SANTAJUL DNA IMPOTRIVA JUDECATORILOR, MASCAT DE STELICA – Disperat sa desfiinteze SIIJ, ministrul Justitiei Stelian Ion a iesit cu o gogorita: magistratii sa fie din nou anchetati de DNA, dar dosarele lor sa nu fie instrumentate de structurile parchetului anticoruptie din circumscriptia in care isi desfasoara activitatea. Impunerea unei asemenea “interdictii” nu elimina presiunile si santajul DNA la adresa judecatorilor. UDMR il calca pe ochi pe DJ Stelica: “Bazaconii de gradinita”
Atat de disperat este ministrul Justitiei Stelian Ion (foto), zis “DJ Stelica”, sa desfiinteze Sectia pentru investigarea infractiunilor din justitie (SIIJ), desfiintare care ar bloca automat dosare precum cel in care este vizata userista Clotilde Armand, incat face propuneri de-a dreptul trasnite. Stelian Ion avanseaza mai nou varianta ca DNA sa aiba iar competenta in anchetarea magistratilor, dar dosarele acestora sa nu fie instrumentate de structurile parchetului anticoruptie din circumscriptia in care judecatorul sau procurorul pus sub acuzare isi desfasoara activitatea.
Stelian Ion a dat publicitatii miercuri, 21 iulie 2021, pe Facebook, noua propunere pe care a inaintat-o coalitiei de guvernare pentru desfiintarea SIIJ. Astfel, ministrul Justitiei doreste introducerea unui articol in Legea 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor potrivit caruia magistratii care au calitatea de suspect sau inculpat in dosare instrumentate de DNA, DIICOT sau parchete de pe langa curti de apel pot cere trimiterea cauzelor la structuri de parchet dintr-o circumscrimptie invecinata cu cea in care respectivul magistrat isi isi desfasoara activitatea. Spre exemplu, un magistrat din judetul Alba sa nu poata fi anchetat de DNA Alba, ci de structura parchetului dintr-o circumscriptie invecinata (precum DNA Brasov, DNA Mures, DNA Cluj, DNA Timisoara, DNA Oradea, DNA Craiova sau DNA Pitesti), respectandu-se practic circumscriptiile curtilor de apel.
Propunerea lui Stelica nu e o garantie ca DNA nu va comite abuzuri impotriva magistratilor
Propunerea lui Stelian Ion nu este insa decat praf in ochi, din punctul nostru de vedere. O “interdictie” impusa unui parchet (DNA, DIICOT sau parchet de curte de apel) de a ancheta un magistrat care isi desfasoara activitatea in aceeasi circumscriptie cu cea a parchetului nu reprezinta deloc o garantie ca nu vor fi comise abuzuri impotriva judecatorului sau a procurorului vizat. O asemenea interdictie nu elimina riscul ca, spre exemplu, dosarul deschis de DNA impotriva unui judecator care solutioneaza cauze trimise in instanta de catre DNA (indiferent de serviciul teritorial al DNA care instrumentase speta) sa fie folosit de parchetul anticoruptie pentru a santaja si pentru a pune presiune pe respectivul judecator, astfel incat acesta sa pronunte solutiile dorite de procurori. Ceea ce vrea Stelian Ion cu o asemenea propunere este, in opinia noastra, doar o mascare a santajului DNA impotriva magistratilor. De altfel, aceasta este miza desfiintarii SIIJ (pe langa blocarea dosarului lui Clotilde Armand): ca dosarele cu magistrati sa ajunga din nou la DNA, pentru ca judecatorii sa fie intimidati si constransi prin dosarele fabricate de DNA sa ia parte la executiile judiciare ale Directiei Nationale Anticoruptie.
Capcana ministrului
Pe de alta parte, propunerea lui Stelian Ion mai contine o capcana. Mai exact, este vorba despre prevederea conform careia “masura trimiterii cauzei la un alt parchet sau, dupa caz, serviciu teritorial nu afecteaza actele indeplinite si masurile dispuse anterior”. Cu alte cuvinte, se poate ajunge in urmatoarea situatie, des intalnita la DNA: magistratul este chemat la parchetul anticoruptie din circumscriptia in care isi desfasoara activitatea, i se aduce la cunostinta invinuirea (deci faptul ca este suspect), iar in aceeasi zi primeste calitatea de inculpat. Practic, dosarul este ca si facut. Ulterior, cauza pleaca la alt serviciu teritorial al DNA (invecinat), care, avand in vedere prevederea ca “masura trimiterii cauzei la un alt parchet sau, dupa caz, serviciu teritorial nu afecteaza actele indeplinite si masurile dispuse anterior”, mai poate face o audiere sau un act formal, dupa care emite rechizitoriul si trimite in judecata magistratul. Cu alte cuvinte, dosarul a fost instrumentat de parchetul anticoruptie din circumscriptia in care magistratul vizat isi desfasora activitatea, in pofida interdictiei din propunerea lui Stelian Ion, serviciul teritorial unde a ajuns ulterior cauza nefacand altceva decat sa finalizeze ancheta cu rechizitoriu.
