18 May 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

Luju

SESIZAREA PE CLOTILDE – Iata plangerea deputatului PSD Dan Tudorache care a pus ANI in miscare impotriva primaritei Clotilde Armand: „Dubla masura: solicita includerea subdiviziunilor administrativ-teritoriale in PNRR, pentru a putea accesa direct fonduri UE, dar apreciaza ca in cazul majorarilor indemnizatiilor cu pana la 25%, subdiviziunile administrativ-teritoriale sunt unitati administrativ-teritoriale... Primarul are majorari atat pentru activitatea din proiect, cat si pentru controlul ei”

Scris de: Valentin BUSUIOC | pdf | print

9 November 2022 11:13
Vizualizari: 3425

Lumea Justitiei prezinta in exclusivitate documentul pe baza caruia Agentia Nationala de Integritate a sesizat Parchetul General fata de primarita Sectorului 1, Clotilde Armand (foto 1), pentru posibila savarsire a infractiunii de folosire a functiei pentru favorizarea unor persoane.



Dupa cum ati vazut deja, ANI sustine ca din februarie pana in august 2022, Armand a semnat cinci dispozitii prin care s-a numit pe sine in calitate de manager al proiectului „Imbunatatirea capacitatii administrative locale privind dezvoltarea, implementarea si promovarea masurilor anticoruptie”, finantat din fonduri europene. Aceasta numire i-ar fi adus USR-istei foloase de 18.720 de lei, constand in majorarea indemnizatiei lunare cu pana la 30%. In legatura cu aceeasi fapta, Agentia Nationala de Integritate o acuza pe Clotilde Armand de incompatibilitate si de conflict de interese administrativ. Totodata, ANI l-a sesizat pe prefectul Capitalei Toni Grebla cu privire la legalitatea celor cinci dispozitii: cea de numire a Clotildei in functia de manager de proiect, precum si celelalte patru, prin care Armand si-a suplimentat veniturile (click aici pentru a citi).

In editia de astazi, Lumea Justitiei prezinta sesizarea care a pus ANI in miscare. Este vorba despre o plangere depusa de catre deputatul PSD Daniel Tudorache (foto 2), fost primar al Sectorului 1, vizand „posibila stare de incompatibilitate si / sau conflict de interese” a Clotildei Armand. Precizam ca Tudorache nu se refera la nicio fapta penala, initiativa de sesizare a Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie apartinand Agentiei Nationale de Integritate. Totodata, la final gasiti anexata sesizarea lui Tudorache catre Prefectul Capitalei Toni Grebla cu privire la aceeasi problema.


Clotilde Armand s-a crezut Nicusor Dan


In esenta, Dan Tudorache arata ca, potrivit Legii nr. 153/2017 (Legea salarizarii unitare), majorarea indemnizatiilor ar fi fost posibila doar in cazul unitatilor administrativ-teritoriale (UAT-uri), nu si cand vine vorba despre subdiviziuni administrativ-teritoriale (SAT-uri). Altfel spus: doar primarul general al Bucurestilor ar fi avut dreptul sa opereze acele majorari, nu si edilii de sectoare. Tudorache apreciaza ca prevederile legale sunt discriminatorii, dar modificarea lor tine doar de Parlament, alte institutii putand doar sa aplice legea, nu sa adauge la ea.

In acelasi context, Dan Tudorache o acuza de dubla masura pe Clotilde Armand: pe de o parte, aceasta solicita includerea subdiviziunilor administrativ-teritoriale in PNRR, pentru a putea accesa direct fonduri UE, iar pe de alta parte aceeasi Armand apreciaza ca in cazul majorarilor indemnizatiilor cu pana la 25%, SAT-urile sunt, de fapt, UAT-uri.

In alta ordine de idei, deputatul Daniel Tudorache reclama ca Armand a beneficiat de majorari atat pentru activitatea din cadrul proiectelor derulate, cat si pentru controlul acestor proiecte.


