitate a organizarii si exercitarii profesiei de avocat, iar infiintarea persoanelor juridice succesoare s-a facut direct in temeiul legii, fara nicio alta formalitate ulterioara.
Organizarea exercitarii prin lege a profesiei de avocat, ca, de altfel, a oricarei activitati ce reprezinta interes pentru societate este fireasca si necesara in vederea stabilirii competentei, a modului si mijloacelor in care se exercita profesia, precum si a limitelor dincolo de care s-ar incalca drepturile altor persoane sau categorii profesionale.
Legiuitorul a reglementat prin legi speciale toate activitatile care contribuie la realizarea interesului public, organizandu-le in asociatii profesionale ce dobandesc personalitate juridica in temeiul acestor legi.
In acest context, Legea nr. 51/1995, republicata, cu modificarile ulterioare, reglementeaza forme unice si exclusive de organizare profesionala a avocatilor in Romania, in sensul ca aceasta profesie poate fi exercitata numai de avocati inscrisi in barou (existand si functionand cate un singur barou in fiecare judet), component din Uniunea Nationala a Barourilor din Romania (U.N.B.R.), ca unica structura nationala a ordinului profesional al avocatilor din Romania [a se vedea art. 1 alin. (2), art. 10 alin. (2) si art. 60 alin. (1) din lege].
Mai mult, desi acest lucru era de domeniul evidentei, prin Legea nr. 255/2004 privind modificarea si completarea Legii nr. 51/1995 privind organizarea si exercitarea profesiei de avocat, s-a interzis in mod expres constituirea si functionarea de barouri in afara U.N.B.R., sub sanctiunea nulitatii de drept a actelor de constituire si de inregistrare a acestora [a se vedea art. 1 alin. (3) din Legea nr. 51/1995, republicata, cu modificarile ulterioare].
Totodata, art. 82 alin. (1) si (2) din aceeasi lege (devenit art. 113 dupa republicarea legii) statueaza ca 'la data intrarii in vigoare a legii persoanele fizice sau juridice care au fost autorizate in baza altor acte normative ori au fost incuviintate prin hotarari judecatoresti sa desfasoare activitati de consultanta, reprezentare sau asistenta juridica, in orice domenii, isi inceteaza de drept activitatea. Continuarea unor asemenea activitati constituie infractiune si se pedepseste potrivit legii penale.'
De asemenea, de la aceeasi data 'inceteaza de drept efectele oricarui act normativ, administrativ sau jurisdictional prin care au fost recunoscute ori incuviintate activitati de consultanta, reprezentare si asistenta juridica contrare dispozitiilor prezentei legi'.
Asa cum rezulta din expunerea de motive a initiativei legislative, devenita ulterior Legea nr. 255/2004, o parte dintre modificarile propuse si adoptate au vizat:
'-asezarea barourilor la baza organizarii, functionarii si realizarii’activitatii avocatiale, ca unica si exclusiva forma de organizare si functionare a profesiei de avocat;
-insumarea tuturor barourilor in Uniunea Nationala a Barourilor din Romania, fara putinta de a exista si de a functiona barouri in afara Uniunii Nationale a Barourilor din Romania.' Realitatea sociala care a impus aceste modificari a constat in 'practicarea activitatilor avocatiale de catre persoane fara calitate legala', mentionandu-se in acest context ca 's-au inregistrat chiar cazuri in care instante judecatoresti au incuviintat prin hotarari infiintarea si functionarea de asemenea practici ilegale'.
Chestiunea referitoare la modul de exercitare a profesiei de avocat in Romania a format obiectul analizei Curtii Constitutionale, a Inaltei Curti de Casatie si Justitie, precum si a Curtii Europene a Drepturilor Omului.