Mai mult, in propunerea lui Stelian Ion se vorbeste despre posibilitatea ca magistratul care are calitatea de “suspect sau inculpat” sa ceara trimiterea la alt serviciu. Ceea ce inseamna ca un magistrat cercetat intr-un dosar in care inca nu a inceput urmarirea penala in personam si nu a fost pusa in miscare actiunea penala impotriva sa trebuie sa astepte sa devina suspect sau inculpat pentru a cere mutarea dosarului la o structura de parchet din circuscriptia vecina, fara sa poata face acest lucru in faza urmaririi penale in rem, desi el este vizat de cauza aflata in instrumentare.
Iata explicatiile ministrului Justitiei Stelian Ion privind noua propunere facuta in coalitie in legatura cu desfiintarea SIIJ:
“O cerinta esentiala pentru mine este, pe de o parte, sa desfiintam SIIJ complet, nu doar sa-i schimbam eticheta sau sediul si, pe de alta parte, este de a reface competentele DNA, DIICOT si ale celorlalte parchete. In aceste limite, pot fi acceptate solutii de deblocare si chiar am propus, in urma dezbaterilor, o varianta de lucru care merge pe linia proiectului Guvernului.
De cand desfiintarea SIIJ este blocata politic de UDMR, au fost publicate:
Raportul MCV, care saluta proiectul Guvernului,
Opinia Comisiei de la Venetia, care recomanda eliminarea amendamentelor introduse la Camera Deputatilor si, foarte important, restabilirea competentei parchetelor specializate, precum DNA si DIICOT,
Raportul privind statul de drept al Comisiei Europene, care sustine desfiintarea SIIJ.
Examenul final pe care il avem de dat este ridicarea MCV, iar MCV nu se incheie pana nu trecem aceste restante din angajamentele asumate
Propunere prezentata in cadrul coalitiei:
Articol unic: Dupa articolul 95 din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 826 din 13 septembrie 2005, cu modificarile si completarile ulterioare, se introduce un nou articol, art. 95/1, cu urmatorul cuprins:
'Art. 95/1 – (1) La cererea judecatorului sau procurorului care are calitatea de suspect sau inculpat intr-o cauza de competenta parchetului de pe langa curtea de apel in a carui circumscriptie isi desfasoara activitatea, procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie dispune trimiterea cauzei spre solutionare unui parchet egal in grad si invecinat cu parchetul care efectueaza urmarirea penala.
(2) Cererea formulata potrivit alin. (1) se depune la parchetul care efectueaza urmarirea penala, care o inainteaza de indata procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie. In termen de cel mult 3 zile de la primirea cererii, procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie dispune trimiterea cauzei spre solutionare unui parchet egal in grad si invecinat cu parchetul care efectueaza urmarirea penala.
(3) La cererea judecatorului sau procurorului care are calitatea de suspect sau inculpat intr-o cauza de competenta Directiei Nationale Anticoruptie, respectiv a Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism, daca acesta isi desfasoara activitatea in circumscriptia serviciului teritorial care efectueaza urmarirea penala, procurorul-sef al respectivei directii dispune trimiterea cauzei spre solutionare unui serviciu teritorial invecinat. Dispozitiile alin. (2) se aplica in mod corespunzator.
(4) In situatiile prevazute la alin. (1) si (3), masura trimiterii cauzei la un alt parchet sau, dupa caz, serviciu teritorial nu afecteaza actele indeplinite si masurile dispuse anterior”.
UDMR nu da inapoi: “Domnul Stelian manipuleaza”
Pe de alta parte, bravo lor, liderii UDMR nu renunta la amendamentul care prevede ca DNA sa nu primeasca din nou competenta in anchetarea magistratilor. Mai mult, UDMR l-a contrat extrem de dur pe ministrul Justitiei Stelian Ion, dupa ce acesta a acuzat Uniunea Democrata Maghiara din Romania ca blocheaza desfiintarea SIIJ. In acest sens, intr-o declarartie acordata postului de radio RFI, liderul grupului parlamentar al UDMR din Camera Deputatilor, Csoma Botond, a precizat ca ministrul Justitiei manipuleaza si spune bazaconii de gradinita:
”Este un blocaj pe acest aspect. Eu am propus ieri (n.r. - marti, 20 iulie 2021) la sedinta coalitiei sa purcedem la treaba privind reforma in justitie, pentru ca sunt foarte multe alte probleme pe care trebuie sa le rezolvam in domeniul justitiei. Nu inteleg de ce domnul ministru se cramponeaza de acest singur subiect. Domnul Stelian are o abordare absolut politicianista si manipuleaza. A spus zilele trecute ca noi nu dorim ca MCV-ul sa fie ridicat si ca noi facem jocul Ungariei, ca Ungaria nu vrea ca Romania sa intre in Schengen. Cum poti sa spui ca ministru al Justitiei asemenea bazaconii de gradinita?”.
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# MN 21 July 2021 15:20 +114
# Sile 21 July 2021 17:20 +45
# Lorenzo de Medici 21 July 2021 17:38 +101
# Ultimul Charlot 21 July 2021 19:41 +7
# Mehedinti 21 July 2021 20:34 +5
# maxtor 22 July 2021 03:05 -8
# santinela 22 July 2021 06:09 +5
# JOS dna 22 July 2021 08:29 +15
# Hop si Eu 22 July 2021 11:49 +1
# Hop sie Eu 22 July 2021 12:05 +15
# Mauro 22 July 2021 23:36 +9
# Hop si Eu 23 July 2021 10:33 +6
# Petrichei Ana 23 July 2021 14:49 +4