Redam principalele pasaje din plangerea fostului primar Dan Tudorache la ANI:


Sesizare cu privire la o posibila stare de incompatibilitate si / sau conflict de interese a Primarului subdiviziunii administrativ-teritoriale a Sectorului 1 al Municipiului Bucuresti

Scurta prezentare a situatiei de fapt:

La nivelul subdiviziunii administrativ-teritoriale a Sectorului 1 al Municipiului Bucuresti sunt implementate 4 proiecte finantate din fonduri europene nerambursabile, dupa cum reiese din informatiile publice postate pe site-ul http://www.poca.ro, la sectiunea monitorizare-program, subsectiunea lista-operatiunilor-selectate-si-finantate, dupa cum urmeaza:

1. Mecanisme si instrumente implementate la nivelul S1MB pentru fundamentarea deciziilor si planificarii strategice pe termen lung cu data finalizarii 01.01.2023.

2. Instrumente pentru reducerea birocratiei in serviciile de asistenta sociala la nivelul Sectorului 1 al Municipiului Bucuresti cu data finalizarii 10.12.2022.

3. Imbunatatirea capacitatii administrative locale privind dezvoltarea, implementarea si promovarea masurilor anticoruptie cu data finalizarii 09.06.2023.

4. Implementarea instrumentelor de management al calitatii si performantei pentru standardizarea proceselor si serviciilor orientate catre cetateni la nivelul Sectorului 1 al Municipiului Bucuresti cu data finalizarii 18.07.2023.

Tinand seama de faptul ca proiectele finantate din fonduri europene nerambursabile au fost aprobate de catre Consilul Local al Sectorului 1, in perioada anilor 2019-2022, in data de 17.05.2022, potrivit adresei inregistrate sub nr. 266, Partidul Social Democrat Sector 1 a solicitat Primarului Sectorului 1 sa ii comunice informatii cu privire la majorarea indemnizatiilor lunare ale primarului si viceprimarilor Sectorului 1 al Municipiului Bucuresti, achitate sau, dupa caz, care vor fi achitate la lichidarea lunii aprilie 2022, prin raportare la proiectele finantate din fonduri europene nerambursabile. (...)

Solicitarea mentionata s-a datorat publicarii in data de 18 iunie 2021 in mediul on-line la adresa web https://hotnews.ro a adresei inregistrate sub nr. 22684/14.06.2021, prin care in esenta Primarii celor 6 sectoare ale Municipiului Bucuresti solicitau Guvernului Romaniei, Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei si Ministerului Investitiilor si Proiectelor Europene sa includa in mod expres sectoarele, in calitate de subdiviziuni administrativ-teritoriale, in varianta finala a PNRR, intrucat, potrivit art. 100 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare, primariile de sector au statut de subdiviziuni administrativ-teritoriale, iar indicarea potentialilor beneficiari, respectiv municipii sau unitati administrativ-teritoriale exclud Sectoarele Municipiului Bucuresti de la posibilitatea de accesare directa a fondurilor, creand dezanvataje certe.

Deci la data de 14.06.2021, toti cei 6 primari ai Sectoarelor Municipiului Bucuresti afirmau sub semnatura faptul ca sunt primarii unor subdiviziuni administrativ-teritoriale, si nu ai unor municipii sau unitati administrativ-teritoriale.

Cu toate acestea, in data de 12 aprilie 2022 a fost publicat la adresa web https://mediaflux.ro un document potrivit caruia indemnizatia lunara de care beneficieaza Viceprimarul Sectorului 1 ca unica forma de remunerare a fost majorata de catre Primarul Sectorului 1 prin Dispozitie “cu 25 la suta pe durata implementarii celor 3 proiecte finantate din fonduri europene nerambursabile, pentru care unitatea administrativ-teritoriala are calitatea de beneficiar”.