Astfel, Curtea Constitutionala a statuat ca 'avocatura este un serviciu public care este organizat si functioneaza pe baza unei legi speciale, iar profesia de avocat poate fi exercitata de un corp profesional selectat si functionand dupa reguli stabilite de lege. Aceasta optiune a legiuitorului nu poate fi considerata ca neconstitutionala, avand in vedere ca scopul ei este asigurarea unei asistente juridice calificate, iar normele in baza carora functioneaza nu contravin principiilor constitutionale, cei care doresc sa practice aceasta profesie fiind datori sa respecte legea si sa accepte regulile impuse de aceasta. Astfel se explica de ce conditiile de organizare si exercitare a profesiei de avocat sunt prevazute intr-o lege speciala si nu se supun normei generale cuprinse in Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, cu modificarile ulterioare.' (Decizia nr. 195 din 27 aprilie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 532 din 14 iunie 2004) Totodata, s-a retinut ca: 'desi avocatura este o profesie liberala si independenta, exercitarea sa trebuie sa se desfasoare intr-un cadru organizat, in conformitate cu reguli prestabilite, a caror respectare trebuie asigurata inclusiv prin aplicarea unor masuri coercitive, ratiuni care au impus constituirea unor structuri organizatorice unitare si prohibirea constituirii in paralel a altor structuri destinate practicarii aceleiasi activitati, fara suport legal.' (Decizia nr. 260 din 12 mai 2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 548 din 28 iunie 2005) La randul sau, Inalta Curte de Casatie si Justitie-Sectiile Unite, avand a se pronunta asupra asistentei juridice acordate in procesul penal unui invinuit sau inculpat de o persoana care nu a dobandit calitatea de avocat in conditiile Legii nr. 51/1995, modificata si completata prin Legea nr. 255/2014, a retinut ca: 'cata vreme dispozitiile din actul normativ aratat, avand caracter de lege speciala cu privire la modul de exercitare a profesiei de avocat, contin anumite cerinte imperative, este de la sine inteles ca nu este posibila indeplinirea unei asemenea profesii in afara cadrului institutionalizat de acea lege', astfel incat asistenta juridica acordata de catre o asemenea persoana echivaleaza cu lipsa de aparare a invinuitului sau inculpatului (Decizia in interesul legii nr. XXVII din 16 aprilie 2007, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 772 din 14 noiembrie 2007).
De asemenea, declarand inadmisibila cererea ce i-a fost adresata de o asociatie din Romania, care a reclamat incalcarea libertatii de asociere prevazuta de art. 11 din Conventia Europeana, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a retinut ca 'printre obiectivele statutare ale asociatiei figura crearea de barouri, ceea ce contravenea prevederilor Legii nr. 51/1995 care interzice crearea de barouri si exercitarea profesiei de avocat in afara Uniunii Avocatilor din Romania', aceasta din urma neputand fi analizata ca o asociatie in sensul art. 11 din Conventie, caci 'ordinele profesiilor liberale sunt institutii de drept public, reglementate de lege si care urmaresc scopuri de interes general' (Decizia din 12 octombrie 2004 cu privire la admisibilitatea cererii nr. 24.057/03 prezentata de Pompiliu Bota impotriva Romaniei, tradusa si publicata pe www.ier.ro).
Prin urmare, apare ca fiind evident faptul ca singura modalitate legala de exercitare a profesiei de avocat este cea prevazuta de Legea nr. 51/1995, republicata, cu modificarile ulterioare, si este conditionata de inscrierea in tabloul unui barou component al Uniunii Nationale a Barourilor din Romania, forma de organizare profesionala unica si exclusiva.
Aceasta conditie nu este indeplinita in cazul persoanelor care exercita activitati specifice profesiei de avocat in cadrul unor entitati paralele cu cele care fiinteaza in mod legal si sunt succesoare in drepturi ale celor existente anterior, chiar daca aceste entitati ar utiliza, contrar dispozitiilor legale exprese, denumiri identice.
Simpla invocare a dispozitiilor Legii nr. 51/1995, republicata, cu modificarile ulterioare, in deciziile emise de aceste entitati, nu poate sa conduca la concluzia dobandirii calitatii de avocat in mod legal, in conditiile in care emitentul nu are abilitatea conferita de lege de a organiza examenul de accedere in profesia de avocat, fiind in realitate doar o structura paralela infiintata pentru eludarea dispozitiilor Legii nr. 51/1995, asa cum a fost modificata si completata prin Legea nr. 255/2004.