Asadar, la mai putin de 1 an, Primarul Sectorului 1 considera ca, de fapt, subdiviziunea administrativ-teritoriala a Sectorului 1 al Municipiului Bucuresti este o unitate administrativ-teritoriala, astfel incat Primarii si Viceprimarii Sectoarelor Municipiului Bucuresti au dreptul la majorarea cu pana la 25% a indemnizatiilor lunare, pe perioada implementarii proiectelor finantate din fonduri europene nerambursabile de catre subdiviziunile administrativ-teritoriale ale Municipiului Bucuresti, in temeiul prevederilor art. 16 alin. (2) din Legea nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare.

Se pare ca Primarul Sectorului 1 aplica dubla masura cand solicita includerea expresa a subdiviziunilor administrativ-teritoriale in PNRR, pentru a putea accesa direct fondurile europene si ulterior cand apreciaza ca in cazul acordarii majorarilor indemnizatiilor lunare cu pana la 25%, subdiviziunile administrativ-teritoriale sunt unitati administrativ-teritoriale, devenind direct aplicabile art. 16 alin. (2) din Legea nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare, fara a mai fi necesara includerea expresa a subdiviziunilor administrativ-teritoriale.

Dispozitiile legale anterior mentionate nu pot fi interpretate decat in sensul in care primarii si viceprimarii unitatilor administrativ-teritoriale care implementeaza proiecte finantate din fonduri europene nerambursabile pot beneficia de majorarea indemnizatiilor lunare cu 25%, intrucat pentru acestia exista prevederi exprese, respectiv Primarul si Viceprimarii Municipiului Bucuresti, sectoarele Municipiului Bucuresti fiind subdiviziuni administrativ-teritoriale ale Municipiului Bucuresti, si nu unitati administrativ-teritoriale.

Chiar daca unitatea administrativ-teritoriala a Municipiului Bucuresti este beneficiara directa a proiectelor implementate de catre sectoarele Municipiului Bucuresti, nu poate fi indeplinita calitatea expres ceruta de lege, pentru a beneficia de majorarea indemnizatiei lunare cu 25%, de a exercita functia de demnitate publica aleasa de Primar al Municipiului Bucuresti sau, dupa caz, Viceprimar al Municipiului Bucuresti.

Fara indoiala, prevederile legale sunt discriminatorii, prin excluderea primarilor si viceprimarilor subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor, insa autoritatea legislativa a tarii este Parlamentul, iar celelalte institutii si autoritati publice au menirea doar de a pune in aplicare dispozitiile legale adoptate de parlament, neputandu-se substitui organului legislativ pentru a extinde aplicabilitatea unei dispozitii legale si altor categorii de persoane decat cele enumerate in mod limitativ de legiuitor in textele de lege.

Principiul de drept „unde legea nu distinge, nici noi nu distingem” („ubi lex non distinguit, nec nos distinguere debemus”) nu poate fi aplicabil chiar daca, pe de o parte, consiliile locale si primarii sectoarelor Municipiului Bucuresti sunt alese, organizate si functioneaza in aceleasi conditii ca autoritatile administratiei publice locale organizate la nivelul comunelor, oraselor si municipiilor, iar, pe de alta parte, sectoarele Municipiului Bucuresti sunt beneficiare ale diverselor programe / proiecte cu finantare europeana nerambursabila, intrucat pentru a fi aplicabila, reglementarea prevazuta la art. 16 alin. (2) din Legea nr. 153/2017 trebuia sa se refere la “primari si viceprimari”, nu la “primari si viceprimari ai unitatilor administrativ-teritoriale”.