Intr-o asemenea ipoteza, este indeplinita cerinta exercitarii 'fara drept' a activitatilor specifice profesiei de avocat, esentiala pentru existenta laturii obiective a infractiunii prevazute de art. 348 din Codul penal.
Sub aspectul laturii subiective, infractiunea de exercitare fara drept a unei profesii se comite cu intentie directa (cand faptuitorul prevede rezultatul faptei sale, urmarind producerea lui prin savarsirea faptei) sau indirecta (cand faptuitorul prevede rezultatul faptei sale si, desi nu-l urmareste, accepta posibilitatea producerii lui).
Or, asa cum s-a aratat, Legea nr. 51/1995, republicata, cu modificarile ulterioare, reglementeaza in mod explicit conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca o persoana pentru a profesa avocatura in Romania, iar prin modificarile aduse odata cu intrarea in vigoare a Legii nr. 255/2004 a fost instituita in mod expres interdictia de a se constitui si de a functiona barouri in afara Uniunii Nationale a Barourilor din Romania, cu referire, de asemenea, explicita la activitatile desfasurate anterior intrarii in vigoare a legii, a caror continuare dupa aceasta data 'constituie infractiune si se pedepseste potrivit legii penale'.
Prin urmare, persoanele care exercita activitati specifice profesiei de avocat in cadrul unor barouri paralele cu cele care fiinteaza in temeiul legii, indiferent daca acestea au fost/vor fi (fost) constituite dupa intrarea in vigoare a Legii nr. 255/2004 ori au existat si anterior, dar si-au continuat activitatea ulterior acestei date, au reprezentarea subiectiva a faptului ca actioneaza dincolo de cadrul legal in vigoare, caci acesta are suficienta precizie si claritate pentru a permite destinatarilor ei sa il inteleaga si sa-si conformeze conduita dispozitiilor sale, fiind astfel exclusa posibilitatea invocarii erorii, ca o cauza de neimputabilitate prevazuta de art. 30 din Codul penal.
Cu alte cuvinte, latura subiectiva a infractiunii analizate se afla in stransa legatura cu latura ei obiectiva, mai precis cu cerinta esentiala a exercitarii 'fara drept' a activitatilor specifice profesiei de avocat, a carei indeplinire conduce la concluzia ca o persoana aflata intr-o asemenea situatie actioneaza cu intentia de a leza valorile sociale ocrotite prin norma juridica incriminatoare, urmand ca organele judiciare sa analizeze in concreta vinovatia fiecarei persoane cercetate pentru savarsirea acestei infractiuni.
In considerarea celor expuse, in interpretarea si aplicarea unitara a dispozitiilor art. 348 din Codul penal, fapta unei persoane care exercita activitati specifice profesiei de avocat in cadrul unor entitati care nu fac parte din formele de organizare profesionala recunoscute de Legea nr. 51/1995, republicata, cu modificarile ulterioare, constituie infractiunea de exercitare fara drept a unei profesii sau activitati prevazuta de art. 348 din Codul penal”.