Ca urmare a solicitarii inregistrate sub nr. 266, in data de 27.05.2022, Primarul Sectorului 1 a comunicat Partidului Social Democrat Sector 1 raspunsul nr. 266, astfel: (n.r. vezi facsimil)


Din raspunsul formulat reiese faptul ca Primarul Sectorului 1 al Municipiului Bucuresti, la lichidarea drepturilor salariale aferente lunii aprilie 2022, a beneficiat simultan atat de majorarea cu pana la 25% a indemnizatiei lunare, in temeiul prevederilor art. 16 alin. (2) din Legea nr. 153/2017 coroborate cu prevederile art. 6 din Anexa la H.G. nr. 325/2018, cat si de majorarea indemnizatiei cu pana la 50% ca urmare a nominalizarii in echipele de proiecte finantate din fonduri europene nerambursabile, in temeiul prevederilor art. 16 alin. (1) din Legea nr. 153/2017 coroborate cu prevederile art. 4 din Anexa la H.G. nr. 325/2018.

Dupa cum am expus, primarii si viceprimarii unitatilor administrativ-teritoriale, si nu cei ai subdiviziunilor administrativ-teritoriale in perioada implementarii proiectelor finantate din fonduri europene nerambursabile, beneficiaza de majorarea indemnizatiei lunare cu pana la 25%, atributiile acestora fiind de a coordona si controla activitatea desfasurata pe fiecare proiect in parte, astfel incat activitatea de implementare este remunerata suplimentar in temeiul functiei de demnitate publica aleasa detinuta.

Primarul Sectorului 1, conform raspunsului nr. 266, nu doar ca isi majoreaza cu pana la 25% indemnizatia lunara pe considerentul ca Sectorul 1 este unitate administrativ-teritoriala, ci isi majoreaza aceeasi indemnizatie lunara suplimentar cu pana la 50%, ca urmare a nominalizarii in echipa / echipele de proiecte finantate din fonduri europene nerambursabile.

Majorarea suplimentara a indemnizatiei lunare a Primarului Sectorului 1 cu pana la 50% ca urmare a nominalizarii in echipa / echipele de proiecte finantate din fonduri europene nerambursabile consider ca atrage o posibila stare de incompatiblitate prevazuta la art. 87 alin. (1) lit. k) din Legea nr. 161/2003, intrucat Primarul Sectorului 1 desfasoara alte activitati remunerate, si anume activitatile stabilite prin cererea de finantare pentru functia din proiect / proiecte, iar aceasta nu este nici de cadru didactic, nici in cadrul unor asociatii, fundatii sau organizatii neguvernamentale, ci in cadrul subdiviziunii administrativ-teritoriale in care isi exercita mandatul de ales local.

Din experienta mea, o echipa de proiect este formata in general din Manager proiect, Responsabil achizitii, Responsabil financiar, Asistent proiect, Responsabil de promovare si publicitate, etc., oricare din activitatile stabilite prin cererea de finantare pentru aceste functii fiind de natura sa genereze o incompatibilitate cu functia de Primar al Sectorului 1 al Municipiului Bucuresti, intrucat acestuia ii este permis sa exercite functii sau activitati doar in domeniul didactic, al cercetarii stiintifice si al creatiei literar-artistice.

Prin activitati in domeniul didactic pe care Primarul Sectorului 1 al Municipiului Bucuresti le poate desfasura, in conditiile legislatiei speciale privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice si a functiilor publice, se inteleg activitatile prevazute la art. 462 alin. (2) din Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare, si anume activitatile desfasurate in urma ocuparii unor functii didactice in institutiile de invatamant de stat sau private autorizate / acreditate in conditiile legii ori care au calitatea de formator, mentor sau persoana-resursa in cadrul programelor de formare profesionala a adultilor organizate in conditiile actelor normative din domeniul formarii profesionale, ori care au calitatea de specialist in comisiile de examinare sau de evaluator in comisiile de evaluare / monitorizare in cadrul programelor de formare profesionala a adultilor, organizate in conditiile actelor normative din domeniul formarii profesionale a adultilor.

Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, cu modificarile si completarile ulterioare, prevede la art. 94 alin. (22) exceptia privitoare la functionarii publici care nu se afla in incompatibilitate, in situatia nominalizarii in echipa de proiect, aceasta fiind de stricta interpretare si se aplica doar functionarilor publici, nu si alesilor locali.

De altfel, potrivit unor clarificari ale Ministerului Muncii si Justitiei Sociale din anul 2018 agreate cu reprezentantii Curtii de Conturi, inregistrate sub nr. M.M.J.S.-D.P.S./3604/25.07.2018, la pct. 14 se specifica ca, primarul si viceprimarul nu sunt nominalizati in echipele de proiect, atributiile acestora fiind de a coordona si controla activitatea desfasurata pe fiecare proiect in parte, beneficiind de majorarea de pana la 25% prevazuta la art. 16 alin. (2) din Legea nr. 153/2017.

Deci avand in vedere clarificarile Ministerului Muncii si Justitiei Sociale din anul 2018 Primarul Sectorului 1, ca urmare a functiei de demnitate publica aleasa detinute, a calitatii de reprezentant legal (conform cererilor de finantare) si a calitatii de ordonator principal de credite (art. 21 alin. (2) din Legea nr. 273/2006), coordoneaza si controleaza activitatea desfasurata pe fiecare proiect in parte.

In contextul in care, in urma nominalizarii in echipa / echipele de proiect, este responsabil, potrivit prevederilor art. 16 alin. (5) teza I din Legea nr. 153/2017, de realizarea activitatilor stabilite a fi efectuate in mod direct in graficul de activitati aprobat, precum si a celor care deriva din obligatiile beneficiarului fata de autoritatea finantatoare, conform contractului / acordului / ordinului de finantare semnat si in conformitate cu sistemul de management si control intern aplicabil, se poate constata ca Primarul Sectorului 1 exercita controlul asupra propriei activitati desfasurate in cadrul proiectului / proiectelor.

Cu alte cuvinte, Primarul Sectorului 1, prin activitatile prestate in cadrul echipei / echipelor de proiect, este implicat direct in efectuarea operatiunii pe care ulterior o controleaza, beneficiind de majorari ale indemnizatiei lunare atat pentru activitatea prestata in cadrul proiectului / proiectelor, cat si pentru controlul acestei activitati, generand un posibil conflict de interese, dupa cum prevede art. 70 si art. 76 alin. (1) din Legea nr. 161/2003.

In situatia in care Primarul Sectorului 1 ar fi nominalizat sa indeplineasca functia “Coordonator de proiect / manager de proiect / sef de proiect”, conflictul de interese ar fi si mai evident, intrucat, conform prevederilor art. 16 alin. (6) din Legea nr. 153/2017, acesta avizeaza fisa / fisele de pontaj care atesta timpul efectiv lucrat in cadrul fiecarui proiect, pentru fiecare dintre persoanele nominalizate, iar potrivit prevederilor art. 4 alin. (2) din Regulamentul-cadru aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 325/2018, in primele 5 zile ale fiecarei luni calendaristice, in functie de numarul de ore efectiv lucrate in luna anterioara, conform pontajului lunar semnat de coordonatorul de proiect / managerul de proiect / seful de proiect, tot Primarul Sectorului 1 stabileste procentul de majorare salariala acordat pentru activitatea desfasurata in luna anterioara ca membru al “echipei de proiect”.

Astfel, cel putin unul din principiile stabilite la art. 71 din Legea nr. 161/2003, care stau la baza prevenirii conflictului de interese in exercitarea demnitatilor publicem, este incalcat, si anume impartialitatea, intrucat Primarul Sectorului 1 nu poate fi capabil (cum de altfel nu poate fi capabila nicio alta persoana) sa faca o apreciere neutra, justa, obiectiva cu privire la propria activitate desfasurata in cadrul echipei / echipelor de proiect.

Totodata, exista si posibilitatea ca Primarul Sectorului 1 sa se fi desemnat pe sine, prin act administrativ, in functia din echipa de proiect / proiecte. (...)