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# Francisc 4 November 2015 14:04 +23
# Ada 4 November 2015 14:04 +16
# Ion 4 November 2015 14:07 +13
# NITU -DEMISIA .........RUSINE 4 November 2015 14:17 +11
# BOTAREL BOTOMIEL NIMEREL 4 November 2015 14:18 -1
# Eu. 4 November 2015 14:22 +12
# Fridolin Boacsa 8 November 2015 00:06 0
# ? 4 November 2015 14:28 +8
# ce facem ? 4 November 2015 15:01 +5
# Jenel Copilau 8 November 2015 00:07 0
# av cu capul mare 4 November 2015 14:47 +7
# tomasito 4 November 2015 16:56 +3
# Obiectivul 5 November 2015 15:44 +5
# manifest 8 November 2015 08:32 +1
# Ion Ion 4 November 2015 15:10 +15
# replica unui om din sistemul schilod 4 November 2015 16:35 +22
# cutumeria nationala 4 November 2015 17:09 +12
# dank 4 November 2015 17:15 -10
# pt dank avi 4 November 2015 17:40 +10
# dank 4 November 2015 19:37 -6
# dank 4 November 2015 22:26 +1
# dank gang bang 6 November 2015 08:10 +1
# Ionut Matei "ridicat in slavi" 4 November 2015 17:57 +5
# fabio 4 November 2015 18:29 +6
# dana 4 November 2015 18:34 +6
# Radu 4 November 2015 21:17 +2
# dana 4 November 2015 21:37 +1
# Mircea 4 November 2015 23:39 +1
# dana 5 November 2015 00:46 0
# Xxx 4 November 2015 18:57 -7
# abracadabra 5 November 2015 11:15 +3
# Leu 4 November 2015 19:35 +5
# Generatia Y care citeste 4 November 2015 20:14 +6
# Generatia Y care citeste 5 November 2015 12:04 +1
# Generatia Y care citeste 5 November 2015 12:05 0
# iobagul 4 November 2015 22:21 0
# pesimist 5 November 2015 09:34 +1
# @MIRCEA si RADU 5 November 2015 08:08 +1
# av cu capul mare 5 November 2015 08:38 +2
# Albastru 5 November 2015 08:47 +2
# Bota este vinovatul 5 November 2015 09:02 +1
# dank 5 November 2015 09:55 -2
# iobagul 5 November 2015 13:35 +7
# avi avi 5 November 2015 15:09 -2
# iobagul 5 November 2015 16:31 +4
# Liniste ? 5 November 2015 11:53 +1
# manifest 5 November 2015 13:23 0
# Obiectivul 5 November 2015 15:40 +3
# manifest 5 November 2015 15:53 +1
# membru consiliu unbr bota 5 November 2015 13:20 -3
# abracadabra 5 November 2015 14:07 +1
# membru consiliu entitatea florea 5 November 2015 15:21 +2
# membru consiliu unbr bota 5 November 2015 13:48 +1
# Marius Întrebare 5 November 2015 15:17 0
# avocat unbr-b 5 November 2015 15:50 +3
# Radio Erevan Raspunde 5 November 2015 17:54 0
# manifest 5 November 2015 19:00 +1
# Marius 5 November 2015 16:14 0
# George 5 November 2015 16:33 +2
# Alberto Kurtyan 8 November 2015 00:22 0
# George 5 November 2015 16:34 +3
# iobagul 5 November 2015 16:56 +7
# Egidiu Condac 8 November 2015 00:23 0
# Marinescu de la Monitorul Oficial 8 November 2015 05:10 0
# membru consiliu unbr bota 5 November 2015 17:00 +3
# Generatia Y citeste si iar citeste 5 November 2015 17:23 +4
# abracdabra 5 November 2015 18:23 0
# Generatia Y citeste 5 November 2015 20:51 +1
# abracdabra 5 November 2015 21:56 0
# manifest 5 November 2015 17:33 +4
# oarecare 5 November 2015 17:39 -3
# Generatia Y care citeste 5 November 2015 17:53 +5
# manifest 6 November 2015 09:00 +1
# Creanga 5 November 2015 17:54 +5
# CIU 5 November 2015 17:57 +5
# Criveanu 5 November 2015 18:00 +12
# xxx 5 November 2015 21:26 -4
# Alberto Kurtyan 8 November 2015 00:15 -1
# Crivene 5 November 2015 18:21 -3
# oarecare 5 November 2015 18:27 +2
# Gandac 5 November 2015 18:33 +4
# coloana oficiala 5 November 2015 18:53 +6
# Legalis 5 November 2015 19:03 +6
# iobagul 5 November 2015 20:00 +9
# avi avi 5 November 2015 21:34 -1
# iobagul 5 November 2015 23:27 +3
# Alex 5 November 2015 23:43 0
# Dan 5 November 2015 23:48 0
# Radu 6 November 2015 14:57 0
# Germanu 8 November 2015 00:25 0
# Generatia Y calculeaza 5 November 2015 23:55 +1
# membru consiliu unbr bota 6 November 2015 08:15 +1
# Dute baa in ..... 6 November 2015 08:41 +1
# oarecare 6 November 2015 09:13 0
# oarecare 6 November 2015 09:20 -1
# iobagul translate RIL / RIF 6 November 2015 10:19 +2
# Generatia Y 6 November 2015 11:25 +2
# avocat BB 54 6 November 2015 12:25 +6
# Zumby 6 November 2015 12:29 +1
# jurist 6 November 2015 12:46 +2
# Armando 6 November 2015 13:02 +1
# justitiabil 6 November 2015 13:17 0
# ce asteptam ? 6 November 2015 13:19 +2
# Lucius 6 November 2015 13:26 0
# membru consiliu unbr bota 6 November 2015 13:32 -3
# decizia CACraiova 6 November 2015 15:00 +3
# Bota 6 November 2015 16:31 +4
# Achitare CLUJ 6 November 2015 17:11 +2
# RAducu 6 November 2015 18:59 -3
# ce vorbesti ? 6 November 2015 20:34 0
# Generatia Y 6 November 2015 20:43 0
# Justitiabil 6 November 2015 19:45 +1
# Bercea 6 November 2015 19:55 +1
# Vica 6 November 2015 20:05 +1
# George 6 November 2015 22:39 0
# Forvyngher 6 November 2015 22:54 -1
# RADU 7 November 2015 09:49 +3
# manifest 7 November 2015 08:23 0
# RAdu 7 November 2015 09:50 +3
# XXL 7 November 2015 13:29 -3
# RAdu 9 November 2015 12:05 +1
# Nevyzer 7 November 2015 13:50 -1
# Valodea 7 November 2015 13:57 +1
# Astept solicitari pe aceasta cale, doriti?... Da sau Nu 7 November 2015 14:03 -1
# Rely 7 November 2015 16:50 -1
# Corina 7 November 2015 18:30 0
# GRAMATICUS 7 November 2015 18:52 0
# oarecare 8 November 2015 00:14 +1
# Demn 8 November 2015 01:32 0
# Povesti nemuritoare 7 November 2015 18:54 0
# Nitzu Panaritziu 7 November 2015 19:01 +1
# Dumitru 7 November 2015 21:01 -1
# Silviu 7 November 2015 21:34 0
# Gheorghita 7 November 2015 22:03 -1
# Radu 7 November 2015 22:25 -1
# avi avi 7 November 2015 23:24 +1
# Gică contra sistemului 8 November 2015 16:47 +2
# oarecare 8 November 2015 16:49 +1
# iobagul 8 November 2015 20:11 +1
# avi avi 8 November 2015 23:24 0
# iobagul 9 November 2015 14:24 0
# Leonida 8 November 2015 20:48 0
# oarecare 8 November 2015 21:13 0
# coruptia 8 November 2015 21:52 0
# justitiabil 8 November 2015 22:32 -1
# avi avi 8 November 2015 23:18 0
# @avi oarecare 8 November 2015 23:45 +3
# membru consiliu unbr bota 9 November 2015 11:43 0
# ptr, membrul in consiliul unbr bota 9 November 2015 12:51 0
# @membru consiliu unbr bota 9 November 2015 14:25 0
# dana M. 11 November 2015 17:29 +1
# Zenit 9 November 2015 12:57 -1
# membrul Kurtian 9 November 2015 15:54 +1
# Riche 10 November 2015 00:24 +2
# Zenit 10 November 2015 10:05 -2
# pentru clownul de serviciu 10 November 2015 11:15 +1
# avi avi 10 November 2015 16:10 0
# oarecare 16 November 2015 15:01 +3
# vasile 28 November 2015 15:45 0
# ALEXANDRU 30 November 2015 17:02 +2
# iliesi 30 November 2015 17:04 +2
# iliesi 30 November 2015 17:06 +2
# iliesi 30 November 2015 17:07 +2
# ALEX 30 November 2015 17:09 +2
# alex 30 November 2015 17:17 +2
# uluesi 30 November 2015 17:19 +2
# pt.ilici si tot nemul lui... 30 November 2015 18:57 0
# Kurti, Lazar, Alex 30 November 2015 21:43 -1
# ora 17 Kurtian 30 November 2015 21:58 -1
# Sauciuc Aurelia Carmen 19 March 2018 16:49 0