Concluzii:

Fata de toate cele prezentate, se contureaza indoiala rezonabila cu privire la respectarea regimului incompatibilitatilor si conflictelor de interese de catre Primarul Sectorului 1, iar pe aceasta cale, va adresez rugamintea sa demarati activitatea de evaluare efectuata de inspectorii de integritate, conform prevederilor Legii nr. 176/2010 privind integritatea in exercitarea functiilor si demnitatilor publice, pentru modificarea si completarea Legii nr. 144/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Integritate, precum si pentru modificarea si completarea altor acte normative.

In conditiile in care mandatul de deputat si de cetatean al Sectorului 1 nu imi permite sa solicit actele administrative cu caracter individual emise de catre Primarul Sectorului 1, inspectorii de integritate pot solicita, conform prevederilor art. 15 din Legea nr. 176/2010 privind integritatea in exercitarea functiilor si demnitatilor publice, pentru modificarea si completarea Legii nr. 144/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Integritate, precum si pentru modificarea si completarea altor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare, urmatoarele documente, fara a fi limitative:

- Actul / actele administrativ / administrative (dispozitia / dispozitiile) emise de catre Primarul Sectorului 1 privind desemnarea Primarului Sectorului 1 sa indeplineasca o anumita functie in echipa / echipele de proiect finantate din fonduri europene nerambursabile, respectiv Manager proiect, Responsabil achizitii, Responsabil financiar, Asistent proiect, Responsabil de promovare si publicitate etc.

- Actul / actele administrativ / administrative (dispozitia / dispozitiile) emise de catre Primarul Sectorului 1 potrivit caruia / carora Primarul Sectorului 1 a beneficiat la lichidarea drepturilor salariale aferente lunii aprilie 2022 de majorarea in cuantum brut a indemnizatiei lunare cu 20% acordate in temeiul prevederilor art. 16 alin. (1) din Legea nr. 153/2017 coroborate cu prevederile art. 4 din Anexa la H.G. nr. 325/2018.

- Actul / actele administrativ / administrative (dispozitia / dispozitiile) emise de catre Primarul Sectorului 1 potrivit caruia / carora Primarul Sectorului 1 a beneficiat la lichidarea drepturilor salariale aferente lunii aprilie 2022 de majorarea in cuantum brut a indemnizatiei lunare cu 25% acordata in temeiul prevederilor art. 16 alin. (2) din Legea nr. 153/2017 coroborate cu prevederile art. 6 din Anexa la H.G. nr. 325/2018.

- Foaia / foile colective de prezenta pe luna aprilie 2022 aferenta / aferente proiectului / proiectelor in care Primarul Sectorului 1 este desemnat sa indeplineasca o anumita functie corespunzatoare majorarii indemnizatiei lunare cu 20%.

- Statul / statele de plata pe luna aprilie 2022 aferent / aferente proiectului / proiectelor in care Primarul Sectorului 1 este desemnat sa indeplineasca o anumita functie corespunzatoare majorarii indemnizatiei lunare cu 20%.

- statul / statele de plata pe luna aprilie 2022 aferent / aferente majorarii indemnizatiei lunare cu 25% a indemnizatiei lunare.

Prezenta sesizare trebuie analizata cu celeritate, pe de o parte, pentru a evita posibilele prejudicii ale bugetului de venituri si cheltuieli al Sectorului 1 al Municipiului Bucuresti iar, pe de alta parte, pentru ca proiectul finantat din fonduri europene nerambursabile “Imbunatatirea capacitatii administrative locale privind dezvoltarea, implementarea si promovarea masurilor anticoruptie” care este in implementare sa se deruleze in conditii de legalitate”.


* Cititi aici intreaga sesizare depusa de Tudorache la ANI

* Cititi aici sesizarea fostului primar catre Prefectul Bucurestilor

Comentarii

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 17.05.2024 – Procuror cu demisia trimisa la CSM

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva